ج. ۱۲ نظریههای فرهنگ. راهبردی.mp3
زمان:
حجم:
14.38M
🔸فایل صوتی جلسه دوازدهم
▫️نظریههای فرهنگ
▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران.
▫️دانشگاه باقرالعلوم ع
🔸 مباحث:
▫️بازخوانی گونهشناسی نظریههای توصیفی ایستایی فرهنگ.
▫️بازخوانی گونهشناسی نظریههای توصیفی پویایی فرهنگ:
▪️گونه یک؛ چرخه حیات.
▪️گونه دو؛ تطورگرایی.
▪️گونه سه؛ دیالکتیکی.
▪️گونه چهار؛ غایتشناختی.
▫️تنظیر گونههای تغییر و گونههای مدیریت راهبری فرهنگ.
@HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعهشناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
#ششمین جلسه درسگفتار جامعهشناسی #دین، استاد پارسانیا، #امروز ۲۴ دیماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد.
@markazsanjeshdindari
امروز ظهر
وارد آرایشگاه مردانه شدم؛
آرایشگر مردیست میانسال، مومن و انقلابی؛
با خوشوبش شروع کردم و گفتم:
«از بالستیکهای دیشب خوشت اومد؟»
بیتامل گفت:
«نباید سفارت آمریکا را میزدیم، وجهه جهانی خوبی نداره!»
تمام!
هر چه تلاش کردم این روایت غلط را با روایت صحیح جایگزین کنم، مثمر واقع نشد.
پ.ن: اگر توفیقات فنی را با روایتپردازی دقیق و دست اول همراه نکنیم، چنان موشک سرگردانی در میان خودیها منفجر خواهد شد.
#روایت_اول
#آرایشگاه_آزمایشگاه_اجتماعی
#مردم
#سپاه_متشکریم
#هر_تصویری_روایت_نیست
🔸خدا، مردم، تمدن؛
▫️خدای متعال مؤمنان را در ردیف نصرت خودش قرار میدهد؛ یعنی اگر مؤمنان کمک نمیکردند به پیغمبر، پیغمبر هم پیروز نمیشد. لذا اولین کاری که پیغمبر انجام داد ساختن مؤمنان بود. #مؤمن بسازد، مؤمن درست کند.
▫️خب پس بنابراین روشن است که رسیدن به هدفهای اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید نظام اسلامی، در نهایت #تمدّن اسلامی ــ جز با حضور مردم جز با توجّه و مبادرت مردم امکانپذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، #مردم اقدام کنند.
🇮🇷 رهبر معظم انقلاب.
@HekmateFarhang
45.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جشن یا عزای سازمانوارگی امر تربیت در ایران؟
▫️در این کلیپ کوتاه، استاد #پناهیان با شوقی مضاعف، دعوت به برگزاری #جشن تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک میکنند. برای من که با ایدههای راقی سازمانگریزانه ایشان در امر تربیت آشنا و همراه بودم، این کلمات بسیار سنگین و عجیب بود.
▫️سازمان ملی تعلیم و تربیت (#توتک)، سازمانی برای راهبری امر تربیت برای گروه سنی زیر #هفت سال است؛ پیش از این نیز در باب آسیبهای این سازمانزدگی امر تربیت در سنین زیر هفتسال که اساسا ملک طلق #خانواده است، نکاتی عرض کرده بود.
▫️این در حالی است که سابقه سازمانزدگی امر آموزش عمومی در انقلاب اسلامی، آثار و تجربیات جبرانناپذیری نظیر تودهایشدگی و #خلاقیتزدائی، حافظهپایگی و #مهارتزدائی، #تربیتزدائی، ناعدالتی آموزشی و بازاریشدگی را رقم زده و زمینه تخلیه نهاد آموزش عمومی را از امر تربیت - چنانکه افتد و دانی! - فراهم آورده است.
▫️اینک، جای این پرسش جدی است که با توجه به تجربه فاجعهبار سازمانزدگی امر آموزش عمومی، چگونه چنان مشتاق به استقبال سازمان توتک میرویم و گستره حضور خانواده در عرصه تربیت را تنگ میکنیم؟
▫️امید آن است که فیلم را به اشتباه دیده باشم که شاید #دوربین مخفی باشد به قصد آزمودن حساسیتهای حوزویمان؛
▫️پ.ن: کمی با ایده مشارکتپایه توتک و پروژه هوای مادری، آشنایی دارم، که البته این دو نمیتوانند مصحح مصائب سازمانوارگی آن باشند؛
📚 یادداشت مرتبط:
+ تربیت کودک با اسلام منهای روحانیت.
+ سنگ تربیت در چاه سازمان ملی.
#سیاستگذاری_تربیت
#سازمانزدگی
#توتک
#خانواده_زدائی
@HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
امروز ظهر وارد آرایشگاه مردانه شدم؛ آرایشگر مردیست میانسال، مومن و انقلابی؛ با خوشوبش شروع کردم و
در پی ارسال این پیام، آقای حسین از من پرسیدند:
- روایت پردازی درست تو این خبر چیه؟
به او که نمیشناختماش، پاسخ دادم:
سلام علیکم
نیازمند یک #تصویر بزرگ از صحنه مبارزه هستیم؛ یک تصویر بزرگتر که جریان و وابستگی رویدادها را بتواند بیان کند و سپس یک #هماهنگی قرارگاهی برای پژواک این تصویر بزرگ ایجاد شود.
مثلا یک برنامه تلویزیونی، که بلافاصله بعد از شلیک، مواضع هدف و چرایی هدف را با زبانی همه فهم و استعاری -شبیه بیان حاجقاسم و رهبری- بیان کند، شبهات را رصد کند و پاسخ بگوید و برای اقدامات #واژهسازی کند و پیگیر باشد رسانهها با آن واژهها صبحت کند.
در این میان پرسشهای فراوانی ایجاد شد: مثلا، چرا حریم هوایی عراق و پاکستان را نقض کردیم؟ مگر کار داعش نبود، پس چرا موساد و کومله؟ چرا نزدیک کنسولگری آمریکا؟ خواستیم زورآزمایی کنیم یا زدیم و نخورده است؟ چرا تاجر زدیم؟ نظامی زدیم یا مردم عادی؟...
تصویرهای بزرگ #استدلال اجتماعی یک رویداد هستند و پرسشها قوت استدلال را میگیرند که اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال.
برای مثال:
یادآوری میکنم روایتپردازی صبح شهادت #حاجقاسم را که در صبح جمعه آنتن شبکه سه تحویل حاجحسین یکتا شد و او که بیان روانی دارد استعاره #ملک_سلیمان را ساخت و پرداخت. ناگفته نماید حاجقاسم بیش از آنکه نظامی باشد یک رسانه بود، آن هم یک رسانه #واژهپرداز و جریانساز.
یادآوری میکنم روایتپردازی آلروحانی را در برجام که با حضور پررنگ و پرحرارت در رسانههای مختلف به روایتپردازی سلحشورانه از برجام پرداختند و توفیق یافتند، کلاغ وادادگی را بهجای قناری ظفر غالب کنند.
@HekmateFarhang
🔶 ضرورت پیوستنگاری رسانهای عملیات موشکی اخیر
✍️ حجتالاسلام دکتر مجید مبینی
🔹عملیات موشکی افتخارآمیزی انجام گرفت که برای هر آزادهای غرورآفرین است؛ اما هر اقدام ملی نیازمند پیوست رسانهای است تا تحت تاثیر پروپاگاندای دشمن قرار نگیرد و جای قاتل و مقتول تغییر نکند.
🔹در سطح مخاطبان ایرانی، پس از این عملیات ممکن بود چه شبهاتی شکل بگیرد و چه پاسخی به آنها باید داده میشد؟ استفاده از نماد #کاپشن_صورتی اقدام رسانهای تحسین برانگیزی در این زمینه بود.
🔹در عرصه مخاطبان خارجی، چه شبهاتی در ذهن مردم #عراق و #پاکستان ممکن بود شکل بگیرد و چه پاسخی به آنها باید داده می شد؟ آیا ما حاکمیت آنها را نقض کردیم؟ یا طبق حقوق بینالملل پذیرفته شده از سوی خود آنها، این اقدام ما قابل دفاع است؟ این پیام رسانهای از طریق کدام رسانهها در فضای افکار عمومی عراق و پاکستان باید منتشر میشد؟
🔹عدم توجه تام به پیوست رسانهای باعث میشود که دشمن از همین اقدامات دفاعی برای تضعیف روابط مردم کشورهای منطقه و تشدید #ایرانهراسی استفاده کند.
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
@HekmateFarhang
18.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فناوریهای اجتماعی بزرگ
از #خلاقیتهای کوچک
آغار میشوند
و #ارزشها را
در زندگی روزمره
#امتداد میبخشند؛
استقبالِ
خادمین چایخانه حرم امام رضا علیهالسلام
از عروس و داماد لبنانی؛
#دین_مولد_نوآوری_اجتماعی
#فناوریهای_خانواده
#نشاط_مومنانه
@HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعهشناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
#هشتمین جلسه درسگفتار جامعهشناسی #دین، استاد پارسانیا، #امروز 8 بهمنماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ برگزار خواهد شد.
@markazsanjeshdindari
🔸سیاستگذاری فرهنگی معماری خانه؛
▫️[23] فصل [في بيان أن المساكن قد تولّد في أهلها أخلاقا مختلفة]:
المساكن قد تولّد في أهلها أخلاقا مختلفة مثال ذلك أنّ مساكن الشعر و الجلود في الصحاري تولّد في أهلها ملكات التيقّظ و الحزم، و ربما يزداد الأمر فيه حتى يولّد الشجاعة و الإقدام، و المساكن المنيعة و الحصينة تولّد في أهلها ملكات الجبن و الأمان و التفزّع فواجب على المدبّر ان يراقب المساكن و لكن ذلك بالعرض و لأجل أخلاق أهلها و على سبيل الاستعانة فقط. (فارابی، فصول منتزعه، ص39، قرن چهارم هجری)
▫️خلاصه؛ از آنجا که ساخت مسکن در ایجاد اخلاق نیک و بد در انسان موثر است، پس بر مدبر و #شهریار لازم است برای تعالی اخلاق اهل شهر، بر چگونگی ساخت مراقبت کند.
عکس تیمچه امینالدوله کاشان از صادق میری.
@HekmateFarhang
چند یادداشت سخت ذهنم را مشغول کرده که مشغولیت این روزها امکان ظهورشان را نمیدهد، عناوینشان را مینویسم شاید روزی معنون هم حاصل شد:
صفر. دانشطلبهبودن؛ ضرورت، امکان، امتناع.
یک. اعتکاف سلوک آدممعمولیها.
دو. نسل اربعین، اعتکاف و حاجقاسم.
سه. مرگ منوتو، حماسه یا تراژدی!
چهار. چرا روایتهایمان، پیشرفت نمیکنند؟
پنج. در دهه فجر، چه چیزهایی نگوییم؟