🔰سلسله دروس دانش تبلیغ دین
💢مدرس: استاد علیرضا پناهیان
💠 مبحث دوم: روش بیان دین
📌ویژۀ برادران و خواهران طلبه
🕖 زمان: سهشنبهها ساعت ۱۹
📅 شروع کلاسها از ۱ آبان۱۴۰۳
🕌 مکان: قم، خیابان بسیج، خیابان شهید ایرانی، حسینیه فاطمیون
🔻مهلت ثبت نام: از ۱۷ الی ۲۷ مهرماه
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبتنام از طریق:
darolhekmah-tabligh.ir
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
🔻جلسه سوم «سیاست ورزی در قران»، سطح چهار مرکز تخصصی تبلیغ، برگزار شد.
🔰«ترک فعل سیاسی، ارتباط میان اصول تربیت و سیاست، قدرتْ چالش اصلی بشر و آغاز ولایت از نهاد خانواده» از جمله مباحث این جلسه بود.
💠استاد علیرضا پناهیان بیان کردند «حجم آیات سیاسی قران چندین برابر آیات معاملات و عبادات است» سپس با مروری بر وجه سیاسی آیه استخلاف، از آیاتی که به «طغیان اجتماعی» دلالت دارند، بعنوان دسته دوم از آیات سیاسی قران اشاره کردند. ایشان انسان را موجودی قدرت طلب و ربوبیت طلب دانست که این گرایش جز با عبودیت قابل کنترل نیست.
🌀حجت الاسلام پناهیان عدم اظهار نظر برخی علمای قدیم در مساله ولایت فقیه را مطرح نبودن صورت مساله برای آنها و در مقام بیان نبودشان دانست و این مساله را امری عقلانی بلکه بدیهی تلقی کرد و اثبات آن را بینیاز از فقاهت و اجتهاد مصطلح دانست.
🔹ایشان با اشاره به این نکته که نهال ولایت در نهاد خانواده باید کاشته شود، گفت «تساوی، برابری و یکسان انگاشتن حقوق زن و مرد، ریشه ولایت گریزی در خانواده است.»
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
🔹ضرورت تکامل در تبلیغ دین
حجت الاسلام و المسلمین احمد زیبایینژاد
🔻حوزه چه باید بکند؟حوزه باید هم برای تبلیغ، غذای علمی و پژوهشی تهیه کند، و هم با تبلیغ، همان علوم و معارف را در زندگی مردم محقق سازد.
🔶در بحث تبلیغ در حوزه دو رویکرد وجود دارد: رویکرد سنتی که دین را امری فردی میداند.
و رویکرد جدید و تکاملیافته که برعکس نگاه اول است. یک مبلغ باید پاسخ دهد که سیره انبیا در تبلیغ دین، کدامیک بوده تا مقصد و مقصود خود را گم نکند. چرا پیامبران، لحظهای آرام ننشستند ودائما با طواغیت مبارزه کردند؟! چرا وقت خود را صرفا برای تربیت انسانها قرار ندادند؟! مگر هدف ایشان چیزی غیر از تربیت تکتک افراد بود؟!
🔶مانند روز، روشن است که ایشان اهداف خود را بالاتر از آنچه ما تصور میکنیم میدانند. لذا حوزه باید در تعیین وظایف خود تجدید نظر کند و در عمل از نگاه سنتی دستشُسته و از رویکرد «عمل به دین» به بارگاه «اقامه دین» باریابد؛ یعنی در تمام امور اداره کشور، نظریهپردازی کند.
🔶در این میان نباید از وجود خطرات و آسیبها غفلت ورزید. ولازم است که مراحل انجام ماموریت به صورت ترتیبی وحسابشده و البته نوآورانه طی شود.
#حکمت_و_بیان
✅خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان (ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان)
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
📗 @HEKMATVABAYAN_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مبلغ باید معمار باشد
🟥ثبت نام دورۀ جدید دروس دانش تبلیغ دین
#دانش_تبلیغ_دین
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
🔹به دنبال اجتهاد باشیم یا تبلیغ؟
▫️کار اجتهاد را نباید مقابل تبلیغ گذاشت. بعضیها سؤال میکنند: «ما برویم سراغ اجتهاد یا سراغ تبلیغ؟» مگر بدون اجتهاد میشود سراغ تبلیغ رفت؟ بلکه اجتهادی فربهتر نیاز است. نه تنها تبلیغ را ما باید امر دانشی بدانیم بلکه تبلیغ را مؤثر بر دانشمند شدن یک عالم دینی بدانیم. به همین دلیل اگر کسی سابقهی تبلیغی مناسب نداشت، چه بسا در جریان فعالیتهای دیگر علمی هم موفقیت چندانی کسب نکند.
ثبت نام دورۀ جدید دروس دانش تبلیغ دین
#دانش_تبلیغ_دین
✅مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 درس «دانش تبلیغ دینِ» علیرضا پناهیان، از نگاه شرکتکنندگان(۲)
🔻ما در این مباحث، غافلگیر شدیم
🔻مطالب خیلی عمیق و بهروز بود؛ میشه گفت درس خارج تبلیغ است
🔻توقع ما از یک کلاس «مبانی تبلیغی»، خیلی متفاوت بود
📌ثبت نام دوره جدید دروس دانش تبلیغ دین
#دانش_تبلیغ_دین
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹تا زمانی که در حوزه علمیه، تبلیغ را محتاج دانش ندانیم، در تبلیغ موفق نخواهیم بود
🔻اکثر آیات قرآن، تبلیغی است ولی این آیات را باید طبقهبندی کرد و در تبلیغ، از آنها بهره گرفت. ما برای تبلیغ نیازمند دانش هستیم؛ دانشی گستردهتر از فقه به معنای خاص و نیازمند مجاهدت علمی هستیم، مجاهدتی بیشتر از آنچه یک فقیه در موضوعات رایج نیاز دارد. فقه میخواهد مکلف را از حیرت در مقام عمل خارج کند، اما تبلیغ میخواهد در انگیزههای مخاطب وارد شود و تصویر صحیحی از دین، در ذهن او ایجاد کند ... تا زمانی که در حوزه علمیه، تبلیغ را محتاج دانش ندانیم، در تبلیغ موفق نخواهیم بود.
📌ثبت نام دوره جدید دروس دانش تبلیغ دین
#دانش_تبلیغ_دین
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ریشۀ دین گریزی در جامعه
▫️بخشی از کلاس دانش تبلیغ دین دوره اول
📌ثبت نام دوره جدید دروس دانش تبلیغ دین
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔰تحول تبلیغ؛ از گذشتهٔ نهضت، تا آیندهٔ نظام
▫️بیایید به چرایی «تحول در تبلیغ» از زاویه جدیدی نگاه کنیم.
📝حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق حیدری
عضو هیئت علمی حسینه اندیشه
📂 کاری از «مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه»
🟥خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان
#فصلنامه_حکمت_و_بیان
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
@Hawzah_Panahian
@hekmatvabayan_ir
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
🔰سلسله دروس دانش تبلیغ دین
💢مدرس: استاد علیرضا پناهیان
💠 مبحث دوم: روش بیان دین
📌ویژۀ برادران و خواهران طلبه
🕖 زمان: سهشنبهها ساعت ۱۹
📅 شروع کلاسها از ۱ آبان۱۴۰۳
🕌 مکان: قم، خیابان بسیج، خیابان شهید ایرانی، حسینیه فاطمیون
🔻مهلت ثبت نام: از ۱۷ الی ۲۷ مهرماه
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبتنام از طریق:
darolhekmah-tabligh.ir
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
🔹یک مبلغ قطعا باید اسلام شناس باشد
▫️مبلغ نیازمند قدرت استنباط بالایی است. قدرت استباطی که یک مبلغ برای تبلیغ موفق نیاز دارد، بیش از قدرت استنباطی است که معمولا برای استخراج یک حکم شرعی مورد نیاز است. یک فقیه وقتی میخواهد یک فتوا بدهد، معمولاً زیاد نیازی به اسلامشناس شدن ندارد. حضرت امام میفرمود یک فقیه که لزوماً اسلامشناس نیست، ولی یک مبلغ قطعاً باید اسلامشناس باشد وگرنه آن چیزی که باید از آب در نمیآورد.
🚩 همایش تبلیغ نو در حوزه علمیه قم – ۱۴۰۱/۴/۲ (لینک)
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
خواسته های مکرر۲ 🚩نگرانی ۲۰ ساله رهبر انقلاب از ۱۳۷۳ تا ۱۴۰۲ 🔻بنده جداً نگرانم! ▫️بنده جداً
🔰خواستههای مکرر۳
نگرانیهای ۲۰ساله رهبر انقلاب درباره تبلیغ
🚩از ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۲
🔻تبلیغ باری بر زمین مانده
🔹مقام معظم رهبری:
▫️واقعا تبلیغ، باری بر زمین مانده است، حتی الان هم که شما به این خوبی کار میکنید، سازمان تبلیغات هم کار میکند، حوزهی عملیه هم بالاخره، باری به هر جهت روحانیون و علما کار میکنند، در عین حال بار تبلیغ این حقیقت زمین مانده است. (بیانات در دیدار اعضای دفتر تبلیغات ۱۳۷۵.۰۷.۰۹)
🔻نسبت به تبلیغ نگرانم!
▫️واقعاً با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم! بله.....گر امروز حوزهی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفهی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضهای میشویم که جبرانش بهآسانی ممکن نیست؛ نمیگویم محال است امّا بهآسانی ممکن [نیست] و دچار استحالهی فرهنگی میشویم. اگر لاسمحالله استحالهی فرهنگی پیش بیاید، درست کردنش، جبران کردنش دیگر کار یک ذرّه و دو ذرّه نیست. امام در یک مواردی مکرّر میفرمودند که اگر چنین اتّفاقی بیفتد، اسلام یک سیلیای خواهد خورد که تا سالهای متمادی اثرش بر روی او باقی خواهد ماند؛ قضیّه این است. اگر چنانچه ما غفلت بکنیم این پیش میآید. اگر غفلت بکنیم، از گناهان بزرگ قبحزدایی میشود، از کبائر قبحزدایی میشود، عادی میشود. میبینید که در غرب شده؛ در غرب همینطور قدم به قدم دارند پیش میروند. آدم دوست ندارد تعبیرات رایج اینها را تکرار بکند، یعنی واقعاً شأن حرف زدن انسان و زبان انسان بالاتر از این است که اینها را تکرار کند؛ امّا هست دیگر. اگر تبلیغ را دستِکم بگیریم، اینها دامن جامعهی ما را خواهد گرفت.(۲۱تیر ۱۴۰۲)
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹تحول تبلیغ در نگاه استاد پناهیان
#مجله_تصویری_دعوت
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
🔻تبلیغ باید همراه با ایجاد تدبر در مخاطب باشد
▫️مبلّغ دین نباید تنها به نقل روایت و قرائت قرآن و در نهایت توضیح معنا اکتفا کند. بلکه باید در کنار هر روایتی درایتی را هم افزایش دهد و در کنار هر قرائتی؛ تدبری را ارائه نماید تا مخاطبان خود را سطحی بار نیاورد. سطحی نگری در دین خطرش از بیدینی کمتر نیست و در معرض انواع انحراف هاست.
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات
📢با «حکمت و بیان» از تبلیغ بگو
🔓برای ایجاد تحول تبلیغ در حوزه نیاز به گفتگوهای مفصل وجود دارد. تبلیغ نیازمند واژهپردازی است تا بدانیم کدام یک از اقدامات ما تبلیغ است و کدام ضد تبلیغ.
◽️ما در مجله «حکمت و بیان» میخواهیم تبلیغ را از مظلومیت خارج کنیم. «حکمت و بیان» به قلم شما نیاز دارد. در شماره اول به تحول حوزه در تبلیغ پرداختیم در شماره دوم نیز به این موضوع از زوایایی دیگر خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید که دربارۀ این موضوع برای شماره دو قلم بزنید، آثارتان را برای مجلۀ حکمت و بیان ارسال کنید.
👈 چرا و چگونه تبلیغ در حوزه اولیت قرار گیرد؟
⚠️در مورد ارسال آثار لطفاً به نکات زیر دقت داشته باشید:
▫️یادداشتهای علمی و ژورنالی ارسالی بین 1000تا 1500 کلمه باشد.
▫️یادداشتهای ارسالی باید به زوایای موضوع ارسالی به صورت کامل و دقیق و علمی پرداخته باشد.
▫️فایلهای متنی، فقط در قالب برنامۀ word و در پیراستهترین حالت ممکن ارسال شوند.
▫️مطالب ارسالی بعد از تأییده شورای سردبیری چاپ خواهد شد.
🚩مهلت ارسال آثار: 5 آذر
📥فایلهای خود را به mtdavat@gmail.com یا ادمین کانال ارسال فرمایید.
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات