eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.6هزار دنبال‌کننده
377 عکس
104 ویدیو
69 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونه پیامبر جامعه را تزکیه می کند؟.pdf
8.67M
🌀چگونه پیامبر جامعه را تزکیه می کند⁉️ 📎چگونگی تحقق تزکیه در بعثت نبوی 📌 مناسبت: مبعث ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌پیامبر به کدام اخلاق دعوت می فرمودند؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌 کودکان را از کجا با دین آشنا کنیم⁉️ 🔰توصیف به جای استدلال ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
Panahian- MonajateShabaniye.mp3
6.05M
🎙پیام صوتی علیرضا پناهیان به مناسبت آغاز 📎منبع: http://panahian.ir/post/6039 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀پیشنهاد سخنرانی ویژه اعیاد شعبانیه 🔰امام حسین(ع)؛ شوق‌انگیزترین بخش دین 💎مناسبت: ولادت امام حسین(ع) 🔻معرفی: کربلا اگر چه محل بزرگترین مصائب عالم است، اما بالاترین محبت‌ها و شوق‌ها را در پی داشته که در جای دیگری در حیات بشر نمی‌توان مانند آن را جستجو کرد. بالاترین مراتب عرفانی را در جوار امام حسین(ع) می‌توان به دست آورد چرا که فقط با امام حسین(ع) است که می‌توان شور و شوق مضاعف برای پیمودن این راه داشت. شوق، همان ویژگی منحصر به فردی است که سرعتی مضاعف به انسان داده و اثر بسیار بیشتری نسبت به خوف دارد. اما مشکل اینجا است که ما بیشتر اهل خوف هستیم و بیشتر کارها را بر اثر ترس و خوف از جهنم انجام می‌دهیم. اگر ما از روی شوق دینداری کنیم، از سر شوق نماز بخوانیم، و .... قطعاً اثر بیشتری بر دیگران خواهیم داشت، مانند وقتی که از سر شوق سراغ امام حسین(ع) می‌رویم. 📎 منبع: http://panahian.ir/post/1322 ------------------------------------------- 🔰رنج های اولیاء خدا 💎 مناسبت: ولادت حضرت عباس(ع) 🔻معرفی: وقتی مقام والای اولیاء خدا را در نظر می‌گیریم، می‌توان فهمید رنج بسیاری را در راه خدا به جان خریده و دردمندانه زیسته است. اصولاً نمی‌توان بدون تحمل رنج و سختی به مقامی والا رسید. یکی از نمونه‌های بارز پذیرفتن رنج و رسیدن به مقامی والا را می‌توان در مورد حضرت عباس(ع) مشاهده کرد. اصولا معنای خوب بودن از دردمندی جدا نیست. اما اولیاء خدا از چه چیزی رنج می‌برند؟ آشنایی با ضرورت رنج کشیدن و مواردی از رنج‌های اولیاء خدا، موضوع اصلی این جلسه را شکل داده است. 📎 منبع: http://panahian.ir/post/2196 ------------------------------------------- 🔰دعا و نقش آن در مدیریت تمایلات نفس 💎 مناسبت: ولادت امام سجاد(ع) 🔻معرفی: در جریان تربیت معنوی، انسانها اول باید خودشان را بسازند بعداً بروند سراغ جامعه یا عکس آن؟ اهمیت جامعه بیشتر است یا فرد؟ قاعده این است که تا جایی که می توانیم باید برویم سراغ اصلاح جامعه، اگر موفق نشدیم آنوقت... بهترین وسیله خود سازی چیست؟ چرا امام سجاد(ع) به دعا پرداختند؟ آیا دعا کردن در وقتی است که دستمان از جامعه کوتاه است؟ یا خیر؟ اساساً دعا یک برنامه فردی است یا جمعی؟ دعا یک برنامۀ تربیتی فردی است که می تواندانسان را در بدترین شرایط از منجلاب نجات بدهد. چرا دعا مهم است؟ ریشه حیات و حرکت انسان، تمایلات انسان است، مدیریت کردن این گرایشها و تمایلات عامل حرکت به سوی کمال است. 📎 منبع: http://panahian.ir/post/126 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌نماز را توصیف کن نه استدلال بیاور! 🔰توصیف به جای استدلال ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀دین و حکومت دینی محدودیت‌هایی برای معصیت ایجاد می‌کند اما نه می‌خواهد و نه می‌تواند زمینۀ گناه را به طور مطلق از بین ببرد ➖هر کسی نباید مثل آیه الله بهجت(ره) زندگی کند؛ هر الگویی برای هر کسی مناسب نیست ➖مفهوم حق انتخاب از مفهوم آزادی برجسته تر است 📌محدودیت های تبلیغ دین در مقام عمل و علم 👈 چهارمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم: 🔻 ما گفتیم که تبلیغ به معنای رساندن پیام به پایانی ترین نقطه وجود انسان یعنی گرایشات است. اما چگونه می توانیم روی گرایشات مخاطب تاثیر بگذاریم؟ ما از دو طریق می‌توانیم روی گرایش‌های انسان‌ها تأثیر بگذاریم. یکی از طریق کنترل و جهت دادن رفتارها و دیگری از طریق انواع آگاهی دادن که همان تبلیغ است. از طریق آگاهی به این شکل می‌توانیم اثر بگذاریم که یا الگو معرفی کنیم، یا انواع مطالب و حرف‌ها را منتقل کنیم تا مخاطب توجه یا تفکر کند، یا تعلیم ببیند و یا مطلع شود. 🔻در هر صورت، برای تاثیرگذاری بر گرایش‌های انسان‌ها چه از طریق کنترل رفتار و چه در مقام تبلیغ، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. از نظر اسلام نمی‌توان از طریق کنترل رفتار هر قانونی را وضع کرد و یا با وضع قانون و کنترل بیرونی هر گرایشی را نمی‌توان تحت تاثیر قرار داد. چون نظام هستی بر مبنای امتحان و امکان انتخاب انسان شکل گرفته و نمی‌توان امکان معصیت را از بین برد. کنترل رفتار تا حدی ممکن و مطلوب است، بقیه تاثیرگذاری باید از طریق تبلیغ باشد، که آنهم محدودیت‌هایی دارد. 🔻 دین و حکومت دینی محدودیت‌هایی برای معصیت ایجاد می‌کند اما نه می‌خواهد و نه می‌تواند زمینۀ گناه را به طور مطلق از بین ببرد. اگر خدا می‌خواست زمینۀ گناه را به طور مطلق از بین ببرد چهارده‌سالگی بچه‌ها را بالغ نمی‌کرد. امکان گناه و ظلم یعنی زمینه امتحان، که همیشه تا حدود زیادی باقی می‌ماند. 🔻 در عرصه تبلیغ هم محدودیت‌هایی وجود دارد و نکاتی را باید رعایت کرد که حق انتخاب را از بین نبرد. اینجا اوج کرامت انسان در اسلام معلوم می‌شود. برخی ابهام‌ها در قرآن و جاذبه و دافعه‌هایی که در سیره اولیاء خدا دیده می‌شود از همین باب است. 🔻 به عنوان مثال در جریان تبلیغ حتی در الگو دادن محدودیت‌هایی وجود دارد و باید اعلام کنید در جزییات، هر الگویی را نباید هر کسی تبعیت کند. هر کسی نباید مثل آیه الله بهجت(ره) زندگی کند، چون آدم‌ها با هم فرق می‌کنند حتی سلوک اولیاء خدا هم می‌بینید با هم متفاوت است. 🔻خداوند متعال در سورۀ انعام، آیه ۳۵، به پیامبرش می‌فرماید: اگرچه اعراض مشرکین بر تو سنگین و سخت است و برای اینکه آنها ایمان بیاورند اگر برای تو ممکن بود، می‌خواستی بروی از دل زمین یا از اعماق آسمان‌ها، آیۀ بیاوری؛ که آنها ایمان بیاورند. در حالی که اگر خدا می‌خواست همه را بر هدایت جمع می‌کرد، بعد می‌فرماید: «از نادان‌ها مباش!» این یعنی پیامبر در تبلیغ هم محدودیت‌هایی را باید رعایت کند. نمی‌توان هر آیۀ را بیاورد، آیۀ که حق انتخاب را از مخاطب بگیرد و او به ناچار تسلیم شود. حالا، ما چگونه تبلیغ کنیم که آزادی و حق انتخاب را از مخاطب نگیریم؟ در عین حال دین را به قلب او برسانیم. فرق ما با غربی‌ها در تبلیغات در همین جاست. آنها برای حق انتخاب ارزش قائل نیستند. 🔻پیامبران به دنبال آزادسازی اندیشه هستند. به دنبال این هستند که مانعی برای انتخاب نباشد. انتخاب ناموس خلقت بشر است. انتخاب برجسته‌ترین مفهومی است که پیامبران خدا به خاطر آزاد سازی امکان انتخاب صحیح با طواغیت مبارزه کرده‌اند. امکان انتخاب حتی برجسته‌تر از مفهوم آزادی است. چون ممکن است آزادی به ظاهر وجود داشته باشد ولی حق انتخاب با انواع اغواگری سلب شده باشد. 👤علیرضا پناهیان ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌چگونه مردم دنیا عاشق ولایت می‌شوند؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌بگو خدا چقدر مهربان است! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
چگونه قدر جوانی را بدانیم؟.pdf
6.59M
🌀چگونه قدر جوانی را بدانیم؟ 📌مناسبت: ولادت حضرت علی اکبر (ع) 💎معرفی بحث: 🔻جوان در نگاه جامعۀ ما انسانی است که در آغاز زندگی به صورت طبیعی ناپخته، خام و ناتوان در درک و درایت لازم برای ادارۀ زندگی خودش است و علاوه بر این، معاف برای اینکه مشغول بازی و سرگرمی و بیهودگی باشد و به معاصی و این امور هم مبادرت بورزد. 🔻وقتی چنین نگاه حداقلی به جوان شد؛ چنین موجودی مسئول هم نخواهد بود، قدرت‌های خودش را نخواهد شناخت، چرا که فعلاً در ادامۀ دوران کودکی و نوجوانی به سر می‌برد. 🔻این نگاه در جامعۀ ما به دوران جوانی نگاه سخیفی است؛ این متن منبر مکتوب در پی اصلاح نگرش نسبت به جوان است. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌توصیف ذوقی است یا علمی⁉️ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
مهم ترین آمادگی برای ظهور..pdf
8.75M
🌀مهم ترین آمادگی برای ظهور 🔰مهم ترین موضوع برای تفکر در معارف مهدوی چیست؟ 📌مناسبت: 💎معرفی بحث: 🔻موضوع اصلی در معارف مهدوی، مختصات خاص خود حضرت به عنوان «امام» نیست؛ اطلاعات در این‌باره آن‌قدر کم است که ما خودبه‌خود وادار می‌شویم دربارۀ «امت» فکر کنیم. 🔺به بیان دیگر، آن چیزی که ما در ارتباط با امام زمان(ع) خیلی نیاز داریم بدانیم؛ امتِ حضرت است و اینکه «این امت چگونه باید باشند؟» 🔺و الا مثلاً اینکه «حضرت الان کجا زندگی می‌کنند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟»، اینها اگرچه موضوعات خوبی هستند، ولی مشکل اصلی این است که ما بیشتر باید در اندیشۀ این باشیم که آیا آن امتِ لازم برای این امام، شکل پیدا کرده است یا نه؟ باید بیشتر در این‌باره فکر کنیم. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
4_5841583546115820777.pdf
409.6K
📌 جزوه نگاهی به فضائل شب نیمۀ شعبان و احیای آن ✍برخی از موضوعات: 🔻نیمه شعبان، شبی که خدا قسم خورده است که سائلی را رد نکند! 🔻اگر می‌توانی امشب را بیدار بمان! ؛ تا می‌توانی دعا، نماز، تلاوت قرآن 🔻برنامه عبادی امام سجاد(ع) در شب نیمه شعبان 🔻هدیۀ مخصوص امام علی (ع) به کمیل در شب نیمۀ شعبان 🔻 برترین دعا در این شب ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌روشِ علمی دلبری از حقیقت ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
نوروز و معنویت.pdf
3.95M
🌀نوروز و معنویت 📌 مناسبت: 🔰معرفی بحث: 🔺انسان در دو موقعیت، ضمیر و باطن خودش را آشکار می‌کند؛ یکی در موقعیت سختی و فشار و دیگری در زمان خوشی، آسایش و فراغت. در سایر اوقات معمولاً انسان رفتار منفعلانه دارد. 🔺در زمان فراغت و بیکاری، باید دید اولین کاری که به ذهن انسان می‌آید چیست؟ آیا در این اوقات، هوس‌بازتر می‌شود و یا مهربان‌تر می‌شود؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌ابزار توصیف گری! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌علوم مورد نیاز برای توصیف ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
چرا امام صادق ع قیام نکرد؟.pdf
5.74M
🌀چرا امام صادق(ع) قیام نکرد؟ 🔰 پاکی قدرت و احترام به فهم انسان‌ها در سیره سیاسی امام صادق(ع) 📌مناسبت: شهادت امام صادق(علیه السلام) 💎 معرفی بحث: 🔻چرا امام صادق(ع) با اینکه به ظاهر شرایطی برای به قدرت رسیدن ایشان پیش آمده بود، از این شرایط استفاده نکردند؟ 🔻چرا با اینکه عده زیادی از ایشان خواستند که قدرت را در دست بگیرند، حضرت نپذیرفتند و مانند امامان قبلی، باز هم مظلومیت و غربت را تحمل کردند؟ 🔻معنای پیام امام صادق(ع) به ابومسلم خراسانی که: «تو از مردان من نیستی و زمانه زمانۀ من نیست» چه بود؟ (ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀اکثر تبلیغات دینی ما تبشیری است؛ در حالی که انذار و تبشیر باید در کنار هم بلکه لازم است که انذار مقدم باشد ➖فیلم های سینمایی و سریالها برخی مواقع، بدون اجازۀ مخاطبانشان، دست در گرایشات آنها می‌برند و خارج از فطرت اراده و نیاز واقعی آنها، تغییراتی را در نگرش مخاطبان ایجاد می‌کنند. در تبلیغ دین این اجازه به پیامبران داده نشده است ➖مبلّغ دین نباید تحمیل کننده پیام به مخاطب باشد و صرفاً باید به بیدار کردن فطرت مخاطب بپردازد. برای بیدار کردن فطرتها، باید انسان شناس بود؛ راه انسان شناسی، مبارزه با هوای نفس خود است 📌 مهمترین اثر عملیات تبلیغی بر روی ذهن مخاطب؛ اصلاح نگرشها است 👈 پنجمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم: 🔻ما در جلسه گذشته گفتیم هدف نهایی تبلیغ، تاثیرگذاری بر گرایشات است، اما برای تأثیرگذاری بر گرایش‌ها محدودیت‌هایی را باید رعایت کنیم. ملاک این محدودیت‌ها چیست؟ ما اجازه داریم چه تصرّفاتی در قلب مخاطب داشته باشیم؟ 🔻یکی از ملاک‌ها این بود که نباید ما به گونه‌ای بر گرایشات مخاطب تاثیر بگذاریم که حق انتخاب از مخاطب سلب شود. به همین دلیل تبلیغ «تبشیری مطلق» نباید باشد؛ چون مخاطب بی اختیار خواهد شد، پس انذار و تبشیر باید در کنار همدیگر باشد. 🔻امیرالمومنین فرمود: «فقیه کسی است که نه مردم را مایوس می کند و نه مردم را بیش از اندازه امیدوار می کند.»(نهج البلاغه، حکمت90) یعنی تبشیر و تنذیر را کنار هم دارد. اکثر تبلیغات دینی ما تبشیری است؛ در حالی که انذار و تبشیر باید در کنار هم بلکه انذار لازم است که مقدم باشد. 🔻چرا در قرآن تنذیر بر تبشیر غلبه دارد؟ برای اینکه ما در تبلیغ تأثیرگذاری‌مان روی دل‌ها، فقط جاذبه نیست. چون اگر فقط جاذبۀ محض باشیم آن حقّ انتخاب او را سلب کردیم و از سوی دیگر انذار در تبلیغ بیشتر مورد غفلت قرار می گیرد تا تبشیر، چون تلخ‌تر است مخاطب نمی‌پذیرد. البته اگر تبلیغِ انذاری هوشمندانه و هنرمندانه صورت بگیرد تلخی نخواهد داشت و به همین دلیل اجرای تبلیغ انذاری سخت‌تر از اجرای تبلیغ تبشیری است. 🔻ملاک دیگر برای اینکه مبلغ در تبلیغ محدودیت‌ها را رعایت کرده یا خیر، فطرت است. شما می‌توانید دل‌ها را جذب کنید ولی تأثیر شما در دل‌ها نباید خارج از دایرۀ فطرت و نیاز حقیقی و طبیعی او باشد. 🔻همان طور که شما اجازه ندارید، دست در جیب کسی کنید، اجازه ندارید دست در دل مخاطب بیندازید و تغییراتی را در گرایشات او، خارج از فطرت و نیاز او، ایجاد کنید. فیلم های سینمایی و سریالها برخی مواقع، بدون اجازۀ مخاطبانشان، دست در گرایشات آنها می برند و خارج از فطرت، اراده و نیاز واقعی آنها، تغییراتی را در نگرش مخاطبان ایجاد میکنند. در تبلیغ دین این اجازه به پیامبران داده نشده است. 🔻 مبلّغ دین نباید تحمیل کننده پیام به مخاطب باشد و باید صرفا به بیدار کردن فطرت مخاطب بپردازد. این تفاوت بین تبلیغ دین و تبلیغات رایج اغوا کننده است. 🔻برای بیدار کردن فطرتها، مبلغ باید انسان شناس باشد، راه انسان شناسی، جدا از علوم و معارف مربوطه، مبارزه با هوای نفس خود است. 🔻جدای از تاثیرگذاری بر گرایشات، ما در دایره ذهن مخاطب، چه تأثیراتی می‌توانیم بگذاریم؟ فهرست این تاثیرات عبارتند از 1️⃣. آگاهی دادن؛ این کمترین کار در تبلیغ است. 2️⃣. تفهیم کردن. چون فهم بعضی چیزها مثل یک خبر ساده نیست، یک عملیات تبلیغی تعلیمی می‌خواهد تا بتواند بفهماند. 3️⃣. تعلیم دادن؛ یعنی یک سلسله آگاهی‌ها را باید زنجیروار پشت‌سرهمدیگر با یک ترتیب و ساختار و نظمی به مخاطب بدهید. سخنران برای تعلیم دادن، باید سلسله وار حول یک موضوع سخن بگوید نه مطالب پراکنده بگوید. 🔻4️⃣. به تفکر واداشتن؛ از تقویت تفکر نقدانه تا تقویت تفکر تحلیلی تا تفکر راهبردی برای تشخیص اولویت‌ها. 5️⃣. تذکر دادن که به معنای یادآوری است6️⃣. توجه دادن و تمرکز بخشیدن در مخاطب به یک موضوع خاص و مهم. 7️⃣. تثبیت مطالب در حافظه مخاطب 8️⃣. ایجاد یا اصلاح ذهنیت و نگرش دادن. 🔻مخاطب وقتی از مبلغ مطلبی را می‌شنود، نسبت به آن شنیده‌ها، در درون خودش دخل و تصرفی می‌کند. در نهایت یک برداشت رنگی پیدا می‌کند، سفید یا سیاه، به آن برداشت نهایی، ذهنیت و نگرش گویند. در یک بررسی معلوم شده نگرش اکثر آدم‌ها نسبت به نماز جمعه این است که نماز جمعه برای آدم‌های پیر هست. 🔻شاید این نگرش بخاطر تصاویر تلویزیون ایجاد شده. حالا شما مرتب بگو اینقدر نماز جمعه ثواب دارد، با این نگرش، جوان ها رغبت چندانی به نماز جمعه نمی‌کنند. روانشناس‌ها می‌گویند آدم‌ها بر اساس ذهنیت‌شان تصمیم می‌گیرند نه بر اساس آگاهی‌شان. 👤علیرضا پناهیان ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌به زودی منتشر می شود ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌علم کافی نیست ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀برای تبلیغ دین از عقیده شروع نکنیم، از نیاز انسان شروع کنیم ➖خطرات سخنان جذاب بدون اولویت‌دار ➖ 4 تلقی غلط از دین که باید در ذهن مخاطب اصلاح شود 👈 ششمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم: 🔻علیرضا پناهیان در ابتدای جلسه با اشاره به سخن رهبر انقلاب پیرامون ضعف ما در تبلیغات دینی گفت: «بخش عمده‌ای از این ضعف در تبلیغات مربوط به ادبیات رایج دینی در حوزه و ضعف در محتوای تبلیغ است.» 🔻وی همچنین سرگرم کننده سخن گفتن، زیبا و جذاب گفتگو کردن را، موجب برطرف شدن ضعف ما در تبلیغات ندانست و با گوشزد کردن خطرات جذاب سخن گفتن با قدرت و مهارت سخنوری، گفت: «اگر مبلغی حرف درست نزد، و درست‌ترین حرف را با اولویت نزند، و اتفاقاً جذاب صحبت کند، او در واقع خطرش و خطایش بیشتر است از کسی که بلد نیست جذاب صحبت بکند اما حرف درست می‌زند.» 🔻وی، یکی از پایگاه‌های ضعف در تبلیغات دین را تلقی ناصحیح مردم از دین بیان کرد و گفت: «تلقّی عمومی مردم از دین چهار ویژگی پیدا کرده است که هر چهار ویژگی نشان می‌دهد تلقّی مردم از دین صحیح نمی‌باشد.» 🔻مدیر مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمة، اولین تلقی غلط از دین را، تلقی و برداشت عقیدتی صِرف یا مبالغه آمیز از دین عنوان کرد و گفت: «اگر دین را صرفاً بخواهیم یک امر عقیدتی تلقی کنیم، مردم در ارتباط با دین اینگونه می‌توانند موضع بگیرند: «خب من عقیده‌ام این نیست.» یا فکر می‌کنند تمام کسانی که بی‌دینی می‌کنند مشکل عقیدتی دارند و مبلّغین هم ممکن است تصور کنند با مباحث کلامی به ویژه کلام سنتی می‌توانند دین و ایمان مردم را درست کنند.» 🔻وی راه درست تبلیغ و تلقی درست از دین را اینگونه مطرح کرد: «اگر ما نخواهیم تلقی مبالغه‌آمیز عقیدتی از دین داشته باشیم، باید نیاز فرد و نیاز جامعه و اضطرارشان را به دین برایشان تبیین کنیم. اینجا شما دیگر از مباحث عقیدتی رایج برای تبیین دین که از اثبات مبدأ و معاد شروع می‌شود آغاز نمی‌کنید، بلکه از بحث انسان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه شروع به تبیین دین می‌کنید.» 🔻 پناهیان ضرورت تبیین نیاز انسان به وجود خدا را بیشتر از اثبات وجود خدا دانست و گفت: «اگر شما نیاز به وجود خدا را تبیین کنید او خودش خدا را پیدا می‌کند. شما نیاز به اثبات امامت و ولایت و حتی نبوّت هم ندارید. اگر اضطرار جامعۀ بشری به امر امامت را با توجه به شیوۀ عمل امام، با توجه به کارکرد امام برای مردم جا بیندازید، او خودش امام و پیغمبر را پیدا خواهد کرد.» 🔻 این استاد دانشگاه و حوزه، برخورد صرف کلامی و عقیدتی با تاریخ امیرالمومنین را مورد چالش جدی قرار داد و گفت: «در مورد امیرالمؤمنین علی(ع) اینقدر نگوییم مردم چون عقیده به ولایت امیرالمؤمنین نداشتند مشکلات پیش آمد. خب چگونه مردم، حرف معاویه را خوب گوش می‌کردند؟ معاویه این مشکلات را نداشت، مگر مردم به ولایت معاویه عقیده داشتند؟» بله اگر ولایتمداری حقیقی پیدا شود میتواند همه مشکلات را حل کند. ولی آن شیوه مدیریت حضرت بود که موجب شد دشمنان سوء استفاده کنند و دوستان کم بیاورند. 🔻مدرس حوزه علمیۀ قم، دومین تلقی اشتباه از دین را، اخلاقی برداشتن کردن زیادی از دین عنوان کرد و گفت: «وقتی اخلاق به معنای ارزش‌ها و اعتباریات معنا شود، برای خیلی‌ها یک امر غیر ضروری جلوه می‌کند. وقتی که شما گفتی احترام به پدر و مادر، یک گزارۀ اخلاقی است؛ مخاطب ممکن است ضرورت و نیاز به رعایت اخلاق را درک نکند اما وقتی که اثر وضعی و عینی برای احترام به پدر و مادر را برای زندگی اجتماعی و خانوادگی بیان کنید. مخاطب اضطرار خودش را به احترام به پدر و مادر بهتر درک می‌کند.» 🔻وی در ادامه، سومین تلقی اشتباه از دین را تلقی عاشقانه و عاطفیِ صرف از دین برشمرد و گفت:«چرا در غالب سخنان ما جهنم و بهشت نیست؟ چون تلقّی عاشقانه از دین غلبه دارد؛ و فکر می‌کنیم اگر اینگونه مردم را دعوت کنیم بهتر است.» 🔻پناهیان به آسیب‌های تلقی‌های غلط و مبالغه‌آمیز از دین اشاره کرد و گفت:«من نمی‌گویم در تبلیغ، عقیده حذف شود، نمی‌گویم اخلاق و عشق و محبت در تبلیغ دین حذف بشود. اما اگر این نوع تبلیغ غلبه پیدا کند، اوّلین اثرش این است که دین، امری غیر ضروری جلوه می‌کند. عده‌ای به آن بی‌اعتنا می‌شوند، عده‌ای هم به‌خاطر برخورداری از دین مغرور می‌شوند.» 🔺وی، چهارمین تلقی غلط از دین را تلقی صرف احکامی و تکلیفی از دین بیان نمود و گفت: «اگرچه در دین دستوراتی دارد و شما باید دستورات را اطاعت کنی. اما این گوش‌دادن فرمان، تمام هدف دین نیست. بلکه هدف والاتر دین، رسیدن به بصیرت و قدرت تشخیص است.» ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌دین شبیه بروشور یخچال نیست ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
سیره سیاسی امام رضا ع.pdf
8.66M
🌀سیره سیاسی امام رضا(علیه السلام) (ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian