پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۰) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۶) #آن_روز_برفی(بخش دوم) من تعجب کردم وقتی مرا دوب
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۱)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۷)
#آن_روز_برفی(بخش سوم)
ماموری که به داخل رفته بود، برگشت. هردو به راه افتادند و من هم پشت سرشان به سمت قلعه حرکت کردم. در دیوار خارجی قلعه باز شد، یک سرباز از آن بیون آمد و شتابان از روی برفها به سمت ما دوید.
با اشاره به من، پرسید: همین است؟ مامورها پاسخ دادند: بله، خودش است. بعد سرباز رو به من کرد و گفت: با من بیا. من به دنبال او رفتم، و بعدا هم با او آشنایی پیدا کردم. جوان شیرازی خوبی بود که دوران خدمت سربازی اش را در آنجا میگذرانید.
از در اصلی که وارد شدم، خود را در برابر دیوار بلند دیگری در فاصله ی چند متری یافتم، که آن هم در دیگری داشت. این در دوم باز شد. میدان بزرگی را دیدم که در میان آن، ساختمانهای زندان قرار داشت. به سمت قلعه ی زندان رفتیم.
در قلعه_ که در آهنی بزرگ و مهیبی بود و با زنجیرهای آهنی بسته شده بود_باز شد. بعد از این در، راهروی تنگی بود که در دو طرف آن سلولها در کنار هم قرار داشت. مرا وارد یکی از این سلولها کردند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_اول (دوره صبر) #تعابیر_زشت 💠 این د
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_چهارم
#ادوار_امامت
#دوره_اول (دوره صبر)
#جهاد
💠 جهاد را به دو صورت غلط و یک صورت صحیح می توان تفسیر کرد. یک تفسیر غلط از جهاد این است که هر تلاشی را جهاد بدانیم. تفسیر غلط دیگر این است که فقط مبارزه مسلّحانه را جهاد بدانیم.
تفسیر صحیح از جهاد، به صورت مختصر عبارت است از: "درگیری با یک دشمن (این دشمن هر که می خواهد باشد) به یکی از اشکال و شقوق ممکن".
به عبارت دیگر _برای این که این تعریف، با معنای لغو جهاد هم تناسبی داشته باشد_ جهاد عبارت است از تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدف، منتها آن تلاش و کوششی که با درگیری با دشمن همراه است. آن تلاش و کوششی که با درگیری با دشمن همراه نیست، اسمش جهاد نیست.
در تمام لحظات حیات انسان ۲۵۰ ساله، ائمه اطهار (علیهم السلام)، مشغول جهاد و مبارزه بوده اند و البته شکل و روش جهاد، در هر زمانی، متناسب با مقتضیات زمان و مکان بوده است.
تنها دوره ای که استثناء است و به دلیل نو پا بودن اسلام و لزوم حفظ نهال نورس حکومت اسلامی، مبارزه و جهاد صورت نگرفته است، دوره اول است که ۲۵ سال به طول می انجامد و استراتژی متفاوتی اتخاذ شده است.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره این استراتژی می فرمایند:
🖋 ۲۵ سال گذشت و علی (علیه السلام) با قدرت های زمان مبارزه نکرد. این تنها نقطه ای است که در تاریخ ۲۵۰ ساله ائمه ما، یک جا می بینیم که امام، مبارزه به معنای درگیری نداشته؛ تبلیغ میکرد، فضائل خود را بیان میکرد، شایستگی های خود را به رخ می کشید، اما درگیری نداشت؛ این یک نقطه است.
البته هر چه از آغاز این دوره به پایان این دوره نزدیک می شود، هر چه زمان به طرف [خلافت] عثمان نزدیک می شود، وضع علی (علیه السلام) تدریجا عوض می شود.
البته صورت مبارزه ای که من در امام صادق (علیه السلام) یا در امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می بینم، در امیرالمومنین (علیه السلام) تا آخر ۲۵ سال هم نمی بینم.
این دوره اول از زندگی ائمه است؛ یعنی دوره ۲۵ ساله آغاز امامت که امیرالمومنین (صلوات الله علیه) با دشمن، مبارزه به معنای درگیری ندارد، جهاد _به آن معنایی که دیروز گفتم_ با دشمنی که قدرت را در دست گرفته است، ندارد.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۲.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#نشست
#فعالیت_اعضا
🔰 شکلگیری نظامات اجتماعی با فقه استکشافی/ در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش کلیدی دارد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه در نشست علمی «جایگاه دانش فقه در شکلگیری نظامات اجتماعی» تأکید کرد؛
📚 مقصود از جایگاه دانش فقه در شکلگیری نظامات اجتماعی چیست؟ 1 - آیا نقشی در ساخت مکتب اجتماعی دارد؟ 2 - آیا نقشی در ساخت نهاد، سازمان و ساختار اجتماعی دارد؟
1️⃣ پاسخ پرسش نخست: بله دارد. چون شهید صدر انجام داده و در کتاب اقتصادنا مکتب، مذهب و نظام اقتصادی را نوشتند.
2️⃣ پاسخ پرسش دوم: فقه شیعه از یک منظر چهار مرحله را طی کرده است؛ فقه استظهاری(استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی.
🔶 اگر منظور از فقه، فقه استظهاری باشد که اخباریون استفاده میکردند، از این فقه نه نظام به عنوان مکتب اجتماعی و نه نظام به عنوان نهاد، ساختار و سازمان اجتماعی بیرون نمیآید.
🔷 فقه استنباطی که فقه اصولیون بود تا حدودی میتواند نظام اجتماعی به معنای مکتب اجتماعی را به ما بدهد، البته کامل نیست.
🔶 از فقه استنطاقی به راحتی میتوان مکتب اجتماعی را استخراج کرد، همانگونه شهید صدر استخراج کرده است.
🔷 وقتی میخواهیم فقه ساختاری بسازیم و در حقیقت نهاد، ساختار و سازمان شکل بگیرد، نیازمند فقه استکشافی هستیم.
🔶 در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش بسیار مهمی دارد. یعنی نیازمند توجه به مقاصد الشریعه، علل الشرائع و مصلحت اسلام و مسلمین هستیم.
🆔 @iictchannel
🆔 @khosropanah_ir
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_اول (دوره صبر) #جهاد 💠 جهاد را به
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_چهارم
#ادوار_امامت
#دوره_دوم (دوره تشکیل حکومت اسلامی)
#مخالفین
💠 این دوره، پس از تمایل و هجوم و اصرار بی سابقه مردم به حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) آغاز شد؛ ولی علی رغم این هجمه بی سابقه، پس از دیدن حکومت انقلابی علوی، مخالفین فراوانی پیدا کرد.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره این مخالفت ها می فرمایند:
🖋 حکومت علی (علیه السلام)، یک حکومت انقلابی است. یک حکومتی که جامعه قبل از خود را از بنیان تغییر می دهد.
جامعه عثمانی را با جامعه علوی قیاس نمی شود کرد؛ نمی شود گفت همان جامعه است منتها اصلاح شده؛ نه، تغییر بنیادی پیدا کرده، لذا مخالف دارد.
مخالفین چه کسانی هستند؟ همه کسانی که از انقلاب رنج می برند و صدمه می خورند؛ یعنی ضد انقلاب؛ این ها مخالفین حکومت انقلابی علی هستند؛ قدرتمندانی که سعی می کردند قدرت را در دست بگیرند و در راس قرار بگیرند، اشراف و ثروتمندانی که از بغل حکومت ها می خواستند بخورند، لاشه خوارانی که عادت کرده بودند در سایه قدرت و حکومت خلفای پیشین، تبعیض ها را به نفع خود مستحکم باقی نگه دارند، مقدس مآب هایی که در نظام قبلی برایشان ارزش وجود داشت، اگر چه کار نمی کردند، اما در این نظام هیچ ارزشی برایشان ملحوظ نیست.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۴.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۱) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۷) #آن_روز_برفی(بخش سوم) ماموری که به داخل رفته ب
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۲)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۸)
#استوار_زمانی (بخش اول)
همراه من یک قرآن، تسبیح، دفترچه تلفن دفتر «سفینه غزل» بود، به اضافه ی کتاب تذکره المتقین که حاوی مجموعه ی رسائل و اذکار عده ای از علما و فقهای بزرگ است و همگی پیرامون عرفان شرعی است.
این کتاب را آقا سید کمال شیرازی در کرمان به من داده بود و در زاهدان انیس من بود. همچنین چهار تومان و دو قران هم در جیب داشتم.
چون در زاهدان که بودم، همه ی پول من پنج تومان بود، که با هشت قران آن وقتی در ساواک زاهدان بودم، نان و تخم مرغ خریده بودم.
مرا به سلولی بردند. این سلول، مربعی دو متر در دو متر بود.
نیمی از آن کمی بلند تر بود که به عنوان سکویی برای نشستن و خوابیدن در نظر گرفته بودند. روی آن هم تشکی پر شده از کاه قرار داشت.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_دوم (دوره تشکیل حکومت اسلامی) #مخال
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_چهارم
#ادوار_امامت
#دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام)
#تغییر_استراتژی
💠 این دوره، بیست سال به طول انجامید و در سال ۴۱ هجری، با صلح امام مجتبی (علیه السلام) آغاز شد و در سال ۶۱ هجری، با شهادت امام حسین (علیه السلام) به پایان رسید.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره چگونگی آغاز این دوره می فرمایند:
🖋 ... همین ناصری که آن روز علی علیه السلام داشت، امروز حسن علیه السلام نداشت؛ همین. ماجرای امام حسن علیه السلام خلاصه می شود در این. در یک تنگنای عجیب قرار گرفت، در یک مضیقه ای که هیچ انسان بزرگی از این مضیقه نمی تواند به سلامت رد بشود، اما امام حسن علیه السلام به سلامت رد شد.
تفسیر صلح هم در جای خودش هست و بحث دیگری دارد. و امام حسن علیه السلام وقتی خود را در این مضیقه دید، یک قدمی برداشت، یک ابتکاری کرد که با این ابتکار؛ مرحله سوم امامت آغاز شد.
این ابتکار چه بود؟ این ابتکار این بود که صحنه مبارزه حق و باطل را، یعنی صحنه مبارزه قرآن و ابوسفیان را، و علی و معاویه را، از روی زمین منتقل کرد به زیر زمین.
تا کنون مبارزه در میدان جنگ بود، شمشیر ها کشیده می شد، بر سر هم می کوبیدند، رجز ها می خواندند، این به دشمنی با او و او به دشمنی با این، مباهات ها می کردند؛ ناگهان امام حسن علیه السلام وضع جنگ را به سود خود تغییر داد، یعنی چهره دوستان خود را بست.
شمشیرها را از دست آن ها نگرفت _اشتباه نکنید!_ تصمیم های آن ها را متزلزل نکرد، [بلکه] میدانشان را عوض کرد. به آن ها تفهیم کرد که با معاویه، در میدان بارز و آشکار نمی شود جنگید؛ بروید پشت پرده.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۷.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
1960733_264.mp3
7.27M
#ولایت
#هیات_مجازی
💠 شهادت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) را تسلیت عرض می نمایم. 🚩🚩🚩
✅ حاج میثم مطیعی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از فقه و معارف
🏴امام حسن(علیهالسّلام) دنبال ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاه مدت بود
🔰رهبر انقلاب: ائمّه از لحظهی وفات رسولالله تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به وجود بیاورند؛ البتّه برای آیندههای میانمدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیکمدّت. مثلاً در زمان امام مجتبی (علیه السّلام)، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آیندهی کوتاهمدّت بود؛ امام مجتبی در جواب مسیّببننجبه و دیگران که میگفتند چرا شما سکوت کردهاید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ حِین.
۱۳۶۵/۰۴/۲۸
🔎مطالعه متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45992
💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴پیامبر یکدانه یکدانه مردم را اصلاح نمیکرد
▫️خط مشی پیغمبر ایجاد جامعه موحدپرور بود
👈 رهبر انقلاب: نجات بشر از دیدگاه پیغمبر این جور نبود که یکدانهیکدانه آدم درست کند؛ نه، خطّمشى پیغمبر از اوّل عبارت بود از اینکه یک جامعهاى به وجود بیاورد که آن جامعه مردم را موحّد بپروراند و با ارزشهاى اسلامى آنها را رشد بدهد و به تعالى مورد نظر اسلام برساند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حقیقت توحید را در زندگی شخصی و اجتماعی استقرار ببخشیم
🔸گزیدهای از بیانات رهبرانقلاب درباره حدیث سلسلةالذهب امام رضا (علیهالسلام)
۱۳۹۶/۰۵/۱۲
💻 @khamenei_maaref
🔻ترسیم کلی از مبارزهی ائمه:
🔰محبت مردم نسبت به اهلبیت در دوران ولایتعهدی امام رضا(علیهالسّلام) بسیار بالا بوده است
💠حضرت آیتالله خامنهای: آنچه در دوران ولایتعهدى علىّبنموسىالرضا پیش آمد نشاندهندهى این است که وضع علاقهى مردم و جوشش محبّتهاى مردم نسبت به اهلبیت در دوران امام رضا، خیلى بالا بوده؛ بههرحال، بعد هم که اختلاف امین و مأمون و جنگ و جدال بین خراسان و بغداد پنج سال طول کشید، همهى اینها موجب شد که علىّبنموسىالرضا بتوانند کار خوبى بکنند که اوجش رسید به مسئلهى ولایتعهدى، منتها متأسّفانه با آن حادثهى شهادت قطع شد.
۱۳۶۵/۰۴/۲۸
🔗 مطالعه متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45992
💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برا
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_چهارم
#ادوار_امامت
#دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام)
#ابتکار_ایجاد_تشکیلات
💠 در این دوره، ایجاد تشکیلات شیعی آغاز می شود و منشا آثار و برکات فراوانی می گردد. در نگاه اول، به ذهن می رسد که با توجه به این که این دوره، با صلح امام مجتبی علیه السلام آغاز می شود، بنابراین ایجاد تشکیلات شیعی نیز، از ابتکارات ایشان است. رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) نیز در ابتدا همین نظر را داشتند، ولی پس از تحقیقات و مطالعات فراوان، به نتیجه ای دیگر می رسند.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره مبتکر این دوره می فرمایند:
🖋 بنده سابقا تصورم این بود که ابتکار حزبی کردن و تشکیلاتی کردن تشیع، مال امام حسن (علیه السلام) است، و از طه حسین، نویسنده مصری هم مویدی برایش داشتم؛ [اما] همین اواخر در این چند روز محرم که می آمدم اینجا، ناگهان دیدم که این دستور امیرالمومنین است.
علی (علیه السلام) به یاران نزدیکش، به خوبانی که اطرافش را گرفته بودند، دستور داد و در یک جمله کوتاه و موجز و معنا داری گفت بعد از آن که من بروم، وقتی که وضع چنین بشود و آن طاغوت بر شما تسلط بیابد، شما بایستی این جوری عمل کنید:
باید کتمان و در خفا، و با تعبیر ائمه بعد و همان امام بزرگوار، با تقیه [عمل کنید]، که یک روز بحث ما درباره تقیه است و توضیح خواهم داد که تقیه اصلا چگونه چیزی است؛ که بزرگترین تحریف ها هم درباره تقیه و واژه تقیه است.
امام حسن علیه السلام این کار را کرد، صحنه مبارزه را عوض کرد، شمشیر ها را تیز تر کرد، دل ها را مالامال از خصومت و کینه با ضد انقلاب کرد؛ یعنی با معاویه؛ نه با شخص معاویه، که با راه معاویه، و نه با شام، که با هر سرزمینی که در آن خدا عبادت نشود؛ و نه با شرک جلی، که با شرک خفی؛ یعنی آن سمی که در ظاهری بسیار فریبنده و زیبا و شیرین و خوش طعم در حلق انسان ها افکنده می شود؛ مبارزه با این.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۲۸.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۲) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۸) #استوار_زمانی (بخش اول) همراه من یک قرآن، تسبیح
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۳)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۹)
#استوار_زمانی (بخش دوم)
دو پتو به من دادند. من برای نخستین بار در چنین اتاقک کوچکی بازداشت میشدم. مدتی متحیر نشستم. دورو برم را نگاه کردم، دیدم در سقف روزنه ی کوچکی هست که نگهبان برای مراقبت از زندانی، جلوی آن رفت و آمد میکند و به آن سر میزند.
همچنین در بالای در، روزنه ی کوچکی دیدم که پوششی روی آن کشیده بودند. در گوشه دیگر، چراغ کم نوری سوسو میزد که بیش از پانزده وات روشنی نداشت.
دقایقی پس از آنکه مرا در سلول انداختند، در سلول باز شد و یک نظامی وارد شد. بعدا فهمیدم که نامش «استوار زمانی» است. پنج مامور دیگر هم با همین درجه به طور نوبتی نگهبانی زندان را انجام میدادند.
دو تن از آنها میان زندانیان خیلی معروف بودند؛ یکی همین «استوار زمانی» بود، و دیگری رئیس این گروه، یعنی «استوار ساقی» بود؛ که بعدا درباره ی او صحبت خواهم کرد.
استوار زمانی وارد شد و گفت: با خودت چه داری؟
گفتم: میتوانی بگردی.
او شروع کرد به بازرسی و گشتن. قرآن را بیرون آورد، به آن نگاهی انداخت و گفت: این قرآن است؛ اشکال ندارد، میتوانی آن را نگه داری.
ظاهرا وقتی مبلغ پول ناچیز را در جیب من دید، متاثر شد و دلش سوخت.
بعد راجع به کتاب تذکره المتقین پرسید و گفت: این کتاب دعا است؟ میخواست از من پاسخ مثبت بشنوند تا کتاب را هم پیش من بگذارد.
اما به او گفتم: این کتابی در زمینه عرفان است و... سخنم را قطع کرد و گفت: بله، کتاب دعاست، کتاب دعا است؛ اشکالی ندارد، میتواند پیش شما بماند!
این برخورد بروشنی نشان میداد که این مرد قصد کمک به من دارد.
او بجز دفترچه تلفن که در جیبم بود، چیز دیگری از من نگرفت. رفت و من تنها ماندم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_چهارم
#ادوار_امامت
#دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام)
#مقصود_از_تشکیلات
💠 در این دوره، برای ایجاد یک تشکیلات پنهانی برای قیام، تلاش های بسیاری شد و نتیجه آن نیز قیام عاشورا بود. البته منظور از این تشکیلات، یک تشکیلات مجهز منظم مدرن قرن بیستمی نیست، بلکه مقصود، چیز دیگری است.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره مقصود از تشکیلات شیعه در این دوره می فرمایند:
🖋 بعد از آن که امام حسن علیه السلام این دستور را داد، این فرمان داده شد، مرکز که کوفه است، مرکز دیگر که مدینه است و در اطراف و اکناف اقطار اسلامی که این دو مرکز، شعبه هایی دارند، تشکیلات تشیع به وجود آمد.
البته این را لازم است توضیح بدهم که ما وقتی می گوییم "تشکیلات شیعه" و می گوییم "حزب تشیع"، فورا یک تشکیلات مجهز منظم مدرن قرن بیستم به نظر نیاید که شما خیال می کنید که یک کادر رهبری هست و بعید نمی دانم یک جمعیتی ذیل آن؛ یک تشکیلاتی باشد به صورتی که امروز در قرن بیستم اگر کسی بخواهد حزبی درست کند، که البته بنده بلد نیستم؛ این به نظر نیاید، لزومی ندارد این جور باشد.
تشکیلات شیعه که ما می گوییم، یعنی رهبری معین و مشخصی در راس به نام امام، یک عده خواصی که سخن او را خوب می فهمند و عمل می کنند و یک عده توده شیعه که گوش به فرمان امامند و آنچه او گفت، انجام می دهند.
و اما آن خواص، لزومی ندارد که لحظه به لحظه از امام یک نامه ای بیاید، یک دستوری بیاید، در هر جزئیات کارشان به آن ها فرمان بدهد. نه، ممشی دستشان است، خط مشی را فهمیده اند و می دانند باید چگونه [عمل کنند].
این است که در مدت نه سال که امام حسن علیه السلام زنده بود، شیعه خودش را ساخت.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۳۰.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
یکی از مصیب های بزرگی که از آغازین روزهای اسلام تا امروز، گریبانگیر امّت اسلامی است، ظهور افراد بدعتگزار و دروغگویی است که اموری به دین نسبت میدهند که از دین نبوده و سخن را از جایگاه خود، منحرف ساخته و در دین الهی، مطالبی جعل کرده، به فریب و گمراهی و گمراه نمودن دیگران میپردازند.
یکی از این بدعتگذاران دروغگو، شخصی به نام «کمال حیدری» است که در سال های اخیر، هر از چند گاهی بدعت و تهمتی بر اسلام و مسلمانان بسته و بدین وسیله سادهدلان و ناآگاهان را گمراه میسازد، و به دنبال برپایی آشوب میان گروهها و فرقههای مختلف امت اسلامی و افروختن آتش فتنه میان مسلمین است.
وی اخیرا سر به طغیان عظیمی گذاشته و به علمای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) نسبتی دروغین، جعلی، ظالمانه و از روی دشمنی داده است مبنی بر اینکه ایشان تمامی مسلمانان را تکفیر می کنند! والعیاذ بالله. به همین خاطر، بدین وسیله موارد زیر اعلام می گردد:
اول: آن چه این شخص به علمای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) نسبت داده است، دروغی بزرگ و تهمتی عظیم است، سبحانک اللّهم هذا افک و بهتان عظیم. یکی از روشنترین واضحاتی که فقهای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) بر آن اجماع نموده و یکی از ضروریّات مذهب ایشان گشته و خود در کتابهایشان بر آن تصریح کرده، و نصّ روایاتی است که از ائمهی خود (علیهم السلام) نقل کردهاند، این است که پیروان مذاهب شناخته شدهی اسلامی، همگی مسلمان بوده، خوردن ذبائح ایشان حلال، ازدواج با ایشان جایز، و تمامی احکام اسلامی در مورد ایشان جاری است. این فتوای علمای بزرگ شیعه در ایران و عراق و در رأس همه، فتوای رهبر معظم انقلاب و ولی فقیه امام سید علی خامنهای و فقیه عظیم الشأن حضرت آیت الله سیستانی (أدام الله ظلهما) است که در مورد تعامل با اهل سنت، حکم نمودهاند که میبایست تعاملِ یک برادرِ مسلمان با برادر مسلمانِ خود باشد و نیز به وجوب اتحاد کلمه مسلمانان از تمامی فرق و مذاهب، در رویارویی با چالش های بزرگ زمانه حکم نمودهاند. شیعیان در اقصی نقاط سرزمینهای اسلامی، همواره با دیگر برادران مسلمان خود با محبت، مودّت، تعامل، عطوفت و برادری زندگی نموده و این عادت، از قرنهای آغازین اسلامی تا امروز، در میان ایشان جریان داشته است.
دوم: جنایتی که این شخص از طریق بدعتها و دروغهایش مرتکب شده، ثابت میکند که او فاسق و بدعتگذار و دجّال بوده و در نتیجه بر تمامی مسلمانان لازم است از او برائت جسته و با او معاملهی فاسقان بدعتگذار نمایند. همکاری، معرفی، تأیید و حمایت از او به هر نحوی حرام بوده، و هر کس به این کار دست بزند، مجرم بوده و مشمول انتقام خداوند متعال است که فرمود: (إنّا مِن المُجرِمِینَ مُنتَقِمُونَ).
سوم: تمامی شواهد و قراین دال بر آن است که وی، در دام سازمانهای اطلاعاتی استکبار جهانی و سهگانهی طغیانگر وهابی ـ صهیونیستی ـ غربی گرفتار آمده است. محوری که هیچ دغدغهای جز افروختن آتش فتنه بین مسلمانان و جنگافروزی و تفرقهافکنی بین فرق اسلامی و کشاندن آنها به جنگ و برادرکشی ندارد. به ویژه در شرایطی که حملات علیه مسلمانان و مقدسات ایشان روزافزون، و توطئهها گسترش و عظمت یافته است. علی الخصوص، توطئهی فراموشی مسئلهی فلسطین و عادیسازی روابط با صهیونیستها که دشمن خدا و رسول او هستند. بنابراین بر جوانان مؤمن واجب است در راه یاری خدا و رسول و ائمه اهل بیت (علیهم صلوات الله)، لباس علم از این شخص فاسق فروافکنده و حرمتی برای وی قائل نشده و او را از این جایگاه عزل نمایند.
والسلام علی عباد الله الصالحین
دوم ربیع الاول ۱۴۴۲ هجری قمری
محسن اراکی
https://hawzahnews.com/x9RT3
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_چهارم
#ادوار_امامت
#دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام)
#کارخانه_انسان_سازی
💠 در این دوره، امام مجتبی علیه السلام، با ایجاد تشکیلات پنهانی، کارخانه انسان سازی عظیمی به وجود آورد.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره کارخانه انسان سازی این دوره می فرمایند:
🖋 باری، امام حسن علیه السلام شروع کرد و جالب هم شروع کرد و افراد را ساخت؛ همان کسانی که در جبهه بندی میان امام مجتبی علیه السلام و معاویه تاب تحمل نیاورده بودند، و نتوانسته بودند یک جمعیت پر شور قابل اطمینانی را برای امام حسن علیه السلام درست کنند، این قدر این ها فرق کردند که ده سال بعد، دوازده سال بعد، تک تک در برابر معاویه بلند شدند و ماجرای حجر بن عدی و یاران حجر بن عدی را می دانید _ که حجر بن عدی یک نفر نبود و تنها نمرد و تنها بلند نشد [بلکه] عده ای بودند _ و رشید هجری و عمرو بن الحمق را و زن عمرو بن الحمق را و بسیاری دیگر را که در کوه ها و بر سر قله ها و در غارها و در راه ها و در زندان ها جنگیدند و به دست دژخیمان معاویه کشته شدند.
این ها همه فرآورده های کارخانه آدم سازی امام حسن علیه السلام هستند.
و نفر آخرشان کیست؟ می شناسید نفر آخر را؟ آخرین نفری که امام حسن علیه السلام مثل گلوله ای منفجر کرد و از آن ترکش الهی، تیری بیرون انداخت و به سینه دشمن زد را می شناسید؟
نفر آخر برادرش حسین بن علی علیه السلام است؛ یعنی قهرمان کربلا.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)،گفتار چهارم، صفحه ۱۳۲.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۸۳) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۹) #استوار_زمانی (بخش دوم) دو پتو به من دادند. من
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 84)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ 20)
#زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش اول)
به قرآن پناه بردم و با صدای بلند به قرآن خواندن پرداختم. در تلاوت من نشانه ای از لهجه فارسی نیست این شبهه را القا میکند که یک عرب درحال تلاوت است.
همانطور که مشغول تلاوت بودم، دیدم فردی پوشش سوراخ کوچک در را پس زده و به من مینگرد. رفت و یکی دیگر آمد، و باز همینطور یکی دیگر.
من گمان میکردم این افرادی که جلوی سوراخ در می آیند و میروند، از نگهبانان هستند؛ اما زمانی فهمیدم نگهبان نیستند که یکی از آنها با لهجه عربی مخصوص خوزستانی ها با من حرف زد. متوجه نشدم چه میگوید، و پاسخش را هم ندادم. یکی دیگر آمد و به عربی پرسید: تو اهوازی هستی؟ گفتم: نه، من مشهدی هستم. آنها رفتند و دیگر هم برنگشتند.
بعدا فهمیدم آنها از تشکیلاتی بودند که «جبهه ی آزادی بخش عرب» نامیده میشد. ابتدا جمال عبدالناصر از آن جبهه حمایت میکرد، بعد بعثی های عراق آن را زیر چتر حمایت خود گرفتند و از آن برای رویارویی با انقلاب اسلامی استفاده کردند.
در افتادن اینها با انقلابی که رژیم ضد عربی و ضد اسلامی شاه را برانداخته بود، شگفت آور است.البته باید توجه داشت که عربهای خوزستان متدین و دوست دار خاندان پیامبرند.
من این تدین را در خوزستانی هایی که پیش از انقلاب با آنها آشنا شدم، دیدم، و پس از انقلاب نیز تدین آنها را بیشتر لمس کردم؛ بویژه پس از شروع جنگ تحمیلی که خوزستانی ها_زن و مرد_ برای دفاع از میهن اسلامی در برابر تجاوز رژیم بعثی، قهرمانانه ایستادگی کردند و بعثی هارا که به همکاری مردم خوزستان امید داشتند، نا امید کردند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_چهارم
#ادوار_امامت
#دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام)
#قهرمان_اصلی_کربلا
💠 حماسه عاشورا به عنوان مهم ترین حماسه تاریخ بشریت، همیشه از جهات گوناگون، مورد توجه اندیشمندان اسلامی بوده است. یکی از این جهات این است که قهرمان اصلی این حماسه، چه کسی است؟
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) این باره می فرمایند:
🖋 شیخ آل یاسین یا سید شرف الدین، در مقدمه این کتاب می گوید امام حسن علیه السلام مثل آن سرداری که سربازان خود را یکی یکی فرا می خواند و مسئولیت هر کدام را به آن ها محول می کند، دانه دانه مسئولیت ها را به زبان بی زبانی، با زبان قرآن و با زبان تاریخ به یارانش حالی کرد.
و در آخر حسین بن علی علیه السلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: "لا یوم کیومک یا ابا عبدالله"؛ مسئولیت تو از همه سنگین تر است و کار بزرگ و کار آخر را تو باید انجام بدهی، و حسین علیه السلام انجام داد.
اینجاست که به نظر شیخ آل یاسین و به نظر سید شرف الدین، قهرمان اول کربلا امام مجتبی علیه السلام است و قهرمان دوم امام حسین بن علی علیه السلام است؛ او بود که صحنه کربلا را درست کرد.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار چهارم، صفحه ۱۳۳.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#راه_و_رسم_طلبگی
💠 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه):
«مطلب دیگری که کراراً عرض کرده ام، مسئلۀ تدریس و فقه است که هر چه می توانید آن را تقویت کنید.
اسلام با فقه و احکام فقه باقی مانده است، باید عده ای کارها را انجام داده و عده ای هم مشغول بحث و درس بشوند.
خداوند همۀ شما را حفظ و سلامت فرماید.»
📚 صحیفه امام: ج ۱۹ ص ۳۰۴
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»
🔘 قطعۀ بیستم:
منشور حکومت علوی؛ «قاطعیت و سازشناپذیری»
🗒 سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم ۱۳۷۰/۱/۲۶
#پنجشنبه_صهبایی
#انسان۲۵۰ساله
@sahba_nashr1
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_پنجم
#ادوار_امامت
#دوره_چهارم (دورهی مبارزهی تشکیلاتی با قدرتها و گسترش اسلام حقیقی)
💠 بعد از آنکه واقعهی عاشورا پیش آمد، حکومت اموی ابتدا خیلی سرمست بود، خوشحال بودند که قال کنده شد؛ همهجا تبلیغ کردند و گفتند که دشمنان حکومت، دشمنان قدرت یزید، سرکوب شدند و از بین رفتند؛ تصوّر خودشان هم این بود. از این زمان بود که دوره چهارم امامت، آغاز گردید.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) این باره می فرمایند:
... ولی ناگهان دیدند که نه، اشتباه کردهاند. اوّلاً در بازماندگان دودمان نبوّت کسی مثل زینب هست که کوفه را در یک جا و دربار فاسد و پلید و وحشی یزید را در یک جای دیگر منقلب میکند.
در بازماندگان کشتگان کربلا علیّبن الحسین (علیهالسّلام) هست که در شام، در مرکز قدرت یزید و زیر گوش تخت حکومت یزید و بر روی همان منبری که یزید میرود و ادّعای جانشینی پیغمبر میکند و سر مردم را کلاه میگذارد، و بین مردم شامی که چهل سال است زیر یوغ این خاندان دارند زندگی میکنند و هیچ نمیفهمند، از اسلام هیچ نمیدانند، در میان این جمعیّت و در میان این حصار پولادین جهل که معاویه و قبل از او برادرش یزیدبن ابیسفیان بهوجود آوردند و دنبالش را هم یزیدبن معاویه گرفته، و در میان تیغها و تیرها و نیزهها و کلاهخودها و جوشنها و دلهای دژخیم سنگتر از سنگ، امام سجّاد، یک آدم تنها، یک جوان داغدار، ظاهراً یک شکستخورده، بر منبر میرود و حقایق را میگوید و اولویّت خودش را برای همین مقام تثبیت میکند و اسلام را به یاد مردم میآورد و فضلیتها را در ذهن مردم بیدار میکند.
یزید اینها را دید، فهمید که اشتباه کرده است؛ ماجرای نبوّت ختم نشد، دنبالهی علی (علیه السلام) هنوز در دنیا هست؛ اینجا یزید این را احساس کرد، فهمید.
📚 همرزمان حسین علیه السلام، گفتار پنجم، صفحه ۱۳۷.
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تحلیل_و_تبیین | سیره امام حسن عسکری (ع)؛ الگوی جوانان
🔰حضرت آیتالله خامنهای دربارهی امام حسن عسکری(علیهالسلام) فرمودند: «این روزها متعلق به امام عسکری (سلاماللّهعلیه) است، که میتواند الگوی همهی مؤمنان، بخصوص جوانان باشد. این امامی که موافقان و مخالفان، همه، اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها.» ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
📌باتوجه به اهمیتی که شناخت سیره و زمانه امام حسن عسکری (علیهالسلام) دارد و در این باره کمتر سخن به میان آمده است، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت ظرفیت پنهان سیره و زمانه امام حسن عسکری(علیهالسلام) در الگودهی به جوانان را بررسی کرده است.
🔗 مطالعه متن کامل یادداشت:
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43916
💻 @khamenei_maaref
🔰 همرزمان حسین علیهالسلام | امام حسن عسکری و برادران امام...
🔻 آیتالله خامنهای: «امام حسن عسکری(علیهالسلام) حزب طرفدار خود را نزدیک خودش میداند و میفرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. یعنی قوموخویش درجهی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛ و مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیهالسلام) است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش.»
🔻بیانات حضرت آیتالله خامنهای در جلسات هیات انصارالحسین علیهالسلام تهران در سال ۱۳۵۱؛ کتاب همرزمان حسین علیهالسلام
🔻پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام، پوستر «امام حسن عسکری و برادران امام...» را منتشر میکند.
💻 @Khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیهالسلام #گفتار_پنجم #ادوار_امامت #دوره_چهارم (دورهی مبارزهی تشکیلاتی با ق
#ولایت
#همرزمان_حسین_علیهالسلام
#گفتار_ششم
#دو_اقدام_ائمه_در_دوره_چهارم_امامت
💠دو اقدام ائمه (علیهم السلام) در دوره چهارم امامت:
۱. احیای مبانی فکری اسلام
۲. تشکیل و اداره یک حزب مذهبی_سیاسی مخفی براى آن روزى که امام صادق (علیه السّلام) بنا است شمشیر را به دست بگیرد و بیاید بیرون و در مقابل دستگاه قدرت، حرکت کند، یک عدّه سرباز مسلّحِ مجهّزِ فداکار دورش داشته باشد.
(همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار ششم، صفحه ۱۵۰)
@Maaref_Enghelab_Eslami
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945