راز غربت نبی.pdf
282K
👌فیش منبر ویژه دهه آخر صفر با عنوان: "راز غربت نبی(ص)"
🔹عناوین
▫️از اول دعوا سرِ چه بود؟
▫️آیا پیغمبر در میان شهری لامذهب و بیدین مبعوث شد؟
▫️مردم مکه منتظران ظهور آخرین پیغمبر بودند
▫️شهر مکه مذهبی ترین شهر دوران قبل از ظهور اسلام
▫️فهرستی از خوبیهای مردم مذهبی مکه
▫️معنای بتپرستی در دوران جاهلیت؛ این نبود که بت خالق و خدای من است
▫️معمّا کمکم حل میشود
▫️چرا دعوا سیاسی بوده است؟
▫️غربت نبی در اوج قدرت برای حفظ آزادی
#منبر_مکتوب #فیش_منبر
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
ماموریت ویژه امام رضا ع چه بود؟.pdf
240.3K
👌فیش منبر ویژه دهه آخر صفر با عنوان: "ماموریت ویژه امام رضا(ع) چه بود؟"
🔹عناوین
▫️امام رضا(ع) صریحترین پیامهای ولایی را به مردم منتقل کردند
▫️شجاعت و صراحت امام رضا(ع) در دعوت به امر ولایت و امامت
▫️مهمترین موضوعی که امام رضا(ع) رویش کار کردند، مسألۀ امامت است
▫️حدیث «سلسلةالذهب» سند تاریخی مأموریت ویژۀ امام رضا(ع) در دعوت مردم به امر امامت است
▫️برخی از مؤمنین هم به این سادگی نمیتوانند تحمل کنند اینطور صریح از امامت سخن گفته شود
▫️غالباً دلیل اصلی مخالفت با انبیاء این بود که «انبیاء مردم را به اطاعت از خود دعوت میکردند»
▫️توصیف امام رضا از عظمت «امام» در خطبهای مفصل
#منبر_مکتوب #فیش_منبر
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ #کلیپ_تصویری | مقررات آموزشی حوزه، باتقوا شدن را برای طلبهها دشوار کرده!
📌چرا قدیمها طلبهها بیشتر درس میخواندند؟
👈🏻نقدی بر نظام آموزشی حوزه (۱)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ #کلیپ_تصویری | به جای نمره، نظر معلم!
🔻در نبود مقررات سختگیرانه، عامل نظم چیست؟
👈🏻 نقدی بر نظام آموزشی حوزه (۲)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
⚡️ مرور سریع - ۵
🚨 محدودیتهای ما در تأثیرگذاری بر گرایشات مخاطب
💠 دروس دانش تبلیغ دین - جلسه سوم
🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است.
▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 راهی برای مقابله با بیانگیزه شدن طلبهها
🔻 یکی از مشکلات مهم سالهای اول طلبگی این است طلبه با انگیزههای قوی معنوی و معرفتجویی به حوزه میآید و بعد با یک دورۀ سرد و بیروح تحصیل ادبیات روبرو میشود. طلبه کم کم دلسرد میشود، مخصوصا اگر ادبیات با فراوانی آیات و روایات خوانده نشود. اگر دروس جنبی هم خوانده میشود آنها هم آنقدر از مقدمات بعیدۀ علمی استفاده میشود که باز با انگیزهها و نیازهای معنوی طلبه سازگاری ندارد. یکی از راههای مقابله با بیانگیزه شدن طلبه ها توجه به ضرورت حلم در کنار علم است. کسی که میخواهد اهل علم بشود باید برای رسیدن به نتایج لذت بخش علم صبور و حلیم باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبۀ شریف همّام میفرماید متقی علم را با حلم در میآمیزد «یمزج الحلم بالعلم». اما نباید زیادی بار این دلسرد شدن را به دوش طلبه ها گذاشت. راه چاره دیگر این است که طلبهها خود به متن قرآن و فهم آن عشق بورزند و کنجکاوی خود را برای درک زیباییهای قرآن و نهج البلاغه افزایش دهند. آنوقت خواهند دید چقدر یاد گرفتن زبان عربی جذاب است و میتواند معرفت آفرین و معنویت زا باشند. اما راه حل اساسی این است که مدارس پیش دانشگاهی فعال بشوند و کسانی که احتمال میدهند بخواهند طلبه بشوند در دبستانها و دبیرستانها، دوران تحصیل عربی را پشت سر بگذارند که وقتی وارد حوزه میشوند دیگر از درسهای اصلی شروع کنند. درسهای جنبی هم باید تحول اساسی پیدا کنند و بتوانند به جذب معنوی و تامین معرفتی طلاب تازه وارد منجر شوند.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۷.۳
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 اگر میخواهید طلبۀ موفقی بشوید ...
🔻 اگر میخواهید طلبۀ موفقی بشوید اعتراض به برنامۀ درسیتان نداشته باشید! طلبهای که به برنامۀ درسی خودش معترض باشد و حتی از شیوۀ تدریس معلم دلخور باشد، دیگر جد و جهد نمیکند و با دلسردی درس میخواند؛ و این بدتر از هر عیب در برنامه درسی و و روش تدریس است. خوب درس خواندن میتواند بسیاری از کاستیها را جبران کند. البته اگر انتقاد بکند و موجب بهبود وضعیت بشود اشکالی ندارد بلکه خوب هم هست. ولی اگر بخواهد این انتقاد را درونی بکند و بیحوصله بشود، موجب زدگی خواهد شد. اگرچه انتقاد در بسیاری از موارد به نظام آموزشی حوزه وارد است ولی محسنات همین وضع موجود هم کم نیست و واقعا خوب درس خواندن میتواند کاستیهای این نظام آموزشی را برطرف کند.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۶.۱۸
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔻دست نوشته علیرضا پناهیان خطاب به طلاب و حوزههای علمیه
✍️ حوزه علمیه نیازمند تحول در امر تبلیغ است. و در قدم اول نیاز است تبلیغ یک امر محتاج به دانش تلقی شود.
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 ماموریت نهایی طلبه چیست؟
🔻 طلبگی شغل پر رمز و رازی است. یکی از وجوه رمزآلود بودن شغل طلبگی این است که معلوم نیست در مسیر طلبگی چه ماموریتی نصیب شما میشود. شما باید درس بخوانی، خودسازی کنی و مهارتهای لازم را به دست بیاوری، اما اینکه آخرش چه کاری خواهی کرد، این را تا حد زیادی باید به خدا واگذار کنی. باید از خدا بخواهی تو را مؤثر قرار دهد. باید مهارتها و توانمندیهای علمی متناسب با استعدادهای خودت را به دست بیاوری و در همین راه هم از خدا بخواهی کمکت کند اما آخرش دقیقا چه خواهد شد گاهی بسیار نامعلوم و غیرقابل پیش بینی است. توکل و توسل در طلبگی حرف اول و آخر را میزند و یک تسلیم قشنگی به خدا در این شغل هست.
👤علیرضا پناهیان
🔻حوزه دارالحکمه - ۹۲.۶.۲۸
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️باید مقررات آموزشی در حوزه تغییر پیدا کند
🔻به جای نمره نظر معلم حاکم باشد.
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 عمق مطالب دینی
🔻کسی که میخواهد طلبه بشود و بیاید درس دین بخواند باید از اول برای خود تعیین کند که دیگر عوام نباشد. خواندن درس دین یعنی درک موضوعات و مفاهیم بسیار عمیق. طلبه باید سطحینگری را کنار بگذارد. دین در عین حالی که در لایههایی برای همه قابل فهم است، در لایههای بالاتر خیلی عمیق است. به همین دلیل تنها کسانی که به مطالب عمیق علمی علاقه دارند باید بروند طلبه بشوند. امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید «لو شئتُ لأوقرتُ سبعین بعیراً من باء بسم الله الرحمن الرحیم» اگر میخواستم میتوانستم هفتاد شتر از متنِ تفسیر «باء بسم الله الرحمن الرحیم» بار درست کنم! هفتادتا شتر دیگر یک یا چند تریلی بار خواهد شد!
👤 علیرضا پناهیان
📅 تاریخ : ۹۲/۷/۱۵
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 اساساً دین در انسان نشاط ایجاد میکند
🔻اساساً دین در انسان نشاط ایجاد میکند دقیقاً برعکس آن چیزی که برخی از عوام الناس تصور میکنند.اگر نشاط مهمترین و صادقانه ترین شاخصه های دینداری نشاط باشد و اگر طلبه باید دیندار باشد پس یکی مهمترین شاخصه های یک طلبه نشاط خواهد بود. خیلی تفریحات هستند که نشاطآورند اما نشاطی که از دین باوری و دینداری نتیجه میشود بسیار عمیق تر از این حرفهاست. امیرالمؤمنین (ع) صریحاً این را ذکر میفرمایند «الدینُ حبورٌ». «حبور» یعنی سرور و یا میفرماید متقی «دائما نشاطه» و این خیلی مهم است که میفرماید دائما نشاط دارد چون غیر متقین هر وضعیتی داشته باشند به دلایل مختلف ممکن است گاهی نشاط داشته باشند، اما هنری که دین دارد این است که انسان را دائما، حتی در وضعیت سختیها، از نشاط برخوردار میکند. حالا هر طلبه باید در خود ملاحظه کند اگر نشاطش کم باشد یا گاهی نشاط نداشته باشد باید در خدا باوری و دینداری خود تجدیدنظر کند. به حدی که مردم پیش خود بگویند: چرا هر کسی دیندارتر است و یا مثلا طلبه است با نشاط تر است؟
👤 علیرضا پناهیان
📅 تاریخ : ۹۲/۷/۸
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
ولادت رسول خدا.pdf
264K
👌فیش منبر ویژه ایام ولادت رسول خدا(ص) با عنوان "رسول خدا(ص) معلم اخلاق یا مدیر سیاسی!؟"
🚨در انتشار این مطالب کوشا باشیم😊
#منبر_مکتوب #فیش_منبر
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 معضل عجب
🔻 ما طلبه ها بیشتر از دیگر مردم باید مواظب عجب باشیم. البته همۀ مومنین در معرض این بیماری مهلک هستند؛ به تعبیر آیةالله شاه آبادی اعلی الله مقامه الشریف «غرور طرفداری از حق» که معضل بزرگ جامعۀ ایمانی است. باید خودمان غرور و عجب نداشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را باید برای همه جا بیندازیم. اگر این موضوع مراقبت نشود مردم در اثر دینداری، منت سر خدا خواهند گذاشت خداوند متعال در قرآن کریم فرمود «لا تمنّوا علی إسلامکم» به پیامبر ص فرمود به مردم بگو منت نگذارید بر من به خاطر مسلمان شدنتان بلکه خدا منت میگذارد بر شما. آدم باید ده درصد خودش را کنترل کند گناه نکند، نود درصد باید زحمت بکشد ریاضت بکشد غرور پیدا نکند از اینکه گناه نمیکند. به فرمودۀ پیامبر ص گناه بهتر از عجب برای ترک گناه است. در روایات هست که عجب موجب سلب توفیقات از انسان میشود.
اگر یک عالم دینی عجب پیدا کند هم این عجب را به دیگران منتقل میکند و هم خودش دیگر رشد نخواهد کرد بویژه از نظر علمی و فهم دچار تصلب و تحجر خواهد شد و هیچ خلاقیت و معرفتی در او دیده نخواهد شد. طلبه باید اگر ده درصد برای تحصیل علم زحمت میکشد نود درصد برای پرهیز از عجب و غرور تلاش کند والا دچار مشکلات معرفتی سنگین میشود. اگر طلبه عجب نداشته باشد بیشتر از دیگران به انابه و توبه و تضرع خواهد پرداخت همانطور که اولیاء خدا بیش از تمام مومنین به عبادت و تضرع میپرداختند. این یکی از مهمترین راههای دفع عجب و غرور است و بهترین علامت سلامت نفس است.
👤 علیرضا پناهیان
📅 تاریخ : ۹۲/۷/۱۵
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
💌 پیش مطالعه؛ راهی برای افزایش سطح یادگیری
🔻 منفعل درس خواندن خیلی بد است هم موجب آثار سوء در شخصیت طلبه میشود و هم به شدت مانع رشد علمی میشود. مهمترین راه منفعل درس نخواندن پیشمطالعه است. پیشمطالعه یعنی چه؟ یعنی درسی که میخواهد بگیرد را قبل از درس مطالعه کند و مسلّط بیایید سر کلاس. قبل از درس بحث همان روز را مطالعه کنید، و حتی دربارۀ آن فکر کنید، آنوقت استاد در مقابل شما کنفرانس خواهد داد و شما شیوۀ درس دادن او را پیش خودت نقد خواهی کرد و با کنجکاوی به دنبال آن نکته هایی هستی که در پیش مطالعه متوجه نشده ای. این روش سطح یادگیری و تثبیت علم را به شدت بالا میبرد. و الا ممکن است هیچوقت باسواد نشوی و سی سال در حوزه یا دانشگاه درس بخوانی ولی دانشمند نخواهی شد.
👤 علیرضا پناهیان
📅 تاریخ : ۹۲/۶/۱۸
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹اگر یکعالم دینی در محلی باشد، باید وضع کاروکاسبی و اوضاع ادارات و خانوادهها در آن محل، تغییر کند
🔹تمام دعوای مشرکین و کفار بر سر مصلح اجتماعی و منجی بودن رسول خدا(ص) بود و هیچ مشکلی با صرف بیان عقاید و اخلاق نداشتند.
📌علیرضا پناهیان در شب ولادت رسول اکرم(ص) در حرم حضرت معصومه(س):
▫️شخصیت نبی مکرم اسلام در انجام رسالت فراتر از یک معلم و مبلغ بود؛ بروز اجتماعی ایشان را بهعنوان شخصی مصلح، منجی و کسی که در جامعه تحول ایجاد نموده دانست.
▫️رسول خدا(ص) ضمن آن رسالت تبلیغ، معلمی، ارسال پیام الهی و… بهعنوان شخصیت مصلح اجتماعی ظهور کردند. قرآن کریم بیان «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ» را بارها تکرار نموده است؛ حتی بیش از دستور به اطاعت خدا، اطاعت رسول خدا را متذکر شده است؛ بهگونهای که تنها در سوره شعری، ۹ آیه بر اطاعت از رسول خدا تصریح دارند.
▫️روایت «إنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ»، جایگاه علما را بهعنوان مصلح و نظمدهنده و ازبینبرنده نظمهای غیرالهی در اداره حیات بشر بیان میکند. اگر یکعالم دینی در محلی باشد، باید وضع کاروکاسبی و اوضاع ادارات و خانوادهها در آن محل، تغییر کند؛ اگر اوضاع ناصالح است، آنها را به صلاح و سداد بکشاند و مشکلات مردم را حل نماید.
▫️خداوند متعال در آیه شریفه «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ»(حجر۹۴) آغاز دعوت عمومی رسول خدا(ص) را بیان می کند.
▫️ در دوران شعب ابیطالب با وجود تمام تحریمها، پیامبر اسلام(ص) در ایام موسم حج همچون پیروان ادیان دیگر آزاد بودند؛ با این اوصاف بدون شک اگر بحث رسولالله صلیالله علیه و آله فقط عقیدتی و معرفتی بود، احدی با ایشان نمیجنگید.
▫️ همانطور که اسلام برنامه زندگی است، نه صرفاً بحثی اخلاقی؛ پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله نیز تنها مسئول بیان احکام و عقاید نبودند؛ ایشان از نفوذ اجتماعی، قدرت فرماندهی و بسیج عمومی برخوردار بودند و همه را در مسیر انجام رسالت نبوی به کار گرفتند.
▫️تمام دعوای مشرکین و کفار بر سر مصلح اجتماعی و منجی بودن رسول خدا(ص) بود و هیچ مشکلی با صرف بیان عقاید و اخلاق نداشتند. دعوای مشرکین و کفار با رسولالله(ص) بر سر ظهور و بروز اجتماعی احکام اسلامی و بنیانگذاری تمدن عظیم اسلامی بود.
▫️صلوات شعار سیاسی و اعلان موضع مسلمین و مؤمنین است و بر این که بر اساس روایات اسلامی هرکسی نام پیامبر را بشنود و بلند صلوات نفرستد در حق رسولالله صلیالله علیه و آله جفا نموده است و صلوات، اعلان موضوع سیاسی و تجلی قرارگرفتن در خط نبوی است
علیرضا پناهیان
📅 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۱۰
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تأثیر حضور عالمان دینی در جامعه!
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian