🔳 #توییت علیرضا پناهیان | سکولاریزم یک دروغ تاریخی بزرگ بود
▫️ سکولاریزم یک دروغ تاریخی بزرگ بود.
امروز تمام سیاست دنیای سکولار در خدمت یک دین تحریف شده است که انسانها را برده و حیوان؛ و قوم خود را برگزیده خدا میداند.
▫️مرگ بر سکولارهایی که در برابر جنایات دین سیاسی صهیونیسم سکوت کردهاند.
تنها یک دین حق قدرت دارد دین باطل را نابود کند.
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹 #ایده_سخن| مرگ بر اسرائیل بدون مرگ بر لیبرال دموکراسی احمقانه است
🔻همه جنایتهایی که در غزه مشاهده میشود نتیجه لیبرال دموکراسی است، آن وقت این احمقانه است که مرگ بر اسرائیل بگوییم اما مرگ بر دموکراسی لیبرال گفته نشود و اگر واقعا مرگ بر اسرائیل میگوییم چرا دموکراسی غربی را در دانشگاههای خود تدریس میکنیم.
🔻روزی شهید مطهری این موضوع را مطرح کرد که باید مارکسیسم را در دانشگاه خود تدریس کنیم و مارکسیسم را نقد کنیم چون مسئله روز بشریت بود و باید به دموکراسی پرداخته و آن را نقد میکرد؛ اما امروز با مختصری کار فرهنگی میتواند برای همه روشن شود که دموکراسی دورهاش گذشته است.
🔻کسانی که از طریق علوم انسانی اهداف سیاسی را پیگیری میکنند، این کار سیاسی آنها بیمنطق و کور است؛ لذا کسانی که بخواهند از علوم انسانی علیه نظام اسلامی و به نفع دموکراسی غربی استفاده کنند؛ آنها هم مانند ترورهای منافقین کور عمل میکنند.
🔻مدیران فرهنگی باید باجدیت به این عرصه وارد شوند؛ لذا اگر واقعا همین دو سه تا معادله ساده را قبول دارند که آمریکا مهد لیبرال دموکراسی است و تمام این جنایتها نتیجه همین لیبرال دموکراسی است پس این تئوری شکست خورده است بنابراین دیگر نباید از آین تئوری بی آبرو سخن گفت و تدریس کرد.
📝در گفتگو با: خبرگزاری فارس14 شهریور1389 متن کامل گفتگو
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حجت اسلام پناهیان: با شعارهای حقوق بشری نمیتوان صهیونیستها را از بین برد
🔰استاد حوزه و دانشگاه در خروش عظیم جوانان مقاومت از سرتاسر ایران و صد ملیت جهان در حرم حضرت معصومه(س):
🔸صهیونیستها زاده نامشروع همین شعارهای حقوق بشری هستند
🔸فقط با دین میشود علیه یک دین انحرافی قیام کرد فقط قدرت دین است که میتواند مظلومان را پیروز کند
#طوفان_الاقصی #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔘 در دل این حماسۀ غزه چه آموزشی به فرزندانمان بدهیم؟
1️⃣ جنایت غزه صرفاً توحّش اسرائیل نیست؛ این نتیجۀ تمام تمدن غرب است
2️⃣ با دیدن ناتوانی و ضعف دشمن، کفر به طاغوت پیدا کنیم
3️⃣ شجاعت در برابر زور و بیان ویژگی ترسوها و افراد شجاع
_____________
چرا لیبرالدموکراسی غربی به یک رژیم سفّاک در منطقه مانند اسرائیل نیاز دارد؟ چون این نتیجۀ آن تمدن است، این توحّش ولیدۀ تمدن غرب است. این را باید به فرزندان خودمان یاد بدهیم و الّا بچههایمان غربزده میشوند و از ظاهر غرب فریفته میشوند و این تقصیر کلّ علمای دین است که دارند تبلیغ میکنند و تقصیر کلّ معلمان و پدران و مادران ما خواهد بود.
این چیزی که الآن داریم میبینیم صرفاً توحّش یک رژیم آپارتاید دینی به نام اسرائیل نیست؛ بلکه این تمام تمدن غرب است که به اصطلاح «شیشۀ عمرش» در اینجا دارد شکسته میشود.
درس دیگری که میتوانیم از این حماسه بگیریم این است که کفر به طاغوت پیدا بکنیم؛ چون میبینیم که تمدن غرب غیر از این توحّش، تمدنی ناتوان و ضعیف است. دیدید که آسیب خورد؟ علیرغم این هیمنهای که برای خودشان درست کردند و تکنولوژی و تجهیزاتی که دارند ببینید چقدر آسیبپذیرند!
باید ضعف دشمن را به فرزندان نشان بدهیم و دشمن را خیلی بزرگ جلوه ندهیم. نشان بدهیم دشمنان ما ضعیف و آسیبپذیر هستند. شاید بچههای ما تصور کنند که آنها خیلی قدرت دارند، چون در فیلمها و صفحات مجازی مدام تجهیزات و هواپیماهای خودشان را نشان میدهند.
مادران و معلمان ما باید به بچهها بگویند که دشمنان ما باوجود این امکانات هم هیچ غلطی نتوانستند بکنند. در دفاع مقدس ما هم همینطور بود. این آسیبپذیر بودن دشمن و اینکه مظلومان چگونه میتوانند قدرتمند بشوند را برای فرزندانمان توضیح بدهیم.
درس سوم، شجاعت در برابر زور است و بیان ویژگیهای ترسوها و افراد شجاع. ترسوها سازش با دشمن را تئوریزه میکنند، ترسوها گاهی خیلی وحشی میشوند؛ مثل اسرائیلیهایی که زنان و کودکان را وحشیانه میکشند چون خود را در معرض نابودی میبینند.
🚩 برنامۀ «خط سوم» از شبکۀ دو – ۱۴۰۲.۰۷.۲۶
متن کامل
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌 چرا قبل از انقلاب، در کنار رساله عملیه، زیاد به انگیزهسازی نیاز نبود؟
تا پیش از انقلاب، اغلب کسانی که مخاطب تبلیغ قرار میگرفتند افرادی بودند که به عالمان دین «مراجعه» کرده بودند؛ شاید به همین دلیل برترین عالمان دینی را مرجع مینامیدند. اما امروزه، بهویژه به دلیل وجود حکومت اسلامی، با انبوه کسانی روبرو هستیم که خود را با دین «مواجه» میبینند. این شرایط، دشواریهای فراوانی را بر سر راه تبلیغ و ایجاد انگیزههای دینداری ایجاد کرده است.
شاید قبلاً در کنار رسالههای عملیهای که به مردم داده میشد، کمتر نیازمند تولید انگیزه در آنها بودیم. چون همینکه فردی به عالمان دینی مراجعه میکرد، طبیعتاً ناشی از برخورداری او از انگیزۀ کافی بود. اما هماکنون حوزۀ علمیه، نه با مراجعهکنندگان، که با انبوه کسانی روبرو است که خود را با دین مواجه میبینند، و شاید به دلایلی تا حدودی انگیزۀ معارضه هم داشته باشند. طبیعتاً محتوای تبلیغی مناسب برای مخاطب قرار دادن این گروهِ مواجهشدگان با دین، باید بسیار دقیقتر طراحی شود و مواجهشوندگان با دین انتظار بیشتری دارند که دین در مقام تبیین، معقول، منطقی و زیبا به نظر برسد.
📗 بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
panahian.ir/post/7543
#حلقه_مفقوده
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔻توجه به تبلیغ در حوزههای علمیه
🔹مقام معظم رهبری۲۱تیر۱۴۰۲:
امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد. مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است. (بیانات در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور؛ ۱۴۰۲/۰۴/۲۱)
🔹علیرضا پناهیان، ۱۳۸۳ ، موسسه امام خمینی(ره):
توجه به تبلیغ از حیث محتوایی (نه مهارتی) امری است که در حوزههای علمیه مغفول بوده و تاکنون مورد اهتمام نبوده است. این نقیصه باید بهعنوان یک کمبود مهم و اساسی مورد توجه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه قرار گیرد. (حلقه مفقوده، ص12)
📗 «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
panahian.ir/post/7543
#حلقه_مفقوده
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹علیرضا پناهیان در نشست معاونین تبلیغ حوزههای علمیه کشور در حرم مطهر شاهچراغ شیراز گفت:
🔻مهمترین جایی که تبلیغ را باید شروع کرد از خود حوزه علمیه است چرا که طلبه آنگونه که دین را پذیرفت همانطور نیز به مردم انتقال میدهد.
🔻مبلغ مانند یک معمار است که باید بداند هر جزء و هر ماده را در کجا قرار دهد و چگونه باید مواد خام تبلیغی را چیدمان کند که در نهایت یک بسته تبلیغی کارآمد ایجاد کند.
🔻یک مبلغ برای رساندن پیام خود باید در توصیف کردن مهارت داشته باشد نه اینکه فقط از استدلال استفاده کند چراکه از نظر روانشناسی توصیف برای قابلیت درک بیشتری دارد.
🔻در حوزههای علمیه باید طلبه از ابتدا اسلام شناس شود و از همه علوم موجود در حوزه بهره ببرد تا بتواند با اقتضائات زمان مباحث تبلیغی متناسبی را ایجاد کند.
🔻تبلیغ، نیازمند یک دانش جداگانه از سایر علوم در حوزه است و باید برای تقویت این علم در حوزه اهتمام جدی ورزیده شود.
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
✅ #خبر_خوب | بزودی ادامه دروس دانش تبلیغ دین با تدریس استاد پناهیان برگزار خواهد شد.
▫️موضوع: روشهای اصولی تبلیغ موثر در قرآن
▫️برای شرکت در نظر سنجی برای مشخص شدن زمان و مکان جلسه از طریق لینک زیر وارد بشوید
https://survey.porsline.ir/s/o9iYxXhI
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 دروس دانش تبلیغ دین علیرضا پناهیان از نگاه شرکتکنندگان (۱)
🔻فعالیت تبلیغیام به قبل و بعد از این کلاس تقسیم میشود!
🔻 مباحث این جلسه، در حد درس خارج تبلیغ دین است
🔻این کلاس برای انتقال محتوا نیست، برای تغییر نگرش و بینش عمیق است
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
موضوعات مقاله و پایان نامه.pdf
351.7K
🔻۵۶ موضوع مقاله و پایان نامه از ۱۶ جلسه درس دانش تبلیغ دین
▫️سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) و مدرسۀ معصومیۀ قم ارائه گردیده است.
✅بزودی ادامۀ دروس دانش تبلیغ دین در قم با تدریس استاد پناهیان برگزار خواهد شد.
👌زمان و مکان جلسه متعاقباً اعلام خواهد شد
#دانش_تبلیغ_دین #مبانی_و_اصول_تبلیغ
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 درس «دانش تبلیغ دینِ» علیرضا پناهیان، از نگاه شرکتکنندگان(۲)
🔻ما در این مباحث، غافلگیر شدیم
🔻مطالب خیلی عمیق و بهروز بود؛ میشه گفت درس خارج تبلیغ است
🔻توقع ما از یک کلاس «مبانی تبلیغی»، خیلی متفاوت بود
▫️تذکر: ثبت نام دروس دانش تبلیغ قم به زودی انجام خواهد شد. ثبت نام دروس مبانی و اصول تبلیغ دین در تهران شروع شده است. ( جهت ثبت نام دورۀ تهران اینجا کلیک کنید]
#دانش_تبلیغ_دین #مبانی_و_اصول_تبلیغ
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀مهمترین عاملِ موفقیت در تبلیغ چیست؟ روش یا محتوا؟!
▫️برگرفته از دروس دانش تبلیغ دین
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📣 شرکت در نظرسنجی
🔹 فصل جدید کلاس دانش تبلیغ دین، از ابتدای #آذر_ماه در شهر مقدس #قم به صورت حضوری آغاز خواهد شد.
🔸 برای استفاده حداکثری طلاب محترم لازم است فرهیختگان گرامی در نظر سنجی برای تعیین زمان و مکان کلاس شرکت نمایند.
▫️برای شرکت در نظر سنجی از طریق لینک زیر وارد بشوید
https://survey.porsline.ir/s/o9iYxXhI
#دانش_تبلیغ_دین
@danesh_tabligh
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔻دانش تبلیغ دین را در حوزه و جامعه افزایش دهیم
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌 دوره آموزشی منتهی؛ مبانی و اصول تبلیغ دین در تهران
👤 با تدریس استاد پناهیان
🔸 همراه با اعطای مدرک معتبر
🗓 تاریخ برگزاری: از ۲ آذرماه پنجشنبه هر هفته
🕰 زمان: ساعت ۸ الی ۱۲
⏱ مهلت ثبتنام تا ۲۰ آبانماه
🏢 مکان: تهران، دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🌐 جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به پیوند زیر مراجعه نمایید.
https://zil.ink/montaha
🔸دروس «دانش تبلیغ دین» در قم نیز از اول آذر ماه شروع خواهد شد.
#اطلاعیه #دانش_تبلیغ_دین #مبانی_و_اصول_تبلیغ #تهران
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔻چرا محققین باید در دروس دانش تبلیغ دین شرکت کنند؟
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔻مبلغ باید مرجع فکری مخاطب باشد نه فقط انتقال دهنده چند آگاهی و معلومات
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹تبلیغ موفق نیاز به دانش دارد، در حوزه چنین دانشی وجود ندارد
🔻دروس دانش تبلیغ دین به زودی آغار خواهد شد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌تبلیغ؛ علم یا مهارت؟
🔻این نقیصه باید بهعنوان یک کمبود مهم و اساسی مورد توجه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه قرار گیرد
امروزه تا از تبلیغ در حوزههای علمیه سخن به میان میآید، ابعاد مهارتی که نقش بسیار اندکی در تأثیرگذاری بر مخاطبان و تربیت عمیق آنها دارد به ذهن عموم اهالی حوزه میرسد. درحالیکه تبلیغِ یک حقیقت، بیشتر وابسته به حقانیت آن است و این تبلیغ باطل است که بیشتر وابسته به مهارتهای تبلیغی و قدرت تزئینی مبلّغ باطل است. همچنان که به فرمودۀ خداوند متعال این ابلیس است که در مقام تبلیغ باطل مجبور به تزیین است.
معنای اینکه خداوند ایمان را در قلب مؤمنان تزیین میکند، تجلی زیبایی حقیقی ایمان توسط خداوند است، نه تزیین تقلبی آن؛ این زیبایی متناسب با زیباییهای فطری روح انسانی است که توسط خداوند در اوج زیبایی و زیباپسند آفریده شده است. در واقع خداوند پرده از زیبایی ایمان برمیدارد، نه آنکه آن را علیرغم نازیبا بودن زیبا جلوه دهد. و این همان کاری است که یک مبلّغ دین نیز باید انجام دهد. ذوق و هنر مبلّغ باید اولاً در خدمت درک و ثانیاً نشان دادن زیبایی دین باشد؛ و الا دین نیازی به تزیین ندارد.
توجه به تبلیغ از حیث محتوایی (نه مهارتی) امری است که در حوزههای علمیه مغفول بوده و تاکنون مورد اهتمام نبوده است. این نقیصه باید بهعنوان یک کمبود مهم و اساسی مورد توجه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه قرار گیرد. حوزه باید بتواند علم لازم برای «تأمین محتوای تبلیغ» که مبتنی بر «علم ایجاد انگیزه» است، را تولید کرده و در اختیار مبلغین قرار دهد.
📗گزیدههایی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
👈 #گزیده ۱
#حلقه_مفقوده #مرکز_تخصصی_تبلیغ_دارالحکمه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 درس «دانش تبلیغ دینِ» علیرضا پناهیان، از نگاه شرکتکنندگان(۳)
💬 این کلاس را میتوان با درس خارجهای حوزه مقایسه کرد..
💬 در هیچ کدام از کلاسهای حوزه این جامعیت به ما داده نمیشد...
🔻دروس دانش تبلیغ دین به زودی آغاز خواهد شد.
🔸 کلیپ1 | کلیپ2
#دانش_تبلیغ_دین #تصویری
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌روش ارزیابی موفقیت فعالیتهای تبلیغی، یکی از مشکلات اساسی در حوزۀ تبلیغ است
در بسیاری از موارد دیده میشود که موفقیت یک فعالیت تبلیغی، بیشتر به ذوق و هنر مبلّغ و توانمندی مهارتی او نسبت داده میشود؛ درحالیکه حقیقت آن است که موفقیت و تأثیر عمیق، بهجا و ماندگارِ یک فعالیت تبلیغی، بیشتر به محتوا و حکمت جاری در متن پیام بستگی دارد.
البته نحوۀ ارزیابی میزان موفقیت فعالیتهای تبلیغی یکی از مشکلات اساسی در حوزۀ تبلیغ است که معالأسف بههیچوجه عالمانه نیست. بهگونهای که افراد مختلف نوعاً بر اساس أمارات، سلایق شخصی و برخی آثار سطحی به ارزیابی میزان موفقیت یک سخنرانی یا هر نوع فعالیت تبلیغی میپردازند. درحالیکه ارزیابی میزان موفقیت، نه به میزان سرگرم و یا علاقهمند کردن مخاطب است و نه به آثار گذرا و بعضاً تکبعدی یک تبلیغ. اما بسیاری از تصورات دربارۀ موفقیت یک سخنرانی، ناشی از رؤیت چنین شاخصههایی است. اگر ارزیابیهای دقیقی در این زمینه صورت گیرد، متوجه خواهیم شد که ناکامیها و آثار سوء برخی از محتواهای تبلیغی بسیار بیشتر از مقدار موفقیت آنهاست.
📗بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزههای علمیه» اثر علیرضا پناهیان
👈 #گزیده ۲
#حلقه_مفقوده #مرکز_تخصصی_تبلیغ_دارالحکمه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔴 ریشۀ ضعف ما در تبلیغ، به ضعف تبلیغ دین در حوزههای علمیه برمیگردد
🔴 باید تحولی در شیوۀ تبلیغ دین ایجاد کنیم
___________
🔻 حضرت امام(ره) قبل از انقلاب میفرمود یکساعت رادیو تلویزیون را به ما بدهید... الآن 24 ساعت، دهها شبکه در اختیار ما قرار دارد، اما رهبر عزیز انقلاب بعد از چهل سال صراحتاً میفرماید «ما در تبلیغات ضعیفیم»
🔻 وقتی رهبر انقلاب مهمترین جهاد امروز را «جهاد تبیین» اعلام میکند یعنی ما در این چهل سال در عرصۀ تبلیغ و تبیین، درست عمل نکردهایم.
🔻 واقعاً چرا ما در تبلیغات ضعیفیم؟ آیا متقاعدشدن به دینداری اینقدر سخت است؟! آموزش دین فرآیندی است که میخواهد فرد را برای دینداری، متقاعد و انگیزهمند کند. آیا آموزشهای دینی ما ایراد دارد؟
🔻 ریشۀ ضعف ما در تبلیغات، به ضعف تبیین و تبلیغ دین در حوزههای علمیه برمیگردد. ما باید تحولی در شیوۀ تبلیغ دین ایجاد کنیم.
🔻 وضعیتی که امروز در جامعه میبینیم، مشتمل بر چند ویژگی منفی بزرگ است که نشانۀ ضعف ما در تبلیغ محسوب میشود:
1️⃣ سوءتفاهم گسترده
ما با یک سلسله سوءتفاهمهای بسیار فراگیر مواجه هستیم. این یکی از ویژگیهای منفی است که نشاندهندۀ ضعف جدی ما در تبلیغ است.
2️⃣ لجبازی، نفرت و دینگریزی
ما فقط فاصلهگرفتن از دین را نمیبینیم، بلکه موضعگیری منفی علیه دینداری هم میبینیم و رفتارهایی که مانند لجبازی است؛ مثلاً در موضوع حجاب.
3️⃣ گرایش به سبک زندگی دیگران
موجی از گرایشهای خیلی بیمبنا و بیمعنا، نسبت به سبک زندگی دیگران وجود دارد؛ یک نوع غریبپرستی یا غربزدگی. مثلاً طرف با حرص و ولع، برای جشن کریسمس هزینه میکند درحالیکه اصلاً مسیحی نیست. کدام فرهنگ و کدام ملت در جهان اینقدر «از خود بیگانگی» دارند؟
وقتی در خانواده، بهقدر کافی به یک بچهای محبت و احساس هویت داده نشود، او متمایل به دیگران میشود و به شدّت به خارج از خانه متوجه میشود. ما الآن در جامعه خودمان با چنین صحنههایی مواجه هستیم.
4️⃣ عموم دینداران ما زیاد رشد نمیکنند و در سطح نسبتاً پایین میمانند
اینهمه عاشق به شخصیتی مثل سردار سلیمانی وجود دارند، اما چند نفر میتوانند تا دامنۀ این قله بروند؟ آیا رسیدن به این قلهها خیلی سخت است؟ چرا عموم بچهمذهبیها و حزباللهیها و هیئتیها به اینجاها نمیرسند؟ حتماً یک ایرادی هست.
5️⃣ شبههپذیر بودن یا سؤالبرانگیز بودن
ما دین را چگونه تبلیغ کردهایم که اینقدر برای مردم، شبههپذیر و سؤالبرانگیز میشود؟ مثلاً اینکه «دین، دنیا را آباد نمیکند؛ ببینید غربیها بدون دین پیشرفت کردند..» یا اینکه «چرا رهبری مشکلات را حل نمیکند؟» حتی بسیاری از معتقدان به ولایت هم این شبهه برایشان مطرح است. معلوم میشود ولایت را درست برای مردم توضیح ندادهایم.
چرا بیش از نیمی از روند فعالیتهای تبیینی، تعلیمی و تبلیغی دین، باید مثل دوران قاجار و حتی پیش از آن باشد؟ یعنی بهگونهای که اگر شما در دوران بنیالعباس هم بودید، دین را همینطوری تبلیغ میکردید! آیا الان نباید روند فعالیت تبلیغی ما تغییر کند؟!
6️⃣ تبلیغات ما حالت تدافعی دارد
تبلیغ ما هنوز درونگروهی و تدافعی و برای حفظ خودمان است. ما هنوز داریم از اسلام، دفاع میکنیم درحالیکه باید تهاجم کنیم به افکار غلطی که دیگر، پوسیدگیشان معلوم شده است.
امروز دشمن دارد از تو میترسد چون فرهنگ تو دارد جهان را میگیرد، الآن مردم جهان تشنهاند و دیگر کسی حرف جدیدی ندارد. جهان دچار خلأ تئوریک شده و ادّعاهای غلط، پوچیشان را اثبات کردهاند. امروز نوبت تهاجم ما است!
ما در شرایطی این ضعف تبلیغات را داریم که رقبای ما قدرت رقابت با ما ندارند و زمینۀ پذیرش حق هم بالا است؛ از همین جوانهای خودمان بگیرید تا جوانهای اروپا. مشکل این است که ما راه را داریم اشتباه میرویم.
👤علیرضا پناهیان
🚩 مصلای قم-هیئت ثارالله - ۱۴۰۰.۱۰.۱۴
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7153
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔴 انتقاد و پیشنهاد علیرضا پناهیان دربارۀ روش آموزش دین در حوزه:
🔴 طلبهها در حوزه بیشتر بیان برهانی یاد میگیرند؛ برهان حقایق را تبیین نمیکند فقط حقانیتشان را اثبات میکند
🔴 تبلیغ نیاز به کار علمی سنگین دارد. اما برخی فکر میکنند که تبلیغ دین، سواد نمیخواهد. مثلاً میپرسند «بروم سراغ تبلیغ یا بروم مجتهد بشوم؟» مگر کسی که مجتهد نباشد میتواند به خوبی تبلیغ کند؟!
____________
👈🏻 ضرورت تحول در ادبیات و روش تعلیم و تبلیغ دین(ج۲)
🔻 برای تبیین یک حقیقت و برای اینکه کسی را متقاعد و انگیزهمند کنید تا عملی را انجام بدهد، دو روش وجود دارد: «روش توصیفی» و «روش برهانی و استدلالی»
🔻 مثلاً اینکه اثبات کنید «معاد هست» میشود روش برهانی. اما توصیف معاد این است که بگویید صحرای محشر چگونه است، چقدر طول میکشد، محاسبۀ اعمال چگونه است و...
🔻 شما یکوقت ولایت علی بن ابیطالب را با دلیل و برهان، اثبات میکنید و یکوقت توصیف میکنید و میگویید «ولیّ خدا اینگونه جامعه را مدیریت میکند...»
🔻 طلبهها در حوزه بیشتر روش متقاعدسازی و بیان برهانیِ دین را یاد میگیرند و روش بیان توصیفی دین را یاد نمیگیرند. کتابهای مدرسه و معارف اسلامی هم معمولاً در مقام پاسخ به شبهه و بیان استدلال است نه در مقام توصیف حقایق عالم و معارف دین.
🔻 بسیاری از درسهایی که در حوزه میخوانیم، برهانی است، درحالیکه برهان، حقایق را تبیین نمیکند و فقط حقانیتشان را اثبات میکند.
🔻 برای اکثر مردم اگر توصیف کنیم که «امامت چیست و امام چهکار میکند؟» هم آن را میپذیرند هم عاشقش میشوند. ولی ما صرفاً امامت را برای مردم اثبات میکنیم ولی توصیف نمیکنیم، لذا عاشقش نمیشوند. از کتاب اثبات وحی و نبوت، و از کتاب اصول عقاید، عشق درنمیآید!
🔻 برهان، معمولاً برای مخاطب، تلخ است و دل نمیبرد؛ فقط آدم را تسلیم میکند. اما توصیف، دل میبرد، چون همۀ حقایق عالم زیباست و در توصیف، به زیباییها اشاره داریم، لذا توصیف، دل را بیدار میکند.
🔻 چرا بچههای ما زیاد از کلاس اصول عقاید، خوششان نمیآید؟ آنها میگویند «اینقدر خدا را برایم اثبات نکن! خدا را برایم وصف کن، بگو قدرتش چگونه است؟ بگو چقدر مهربان است؟»
🔻 ما خدا را برای مردم و جوانان توصیف نمیکنیم اما برخی از بیدینهای عالم، خدایان ساختگی خود را برای مردم توصیف میکنند و دل میبرند.
🔻 مردم چرا دموکراسی را میپذیرند؟ برای اینکه یک توصیفی از دموکراسی و آثار آن میشنوند؛ با مبانیِ آن کاری ندارند. ولی ما برای توضیح ولایتفقیه صدها کتاب در اثبات ادلۀ ولایتفقیه و مبانی آن مینویسیم درحالیکه بیشتر باید توصیفش کنیم.
🔻 اگر روش مدیریتی ولایت و آثار و کارکردهای آن بهخوبی توصیف شود دلِ اهل عالم را میبرد، حتی لازم نیست که مخاطب شما مسلمان باشد و مبانی شما را پذیرفته باشد.
🔻 برخی میگویند: «همه باید مبانی نظری را قبول کنند و از لحاظ عقلی، پذیرفته باشند و این با توصیف نمیشود...» توصیف اگر حکیمانه و عاقلانه باشد، سیرابکننده و بیدارکنندۀ عقل است!
🔻 در فلسفه و منطق میگویند «بعضی چیزها تصوّرش، تصدیقش را لامحاله به دنبال میآورد» کاری کنید که مخاطب شما این حقیقت را درست تصور بکند، آنوقت خودش تصدیق خواهد کرد.
🔻 اگر برای استدلال، نیاز به عقل و علم هست، برای اینکه بتوانی حقایق عالم را درست توصیف کنی، اتفاقاً عقل و علم بیشتری لازم است.
🔻 ما برای توصیف حقایق عالم باید «ادبیات» و «روانشناسی» بلد باشیم و حال این انسان مخاطب را مطالعه کرده باشیم. فرمود «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه» جان آدمی را مطالعه کن تا معرفت به خدای او پیدا کنی و بتوانی خدای او را برایش وصف کنی.
🔻 ببینید امیرالمؤمنین(ع) در خطبۀ همام، چگونه نماز را توصیف میکند! شما این توصیف را حتی اگر به بینمازها هم بگویید، اثرگذار است و میگویند: چقدر نماز قشنگ است... ولی اگر استدلال بیاورید که «چرا باید نماز بخوانیم؟» مدام از زیرش در میروند.
🔻 تبلیغ نیاز به کار علمی سنگین دارد. اما برخی فکر میکنند که تبلیغ دین، سواد نمیخواهد. مثلاً میپرسند «بروم سراغ تبلیغ یا بروم مجتهد بشوم؟» مگر کسی که مجتهد نباشد میتواند به خوبی تبلیغ کند؟!
🔻 آن اجتهاد علمیای که برای تبلیغ نیاز هست، خیلی بیشتر است از اینکه شما بخواهی برای یک حکم عملی، فتوایی تولید کنی. اما اگر بخواهی به معنای اعمّ کلمه «فقیه» بشوی و حقایق دین را بفهمی و بعد منتقل کنی، این خیلی بیشتر کار میبرد.
👤علیرضا پناهیان
🚩 مصلای قم - ۱۴۰۰.۱۰.۱۵
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7156
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خطری که مبلغین دین را تهدید میکند!
➕تذکری برای اهل رسانه و تبلیغ
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian