⚡️ مرور سریع - ۴
🚨انواع عملیاتهای تبلیغی در مورد گرایشهای انسان
💠دروس دانش تبلیغ دین |قم، مدرسه امام کاظم(ع)
🔻جلسه دوم
🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است.
▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
#دانش_تبلیغ_دین #مرور_سریع
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
راز غربت نبی.pdf
282K
👌فیش منبر ویژه دهه آخر صفر با عنوان: "راز غربت نبی(ص)"
🔹عناوین
▫️از اول دعوا سرِ چه بود؟
▫️آیا پیغمبر در میان شهری لامذهب و بیدین مبعوث شد؟
▫️مردم مکه منتظران ظهور آخرین پیغمبر بودند
▫️شهر مکه مذهبی ترین شهر دوران قبل از ظهور اسلام
▫️فهرستی از خوبیهای مردم مذهبی مکه
▫️معنای بتپرستی در دوران جاهلیت؛ این نبود که بت خالق و خدای من است
▫️معمّا کمکم حل میشود
▫️چرا دعوا سیاسی بوده است؟
▫️غربت نبی در اوج قدرت برای حفظ آزادی
#منبر_مکتوب #فیش_منبر
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
ماموریت ویژه امام رضا ع چه بود؟.pdf
240.3K
👌فیش منبر ویژه دهه آخر صفر با عنوان: "ماموریت ویژه امام رضا(ع) چه بود؟"
🔹عناوین
▫️امام رضا(ع) صریحترین پیامهای ولایی را به مردم منتقل کردند
▫️شجاعت و صراحت امام رضا(ع) در دعوت به امر ولایت و امامت
▫️مهمترین موضوعی که امام رضا(ع) رویش کار کردند، مسألۀ امامت است
▫️حدیث «سلسلةالذهب» سند تاریخی مأموریت ویژۀ امام رضا(ع) در دعوت مردم به امر امامت است
▫️برخی از مؤمنین هم به این سادگی نمیتوانند تحمل کنند اینطور صریح از امامت سخن گفته شود
▫️غالباً دلیل اصلی مخالفت با انبیاء این بود که «انبیاء مردم را به اطاعت از خود دعوت میکردند»
▫️توصیف امام رضا از عظمت «امام» در خطبهای مفصل
#منبر_مکتوب #فیش_منبر
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ #کلیپ_تصویری | مقررات آموزشی حوزه، باتقوا شدن را برای طلبهها دشوار کرده!
📌چرا قدیمها طلبهها بیشتر درس میخواندند؟
👈🏻نقدی بر نظام آموزشی حوزه (۱)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ #کلیپ_تصویری | به جای نمره، نظر معلم!
🔻در نبود مقررات سختگیرانه، عامل نظم چیست؟
👈🏻 نقدی بر نظام آموزشی حوزه (۲)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
⚡️ مرور سریع - ۵
🚨 محدودیتهای ما در تأثیرگذاری بر گرایشات مخاطب
💠 دروس دانش تبلیغ دین - جلسه سوم
🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است.
▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 راهی برای مقابله با بیانگیزه شدن طلبهها
🔻 یکی از مشکلات مهم سالهای اول طلبگی این است طلبه با انگیزههای قوی معنوی و معرفتجویی به حوزه میآید و بعد با یک دورۀ سرد و بیروح تحصیل ادبیات روبرو میشود. طلبه کم کم دلسرد میشود، مخصوصا اگر ادبیات با فراوانی آیات و روایات خوانده نشود. اگر دروس جنبی هم خوانده میشود آنها هم آنقدر از مقدمات بعیدۀ علمی استفاده میشود که باز با انگیزهها و نیازهای معنوی طلبه سازگاری ندارد. یکی از راههای مقابله با بیانگیزه شدن طلبه ها توجه به ضرورت حلم در کنار علم است. کسی که میخواهد اهل علم بشود باید برای رسیدن به نتایج لذت بخش علم صبور و حلیم باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبۀ شریف همّام میفرماید متقی علم را با حلم در میآمیزد «یمزج الحلم بالعلم». اما نباید زیادی بار این دلسرد شدن را به دوش طلبه ها گذاشت. راه چاره دیگر این است که طلبهها خود به متن قرآن و فهم آن عشق بورزند و کنجکاوی خود را برای درک زیباییهای قرآن و نهج البلاغه افزایش دهند. آنوقت خواهند دید چقدر یاد گرفتن زبان عربی جذاب است و میتواند معرفت آفرین و معنویت زا باشند. اما راه حل اساسی این است که مدارس پیش دانشگاهی فعال بشوند و کسانی که احتمال میدهند بخواهند طلبه بشوند در دبستانها و دبیرستانها، دوران تحصیل عربی را پشت سر بگذارند که وقتی وارد حوزه میشوند دیگر از درسهای اصلی شروع کنند. درسهای جنبی هم باید تحول اساسی پیدا کنند و بتوانند به جذب معنوی و تامین معرفتی طلاب تازه وارد منجر شوند.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۷.۳
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 اگر میخواهید طلبۀ موفقی بشوید ...
🔻 اگر میخواهید طلبۀ موفقی بشوید اعتراض به برنامۀ درسیتان نداشته باشید! طلبهای که به برنامۀ درسی خودش معترض باشد و حتی از شیوۀ تدریس معلم دلخور باشد، دیگر جد و جهد نمیکند و با دلسردی درس میخواند؛ و این بدتر از هر عیب در برنامه درسی و و روش تدریس است. خوب درس خواندن میتواند بسیاری از کاستیها را جبران کند. البته اگر انتقاد بکند و موجب بهبود وضعیت بشود اشکالی ندارد بلکه خوب هم هست. ولی اگر بخواهد این انتقاد را درونی بکند و بیحوصله بشود، موجب زدگی خواهد شد. اگرچه انتقاد در بسیاری از موارد به نظام آموزشی حوزه وارد است ولی محسنات همین وضع موجود هم کم نیست و واقعا خوب درس خواندن میتواند کاستیهای این نظام آموزشی را برطرف کند.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۶.۱۸
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔻دست نوشته علیرضا پناهیان خطاب به طلاب و حوزههای علمیه
✍️ حوزه علمیه نیازمند تحول در امر تبلیغ است. و در قدم اول نیاز است تبلیغ یک امر محتاج به دانش تلقی شود.
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 ماموریت نهایی طلبه چیست؟
🔻 طلبگی شغل پر رمز و رازی است. یکی از وجوه رمزآلود بودن شغل طلبگی این است که معلوم نیست در مسیر طلبگی چه ماموریتی نصیب شما میشود. شما باید درس بخوانی، خودسازی کنی و مهارتهای لازم را به دست بیاوری، اما اینکه آخرش چه کاری خواهی کرد، این را تا حد زیادی باید به خدا واگذار کنی. باید از خدا بخواهی تو را مؤثر قرار دهد. باید مهارتها و توانمندیهای علمی متناسب با استعدادهای خودت را به دست بیاوری و در همین راه هم از خدا بخواهی کمکت کند اما آخرش دقیقا چه خواهد شد گاهی بسیار نامعلوم و غیرقابل پیش بینی است. توکل و توسل در طلبگی حرف اول و آخر را میزند و یک تسلیم قشنگی به خدا در این شغل هست.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۶.۲۸
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️باید مقررات آموزشی در حوزه تغییر پیدا کند
🔻به جای نمره نظر معلم حاکم باشد.
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian