eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.7هزار دنبال‌کننده
376 عکس
102 ویدیو
69 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اگر مسجد نمی‌خواهد جوانها را دور هم جمع بکند و از این شبکه‌ی ارتباطی استفاده کند پس چه مأموریت دیگری دارد؟ 🔘ما در حوزه به دانش تجربی نمی‌پردازیم 🔴رسانه KHAMENEI.IR در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ابعاد مسائل تبلیغ را براساس نکات رهبرانقلاب اسلامی، بررسی کرده است. - قسمت سوم: ❓الزامات اثرگذاری تبلیغ از نظر بحث مخاطب‌شناسی چگونه است؟ ▫️من به شما عرض کنم خارجی‌ها در این زمینه کتابهایی نوشتند که اخیراً بعضی از دوستان اینها را ترجمه کردند. ما کتابی در این زمینه ننوشتیم. با عنوان «روانشناسی دینی» یا «روانشناسی دین» افراد در جامعه نسبت به دین چگونه هستند؟ در موقعیتهای فرهنگی مختلف، در تیپهای شخصیتی مختلف؛ موضع افراد نسبت به دین دانشمندانه بررسی نشده است. ▫️قدم اول در مخاطب‌شناسی تولید دانش است و استفاده از دانش‌های موجود و به کارگیری آنها در یک تجربه‌ی گسترده. ما الان این تجربه را می‌توانیم فراهم بکنیم. اهالی حوزه باید دست به تجربه بزنند. ما در حوزه به دانش تجربی نمی‌پردازیم. خداوند متعال به تجربه دستور داده است. در قرآن کریم می‌فرماید: فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ. منظور از مکذبین فقط کفار در تاریخ نیست. هر سبک زندگی غلط کافرانه‌ای، تباهی‌ها که نتیجه‌اش است، این قابل بررسی و مطالعه است. ما طلبه‌ها باید به دستور خدا اهتمام بورزیم، بیاییم تجربه کنیم، تجربیات را به دیگران منتقل کنیم. ما یک شبکه‌ی ملی در اختیار داریم. تجربیات‌مان را با همدیگر در میان بگذاریم، ببینید چه اتفاقات خوبی خواهد افتاد. ▫️دانشگاه انقلاب اسلامی یک نظرسنجی کرده بود از دخترخانمهایی که تبرّج می‌کنند، کسانی که حجاب مناسبی ندارند و بلکه با حجاب لج هم دارند. نزدیک ۵۰ درصد گفتند ما تحت تأثیر رفاقتها به اینجا رسیدیم. حدود کمی بیشتر از ۳۰ درصد گفتند ما تحت تأثیر اینترنت هستیم. نوجوان بیشتر تحت تأثیر رفاقتهایش هست تا اینترنت. پس ما باید برای این رفاقتها یک بستری مهیا کنیم. این بستر کجاست؟ جایی جز مسجد؟ بعد می‌بینید که ما مکان هم داریم منتها یک فضایی برای ارتباط این بچه‌ها با همدیگر فراهم نمی‌کنیم. این کالبدی که در کنار خانه‌ها هست، برای این نبوده که آن زمان امکانات دیگری مثل ماهواره و اینترنت و تلویزیون نبوده و خدا گفته حالا مسجد داشته باشید. نه، همین الان هم که همه‌ی امکانات هست، باز شما می‌بینید مؤثرترین عامل، ارتباطات انسانی است. این ارتباطات از نظر روانشناسی رشد در نوجوانها حرف اول را می‌زند. اگر مسجد نمی‌خواهد جوانها را دور هم جمع بکند و از این شبکه‌ی ارتباطی استفاده کند برای نه فقط هدایت آنها، بلکه برای کمک گرفتن از آنها برای هدایت جامعه، پس چه مأموریت دیگری دارد؟ 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/53419 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سه مسئولیت مهم حوزه‌های علمیه 🔸 من ندیدم قبل از ایشان هیچ عالم دینی این مسئولیت را به عهده طلبه ها قرار بده...! 🎙تبیین استاد پناهیان از مسئولیت حوزه‌های علمیه از منظر رهبر انقلاب ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹فتوایی که حتی امام برای دفاع مقدس هم نداد! ▫️فضای سخنان رهبری در دو سال اخیر حاکی از توجه خاص ایشان به مسئلۀ تبیین است. در تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند در تبلیغات ضعیفیم...تا رسید به جهاد تبیین، و بعد رسید به واجبِ فوریِ عینی! یعنی بر همه واجب است! مثل واجب کفایی که امام برای جنگ فرمود نیست، که اگر به اندازۀ کفایت رفتند، بر دیگران واجب نیست. چنین حکمی از جانب یک رهبر دینی، کم‌سابقه است! پرونده سخنرانی آخرین گام رهایی ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳تنها خواسته امام حسین(ع) از خدا قبل از شهادت ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
MaqtalKhani-18k.mp3
3.81M
🔴 مقتل‌خوانی ظهر عاشورا توسط علیرضا پناهیان ⭕️ گفتگوی جانگداز امام حسین و حضرت زینب(س) 🔹عاشورای ۱۳۹۰، مهدیه تهران ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹شبهه‌پذیر بودن یا سؤال‌برانگیز بودن تبلیغات ما 🔻ما دین را چگونه تبلیغ کرده‌ایم که این‌قدر برای مردم، شبهه‌پذیر و سؤال‌برانگیز می‌شود؟ چرا بیش از نیمی از روند فعالیت‌های تبیینی، تعلیمی و تبلیغی دین، باید مثل دوران قاجار و حتی پیش از آن باشد؟ یعنی به‌گونه‌ای که اگر شما در دوران بنی‌العباس هم بودید، دین را همین‌طوری تبلیغ می‌کردید! آیا الان نباید روند فعالیت تبلیغی ما تغییر کند؟! مصلای قم-هیئت ثارالله - ۱۴۰۰.۱۰.۱۴ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹ما راه را اشتباه می‌رویم ▫️تبلیغ ما هنوز درون‌گروهی و تدافعی و برای حفظ خودمان است. ما هنوز داریم از اسلام، دفاع می‌کنیم درحالی‌که باید تهاجم کنیم به افکار غلطی که دیگر، پوسیدگی‌شان معلوم شده است. ▫️امروز دشمن دارد از تو می‌ترسد چون فرهنگ تو دارد جهان را می‌گیرد، الآن مردم جهان تشنه‌اند و دیگر کسی حرف جدیدی ندارد. جهان دچار خلأ تئوریک شده و ادّعاهای غلط، پوچی‌شان را اثبات کرده‌اند. امروز نوبت تهاجم ما است! ▫️ما در شرایطی این ضعف تبلیغات را داریم که رقبای ما قدرت رقابت با ما ندارند و زمینۀ پذیرش حق هم بالا است؛ از همین جوان‌های خودمان بگیرید تا جوان‌های اروپا. مشکل این است که ما راه را داریم اشتباه می‌رویم. 👤علیرضا پناهیان 🚩 مصلای قم-هیئت ثارالله - ۱۴۰۰.۱۰.۱۴ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/7153 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹تبلیغ را دانشی تلقی کنیم، نه ذوقی/ مثل قرآن، بیشتر توصیفی تا استدلالی ▫️برای اینکه تبلیغ در حوزۀ علمیه در اولویت درجۀ یک قرار بگیرد، ابتدا باید تبلیغ در حوزه یک امر دانشی تلقی شود، نه ذوقی. ▫️ادبیات رایج تبلیغ دین با ادبیات قرآن فاصله دارد. ادبیات حوزه ادبیات «فقهی، کلامی، فلسفی» است.درحالی که در قرآن برای متقاعدسازی بیشتر از توصیف استفاده شده است، نه استدلال. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹حرف‌های سرگرم کننده در تبلیغ ممنوع ▫️اگر تا حالا خوب تبیین کرده بودیم الان باید به تبلیغ و تبیینِ عادی می‌پرداختیم نه جهاد تبیین! پس حتماً یک‌ ضعفی در کار ما هست. نه اینکه حرف‌های غلطی زده شده باشد، اما حتماً حرف‌هایی زده شده که آن‌چنان دارای اولویت نبوده است. حتماً حرف‌های بی‌ربط ولی خوب و صحیح و سرگرم‌کننده زده شده است. یک مبلغ دینی، می‌تواند با غیرمفیدترین حرف‌های خوب و صحیح، با هنر خودش مردم را سرگرم کند. اما باید دید که نتیجۀ این حرف‌ها، چه بوده و چه چیزی تغییر کرده است؟ 📍تاریخ بعثت و عصر ظهور(فصل دوم)-جلسه1، 1401/01/14 (لینک) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹اینکه «انسان، اول آزادی می‌خواهد» یک اصل اسلامی است ▫️انسان فقط آزادی نمی‌خواهد، ولی اول آزادی می‌خواهد. اینکه انسان اول آزادی می‌خواهد یک اصل اسلامی است! علامۀ طباطبائی می‌فرماید: «اصل اولی در اندیشۀ اسلامی عدم سلطۀ دیگران بر انسان است، الا سلطه و حاکمیت الهی!» (تفسیر المیزان/ ج4/ ص116) البته سلطۀ الهی را هم انسان باید آزادانه به سمتش برود و بپذیرد و الا ارزش ندارد که آدم بگوید: «من از سرِ اجبار، آمدم عبودیت خدا را پذیرفتم» این طبیعتاً ارزش نخواهد داشت. ▫️پس اصل اولی در اندیشۀ اسلامی عدم سلطۀ دیگران بر انسان است و این یعنی همان آزادی! حالا بر اساس آیۀ قرآن، ببینیم که چرا آزادی یک اصل اولی و یک اصل مهم هست؟ می‌فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏» (نحل/36) خدا را بندگی کنید و از طاغوت، اجتناب کنید. ▫️اجتناب از طاغوت یعنی آزادی از اسارت طاغوت. طاغوت یعنی کسی که طغیان می‌کند و آزادی تو را سلب می‌کند و بعد، منافع تو را سلب می‌کند. اول آزادی‌ات را سلب می‌کند و بعد، همۀ هستی تو را غارت می‌کند. طاغوت یعنی کسی که علیه حقوق انسان طغیان می‌کند، علیه دارایی‌ها و توانایی‌های دیگر انسان‌ها، طغیان می‌کند و آنها را به اسارت می‌گیرد 📍مسجد دانشگاه رضوی، 99/02/10 موضوع: بی تو به سر نمی‌شود (لینک) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹سخنرانی دینی باید شبیه روش قرآن باشد ▫️فن خطابه مهارتی است که در علم منطق از آن بحث می‌شود و با استفاده از مشهورات و مقبولات، سعی در اقناع مخاطب دارد. در حالیکه در سخنرانی دینی که الهام گرفته از روش قرآن و انبیاء است، اقناع ناشی از تفکر و تأمل ارزش دارد، نه اقناعی که بر اساس حرفهای مشهور و مقبول، هرچند نادرست باشد. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اولین تلقی صحیح از دین ▫️مهم‌ترین اثر قرآن این است که انسان را واقع‌بین بار می‌آورد ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹آیا دین چیزی جز پرده‌برداری از واقعیت‌های عالم هستی است؟ ▫️متأسفانه دشمنان ما طوری دربارۀ حوزۀ علمیه و طلبه‌ها، سخن گفته‌اند و گاهی ما به‌قدری ضعیف تبلیغ کرده‌ایم، که تلقیِ مردم از دین و عالم دینی، چیزی غیر از دانش است. آیا دین چیزی جز پرده‌برداری از واقعیت‌های عالم هستی است که می‌شود همان دانش؟ آیا دین چیزی جز عقلانیت است؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حوزه، نهاد علمی پویا 👌در حوزه علمیه حتی علم آموزی هم حداکثری است. 📍در اینجا خفقان علمی معنایی ندارد!! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹مسئلۀ اصلی برای تبلیغ موفق محتواست ▫️مسئلۀ اصلی برای تبلیغ موفق «محتوا» است. نیاز ما به محتوای خوب، نود درصد است و نیاز به فنّ خطابه و قدرت بیان و اموری که جنبۀ صوری و ذوقی دارند(مثل صدای خوب و...) ده درصد است. باید محتوای خوبی تهیه و تولید بشود، آن‌وقت اگر این محتوا با زبان الکن هم منتقل بشود مؤثر واقع می‌شود. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🍀 اولین بزرگداشت شهادت مظلومانۀ فقیه عارف 🩸 شیخ فضل الله نوری 📍 در محل شهادتش | میدان امام خمینی؛ لینک نشان 🕙 در شب شهادتش | چهارشنبه شب، ۱۱ مرداد 👈 سخنران: علیرضا پناهیان | حوالی ۲۱:۴۵ 📌۲۰:۱۵: حرکت دستۀ عزاداری سیدالشهدا از پردیس باغ ملی (دانشگاه هنر) (لینک نشان) به سمت میدان امام خمینی(ره) (لینک نشان) 🔸به همت هیئت هنر؛ دانشجویان، دانش‌آموختگان و فعالان هنر و رسانه ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
⚫️سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت 🔹علیرضا پناهیان: ▫️در تاریخ معاصر نداریم که در یک جامعۀ محبّ اهل‌بیت و مرید اهل‌بیت و شیعه و با حضور علماء، یک فقیه را در وسط میدان شهر به دار بکشند و خیلی‌ها ساکت بمانند. بعد از شهادت شیخ فضل‌الله نوری، حدوداً ده‌سال نشد که نزدیک به ده میلیون ایرانی در یک بلای قحطی نابود شدند. آیا ربطی بین این دوتا هست؟ ایشان پیش‌بینی می‌کرد مشروطه‌ای که با دست پنهان خبیث انگلیس ساخته و پرداخته بشود، بعداً هم یک کسی مثل رضاخان را می‌آورد که هم عمامه‌ها را برمی‌دارد و هم «سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت» این نشانۀ زمان‌شناسی شیخ فضل‌الله بود. 📌خواندن متن کامل سخنرانی (لینک) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹ما حتی یک رفتار دینی هم نداریم که فقط برای آخرت باشد ▫️خیلی‌ها تصوّر می‌کنند «رفتار دینی برای تأمین آخرت است و برای تأمین دنیا، باید رفتار عقلانیِ دنیایی داشته باشیم!» این برداشت اشتباه است. ما حتی یک رفتار دینی هم نداریم که فقط برای آخرت باشد، هر رفتار دینی‌ای، اول دنیای ما را آباد می‌کند. دین برای آخرت نیست، برای دنیاست؛ برای تنظیم حیات دنیا و برای بالندگی و رشد استعدادهای انسان است. پس آخرت چه می‌شود؟ وقتی دین، دنیای شما و خود شما را آباد کرد، آن‌وقت آخرت، جایزه و نتیجۀ طبیعی آن است 📌همراه با نظرات شما | استاد دانشگاه شاهد 💬برداشت سکولار از دین بلای جانکاهی است که گریبان جهان اسلام و حتی جامعه شیعی ما را گرفته و متأسفانه آثار مخربی برجای نهاده است. طرح اینگونه موضوعات با این بیان حکمت آمیز مانند چشمه زلالی است که جویندگان حقیقت را سیراب می نماید.(استاد دانشگاه شاهد) 📌مرقد امام خمینی(ره)،۹۸.۱۱.۱۷ 👈 متن کامل این مبحث (لینک) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹نشانۀ موفقیت در تبلیغ چیست؟ ▫️ما در ارزیابی موفقیت تبلیغ دچار ضعف‌های اساسی هستیم. چه تبلیغی واقعا موفق است؟ آیا صرف اینکه جمعیت بیشتری دور کسی جمع شدند یا صرف وجود برخی آثار موقت و گذرای معنوی، نشانۀ موفقیت در تبلیغ است؟ ▫️هر موفقیتی در اثر قدرت بیان و خطابه و جذب مخاطب، نشانه و شاخص صحت تبلیغ نیست. یک مبلغ خوش‌بیان چه‌بسا به زیبایی آن قسمتی از دین را که اولویت ندارد، در جان مخاطب قرار دهد و موجب یک سکولاریزم پنهان در جامعه بشود. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹بدیِ دموکراسی، فریب مردم است 🔻بدیِ دموکراسی، فریب مردم است و حُسن دموکراسی، رشد مردم است! البته باید ساختارهای حاکمیتی اجازۀ رشد مردم و اجازۀ فریب‌نخوردن مردم را بدهند. در دموکراسی‌های غربی این اجازه به مردم داده نمی‌شود، ولی در مردم‌سالاری دینی نه‌تنها این اجازه داده شده بلکه جلوی بسیاری از فریب‌کاری‌ها هم گرفته می‌شود. اگر ساختارهای حکومتی در یک جامعۀ دموکراتیک اجازۀ رشد به مردم بدهند، آن‌وقت محاسن دموکراسی بر معایبش غلبه پیدا می‌کند. و ما معتقدیم مردم‌سالاری دینی امکان رشد مردم در یک جامعۀ دموکراتیک را فراهم می‌کند. امر ولایت با داوری خود در زمین دموکراسی و با نظارت عالیۀ خود-با ابزاری مثل شورای نگهبان- اجازۀ بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد. و این فرق بین دموکراسی و مردم‌سالاری است. در ساختار جامعۀ ما یک قدرت فائقه‌ای وجود دارد که اگر کسانی در بازی دموکراسی خطا کنند، جلوی آنها را می‌گیرد؛ مثل آنچه که در فتنۀ 88 رخ داد و رهبری جلوی ایجاد سنت باطل کردن انتخابات با یک اعتراض موهوم را گرفتند. مصلی بزرگ تهران، 96.01.11 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹به دنبال اجتهاد باشیم یا تبلیغ؟ ▫️کار اجتهاد را نباید مقابل تبلیغ گذاشت. بعضی‌ها سؤال می‌کنند: «ما برویم سراغ اجتهاد یا سراغ تبلیغ؟» مگر بدون اجتهاد می‌شود سراغ تبلیغ رفت؟ بلکه اجتهادی فربه‌تر نیاز است. نه تنها تبلیغ را ما باید امر دانشی بدانیم بلکه تبلیغ را مؤثر بر دانشمند شدن یک عالم دینی بدانیم. به همین دلیل اگر کسی سابقه‌ی تبلیغی مناسب نداشت، چه بسا در جریان فعالیتهای دیگر علمی هم موفقیت چندانی کسب نکند. 👈 متن کامل گفتگوی علیرضا پناهیان با سایت khamenei.ir : khl.ink/f/53419 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian