استاد علی فرحانیemam-ba-haeri-mojtahed-v-ba-boroojerdi-saheb-mabna-shod+3nehle-feghhi-baad-az-sheikh@almorsalat.mp3
زمان:
حجم:
775.7K
#روش_شناسی_اجتهاد
🔊🔊 #بشنوید
💠 امام خمینی (ره) با شاگردی مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) مجتهد شد و با شاگردی مرحوم آیت الله بروجردی(ره) صاحب مبنا شد. امام خمینی در روش و مبانی فقهی بسیار متاثر از آقای بروجردی (ره) است.
💠 بعد از شیخ انصاری (ره) سه نحله فقهی ایجاد شد. یک نحله همانند آخوند(ره) و آقای خویی (ره)، نحله دیگر همانند میرزای شیرازی(ره) و تابعین ایشان و نحله سوم فقیهانی همچون آقا رضا همدانی(ره) هستند.
🔰 استاد علی فرحانی
#فقه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
@Hoseinmehrali
💠 امام خمینی (ره) با شاگردی مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) مجتهد شد و با شاگردی مرحوم آیت الله بروجردی(ره) صاحب مبنا شد. امام خمینی در روش و مبانی فقهی بسیار متاثر از آقای بروجردی (ره) است.
💠 بعد از شیخ انصاری (ره) سه نحله فقهی ایجاد شد. یک نحله همانند آخوند(ره) و آقای خویی (ره)، نحله دیگر همانند میرزای شیرازی(ره) و تابعین ایشان و نحله سوم فقیهانی همچون آقا رضا همدانی(ره) هستند.
🔰 استاد علی فرحانی
#فقه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
📌 #بشنوید 👇
استاد علی فرحانیhaghighat-v-maratebe-etebar@almorsalat.mp3
زمان:
حجم:
4.17M
🔊🔊 #بشنوید
💠 حقیقت و مراتب اعتبار / بررسی اعتبارات انسان کامل /اشاره به اختلاف نظرات آیات عظام امام خمینی، علامه طباطبایی، مطهری، مصباح، جوادی در مسئله اعتبار
🔰 استاد علی فرحانی
📌 بخشی از جلسات تدریس کتاب مناهج الوصول
♻️ جهت تحقیق بیشتر در بحث حقیقت اعتبار، به مجموعه جلسات نظام عقلا و اعتبار مراجعه فرمایید.
👇👇
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5370
#اعتبار
#اصول
#اندیشه_مطهر
#پای_درس_استاد
#در_محضر_علامه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#غدیر_خم
#قسمت_اول
🔰روایت علامه عسکری از جریان غدیر خم
✅مطالب درباره علامه عسکری🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
💠اکثار روایت اجلاء
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
✳️عقیده آقای خوئی این است که روایت اجلاء را برای اعتبار کافی نمیداند ولی ما عقیدمان این است که کفایت میکند. بخاطر اینکه خود نقل از ضعاف برای اشخاص نقطه ضعف حدیثی است.
🔰مکرر عرض کردیم اینکه درباره عده معدودی میگویند: «ثقه فی نفسه الا انه یروی عن الضعفاء» یک استثناء است. یعنی بر خلاف متعارفات ثقه است؛ خودش یک آدم حسابی است منتهی یروی عن الضعفا.
👈این تعبیر را بخاطر این میکردند که آنگونه که از کلام شیخ هم استفاده میشود در قدیم روایت با فتوی یکی بوده است. یعنی چیزهایی را نقل حدیث میکردند که روی آن فتوی بدهند و خیلی سلیقه آنها نبوده که مطالب غیر معتبر را نشر بدهند.
🔹سید مرتضی عقیدهاش این است که روات احادیث کثیری که قمی بودند اعتقاد به جبر داشتند. شیخ طوسی در عده راجع در پاسخ میفرمایند سید مرتضی روی این حساب که نقل را مساوق با عمل میدانسته و اینها راوی روایات جبر بودند برای عقیده آنها به جبر تمسک میکند. شیخ میفرمایند که عدهای از محدثین از «اصحاب الجمع» هستند که گاهی روایات را نقل میکنند و صرفاً منظور آنها جمع حدیث است. این که از این دسته به «اصحاب الجمع» تعبیر میکند پیداست که این افراد استثنا هستند و لذا سید مرتضی توجه به این مطلب نداشته است. والا معمول محدثین روایاتی را نقل نمیکنند که خودشان قبول نداشته باشند و خلاف متعارف است.
👈لذا به نظر میرسد که اگر اجلاء از کسی نقل حدیث کردند این نقل حدیث علامت اعتبار است.
✅البته در بعضی از موارد صرف نقل حدیث دلیل بر اعتبار نیست و این باید روشن بشود.
#قواعد_رجالی
▪️کتاب اجاره، جلسه ۷
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟
🔰اختلاف نسخه؛ «خلفها» یا «خلقها»؟
🔆عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الرَّجُلُ يُرِيدُ أَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ- يَتَأَمَّلُهَا وَ يَنْظُرُ إِلَى خَلْقِهَا وَ إِلَى وَجْهِهَا- قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ أَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى الْمَرْأَةِ- إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا يَنْظُرُ إِلَى خَلْقِهَا وَ إِلَى وَجْهِهَا.
وسائل الشیعة (آل البیت)، ج۲۰، ص: ۸۸
👈در روایت حسن بن سری در چاپ اسلامیه وسائل، نسخه چاپی کافی و جامع الاحادیث این کلمه با «فاء» به کار رفته(خلفها)، ولی در چاپ آل البیت از وسائل که با نسخ معتبر همچون نسخه اصل وسائل به خط مصنف مقابله شده است، این کلمه هم در سؤال و هم در جواب با «قاف» و به صورت «خلقها» آمده است.
✳️ همچنین در بهترین نسخهای که ما از کافی دیدهایم عبارت در هر دو جا با «قاف» آمده است، این نسخه نسخهای است که شهید ثانی آن را تصحیح کرده است.
✨در عبارت «خلقها» دو معنا ممکن است وجود داشته باشد:
1️⃣معنای اول: خلقها (به ضم خاء) به معنای اخلاق زن است، یعنی به اخلاق زن نگاه کند. باید دانست که در مورد «نظر» حتماً لازم نیست که منظور از اموری باشد که با حواسّ ظاهره قابل ادراک باشد، در تعابیری چون «لاتنظر الی من قال، انظروا الی ما قال»، «رجل ... نظر فی حلالنا و حرامنا»، «فیه نظر» (أی فیه تأمل)، نظر به معنای تأمل کردن و مطالعه کردن در یک امر غیر محسوس (به حواس پنج گانه) به کار رفته است.
2️⃣معنای دوم: خَلقها (به فتح خاء) به معنای خلقت زن، و نظر به خَلق زن یعنی نگاه به اندام زن میباشد، که البته چنان چه پیش تر اشاره کردیم، این نگاه در اعضایی که در حالات عادی پوشیده نیست همچون صورت و مو و گردن و ... بدون پوشش، و در اعضایی که در حال عادی مستور است، با پوشش و از روی لباس خواهد بود. بنابر این از روایت درباره نگاه به پشت زن چیزی نمیتوان استفاده کرد.
▪️کتاب النکاح، آیتالله العظمی شبیری زنجانی، جلسه ۱۷
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
❇️توثیق روایات علی بن حمزه بطائنی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹علی بن ابیحمزه با اینکه جزء ائمهی ضلال است و اصلا وقف را او تأسیس کرده است، ولی ظن متاخم بالعلم است که تا قبل از اینکه مسائل مالی برایش پیش بیاید جزء موثقین و مورد قبول اشخاص بوده و وکیل حضرت و مورد اعتماد عموم بوده است و بعدا مسائل مالی سبب انحرافش شد. ولی قبل از وقف مورد قبول بوده و علی بن حکم روایات را یا از خود او در موقع استقامتش و یا از کتابش که مسلّم الانتساب بوده و در حال استقامت نوشته بوده است، اخذ کرده است.
🔸لذا به نظر من روایاتی که علی بن ابی حمزه در آنها واقع شده، به ظنّ قوی در ایام استقامت از او اخذ شده است و باید اینها را صحیحه تعبیر کرد و اینکه روایات علی بن ابی حمزه و امثال این اشخاص را موثّقه تعبیر میکنند، صحیح نیست. چون اعتبار روایت را باید بر اساس ایام اخذ حساب کرد که آیا آن وقت منحرف بودهاند یا نه و اگر ثابت شد که بعد از انحرافش اخذ شده است، اگر قائل به وثاقتش شدیم، روایت موثقه میشود.
🔹حاجی نوری میگوید ممکن است بعد از انحراف، از او اخذ کرده باشند و حداقل نسبت به نقل برخی از رواة از او مدعی چنین مطلبی است. ولی برای ما این مطلب ثابت نیست و به احتمال بسیار قوی همه اینها قبل از انحراف از او اخذ کردهاند؛ چون فاصلهی بین واقفیه و امامیه به قدری شدید بوده است که امکان نداشته است که امامیه پیش چنین افرادی بروند و شاگردی کنند.
🔸نتیجه اینکه اظهر این است که این روایت را صحیحه بدانیم و لذا اگر کسی ایمان را جزء شرائط اخذ حدیث بداند، همانطور که بعضیها معتبر دانستهاند، میتواند به این احادیث اخذ کند؛ همچنین اگر کسی در مقام تعارض، مابین روایت امامی و غیرامامی قول امامی را مقدم بداند، همانطور که شیخ گفته است، روایت علی بن ابی حمزه جزء روایتهای امامی محسوب میشود، چون زمان اخذ حدیث از او را باید حساب کرد.
🔹دلیل وثاقت علی بن حمزه نیز وکالت مالی از جانب حضرت نیست. آن وکالت مربوط به امین بودن از جهت مالی است و وثاقت در احادیث و امثال آن برای وکیل لازم نیست؛ بلکه کافی است که راجع به مسائل مالی مورد اطمینان باشد. دلیل توثیق او این است که شیعه او را قبول کرده بوده و خیلی مورد اعتبار بوده است. اینکه عده کثیری او راقبول کردند نشانه وثاقت اوست. او با مسئله وقف خطر عظیمی ایجاد کرد و چنین خطر عظیمی را یک آدم معمولی متعارف دروغگو که مردم به وثاقت نمیشناسند احداث نمیکند؛ بزنطی و امثال او، همگی جزء واقفیة شدند و حضرت رضا بعدا آنها را قانع کرد و عدهای که واقفیه شده بودند برگشتند.
▪️ آیتالله شبیری زنجانی، کتاب الحج، ص ۳۳۶
#رجال
#واقفیه
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
✅ استاد #علیدوست: باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم
🔹روش شناسی برگردان همان #متدولوژی است و در عربی به #علم_المنهج تعبیر می کنند.
🔹#روش_شناسی دانشی است که نحوه اجرای عملیات پژوهش را بررسی می کند؛ در روش شناسی دنبال منطق حاکم بر کار و روش استنباط هستیم و روش افراد را در استنباط به دست می آوریم.
🔹باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به #عرف و هنجار تبدیل کنیم. کم فقیهانی نداریم که در روش شناسی روش ثابتی ندارند و در برخی مواقع روش اخباریون را دنبال می کنند و در برخی مواقع خود را اصولی نشان می دهد . در جایی تاریخ را مورد بررسی قرار دهد و در جای دیگر از تاریخ سراغی نگیرد.
#کلام_اساتید
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
💢ویژگی فقه تمدن ساز؛ استوار بر پایههای اصیل و آماده برای پذیرش تحولات
📌آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در نشست «الزامات بیانیه گام دوم در پرتو فقه تمدن ساز» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:
🔹فقهی که میخواهد تمدن اسلامی را بسازد و پاسخگوی نیازهای دنیای معاصر باشد ضمن اینکه باید بر همان پایههای اصیل و عمیق خودش استوار شود، در عین حال باید آمادگی لازم برای پذیرش تحولات و تغییرات را داشته باشد.
🔹فقه نیاز به تقویت رویکرد تمدنی دارد و در این رویکرد باید آن را جامع نگریست و در محدوده ابواب موجود حرکت نکرد، بلکه به آفاق دیگری هم اندیشید.
🔹تئوری انقلاب اسلامی این است که ما اجتهاد اصیل جواهری پویا و علوم اسلامی اصیلِ دقیقِ مبتنی بر پایههای خود داریم ولی در عین حال قابل تکامل، پیشرفت، تحول و جوشش است. جمع بین این دو هم کار هر کسی نیست و شخصیتهایی مثل امام(ره) و شهید صدر(ره) میخواهد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌟نکات و اشارات🌟
🔰علت اعتماد مرحوم شیخ انصاری به قول لغوی در تعریف بیع
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹در خیلی از جاها شیخ ادلهای که قوم به آن استدلال کردهاند را مخدوش میداند و به مشهورات و ادعاهای اجماع اشکال کرده و همه را ردّ مینماید. مثلاً در بیع الصبی ایشان اعتبار بلوغ برای صحت عقد صبی را رد میکند، ولی بعد میفرماید که مسئله همین است که بلوغ معتبر است. ما از ایشان سؤال میکنیم که شما از کجا میگویید که مسئله همین است، در حالی که خودتان ادله مسئله را رد نمودهاید؟
🔸حلش این است که ایشان در بحث رسائل، حجیت شهرت و اجماع منقول را به عنوان ظن خاص انکار کرده است، ولی بر خلاف آقایان کفایه و بعد از ایشان که قائل به انسداد نبودهاند، عقیده بنده این است که شیخ انسدادی بوده است. ولی به این جهت که قائلین به انسداد مانند میرزای قمی و امثال ایشان کم بودهاند و اکثر علماء قائل به انسداد نبودهاند، مرحوم شیخ نخواسته است که وارد این دعواها بشود. اگر کسی در کلمات شیخ دقت بکند، میتواند بفهمد که شیخ انسدادی بوده است.
🔹قسمت انسداد کتاب رسائل از مباحث مفصل و مشکل اصولی است و معمولاً هم آقایان نمیخوانند، ولی خیلی طولانی است و مطالب علمی مهمی دارد. ایشان میگوید که انسداد مقدماتی دارد؛ مقدمه اول این است که بگوییم به وسیله ادله حجیت خبر واحد، آنقدر حجت به دست ما نمیآید که اگر به مقطوعاتمان ضمیمه کنیم، مشکل فقه ما حل بشود. ایشان این مطلب را میفرمایند و خیلی هم به آن اهتمام قائل شدهاند. ایشان میفرماید که عمده بحث انسداد همینجاست و همه دقتها باید اینجا باشد. حتی بعضیها گفتهاند که (تنها دلیل انسداد) همین یک دانه است. (البته این سؤال مطرح است که) چطور باید به همین یک مسئله اهتمام ورزید؟ خود شیخ در اینجا بحث نمیکند! این اصول مفصلی که ایشان بحث کرده است، آیا این مقدار در اینجا کافی است؟!
🔸اینکه شیخ هیچ چیز نمیگوید به این جهت است که خود ایشان در شرط حجیت خبر واحد با دیگران متفاوت است، زیرا ایشان صرف عادل بودن راوی خبر را کافی نمیداند و قائل به این است که از نظر ادله شرعیه و بنای عقلاء و جهات دیگر، خبری حجت است که اطمینان آور باشد. آقایان دیگر اطمینان را شرط ندانستهاند و گفتهاند که خبر واحد به صرف عادل بودن راوی حجت است و انسدادی در کار نیست؛ بر خلاف مرحوم شیخ که به نحو اشعار میتوان فهمید که مختار ایشان با توجه به شرط اطمینان در حجیت خبر، انسداد است.
🔹ایشان به صراحت به این نظر اشاره نکرده است، اما در اواسط بحث انسداد به یک جایی میرسد که میفرماید بودن شرط حصول اطمینان در خبرهای واحد در زمان ما در غایت ندرت است؛ «فی زماننا هذا فی غایة الندرة». خوب یک چیزی که در غایت ندرت است و وجداناً هم همینجور است، چطور ایشان حکم بکند که این خبرهای واحد جوابگوی فقه است؟!
🔸پس ایشان در این عبارت قائل به یک چیز وسیعی شدهاند، منتهی نخواستهاند به آن تصریح کنند. بر همین اساس میگوییم که شیخ انسدادی است و آن کسی که در اصول، حجیت شهرت، قول لغوی و اجماع منقول را به عنوان ظنون خاصه انکار کرده است، به عنوان ظن مطلق آنها را حجت میداند. در صورتی که قول لغوی قدری معتبر باشد، ایشان میپذیرد و به عنوان ظن مطلق از باب انسداد آن را معتبر میداند.
#نکات_اشارات
#انسداد
▪️ آیتالله شبیری زنجانی، کتاب البیع، جلسه ۳
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi