🌀راه حلی برای جذب حداکثری در تبلیغ دین
📌بسترهای تبلیغ حداکثری دین در جامعه:
1️⃣. رشد معنویت با طی قرون و اعصار در اثر زحمت اولیای دین و علماء
2️⃣. عدم محدودیت تبلیغ دین در جامعۀ ما
3️⃣. خلاء تئوریک در غرب
👈 پس چرا ما در تبلیغ دین، نتوانستیم جذب حداکثری کنیم⁉️
💎 درس: «دانش تبلیغ دین؛ مبحث اول: مبانی و اصول تبلیغ؛ جلسۀ اول»
___________________
🔻ما در اثر رشد معنویت طیّ قرون و اعصاری که پشتسر گذاشتیم، با مخاطبانی روبرو هستیم که دارای سابقۀ ارادت نسبت به اولیاء دین و دارای تواضع به قرآن کریم هستند. علماء پیشین حوزه هم، توانستند بسیاری از موانع را بردارند.
🔻بنابراین مخاطب ما امروز در اوج پذیرش دین است. اما از سوی دیگر شما در جامعه دو چیز را میبینید. یکی اینکه دینداران معمولاً به وضع مطلوب رشد نمیکنند. دوم اینکه دینگریزی هایی در لایههایی از جامعه دیده میشود. از تمسخرهایی که به مظاهر دینی صورت میگیرد تا توهینها و فرار از دینداری که به صورتهای مختلف وجود دارد.
🔻از سوی دیگر، در جامعۀ خودمان، آسیبهای اجتماعی نظیر آمار طلاق، کمی فرزندان و اعتیاد، را میبینیم و در عرصۀ سیاست، وجود مدیران و سیاستمداران نالایق، فریبهایی که برای افکار عمومی ایجاد میکنند؛ را شاهد هستیم.
🔻از طرفی ما هیچ محدودیتی برای تبلیغات دینی نداریم. در کشور ما این امکان وجود دارد که بهترین شبکههای تلویزیونی در بهترین زمان ها، در اختیار مبلغان باشد. بستر دیگری که در اختیار ما برای تبلیغ دین وجود دارد، این است که خلا تئوریک در غرب اتفاق افتاده. تمدن رقیب شما مضمحل شده است و دیگر حرفی برای گفتن ندارد. پس چرا ما نمیتوانیم نیاز امروز جامعۀ خودمان را پاسخ دهیم؟ چرا ما در تبلیغ دین آنچنان موفق نیستیم؟!
🔻هر چه دینگریزی وجود دارد و بخشی از دینستیزیها، تا اعتیاد و ضدیت با انقلاب، تا جریان های سیاسی مخالف خط مقاومت، همه ناشی از ضعف ما در تبلیغ دین است.
🔻جدای از آمادگی که مخاطب در بستر گذر زمان برای پذیرش دین برای او پدید آمده است و بسیاری از موانع چه داخلی و چه خارجی وجود ندارد، اصلاً ما در هر زمانی داریم زندگی میکنیم، بدون ملاحظۀ مقتضیات زمانه، چگونه دین را باید آموزش داد؟ قرآن به ما چه اصولی را برای تبلیغ دین بیان میکند؟ اصول تبلیغ، برگرفته از قرآن و متون دینی، به ما شیوۀ صحیح تبلیغ دین را میآموزد.
👤علیرضا پناهیان
🚩قم؛ مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) - ۱۴۰۰.۱۱.۱۸
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌توصیف روش قرآنی
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چند نما از کلاس «دانش تبلیغ دین»
🔹سلسله جلسات «دانش تبلیغ دین»
🔸دوشنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشا
🔹قم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع)
🔸ویژه طلاب برادر و حضوری
🔰به اطلاع می رساند که جلسه سوم کلاس، دوشنبه 2 اسفند ساعت 19 برقرار می باشد.
⭕️جهت ثبت حضور در کلاس، ثبت نام در سایت ضروری است
📝ثبت نام از طریق 👈سایت :
🌐 sokhanesadid.ir
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀 تفکیک بین دروس عقائد و اخلاق برای مردم خلاف روش تبلیغی قرآن است
🌀 سه نکته مبنایی و مهم در تبلیغ دین بر اساس آیات قرآن
➖ قرآن کتاب علمی نیست، بلکه کتابی تبلیغی است
➖ تبلیغ موفق لزوماً رضایت همۀ مردم را به دنبال ندارد
➖ انبیاء همه مسخره میشدند، مبلغی که اصلا دشمن ندارد و مسخره نمیشود حتما یک اشکالی در نحوۀ تبلیغش وجود دارد
💠 دومین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» در حوزه علمیه قم:
🔻علیرضا پناهیان در این جلسه ضمن بیان اجمالی معنای دو مفهوم مبانی و اصول و تفاوت آنها با یکدیگر، به تبیین برخی از مبانی تبلیغ دین بر اساس آیات قرآن کریم پرداخت.
🔻مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه تهران، ضمن تاکید بر الگوگیری از روش تبلیغی قرآن اظهار داشت: «یادمان باشد قرآن کلام خداست و ما در تبلیغ نباید مانند خدا سخن بگوییم و خودمان را جای خدا بگذاریم. چون خدا در قرآن از موضع کبریایی سخن گفته است و ما باید بین آن خدای متکبّر - که تکبر برای خدا بد نیست - و این بندۀ بعضا مستکبر واسطه بشویم. لذا در مورد فرعون به موسی(ع) فرمود با قول لیّن با او سخن بگو.»
🔻ایشان در ادامه ضمن بیان نکته دیگری درباره تبلیغ به نحوۀ بیان قرآن اشاره کرد و گفت: «قرآن به سیاق کتابهای علمی نوشته نشده است. نه اینکه عالمانه نباشد، که سرشار از معانی عمیق علمی است؛ بلکه از نظر روش بیان یک کتاب تبلیغی است، یعنی مطالب قرآن به نظم و تفکیکی که در کتب علمی رایج هست بیان نشده است. مثلا سورهای مخصوص اخلاق فردی، سورهای برای اخلاق سیاسی، سورهای برای اخلاق اجتماعی، سورهای مختص جامعهشناسی و یا سورهای برای مباحث علم کلام در قرآن پیدا نمیکنید.»
🔻این استاد حوزه و دانشگاه با مطرح کردن این سوال که «آیا خداوند در قرآن و ائمه(ع) در کلماتشان بین معارف دینی اینطور تفکیک میکردند» این نحو بیان علمی در فعالیتهای تبلیغی را صحیح ندانست و به برخی آثار سوء تفکیک بین آموزشهای عقیدتی و اخلاقی اشاره کرد و گفت: «تبلیغ باید مانند قرآن باشد که در هر آیه ترکیبی از انواع موضوعات را بسته به نیاز مخاطب به زیبایی ارائه میدهد. آموزشهای دینی تفکیک یافته معمولا جذابیت لازم را ندارند و حتی موجب برداشت غلط از دین میشوند. مگر اینکه بخواهیم عالم متخصص در رشته های مختلف تربیت کنیم».
🔻ایشان در ادامه به اثرات مخرب این نوع تفکیکها اشاره کرد و افزود: «در علوم انسانی این تفکیک بین علوم اشکالات فراوانی در کاربرد این علوم ایجاد کرده است، مثلاً چون حقوقدانها روانشناس نیستند، برای اینکه مرد به زن ظلم نکند قوانینی وضع میکنند که باعث میشود تمایل مردان به ازدواج از بین برود و ...»
🔻علیرضا پناهیان نحوۀ ارزیابی تبلیغ موفق در حوزۀ علمیه را مورد نقد قرار داد و گفت: «تبلیغ موفق این نیست که مبلغ بتواند لزوما همه مخاطبان را متقاعد کند، اصلاً اینکه بخواهیم به هر قیمتی مخاطب را متقاعد کنیم، تبلیغ قرآنی نیست. بلکه تبلیغ یعنی رسائی، یعنی در جان مخاطب بنشیند و برسد، قرآن میفرماید: «وَ قُلْ لَهُمْ في أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَليغاً»(نساء، 63) قول رسا یعنی چه؟ یعنی بر جان مخاطب اثر بگذارد و این اثر اتفاقا گاهی اوقات به این است که لج مخاطب عنود را در مواجهه با حق در میآورد.»
🔻وی در توضیح تبلیغ موفق قرآنی گفت: «ما معمولا از مبلغین میخواهیم که هیچگاه دافعه نداشته باشند، خود قرآن میفرماید: "يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً"(بقره، 26)، نمیفرماید بعضیها را گمراه میکند بعضیها را هدایت، میفرماید یضل به کثیرا. پس ملاک موفقیت تبلیغ این نیست که حتماً مخاطب قانع شود و حرف ما را قبول کند، بلکه ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد، یعنی "فی قلوبهم مرض" باشد و گمراهتر بشود. حالا من از کجا بفهمم تبلیغ من مشکل داشته است و یا او مرض داشته است؟ این نیاز به دانش تبلیغ دین دارد.»
🔻ایشان لزوم داشتن دافعه در کنار جاذبه در تبلیغ دین را ضروری دانست و علت دشمنسازی و مسخره شدن انبیاء در قرون و اعصار مختلف را اینگونه تبلیغ کردن بیان داشت و گفت: «خداوند در اوّلین آیهای که به پیامبر(ص) دستور تبلیغ علنی داد، فرمود: "فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ"(حجر، 94) "فَاصْدَعْ" یعنی بگو ولو موجب درگیری بشود. یعنی خدا از اوّلش پیشبینی کرد که اگر بگویی درگیری و زد و خورد میشود، اختلاف میشود و با تو مخالفت خواهند کرد. در آیه بعد میفرماید: "إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ"(حجر، 95) در واقع تو را مسخره خواهند کرد.
🔻در جای دیگری هم فرمود: "يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ"(یس، 30)، حالا سوال اینجاست که چرا برخی مبلغین به ظاهر موفق اصلا مسخره نمیشوند؟»
👤علیرضا پناهیان
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مبلغ باید معمار باشد
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌شبکۀ ملی مبلغینِ چهره به چهره لازم است
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌در تبلیغ دین، محتوا مهم است یا سبک⁉️
👈🏻بخشی از جلسات "دانش تبلیغ دین"
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فقدان شیعه اجتماعی راز غربت امام کاظم علیه السلام.pdf
481K
🌀فقدان شیعه اجتماعی، راز غربت امام کاظم(ع)
🔺مناسبت: شهادت امام کاظم(ع)
✍️#منبر_مکتوب
#جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌یک جایی از قلبشان ناراحت است
🔰توصیف به جای استدلال
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌شیعه اعتقادی؛ شیعه اجتماعی
#شهادت_امام_کاظم(ع) #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀ترويج مفهوم «کمال» بار روانی منفی دارد
➖تبلیغ یعنی تاثیرگذاری بر گرایشات مخاطب
➖اولین هدف عملیات تبلیغ بیدار کردن گرایشهای پنهان است
➖ترکیب نابجای گرایشهای خوب، موجب بد شدن آدم ها می گردد
➖در وجود انسان نمیتوان گرایش تازهای که هیچ ریشهای نداشته باشد ایجاد کرد
📌۷ هدف مهم عملیات تبلیغ دین
👈 سومین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» در حوزه علمیه قم:
🔻علیرضا پناهیان در بحث مبانی و اصول تبلیغ، به معنای لغوی تبلیغ اشاره کرد و گفت: «تبلیغ در لغت به معنای رسیدن به دورترین و پایانیترین نقطۀ مقصد است.» وی در ادامه، با طرح این پرسش که مقصد نهایی در وجود انسان کدام بخش است؛ با اشاره به آیه 63 سورۀ نساء، نقطه پایانی و مقصد تبلیغ را گرایشات انسان معرفی کرد.
🔻این مدرس حوزه، به عنوان اولین هدف عملیات تبلیغ را بیدار کردن گرایشهای پنهان بیان کرد و گفت: «معمولاً گرایش های زیبای انسان، پنهان هستند و مبلغ در مقام تبلیغ، گرایشات پنهان انسان را بیدار می کند. بیدار کردن گرایشات فطری عمیق انسان، همان هدف بعثت انبیاء است که امیرالمومنین بدان تصریح کرده است.»
🔻وی، وجه مذکِّر بودن انبیاء را، همان بیدار کننده گرایشات زیبای پنهان انسان مطرح کرد و گفت: «در تبلیغ دین ما نمیخواهیم چیزی از بیرون به مخاطب اضافه کنیم، بلکه باید همان گرایشات درون او را بیدار کنیم. وقتی گرایشات زیبا و پنهان انسان، بیدار شد، تبدیل به حکمت و شکوفایی عقل می شود»
🔻این استاد دانشگاه و حوزه، به شرح کلمات امیرالمومنین درباره فلسفه بعثت انبیاء که همان هدف تبلیغ است پرداخت و گفت: «هدف نهایی تبلیغ، شکوفایی فطرت و گنجینه های پنهان عقل او است»
🔻 وی به عنوان یک مثال مفهوم «کمال» را دارای بار منفی دانست و گفت: «با اینکه کمال، کلمه عربی است اما در قرآن کریم، مفهومی به نام کمال انسان نداریم و به جای آن فلاح و رستگاری و دیگر مفاهیم ذکر شده است. وقتی کلمه کمال به کار می رود، القاء این معنا را می کند که انسان ناقص است و این القاء اثر منفی روی مخاطب میگذارد. در حالی که خداوند انسان را طبق آیات قرآن، در بهترین وضعیت خلق کرده است و مقصد نهایی شکوفایی استعدادهای نهفته انسان است به انسان به دیده نقصان و کاستی نمی نگرد؛ مقصد نهایی شکوفایی استعدادهای انسان است.»
🔻 وی در ادامه دومین عملیات تبلیغی بعد از بیدار کردن گرایشات پنهان مخاطب را، تقویت گرایشات بیدار شده عنوان کرد و که البته اولویت سنجی در تقویت گرایشات بیدار شده مخاطب را امری لازم دانست.
🔻علیرضا پناهیان، سومین عملیات تبلیغی براساس هدف تبلیغ را، تضعیف گرایشات بد انسان معرفی کرد و گفت: «گاهی لازم هست که محبت به دنیا را دل مخاطب، تضعیف کرد همان طور که در برخی از روایات همۀ دنیا را به گونهای خلاصه در خوردن، آشامیدن و سوار مرکب شدن و ... کرده اند و با تعابیری آن را تحقیر میکنند تا مخاطب از دنیا دل بکند.»
🔻وی با اشاره به بحث انسان شناسی، با طرح این پرسش که اگر انسان، فطرتی الهی دارد و تمام گرایشات انسان زیبا است؛ پس علت بد شدن انسان چیست؟ در پاسخ به گام بعدی در عملیات تبلیغ اشاره کرد و گفت: «ترکیب نابجای گرایشهای خوب و بههم ریختن اندازهها موجب بد شدن آدم ها می گردد. پس گام بعدی در عملیات تبلیغ، تفکیک گرایشات خوب، یا ترکیب درست گرایشهای خوب است. مثلا تنوع طلبی که اساسا گرایش خوبی هست اما اگر با لذت طلبی ترکیب شود، فرد دچار افراط در شهوات میشود.»
🔻پناهیان، تعیین مصداق برای گرایشهای خوب و از بینبردن مصادیق بد برای گرایشهای بد را، اقدام دیگری در عملیات تبلیغی برشمرد و گفت: «هر گرایش خوبی که شما بخواهید در فرد ایجاد کنید مسبوق به گرایشهای قبلی است. گرایش تازهای که هیچ ریشهای نداشته باشد را اساساً نمیتوان در انسان ایجاد کرد.»
🔻وی در جمع بندی اهداف تبلیغ، گفت: «بیدار کردن گرایشهای پنهان، تقویت گرایشهای خوب، تضعیف گرایشهای بد، ترکیب مناسب ایجادکردن، ترکیب نامناسب برطرفکردن، مصداق خوب معرفیکردن برای علاقه، از بین بردن یک مصداق بد. اهداف عملیات تبلیغ دین هستند.»
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
چگونه پیامبر جامعه را تزکیه می کند؟.pdf
8.67M
🌀چگونه پیامبر جامعه را تزکیه می کند⁉️
📎چگونگی تحقق تزکیه در بعثت نبوی
📌 مناسبت: مبعث
#منبر_مکتوب #مبعث #جهاد_تبیین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌پیامبر به کدام اخلاق دعوت می فرمودند؟
#مبعث #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌 کودکان را از کجا با دین آشنا کنیم⁉️
🔰توصیف به جای استدلال
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
Panahian- MonajateShabaniye.mp3
6.05M
🎙پیام صوتی علیرضا پناهیان به مناسبت آغاز #ماه_شعبان
📎منبع:
http://panahian.ir/post/6039
#شعبان #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀پیشنهاد سخنرانی ویژه اعیاد شعبانیه
🔰امام حسین(ع)؛ شوقانگیزترین بخش دین
💎مناسبت: ولادت امام حسین(ع)
🔻معرفی: کربلا اگر چه محل بزرگترین مصائب عالم است، اما بالاترین محبتها و شوقها را در پی داشته که در جای دیگری در حیات بشر نمیتوان مانند آن را جستجو کرد. بالاترین مراتب عرفانی را در جوار امام حسین(ع) میتوان به دست آورد چرا که فقط با امام حسین(ع) است که میتوان شور و شوق مضاعف برای پیمودن این راه داشت. شوق، همان ویژگی منحصر به فردی است که سرعتی مضاعف به انسان داده و اثر بسیار بیشتری نسبت به خوف دارد. اما مشکل اینجا است که ما بیشتر اهل خوف هستیم و بیشتر کارها را بر اثر ترس و خوف از جهنم انجام میدهیم. اگر ما از روی شوق دینداری کنیم، از سر شوق نماز بخوانیم، و .... قطعاً اثر بیشتری بر دیگران خواهیم داشت، مانند وقتی که از سر شوق سراغ امام حسین(ع) میرویم.
📎 منبع:
http://panahian.ir/post/1322
-------------------------------------------
🔰رنج های اولیاء خدا
💎 مناسبت: ولادت حضرت عباس(ع)
🔻معرفی: وقتی مقام والای اولیاء خدا را در نظر میگیریم، میتوان فهمید رنج بسیاری را در راه خدا به جان خریده و دردمندانه زیسته است. اصولاً نمیتوان بدون تحمل رنج و سختی به مقامی والا رسید. یکی از نمونههای بارز پذیرفتن رنج و رسیدن به مقامی والا را میتوان در مورد حضرت عباس(ع) مشاهده کرد. اصولا معنای خوب بودن از دردمندی جدا نیست. اما اولیاء خدا از چه چیزی رنج میبرند؟ آشنایی با ضرورت رنج کشیدن و مواردی از رنجهای اولیاء خدا، موضوع اصلی این جلسه را شکل داده است.
📎 منبع:
http://panahian.ir/post/2196
-------------------------------------------
🔰دعا و نقش آن در مدیریت تمایلات نفس
💎 مناسبت: ولادت امام سجاد(ع)
🔻معرفی: در جریان تربیت معنوی، انسانها اول باید خودشان را بسازند بعداً بروند سراغ جامعه یا عکس آن؟ اهمیت جامعه بیشتر است یا فرد؟ قاعده این است که تا جایی که می توانیم باید برویم سراغ اصلاح جامعه، اگر موفق نشدیم آنوقت... بهترین وسیله خود سازی چیست؟ چرا امام سجاد(ع) به دعا پرداختند؟ آیا دعا کردن در وقتی است که دستمان از جامعه کوتاه است؟ یا خیر؟ اساساً دعا یک برنامه فردی است یا جمعی؟ دعا یک برنامۀ تربیتی فردی است که می تواندانسان را در بدترین شرایط از منجلاب نجات بدهد. چرا دعا مهم است؟ ریشه حیات و حرکت انسان، تمایلات انسان است، مدیریت کردن این گرایشها و تمایلات عامل حرکت به سوی کمال است.
📎 منبع:
http://panahian.ir/post/126
#ماه_شعبان #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌نماز را توصیف کن نه استدلال بیاور!
🔰توصیف به جای استدلال
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀دین و حکومت دینی محدودیتهایی برای معصیت ایجاد میکند اما نه میخواهد و نه میتواند زمینۀ گناه را به طور مطلق از بین ببرد
➖هر کسی نباید مثل آیه الله بهجت(ره) زندگی کند؛ هر الگویی برای هر کسی مناسب نیست
➖مفهوم حق انتخاب از مفهوم آزادی برجسته تر است
📌محدودیت های تبلیغ دین در مقام عمل و علم
👈 چهارمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم:
🔻 ما گفتیم که تبلیغ به معنای رساندن پیام به پایانی ترین نقطه وجود انسان یعنی گرایشات است. اما چگونه می توانیم روی گرایشات مخاطب تاثیر بگذاریم؟ ما از دو طریق میتوانیم روی گرایشهای انسانها تأثیر بگذاریم. یکی از طریق کنترل و جهت دادن رفتارها و دیگری از طریق انواع آگاهی دادن که همان تبلیغ است. از طریق آگاهی به این شکل میتوانیم اثر بگذاریم که یا الگو معرفی کنیم، یا انواع مطالب و حرفها را منتقل کنیم تا مخاطب توجه یا تفکر کند، یا تعلیم ببیند و یا مطلع شود.
🔻در هر صورت، برای تاثیرگذاری بر گرایشهای انسانها چه از طریق کنترل رفتار و چه در مقام تبلیغ، با محدودیتهایی مواجه هستیم. از نظر اسلام نمیتوان از طریق کنترل رفتار هر قانونی را وضع کرد و یا با وضع قانون و کنترل بیرونی هر گرایشی را نمیتوان تحت تاثیر قرار داد. چون نظام هستی بر مبنای امتحان و امکان انتخاب انسان شکل گرفته و نمیتوان امکان معصیت را از بین برد. کنترل رفتار تا حدی ممکن و مطلوب است، بقیه تاثیرگذاری باید از طریق تبلیغ باشد، که آنهم محدودیتهایی دارد.
🔻 دین و حکومت دینی محدودیتهایی برای معصیت ایجاد میکند اما نه میخواهد و نه میتواند زمینۀ گناه را به طور مطلق از بین ببرد. اگر خدا میخواست زمینۀ گناه را به طور مطلق از بین ببرد چهاردهسالگی بچهها را بالغ نمیکرد. امکان گناه و ظلم یعنی زمینه امتحان، که همیشه تا حدود زیادی باقی میماند.
🔻 در عرصه تبلیغ هم محدودیتهایی وجود دارد و نکاتی را باید رعایت کرد که حق انتخاب را از بین نبرد. اینجا اوج کرامت انسان در اسلام معلوم میشود. برخی ابهامها در قرآن و جاذبه و دافعههایی که در سیره اولیاء خدا دیده میشود از همین باب است.
🔻 به عنوان مثال در جریان تبلیغ حتی در الگو دادن محدودیتهایی وجود دارد و باید اعلام کنید در جزییات، هر الگویی را نباید هر کسی تبعیت کند. هر کسی نباید مثل آیه الله بهجت(ره) زندگی کند، چون آدمها با هم فرق میکنند حتی سلوک اولیاء خدا هم میبینید با هم متفاوت است.
🔻خداوند متعال در سورۀ انعام، آیه ۳۵، به پیامبرش میفرماید: اگرچه اعراض مشرکین بر تو سنگین و سخت است و برای اینکه آنها ایمان بیاورند اگر برای تو ممکن بود، میخواستی بروی از دل زمین یا از اعماق آسمانها، آیۀ بیاوری؛ که آنها ایمان بیاورند. در حالی که اگر خدا میخواست همه را بر هدایت جمع میکرد، بعد میفرماید: «از نادانها مباش!» این یعنی پیامبر در تبلیغ هم محدودیتهایی را باید رعایت کند. نمیتوان هر آیۀ را بیاورد، آیۀ که حق انتخاب را از مخاطب بگیرد و او به ناچار تسلیم شود. حالا، ما چگونه تبلیغ کنیم که آزادی و حق انتخاب را از مخاطب نگیریم؟ در عین حال دین را به قلب او برسانیم. فرق ما با غربیها در تبلیغات در همین جاست. آنها برای حق انتخاب ارزش قائل نیستند.
🔻پیامبران به دنبال آزادسازی اندیشه هستند. به دنبال این هستند که مانعی برای انتخاب نباشد. انتخاب ناموس خلقت بشر است. انتخاب برجستهترین مفهومی است که پیامبران خدا به خاطر آزاد سازی امکان انتخاب صحیح با طواغیت مبارزه کردهاند. امکان انتخاب حتی برجستهتر از مفهوم آزادی است. چون ممکن است آزادی به ظاهر وجود داشته باشد ولی حق انتخاب با انواع اغواگری سلب شده باشد.
👤علیرضا پناهیان
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌چگونه مردم دنیا عاشق ولایت میشوند؟
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌«جهاد تبیین» از زبان علیرضا #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌بگو خدا چقدر مهربان است!
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
چگونه قدر جوانی را بدانیم؟.pdf
6.59M
🌀چگونه قدر جوانی را بدانیم؟
📌مناسبت: ولادت حضرت علی اکبر (ع)
💎معرفی بحث:
🔻جوان در نگاه جامعۀ ما انسانی است که در آغاز زندگی به صورت طبیعی ناپخته، خام و ناتوان در درک و درایت لازم برای ادارۀ زندگی خودش است و علاوه بر این، معاف برای اینکه مشغول بازی و سرگرمی و بیهودگی باشد و به معاصی و این امور هم مبادرت بورزد.
🔻وقتی چنین نگاه حداقلی به جوان شد؛ چنین موجودی مسئول هم نخواهد بود، قدرتهای خودش را نخواهد شناخت، چرا که فعلاً در ادامۀ دوران کودکی و نوجوانی به سر میبرد.
🔻این نگاه در جامعۀ ما به دوران جوانی نگاه سخیفی است؛ این متن منبر مکتوب در پی اصلاح نگرش نسبت به جوان است.
#منبر_مکتوب #جوان #جهاد_تبیین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌توصیف ذوقی است یا علمی⁉️
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
مهم ترین آمادگی برای ظهور..pdf
8.75M
🌀مهم ترین آمادگی برای ظهور
🔰مهم ترین موضوع برای تفکر در معارف مهدوی چیست؟
📌مناسبت: #نیمه_شعبان
💎معرفی بحث:
🔻موضوع اصلی در معارف مهدوی، مختصات خاص خود حضرت به عنوان «امام» نیست؛ اطلاعات در اینباره آنقدر کم است که ما خودبهخود وادار میشویم دربارۀ «امت» فکر کنیم.
🔺به بیان دیگر، آن چیزی که ما در ارتباط با امام زمان(ع) خیلی نیاز داریم بدانیم؛ امتِ حضرت است و اینکه «این امت چگونه باید باشند؟»
🔺و الا مثلاً اینکه «حضرت الان کجا زندگی میکنند؟ چه ویژگیهایی دارند؟»، اینها اگرچه موضوعات خوبی هستند، ولی مشکل اصلی این است که ما بیشتر باید در اندیشۀ این باشیم که آیا آن امتِ لازم برای این امام، شکل پیدا کرده است یا نه؟ باید بیشتر در اینباره فکر کنیم.
#پناهیان #امام_زمان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
4_5841583546115820777.pdf
409.6K
📌 جزوه نگاهی به فضائل شب نیمۀ شعبان و احیای آن
✍برخی از موضوعات:
🔻نیمه شعبان، شبی که خدا قسم خورده است که سائلی را رد نکند!
🔻اگر میتوانی امشب را بیدار بمان! ؛ تا میتوانی دعا، نماز، تلاوت قرآن
🔻برنامه عبادی امام سجاد(ع) در شب نیمه شعبان
🔻هدیۀ مخصوص امام علی (ع) به کمیل در شب نیمۀ شعبان
🔻 برترین دعا در این شب
#امام_زمان #نیمه_شعبان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian