وظیفه نماینده مجلس چه نیست؟
واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارجوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است. از این رو، هر نماینده به تشخیص خود در ایفای نقش در حوزه انتخابیاش، اقدام میکند. نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفهاش نظارتی است، مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می تواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات، کاستیها را به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانند و در کنار آن پیگیر خواستههای بر حق مردم و منطقه باشد.
نماینده مجلس باید بیعدالتیهای احتمالی را در سطح منطقه را پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بیعدالتی و حقکشی نسبت به حقوق حق مردم جلوگیری کند. معرفی شاخصها، توانمندیها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤولان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده میتواند یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون باشد.
۱. وظیفه نماینده دخالت در اجرا نیست!
بسیاری از مردم و گاه خود نمایندهها امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزء وظایف نماینده مجلس میدانند، در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاه های دولتی و قوهمجریه میباشد. هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور مییابند مردم تقاضای رفع معضلات شهری و معیشتی را دارند، گاه
تمام نارساییهای شهرستان را از عملکرد نماینده میبینند، در حالی که پرداختن به این مسائل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا را ندارد. سرمایهگذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارائه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است.
۲. نماینده واسطه مردم و دستگاه های اجرایی نیست!
نمایندهای که واسطه مردم و دستگاه اجرایی شود به جای وظیفه تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن خود وسیله دور زدن قانون و عدم اجرای آن میشود. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. نیازهای موردی مردم که میتواند با روش های غیرعوام فریبانه و نظارتی به صورتی گستردهتر و موثرتر مرتفع شود، به صورتی وقتگیر و مورد به مورد با انبوهی از نامه نگاریها انجام و جالب این است که هر چه بیشتر نظر مردم ناآگاه از وظایف نمایندگی را جلب میکند.
۳. نماینده حق دخالت در عزل و انتصابات را ندارد!
نماینده حق سفارش خودیها و اهالی ستاد برای انتصابات ندارد مگر اینکه از وی استعلام کنند و ایشان فردی را نه بخاطر ستادی بودن بلکه بخاطر لایق بودن، چه بسا ستادی هم باشد سفارش کند، اما نباید تاُکید کند یا تحمیل کند. نماینده خود را چه به حق و چه ناحق، در عزل و انتصابات شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر نکند. شاید تصور و نیت برخی نمایندگان کمک به مجموعه برای برخورداری از مدیری شایسته و توانمند است، در حالی که به لحاظ محدودیت دایره دید و شناخت از افراد به ستاد و پیرامون، خود به خود انتصابات جناحی را دامن زده و همین نوع انتصاب دلیلی میشود که نماینده نتواند مدیر انتصابی را مورد بازخواست جدی قرار دهد. عملکرد منفی مدیر نیز به وجهه نماینده آسیب خواهد زد. اما در صورتی که در انتصابات شایستهسالاری و نظرات داخل مجموعهای یا نهاد مافوق آن مدنظر باشد، بازخواست و نظارت از سوی نماینده با سهولت امکان پذیر شده و در برکناریها و عزلهای احتمالی هم ملاحظهای در کار نخواهد بود. ضمن این که نماینده به این شکل قدرت خود را نیز به رخ کشیده و در اذهان عمومی نه به عنوان یک دخالتگر بلکه به عنوان یک نجاتگر تصویر خواهد شد.
۴. نماینده شفاعت کننده نیست!
نماینده نباید به عنوان یک شفاعت کننده عمل کند که اگر به عنوان مثال درخواستی از شخصی توسط ارگانی اجابت نشد، در نقش یک پدر توصیهگر وارد عمل شده و به حل مشکل به صورت موردی بپردازد. به عبارت دیگر، نمایندگان نباید خود را در حد واسطه بین بانک ها، نهادها و ارگانها و مردم تنزل دهند. بلکه در صورتی که آشفتگی و بیقانونی خاصی مشاهده شده و یا نیاز به خدمات خاصی از سوی یک نهاد به شهروندان وجود دارد، با نظارت بر عملکرد مدیران به اصلاح فراگیر و نه موردی، امور در حوزه مربوطه پرداخته و به این شکل به بهبود امور شهری و برطرف نمودن نیازهای عموم شهروندان کمک کنند. به عبارت دیگر نباید تنها مسیر اجابت درخواستهای قانونی و غیرقانونی، نباید شفاعت نماینده باشد. با نهادینه شدن این مسیر، مسوُولین
نهادها نیز نمیتوانند مدیریت درستی بر مجموعه خود داشته و شهر میشود پر از مدیران کتف بسته ای که برای حفظ میز مدیریتی هر نوع بیقانونی را به جان میخرند.
۵. در نهایت، در صورتی که نماینده ای بیش از حد در امور مربوط و نامربوط حوزه انتخابی خود را درگیر کند، تبعاً در انجام وظایف اصلی خود دچار انحراف خواهدشد و بلعکس اگر توجه، علاقه و احاطه به مسائل کشوری در وی کم باشد به سمت کارهای بومی و البته گاه سطح پایین روی خواهد آورد. بنابراین، درگیری نماینده با مسائل بومی نباید طوری باشد که یک، انحراف از وظایف نمایندگی اتفاق بیافتد، دو، باعث عدم تمرکز روی وظایف اصلی بشود سه، به حرکتهای پوپولیستی(عوام فریبانه) برای جلب آرای مردم برای دوره بعد تبدیل بشود و چهار، در مدیریت شهری اختلال ایجاد کند و این جاست که جایگاه نمایندگی افول میکند.
#حزب_الله_الیگودرز
ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1963261986Cc9c2162039
تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAAFQ3OlkotZUT4OKDiQ
✅شاخص انتخابات 4⃣1⃣
#امام_خامنه_ای : مرز کمرنگ با دشمن
🇮🇷 شاخص انتخابات از دیدگاه امامین انقلاب
✅همه در کانال👇
#حزب_الله_الیگودرز
ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/1963261986Cc9c2162039
تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAFQ3Olm5c-_FmcOBRA