eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.7هزار دنبال‌کننده
371 عکس
102 ویدیو
69 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💌 اساساً دین در انسان نشاط ایجاد می‌کند 🔻اساساً دین در انسان نشاط ایجاد می‌کند دقیقاً برعکس آن چیزی که برخی از عوام الناس تصور میکنند.اگر نشاط مهمترین و صادقانه ترین شاخصه های دینداری نشاط باشد و اگر طلبه باید دیندار باشد پس یکی مهمترین شاخصه های یک طلبه نشاط خواهد بود. خیلی تفریحات هستند که نشاط‌آورند اما نشاطی که از دین باوری و دینداری نتیجه میشود بسیار عمیق تر از این حرفهاست. امیرالمؤمنین (ع) صریحاً این را ذکر می‌فرمایند «الدینُ حبورٌ». «حبور» یعنی سرور و یا میفرماید متقی «دائما نشاطه» و این خیلی مهم است که میفرماید دائما نشاط دارد چون غیر متقین هر وضعیتی داشته باشند به دلایل مختلف ممکن است گاهی نشاط داشته باشند، اما هنری که دین دارد این است که انسان را دائما، حتی در وضعیت سختیها، از نشاط برخوردار میکند. حالا هر طلبه باید در خود ملاحظه کند اگر نشاطش کم باشد یا گاهی نشاط نداشته باشد باید در خدا باوری و دینداری خود تجدیدنظر کند. به حدی که مردم پیش خود بگویند: چرا هر کسی دیندارتر است و یا مثلا طلبه است با نشاط تر است؟ 👤 علیرضا پناهیان 📅 تاریخ : ۹۲/۷/۸ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
ولادت رسول خدا.pdf
264K
👌فیش منبر ویژه ایام ولادت رسول خدا(ص) با عنوان "رسول خدا(ص) معلم اخلاق یا مدیر سیاسی!؟" 🚨در انتشار این مطالب کوشا باشیم😊 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
💌 معضل عجب 🔻 ما طلبه ها بیشتر از دیگر مردم باید مواظب عجب باشیم. البته همۀ مومنین در معرض این بیماری مهلک هستند؛ به تعبیر آیةالله شاه آبادی اعلی الله مقامه الشریف «غرور طرفداری از حق» که معضل بزرگ جامعۀ ایمانی است. باید خودمان غرور و عجب نداشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را باید برای همه جا بیندازیم. اگر این موضوع مراقبت نشود مردم در اثر دینداری، منت سر خدا خواهند گذاشت خداوند متعال در قرآن کریم فرمود «لا تمنّوا علی إسلامکم» به پیامبر ص فرمود به مردم بگو منت نگذارید بر من به خاطر مسلمان شدنتان بلکه خدا منت می‌گذارد بر شما. آدم باید ده درصد خودش را کنترل کند گناه نکند، نود درصد باید زحمت بکشد ریاضت بکشد غرور پیدا نکند از اینکه گناه نمی‌کند. به فرمودۀ پیامبر ص گناه بهتر از عجب برای ترک گناه است. در روایات هست که عجب موجب سلب توفیقات از انسان میشود. اگر یک عالم دینی عجب پیدا کند هم این عجب را به دیگران منتقل میکند و هم خودش دیگر رشد نخواهد کرد بویژه از نظر علمی و فهم دچار تصلب و تحجر خواهد شد و هیچ خلاقیت و معرفتی در او دیده نخواهد شد. طلبه باید اگر ده درصد برای تحصیل علم زحمت میکشد نود درصد برای پرهیز از عجب و غرور تلاش کند والا دچار مشکلات معرفتی سنگین میشود. اگر طلبه عجب نداشته باشد بیشتر از دیگران به انابه و توبه و تضرع خواهد پرداخت همانطور که اولیاء خدا بیش از تمام مومنین به عبادت و تضرع میپرداختند. این یکی از مهمترین راههای دفع عجب و غرور است و بهترین علامت سلامت نفس است. 👤 علیرضا پناهیان 📅 تاریخ : ۹۲/۷/۱۵ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
💌 پیش مطالعه؛ راهی برای افزایش سطح یادگیری 🔻 منفعل درس خواندن خیلی بد است هم موجب آثار سوء در شخصیت طلبه می‌شود و هم به شدت مانع رشد علمی می‌شود. مهم‌ترین راه منفعل درس نخواندن پیش‌مطالعه است. پیش‌مطالعه یعنی چه؟ یعنی درسی که می‌خواهد بگیرد را قبل از درس مطالعه کند و مسلّط بیایید سر کلاس. قبل از درس بحث همان روز را مطالعه کنید، و حتی دربارۀ آن فکر کنید، آنوقت استاد در مقابل شما کنفرانس خواهد داد و شما شیوۀ درس دادن او را پیش خودت نقد خواهی کرد و با کنجکاوی به دنبال آن نکته هایی هستی که در پیش مطالعه متوجه نشده ای. این روش سطح یادگیری و تثبیت علم را به شدت بالا می‌برد. و الا ممکن است هیچ‌وقت باسواد نشوی و سی سال در حوزه یا دانشگاه درس بخوانی ولی دانشمند نخواهی شد. 👤 علیرضا پناهیان 📅 تاریخ : ۹۲/۶/۱۸ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹اگر یک‌عالم دینی در محلی باشد، باید وضع کاروکاسبی و اوضاع ادارات و خانواده‌ها در آن محل، تغییر کند 🔹تمام دعوای مشرکین و کفار بر سر مصلح اجتماعی و منجی بودن رسول خدا(ص) بود و هیچ مشکلی با صرف بیان عقاید و اخلاق نداشتند. 📌علیرضا پناهیان در شب ولادت رسول اکرم(ص) در حرم حضرت معصومه(س): ▫️شخصیت نبی مکرم اسلام در انجام رسالت فراتر از یک معلم و مبلغ بود؛ بروز اجتماعی ایشان را به‌عنوان شخصی مصلح، منجی و کسی که در جامعه تحول ایجاد نموده دانست. ▫️رسول خدا(ص) ضمن آن رسالت تبلیغ، معلمی، ارسال پیام الهی و… به‌عنوان شخصیت مصلح اجتماعی ظهور کردند. قرآن کریم بیان «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ» را بارها تکرار نموده است؛ حتی بیش از دستور به اطاعت خدا، اطاعت رسول خدا را متذکر شده است؛ به‌گونه‌ای که تنها در سوره شعری، ۹ آیه بر اطاعت از رسول خدا تصریح دارند. ▫️روایت «إنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ»، جایگاه علما را به‌عنوان مصلح و نظم‌دهنده و ازبین‌برنده نظم‌های غیرالهی در اداره حیات بشر بیان می‌کند. اگر یک‌عالم دینی در محلی باشد، باید وضع کاروکاسبی و اوضاع ادارات و خانواده‌ها در آن محل، تغییر کند؛ اگر اوضاع ناصالح است، آنها را به صلاح و سداد بکشاند و مشکلات مردم را حل نماید. ▫️خداوند متعال در آیه شریفه «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ»(حجر۹۴) آغاز دعوت عمومی رسول خدا(ص) را بیان می کند. ▫️ در دوران شعب ابی‌طالب با وجود تمام تحریم‌ها، پیامبر اسلام(ص) در ایام موسم حج همچون پیروان ادیان دیگر آزاد بودند؛ با این اوصاف بدون شک اگر بحث رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله فقط عقیدتی و معرفتی بود، احدی با ایشان نمی‌جنگید. ▫️ همان‌طور که اسلام برنامه زندگی است، نه صرفاً بحثی اخلاقی؛ پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله نیز تنها مسئول بیان احکام و عقاید نبودند؛ ایشان از نفوذ اجتماعی، قدرت فرماندهی و بسیج عمومی برخوردار بودند و همه را در مسیر انجام رسالت نبوی به کار گرفتند. ▫️تمام دعوای مشرکین و کفار بر سر مصلح اجتماعی و منجی بودن رسول خدا(ص) بود و هیچ مشکلی با صرف بیان عقاید و اخلاق نداشتند. دعوای مشرکین و کفار با رسول‌الله(ص) بر سر ظهور و بروز اجتماعی احکام اسلامی و بنیان‌گذاری تمدن عظیم اسلامی بود. ▫️صلوات شعار سیاسی و اعلان موضع مسلمین و مؤمنین است و بر این که بر اساس روایات اسلامی هرکسی نام پیامبر را بشنود و بلند صلوات نفرستد در حق رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله جفا نموده است و صلوات، اعلان موضوع سیاسی و تجلی قرارگرفتن در خط نبوی است علیرضا پناهیان 📅 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۱۰ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تأثیر حضور عالمان دینی در جامعه! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
ادبیات پیروزی.pdf
246K
✌️ضرورت تولید ادبیات پیروزی در تبلیغ دین 💠بایسته‌های تبلیغ دین 🔻به مناسبت پیروزی جبهه مقاومت‌🇵🇸 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
✍️ تحقق تمام وعده‌های امام و رهبری هنوز در راه است 🔸️ فلسطین نقطه حساس جابجایی دو تمدن است و این تنها بخشی از سر و صدای شکستن هیمنه استکبار جهانی است. معلوم شد تفکر مقاومت تازه در آغاز ماجراست و پایان پذیر نیست و تحقق تمام وعده‌های امام و رهبری هنوز در راه است. آیا برای غرب گرایان هنوز زمان یکفر بالطاغوت فرا نرسیده است؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔰 این اشکالی است که این آقایان باید به خود پیغمبر بگیرند. 🔸امام خمینی"ره": اگر آقایان می گویند که چرا شما با آمریکا در افتادید که این جنگ واقع شود،که ما هم از اول می دانستیم که در افتادن با آمریکا و همه قدرت این توابع را دارد،ولی این اشکالی است که این آقایان باید به خود پیغمبر بکنند که چرا با ابوسفیان‌ها در افتادید تا عمویت و افراد بزرگی از اسلام کشته شوند و می بایست تسلیم می شدی و در گوشه خانه ات می نشستی. در این صورت به امیرالمؤمنین هم این اشکال وارد است که همه گفتند بگذار معاویه و اشعث در حکومت شام باقی باشد و همین مطلب اسباب این شد که اشخاصی مثل عمار و چندین هزار جمعیت کشته شوند. و با این تفکر، اشکال به حضرت سیدالشهدا هم وارد است. ...خوب اگر بنا باشد كه همه انبيا در تاريخ اشتباه كرده‏اند به منطق اين آقايان، همه بايد با قلدرها بسازند، ما هم اشتباهى كه انبيا كرده‌‏اند اعتراف به آن مى‏‌كنيم كه ما هم مثل انبيا اشتباه كرديم! و اگر مسأله اين نيست، مسأله، مسئله انسانيت است؛ ارزشهاى انسانى است، مسأله، مسئله جلوگيرى از اين جناياتى است كه دارند قلدرها به بشر مى‏كنند، به انسان‌ها مى‌‏كنند، تباهى انسان‌هاست‏ 📚صحیفه نور،ج۱۷، ص۱۷۶/ ۲دى۱۳۶۱ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌کدام روش مرسوم تبلیغ حجاب، نتیجۀ عکس می‌دهد؟ اولین وظیفۀ هر مبلّغ، شناخت صحیح دین و انسان است. وقتی یک مبلّغ نمی‌تواند تشخیص ‌دهد چگونه برای یک دستور یا آموزۀ دینی ایجاد انگیزه‌ کند، حتماً یا از دین شناخت درستی ندارد یا از مخاطب. مثلاً اگر بخواهیم بانوان را برای حجاب انگیزه‌مند کنیم، از کدام روحیه و گرایش آن‌ها به‌نفع حجاب باید استفاده کنیم؟ و کدام بخش دین پاسخگوی نیاز آنهاست؟ به عبارتی دیگر از کدام گرایش و علاقۀ آنها علیه گرایش به تبرج و بی‌حجابی باید استفاده کرد؟ برخی از «گرایش به مصونیت» برای حجاب استفاده می‌کنند که اتفاقاً در بسیاری اثر عکس می‌دهد، شاید استفاده از گرایش مهربانی و اینکه بی‌حجابی چه ضربه‌ای به دیگر خانواده‌ها می‌زند بیشتر بتواند آنها را برای حجاب و عدم تبرج انگیزه‌مند کند. 📗 بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزه‌های علمیه» اثر علیرضا پناهیان panahian.ir/post/7543 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
⚡️مرور سریع ۶ 🚨 «انواع عملیات ۷ گانۀ تبلیغی برای تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب» 🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» - جلسه پنجم 🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) 🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است. ▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌تفاوت تبلیغ دین با تبلیغ‌های دیگر چیست؟ 🔻مهم‌ترین کار در تبلیغ دین چیست؟ 🔻اگر کسی دین را درست بفهمد، یقیناً انگیزۀ دینداری هم در او ایجاد می‌شود! تفاوت تبلیغ دین با بسیاری از تبلیغ‌های دیگر این است که پیام دین کاملاً مطابق با فطرت انسان‌ها است. و این یعنی همۀ انسان‌ها، اگر مانع جدی نداشته باشند، می‌توانند برای دینداری انگیزه‌‌مند شوند. یعنی اگر کسی دین را درست بفهمد، یقیناً انگیزۀ دینداری هم در او ایجاد می‌شود؛ هرچند ممکن است به دلیل غلبۀ انگیزه‌های دیگر بر خلاف انگیزۀ دینداری خود رفتار کند. پس در اولین و مهم‌ترین گام، باید بدانیم که آنچه لازم است در محتوای تبلیغ به دنبال آن باشیم، این است که دین را به‌درستی به مخاطب خود برسانیم. و اگر این اتفاق بیفتد، حتماً مخاطب ما برای دین‌داری انگیزه‌مند خواهد شد! و اما برای ایجاد فهم درست از دین در مخاطب، مهم‌ترین کار در تبلیغ دین، کشف ارتباط بخش‌های مختلف «دین» با بخش‌های مختلف «فطرت» انسان‌هاست. مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش تبلیغ که ما از آن به «تأمین محتوای تبلیغ» تعبیر می‌کنیم، این است که ما چه بخشی از دین و یا چه ترکیبی از بخش‌های مختلف دین را به مخاطب عرضه کنیم و چه بخشی از فطرت او را به او بشناسانیم که در او تولید انگیزه کند. در واقع مهم‌ترین کاری که «علم ایجاد انگیزه» برای ما خواهد کرد «تأمین محتوای تبلیغ» است. 📗 بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزه‌های علمیه» اثر علیرضا پناهیان panahian.ir/post/7543 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔳توییت علیرضا پناهیان | حماسه‌سازان غزه از اول می‌دانستند پیامد طوفان آزادی‌بخش آنها چه خواهد بود. امروز با حمله اسرائیل به بیمارستان غزه ته مانده انسانیت تمدن غرب به باد رفت. طوفان الاقصی نه تنها تمدن غرب را به چالش کشید بلکه ايمان تمام مسلمانان را هم محک میزند و غربال بزرگ تاریخ را فراهم کرده است. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
رگ حیات صهیونیست‌ها.pdf
316.8K
▫️رگ حیات صهیونیست‌ها 💠فیش منبر مکتوب 🔻چگونه می‌توانیم رگ حیات و عامل بقای قدرت پوشالی صهیونیزم را قطع کنیم؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔳 علیرضا پناهیان | سکولاریزم یک دروغ تاریخی بزرگ بود ▫️ سکولاریزم یک دروغ تاریخی بزرگ بود. امروز تمام سیاست دنیای سکولار در خدمت یک دین تحریف شده است که انسانها را برده و حیوان؛ و قوم خود را برگزیده خدا می‌داند. ▫️مرگ بر سکولارهایی که در برابر جنایات دین سیاسی صهیونیسم سکوت کرده‌اند. تنها یک دین حق قدرت دارد دین باطل را نابود کند. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹 | مرگ بر اسرائیل بدون مرگ بر لیبرال دموکراسی احمقانه است 🔻همه جنایت‌هایی که در غزه مشاهده می‌شود نتیجه لیبرال دموکراسی است، آن وقت این احمقانه است که مرگ بر اسرائیل بگوییم اما مرگ بر دموکراسی لیبرال گفته نشود و اگر واقعا مرگ بر اسرائیل می‌گوییم چرا دموکراسی غربی را در دانشگاه‌های خود تدریس می‌کنیم. 🔻روزی شهید مطهری این موضوع را مطرح کرد که باید مارکسیسم را در دانشگاه خود تدریس کنیم و مارکسیسم را نقد کنیم چون مسئله روز بشریت بود و باید به دموکراسی پرداخته و آن را نقد می‌کرد؛ اما امروز با مختصری کار فرهنگی می‌تواند برای همه روشن شود که دموکراسی دوره‌اش گذشته است. 🔻کسانی که از طریق علوم انسانی اهداف سیاسی را پیگیری می‌کنند، این کار سیاسی آنها بی‌منطق و کور است؛ لذا کسانی که بخواهند از علوم انسانی علیه نظام اسلامی و به نفع دموکراسی غربی استفاده کنند؛ آنها هم مانند ترورهای منافقین کور عمل می‌کنند. 🔻مدیران فرهنگی باید باجدیت به این عرصه وارد شوند؛ لذا اگر واقعا همین دو سه تا معادله ساده را قبول دارند که آمریکا مهد لیبرال دموکراسی است و تمام این جنایت‌ها نتیجه همین لیبرال دموکراسی است پس این تئوری شکست خورده است بنابراین دیگر نباید از آین تئوری بی آبرو سخن گفت و تدریس کرد. 📝در گفتگو با: خبرگزاری فارس14 شهریور1389 متن کامل گفتگو ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حجت اسلام پناهیان: با شعار‌های حقوق بشری نمی‌توان صهیونیست‌ها را از بین برد 🔰استاد حوزه و دانشگاه در خروش عظیم جوانان مقاومت از سرتاسر ایران و صد ملیت جهان در حرم حضرت معصومه(س): 🔸صهیونیست‌ها زاده نامشروع همین شعارهای حقوق بشری هستند 🔸فقط با دین می‌شود علیه یک دین انحرافی قیام کرد فقط قدرت دین است که می‌تواند مظلومان را پیروز کند ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔘 در دل این حماسۀ غزه چه آموزشی به فرزندان‌مان بدهیم؟ 1️⃣ جنایت غزه صرفاً توحّش اسرائیل نیست؛ این نتیجۀ تمام تمدن غرب است 2️⃣ با دیدن ناتوانی و ضعف دشمن، کفر به طاغوت پیدا کنیم 3️⃣ شجاعت در برابر زور و بیان ویژگی‌ ترسوها و افراد شجاع _____________ چرا لیبرال‌دموکراسی غربی به یک رژیم سفّاک در منطقه مانند اسرائیل نیاز دارد؟ چون این نتیجۀ آن تمدن است، این توحّش ولیدۀ تمدن غرب است. این را باید به فرزندان خودمان یاد بدهیم و الّا بچه‌هایمان غربزده می‌شوند و از ظاهر غرب فریفته می‌شوند و این تقصیر کلّ علمای دین است که دارند تبلیغ می‌کنند و تقصیر کلّ معلمان و پدران و مادران ما خواهد بود. این چیزی که الآن داریم می‌بینیم صرفاً توحّش یک رژیم آپارتاید دینی به نام اسرائیل نیست؛ بلکه این تمام تمدن غرب است که به اصطلاح «شیشۀ عمرش» در اینجا دارد شکسته می‌شود. درس دیگری که می‌توانیم از این حماسه بگیریم این است که کفر به طاغوت پیدا بکنیم؛ چون می‌بینیم که تمدن غرب غیر از این توحّش، تمدنی ناتوان و ضعیف است. دیدید که آسیب خورد؟ علی‌رغم این هیمنه‌ای که برای خودشان درست کردند و تکنولوژی و تجهیزاتی که دارند ببینید چقدر آسیب‌پذیرند! باید ضعف دشمن را به فرزندان نشان بدهیم و دشمن را خیلی بزرگ جلوه ندهیم. نشان بدهیم دشمنان ما ضعیف و آسیب‌پذیر هستند. شاید بچه‌های ما تصور کنند که آنها خیلی قدرت دارند، چون در فیلم‌ها و صفحات مجازی مدام تجهیزات و هواپیماهای خودشان را نشان می‌دهند. مادران و معلمان ما باید به بچه‌ها بگویند که دشمنان ما باوجود این امکانات هم هیچ غلطی نتوانستند بکنند. در دفاع مقدس ما هم همین‌طور بود. این آسیب‌پذیر بودن دشمن و اینکه مظلومان چگونه می‌توانند قدرتمند بشوند را برای فرزندان‌مان توضیح بدهیم. درس سوم، شجاعت در برابر زور است و بیان ویژگی‌های ترسوها و افراد شجاع. ترسوها سازش با دشمن را تئوریزه می‌کنند، ترسوها گاهی خیلی وحشی می‌شوند؛ مثل اسرائیلی‌هایی که زنان و کودکان را وحشیانه می‌کشند چون خود را در معرض نابودی می‌بینند. 🚩 برنامۀ «خط سوم» از شبکۀ دو – ۱۴۰۲.۰۷.۲۶ متن کامل ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌 چرا قبل از انقلاب، در کنار رساله عملیه، زیاد به انگیزه‌سازی نیاز نبود؟ تا پیش از انقلاب، اغلب کسانی که مخاطب تبلیغ قرار می‌گرفتند افرادی بودند که به عالمان دین «مراجعه» کرده بودند؛ شاید به همین دلیل برترین عالمان دینی را مرجع می‌نامیدند. اما امروزه، به‌ویژه به دلیل وجود حکومت اسلامی، با انبوه کسانی روبرو هستیم که خود را با دین «مواجه» می‌بینند. این شرایط، دشواری‌های فراوانی را بر سر راه تبلیغ و ایجاد انگیزه‌های دینداری ایجاد کرده است. شاید قبلاً در کنار رساله‌های عملیه‌ای که به مردم داده می‌شد، کمتر نیازمند تولید انگیزه در آنها بودیم. چون همین‌که فردی به عالمان دینی مراجعه می‌کرد، طبیعتاً ناشی از برخورداری او از انگیزۀ کافی بود. اما هم‌اکنون حوزۀ علمیه، نه با مراجعه‌کنند‌گان، که با انبوه کسانی روبرو است که خود را با دین مواجه می‌بینند، و شاید به دلایلی تا حدودی انگیزۀ معارضه هم داشته باشند. طبیعتاً محتوای تبلیغی مناسب برای مخاطب قرار دادن این گروهِ مواجه‌شدگان با دین، باید بسیار دقیق‌تر طراحی شود و مواجه‌شوندگان با دین انتظار بیشتری دارند که دین در مقام تبیین، معقول، منطقی و زیبا به نظر برسد. 📗 بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزه‌های علمیه» اثر علیرضا پناهیان panahian.ir/post/7543 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian