پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۲) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش سوم) سه چهار
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۳)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#پدری_که_استاد_بود (بخش سوم)
پدرم ما را عادت داده بود که هیچ فرصتی را از دست ندهیم و هیچ روزی را بدون بهره گیری از درس و مباحثه نگذرانیم. ایشان از فرصت تعطیلی درس حوزه در ایام ماه محرم و همچنین ماه های تابستان هم بهره میگرفت.
در هفت روز اول ماه محرم برای من درس میگفت و سه روز بعد از آن را به مجالس روضه امام حسین (علیه السلام) میرفت.
چیزی را به نام «تعطیلی تابستانی» قبول نداشت و میگفت: ما در نجف علی رغم هوای طاقت فرسا و گرمای سخت، درسمان را ادامه میدادیم؛ بنابر این تابستانها در مشهد چرا باید درس و تحصیل تعطیل شود؟!
مطول را در ماه های تعطیل تابستان خواندم. شیخ فشارکی در تابستان از قم به مشهد می آمد و دو ماه میماند. من او را قبلا دورادور میشناختم، چون بیشتر در مشهد ادبیات عرب را تدریس میکرد و بعد هم که به قم میرفت، به تدریس همین دروس در قم میپرداخت.
از او خواستم در مشهد به من مطوّل درس بدهد، که پاسخ مثبت داد. من ساعتهایی طولانی از روز را به درس خواندن نزد او میپرداختم.
لذا بیان و مقداری از معانی و بدیع مطوّل را در خلال دو تابستان _یعنی ظرف چهارماه_ به پایان رساندم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۸ #مذاق_شارع ۷ #موارد_اعمال ۱ 🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاه
#اصول_فقه ۷۹
#مذاق_شارع ۸
#موارد_اعمال ۲
🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد.
💠 مورد ۲: تعیین یکی از احتمالات: گاهی اوقات در یک مساله، به حسب نص یا غیر آن، احتمالاتی وجود دارد که با لحاظ مذاق شرع، می توان یکی از آن ها را تعیین نمود.
✅ مثال ۱: در روایتی از امام صادق علیه السلام در مورد حکم احتکار، عبارت 《یکره》آمده است و در این عبارت، دو احتمال وجود دارد.
احتمال اول آن است که مراد از آن، کراهت اصطلاحی باشد. ولی با ملاحظه مذاق شریعت، این احتمال مردود است؛ زیرا احتکار، منجر به مفاسد و گرانی و قحطی و... می شود.
احتمال دوم، حرمت است و طبق مذاق شریعت، همین فرض متعین است.
✅ مثال ۲: در باب اجتهاد و تقلید، یک مساله این است که در فرض تساوی مراجع تقلید یا عدم امکان شناخت اعلم، آیا احتیاط بین نظرات همه مراجع واجب است یا تخییر جایز است؟
پاسخ آن است که با ملاحظه مذاق شارع، می توان اثبات کرد که احتیاط واجب نیست، زیرا بنا و مسلک شارع حکیم بر تسهیل و آسانی احکام شرعی است.
💠 اشکال: تخییر در این جا عقلی است و هیچ ربطی به مذاق شریعت ندارد؛ زیرا در این فرض امتثال قطعی با احتیاط، مستلزم محذور است و در نتیجه عقل، حکم به جواز امتثال اجمالی می نماید.
پاسخ: در فتاوی مجتهدین در بسیاری از موارد، هیچ اختلافی وجود ندارد و در مواردی هم که اختلاف هست، در حدی که مستلزم محذور باشد، نیست. بنابراین در این فرض، تنها مستند این حکم، ملاحظه مذاق شارع است.
🔆 نتیجه: به هر حال، در کبرای این که اجمال و احتمالات را با کمک مذاق شارع می توان برطرف نمود، هیچ شکی نیست؛ اگر چه ممکن است برای رفع برخی از این اجمال و ابهام ها، راه های دیگری نیز وجود داشته باشد. بنابراین، مناقشه در مثال، جایز نیست.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۳) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #پدری_که_استاد_بود (بخش سوم) پدرم ما را عاد
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۴)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش چهارم)
شیخ فشارکی بعدا فهمید که که من مکاسب هم میخوانم و لذا در پیشرفت سریع من در فقه شگفت زده شد.
او خود، این کتاب را در قم تدریس میکرد. پدرم بر درس خواندن ما به طور مستمر نظارت میکرد.
ما را گاه با تشویق و گاه با تندی، به آن ترغیب میکرد. من همیشه تسلیم روش پدر و مجری خواست او بودم.
هرگاه در مورد درسی که میخواندم، اظهار نظر میکردم، پدرم خیلی خوشحال میشد و به من که چهارده پانزده ساله بودم، می گفت: تو مجتهدی و قدرت استنباط داری.
با برادرم مباحثه میکردم. پس از مباحثه، پدرم ما را به اتاق خود میخواند، از ما پرسش میکرد و آنچه را نتوانسته بودیم بفهمیم، برایمان توضیح میداد.
به خاطر دارم که خانه ما سه اتاق داشت. دو اتاق از آن پدر بود، یک اتاق نسبتا بزرگ برای مهمان ها، و یک اتاق هم برای مطالعه و غذا خوردن و استراحت؛ شبیه حجره طلاب.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از فقه و معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح حدیثی از امام کاظم(علیهالسّلام) در ابتدای درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
💠تقوا و مراقبت در گفتار
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1 (خون دلی که لعل شد ۲۴) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #مدارس_ومراحل_تحصیل_حوزوی (بخش چهارم) شیخ ف
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۵)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#پدری_که_استاد_بود (بخش سوم)
ماهم همگی یک اتاق داشتیم: چهار برادر و چهار خواهر، با مادر! در مواردی که مادر مهمان یا روضه داشت، ناگزیر بودیم بیرون خانه بمانیم! در اتاق مخصوص پدر، میزی به درازا و پهنای 80 در 40 بود. (که در زمستان با گذاشتن منقلی در زیر آن، برای گرمایش هم مورد استفاده واقع میشد که به آن کرسی میگویند.)
پدر در سمت طول میز چهار زانو مینشست، ما هم هردو کنار یکدیگر در یک سمت عرض آن می نشستیم. بخاطر هیبت و جدیت پدر در اثنای درس و مباحثه، من و برادرم بر سر اینکه کدام دور تر از پدر بنشینیم، باهم کشمکش داشتیم!
بی شک این تندی و خشم پدر هر چند جنبه هایی منفی داشت، اما منکر جنبه های مثبت آن نمیتوانم بشوم؛ زیرا این سختگیری ما را منضبط بار آورد و از انحرافاتی که برای برخی فرزندان روحانیون به علت عدم توجه به آنها پیش می آمد، به دور داشت.
یکی دیگر از اثرات آن نیز این بود که من توانستم ادبیات عرب و دوره ی سطح فقه و اصول را در پنج سال و نیم به پایان برسانم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۵) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #پدری_که_استاد_بود (بخش سوم) ماهم همگی یک ات
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۶)
#فصل_دوم (در محضر اساتید)
#علاقه_مندی_های_من
از شش سال تحصیل در حوزه ی مشهد خاطرات بسیاری دارم که یک مورد آن را ذکر میکنم و آن عبارت بود از شیفتگی شدید من به مطالعه ی کتاب های داستان و رمانهای مشهور جهانی و ایرانی.
شاید من همه ی داستان های "میشل زواگو" را که ده تا است، خوانده ام.
داستانهای "الکساندر دوما" ی پدر و پسر هم خوانده ام. همچنین تمامی یا بیشتر داستانهای ایرانی را نیز خوانده ام.
خواندن این داستانها و رمانها تاثیر محسوسی در ذهن و شیوه ی نگارشی انسان دارد.
سال 1336 چند ماه به عراق سفر کردم؛ برخی کتابهایی را هم که به آنها خیلی علاقه داشتم، به همراه خود بردم.
بعد به کتابخانه ی شوشتریه ی نجف اشرف رفتم که اتفاقا بسیاری از کتابهای عمویم_سید محمد_ در این کتابخانه هست و موقوفه آنجاست. در آنجا کتابهایی را استنساخ کردم. سپس به همراه خانواده از طریق بصره به ایران بازگشتیم و از خرمشهر با قطار به تهران آمدیم. در تهران کتابها به همراه چند شناسنامه گم کردم.
همه جا رو زیرو رو کردم و هرجایی را گشتم، به انبار های راه آهن رفتم و مدتها در آنجا جست و جو کردم؛ اما نتیجه ای نداشت. پریشان و اندوهگین و افسوسمند به مشهد بازگشتم.
دوسال بعد نامه ای از یک راننده ی تاکسی به دستم رسید که نوشته بود: من بسته ای که در اتوموبیلم جا مانده بود، پیدا کردم؛ اما هیچ نشانی از صاحبش در آن نیافتم؛ فقط چند کتاب و شناسنامه در آن بود. دیدم صاحب شناسنامه، معمم است؛ لذا از فردی معمم در تهران پرسو جو کردم و او نشانی مسجد مشهد را به من داد. به این ترتیب کتابها به من بازگشت!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 #گشایش_اقتصادی و باز انتظار و التماس!
🔹دشمنی آمریکا و اروپا، تنها با ما نیست. آنها با تمام جهان مشکل دارند و باهمه ملتها دشمناند. نگاهی به تاریخچه سراسر جنگ غرب کنید؛ نگاهی به جنگ نظامی ناتو علیه ویتنام و عراق و افغانستان بیاندازید، نگاهی به ظلم دولتهای غربی به دولت-ملتها بیاندازید، اگر زورشان میرسید با ایران بدتر از لیبی و یمن و سوریه میکردند.
🔹ماباید ضمن حفظ نقاط قوت خود در عرصه دفاعی، امنیتی، موشکی، نفوذ منطقهای، هستهای، علمی و ... به فکر رفع نقاط ضعف خود در حوزههای اقتصاد، عدالت و فرهنگ، ناکارآمدی، فساد و ... باشیم؛ وگرنه با تسلیم در برابر غرب و مذاکره با آمریکا و نابودی نقاط قوتمان در عرصه هستهای و موشکی و منطقهای، هیچ گشایش اقتصادی رخ نخواهد داد!
🔹هفت سال مملکت را با حاکمیت وزرای ۱۰۰۰ میلیاردی پیرِ فرتوتِ ناکارآمدِ سرمایهدار، در انتظار رفع تحریمها به اینجا رساندند چه نتیجهای داشت که حالا در انتظار رفع موقت تحریمها بمانیم؟!
🔸روزی که رهبری فرمود کلید حل مشکلات اقتصادی در وین و لوزان و ... نیست، گوش نکردند و گفتند در سیاست بدبینی معنی ندارد حالا باز بجای عبرت گرفتن و عذرخواهی از ملت، آرزوی پیروزی "جو بایدن" را دارند!
✅ داود مدرسی یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۶) #فصل_دوم (در محضر اساتید) #علاقه_مندی_های_من از شش سال تحصیل در حوزه ی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۷)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#علاقه_به_زبان_عربی(بخش اول)
مادرم در محیط عربی پرورش یافته بود. جد مادرم که از اصفهان به نجف مهاجرت کرد، از خاندان میر دامادی ساکن در نجف آباد اصفهان بود. شاخههایی از این خاندان در نجف اشرف هستند.
پدرِ مادرم از علمای فاضل، و عرب زبان بود، و لذا مادرم در خانه ای پرورش یافت که به عربی تکلم میکردند. ایشان پیش از بلوغ با خانواده خود به ایران آمد، و لذا با عربی عامیانه ی معمول در نجف آشنایی داشت.
مادرم با قرآن بخوبی آشنا بود، و با احادیث شریف و کتب عربی نیز آشنایی داشت.
در مدرسه ابتدایی، قواعد زبان عربی را از طریق کتاب جامع المقدمات نزد برخی معلمان معمم مدرسه آموختم. در سن یازده یا دوازده سالگی، مطالعه ی علوم عربی را بصورت جدی و پیگیر آغاز کردم.
برادرانم همگی در این حال و هوا مانند من بودند. ولی من به شکل ویژه ای شیفته ی زبان عربی بودم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۹ #مذاق_شارع ۸ #موارد_اعمال ۲ 🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاه
#اصول_فقه ۸۰
#مذاق_شارع ۹
#موارد_اعمال ۳
🖋مذاق شارع گاهی برای توسعه حکم و گاهی برای تضییق حکم و گاهی برای اموری دیگر (غیر از توسعه و تضییق) به کار می رود. در ادامه، برخی از این موارد ذکر خواهد شد.
💠 مورد ۳: ترجیح یکی از دو امر متزاحم در باب تزاحم.
✅ مثال ۱: مثال معروف در باب اجتماع امر و نهی، تزاحم بین نماز و غصب است.
محقق عراقی، در این مساله با استناد به مذاق شریعت، ترجیح را با غصب دانسته است و معتقد است که شارع حکیم، به دلایلی مانند اهمیت حق الناس، اهتمام فراوانی به مفسده غصب دارد.
✅ مثال ۲: یکی از مسائلی که در مورد مصحف شریف (قرآن کریم) مطرح است این است که آیا نقل ملکیت آن به کافر، صحیح است یا خیر؟
برخی به دلیل این که کافر جنس است و ممکن است صفحات و آیات شریفه را لمس نموده و آن را نجس نماید، فتوای به عدم جواز داده اند.
برخی نیز مانند امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با استناد به مذاق شریعت، فتوای به جواز داده است، زیرا معتقد است که مصلحت تبلیغ اسلام و ترویج احکام و هدایت کفار، با مفسده احتمالی لمس مذکور، تزاحم دارد و ترجیح با هدایت کفار است؛ زیرا از مذاق شارع می توان اثبات کرد که به هدایت انسان ها بسیار اهمیت می دهد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۷) #فصل_سوم (ساحل دجله) #علاقه_به_زبان_عربی(بخش اول) مادرم در محیط عربی پ
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۸)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#علاقه_به_زبان_عربی(بخش دوم)
عراقی ها در قالب هیئت هایی برای زیارت به شهر مشهد می آمدند. آنها در صحن حرم امام رضا(علیه السلام) تجمع میکردند، شعر ها و قصایدی میخواندند. من ساعتهای طولانی می ایستادم و دل به آنها میسپردم؛ با دقت فراوان به کلمات آنها گوش میدادم و به سخنانشان توجه میکردم.
وقتی به زبان عربی گوش میسپارم، احساس ویژه ای به من دست میدهد.
با شنیدن این زبان، ار اعماق وجود خود تحت تاثیر قرار میگیرم. در واقع عموم ایرانیان_بویژه متدینین آنان_ زبان عربی را دوست دارند. روابط برادرانه ای که در طول تاریخ اسلام میان ایرانیان و همسایگان عرب آنها برقرار بوده، از جهت گستردگی، عمق و فراگیری، در میان هیچ یک از ملل جهان نظیر ندارد.
از همینجاست که درمیابیم موضع گیری برخی اعراب تحت عنوان عربیت، در دفاع از تجاوز ظالمانه علیه نظام اسلامی ایران، چه خسارت سنگین و چه جنایتی بزرگی بوده است؛ حال آنان که از روح تجاوزگرانه ی متجاوز آگاهی داشتند و میدانستند موضع گیری شان چه اندازه موجب ازبین رفتن این احساسات انسانی بی نظیر خواهد شد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل
💠رهبر انقلاب: روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
١٣٨٨/٠٩/٢٢
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۸) #فصل_سوم (ساحل دجله) #علاقه_به_زبان_عربی(بخش دوم) عراقی ها در قالب هیئ
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۹)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#بیان_فصیح_وعامیانه
در سفر به عراق میکوشیدم فقط به عربی حرف بزنم، ولی گاه با مشکل تفاوت میان زبان فصیح و عامیانه مواجه میشدم.
از جمله اینکه مادرم مرا فرستاد که از بقال محله برنج بخرم. در بقالی زنی فروشنده بود. به عربی به او گفتم: شما برنج دارید؟ (برنج به عربی فصیح:رُزْ، و در گویش محلی عراق: تِمّن گفته میشود)با تعجب گفت: رُزّ؟ رز چیست؟ شروع کردم با ایما و اشاره معنای "رُزّ" را برایش توضیح دهم ولی نفهمید. و برای آنکه خود را راحت کن، گفت ما رز نداریم!
به نزد مادرم آمدم و جریان را برای او گفتم. ایشان خندید و گفت: باید بگویی "تِمّن" نه "رُزّ". سپس ایشان خودش رفت و تمن خرید.
به خاطر علاقه به زبان عربی، در سفر به عراق به دنبال منطقه ای میگشتم که به فارسی حرف نزنند و از آنجا که ساکنان شهر های مقدس غالبا فارسی را خوب میدانند، از کاظمین به بغداد میرفتم تا فقط عربی حرف بزنم.
یک روز در ساحل دجله قدم میزدم. به یک قهوه خانه رسیدم و داخل شدم و نشستم. روزنامه ای برداشتم، سیگاری آتش زدم و سفارش چای دادم. قهوه خانه شلوغ نبود، تعداد اندکی مشتری داشت. دیدم کارگر قهوه خانه درحالی که چای میریزد، باتعجب به من نگاه میکند و با رفیقش حرف میزند.
بعد چای دیگری سفارش دادم. وقتی خواستم بیرون بروم و پول پرداخت کنم، تصویری که درقهوه خانه آویخته بودند و نشان میداد صاحب قهوه خانه مسیحی است، نظرم را جلب کرد.
آنگاه علت تعجب کارگر قهوه خانه را _که دیده بود یک مرد معمم در قهوه خانه اش نشسته_ دریافتم. یک بار هم در خیابان های بغداد میگشتم و راه را گم کردم.
از رهگذری سراغ شارع الرشید (خیابان الرشید) را گرفتم. چون اگر به آنجا میرسیدم، دیگر میدانستم چگونه به کاظمین برگردم. از لحجه ام فهمید ایرانی ام. به فارسی گفت: شارع الرشید را میخواهی؟!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 دیوارکشی، جایگزین استراتژی از نیل تا فرات
#ماجرای_مقاومت - 1
#بین_الملل
🔹وقتی اعراب در کمتر از شش روز در ژوئن 1967، شکست مفتضحانه ای از اسرائیل خوردند و اسرائیل توانست در 6 روز، با چند اقدام ضربتی، فرودگاه ها و نقاط استراتژیکِ سه دولت «مصر، سوریه و اردن» را مورد هدف قرار دهد و صحرای سینا، کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، ارتفاعات جولان و شهر قنیطره را به اشغال درآورد، اقتدار خود را در منطقه تثبیت کرد و به دنیا نشان داد که نباید اسرائیل را دست بگیرند.
🔸این شکست باعث شد تا جمال عبدالناصر کسی که ملل عرب او را یکی از قهرمانان ناسیونالیست خود می دانستند، از ریاست جمهوری استعفا کند و ننگ تاریخی را برای جهان عرب ثبت کند. او مجدداً به قدرت بازگشت و سه سال بعد از دنیا رفت و انور سادات بجای او رئیس جمهور مصر شد.
🔹اسرائیل که تا پیش از جنگ 6 روزه فقط 20 سال از تاریخ تأسیسش می گذشت با فتح ممالک اسلامی عربی، خود را در بین جهانیان به عنوان یک قدرت منطقه ای جا زد.
🔸شش سال بعد از جنگ 6 روزه، در سال 1973 باز هم مصر و سوریه با پشتیبانی سایر دولت ملت های عربی به اسرائیل حمله کردند تا شاید مناطق اشغال شده را از چنگ آن ها در بیاورند اما باز بدون هیچ دستاوردی با خسارت های بزرگی صحنه جنگ را ترک کردند و تنها 5 سال بعد بود در سال 1978 که انور سادات رئیس جمهور مصر با بیگن نخست وزیر اسرائیل به همراه آمریکایی ها در کمپ دیوید مذاکرات صلح را امضا کردند!
🔹اسرائیل در 6 ژوئن 1982 با هدف اخراج مبارزان فلسطینی از لبنان، به لبنان حمله کرد و تا پشت دروازه های بیروت رسید. اما نه ارتش لبنان توانست کاری کند نه مبارزان فلسطینی با صهیونیست ها درگیر شدند و نه جنبش امل اقدامی کرد. همه بجز بیانیه ها و اطلاعیه های کلی و محکوم کردن این حمله، اقدام دیگری انجام ندادند. اسرائیلی ها طی سه روز تا پشت دروازه های #بیروت رسیدند اما تنها یک گروه کوچک در جنوب بیروت 42 روز مقابل آن ها مقاومت کرد. گروه کوچکی که خود را شیعه معرفی می کردند با شعارهای الله اکبر مقابل صهیونیست ها ایستادند و تانک و نفربرهای ارتش کلاسیک اسرائیل را از دست آن ها در می آورده و در خیابان های بیروت به نمایش می گذاشتند.
🔸تلفات انسانی ارتش اسرائیل بالا گرفت و تقریباً 500 کشته دادند. افزایش تلفات و عدم توان برای اشغال بیروت کار را برای صهیونیست ها و آمریکایی ها سخت کرد. بدین ترتیب مذاکرات «فیلیپ حبیب» سیاستمدار آمریکایی(نماینده ریگان) با رهبران دولت لبنان صورت گرفت و دولت لبنان پذیرفت مبارزان فلسطینی را از لبنان اخراج کند!
🔹یکی از اهداف اصلی اسرائیل از جنگ 1982 و اشغال جنوب لبنان روی کارآمدن دولتی مسیحی و همسوی با خود در لبنان بود. بدین ترتیب در سال های اشغال لبنان، ارتشی به نام ارتش جنوب لبنان متشکل از مسیحیان مارونی، دروزی ها و تعدادی از مسلمانان بوجود آمد تا منافع اسرائیلی ها را تأمین کند.
🔸مقاومت گروه کوچک جوانان مذهبی که بعدها پایه گذار حزب الله شدند 18 سال به طول انجامید و سرانجام باعث شد اسرائیل در سال 2000 از جنوب لبنان خارج شود و این اولین و مهم ترین پیروزی بود. عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2000، باعث شد تا ارتش جنوب لبنان نیز متلاشی شود و سرآغازی بود برای اتمام اشغالگری اسرائیل. استراتژی از نیل تا فرات توسط این گروه کوچک مضحکه شد و پیامدهای ناگواری برای آنان بدنبال داشت.
🔹هرچند صهیونیست ها در سال 2006 می خواستند بار دیگر با حمله به لبنان، حزب الله را از بین برده تا خیالشان راحت شود اما این بار #حزب_الله_لبنان خیلی قوی تر به مبارزه با آن ها پرداخت و در یک نبرد جانانه 33 روز مقاومت کرد و بدین ترتیب استراتژی افسانه ای از نیل تا فرات اسرائیل به استراتژی دیوارکشی بدور خودشان مبدل شد و از ترس در امان ماندن از حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت در فلسطین و سوریه طرح دیوارکشی را به راه انداختند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۲۹) #فصل_سوم (ساحل دجله) #بیان_فصیح_وعامیانه در سفر به عراق میکوشیدم فقط ب
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۰)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#ترجمه_از_عربی
در سال 1338 یا 1339 هنگام اقامت در قم، برای مطالعه ی کتابهای عربی معاصر به خانه آقا شیخ محمد کرمی که از علمای خوزستان است، رفت و آمد داشتم.
ما برخی از کتابهای جبران خلیل جبران را میخواندیم. در آن زمان کتاب اشک و لبخند جبران را ترجمه کردم، و هنوز آن ترجمه را که از نخستین کار من در زمینه ترجمه از عربی به فارسی است، دارم.
پس از آن، نوشته هایی از محمد قطب و سید قطب را ترجمه کردم که بیشتر آن ترجمه ها در داخل سلول زندان صورت گرفت.
بیشتر کتاب شبهات حول الاسلام (شبه هایی پیرامون اسلام) نوشته محمد قطب را ترجمه کردم؛ بعدا مطلع شدم این کتاب را پیش از من دو بار ترجمه کردند؛ لذا آنرا رها کردم.
کتاب المستقبل لهذا الدین (آینده در قلمرو اسلام) نوشته ی سید قطب را هم ترجمه کردم. این کتاب در ذهن من مطالب بسیاری را برای اندیشه و تحقیق برانگیخت که آنها را به کتاب افزودم. این افزوده ها ساواک را بیشتر تحریک کرد.
کتاب الاسلام و مشکلات الحضاره (اسلام و مشکلات تمدن) نوشته ی سید قطب را نیز با مقدمه ای مهم ترجمه کردم.
از جمله ترجمه های دیگرم از عربی به فارسی، بخش نخست تفسیر فی ظلال القرآن (در سایه سار قرآن) _چاپ ششم_ بود.
احمد آرام تمام چاپ اول کتاب را ترجمه کرده بود، ولی مرحوم سید قطب در چاپ ششم مطالب زیادی به کتاب افزوده بود.
یکی از آقایان به من پیشنهاد کرد که این کتاب را در ازای دریافت 2500 تومان ترجمه کنم. وضع مالی من هم در دهه50 سخت بود؛ لذا این پیشنهاد را پذیرفتم. من به شدت تحت تاثیر این کتاب بودم و آن را با تمام احساسات و عواطف خود ترجمه کردم.
همچنین، در جهت ارایه ی نظریه ی امامت به جامعه در چهار چوب اصیل اسلامی آن، کتاب صلح امام حسن تالیف شیخ راضی آل یاسین را ترجمه کردم. کما اینکه کتابهای دیگری را نیز ترجمه نمودم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
آیت الله جاودان :
روز مباهله از نظر عظمت، اگر بگوییم از روز غدیر بیشتر است، باکی نیست. در غدیر، امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) به عنوان ولی امر و جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی شد، اما در روز مباهله پیغمبر فرمودند که امیرالمؤمنین علی، خودِ پیامبر است!
امیرالمؤمنین مثل پیغمبر است. پیامبر در عمل به دستور «خودتان را بخوانید»، دست امیرالمؤمنین را گرفتهاست. «خودتان را بخوانید» یعنی چه؟
ایشان حضرت علی را خواندهاست؛ او خود من است.
.
.
www.javedan.ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۰) #فصل_سوم (ساحل دجله) #ترجمه_از_عربی در سال 1338 یا 1339 هنگام اقامت در
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۱)
#فصل_سوم (ساحل دجله)
#فراگیری_ادبیات_عرب
پیش تر گفتم که ادبیات عرب را در بالاترین سطوح آموختم. من شیفتهی این علوم بودم و از آن لذت میبردم؛ بویژه بیشتر شیفته ی کتاب مغنی در نحو و مطول در بلاغت بودم.
بخش بدیع در مطول از شیرین ترین درسهای من بود. من باموضوعات این بخش، زندگی میکردم و روحم از آن مالامال میشد.
بسیاری از شواهد شعری آن را از بر کردم. علم بیان هم به همین گونه بود.
تا الان هم گاهی برخی از آن ابیات را باخود زمزمه میکنم؛ مانند این نمونه:
و کأَنَّ مُحمَرّ الشقیـ/ قِ إذا تصوّب أو تصعّد
أعلام یاقوتٍ نُشـــر/ نَ علی رماحٍ من زَبَرجَد
یا:
و کأَنّ النجوم بین دجاها/ سنن لاح بینهنّ ابتداع
که از شاهکار های تشبیه است.
و از دیگرشاهکار های تشبیه در بلاغت نیز این گفته ی شاعر است:
کانّ مثار النقع فوق رئوسنا/ و اسیافنا لیل تهاوی کواکبه
شگفت آوراینکه چنین تشبیه جالب و دقیقی، کار یک فرد نابینا است که نه جنگ را میتواند ببیند، و نه گرد و خاک آن را، و نه شمشیر های آن را!
همچنین از شاهد مثالهای بسیار جالب در بدیع، سخن ابو تمّام است که میگوید:
یقول فی«قومس»قومی و قد اخذت/ منا السَّری و خطی المهریه القودِ/ امطـــلع الشمس تبغی ان تــــؤمّ بنـــا/ فقلت کــلّا، ولــکن مطــلع الجودِ
هیچ شاعری _حتی منبتی_ به پای ابو تمّام نرسیدت، بلکه منبتی از ابوتمّام خیلی اخذ کرده است.
من تمام کتاب اغانی را خوانده ام. از جمله عواملی که مرا به ادامه ی خواندن این کتاب تشویق میکرد، لذتی بود که از اشعار میبردم.
چند جزوه دارم که حاوی مطالبی است که از اغانی گلچین کرده ام. البته از خواندن این کتاب هدف دیگری هم داشتم که به جای خود گفته شده است.
دانشنامه های بزرگ عربی را در زمینه های تاریخی و تاریخ ادبیات خوانده ام و حاشیه ها و ملاحظات خود را پشت جلد هرکتاب نوشته ام.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید | «رَوضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الجَنَّة»
✅ بازدید آیت الله مصباح یزدی از نمایشگاه ملیتا در جنوب #لبنان
۱۳۹۶/۱/۲۶
❗انتشار برای اولین بار
🔺به مناسبت سالروز پیروزی #حزب_الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه
📽جهت مشاهده با کیفیت بالا تر:
https://www.aparat.com/v/EVqrW
🌐 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۱) #فصل_سوم (ساحل دجله) #فراگیری_ادبیات_عرب پیش تر گفتم که ادبیات عرب را
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۲)
#فصل_سوم (ساحل دجله ۶)
#ابوذیه
در سال 1342 در زندان قزل قلعه به گروهی از زندانیان عرب خوزستانی برخوردم. تفصیل ارتباطم با آن برادران را هنگام صحبت از بازداشتهایم خواهم گفت.
فعلا به همین مقدار بسنده میکنم که درباره شدت علاقه ام به پیشترفت در مکالمه عربی هنگام دیدار باآن زندانیان عرب سخن بگویم.
همه ی آنها چون ایرانی بودند، فارسی میدانستند؛ اما من بخاطر علاقه ی ویژه ای که به زبان عربی دارم، با آنها به این زبان صحبت می کردم. در میان آنها مردی علاقه مند به ادبیات بود، با شعر آشنایی داشت و اشعاربسیاری را حفظ بود؛ که من ابیات بسیاری از اشعاری را که از او شنیدم، به خاطر سپردم.
او عاشق شعر"السید الحبوبی" بود و دائما شعر اورا تکرار میکرد. این مرد "سید باقر نزاری" نام داشت. او این بیت را خیلی بر زبان جاری میکرد:
اتت و حیاض الموت بینی و بینها/ و جادت بوصل حین لا ینفع الوصل
ونیز این بیت:
ساصبر حتّی یعلم الصّبر انَّنی/ صبرت علی شیء امرّ من الصّبر
همچنین برادران عرب در زندان، گونه ای شعر عامیانه را _که ابوذیه مینامند_ میخواندند. از جمله ی این نوع شعرها که در حافظه ام مانده، یکی هم این است:
البدر شعّ بجبینک و الله لِیلِه/ و البَرَد بشفاک یا ادعج و الله لیله
مضیت لیله بوصالک و الله لیله/ عثربیها الدهرو حواک لیَّ
در میانشان جوانی روشن فکر و با سواد، با لقب «آل ناصر الکعبی» بود. من با او خیلی به عربی صحبت میکردم. به او مقداری قواعد عربی می آموختم؛ زیرا با آنکه عرب بود، قواعد زبان را نمیدانست. همچنین از من خواست تا زبان ترکی به او بیاموزم. من هم از او قدری زبان انگلیسی آموختم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 لوح | در سایه تحریف
🔻به موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست. هدف ضربه به روحیه مردم و آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد. زیرا عرصه جنگ ارادهها است. ۹۹/۵/۱۰
💻 @khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۲) #فصل_سوم (ساحل دجله ۶) #ابوذیه در سال 1342 در زندان قزل قلعه به گروهی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۳)
#فصل_سوم (ساحل دجله ۷)
#جواهری_شاعر (بخش اول)
ادبیات معاصر عرب در مجموع نتوانسته علاقه ام را جلب کند؛ چون در قسمتهایی از آن چیزهایی یافته ام که منافی ذائقه ی عربی و زبان عربی است. بویژه باید از سبک متاثر از سبک و محتوای ادبیات اروپایی یاد کنم، که نه ادبیات عربی است و نه ادبیات اروپایی بلکه چهره ی مسخ شده ای است که هر طبع سالم و ذوق سلیمی آن را پس میزند.
لذا در جست جوی آن ابیاتی برآمدم که با زبان عربی لذتبخشی که با آن خو گرفته ام، سازگار بوده و از زبان و سبک آن، از اصالت برخوردار باشد.
من آثار نویسندگان و شعرای بزرگ معاصر مصری، شامی و عراقی را خوانده ام؛ اما گمشده ی خود را _از جمله_ در سروده های محمد مهدی جواهری، شاعر عراقی، یافتم.
جواهری به دلیل پرورش ادبی و دینی اصیل خود در خانواده ی معروف جواهری و محیط دینی و ادبی نجف، زبان و بیان عربی اصیلی دارد؛ کمااینکه توجه به رنج ها و ارزوهای مردم و تاثیرپذیری آن، از ویژگی های برجسته ی شعر او است.
ویژگی دیگرش، مواضع شجاعانه ی او در مقابله با حاکمان ستمگر است، که بخاطر آن بارها بازداشت و زندانی شد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#خاطرات
همیشه با دو سه نفر می رفت گلزار شهدا
قدم به قدم که می رفت جلو،
دلتنگ تر از قبل می شد،
دلتنگ شهادت،🕊
دلتنگ رفقای شهیدش...💔
کنار قبور می ایستاد و رازهای مگویش را به یارانش می گفت. جنس نجواهای فرمانده را نشنیده هم می شد فهمید.😢
نجواهایی از جنس دلتنگی، جاماندگی و دلواپسی .حاجی بین قبر ها راه می رفت می نشست و خلوت می کرد بعد رو می کرد به ما و می گفت:《قرآن همراهتون هست؟》😊
اگر بود که سوره حشر را می خواند و اگر هم نبود از توی موبایل📱 برایش می آوردیم این عادت حاجی بود باید سوره حشر را سر مزار شهدا حتما می خواند...🌹
@soleymani_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۳) #فصل_سوم (ساحل دجله ۷) #جواهری_شاعر (بخش اول) ادبیات معاصر عرب در مجمو
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۴)
#فصل_سوم (ساحل دجله ۸)
#جواهری_شاعر(بخش دوم)
وقتی دوست لبنانی ادیب و فاضلم، مرحوم سید جواد فضل الله از انقلابیگری و مواضع باصلابت جواهری برایم گفت، به این شاعر بیشتر علاقه مند شدم.
او همچنین از قصیده ای که جواهری در برابر مرحوم محمد حسین کاشف الغطا انشاد کرده بود، برایم گفت؛ که این قصیده کاشف الغطا را عمیقا تکان داد و از بس از آن خوشش آمد، زمام اختیار از دست داد و فریاد کشید: بخدا قسم تو متنبی این عصری!
و جواهری بلافاصله جواب داد: شیخنا! متنبی شاعر سیف الدوله بود و من شاعر سیف الاسلام! مقصودش از سیف الاسلام(شمشیر اسلام) همان خود کاشف الغطا بود.
از شما چه پنهان، من هنگامی که برخی قصاید جواهری را خواندم، گریسستم. قصیده«لالایی گرسنگان» (تنویمه الجیاع) از آن جمله است:
نامی جیاع الشعب نامی/ حرستک آلهه الطعام
نامی، فان لم تشبعی/ من یقظه فمن المنام
اما وقتی در این قصیده ابیاتی را خواندم که حاکی از برداشت نادرست از دین و وظیفه ی علمای دین است، متاثر شدم. وی میگوید:
نامی علی تلک العظات / الغر من ذاک الامام
یوصیک ان تَدَعی المباهج/ واللذایذ للیام
و تعوضی عن کل ذلک/ بالسجود و بالقیام
من در همان وقت در حاشیه ی صفحه ی کتاب ملاحظه ام را نوشتم و از اینکه حقیقت رسالت انقلابی اسلام از فکر شاعر دور مانده، تعجب خود را ابراز داشتم. ولی به راستی آیا این سخن شاعر درباره ی وعاظ السلاطین است که ماموریت تخدیر مردمان را به نام دین دارند؟!
اگر مقصود او این واعظان بوده، شایسته میبود که آنها را در سخن خود مشخص میکرد.
همچنین از جمله قصاید جواهری که مرا عمیقا تکان داد، "روز شهید" (یوم الشهید) است که در آن میگوید:
تبّاً لدوله عاجزین توهّموا/ انّ «الحکومه» بالسیاط تُدامُ
و اذا تفجّرت الصدور بغیظها/ حَنَقاً، کما تتفجّر الالغامُ
فاذا بهم عصفا اکیلاً یرتمی/ و اذا بما رکنوا الیه رکامُ
خواندن ابیات قصیده ی «ای سیاهی! همه جارا فراگیر!» (اطبق دُجی)
در من طوفانی به پا کرد:
اطبق دجی، اطبق ضباب/ اطبق جهامّا یا سحاب
اطبق علی متلبدیـ/ نَ شکا خمولهم الذباب
اطبق علی المعزی یُرا/ دُ بها علی الجوع احتلاب
اطبق علی هذی الکرو/ شِ یمطّها شحم مذاب
اطبق: فانت لهذه السوءات/ _عاریه_ حجاب
کن سترها لاینبلج صبــ/ ــحٌ و لایخفق شهاب
هرگاه شوق ادبیات معاصر عرب در دلم می افتد، دیوان جواهری را میگشایم و خود به تنهایی، یا به همراه کسانی که علاقه به ادبیات عرب در آنها سراغ دارم، به خواندن اشعار او می پردازم.
شاعر و غربت او را به یاد می آورم و آرزو میکنم تا به میهن خود بازگردد و ببیند _چنان که خواسته است_ سیاهی شب دراز دامن از میهن رخت بربسته است.
در سال ۱۳۷۱ کتابی از جواهری به دستم رسید با عنوان ذکریاتی (خاطرات من) که آن را با شوق بسیار خواندم و با وجود تراکم کار ها و اشتغالات، آن را ظرف چند روز تموم کردم.
بسیاری از صفحات آن را حاشیه نویسی کردم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۴) #فصل_سوم (ساحل دجله ۸) #جواهری_شاعر(بخش دوم) وقتی دوست لبنانی ادیب و ف
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۳۵)
#فصل_سوم (ساحل دجله ۹)
#جواهری_شاعر(بخش سوم)
گاه که میدیدم به رخدادی اشاره دارد، به دیوان مراجعه میکردم تا ببینم آن رخداد را در شعر خود چگونه بیان کرده است.
بعدا شنیدم علاقه مند است به اتفاق همسرش به زیارت امام رضا (علیه السلام) مشرف شود.
من از دوستان خواستم تسهیلات لازم را برای زیارت آنها فراهم کنند. اما همسرش پیش از آنکه به آرزوی خود برای زیارت ثامن الائمه برسد، درگذشت.
البته دستور دادم به احترام خاندان جواهری و شاعر این خانواده، مجلس فاتحه ای برای آن مرحومه در حرم رضوی برگزار شود. سپش فردی از دفترم برای تسلیت گویی به جواهری، و دعوت از او برای سفر به ایران اعزام شد.
وی بلافاصله دعوت را پذیرفت و رهسپار ایران شد. ما دوست داشتیم شاعر، روزهایی را در سایه اسلام و انقلاب اسلامی به سر برد تا وجود امتی سربلند و باعزت و عصیانگر علیه ستم و ستمگران و تلاش برای تحقق پیروزی در عرصه های مختلف سازندگی را _که آرزوی قلبی اش بوده_ به چشم ببیندد؛ دوست داشتیم او اسلام را _همچنان که آرزو میکرد_زنده، پویا، انقلابی و پر تحرک ببیند، تا خاطرش بدان بیاساید و دلش در کنار آن آرام گیرد؛ و بدین سان، مسیر طولانی زندگی خود را با خوشی به پایان برساند.
اما روح متلاطم و نا آرام و ملتهب شاعر _که بیش از هشتاد سال با یک زندگی پر خروش سرشار از کشاکش و دگیری و دشمنی و خصومت خو گرفته_ کجا میتواند آرام و قرار یابد و چگونه میتواند به آرامش برسد؟
او مدتی اینجا ماند، با من دیدار کرد، و نسبت به من و جمهوری اسلامی ایران احساسات خوبی را ابراز داشت.
نسخه ای از کتاب ذکریاتی را نیز به من هدیه کرد، به همراه ابیاتی با مطلع زیر:
سیدی ایها الاعزل الاجل/ انت ذو منه و انت المدل
سپس در روز عید غدیر قصیده ای برایم فرستاد با مطلع زیر:
ابا الحسین تحیات معطره/ فی یوم عید(غدیر) رُحت ترعاء
کان الاولی (امیرالمومنین)به/ والیوم انت"ولی الامر" مولاه
همچنین قصیده دیگری فرستاد با این مطلع:
ایران، عاد الصبح من افراح/ حذر الفوات فاذنی بصباح
در این قصیده، در جواب برخی از برادران که ظاهرا اورا بخاطر سکوتش سرزنش کرده اند، میگوید:
قالوا سکت و انت افظع ملهب/ وعی الجموع لزندها لقداح
اما او سکوت کرده، چون دیده یارانش سکوت کرده اند:
لکن وجدت سلاحهم فی عطله/ فرمیت فی قعر الجحیم سلاحی
مقصودم از یادآوری کوتاه از جواهری این بود که گوشه ای از عشق و علاقه ام را نسبت به نوع خوب شعر معاصرعربی بیان کنم.
امیدوارم این نوع شعر، مسئولیت خود را در بیان صادقانه ی آرمانهای توده های امت در جهت زندگی بهتر ادا کند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
شخصیت شناسی رهبر معظم انقلاب حجت الاسلام گرامی پور.mp3
25.88M
#بصیرت
💠 شخصیت شناسی رهبر معظم انقلاب
✅ حجت الاسلام و المسلمین گرامی پور ۹۹/۵/۲۵
(دورهی تربیت مدرّس کتاب طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن)
🔆 دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظّم انقلاب (دفتر قم)
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945