📌ابزار توصیف گری!
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌علوم مورد نیاز برای توصیف
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
چرا امام صادق ع قیام نکرد؟.pdf
5.74M
🌀چرا امام صادق(ع) قیام نکرد؟
🔰 پاکی قدرت و احترام به فهم انسانها در سیره سیاسی امام صادق(ع)
📌مناسبت: شهادت امام صادق(علیه السلام)
💎 معرفی بحث:
🔻چرا امام صادق(ع) با اینکه به ظاهر شرایطی برای به قدرت رسیدن ایشان پیش آمده بود، از این شرایط استفاده نکردند؟
🔻چرا با اینکه عده زیادی از ایشان خواستند که قدرت را در دست بگیرند، حضرت نپذیرفتند و مانند امامان قبلی، باز هم مظلومیت و غربت را تحمل کردند؟
🔻معنای پیام امام صادق(ع) به ابومسلم خراسانی که: «تو از مردان من نیستی و زمانه زمانۀ من نیست» چه بود؟
#امام_صادق(ع)
#منبر_مکتوب
#پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀اکثر تبلیغات دینی ما تبشیری است؛ در حالی که انذار و تبشیر باید در کنار هم بلکه لازم است که انذار مقدم باشد
➖فیلم های سینمایی و سریالها برخی مواقع، بدون اجازۀ مخاطبانشان، دست در گرایشات آنها میبرند و خارج از فطرت اراده و نیاز واقعی آنها، تغییراتی را در نگرش مخاطبان ایجاد میکنند. در تبلیغ دین این اجازه به پیامبران داده نشده است
➖مبلّغ دین نباید تحمیل کننده پیام به مخاطب باشد و صرفاً باید به بیدار کردن فطرت مخاطب بپردازد. برای بیدار کردن فطرتها، باید انسان شناس بود؛ راه انسان شناسی، مبارزه با هوای نفس خود است
📌 مهمترین اثر عملیات تبلیغی بر روی ذهن مخاطب؛ اصلاح نگرشها است
👈 پنجمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم:
🔻ما در جلسه گذشته گفتیم هدف نهایی تبلیغ، تاثیرگذاری بر گرایشات است، اما برای تأثیرگذاری بر گرایشها محدودیتهایی را باید رعایت کنیم. ملاک این محدودیتها چیست؟ ما اجازه داریم چه تصرّفاتی در قلب مخاطب داشته باشیم؟
🔻یکی از ملاکها این بود که نباید ما به گونهای بر گرایشات مخاطب تاثیر بگذاریم که حق انتخاب از مخاطب سلب شود. به همین دلیل تبلیغ «تبشیری مطلق» نباید باشد؛ چون مخاطب بی اختیار خواهد شد، پس انذار و تبشیر باید در کنار همدیگر باشد.
🔻امیرالمومنین فرمود: «فقیه کسی است که نه مردم را مایوس می کند و نه مردم را بیش از اندازه امیدوار می کند.»(نهج البلاغه، حکمت90) یعنی تبشیر و تنذیر را کنار هم دارد. اکثر تبلیغات دینی ما تبشیری است؛ در حالی که انذار و تبشیر باید در کنار هم بلکه انذار لازم است که مقدم باشد.
🔻چرا در قرآن تنذیر بر تبشیر غلبه دارد؟ برای اینکه ما در تبلیغ تأثیرگذاریمان روی دلها، فقط جاذبه نیست. چون اگر فقط جاذبۀ محض باشیم آن حقّ انتخاب او را سلب کردیم و از سوی دیگر انذار در تبلیغ بیشتر مورد غفلت قرار می گیرد تا تبشیر، چون تلختر است مخاطب نمیپذیرد. البته اگر تبلیغِ انذاری هوشمندانه و هنرمندانه صورت بگیرد تلخی نخواهد داشت و به همین دلیل اجرای تبلیغ انذاری سختتر از اجرای تبلیغ تبشیری است.
🔻ملاک دیگر برای اینکه مبلغ در تبلیغ محدودیتها را رعایت کرده یا خیر، فطرت است. شما میتوانید دلها را جذب کنید ولی تأثیر شما در دلها نباید خارج از دایرۀ فطرت و نیاز حقیقی و طبیعی او باشد.
🔻همان طور که شما اجازه ندارید، دست در جیب کسی کنید، اجازه ندارید دست در دل مخاطب بیندازید و تغییراتی را در گرایشات او، خارج از فطرت و نیاز او، ایجاد کنید. فیلم های سینمایی و سریالها برخی مواقع، بدون اجازۀ مخاطبانشان، دست در گرایشات آنها می برند و خارج از فطرت، اراده و نیاز واقعی آنها، تغییراتی را در نگرش مخاطبان ایجاد میکنند. در تبلیغ دین این اجازه به پیامبران داده نشده است.
🔻 مبلّغ دین نباید تحمیل کننده پیام به مخاطب باشد و باید صرفا به بیدار کردن فطرت مخاطب بپردازد. این تفاوت بین تبلیغ دین و تبلیغات رایج اغوا کننده است.
🔻برای بیدار کردن فطرتها، مبلغ باید انسان شناس باشد، راه انسان شناسی، جدا از علوم و معارف مربوطه، مبارزه با هوای نفس خود است.
🔻جدای از تاثیرگذاری بر گرایشات، ما در دایره ذهن مخاطب، چه تأثیراتی میتوانیم بگذاریم؟ فهرست این تاثیرات عبارتند از 1️⃣. آگاهی دادن؛ این کمترین کار در تبلیغ است. 2️⃣. تفهیم کردن. چون فهم بعضی چیزها مثل یک خبر ساده نیست، یک عملیات تبلیغی تعلیمی میخواهد تا بتواند بفهماند. 3️⃣. تعلیم دادن؛ یعنی یک سلسله آگاهیها را باید زنجیروار پشتسرهمدیگر با یک ترتیب و ساختار و نظمی به مخاطب بدهید. سخنران برای تعلیم دادن، باید سلسله وار حول یک موضوع سخن بگوید نه مطالب پراکنده بگوید.
🔻4️⃣. به تفکر واداشتن؛ از تقویت تفکر نقدانه تا تقویت تفکر تحلیلی تا تفکر راهبردی برای تشخیص اولویتها. 5️⃣. تذکر دادن که به معنای یادآوری است6️⃣. توجه دادن و تمرکز بخشیدن در مخاطب به یک موضوع خاص و مهم. 7️⃣. تثبیت مطالب در حافظه مخاطب 8️⃣. ایجاد یا اصلاح ذهنیت و نگرش دادن.
🔻مخاطب وقتی از مبلغ مطلبی را میشنود، نسبت به آن شنیدهها، در درون خودش دخل و تصرفی میکند. در نهایت یک برداشت رنگی پیدا میکند، سفید یا سیاه، به آن برداشت نهایی، ذهنیت و نگرش گویند. در یک بررسی معلوم شده نگرش اکثر آدمها نسبت به نماز جمعه این است که نماز جمعه برای آدمهای پیر هست.
🔻شاید این نگرش بخاطر تصاویر تلویزیون ایجاد شده. حالا شما مرتب بگو اینقدر نماز جمعه ثواب دارد، با این نگرش، جوان ها رغبت چندانی به نماز جمعه نمیکنند. روانشناسها میگویند آدمها بر اساس ذهنیتشان تصمیم میگیرند نه بر اساس آگاهیشان.
👤علیرضا پناهیان
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌به زودی منتشر می شود
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌علم کافی نیست
#برداشت_ناروا_از_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀برای تبلیغ دین از عقیده شروع نکنیم، از نیاز انسان شروع کنیم
➖خطرات سخنان جذاب بدون اولویتدار
➖ 4 تلقی غلط از دین که باید در ذهن مخاطب اصلاح شود
👈 ششمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم:
🔻علیرضا پناهیان در ابتدای جلسه با اشاره به سخن رهبر انقلاب پیرامون ضعف ما در تبلیغات دینی گفت: «بخش عمدهای از این ضعف در تبلیغات مربوط به ادبیات رایج دینی در حوزه و ضعف در محتوای تبلیغ است.»
🔻وی همچنین سرگرم کننده سخن گفتن، زیبا و جذاب گفتگو کردن را، موجب برطرف شدن ضعف ما در تبلیغات ندانست و با گوشزد کردن خطرات جذاب سخن گفتن با قدرت و مهارت سخنوری، گفت: «اگر مبلغی حرف درست نزد، و درستترین حرف را با اولویت نزند، و اتفاقاً جذاب صحبت کند، او در واقع خطرش و خطایش بیشتر است از کسی که بلد نیست جذاب صحبت بکند اما حرف درست میزند.»
🔻وی، یکی از پایگاههای ضعف در تبلیغات دین را تلقی ناصحیح مردم از دین بیان کرد و گفت: «تلقّی عمومی مردم از دین چهار ویژگی پیدا کرده است که هر چهار ویژگی نشان میدهد تلقّی مردم از دین صحیح نمیباشد.»
🔻مدیر مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمة، اولین تلقی غلط از دین را، تلقی و برداشت عقیدتی صِرف یا مبالغه آمیز از دین عنوان کرد و گفت: «اگر دین را صرفاً بخواهیم یک امر عقیدتی تلقی کنیم، مردم در ارتباط با دین اینگونه میتوانند موضع بگیرند: «خب من عقیدهام این نیست.» یا فکر میکنند تمام کسانی که بیدینی میکنند مشکل عقیدتی دارند و مبلّغین هم ممکن است تصور کنند با مباحث کلامی به ویژه کلام سنتی میتوانند دین و ایمان مردم را درست کنند.»
🔻وی راه درست تبلیغ و تلقی درست از دین را اینگونه مطرح کرد: «اگر ما نخواهیم تلقی مبالغهآمیز عقیدتی از دین داشته باشیم، باید نیاز فرد و نیاز جامعه و اضطرارشان را به دین برایشان تبیین کنیم. اینجا شما دیگر از مباحث عقیدتی رایج برای تبیین دین که از اثبات مبدأ و معاد شروع میشود آغاز نمیکنید، بلکه از بحث انسانشناسانه و جامعهشناسانه شروع به تبیین دین میکنید.»
🔻 پناهیان ضرورت تبیین نیاز انسان به وجود خدا را بیشتر از اثبات وجود خدا دانست و گفت: «اگر شما نیاز به وجود خدا را تبیین کنید او خودش خدا را پیدا میکند. شما نیاز به اثبات امامت و ولایت و حتی نبوّت هم ندارید. اگر اضطرار جامعۀ بشری به امر امامت را با توجه به شیوۀ عمل امام، با توجه به کارکرد امام برای مردم جا بیندازید، او خودش امام و پیغمبر را پیدا خواهد کرد.»
🔻 این استاد دانشگاه و حوزه، برخورد صرف کلامی و عقیدتی با تاریخ امیرالمومنین را مورد چالش جدی قرار داد و گفت: «در مورد امیرالمؤمنین علی(ع) اینقدر نگوییم مردم چون عقیده به ولایت امیرالمؤمنین نداشتند مشکلات پیش آمد. خب چگونه مردم، حرف معاویه را خوب گوش میکردند؟ معاویه این مشکلات را نداشت، مگر مردم به ولایت معاویه عقیده داشتند؟» بله اگر ولایتمداری حقیقی پیدا شود میتواند همه مشکلات را حل کند. ولی آن شیوه مدیریت حضرت بود که موجب شد دشمنان سوء استفاده کنند و دوستان کم بیاورند.
🔻مدرس حوزه علمیۀ قم، دومین تلقی اشتباه از دین را، اخلاقی برداشتن کردن زیادی از دین عنوان کرد و گفت: «وقتی اخلاق به معنای ارزشها و اعتباریات معنا شود، برای خیلیها یک امر غیر ضروری جلوه میکند. وقتی که شما گفتی احترام به پدر و مادر، یک گزارۀ اخلاقی است؛ مخاطب ممکن است ضرورت و نیاز به رعایت اخلاق را درک نکند اما وقتی که اثر وضعی و عینی برای احترام به پدر و مادر را برای زندگی اجتماعی و خانوادگی بیان کنید. مخاطب اضطرار خودش را به احترام به پدر و مادر بهتر درک میکند.»
🔻وی در ادامه، سومین تلقی اشتباه از دین را تلقی عاشقانه و عاطفیِ صرف از دین برشمرد و گفت:«چرا در غالب سخنان ما جهنم و بهشت نیست؟ چون تلقّی عاشقانه از دین غلبه دارد؛ و فکر میکنیم اگر اینگونه مردم را دعوت کنیم بهتر است.»
🔻پناهیان به آسیبهای تلقیهای غلط و مبالغهآمیز از دین اشاره کرد و گفت:«من نمیگویم در تبلیغ، عقیده حذف شود، نمیگویم اخلاق و عشق و محبت در تبلیغ دین حذف بشود. اما اگر این نوع تبلیغ غلبه پیدا کند، اوّلین اثرش این است که دین، امری غیر ضروری جلوه میکند. عدهای به آن بیاعتنا میشوند، عدهای هم بهخاطر برخورداری از دین مغرور میشوند.»
🔺وی، چهارمین تلقی غلط از دین را تلقی صرف احکامی و تکلیفی از دین بیان نمود و گفت: «اگرچه در دین دستوراتی دارد و شما باید دستورات را اطاعت کنی. اما این گوشدادن فرمان، تمام هدف دین نیست. بلکه هدف والاتر دین، رسیدن به بصیرت و قدرت تشخیص است.»
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌دین شبیه بروشور یخچال نیست
#برداشت_ناروا_از_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
سیره سیاسی امام رضا ع.pdf
8.66M
🌀سیره سیاسی امام رضا(علیه السلام)
#امام_رضا(ع)
#منبر_مکتوب
#پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀 خورشید مقدس
🔰متن #سخنرانی ویژه ولادت #امام_رضا (علیه السلام )
✍️در پاسخ به #اهانت به مقام نورانی امام مهربانی
⚜️معرفی بحث:
🔻دلیل حس خوب و حال خوب در حرم امام رضا(ع) چیست؟
🔻چرا در حرم امام رضا(ع) به آرامش می رسیم؟
🔻نیاز انسان به نور، یک نیاز واقعی است ما از یک مسئله ارزشی حرف نمیزنیم
🔻تمام دستورات دینی، برای نورانی شدن انسان است
🔻طبق آیه الکرسی؛ مهمترین عامل نورانی شدن و ظلمانی شدن آدمها و جوامع، حکمرانی است
🔻چرا هتک به خورشید اتفاق میافتد؟
🔻حکمرانی ولایی امام رضا(ع)، از آستین انقلاب اسلامی و ولایتفقیه در عالم بیرون آمده است
🔻فرانسه خودش قاتل زنجیرۀ مردم یمن است
🔻امروز عنکبوت نامقدسی در جهان حکمفرماست، به نظام سلطه به رهبری آمریکا و سران اروپا که نمیخواهند این نور جهان را روشن کند، الان حالوروز مردم جهان چگونه هست در اثر مدیریت نظام سلطه؟
🔻بیش از ۱۸ میلیون کودک در اتحادیه اروپا با فقر و محرومیت اجتماعی روبهرو هستند؛ این نتیجه حکمرانی ظلمانی نظام سلطه حتی بر مردم خودش است
🔻کار امام رضا(ع) چیست؟ نورافشانی عالم، امام رضا(ع)، چگونه نورافشانی میکند؟
🔻با مدیریت سیاسی که در عالم از آستین ولایتفقیه و انقلاب اسلامی مشعشع و نورانی شده است. علت دشمنی با امام رضا(ع) همین است.
#امام_رضا (ع)
📌دانلود از اینجا:👇
https://eitaa.com/shabaketabligh/1216
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀 پخش تصویری اولین جلسه دانش تبلیغ دین
📣 فرصت ویژه برای شرکت در دروس گذشته کلاس دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان
➖ اکران جلسه اول ، دوشنبه 23 خرداد، ساعت 18:30
➖ مدرسه علمیۀ امام کاظم علیه السلام(شماره مدرس متعاقباً اعلام میگردد)
🔹 در پی درخواست مکرر دوستانی که از اواسط دورۀ دانش تبلیغ به کلاس ملحق شدهاند، تصمیم بر این شد که فیلم و تصویر جلسات گذشته به صورت محدود، هر دوشنبه در مدرسه علمیۀ امام کاظم علیه السلام اکران گردد.
‼️ شرکت برای دوستان مبلغ و فرهیختهای که میشناسید و تا بحال در کلاس شرکت نکردهاند، بلامانع است.
🔸 سلسله جلسات دانش تبلیغ دین هر هفته دوشنبهها بعد از نماز مغرب و عشاء در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیهالسلام در حال برگزاری است. لازم به ذکر است این جلسات تا محرم ادامه دارد.
🌐 برای اطلاع از زمان و مکان برگزاری جلسات و همچنین شرایط و ضوابط کلاس به کانال دانش تبلیغ دین مراجعه بفرمایید. 👇👇👇
https://eitaa.com/danesh_tabligh
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌چرا دین را مسخره میکنند؟
#برداشت_ناروا_از_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian