🔹امام جماعت یک مقام فرهنگی مهم
▫️ما اگر بیاییم امامت جماعت را یک شغل تبلیغی مهم تلقی بکنیم که نیازمند دانشها و مهارتهای گوناگون است و یک مقام فرهنگی تلقی بکنیم مثل اعضای هیئت علمی دانشگاهها، آن وقت موجب رونق تبلیغ خواهد شد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹مسجدها را فتح کنید و در آن زندگی جمعی را تمرین کنید
🔰حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) :
▫️رهبر انقلاب فرمودند مردمسالاری دینی به این نیست که مردم فقط پای صندوقهای رأی بیایند و یک کسی را انتخاب کنند، مردمسالاری دینی به این است که مردم، در همۀ زمینهها سالار امور خودشان باشند.... اینکه مردم در همۀ زمینهها سالار امور خودشان باشند یعنی همان زندگی جمعی! کانون زندگی جمعی کجاست؟ مسجد.
▫️اینکه هرکسی بیاید نماز جماعت بخواند فقط یک قدم از صد قدم است. نود و نُه قدم دیگرش این است که بیاید وقت بگذارد و زندگی جمعی بکند.
▫️بعضیها گمان میکنند که مسجد شبیه اتوبوس شرکت واحد است! سوار میشود و نمازش را میخواند و بعد هم میرود و به کسی کاری ندارد. لذا مسجدهای بیرونق درست میشود.
▫️مسجدها را فتح کنید و در آن زندگی جمعی را تمرین کنید. برخی میگویند «هیئت امنا نمیگذارد» خُب هیئت امنا اگر اجازه نمیدهد آنها را کنار بزنید و تغییر بدهید. هیئت امنای مسجد چند نفر هستند؟ مثلاً پنج نفر هستند. اینها چطور جلوی پانصد نفر میتوانند بایستند؟. نمازخوان چندتا؟ پانصدتا. هیئت امنای مسجد پانصد نفر هستند!
▫️در بعضی از مساجد میگویند که «امام جماعت، به ما میدان نمیدهد!» امام جماعتی که در اینباره کوتاهی کند، ورثۀ انبیاء نیست. مگر پیامبر(ص) نفرمود: «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» (كافي، ج 1، ص 32 )؟ ببینید رسولخدا(ص) چهکار میکرد؟
▫️پیامبر(ص) به مردم میدان میداد و ادارۀ امور شهر را به مردم سپرده بود. ایشان در مدینه گروههای دهنفره درست کرد و برای هر کدام، یک سرگروه گذاشت و با این شبکۀ منسجم، شهر را اداره میکرد
🚩 دانشگاه امام صادق(ع)-ماه محرم ۱۴۰۲
👈 متن کامل
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹تبلیغ سوء تفاهم برانگیز
▫️اکثر کسانی که در جامعۀ ما دینداری نمیکنند دچار سوءتفاهم هستند؛ اگر دین را درست بفهمند با آن مشکلی ندارند. اگر دین درست معرفی شود بسیاری از سوءتفاهمها برطرف میشود.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
⚡️ مرور سریع - ۱
🚨 وضعیت کنونی تبلیغ چگونه است؟
💠 دروس دانش تبلیغ دین - جلسه اول _ بخش اول
🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است.
▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹نظام تبلیغ دین در حوزه متناسب با جامعه نیست
▫️نظام تبلیغ دین در حوزه به گونهای نامتناسب با جامعه طراحی شده است. نظام تعلیم دین که تبلیغ دین هم متأثر از آن است، میگوید اول اصول و عقاید یاد بدهید، بعد آنها را به علاقهمندی تحت این معارف بکشانید و بعد آنها را وادار به یک سلسله رفتارهایی بکنید. در حالی که علامهی طباطبایی سخنی تقریباً برعکس این دارند. میگویند اول باید رفتار اجتماعی را سامان بدهید، بعد کم کم به معرفت دینی برسید.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹تو اصلاً لیبرال نیستی!
▫️در نقد افکار غربی باید سنتهای خودمان را تغییر بدهیم. رهبرانقلاب در همین صحبت، این سنت را تغییر دادند. ما میآییم به غربیها میگوییم که شما لیبرال هستید، ما لیبرالیسم را قبول نداریم. شما ماتریالیست هستید، شما پوزیتیویست هستید، شما فمنیست هستید، ایست و ایسمها را که برای خودشان قائلند، ما هم از آنها قبول میکنیم. بعد میآییم جبههی مقابل درست میکنیم. آنها از آزادی و حقوق بشر صحبت میکنند. ما میگوییم البته آزادی محدودیتهایی دارد و تو هر چیزی را نمیتوانی حقوق بشر قلمداد بکنی. این رفتار تدافعی در مقابل تفکر غربی میشود. رهبرانقلاب در این زمینه خودشان نه تنها فرمودند که تهاجمی عمل کنید بلکه خودشان هم تهاجمی عمل کردند. یک الگو ارائه دادند. فرمودند اصلاً تو لیبرال نیستی. اگر کسی بنا باشد ادعا کند و از لیبرالیسم دفاع کند ما هستیم نه شما! درست است دموکراسی یک تصور صحیح و دقیقی نیست اما تو همان هم نیستی. تو اصلاً ماتریالیست هم نیستی چون مادیات را نابود کردی.
👈 متن کامل این گفتگو:
khl.ink/f/53419
#گفتگو #تبلیغ
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مبلغ باید فقیه باشد
➕چه تبلیغی برای جامعه خطرناک است؟
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
980708-Panahian-BarkhiVazayefMobalegheenDarPeeyadeRavyArbaeen-64k.mp3
26.83M
🎙#سخنرانی | برخی وظایف مبلغین در پیادهروی اربعین
📅 یک جلسه | ۹۸/۷/۸
🕌 مدرسه فیضیه، گردهمایی مبلغین
🔻سرفصل ها + کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/5725
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
⚡️ مرور سریع - ۲
🚨 چرا ما نتوانستهایم در عرصۀ تبلیغ موفقیتهای لازم را به دست بیاوریم؟
💠 دروس دانش تبلیغ دین - جلسه اول _ بخش دوم
🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است.
▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹صوت سخنرانی اخیر علیرضا پناهیان با موضوع «روانشناسی مخاطب دین» منتشر شد
👌این سخنرانی از ۲۲ مرداد تا ۲۴ مرداد در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در حال برگزاری است
🗒برخی از عناوین این جلسات:
1️⃣جلسه اول:
🔸ادبیات ما در تبلیغ دین با ادبیات قرآن متفاوت است
🔸قرآن در ابتدا به روانشناسی مخاطب دین میپردازد
🔸دانش روانشناسی دین در حوزه ضعیف است و بالتبع تبلیغ دین هم ضعیف است
صوت جلسه اول
2️⃣جلسه دوم :
🔸فقه ارتباط زیادی با انگیزه افراد ندارد
🔸قرآن با انگیزهها و روانشناسی دینی افراد کار دارد
🔸تبلیغ مؤثر نیاز به دانش دارد
🔸علم کلام با روانشناسی دینی مخاطب ارتباطی ندارد
🔸عموم مردم نیاز به تحول در گرایشهایشان دارند
صوت جلسه دوم
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹اگر بخواهیم تبلیغ را در درجۀ اول قرار دهیم...
▫️اگر بخواهیم در حوزههای علمیه، تبلیغ را در درجۀ اول قرار دهیم، نیاز به تولید و آموزش «دانش تبلیغ دین» داریم. یکی از دانشهای ضروری در این راستا، دانش «روانشناسی دینی مخاطب» است نه ضرورتاً روانشناسی تجربی؛ یعنی آنچه در قرآن و روایات دربارۀ انواع رفتار و روحیات انسانها در برابر دین ذکر شده است. قرآن بیش از آنکه به استدلال برای اثبات عقاید کار داشته باشد، با روحیات انسانها کار دارد و به بررسی روانی رفتارها میپردازد. ما باید این کار را به صورت دانشی در حوزه دنبال کنیم.
🔺صوت این جلسه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌پی دی اف | نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع)
👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
🔻دریافت:
📎 Panahian.ir/post/5724
#اربعین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹اشارهها را بگیر
▫️ما برای توجه به اربعین منتظر چه هستیم؟ شاید بعضیها منتظرند که امام زمان(ع) ظهور کنند و دستور مستقیم برای زیارت اربعین بدهند! کسی که اینهمه اشارهها را نگرفته، مستحقِ دریافتِ دستور مستقیم حضرت هم نخواهد بود و احتمالاً آن زمان هم یک بهانۀ دیگری خواهد آورد! در این مکتب، کسی مقرب میشود که اشارهها را بگیرد.
🔘تجمع زائران اربعین۹۶ - قزوین، مسجدالنبی(ص)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔸 قرآن بیش از هرچیز، کتاب روانشناسی دینی انسان است
🔸 اکثر آیات قرآن با روانشناسی مخاطب سروکار دارند
🔘 مؤمن، منافق، طغیانگر و... کلماتی است مبتنی بر روانشناسی و شناسایی ویژگیهای روحی انسان
🔘 «روانشناسی دینی مخاطب» باید در حوزههای علمیه جدی گرفته شود
🔘 دین با انگیزهها و عادات رفتاری و شخصیت انسان، کار دارد
🔘 روانشناسی دینی باید شعار اول فضای مذهبی باشد
_________
#علیرضا_پناهیان در حرم حضرت معصومه(س):
الان در فقه به معنای خاص کلمه، همچون مباحث حقوقی، جنبههای روانشناسانه رفتار و انگیزههای انسان در ارتکاب فعل از اهمیت زیادی برخوردار نیست. در فقه، روش انگیزهسازی انجام عمل توضیح داده نمیشود؛ یعنی در رساله عملیه و بیان احکام نماز، طریقه نمازخوان کردن فرزندان تشریح نمیگردد.
اما در «فقه تبلیغ» که از قرآن کریم اتخاذ میشود، محورهای تربیتی نیز مورد توجه قرار میگیرد. قران کریم با روحیات انسان در ارتباط بوده، با قلب و انگیزههای آدمی کار دارد. اکثر آیات قرآن کریم با روانشناسی دینی مخاطب سروکار دارند.
در قرآن کریم، کلماتی مثل مؤمن، منافق، کافر، فاسق، طغیانگر، عاقل و متفکر و... نامهایی است مبتنی بر مباحث روانشناسی و بر اساس رفتارشناسی مخاطب و شناسایی ویژگیهای روحی او مورد توجه قرار میگیرد.
قرآن کریم بیش از هر چیزی کتاب روانشناسی دینی انسانهاست. ولی متأسفانه در حوزههای علمیه و در احصای این مباحث ضعیف عمل کردهایم.
اگر بخواهیم در حوزههای علمیه، تبلیغ را در درجه اول قرار دهیم، باید دانش روانشناسی دینی مخاطبان را مورد توجه قرار دهیم. روانشناسی به معنای شناختن انگیزههای رفتاری انسانها و بررسی رفتارها و تیپبندی انسانها بر اساس رفتارها است که باید به صورت دانشی در حوزههای علمیه دنبال گردد.
باید بحث «روانشناسی دینی مخاطب» در حوزههای علمیه جدی گرفته شود. همه قرآن کریم با انگیزههای انسانی و روح و روان آدمی سر و کار دارد، برخوردهای خداوند متعال با انسان نیز بر اساس روحیات و روانشناسی آدمهاست.
خداوند میفرماید «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا..» (ملک، 2) هیچ کدام از روایات اسلامی «أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» را به معنای «اکثَرُ عَمَلًا» یا عملِ زیاد، ترجمه نکردهاند، بلکه مقصود، خلوص نیت و بهتر بودن نیت در عمل است که خودش بحثی روانشناسانه است.
روانشناسی دینی باید شعار اول فضای مذهبی باشد، دین با انگیزههای دینداری و عادات رفتاری و شخصیت انسان کار دارد و هرکسی بر اساس شاکله شخصیتش عمل میکند.
🚩 حرم حضرت معصومه(س)-1402/05/23
🔺صوت این جلسه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹اگر هیچ روایتی هم دربارۀ راهپیمایی باعظمت اربعین نداشتیم
▫️اگر هیچ روایتی هم دربارۀ راهپیمایی باعظمت اربعین نداشتیم، الان که قلبهای مؤمنان متحول شده و متوجهِ اربعین شده، نفسِ همین موضوع برای ما تکلیف ایجاد میکند که به این حرکت باعظمت کمک کنیم تا روضۀ مخصوصِ امام حسین(ع) در اربعین در کربلای معلا، غریب نماند.
تجمع زائران اربعین۹۶ - قزوین، مسجدالنبی(ص)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔸 دشمنانِ فرهنگ اربعین کم نیستند! یکی از آنها بروکراسی برآمده از تفکر غربی است
🔸 اربعین به جنگ با این بروکراسی رفته است
📌 علیرضا پناهیان در جمع مبلغین و فرهنگسازان اربعین:
🔘 بروکراسی با نظارت و کنترل شدید کارها را پیش میبرد اما در اربعین، کارها با زندگی مواساتی پیش میرود
🔘 بعد از ظهور، مومنین مرز مالکیت باهم ندارند و اربعین چراغ اول را برای این فرهنگ مواساتی روشن کرده
🔘 مهمترین بُعد اربعین، آثار اجتماعی و جهانی آن است که منتهی به تمدن نوین اسلامی میشود
🔘 فرهنگ اربعین را باید به مساجد و شهرهای خودمان سرایت دهیم
__
#علیرضا_پناهیان:
باید نام این جمع شریف را-که شما مبلغان اربعین هستید- فرهنگسازان اربعین یا محافظان فرهنگ قرار داد. مهمترین بعد اربعین، آثار اجتماعی و جهانی آن است که منتهی به تمدن نوین اسلامی میشود.
وجه تمدنی اربعین، ابتدائاً در بعد فرهنگ اربعین دیده میشود. وقتی از اقصی نقاط عالم میآیند و تحت تاثیر اربعین قرار میگیرند یا وقتی خود زائران تحت تاثیر اربعین قرار میگیرند، بهخاطر همین عنصر فرهنگی است.
دشمنانِ فرهنگ اربعین کم نیستند! یکی از آنها بروکراسیای است که متاسفانه در برخی نهادهای حوزوی نیز نفوذ کرده است و محصول سبک زندگی و تفکر غربی است؛ این بروکراسی در جامعه ما همه خوبیهای جامعه را به محاق میبرد. اربعین یک تنه به نبرد با این بروکراسی آمده است.
امام حسین(ع) با آثار روحی عظیمی که در جامعه برجای میگذارد، در حال از بین بردن مظاهر تمدن غربی است که یکی از مهمترین آنها بروکراسی ماکس وبری است. امروز در موسسات حوزوی نیز باید کارت ساعت بزنند. در مساجد ما نیز این زندگی فردگرایانه نفوذ کرده است. چرا ما بر اساس الگوی اربعین، در مساجد موکب نمی زنیم؟ چرا در مساجد هر شب روضه نمیگیریم؟
مقررات تحصیلی ما در حوزه و دانشگاه به سمت بروکراسی ماکس وبری حرکت کرده است. فرهنگ اربعین به جنگ این نگاه رفته است که باید از آن صیانت کنیم.
مومنین در دوران ظهور، مرز مالکیت باهم ندارند و اربعین چراغ اول را در این زمینه روشن کرده تا مردم به آن سمت بروند. مردم عراق، بر اساس همین فرهنگ مواسات، موکبها را سر راه زائران قرار دادند و ما نیز تحت این چراغ، مسیر را یاد گرفتیم و حرکت کردیم.
فرهنگ اربعین را بعد از اربعین باید وارد مساجد کنیم. باید تلاش کنیم روضههای گسترده در طول سال برگزار شود و در مساجد اطعام بدهیم و کسی نداند چه کسی این خرج را داده است. مساجد نباید بدون روضه بمانند.
فرهنگ اربعین را باید به شهرها سرایت دهیم و آن را ارتقا بدهیم. ممکن است که اسیران بروکراسی، مخالف این جریان باشند که قطعاً هستند ولی اربعین به جنگ این بروکراسی میرود. اصل بروکراسی این است که میگویند: جز با نظارت دقیق و کنترل شدید نمیتوان کار را جلو برد چون اصل بر منفعتطلبی است! اما در فرهنگ اربعین، اصل بر زندگی مواساتی است.
🚩 موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) -۲۶/۰۵/۱۴۰۲
📢صوت
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian