eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.7هزار دنبال‌کننده
371 عکس
102 ویدیو
69 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘احساس تکلیف مغایرتی با شوق ندارد ما باید نسبت به زیارت کربلا، احساس وظیفه کنیم. درست است که این حرکت با «اشتیاق» شروع شده است، ولی باید با «احساس تکلیف» ادامه پیدا کند. و این احساس تکلیف هم مغایرتی با شوق ندارد، بلکه باز هم این شوق و محبت به اهل‌بیت(ع) بیشتر خواهد شد. کسی فکر نکند وقتی از «تکلیف» سخن می‌گوییم، این تکلیف با عاشقی و محبتی که به اهل‌بیت(ع) داریم، مغایرت دارد. یقیناً کسی که از سرِ تکلیف به این زیارت برود و بگوید: «یا اباعبدالله! این وظیفۀ من بوده که به اینجا بیایم» چنین کسی، نور بیشتری کسب خواهد کرد. 🔹بخشی از پنج جلسه منبر مکتوب " اربعین شروعی برای زندگی تازه؛ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
روضه های اربعینی.pdf
355.9K
🏴روضه‌‎های اربعینی ⚫️متن ده روضۀ اربعینی از علیرضا پناهیان که در مناسبت‌های مختلف توسط ایشان ارائه شده است ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔰در اربعین، روضه‌ها باید حماسی باشد 🔹در اربعین باید روضه‌های مقتدرانه خواند؛ روضه‌هایی که بوی حماسه می‌دهند. مثلاً وقتی روضۀ حضرت رباب(س) خوانده شود، اگر خواستیم زبان حال بگوییم، این‌طور بگوییم که حضرت رباب عرض می‌کند: «یا اباعبدالله(ع)! سرت را بالا بگیر، علی اصغرم به فدای تو، اگر فرزند دیگری داشتم و علی اصغرِ دیگری داشتم، فدای تو می‌کردم...» اینها شبیه رجزهای مادران شهداست که الان در منطقه در همین مسیر پیاده‌وری با شما خواهند بود. در اربعین، روضه‌ها باید حماسی باشد. شما آمده‌اید که بگویید: «یا زینب! دیگر غربت به پایان رسید» ما باید این را در روضه‌ها و نوحه‌های‌مان بگوییم که «غربت به پایان رسید» 🔹بخشی از پنج جلسه منبر مکتوب " اربعین شروعی برای زندگی تازه ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹یک مبلغ قطعا باید اسلام شناس باشد ▫️مبلغ نیازمند قدرت استنباط بالایی است. قدرت استباطی که یک مبلغ برای تبلیغ موفق نیاز دارد، بیش از قدرت استنباطی است که معمولا برای استخراج یک حکم شرعی مورد نیاز است. یک فقیه وقتی می‌خواهد یک فتوا بدهد، معمولاً زیاد نیازی به اسلام‌شناس ‌شدن ندارد. حضرت امام می‌فرمود یک فقیه که لزوماً اسلام‌شناس نیست، ولی یک مبلغ قطعاً باید اسلام‌شناس باشد وگرنه آن چیزی که باید از آب در نمی‌آورد. 🚩 همایش تبلیغ نو در حوزه علمیه قم – ۱۴۰۱/۴/۲ (لینک) 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ ایتا|‌تلگرام|بله|اینستاگرام|‌آپارات
⚡️ مرور سریع - ۴ 🚨انواع عملیات‌های تبلیغی در مورد گرایش‌های انسان 💠دروس دانش تبلیغ دین |قم، مدرسه امام کاظم(ع) 🔻جلسه دوم 🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است. ▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
راز غربت نبی.pdf
282K
👌فیش منبر ویژه دهه آخر صفر با عنوان: "راز غربت نبی(ص)" 🔹عناوین ▫️از اول دعوا سرِ چه بود؟ ▫️آیا پیغمبر در میان شهری لامذهب و بی‌دین مبعوث شد؟ ▫️مردم مکه منتظران ظهور آخرین پیغمبر بودند ▫️شهر مکه مذهبی ترین شهر دوران قبل از ظهور اسلام ▫️فهرستی از خوبی‌های مردم مذهبی مکه ▫️معنای بت‌پرستی در دوران جاهلیت؛ این نبود که بت خالق و خدای من است ▫️معمّا کم‌کم حل می‌شود ▫️چرا دعوا سیاسی بوده است؟ ▫️غربت نبی در اوج قدرت برای حفظ آزادی ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
ماموریت ویژه امام رضا ع چه بود؟.pdf
240.3K
👌فیش منبر ویژه دهه آخر صفر با عنوان: "ماموریت ویژه امام رضا(ع) چه بود؟" 🔹عناوین ▫️امام رضا(ع) صریح‌ترین پیام‌های ولایی را به مردم منتقل کردند ▫️شجاعت و صراحت امام رضا(ع) در دعوت به امر ولایت و امامت ▫️مهمترین موضوعی که امام رضا(ع) رویش کار کردند، مسألۀ امامت است ▫️حدیث «سلسلةالذهب» سند تاریخی مأموریت ویژۀ امام رضا(ع) در دعوت مردم به امر امامت است ▫️برخی از مؤمنین هم به این سادگی نمی‌توانند تحمل کنند این‌طور صریح از امامت سخن گفته شود ▫️غالباً دلیل اصلی مخالفت با انبیاء این بود که «انبیاء مردم را به اطاعت از خود دعوت می‌کردند» ▫️توصیف امام رضا از عظمت «امام» در خطبه‌ای مفصل ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ | مقررات آموزشی حوزه، باتقوا شدن را برای طلبه‌ها دشوار کرده! 📌چرا قدیم‌ها طلبه‌ها بیشتر درس می‌خواندند؟ 👈🏻نقدی بر نظام آموزشی حوزه (۱) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ | به جای نمره، نظر معلم! 🔻در نبود مقررات سخت‌گیرانه، عامل نظم چیست؟ 👈🏻 نقدی بر نظام آموزشی حوزه (۲) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
⚡️ مرور سریع - ۵ 🚨 محدودیت‌های ما در تأثیرگذاری بر گرایشات مخاطب 💠 دروس دانش تبلیغ دین - جلسه سوم 🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) 🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است. ▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
💌 راهی برای مقابله با بی‌انگیزه شدن طلبه‌ها 🔻 یکی از مشکلات مهم سال‌های اول طلبگی این است طلبه با انگیزه‌های قوی معنوی و معرفت‌جویی به حوزه می‌آید و بعد با یک دورۀ سرد و بی‌روح تحصیل ادبیات روبرو می‌شود. طلبه کم کم دلسرد می‌شود، مخصوصا اگر ادبیات با فراوانی آیات و روایات خوانده نشود. اگر دروس جنبی هم خوانده می‌شود آنها هم آنقدر از مقدمات بعیدۀ علمی استفاده می‌شود که باز با انگیزه‌ها و نیازهای معنوی طلبه سازگاری ندارد. یکی از راه‌های مقابله با بی‌انگیزه شدن طلبه ها توجه به ضرورت حلم در کنار علم است. کسی که می‌خواهد اهل علم بشود باید برای رسیدن به نتایج لذت بخش علم صبور و حلیم باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبۀ شریف همّام می‌فرماید متقی علم را با حلم در می‌آمیزد «یمزج الحلم بالعلم». اما نباید زیادی بار این دلسرد شدن را به دوش طلبه ها گذاشت. راه چاره دیگر این است که طلبه‌ها خود به متن قرآن و فهم آن عشق بورزند و کنجکاوی خود را برای درک زیبایی‌های قرآن و نهج البلاغه افزایش دهند. آنوقت خواهند دید چقدر یاد گرفتن زبان عربی جذاب است و می‌تواند معرفت آفرین و معنویت زا باشند. اما راه حل اساسی این است که مدارس پیش دانشگاهی فعال بشوند و کسانی که احتمال می‌دهند بخواهند طلبه بشوند در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها، دوران تحصیل عربی را پشت سر بگذارند که وقتی وارد حوزه می‌شوند دیگر از درس‌های اصلی شروع کنند. درس‌های جنبی هم باید تحول اساسی پیدا کنند و بتوانند به جذب معنوی و تامین معرفتی طلاب تازه وارد منجر شوند. 👤علیرضا پناهیان 🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۷.۳ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian