پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۷) #فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_شایعه_ها (قسمت اول) این جو، نتیجه ی نقشه
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۸)
#فصل_اول (آن روز ها)
#جنگ_شایعه_ها (بخش دوم)
روحانیون مسئولیت دفاع از اسلام را در برابر هرگونه انحراف در جامعه دارند، وظیفه خود میدانند که علیه سلطه ی هر ستمگر یا بیگانه ای بر جامعه ی اسلامی مبارزه کنند.
آنان بر مبنای این مسئولیت، در تاریخ معاصر ایران مواضع سر سختانه ای در برابر اشغالگران و طاغوتها و خودکامگان داشته اند.
در عصر جدید، موضع میرزای قمی در قبال روس ها، از این جمله است. او در زمان عباس میرزا پسر فتحعلی شاه که با روس ها میجنگید، فتوای مشهور خود را در رساله اش به نام رساله عباسیه صادر کرد.
عباس میرزا نسبتا فرد صادق و درستی بود و خائم به میهن نبود.
همچنین موضع مرجعیت دینی در واقعه تنباکو و یا موضع علمای دینی در «جنبش مشروطه» همچنین برای نمونه، موضع مرحوم مدرس را در نظر بگیرید.
مدرس در دومین دوره ی مجلس شورای ملی با معرفی مراجع نجف، به عنوان یکی از پنج فقیهی که حق ممانعت از تصویب قوانین مخالفت شریعت اسلام را دارا بودند وارد مجلس شد.
در دوره سوم مجلس نیز مدرس از شهر تهران نامزد نمایندگی شد و بیشترین تعداد آراء انتخاب کنندگان را بدست آورد، و به همین ترتیب در انتخابات دوره چهارم، پنجم و... که در دوره ی پنجم، حکومت و قدرت از قاجاریه به پهلوی منتقل شد. مدرس با این امر وهمچنین بعدا با عملکرد رضا خان پهلوی نیز مخالفت کرد.
درانتخابات دوره ی هفتم، مدرس خود را نامزد میکند؛ ولی نتیجه آراء که بیرون می آید، یک رأی هم برای مدرس دیده نمیشود! مدرس صدای خود را بلند میکند و میگوید: من خودم به خودم که رأی دادم، پس همان یک رأی خودم چه شد؟!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.46M
#تزکیه
✅ روایات اخلاقی درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی)
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۸) #فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_شایعه_ها (بخش دوم) روحانیون مسئولیت دفاع
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۹)
#فصل_اول (آن روز ها)
#جنگ_شایعه_ها (بخش سوم)
از این نمونه در میابیم که روحانیون از نفوذ گسترده ای برخوردار بودند و موضع گیری هایشان بر اساس اصولی بوده که امت اسلامی به آن اعتقاد داشت و مقدس میشمرد و در راه آنها از جان دریغ نمی ورزیدند این اصول ستم و غارت و چپاول و تسلیم در برابر بیگانه را مردود میشمارد.
از این روی طاغوتیان برای منزوی کردن روحانیت در جامعه و جدا کردن آنها از همه ی عرصه های زندگی -از جمله زندگی سیاسی- نقشه میکشیدند.
آنها برای رسیدن به این هدف، به هر راهی، حتی کشتن و زندانی و تبعید کردم علما متوسل شدند. در سال ۱۳۱۴ فاجعهی مسجد گوهرشاد رخ داد، که طی آن بسیاری از مردم را کشتند و شمار بسیاری از علما نیز دستگیر شدند که افزار زیر از جمله آن بودند:
سید هاشم میر دامادی (پدر بزرگ مادری من )، سید علی اکبر خوئی (پدر آقای خوئی، که تقریبا بیست سالی از پدر من مسن تر بود و با پدرم و خطبه ی عقد ازدواج پدرم و خود من را ایشان خوانده بود و از شاگردان آخوند بود)، سید عبدالله شیرازی شیخ صاحبالزمانی ارومیه ایی، حاج محقق (پدر دکتر مهدی محقق )، شیخ اسماعیل تائب (صاحب رسائل عرفانیه).
حاج آقا حسین قمی هم که برای نصیحت رضا شاه به تهران رفته بود دستگیر شد و به خارج از ایران تبعید گردید.
ضمنا پدرم در حال رفتن به مسجد بوده که در راه به یکی از دوستانش برخورد میکند و او با آگاه ساختن ایشان از اتفاقاتی که در مسجد گوهر شاد رخ داده بود، ایشان را از رفتن منصرف کردند.
بله نزدیک بیست عالم را در حادثه گوهر شاد دستگیر کردند. من پس از انقلاب گفتم پرونده هایشان را برایم بیاورند ببینم.
دیدم زیر تصاویر عبارت «جرم سیاسی» نوشته بودند، یعنی دخالت در سیاست !
رژیم پهلوی بر محور جدایی میان دین و جامعه بنا شده بود. «یادداشتهای فردوست» این مطلب را به خوبی روشن میسازد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حکایت 10 - ببین اسم علی علیه اسلام چه میکند-مجازی.pdf
3.58M
#ولایت
📝 فایل PDF قسمت دهم مجموعهی #حکایت_ها
«ببین اسم علی چه میکند»
✅حکایتی درباره عنایت امیرالمومنین علی علیه السلام در بیان آیتاللهمصباحیزدی و به نقل از آیتاللهبهجت رحمه الله
@mesbahyazdi_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۱۹) #فصل_اول (آن روز ها) #جنگ_شایعه_ها (بخش سوم) از این نمونه در میابیم
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۰)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش اول)
من و برادر بزرگترم پس از دوره ی دبستان، به تحصیل در حوزه ی علمیه پرداختیم؛ چون پدرم نگذاشت در مدارس رسمی تحصیل کنیم تا مبادا از لباس روحانیت بیرون بیاییم.
هر طلبه علوم دینی، تحصیلات خود را با خواندن ادبیات عرب، یعنی صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع، شروع میکند.
من وقتی در دبستان بودم، مقداری از کتاب جامع المقدمات را تا پایان اُنموذَج خوانده بودم.
کتاب امثله را با پدرم شروع کردم، اما ادامه نیافت؛ لذا با استاد دیگری ادامه دادم. صرف میر را نزد پدرم خواندم. بعد عوامل منظومه را هم نزد یک استاد خواندم.
مشغول انموذح بودم که درس دبستان را به پایان رساندم.
در مدرسه ی سلیمان خان(سلیمانیه) که زیر نظر شیخ حسین بجستانی بود، دروس مقدمات و سطوح را ادامه دادم.
شیخ حسین بجستانی از علمای فاضل و دوست پدرم بود. ریاست مدرسه با شیخ احمد کفائی، فرزند آخوند خراسانی بود.
آقای بجستانی شخصی به نام آقای علوی را به عنوان استاد من تعیین کرد و من صمدیه را نزد وی خواندم.
وی بعداً درس پزشکی خواند و پزشک شد.
سپس آقای بجستانی استاد دیگری به نام آقای مسعودی برایم تعیین کرد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۷ #مذاق_شارع ۶ #طرق_کشف ۳ 🖋 8. جهان بینی، انسان شناسی و جامعه شناسی : جهان بینی الهی، آم
#اصول_فقه ۷۸
#مذاق_شارع ۷
#موارد_اعمال ۱
🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد.
💠 مورد ۱: اثبات حکم در مواردی که هیچ دلیلی بر آن وجود ندارد. این مورد، کاربرد غالبی مذاق شرع است و به دو صورت انجام می گردد.
✅ ۱. سرایت حکم از مورد دلیل به غیر آن.
مثال: در بحث تجهیز جزء جدا شده میت، طبق ادله، شارع مقدس، دفن و کفن و غسل آن را واجب نمی داند، و لذا از طریق مذاق شارع می توان اثبات کرد که خواندن نماز میت بر آن جزء نیز واجب نیست؛ اگر چه دلیلی در مورد عدم وجوب نماز میت بر آن وجود ندارد.
✅ ۲. استنباط حکمی که هیچ دلیلی بر آن وجود ندارد، ولی بدون این که سرایت آن حکم از موردی به مورد دیگر صورت گیرد.
مثال: در باب اجتهاد و تقلید، مساله ای وجود دارد که اگر مقلد، مرجع تقلید خود را تغییر دهد و مرجع جدید او، فتوایی داشته باشد که طبق آن ، برخی از اعمال قبلی او باطل باشد، آیا در اینجا اعمال قبلی او صحیح است؟ یا باید اعاده نماید؟
فقها در این جا حکم به صحت اعمال قبلی او می دهند و دلیل این حکم نیز مذاق شارع است چرا که شارع حکیم، شریعت را سهل و آسان گرفته است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
May 11
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۰) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش اول) من و ب
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۱)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش دوم)
سیوطی و مغنی را نزد ایشان خواندم.
در سال ۱۳۳۲ از مدرسه ی سیلمانیه به مدرسه نواب منتقل شدم.
در این دوره بود که شایستگی ها و توانایی های من شکوفا شد و من در خود اشتهای سیری ناپذیری برای فراگرفتن دروس و قدرتی فوق العاده برای درک و فهم آن یافتم.
پس از مغنی، مطول را خواندم. در اینجا باید اهمیت دو کتاب مطول و مغنی را مورد تاکید قرار دهم، که اولی در زمینه علوم بلاغت کتاب سودمندی است اما خواندنش خیلی طول میکشد، و دومی هم کتاب بی مانندی در علم نحو است.
فقه و اصول را با شرائع نزد پدرم شروع کردم و تا باب حج ادامه دادم. پدرم در آن هنگام به برادر بزرگم شرح لمعه درس میداد و او هم با پدر در شرح لمعه به باب حج رسید و من که پیشتر در برخی دروس شاگرد برادرم بودم، اکنون با او هم درس شدم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از فقه و معارف
#ولادت_امام_کاظم علیهالسلام
🔰انسان ۲۵۰ ساله | امام کاظم علیهالسلام و مبارزه با زره تقیه
💠رهبرانقلاب: یکی از نزدیکان امام میگوید دیدم در اتاق خصوصی موسیبنجعفر سه چیز است: شمشیری هست که نشان میدهد هدف، جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونتبارِ رزمی و انقلابی است و قرآنی هست که نشان میدهد هدف، این است؛ میخواهیم به زندگی قرآن برسیم با این وسائل و این سختیها را هم تحمل کنیم. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانهی زیبائی است!
۱۳۶۴/۰۱/۲۳
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۱) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش دوم) سیوطی و
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۲)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش سوم)
سه چهارم شرح لمعه را نزد پدر، و یک چهارم آن را نزد سید احمد مدرس یزدی خواندم.
پیش از آن، معالم الاصول را نزد سید جلیل حسینی که دوست پدرم بود، خوانده بودم. سپس رسائل ومکاسب را نزد پدر و حاج شیخ هاشم قزوینی خواندم.
حاج شیخ هاشم قزوینی بحق استاد توانایی بود و من کسی را بهتر از او در روش تدریس ندیده ام. در هفده سالگی، رسائل و مکاسب و کفایه را تمام کردم.
سال ۱۳۳۵ در درس خارج شرکت کردم.
سال بعد برای زیارت به عراق رفتم و چند ماه در نجف ماندم.
در آن مدت، در محضر درس علمای بزرگ آن دیار حضور یافتم تا دروس آن اساتید را با دروس حوزه ی مشهد مقایسه کنم. من در برخی درسهای آقای خوئی، آقای حکیم، آقای بجنوردی، آقای شاهرودی، میرزا باقر زنجانی و میرزا حسن یزدی حضور یافتم.
در اواخر دورهای که کفایه میخواندم، با تشویق پدرم به حلقه ی درس آقای میلانی پیوستم. آقای میلانی سال ۱۳۳۳ به مشهد آمد و تدریس فقه را از ابتدای کتاب اجاره شروع کرد و دو سال ادامه داد؛ ولی من در این درسها حضور نیافتم.
زمانی در درس ایشان شرکت کردم که کتاب صلاة را شروع کرد.
دو سال و نیم _یعنی تا میانه های سال۱۳۳۷_ با آقای میلانی ادامه دادم.
در آن سال به قم رفتم و تا سال۱۳۴۳ در این شهر ماندم.
از سال ۱۳۴۳ به مشهد بازگشتم و تا پیروزی انقلاب اسلامی در مشهد ماندم.
درس خارجی را هم با پدرم داشتم، ولی از آنجایی که تدریس خارج، نیازمند تلاش گسترده برای آمادگی و مطالعه ی منابع متعدد است و پدرم قادر به این تلاش گسترده نبود، لذا درس خارج با ایشان جدی نبود.
عادت کرده بودم درسها را به زبان عربی بنویسم. همچنین کوشیدم کارم از جهت ارائه و فصل بندی هم ابتکاری باشد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
2.06M
#تزکیه
💠 روایات اخلاقی درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۲) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش سوم) سه چهار
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۳)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#پدری_که_استاد_بود (بخش سوم)
پدرم ما را عادت داده بود که هیچ فرصتی را از دست ندهیم و هیچ روزی را بدون بهره گیری از درس و مباحثه نگذرانیم. ایشان از فرصت تعطیلی درس حوزه در ایام ماه محرم و همچنین ماه های تابستان هم بهره میگرفت.
در هفت روز اول ماه محرم برای من درس میگفت و سه روز بعد از آن را به مجالس روضه امام حسین (علیه السلام) میرفت.
چیزی را به نام «تعطیلی تابستانی» قبول نداشت و میگفت: ما در نجف علی رغم هوای طاقت فرسا و گرمای سخت، درسمان را ادامه میدادیم؛ بنابر این تابستانها در مشهد چرا باید درس و تحصیل تعطیل شود؟!
مطول را در ماه های تعطیل تابستان خواندم. شیخ فشارکی در تابستان از قم به مشهد می آمد و دو ماه میماند. من او را قبلا دورادور میشناختم، چون بیشتر در مشهد ادبیات عرب را تدریس میکرد و بعد هم که به قم میرفت، به تدریس همین دروس در قم میپرداخت.
از او خواستم در مشهد به من مطوّل درس بدهد، که پاسخ مثبت داد. من ساعتهایی طولانی از روز را به درس خواندن نزد او میپرداختم.
لذا بیان و مقداری از معانی و بدیع مطوّل را در خلال دو تابستان _یعنی ظرف چهارماه_ به پایان رساندم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۸ #مذاق_شارع ۷ #موارد_اعمال ۱ 🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاه
#اصول_فقه ۷۹
#مذاق_شارع ۸
#موارد_اعمال ۲
🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد.
💠 مورد ۲: تعیین یکی از احتمالات: گاهی اوقات در یک مساله، به حسب نص یا غیر آن، احتمالاتی وجود دارد که با لحاظ مذاق شرع، می توان یکی از آن ها را تعیین نمود.
✅ مثال ۱: در روایتی از امام صادق علیه السلام در مورد حکم احتکار، عبارت 《یکره》آمده است و در این عبارت، دو احتمال وجود دارد.
احتمال اول آن است که مراد از آن، کراهت اصطلاحی باشد. ولی با ملاحظه مذاق شریعت، این احتمال مردود است؛ زیرا احتکار، منجر به مفاسد و گرانی و قحطی و... می شود.
احتمال دوم، حرمت است و طبق مذاق شریعت، همین فرض متعین است.
✅ مثال ۲: در باب اجتهاد و تقلید، یک مساله این است که در فرض تساوی مراجع تقلید یا عدم امکان شناخت اعلم، آیا احتیاط بین نظرات همه مراجع واجب است یا تخییر جایز است؟
پاسخ آن است که با ملاحظه مذاق شارع، می توان اثبات کرد که احتیاط واجب نیست، زیرا بنا و مسلک شارع حکیم بر تسهیل و آسانی احکام شرعی است.
💠 اشکال: تخییر در این جا عقلی است و هیچ ربطی به مذاق شریعت ندارد؛ زیرا در این فرض امتثال قطعی با احتیاط، مستلزم محذور است و در نتیجه عقل، حکم به جواز امتثال اجمالی می نماید.
پاسخ: در فتاوی مجتهدین در بسیاری از موارد، هیچ اختلافی وجود ندارد و در مواردی هم که اختلاف هست، در حدی که مستلزم محذور باشد، نیست. بنابراین در این فرض، تنها مستند این حکم، ملاحظه مذاق شارع است.
🔆 نتیجه: به هر حال، در کبرای این که اجمال و احتمالات را با کمک مذاق شارع می توان برطرف نمود، هیچ شکی نیست؛ اگر چه ممکن است برای رفع برخی از این اجمال و ابهام ها، راه های دیگری نیز وجود داشته باشد. بنابراین، مناقشه در مثال، جایز نیست.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۳) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #پدری_که_استاد_بود (بخش سوم) پدرم ما را عاد
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۴)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش چهارم)
شیخ فشارکی بعدا فهمید که که من مکاسب هم میخوانم و لذا در پیشرفت سریع من در فقه شگفت زده شد.
او خود، این کتاب را در قم تدریس میکرد. پدرم بر درس خواندن ما به طور مستمر نظارت میکرد.
ما را گاه با تشویق و گاه با تندی، به آن ترغیب میکرد. من همیشه تسلیم روش پدر و مجری خواست او بودم.
هرگاه در مورد درسی که میخواندم، اظهار نظر میکردم، پدرم خیلی خوشحال میشد و به من که چهارده پانزده ساله بودم، می گفت: تو مجتهدی و قدرت استنباط داری.
با برادرم مباحثه میکردم. پس از مباحثه، پدرم ما را به اتاق خود میخواند، از ما پرسش میکرد و آنچه را نتوانسته بودیم بفهمیم، برایمان توضیح میداد.
به خاطر دارم که خانه ما سه اتاق داشت. دو اتاق از آن پدر بود، یک اتاق نسبتا بزرگ برای مهمان ها، و یک اتاق هم برای مطالعه و غذا خوردن و استراحت؛ شبیه حجره طلاب.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از فقه و معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح حدیثی از امام کاظم(علیهالسّلام) در ابتدای درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
💠تقوا و مراقبت در گفتار
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۴) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش چهارم) شیخ ف
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۵)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#پدری_که_استاد_بود (بخش سوم)
ماهم همگی یک اتاق داشتیم: چهار برادر و چهار خواهر، با مادر! در مواردی که مادر مهمان یا روضه داشت، ناگزیر بودیم بیرون خانه بمانیم! در اتاق مخصوص پدر، میزی به درازا و پهنای 80 در 40 بود. (که در زمستان با گذاشتن منقلی در زیر آن، برای گرمایش هم مورد استفاده واقع میشد که به آن کرسی میگویند.)
پدر در سمت طول میز چهار زانو مینشست، ما هم هردو کنار یکدیگر در یک سمت عرض آن می نشستیم. بخاطر هیبت و جدیت پدر در اثنای درس و مباحثه، من و برادرم بر سر اینکه کدام دور تر از پدر بنشینیم، باهم کشمکش داشتیم!
بی شک این تندی و خشم پدر هر چند جنبه هایی منفی داشت، اما منکر جنبه های مثبت آن نمیتوانم بشوم؛ زیرا این سختگیری ما را منضبط بار آورد و از انحرافاتی که برای برخی فرزندان روحانیون به علت عدم توجه به آنها پیش می آمد، به دور داشت.
یکی دیگر از اثرات آن نیز این بود که من توانستم ادبیات عرب و دوره ی سطح فقه و اصول را در پنج سال و نیم به پایان برسانم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۵) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #پدری_که_استاد_بود (بخش سوم) ماهم همگی یک ات
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۶)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#علاقه_مندی_های_من
از شش سال تحصیل در حوزه ی مشهد خاطرات بسیاری دارم که یک مورد آن را ذکر میکنم و آن عبارت بود از شیفتگی شدید من به مطالعه ی کتاب های داستان و رمانهای مشهور جهانی و ایرانی.
شاید من همه ی داستان های "میشل زواگو" را که ده تا است، خوانده ام.
داستانهای "الکساندر دوما" ی پدر و پسر هم خوانده ام. همچنین تمامی یا بیشتر داستانهای ایرانی را نیز خوانده ام.
خواندن این داستانها و رمانها تاثیر محسوسی در ذهن و شیوه ی نگارشی انسان دارد.
سال 1336 چند ماه به عراق سفر کردم؛ برخی کتابهایی را هم که به آنها خیلی علاقه داشتم، به همراه خود بردم.
بعد به کتابخانه ی شوشتریه ی نجف اشرف رفتم که اتفاقا بسیاری از کتابهای عمویم_سید محمد_ در این کتابخانه هست و موقوفه آنجاست. در آنجا کتابهایی را استنساخ کردم. سپس به همراه خانواده از طریق بصره به ایران بازگشتیم و از خرمشهر با قطار به تهران آمدیم. در تهران کتابها به همراه چند شناسنامه گم کردم.
همه جا رو زیرو رو کردم و هرجایی را گشتم، به انبار های راه آهن رفتم و مدتها در آنجا جست و جو کردم؛ اما نتیجه ای نداشت. پریشان و اندوهگین و افسوسمند به مشهد بازگشتم.
دوسال بعد نامه ای از یک راننده ی تاکسی به دستم رسید که نوشته بود: من بسته ای که در اتوموبیلم جا مانده بود، پیدا کردم؛ اما هیچ نشانی از صاحبش در آن نیافتم؛ فقط چند کتاب و شناسنامه در آن بود. دیدم صاحب شناسنامه، معمم است؛ لذا از فردی معمم در تهران پرسو جو کردم و او نشانی مسجد مشهد را به من داد. به این ترتیب کتابها به من بازگشت!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 #گشایش_اقتصادی و باز انتظار و التماس!
🔹دشمنی آمریکا و اروپا، تنها با ما نیست. آنها با تمام جهان مشکل دارند و باهمه ملتها دشمناند. نگاهی به تاریخچه سراسر جنگ غرب کنید؛ نگاهی به جنگ نظامی ناتو علیه ویتنام و عراق و افغانستان بیاندازید، نگاهی به ظلم دولتهای غربی به دولت-ملتها بیاندازید، اگر زورشان میرسید با ایران بدتر از لیبی و یمن و سوریه میکردند.
🔹ماباید ضمن حفظ نقاط قوت خود در عرصه دفاعی، امنیتی، موشکی، نفوذ منطقهای، هستهای، علمی و ... به فکر رفع نقاط ضعف خود در حوزههای اقتصاد، عدالت و فرهنگ، ناکارآمدی، فساد و ... باشیم؛ وگرنه با تسلیم در برابر غرب و مذاکره با آمریکا و نابودی نقاط قوتمان در عرصه هستهای و موشکی و منطقهای، هیچ گشایش اقتصادی رخ نخواهد داد!
🔹هفت سال مملکت را با حاکمیت وزرای ۱۰۰۰ میلیاردی پیرِ فرتوتِ ناکارآمدِ سرمایهدار، در انتظار رفع تحریمها به اینجا رساندند چه نتیجهای داشت که حالا در انتظار رفع موقت تحریمها بمانیم؟!
🔸روزی که رهبری فرمود کلید حل مشکلات اقتصادی در وین و لوزان و ... نیست، گوش نکردند و گفتند در سیاست بدبینی معنی ندارد حالا باز بجای عبرت گرفتن و عذرخواهی از ملت، آرزوی پیروزی "جو بایدن" را دارند!
✅ داود مدرسی یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۶) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #علاقه_مندی_های_من از شش سال تحصیل در حوزه ی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۷)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#علاقه_به_زبان_عربی(بخش اول)
مادرم در محیط عربی پرورش یافته بود. جد مادرم که از اصفهان به نجف مهاجرت کرد، از خاندان میر دامادی ساکن در نجف آباد اصفهان بود. شاخههایی از این خاندان در نجف اشرف هستند.
پدرِ مادرم از علمای فاضل، و عرب زبان بود، و لذا مادرم در خانه ای پرورش یافت که به عربی تکلم میکردند. ایشان پیش از بلوغ با خانواده خود به ایران آمد، و لذا با عربی عامیانه ی معمول در نجف آشنایی داشت.
مادرم با قرآن بخوبی آشنا بود، و با احادیث شریف و کتب عربی نیز آشنایی داشت.
در مدرسه ابتدایی، قواعد زبان عربی را از طریق کتاب جامع المقدمات نزد برخی معلمان معمم مدرسه آموختم. در سن یازده یا دوازده سالگی، مطالعه ی علوم عربی را بصورت جدی و پیگیر آغاز کردم.
برادرانم همگی در این حال و هوا مانند من بودند. ولی من به شکل ویژه ای شیفته ی زبان عربی بودم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۹ #مذاق_شارع ۸ #موارد_اعمال ۲ 🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاه
#اصول_فقه ۸۰
#مذاق_شارع ۹
#موارد_اعمال ۳
🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد.
💠 مورد ۳: ترجیح یکی از دو امر متزاحم در باب تزاحم.
✅ مثال ۱: مثال معروف در باب اجتماع امر و نهی، تزاحم بین نماز و غصب است.
محقق عراقی، در این مساله با استناد به مذاق شریعت، ترجیح را با غصب دانسته است و معتقد است که شارع حکیم، به دلایلی مانند اهمیت حق الناس، اهتمام فراوانی به مفسده غصب دارد.
✅ مثال ۲: یکی از مسائلی که در مورد مصحف شریف (قرآن کریم) مطرح است این است که آیا نقل ملکیت آن به کافر، صحیح است یا خیر؟
برخی به دلیل این که کافر جنس است و ممکن است صفحات و آیات شریفه را لمس نموده و آن را نجس نماید، فتوای به عدم جواز داده اند.
برخی نیز مانند امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با استناد به مذاق شریعت، فتوای به جواز داده است، زیرا معتقد است که مصلحت تبلیغ اسلام و ترویج احکام و هدایت کفار، با مفسده احتمالی لمس مذکور، تزاحم دارد و ترجیح با هدایت کفار است؛ زیرا از مذاق شارع می توان اثبات کرد که به هدایت انسان ها بسیار اهمیت می دهد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۷) #فصل_سوم (ساحل دجله) #علاقه_به_زبان_عربی(بخش اول) مادرم در محیط عربی پ
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۸)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#علاقه_به_زبان_عربی(بخش دوم)
عراقی ها در قالب هیئت هایی برای زیارت به شهر مشهد می آمدند. آنها در صحن حرم امام رضا(علیه السلام) تجمع میکردند، شعر ها و قصایدی میخواندند. من ساعتهای طولانی می ایستادم و دل به آنها میسپردم؛ با دقت فراوان به کلمات آنها گوش میدادم و به سخنانشان توجه میکردم.
وقتی به زبان عربی گوش میسپارم، احساس ویژه ای به من دست میدهد.
با شنیدن این زبان، ار اعماق وجود خود تحت تاثیر قرار میگیرم. در واقع عموم ایرانیان_بویژه متدینین آنان_ زبان عربی را دوست دارند. روابط برادرانه ای که در طول تاریخ اسلام میان ایرانیان و همسایگان عرب آنها برقرار بوده، از جهت گستردگی، عمق و فراگیری، در میان هیچ یک از ملل جهان نظیر ندارد.
از همینجاست که درمیابیم موضع گیری برخی اعراب تحت عنوان عربیت، در دفاع از تجاوز ظالمانه علیه نظام اسلامی ایران، چه خسارت سنگین و چه جنایتی بزرگی بوده است؛ حال آنان که از روح تجاوزگرانه ی متجاوز آگاهی داشتند و میدانستند موضع گیری شان چه اندازه موجب ازبین رفتن این احساسات انسانی بی نظیر خواهد شد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل
💠رهبر انقلاب: روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
١٣٨٨/٠٩/٢٢
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۸) #فصل_سوم (ساحل دجله) #علاقه_به_زبان_عربی(بخش دوم) عراقی ها در قالب هیئ
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۹)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#بیان_فصیح_وعامیانه
در سفر به عراق میکوشیدم فقط به عربی حرف بزنم، ولی گاه با مشکل تفاوت میان زبان فصیح و عامیانه مواجه میشدم.
از جمله اینکه مادرم مرا فرستاد که از بقال محله برنج بخرم. در بقالی زنی فروشنده بود. به عربی به او گفتم: شما برنج دارید؟ (برنج به عربی فصیح:رُزْ، و در گویش محلی عراق: تِمّن گفته میشود)با تعجب گفت: رُزّ؟ رز چیست؟ شروع کردم با ایما و اشاره معنای "رُزّ" را برایش توضیح دهم ولی نفهمید. و برای آنکه خود را راحت کن، گفت ما رز نداریم!
به نزد مادرم آمدم و جریان را برای او گفتم. ایشان خندید و گفت: باید بگویی "تِمّن" نه "رُزّ". سپس ایشان خودش رفت و تمن خرید.
به خاطر علاقه به زبان عربی، در سفر به عراق به دنبال منطقه ای میگشتم که به فارسی حرف نزنند و از آنجا که ساکنان شهر های مقدس غالبا فارسی را خوب میدانند، از کاظمین به بغداد میرفتم تا فقط عربی حرف بزنم.
یک روز در ساحل دجله قدم میزدم. به یک قهوه خانه رسیدم و داخل شدم و نشستم. روزنامه ای برداشتم، سیگاری آتش زدم و سفارش چای دادم. قهوه خانه شلوغ نبود، تعداد اندکی مشتری داشت. دیدم کارگر قهوه خانه درحالی که چای میریزد، باتعجب به من نگاه میکند و با رفیقش حرف میزند.
بعد چای دیگری سفارش دادم. وقتی خواستم بیرون بروم و پول پرداخت کنم، تصویری که درقهوه خانه آویخته بودند و نشان میداد صاحب قهوه خانه مسیحی است، نظرم را جلب کرد.
آنگاه علت تعجب کارگر قهوه خانه را _که دیده بود یک مرد معمم در قهوه خانه اش نشسته_ دریافتم. یک بار هم در خیابان های بغداد میگشتم و راه را گم کردم.
از رهگذری سراغ شارع الرشید (خیابان الرشید) را گرفتم. چون اگر به آنجا میرسیدم، دیگر میدانستم چگونه به کاظمین برگردم. از لحجه ام فهمید ایرانی ام. به فارسی گفت: شارع الرشید را میخواهی؟!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 دیوارکشی، جایگزین استراتژی از نیل تا فرات
#ماجرای_مقاومت - 1
#بین_الملل
🔹وقتی اعراب در کمتر از شش روز در ژوئن 1967، شکست مفتضحانه ای از اسرائیل خوردند و اسرائیل توانست در 6 روز، با چند اقدام ضربتی، فرودگاه ها و نقاط استراتژیکِ سه دولت «مصر، سوریه و اردن» را مورد هدف قرار دهد و صحرای سینا، کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، ارتفاعات جولان و شهر قنیطره را به اشغال درآورد، اقتدار خود را در منطقه تثبیت کرد و به دنیا نشان داد که نباید اسرائیل را دست بگیرند.
🔸این شکست باعث شد تا جمال عبدالناصر کسی که ملل عرب او را یکی از قهرمانان ناسیونالیست خود می دانستند، از ریاست جمهوری استعفا کند و ننگ تاریخی را برای جهان عرب ثبت کند. او مجدداً به قدرت بازگشت و سه سال بعد از دنیا رفت و انور سادات بجای او رئیس جمهور مصر شد.
🔹اسرائیل که تا پیش از جنگ 6 روزه فقط 20 سال از تاریخ تأسیسش می گذشت با فتح ممالک اسلامی عربی، خود را در بین جهانیان به عنوان یک قدرت منطقه ای جا زد.
🔸شش سال بعد از جنگ 6 روزه، در سال 1973 باز هم مصر و سوریه با پشتیبانی سایر دولت ملت های عربی به اسرائیل حمله کردند تا شاید مناطق اشغال شده را از چنگ آن ها در بیاورند اما باز بدون هیچ دستاوردی با خسارت های بزرگی صحنه جنگ را ترک کردند و تنها 5 سال بعد بود در سال 1978 که انور سادات رئیس جمهور مصر با بیگن نخست وزیر اسرائیل به همراه آمریکایی ها در کمپ دیوید مذاکرات صلح را امضا کردند!
🔹اسرائیل در 6 ژوئن 1982 با هدف اخراج مبارزان فلسطینی از لبنان، به لبنان حمله کرد و تا پشت دروازه های بیروت رسید. اما نه ارتش لبنان توانست کاری کند نه مبارزان فلسطینی با صهیونیست ها درگیر شدند و نه جنبش امل اقدامی کرد. همه بجز بیانیه ها و اطلاعیه های کلی و محکوم کردن این حمله، اقدام دیگری انجام ندادند. اسرائیلی ها طی سه روز تا پشت دروازه های #بیروت رسیدند اما تنها یک گروه کوچک در جنوب بیروت 42 روز مقابل آن ها مقاومت کرد. گروه کوچکی که خود را شیعه معرفی می کردند با شعارهای الله اکبر مقابل صهیونیست ها ایستادند و تانک و نفربرهای ارتش کلاسیک اسرائیل را از دست آن ها در می آورده و در خیابان های بیروت به نمایش می گذاشتند.
🔸تلفات انسانی ارتش اسرائیل بالا گرفت و تقریباً 500 کشته دادند. افزایش تلفات و عدم توان برای اشغال بیروت کار را برای صهیونیست ها و آمریکایی ها سخت کرد. بدین ترتیب مذاکرات «فیلیپ حبیب» سیاستمدار آمریکایی(نماینده ریگان) با رهبران دولت لبنان صورت گرفت و دولت لبنان پذیرفت مبارزان فلسطینی را از لبنان اخراج کند!
🔹یکی از اهداف اصلی اسرائیل از جنگ 1982 و اشغال جنوب لبنان روی کارآمدن دولتی مسیحی و همسوی با خود در لبنان بود. بدین ترتیب در سال های اشغال لبنان، ارتشی به نام ارتش جنوب لبنان متشکل از مسیحیان مارونی، دروزی ها و تعدادی از مسلمانان بوجود آمد تا منافع اسرائیلی ها را تأمین کند.
🔸مقاومت گروه کوچک جوانان مذهبی که بعدها پایه گذار حزب الله شدند 18 سال به طول انجامید و سرانجام باعث شد اسرائیل در سال 2000 از جنوب لبنان خارج شود و این اولین و مهم ترین پیروزی بود. عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2000، باعث شد تا ارتش جنوب لبنان نیز متلاشی شود و سرآغازی بود برای اتمام اشغالگری اسرائیل. استراتژی از نیل تا فرات توسط این گروه کوچک مضحکه شد و پیامدهای ناگواری برای آنان بدنبال داشت.
🔹هرچند صهیونیست ها در سال 2006 می خواستند بار دیگر با حمله به لبنان، حزب الله را از بین برده تا خیالشان راحت شود اما این بار #حزب_الله_لبنان خیلی قوی تر به مبارزه با آن ها پرداخت و در یک نبرد جانانه 33 روز مقاومت کرد و بدین ترتیب استراتژی افسانه ای از نیل تا فرات اسرائیل به استراتژی دیوارکشی بدور خودشان مبدل شد و از ترس در امان ماندن از حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت در فلسطین و سوریه طرح دیوارکشی را به راه انداختند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3