هدایت شده از یادداشت های مهدی افراز
💡چه کسی به جنگ زده های ایرانی کمک می کند؟
✍️مهدی افراز
🔹چهارشنبه، صبح، بعد از عملیات وعده صادق ۲، جمعی از معلمان در مدرسه دخترانه متوسطه دوم در منطقه پردیسان قم تصمیم می گیرند برای بزرگداشت و برگزاری جشن، با خرج خودشان میان ۴۰۰ نفر دانش آموز مدرسه شیرینی پخش کنند. شیرینی ها پخش می شود ولی ده ها دانش آموز در حرکتی نمادین شیرینی های خودشان را به سطل زباله می ریزند، با این استدلال که؛ "شیرینی جنگ که خوردن ندارد"...
🔸ذهن جامعه ایران سخت ترین هسته دفاعی و مرکزی ترین رینگ پدافندی از جریان مقاومت در جهان است. اقتدار جمهوری اسلامی نه بر موشک و پهباد که بر ایمان عمومی ایرانیان است. از این موشک ها و پهبادها همه دارند اما آن چه ندارند اراده عمومی است. خیلی سال است که این اراده آماج هجمه های ادراکی است و حتما محصول این جنگ شناختی در زمان خودش به میدان کشانده خواهد شد. فردای اولین حمله نظامی اسرائیل مشخص خواهد شد که ذهن ایران تا چه میزان جنگ زده است.
🔹ذهن ایران دهه هاست به واسطه ارائه حرفی متفاوت برای بشریت و محقق نمودن بخش های مهمی از این گفتار در عرصه زندگی، متحمل این ضربات شده است. مردم ما در تداوم این حرکت امروز با وضعیت پیچیده ای مواجه شده اند، این پیچیدگی شدیداً به اقتضائات دوران مقاومت مرتبط است. پی گرفتن یک مسیر متفاوت از خواست قدرت ها و عدم پذیرش اراده آن ها ما را با چالش های درونی و بیرونی متعددی مواجه ساخته که موجب شده است بخش هایی از جامعه نسبت به ادامه این مسیر دچار تردیدهایی شوند. این تردید لزوماً به حساب و کتاب های سودجویانه و هزینه و فایده های منفعت طلبانه مربوط نیست و بخش مهمی از این تردیدها متوجه احساس هویت و حقانیت نسبت به مسیری است که در پیش گرفته ایم.
🔸منشأ اصلی این تردیدها، احساس بیگانگی با هویت مقاومت می باشد. در شرایطی که جامعه ایران شدیدا در حال مقاومت است اما به جهت درگیر شدن با این چالش تا حدودی احساسات خودآگاهانه خود نسبت به وضعیت مقاومت را از دست داده است. جامعه ایران به دلیل تحمل فشارها در رنج است اما این رنج خود را به امری مقدس به نام مقاومت ارجاع نمی دهد و به همین دلیل از این در رنج بودن، احساس پیشرفت و امید ندارد.
🔹مهم ترین عامل در پدید آمدن این وضعیت به نهاد ادراک ساز در موضوع مقاومت بازمی گردد، یکی از برداشتهای ذهنی که در راستای اقدامات این نهاد در ذهنیت مردم ایران تهنشین شده این است که «مقاومت یک ایدهی حاکمیتی و سیاسی است و با زندگی روزمرهی ما بینسبت است». جامعه امروزِ ایران، وقتی کلمهی «مقاومت» را میشنود، عباراتی مانندِ «محور مقاومت»، «جبههی مقاومت»، «نیروهای مقاومت» و «مقاومت فلسطین و لبنان و ...» در ذهنیتش پدیدار میشود. در این برداشت، جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف سیاسی خود، دارد از گروههایی که به عنوان مقاومت شناخته میشوند، حمایت میکند. این برداشت سیاسی ـ نظامی و جغرافیایی از مفهوم مقاومت، برداشت غلطی نیست، امّا با عمق معنایی مقاومت فاصله دارد.
🔸میتوان ادّعا کرد مفهوم مقاومت در ذهنیت جامعهی ایران ـ حتّی جامعهی متدیّن ـ بسط و تفصیل درستی نیافته است. القای برداشتهای نارسا و ناقص از مفهوم مقاومت موجب شده است جامعه میان زندگی روزمرهشان با الگوی مقاومت، احساس تعارض داشته باشد. بعضاً اینگونه برداشت میشود که تصمیم حاکمیت مبتنی بر دنبال کردن ایدهی مقاومت در منطقه، یا اساساً بینسبت با زندگی آحاد جامعه است، و یا اینکه زندگی روزمره مردم ایران را دچار چالش کرده است.
🔹بخشی از جامعهی ایران، در حال حاضر ایدهی مقاومت را یک سخن انفعالی میانگارد که طرحی رو به جلو برای راهبریِ حیات اجتماعی ندارد. اینکه چگونه مقاومت، در جهانِ بازاریشدهی کنونی، ایدهای فعال و پیشبرنده برای حیات اجتماعی است، هنوز تبیین درخوری نیافته است. جامعهی ایرانی جمهوری اسلامی را در مقایسه با مسیر توسعهای که سایر کشورهای اسلامی در حال پیمودن هستند، بازخوانی میکند، ولی در این بازخوانی، تصویر روشنی از آینده مسیری که جمهوری اسلامی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ در حال پیگیری است را ندارد.
🔸در این شرایط، هنوز هم بسیاری از افراد و جریانات که به دنبال حمایت از جبهه مقاومت می باشند، احساس تعلقی برای پرداختن به عرصه ادراکی ایرانیان ندارند و در تمنای اعزام به جبهه های لبنان هستند. ضمن پاسداشت این انگیزه مبارک اما باید توجه داشت که امروز مبنایی ترین حمایت از جریان مقاومت، رسیدگی به تصویر ذهنی ایرانیان از ایده مقاومت و کمک به جنگ زدگان ایرانی در حوزه افکار عمومی است.
https://eitaa.com/afrazmahdi
🔻ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من الله و عونه.
🔸پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار»
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه!
مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست.
▫️او چهرهی درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربهی جبرانناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد..
▫️کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایستهی او نیست. فقدان او برای جبههی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من الله و عونه.
▫️اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همهی دلبستگان جهاد فیسبیلالله تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم.
والسّلام علی عباد الله الصّالحین
سیّدعلی خامنهای؛ ۱۴۰۳/۷/۲۸
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔹 رابرت اچ نلسون در کتاب اقتصاد بهمثابۀ دین، با موشکافی عقاید مکاتب مختلف اقتصادی حاکم بر آمریکا از جنبش پیشرفتگرایی آمریکا در پایان قرن نوزدهم گرفته تا نظریات ساموئلسن و متفکران مکتب شیکاگو و نهایتاً اقتصاد نهادی جدید، استدلال میکند که اگرچه اقتصاددانان در ایجاد دانشی کاربردی در زمینۀ رفتار ایالات متحده آمریکا و نظامهای اقتصادی جهانی نقش مهمی ایفا کردهاند، نقش مهمتر آنان «دفاع از برخی ارزشها» در جامعۀ آمریکا بوده است.
🔹 نگارنده با رد این ادعا که تمایز روشنی میان قلمروهای اقتصاد و شکلگیری #ارزش وجود دارد، به بررسی مبانی الهیاتی اقتصاد پرداخته است و تصریح میکند که اعضای مکاتب اقتصادی از زمان آدام اسمیت به جای اینکه متخصصانی فارغ از پیشداوریهای ارزشی باشند، بانفوذترین #کاهنان_عصر_مدرن بودهاند و وظیفۀ دینی ویژۀ آنان، یافتن راهحل اخلاقی رضایتبخشی برای «تناقض بازار» بوده است.
🔹 نویسندۀ کتاب بر این باور است که بهرغم ادعای اقتصاددانان که نقش خود را در جامعه صرفاً تأمین شناخت فنی دربارۀ نحوۀ عملکرد نظام اقتصاد میدانند، آنها نقش مهمتری را به مثابۀ #کشیشان_دین_سکولار جدید ایفا میکنند که همانند ادعاهای مسیحیت اولیه، به دنبال پیشرفت اقتصادی بودهاند.
🔹 ازجملۀ محوریترین ارزشهایی که اقتصاددانان در قالب دین سکولار خود از آن بهشدت حمایت میکنند میتوان به #اخلاق_فردگرایانه و #آزادیخواهانه و #پیگیری_منافع_فردی در بازار اشاره کرد که اقتصاددانان بدون توجه به اصول و روشهای علمی خود، آنها را پیشفرض همۀ تحلیلها و سیاستهای پیشنهادی خود قرار دادهاند.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از فانوس🇵🇸
💢قصهی فرهنگ ما در رنگهای این فرش نهفته است؛
🔻این فرش را مادری وقتی در رنج و لذت تربیت و رشد فرزندانش بود با نخ باز شده از لباسهای کهنه آنها بافته است؛
🔻میتوانید از تفاوت رنگها لباس هایی که شکافته و قالی شده اند تصور کنید؛
🔻اگر از بنده میپرسیدند که چه چیزی را در لغتنامه، نماد فرهنگ معاصر ما قرار دهیم، بنده این فرش را پیشنهاد میکردم؛
🔺چرا که بسیاری از عناصر فرهنگ در این تار و پود دیده می شود، آیین و مناسک، سنتها، خانواده، ریشه، فرآیند انتقال نسلی و از همه مهمتر هویت..
✍️بشیری
💢@LANTERN313