پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۴) #فصل_اول (آن_روز_ها) #آموزش_قرآن قرآن را از کودکی نزد مادر، و سپس
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۵)
#فصل_اول (آن روز ها)
#لباس_روحانیت
در ایران معمولا کسانی که به امور دینی اشتغال دارند،اعم از طلاب و اساتید و مبلغان، عمامه بر سر میگذارند.
عمامه، نماد وجود آن طایفه ای است که در دین تفقّه میکنند. دین را تبلیغ میکنند و در برابر مخالفان دین می ایستند.
از همین روی، دست نشاندگان استعمار و مبلغان لائیسیسم، با عمامه جنگیده اند. رضا شاه دستور داد عمامه هارا بر دارند و کلاه پهلوی بر سر بگذارند. پسرش از این تصمیم شکست خورده، عقب نشینی کرد اما دستگاه حاکمه نقشه کشید تا یک روحیه عمومی ایجاد کند و عمامه را مورد تحقیر و استهزا قرار دهد.
در کودکی وقتی کلاس دوم ابتدایی بودم عمامه گذاشتم. علت عمامه گذاری زود هنگام آن بود که در آن دوران مردم عادت به پوشاندن سر داشتند. طبیعتا پدر حاضر نبود که ما کلاه پهلوی به سر بگذاریم؛ بنابر این چاره ای جز عمامه نبود.
عمامه مارا مادر می بست. تحت الحنک _دنباله ی پارچه عمامه_ راهم که معمولا در سمت چپ می گذارند، ایشان درسمت راست می گذاشت.
ما از زمان کودکی با پدیده ی مسخره کردن عمامه مواجه بودیم. آنقدر کلمات تمسخر آمیز شنیدیم که این پدیده برایمان عادی شده بود و لذا به علت آن نمی اندیشیدیم.
فقط وقتی بزرگ شدم و به حافظه ام مراجعه می کردم، و شگفت زده می شدم. هیچ معممی_چه کوچک و چه بزرگ_ از این پدیده در امان نمانده بود.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Clip-Panahian-CheraBayadDarEidGhadirEtaamDad-64k.mp3
1.24M
🎵چرا باید در عید غدیر اطعام داد؟
🔻چرا به ما سفارش کردهاند در جشن حکومت امیرالمومنین(ع) غذا توزیع کنیم؟
#کلیپ_صوتی
@Panahian_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۵) #فصل_اول (آن روز ها) #لباس_روحانیت در ایران معمولا کسانی که به امور د
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۶)
#فصل_اول (آن روز ها)
#شما_دیگر_چرا_سید؟!
تمسخر عمامه و علمای دین در ایران به شیوه های مختلف رایج بود و به صورت یک روحیه عمومی جمعی در آمده بود و همه بخشهای جامعه را در برمی گرفت و حتی من هم از این روحیه عمومی در سلامت نماندم.
در محله ما شخص معممی به نام شیخ فائقی بود. او مردی فاضل بود که در مجالس، روضه میخواند. عمامه بزرگی بر سر می گذاشت و محاسنی کم پشت بر چهره داشت و الاغی کوچک و تند و تیز سوار می شد.
خانه اش در کوچه مجاور کوچه ما بود. او هر روزه سوار بر الاغش از جلوی خانه ما می گذشت و در کوچه ها با سرعت حرکت می کرد.
یک روز با دوستانم مشغول بازی والیبال بودم. من به این ورزش بیش از سایر ورزش ها پرداخته ام، هنگام بازی عمامه را برمیداشتم و به پوشیدن
همان قبا _که آنهم جزو لباس روحانیون است_ اکتفا می کردم.
در حین بازی متوجه شدیم که آقای فائقی سوال بر الاغ از دور با سرعت می آید.
بچه ها با هم قرار گذاشتند او را مسخره کنند. وقتی نزدیک شد، همگی _از جمله خود من! _ فریاد زندند :«آشیخ... آشیخ» این کلمه به تنهایی حرف زشتی نیست، چون مخفف «آقا شیخ» است؛ اما وقتی دسته جمعی و با خنده فریاد می شد، نشانه تمسخر داشت.
وقتی به ما نزدیک شد، الاغ را سمت ما برگرداند و با عصبانیت به سمت ما آمد. بچه ها گریختند و من برجای ایستادم. از الاغ پیاده شد و نزدیک من آمد. هم مرا و هم پدرم را می شناخت، و هم می دانست که من معمم هستم؛ لذا با لبخندی آمیخته به تعجب و گلایه و با نرمی و مهربانی گفت: شما دیگر چرا سید عزیز؟!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۶) #فصل_اول (آن روز ها) #شما_دیگر_چرا_سید؟! تمسخر عمامه و علمای دین
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۷)
#فصل_اول (آن روز ها)
#جنگ_شایعه_ها (قسمت اول)
این جو، نتیجه ی نقشه ی حساب شده ای برای جداسازی روحانیون از جامعه و زندگی مردم بود، و برای این منظور، از شایعات بهره می جستند.
هنوز هم به یاد دارم که این شایعه میان مردم رواج داشت که گروهی از روحانیون اطراف مشهد، مجلس شبانه ای بر پا کردند، و در سماور عرق ریخته اند، و در قوری، مشروب و مشغول مستی و عربده کشی بوده اند!
بسیاری از مردم می گفتند ما این صحنه را با چشم خود دیده ایم! برخی می گفتند ما از کسانی شنیدیم که با چشم خود دیده است! ساختگی بودن این داستان پیدا است.
خب، چرا شراب و عرق را به این صورت گذاشته بودند؟! چه دلیلی داشت در فضا و در انظار مردم، در چنین جلسه ای بنشینند؟! سر تا ته داستان، حکایت از دروغ بودن آن دارد.
با این همه، من آن را از خیلی ها شنیدم و همه می گفتند: دیده ایم! یا از کسی که دیده شنیده ایم!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
May 11
🚩 ولایت؛ برترین حکم الهی
🔍 تحلیل حدیثی درباره ولایت در بیانات رهبرانقلاب؛
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان (۱۳۹۹/۰۵/۱۰) به دههی دوم ذیحجه، دههی ولایت، اشاره کردند و روایتی از امام باقر(علیهالسّلام) قرائت کردند با این مضمون که در اسلام به هیچ چیزی مانند ولایت تأکید نشده است. بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENE.IR در این یادداشت به بررسی مفهوم این حدیث براساس اندیشه امام خمینی و رهبرانقلاب میپردازد.
▫️این روایت از طریق شیعه و سنی نقل شده و به صحت آن بیشتر بزرگان اعتماد دارند. امام باقر(علیهالسّلام): «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ» اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت» در برخی منابع افزودههایی در تأکید بر ولایت آمده است؛ از جمله: «... وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ؛ آنگونه که به ولایت ندا شده، به چیزی ندا داده نشده است...
🔗 مطالعه متن کامل یادداشت:
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=46204
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۷) #فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_شایعه_ها (قسمت اول) این جو، نتیجه ی نقشه
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۸)
#فصل_اول (آن روز ها)
#جنگ_شایعه_ها (بخش دوم)
روحانیون مسئولیت دفاع از اسلام را در برابر هرگونه انحراف در جامعه دارند، وظیفه خود میدانند که علیه سلطه ی هر ستمگر یا بیگانه ای بر جامعه ی اسلامی مبارزه کنند.
آنان بر مبنای این مسئولیت، در تاریخ معاصر ایران مواضع سر سختانه ای در برابر اشغالگران و طاغوتها و خودکامگان داشته اند.
در عصر جدید، موضع میرزای قمی در قبال روس ها، از این جمله است. او در زمان عباس میرزا پسر فتحعلی شاه که با روس ها میجنگید، فتوای مشهور خود را در رساله اش به نام رساله عباسیه صادر کرد.
عباس میرزا نسبتا فرد صادق و درستی بود و خائم به میهن نبود.
همچنین موضع مرجعیت دینی در واقعه تنباکو و یا موضع علمای دینی در «جنبش مشروطه» همچنین برای نمونه، موضع مرحوم مدرس را در نظر بگیرید.
مدرس در دومین دوره ی مجلس شورای ملی با معرفی مراجع نجف، به عنوان یکی از پنج فقیهی که حق ممانعت از تصویب قوانین مخالفت شریعت اسلام را دارا بودند وارد مجلس شد.
در دوره سوم مجلس نیز مدرس از شهر تهران نامزد نمایندگی شد و بیشترین تعداد آراء انتخاب کنندگان را بدست آورد، و به همین ترتیب در انتخابات دوره چهارم، پنجم و... که در دوره ی پنجم، حکومت و قدرت از قاجاریه به پهلوی منتقل شد. مدرس با این امر وهمچنین بعدا با عملکرد رضا خان پهلوی نیز مخالفت کرد.
درانتخابات دوره ی هفتم، مدرس خود را نامزد میکند؛ ولی نتیجه آراء که بیرون می آید، یک رأی هم برای مدرس دیده نمیشود! مدرس صدای خود را بلند میکند و میگوید: من خودم به خودم که رأی دادم، پس همان یک رأی خودم چه شد؟!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.46M
#تزکیه
✅ روایات اخلاقی درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی)
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۸) #فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_شایعه_ها (بخش دوم) روحانیون مسئولیت دفاع
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۹)
#فصل_اول (آن روز ها)
#جنگ_شایعه_ها (بخش سوم)
از این نمونه در میابیم که روحانیون از نفوذ گسترده ای برخوردار بودند و موضع گیری هایشان بر اساس اصولی بوده که امت اسلامی به آن اعتقاد داشت و مقدس میشمرد و در راه آنها از جان دریغ نمی ورزیدند این اصول ستم و غارت و چپاول و تسلیم در برابر بیگانه را مردود میشمارد.
از این روی طاغوتیان برای منزوی کردن روحانیت در جامعه و جدا کردن آنها از همه ی عرصه های زندگی -از جمله زندگی سیاسی- نقشه میکشیدند.
آنها برای رسیدن به این هدف، به هر راهی، حتی کشتن و زندانی و تبعید کردم علما متوسل شدند. در سال ۱۳۱۴ فاجعهی مسجد گوهرشاد رخ داد، که طی آن بسیاری از مردم را کشتند و شمار بسیاری از علما نیز دستگیر شدند که افزار زیر از جمله آن بودند:
سید هاشم میر دامادی (پدر بزرگ مادری من )، سید علی اکبر خوئی (پدر آقای خوئی، که تقریبا بیست سالی از پدر من مسن تر بود و با پدرم و خطبه ی عقد ازدواج پدرم و خود من را ایشان خوانده بود و از شاگردان آخوند بود)، سید عبدالله شیرازی شیخ صاحبالزمانی ارومیه ایی، حاج محقق (پدر دکتر مهدی محقق )، شیخ اسماعیل تائب (صاحب رسائل عرفانیه).
حاج آقا حسین قمی هم که برای نصیحت رضا شاه به تهران رفته بود دستگیر شد و به خارج از ایران تبعید گردید.
ضمنا پدرم در حال رفتن به مسجد بوده که در راه به یکی از دوستانش برخورد میکند و او با آگاه ساختن ایشان از اتفاقاتی که در مسجد گوهر شاد رخ داده بود، ایشان را از رفتن منصرف کردند.
بله نزدیک بیست عالم را در حادثه گوهر شاد دستگیر کردند. من پس از انقلاب گفتم پرونده هایشان را برایم بیاورند ببینم.
دیدم زیر تصاویر عبارت «جرم سیاسی» نوشته بودند، یعنی دخالت در سیاست !
رژیم پهلوی بر محور جدایی میان دین و جامعه بنا شده بود. «یادداشتهای فردوست» این مطلب را به خوبی روشن میسازد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حکایت 10 - ببین اسم علی علیه اسلام چه میکند-مجازی.pdf
3.58M
#ولایت
📝 فایل PDF قسمت دهم مجموعهی #حکایت_ها
«ببین اسم علی چه میکند»
✅حکایتی درباره عنایت امیرالمومنین علی علیه السلام در بیان آیتاللهمصباحیزدی و به نقل از آیتاللهبهجت رحمه الله
@mesbahyazdi_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۹) #فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_شایعه_ها (بخش سوم) از این نمونه در میابیم
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۰)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش اول)
من و برادر بزرگترم پس از دوره ی دبستان، به تحصیل در حوزه ی علمیه پرداختیم؛ چون پدرم نگذاشت در مدارس رسمی تحصیل کنیم تا مبادا از لباس روحانیت بیرون بیاییم.
هر طلبه علوم دینی، تحصیلات خود را با خواندن ادبیات عرب، یعنی صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع، شروع میکند.
من وقتی در دبستان بودم، مقداری از کتاب جامع المقدمات را تا پایان اُنموذَج خوانده بودم.
کتاب امثله را با پدرم شروع کردم، اما ادامه نیافت؛ لذا با استاد دیگری ادامه دادم. صرف میر را نزد پدرم خواندم. بعد عوامل منظومه را هم نزد یک استاد خواندم.
مشغول انموذح بودم که درس دبستان را به پایان رساندم.
در مدرسه ی سلیمان خان(سلیمانیه) که زیر نظر شیخ حسین بجستانی بود، دروس مقدمات و سطوح را ادامه دادم.
شیخ حسین بجستانی از علمای فاضل و دوست پدرم بود. ریاست مدرسه با شیخ احمد کفائی، فرزند آخوند خراسانی بود.
آقای بجستانی شخصی به نام آقای علوی را به عنوان استاد من تعیین کرد و من صمدیه را نزد وی خواندم.
وی بعداً درس پزشکی خواند و پزشک شد.
سپس آقای بجستانی استاد دیگری به نام آقای مسعودی برایم تعیین کرد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۷ #مذاق_شارع ۶ #طرق_کشف ۳ 🖋 8. جهان بینی، انسان شناسی و جامعه شناسی : جهان بینی الهی، آم
#اصول_فقه ۷۸
#مذاق_شارع ۷
#موارد_اعمال ۱
🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد.
💠 مورد ۱: اثبات حکم در مواردی که هیچ دلیلی بر آن وجود ندارد. این مورد، کاربرد غالبی مذاق شرع است و به دو صورت انجام می گردد.
✅ ۱. سرایت حکم از مورد دلیل به غیر آن.
مثال: در بحث تجهیز جزء جدا شده میت، طبق ادله، شارع مقدس، دفن و کفن و غسل آن را واجب نمی داند، و لذا از طریق مذاق شارع می توان اثبات کرد که خواندن نماز میت بر آن جزء نیز واجب نیست؛ اگر چه دلیلی در مورد عدم وجوب نماز میت بر آن وجود ندارد.
✅ ۲. استنباط حکمی که هیچ دلیلی بر آن وجود ندارد، ولی بدون این که سرایت آن حکم از موردی به مورد دیگر صورت گیرد.
مثال: در باب اجتهاد و تقلید، مساله ای وجود دارد که اگر مقلد، مرجع تقلید خود را تغییر دهد و مرجع جدید او، فتوایی داشته باشد که طبق آن ، برخی از اعمال قبلی او باطل باشد، آیا در اینجا اعمال قبلی او صحیح است؟ یا باید اعاده نماید؟
فقها در این جا حکم به صحت اعمال قبلی او می دهند و دلیل این حکم نیز مذاق شارع است چرا که شارع حکیم، شریعت را سهل و آسان گرفته است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
May 11
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۰) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش اول) من و ب
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۱)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش دوم)
سیوطی و مغنی را نزد ایشان خواندم.
در سال ۱۳۳۲ از مدرسه ی سیلمانیه به مدرسه نواب منتقل شدم.
در این دوره بود که شایستگی ها و توانایی های من شکوفا شد و من در خود اشتهای سیری ناپذیری برای فراگرفتن دروس و قدرتی فوق العاده برای درک و فهم آن یافتم.
پس از مغنی، مطول را خواندم. در اینجا باید اهمیت دو کتاب مطول و مغنی را مورد تاکید قرار دهم، که اولی در زمینه علوم بلاغت کتاب سودمندی است اما خواندنش خیلی طول میکشد، و دومی هم کتاب بی مانندی در علم نحو است.
فقه و اصول را با شرائع نزد پدرم شروع کردم و تا باب حج ادامه دادم. پدرم در آن هنگام به برادر بزرگم شرح لمعه درس میداد و او هم با پدر در شرح لمعه به باب حج رسید و من که پیشتر در برخی دروس شاگرد برادرم بودم، اکنون با او هم درس شدم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از فقه و معارف
#ولادت_امام_کاظم علیهالسلام
🔰انسان ۲۵۰ ساله | امام کاظم علیهالسلام و مبارزه با زره تقیه
💠رهبرانقلاب: یکی از نزدیکان امام میگوید دیدم در اتاق خصوصی موسیبنجعفر سه چیز است: شمشیری هست که نشان میدهد هدف، جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونتبارِ رزمی و انقلابی است و قرآنی هست که نشان میدهد هدف، این است؛ میخواهیم به زندگی قرآن برسیم با این وسائل و این سختیها را هم تحمل کنیم. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانهی زیبائی است!
۱۳۶۴/۰۱/۲۳
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۱) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش دوم) سیوطی و
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۲)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش سوم)
سه چهارم شرح لمعه را نزد پدر، و یک چهارم آن را نزد سید احمد مدرس یزدی خواندم.
پیش از آن، معالم الاصول را نزد سید جلیل حسینی که دوست پدرم بود، خوانده بودم. سپس رسائل ومکاسب را نزد پدر و حاج شیخ هاشم قزوینی خواندم.
حاج شیخ هاشم قزوینی بحق استاد توانایی بود و من کسی را بهتر از او در روش تدریس ندیده ام. در هفده سالگی، رسائل و مکاسب و کفایه را تمام کردم.
سال ۱۳۳۵ در درس خارج شرکت کردم.
سال بعد برای زیارت به عراق رفتم و چند ماه در نجف ماندم.
در آن مدت، در محضر درس علمای بزرگ آن دیار حضور یافتم تا دروس آن اساتید را با دروس حوزه ی مشهد مقایسه کنم. من در برخی درسهای آقای خوئی، آقای حکیم، آقای بجنوردی، آقای شاهرودی، میرزا باقر زنجانی و میرزا حسن یزدی حضور یافتم.
در اواخر دورهای که کفایه میخواندم، با تشویق پدرم به حلقه ی درس آقای میلانی پیوستم. آقای میلانی سال ۱۳۳۳ به مشهد آمد و تدریس فقه را از ابتدای کتاب اجاره شروع کرد و دو سال ادامه داد؛ ولی من در این درسها حضور نیافتم.
زمانی در درس ایشان شرکت کردم که کتاب صلاة را شروع کرد.
دو سال و نیم _یعنی تا میانه های سال۱۳۳۷_ با آقای میلانی ادامه دادم.
در آن سال به قم رفتم و تا سال۱۳۴۳ در این شهر ماندم.
از سال ۱۳۴۳ به مشهد بازگشتم و تا پیروزی انقلاب اسلامی در مشهد ماندم.
درس خارجی را هم با پدرم داشتم، ولی از آنجایی که تدریس خارج، نیازمند تلاش گسترده برای آمادگی و مطالعه ی منابع متعدد است و پدرم قادر به این تلاش گسترده نبود، لذا درس خارج با ایشان جدی نبود.
عادت کرده بودم درسها را به زبان عربی بنویسم. همچنین کوشیدم کارم از جهت ارائه و فصل بندی هم ابتکاری باشد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
2.06M
#تزکیه
💠 روایات اخلاقی درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۲) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش سوم) سه چهار
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۳)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#پدری_که_استاد_بود (بخش سوم)
پدرم ما را عادت داده بود که هیچ فرصتی را از دست ندهیم و هیچ روزی را بدون بهره گیری از درس و مباحثه نگذرانیم. ایشان از فرصت تعطیلی درس حوزه در ایام ماه محرم و همچنین ماه های تابستان هم بهره میگرفت.
در هفت روز اول ماه محرم برای من درس میگفت و سه روز بعد از آن را به مجالس روضه امام حسین (علیه السلام) میرفت.
چیزی را به نام «تعطیلی تابستانی» قبول نداشت و میگفت: ما در نجف علی رغم هوای طاقت فرسا و گرمای سخت، درسمان را ادامه میدادیم؛ بنابر این تابستانها در مشهد چرا باید درس و تحصیل تعطیل شود؟!
مطول را در ماه های تعطیل تابستان خواندم. شیخ فشارکی در تابستان از قم به مشهد می آمد و دو ماه میماند. من او را قبلا دورادور میشناختم، چون بیشتر در مشهد ادبیات عرب را تدریس میکرد و بعد هم که به قم میرفت، به تدریس همین دروس در قم میپرداخت.
از او خواستم در مشهد به من مطوّل درس بدهد، که پاسخ مثبت داد. من ساعتهایی طولانی از روز را به درس خواندن نزد او میپرداختم.
لذا بیان و مقداری از معانی و بدیع مطوّل را در خلال دو تابستان _یعنی ظرف چهارماه_ به پایان رساندم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۸ #مذاق_شارع ۷ #موارد_اعمال ۱ 🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاه
#اصول_فقه ۷۹
#مذاق_شارع ۸
#موارد_اعمال ۲
🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد.
💠 مورد ۲: تعیین یکی از احتمالات: گاهی اوقات در یک مساله، به حسب نص یا غیر آن، احتمالاتی وجود دارد که با لحاظ مذاق شرع، می توان یکی از آن ها را تعیین نمود.
✅ مثال ۱: در روایتی از امام صادق علیه السلام در مورد حکم احتکار، عبارت 《یکره》آمده است و در این عبارت، دو احتمال وجود دارد.
احتمال اول آن است که مراد از آن، کراهت اصطلاحی باشد. ولی با ملاحظه مذاق شریعت، این احتمال مردود است؛ زیرا احتکار، منجر به مفاسد و گرانی و قحطی و... می شود.
احتمال دوم، حرمت است و طبق مذاق شریعت، همین فرض متعین است.
✅ مثال ۲: در باب اجتهاد و تقلید، یک مساله این است که در فرض تساوی مراجع تقلید یا عدم امکان شناخت اعلم، آیا احتیاط بین نظرات همه مراجع واجب است یا تخییر جایز است؟
پاسخ آن است که با ملاحظه مذاق شارع، می توان اثبات کرد که احتیاط واجب نیست، زیرا بنا و مسلک شارع حکیم بر تسهیل و آسانی احکام شرعی است.
💠 اشکال: تخییر در این جا عقلی است و هیچ ربطی به مذاق شریعت ندارد؛ زیرا در این فرض امتثال قطعی با احتیاط، مستلزم محذور است و در نتیجه عقل، حکم به جواز امتثال اجمالی می نماید.
پاسخ: در فتاوی مجتهدین در بسیاری از موارد، هیچ اختلافی وجود ندارد و در مواردی هم که اختلاف هست، در حدی که مستلزم محذور باشد، نیست. بنابراین در این فرض، تنها مستند این حکم، ملاحظه مذاق شارع است.
🔆 نتیجه: به هر حال، در کبرای این که اجمال و احتمالات را با کمک مذاق شارع می توان برطرف نمود، هیچ شکی نیست؛ اگر چه ممکن است برای رفع برخی از این اجمال و ابهام ها، راه های دیگری نیز وجود داشته باشد. بنابراین، مناقشه در مثال، جایز نیست.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۳) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #پدری_که_استاد_بود (بخش سوم) پدرم ما را عاد
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۴)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش چهارم)
شیخ فشارکی بعدا فهمید که که من مکاسب هم میخوانم و لذا در پیشرفت سریع من در فقه شگفت زده شد.
او خود، این کتاب را در قم تدریس میکرد. پدرم بر درس خواندن ما به طور مستمر نظارت میکرد.
ما را گاه با تشویق و گاه با تندی، به آن ترغیب میکرد. من همیشه تسلیم روش پدر و مجری خواست او بودم.
هرگاه در مورد درسی که میخواندم، اظهار نظر میکردم، پدرم خیلی خوشحال میشد و به من که چهارده پانزده ساله بودم، می گفت: تو مجتهدی و قدرت استنباط داری.
با برادرم مباحثه میکردم. پس از مباحثه، پدرم ما را به اتاق خود میخواند، از ما پرسش میکرد و آنچه را نتوانسته بودیم بفهمیم، برایمان توضیح میداد.
به خاطر دارم که خانه ما سه اتاق داشت. دو اتاق از آن پدر بود، یک اتاق نسبتا بزرگ برای مهمان ها، و یک اتاق هم برای مطالعه و غذا خوردن و استراحت؛ شبیه حجره طلاب.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از فقه و معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح حدیثی از امام کاظم(علیهالسّلام) در ابتدای درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
💠تقوا و مراقبت در گفتار
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۴) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش چهارم) شیخ ف
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۵)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#پدری_که_استاد_بود (بخش سوم)
ماهم همگی یک اتاق داشتیم: چهار برادر و چهار خواهر، با مادر! در مواردی که مادر مهمان یا روضه داشت، ناگزیر بودیم بیرون خانه بمانیم! در اتاق مخصوص پدر، میزی به درازا و پهنای 80 در 40 بود. (که در زمستان با گذاشتن منقلی در زیر آن، برای گرمایش هم مورد استفاده واقع میشد که به آن کرسی میگویند.)
پدر در سمت طول میز چهار زانو مینشست، ما هم هردو کنار یکدیگر در یک سمت عرض آن می نشستیم. بخاطر هیبت و جدیت پدر در اثنای درس و مباحثه، من و برادرم بر سر اینکه کدام دور تر از پدر بنشینیم، باهم کشمکش داشتیم!
بی شک این تندی و خشم پدر هر چند جنبه هایی منفی داشت، اما منکر جنبه های مثبت آن نمیتوانم بشوم؛ زیرا این سختگیری ما را منضبط بار آورد و از انحرافاتی که برای برخی فرزندان روحانیون به علت عدم توجه به آنها پیش می آمد، به دور داشت.
یکی دیگر از اثرات آن نیز این بود که من توانستم ادبیات عرب و دوره ی سطح فقه و اصول را در پنج سال و نیم به پایان برسانم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۵) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #پدری_که_استاد_بود (بخش سوم) ماهم همگی یک ات
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۶)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#علاقه_مندی_های_من
از شش سال تحصیل در حوزه ی مشهد خاطرات بسیاری دارم که یک مورد آن را ذکر میکنم و آن عبارت بود از شیفتگی شدید من به مطالعه ی کتاب های داستان و رمانهای مشهور جهانی و ایرانی.
شاید من همه ی داستان های "میشل زواگو" را که ده تا است، خوانده ام.
داستانهای "الکساندر دوما" ی پدر و پسر هم خوانده ام. همچنین تمامی یا بیشتر داستانهای ایرانی را نیز خوانده ام.
خواندن این داستانها و رمانها تاثیر محسوسی در ذهن و شیوه ی نگارشی انسان دارد.
سال 1336 چند ماه به عراق سفر کردم؛ برخی کتابهایی را هم که به آنها خیلی علاقه داشتم، به همراه خود بردم.
بعد به کتابخانه ی شوشتریه ی نجف اشرف رفتم که اتفاقا بسیاری از کتابهای عمویم_سید محمد_ در این کتابخانه هست و موقوفه آنجاست. در آنجا کتابهایی را استنساخ کردم. سپس به همراه خانواده از طریق بصره به ایران بازگشتیم و از خرمشهر با قطار به تهران آمدیم. در تهران کتابها به همراه چند شناسنامه گم کردم.
همه جا رو زیرو رو کردم و هرجایی را گشتم، به انبار های راه آهن رفتم و مدتها در آنجا جست و جو کردم؛ اما نتیجه ای نداشت. پریشان و اندوهگین و افسوسمند به مشهد بازگشتم.
دوسال بعد نامه ای از یک راننده ی تاکسی به دستم رسید که نوشته بود: من بسته ای که در اتوموبیلم جا مانده بود، پیدا کردم؛ اما هیچ نشانی از صاحبش در آن نیافتم؛ فقط چند کتاب و شناسنامه در آن بود. دیدم صاحب شناسنامه، معمم است؛ لذا از فردی معمم در تهران پرسو جو کردم و او نشانی مسجد مشهد را به من داد. به این ترتیب کتابها به من بازگشت!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 #گشایش_اقتصادی و باز انتظار و التماس!
🔹دشمنی آمریکا و اروپا، تنها با ما نیست. آنها با تمام جهان مشکل دارند و باهمه ملتها دشمناند. نگاهی به تاریخچه سراسر جنگ غرب کنید؛ نگاهی به جنگ نظامی ناتو علیه ویتنام و عراق و افغانستان بیاندازید، نگاهی به ظلم دولتهای غربی به دولت-ملتها بیاندازید، اگر زورشان میرسید با ایران بدتر از لیبی و یمن و سوریه میکردند.
🔹ماباید ضمن حفظ نقاط قوت خود در عرصه دفاعی، امنیتی، موشکی، نفوذ منطقهای، هستهای، علمی و ... به فکر رفع نقاط ضعف خود در حوزههای اقتصاد، عدالت و فرهنگ، ناکارآمدی، فساد و ... باشیم؛ وگرنه با تسلیم در برابر غرب و مذاکره با آمریکا و نابودی نقاط قوتمان در عرصه هستهای و موشکی و منطقهای، هیچ گشایش اقتصادی رخ نخواهد داد!
🔹هفت سال مملکت را با حاکمیت وزرای ۱۰۰۰ میلیاردی پیرِ فرتوتِ ناکارآمدِ سرمایهدار، در انتظار رفع تحریمها به اینجا رساندند چه نتیجهای داشت که حالا در انتظار رفع موقت تحریمها بمانیم؟!
🔸روزی که رهبری فرمود کلید حل مشکلات اقتصادی در وین و لوزان و ... نیست، گوش نکردند و گفتند در سیاست بدبینی معنی ندارد حالا باز بجای عبرت گرفتن و عذرخواهی از ملت، آرزوی پیروزی "جو بایدن" را دارند!
✅ داود مدرسی یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3