💌 راهی برای مقابله با بیانگیزه شدن طلبهها
🔻 یکی از مشکلات مهم سالهای اول طلبگی این است طلبه با انگیزههای قوی معنوی و معرفتجویی به حوزه میآید و بعد با یک دورۀ سرد و بیروح تحصیل ادبیات روبرو میشود. طلبه کم کم دلسرد میشود، مخصوصا اگر ادبیات با فراوانی آیات و روایات خوانده نشود. اگر دروس جنبی هم خوانده میشود آنها هم آنقدر از مقدمات بعیدۀ علمی استفاده میشود که باز با انگیزهها و نیازهای معنوی طلبه سازگاری ندارد. یکی از راههای مقابله با بیانگیزه شدن طلبه ها توجه به ضرورت حلم در کنار علم است. کسی که میخواهد اهل علم بشود باید برای رسیدن به نتایج لذت بخش علم صبور و حلیم باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبۀ شریف همّام میفرماید متقی علم را با حلم در میآمیزد «یمزج الحلم بالعلم». اما نباید زیادی بار این دلسرد شدن را به دوش طلبه ها گذاشت. راه چاره دیگر این است که طلبهها خود به متن قرآن و فهم آن عشق بورزند و کنجکاوی خود را برای درک زیباییهای قرآن و نهج البلاغه افزایش دهند. آنوقت خواهند دید چقدر یاد گرفتن زبان عربی جذاب است و میتواند معرفت آفرین و معنویت زا باشند. اما راه حل اساسی این است که مدارس پیش دانشگاهی فعال بشوند و کسانی که احتمال میدهند بخواهند طلبه بشوند در دبستانها و دبیرستانها، دوران تحصیل عربی را پشت سر بگذارند که وقتی وارد حوزه میشوند دیگر از درسهای اصلی شروع کنند. درسهای جنبی هم باید تحول اساسی پیدا کنند و بتوانند به جذب معنوی و تامین معرفتی طلاب تازه وارد منجر شوند.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۷.۳
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌀 پیشنهاد سخنرانی برای «دهۀ آخر صفر»
👈 عنوان: «غربت پیامبر(ص)»
📌 خلاصه و سیر بحث:
🔻 پیامبر گرامی اسلام(ره) دربارۀ غربت دین میفرماید: «اسلام غریبانه آغاز شد و به سرعت غریب خواهد شد و خوشا به سعادت کسانی که این غریبی را تحمل میکنند؛ بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِیباً وَ سَیَعُودُ کَمَا بَدَأَ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ»(اعلام الدین/ص۲۷۹). پیامبر اکرم(ص) با این کلام به «غربت» وزن مخصوصی دادند. موضوع غربت از جهات مختلف قابل بحث است. اساساً انسان در این دنیا غریب است و مؤمن به دلیل رعایت بایدها و نبایدهایی بیشتر غریب میشود. غربت امام یکی از دیگر وجوه غربت است که به دلایل مختلفی برای ائمه وجود داشته است. ولی ما چگونه میتوانیم به رفع این غربت کمک کنیم. عوامل ایجاد غربت برای مؤمنین و به صورت خاص برای ائمه اطهار(ع) و وظیفهای که ما در این مورد داریم در کنار مباحث شنیدنی دیگر، مجموعه مباحث «غربت پیامبر(ص)» را شکل داده است.
🎙 صوت:
📎 panahian.ir/post/1011
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌀 پیشنهاد سخنرانی برای « #دهۀ_آخر_صفر»
🏴 شهادت امام رضا(ع)
👈 عنوان: «صریحترین فریادگر ولایت»
📌 خلاصه و سیر بحث:
🔻 وقتی نام شریف امام رضا(ع) را میشنویم، مهمترین وصف یا ویژگی آن حضرت که باید به ذهن ما متبادر شود چیست؟ آیا اینکه حضرت به ایران تشریف آوردند، اینکه غریب بودند و غریبانه به شهادت رسیدند یا اینکه ایشان را عالم آلمحمّد(ص) برمیشمردند، کدامیک باید مهمترین ویژگی حضرت در نزد ما باشد؟!
🔻 همۀ اینها خصوصیات و اتفاقات مهم زندگی حضرت بودند، ولی هیچیک از این ویژگیها نباید مهمترین وصف امام رضا(ع) در ذهن ما باشد، کار خاص و مأموریت ویژۀ حضرت، هیچیک از اینها نبوده است.
🔻 امام رضا(ع) در بین همۀ ائمۀ هدی، صریحترین پیامهای ولایی را به مردم منتقل کردند و میتوان گفت امام رضا(ع) در بیان و دعوت به امر امامت و ولایت، از جهاتی صریحترین امام بودند.
🔻 امام رضا(ع) دعوت به امر ولایت را در زمان خلیفۀ مقتدر عباسی؛ هارون الرشید هم انجام میدادند. به هارون گفتند: چرا به امام رضا(ع) کاری نداری در حالی که ایشان دارد راحت امامت را تبلیغ میکند و مردم را به امر ولایت دعوت میکند؟! هارون گفت: شهادت موسیبن جعفر(ع) برای من کافی است، من دیگر با این خانواده کاری ندارم.(هَذَا عَلِیٌّ ابْنُهُ قَدْ قَعَدَ وَ ادَّعَى الْأَمْرَ لِنَفْسِهِ. فَقَالَ: مَا یَکْفِینَا مَا صَنَعْنَا بِأَبِیهِ؟! تُرِیدُ أَنْ نَقْتُلَهُمْ جَمِیعاً!؛ عیون اخبارالرضا/2/266)
🔻 وقتی به امام رضا(ع) عرضه داشتند: شما نمیترسید از اینکه هارون شما را هم مانند پدر گرامیتان امام موسیبن جعفر(ع) به شهادت برساند یا اذیت کند؟ حضرت فرمودند: «همانطور که پیامبر اکرم(ص) میفرمودند «اگر ابولهب توانست یک مو از سرِ من کم کند، من پیغمبر شما نیستم» من هم به شما میگویم؛ اگر هارون توانست یک مو از سر من کم کند، من امام شما نیستم!» لذا حضرت بدون هیچ واهمهای به امر تبلیغ، تبیین و دعوت به امامت میپرداختند. (أَنَا أَقُولُ لَکُمْ «إِنْ أَخَذَ هَارُونُ مِنْ رَأْسِی شَعْرَةً فَاشْهَدُوا أَنِّی لَسْتُ بِإِمَامٍ.» کافی/8/258)
🔻 امام رضا(ع) وقتی فرصت، امکان و ظرفیت مختصری برای آشنایی با مفهوم امامت و ولایت را در میان مردم دیدند، بر روی مفاهیمی مثل نماز و روزه و عبادات و اخلاقیات کار نکردند، بلکه به سراغ اصل ماجرا رفتند و به اصلیترین مفهوم دینی یعنی ولایت و امامت پرداختند. نمونۀ برجستۀ آن حدیث سلسلة الذهب است.
🔻 حدیث «سلسلةالذهب» سند تاریخی مأموریت ویژۀ امام رضا(ع) در دعوت مردم به امر امامت است
🔻 بنابراین وقتی نام شریف امام رضا(ع) را شنیدیم باید بگوییم «بزرگ فریادگر امامت» و ولایت. چون ایشان به هر دلیل، صریحترین امام در بیان امر امامت و ولایت و معارف پیرامونیِ آن هستند. این مهمترین ویژگی امام رضا(ع) است.
🔻 اینکه مردم صدا میزنند: «یا سلطان! یا اباالحسن! یا علیبن موسیالرّضا(ع)!» این یک سخن عوامانه نیست. حضرت در زمان خودشان هم این سلطنت بر دلها را داشتند و از جهاتی نزدیکترین امام به تشکیل حکومت بودند. البته معلوم است که یار نداشتند، ولی از روشنگری هم کوتاه نمیآمدند.
🔻 اینکه با همۀ نفوذ و سلطنت معنوی اجتماعی حضرت باز هم به امام رضا میگوییم «غریب» یا «غریب الغرباء» این هم در جای خود صحیح است؛ با آنکه مهمترین ویژگی حضرت نیست. زیرا امام رضای ما وقتی دیگر غریب نیست که حاکم مطلق عالم امکان باشد، نه اینکه فقط یک حرم به این وسعت داشته باشد. امام رضا(ع) وقتی غریب نخواهد بود، که صحن و سرایش کلّ کرۀ ارض باشد. کلّ دریاها و اقیانوسها آبراههای گوشه و کنار حرمش باشد. در واقع تا زمان حاکمیت مطلق امامت بر زمین، همۀ امامان ما غریب هستند.
🎙✍️ صوت و متن:
📎panahian.ir/post/886
📌صوت مباحت تکمیلی: «تحلیلی بر حیات سیاسی اجتماعی امام رضا(ع)» 6 جلسه
📎panahian.ir/post/5203
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
💌اگر میخواهید طلبۀ موفقی بشوید ...
🔻 اگر میخواهید طلبۀ موفقی بشوید اعتراض به برنامۀ درسیتان نداشته باشید! طلبهای که به برنامۀ درسی خودش معترض باشد و حتی از شیوۀ تدریس معلم دلخور باشد، دیگر جد و جهد نمیکند و با دلسردی درس میخواند؛ و این بدتر از هر عیب در برنامه درسی و و روش تدریس است. خوب درس خواندن میتواند بسیاری از کاستیها را جبران کند. البته اگر انتقاد بکند و موجب بهبود وضعیت بشود اشکالی ندارد بلکه خوب هم هست. ولی اگر بخواهد این انتقاد را درونی بکند و بیحوصله بشود، موجب زدگی خواهد شد. اگرچه انتقاد در بسیاری از موارد به نظام آموزشی حوزه وارد است ولی محسنات همین وضع موجود هم کم نیست و واقعا خوب درس خواندن میتواند کاستیهای این نظام آموزشی را برطرف کند.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۶.۱۸
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
💌 ماموریت نهایی طلبه چیست؟
🔻 طلبگی شغل پر رمز و رازی است. یکی از وجوه رمزآلود بودن شغل طلبگی این است که معلوم نیست در مسیر طلبگی چه ماموریتی نصیب شما میشود. شما باید درس بخوانی، خودسازی کنی و مهارتهای لازم را به دست بیاوری، اما اینکه آخرش چه کاری خواهی کرد، این را تا حد زیادی باید به خدا واگذار کنی. باید از خدا بخواهی تو را مؤثر قرار دهد. باید مهارتها و توانمندیهای علمی متناسب با استعدادهای خودت را به دست بیاوری و در همین راه هم از خدا بخواهی کمکت کند اما آخرش دقیقا چه خواهد شد گاهی بسیار نامعلوم و غیرقابل پیش بینی است. توکل و توسل در طلبگی حرف اول و آخر را میزند و یک تسلیم قشنگی به خدا در این شغل هست.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۶.۲۸
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تصویری | مهمتر از استعداد در طلبگی!
👈🏻سایر کیفیتها:
📎 Panahian.ir/post/5766
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 راز موفقیت منبر
👈🏻سایر کیفیتها:
📎 Panahian.ir/post/4525
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔸سلسله جلسات مؤمنِ مبلغ
📌 تبلیغ دین وظیفۀ مؤمن نیست، بلکه ویژگی و غریزۀ مؤمن است. مؤمن در اثر شدت حلاوتی که از دین خود می چشد، بصورت غریزی به تبلیغ دین می پردازد.
علیرضا پناهیان در این جلسات برخی از مبانی و راهکارهای تبلیغ که بتواند برای عموم مؤمنین راهگشا باشد، همراه با برخی مثال های عملی تبیین کرده است. نکات و آدابی که در مورد روش های تبلیغ در این جلسات ارائه شده است کمک می کند تا تلاش های ما در امر تبلیغ کارآمدتر و تأثیرگذارتر باشد.
🔻این جلسات در محرم سال۸۷ ،در هیئت محبین اهل بیت قم برگزار شده است.
🔻هر شب یک جلسه در کانال منتشر خواهدشد.
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-01.mp3
13.2M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه اول
🔻فهرست مطالب:
حفظ جان امام، وظیفه همگانی
چه زمانی امام از جان خود می گذرد؟
بقای دین، به امکان ابلاغ دین است
اهمیت ابلاغ
یک سوال مهم
قیمت اشک برای امام حسین (ع)
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-02.mp3
11.31M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه دوم
🔻فهرست مطالب:
اهمیت بالای جایگاه امر تبلیغ
اهمیت و ارزش تبلیغ
اهمیت و ارزش تبلیغ در بیان رسول الله(ص)
آیا تبلیغ عملی است اختصاصی یا عمومی؟
تبلیغ «ویژگی» مؤمنین است نه «وظیفۀ» آنها
راههای روش های تبلیغ دین
راههای تبلیغ در زندگی روزمره
اشک برای امام حسین (ع) عملیات تبلیغی
کربلا راه گشای تبلیغ
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-03.mp3
11.62M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه سوم
🔻فهرست مطالب:
«تبلیغ» ویژگی ذاتی مؤمن
موانع موجود در مسیر تبلیغ
اثرگذاری فرهنگ غرب بر فرهنگ اسلامی
مبلغ، یاری کننده خدا
راههای عینی و عملی تبلیغ
زبان، آسان ترین ابزار تبلیغ
انگیزه مندی برای تبلیغ
اولین نتیجه اثرگذاری کار تبلیغی
تبلیغ، نیازمند اذن الهی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-04.mp3
15.19M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه چهارم
🔻فهرست مطالب:
کسب آگاهی مقدمه تبلیغ
راه اول کسب آگاهی: کسب آگاهی درونی (حکمت)
راههای فراگیری حکمت
1. اخلاص
2. محبت اهلبیت
3. همنشینی با اهل علم، سرعت بخش دریافت حکمت
4. تقوا
مانع فراگیری حکمت
راه دوم کسب آگاهی: کسب آگاهی بیرونی
هیئت مایه رشد آگاهی های درونی و بیرون
تبلیغ موجب رضوان الهی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-05.mp3
11.85M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه پنحم
🔻فهرست مطالب:
مقدمه اول: فرهنگ شدن اثرگذاری در جامعه
مقدمه دوم: تبلیغ نیازمند توفیق و اذن الهی است
برکات تبلیغ
«شرط دوم»: اهل عمل بودن است
آثار تبلیغ در عمل فرد
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-06.mp3
11.5M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه ششم
🔻فهرست مطالب:
«شرط سوم» تبلیغ: اهل محبت بودن
رکن «اول» محبت: محبت به مردم و خلق خدا
مردم از منظر مبلغ
روش امتحان کردن قلب در محبت به دیگران
نقش کلیدی محبت در تبلیغ
مقام شیعه نزد اهلبیت
رکن «دوم» محبّت: محبت به خدا و اولیای او
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-07.mp3
10.9M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه هفتم
🔻فهرست مطالب:
گام اول تبلیغ: تأثیرگذاری در نزدیکان
رفاقت، نخستین مرحله تأثیرگذاری
دوستی خالصانه، دوستی مکارانه
رابطه دوستانه، ویژگی یاران آخرالزمانی
ایثار، عامل اساسی اثرگذاری بر دیگران
اهمیت رعایت آداب رفاقت
ارتباط با فامیل، مرحله دوم اثرگذاری
خانواده، مرحله سوم تأثیرگذاری
اخلاق خانوادگی، پایه تأثیرگذاری
نحوه تبلیغ در خانواده
تحقق دینداری در خانواده ممکن است
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خطری که مبلغین دین را تهدید میکند!
➕تذکری برای اهل رسانه و تبلیغ
👈🏻سایر کیفیتها:
📎 Panahian.ir/post/4446
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
📌 مناسبت: ۹دی
🌀عنوان: «سوء تفاهم بر سر عقلانیت و انقلابیگری»
🔰 معرفی بحث:
🔻آیا این جناحبندیِ موجود در جامعۀ ما حقیقی است؟! مثلاً گفته میشود که یک جناح، ارزشیتر یا آرمانگراتر هستند و جناح دیگر، واقعبینتر و عقلانیتر هستند. دعوا از همینجا شکل میگیرد!
🔻 اصلاً «ارزش» یعنی چه؟! چرا به انقلابیها میگویند «نیروهای ارزشی»؟! «ارزش» به آن معنایی که برخی از فیلسوفان غربی میگویند، در مقابلِ عقلانیت قرار دارد. این مفهوم را ساختند و به دینداران نسبت دادند تا در مقابلش بگویند «ما واقعبین و عقلانی هستیم» درحالیکه دین، یک امر بهشدت عقلانی است؛ هم بهمعنای جلب منفعت فردی و گروهی و هم بهمعنای جلب منافع عالی انسانی و منافع اخروی.
🔻حقیقت دین چیزی جز منفعتطلبی نیست و حقیقت انقلاب هم چیزی جز برخورد عقلانی با منافع بشری نیست. شما یک نمونه بیاورید که حضرت امام(ره) غیرعقلانی و به تعبیر اینها صرفاً «ارزشی» برخورد کرده باشد و خلاف واقعبینی عمل کرده باشد! نهفقط امام(ره)، بلکه در کل قرآن و تاریخ معصومین هم چنین نمونهای نمیتوانید پیدا کنید!
🔻دوقطبیِ اصیل و حقیقی، دوقطبیِ «تعقل و توهم» است. یک طرفِ این دو قطبی اصیل، غربگرایی است که ناشی از توهم است و طرف دیگرش، مقاومت و استقلالطلبی است که ناشی از تعقل است.
🔻دعوای انقلابی و غیرانقلابی، دعوای عقلانیت و توهم است؛ از همان روز اول تا حالا! اختلاف بنیصدر با انقلابیها چه بود؟ بنیصدر متوهم بود و میگفت: «زمین میدهیم، زمان میگیریم!»
🔻امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری(یعنی نمایندۀ مذاکرهکنندۀ خودش با معاویه) نامه نوشت ولی در این نامه، او را به «ارزشها» دعوت نکرد، بلکه فرمود: عقل و تجربه را زیر پا نگذار. هرکسی عقل و تجربه را زیر پا بگذارد شقیّ است! (نهجالبلاغه/نامه ۷۸)
🔻مشکل این است که دیکتاتورهای رسانهایِ جناحی، نمیگذارند گفتگوی درست صورت بگیرد! لذا طی این چهلسال، انقلاب «غیرعقلانی» ترجمه شده است! درحالیکه انقلابی یعنی کسی که پدیدهها را عقلانی محاسبه میکند و مقدار اصرارش برای یک بایدِ عقلانی، بهاندازۀ مقدار اهمیت و تأثیر آن است.
🔻 ولایتمداری هم، نه یک ارزش، بلکه یک واقعیت پُرمنفعت برای جامعه است. طبق بیان اهلبیت(ع) بدون ولایت، کار جامعه سامان پیدا نمیکند. شما اگر ولایت را بهعنوان یک ساز و کار برای ادارۀ جامعه و بهعنوان مُدلی که پارادُکس دموکراسی را حل کرده، بیان کنید، خیلیها راحتتر میپذیرند.
🔻 اینکه 9دی نام «بصیرت» به خودش گرفته است، شاید یک معنای آن عقلانیت باشد. 9دی هم در واقع یک برخورد عقلانی با یک پدیدۀ اجتماعی بود. اساساً انقلابیگری یعنی عقلانیت! هرکسی پای عقل بایستد و واقعبینانه برخورد کند، او انقلابی است.
🔻 چه کسی انقلابیتر است؟ هرکسی که عاقلتر و واقعبینتر باشد. ما چرا آقا را بهعنوان رهبر انقلاب قبول داریم؟ چون رهنمودهای عاقلانه و واقعبینانه داده است. ما هرچه موضعگیری از ایشان دیدهایم، عاقلانه بوده است.
🎙✍️صوت و متن:
📎 Panahian.ir/post/5232
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔻 مناسبت: #دهه_بصیرت
🌀عنوان: «انقلابیگری یعنی واقعبینی»
🔰 معرفی:
🔻در طول مدت انقلاب جریانهای متعددی سعی کردهاند انقلابیگری را در مقابل واقعگرایی یا واقعبینی ترجمه و تفسیر کنند. گاهی اوقات انگار انسان خوشش میآید که انقلابیگری را در مقابل واقعبینی قلمداد کند اما آیا این اختلاف، حقیقی است؟
🔻امروزه شرایط انقلاب بهگونهای نیست که نیاز باشد از ادبیات انقلابیای استفاده کنیم تا عدهای ظاهراً آن را غیرواقعبینانه بدانند. ما میتوانیم واقعگرا باشیم و واقعیتها را ببینیم و مبتنی بر واقعیتها حرف بزنیم.
🔻واقعگرایی آدم را تا آنجا میبرد که منافع شخصی خودش را پیگیری میکند. ما الان اگر بخواهیم انقلابیِ حقیقی باشیم باید انقلابیگری خود را با بیان واقعبینانه تفسیر و تبیین کنیم. این برای همه قابل فهم و درک است. امروزه واقعیتها آنقدر به نفع انقلابیگری در کنار هم چیده شدهاند که شما برای بیان حقانیت خودتان، نیاز به هیچ نوع سخن آرمانگرایانهای ندارید.
🎙صوت:
📎 Panahian.ir/post/2209
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌺 مناسبت: #ولادت_حضرت_زینب_س
🌀عنوان: «زیبانگری»
🔰 معرفی:
🔻انسان نیاز بسیار زیادی به زیبانگری دارد. ما نیاز داریم که زندگی، حوادث پیرامون و روابط خود با دیگران را، زیبا نگاه کنیم و تحلیلی بر مبنای زیبایی نسبت به پدیدهها داشته باشیم. متأسفانه ما گاهی زیباییهای اطراف خود را نمیبینیم، در حالیکه نه تنها لازم است که زیباییها را ببینیم، بلکه باید نگاه زیبایی هم به مشکلات و سختیهای زندگی داشته باشیم.
🔻زیبانگری، نه تنها در اصلاح نگاه و روابط ما با دیگران، مؤثر است بلکه میتواند مهمترین انگیزه پرداختن به کارهای خوب و دور شدن از کارهای بد را فراهم آورد؛ اگر انگیزه ما از انجام یک کار خوب این باشد که آن کار زیبا است، از انجام دادن آن لذت می بریم و بیشتر شکرگذار میشویم چرا که کاری انجام دادهایم که از آن لذت بردهایم و از خصلتهای بدی مانند تکبر، غرور و عجب از انجام کار خوب، مصون می مانیم.
🔻زشتی کار بد هم انگیزه بسیار مهمی را برای ترک آن کار فراهم میکند. زیبایی به دلیل اهمیتی که در گرایش به دین و معنویت دارد، بسیار مورد توجه و اهتمام شیطان است تا از این راه بتواند بدیها و دین گریزی ها را زیبا جلوه دهد و اتفاقاً بر این تلاش در زیبا نشان دادن زشتی قسم یاد کرده است.
🔻با توجه به اهمیت زیبانگری و آثار آن بر معنویت، ما چگونه میتوانیم زیبانگر شویم؟ چه راههای عملی وجود دارد که نگاه زیبایی به پدیدهها داشته باشیم استاد پناهیان به راههایی برای زیبانگر شدن اشاره دارند که در این مجموعه سخنرانیها بدان اشاره شده است...
✍️این مبحث، در وفات حضرت زینب(س) ایراد شده است اما قابلیت ارائه در ولادت حضرت زینب(س) را نیز دارد.
🎙صوت:
📎 Panahian.ir/post/265
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌺 مناسبت: #ولادت_حضرت_زینب_س
🌀عنوان: «نقش پنهان زن»
🔰 معرفی:
🔻خیلی گفته می شود که زنان ما باید از زنان بلندمرتبه ای مثل زینب کبری(س) الگو بگیرند. اما اگر کسی بخواهد واقعاً از زینب الگو بگیرد، مهمرین الگویی که می تواند از ایشان بگیرد، چیست؟ امروزه زینبی بودن برای زنان به چه معنایی است؟
🔻قیام اباعبدالله الحسین(ع) یک قیام مردانه و زنانه بود. قیام کربلا دو قسمت می شود: بخش حسینی و بخش زینبی. در بخش حسینی، زینب(س) در سایه قرار دارد و در بخش زینبی، حسین(ع) در سایه قرار دارد. نقش های حضرت زینب(س) در در هر کدام از این دو بخش، چه پیام و الگویی برای زنان دارد؟
🔻خدا تقسیم نقش کرده است، اساساً و نوعاً به زنان نقش هایی را خدا داده است که هر چند حساس تر است، امّا جلوه اجتماعی کمتری دارد. زینبی بودن یعنی زن بودن، پرده نشین بودن و در پرده نشینی بالاترین نقش ها را ایفا کردن.
🎙صوت:
📎 Panahian.ir/post/90
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔸بایسته های تبلیغ برای طلّاب مبتدی | دو جلسه
📌 زمان شروع تبلیغ دین برای طلبهای که به تحصیل علوم دینی مشغول است، چه زمانی است؟ آیا به دلیل ضرورت تعمیق علوم و معارف اسلامی و کسب فضایل و معنویت بیشتر، میتوان شروع تبلیغ را به تأخیر انداخت؟ پیشینه تاریخی دوره اسلامی در مورد زمان آغاز تبلیغ دین و دعوت همگان به معارف اسلامی چگونه بوده و چه تجربهای را به دست میدهد؟ استاد پناهیان با این توجه که تبلیغ برای طلابی که در آغاز تحصیل هستند، امری سهل و ممتنع است، در دو جلسه به بررسی سؤالات فوق پرداخته و پاسخی تحلیلی به این سؤالات ارائه میکنند. تبلیغ برای طلبهای که در ابتدای تحصیل است، مناسب، مفید و گاهی ضروری است به شرط آنکه الزاماتی را رعایت کند.
🔻این جلسات در سال۹۳ و در مسجد اهل بیت قم برگزار شده است.
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
930708-Panahian-Qom-BayesteHayeTabliq-01-64k.mp3
12.47M
🎙 #سخنرانی | بایسته های تبلیغ برای طلّاب مبتدی
📅 جلسه اول | ۹۳/۷/۸
🔻تبلیغ برای طلبه مبتدی چه مقدماتی نیاز دارد؟
🔻آیا در ابتدای طلبگی میتوان به تبلیغ اقدام کرد؟
🔻تبلیغ برای طلاب مبتدی، امری سهل و ممتنع
🔻آیا تبلیغ مانع تحصیل علم است؟
🔻بایستههای تبلیغ برای طلبه مبتدی در حوزه علمی و معرفتی
🔻تأثیر روحیه شخصی طلبه بر میزان «تأثیرگذاری تبلیغ بر تحصیل»
🔻سفارشهای پیامبر به تازه مسلمانی که قصد تبلیغ داشت
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah