1_115433595.mp3
16.7M
#فایل_صوتی سخنرانی دکتر احمد #پاکتچی
الزامات و بایسته های پژوهشی در #رسالههای_دکتری
#فقه_نظام
🔰 نظام سازی از منظر شهید صدر
✍ یادداشت حسین بابایی مجرد؛ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
⚜️ مشروح یادداشت
🌐 iict.ac.ir/babaeisadr
🆔 @iictchannel
@Hoseinmehrali
درس اخلاق جمعه3آبان98.mp3
19.25M
#تزکیه
#صوت
🎙/ بیانات استاد تحریری در درس اخلاق جمعه
🔸مواعظ اخلاقی امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب
۱۳۹۸/۸/۳🗓
#مواعظ
https://eitaa.com/seratemostaghim_Media
@Hoseinmehrali
📌 برخی از فقها بر این باورند که حکم قاضی فصل الخطاب است
🔻 آیتالله رشاد در درس خارج «فقه القضاء»:
🔰 ترکیب «فقهالقضاء» ترکیب اضافی است و برای تبیین معنای آن میبایست نخست بر روی دو کلمه «فقه» و «قضاء» تمرکز و سپس معنی مرکب را تبیین کرد.
🔰 تعریف فقه؛ فقه نظام زیستی جامع مشتمل بر نظامهای فرعی است که از منابع اسلامی با کاربست روش معتبر شرعی استنباط میشود، برای تدبیر عرصههای حیات بشر از جهت حقوق و تکالیف.
🔰 معنای کلمه «قضاء»؛ اصحاب علم لغت برای کلمه «قضاء» معانی گوناگونی را در کتب لغت ذکر کردهاند. ولی در غالب این کاربردها یک عنصر وجود دارد و آن قطعیت است. از این جهت است که گفتهاند: قاضی میبُرد، تمام میکند و سخن او قطعی است.
🔰 حتی بعضی در معنای لغوی واژه گنجاندهاند که نباید با حکم قاضی مخالفت شود و کسی حق نقض حکم قاضی را ندارد چرا که قطعی و تمام است و فقهاء هم غالباً اینگونه فتوا میدهند که کسی حق ندارد حکم قاضی را نقض کند و یا حتی بعضی بر این باورند که ولی امر هم نمیتواند حکم قاضی را نقض کند تا چه رسد به رییس قوهقضاییه.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_نظام
🔸فقه تولید، انباشت و کاربرد سلاحهای غیرمتعارف با محوریت فقه امامیه
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۲🔻
🔹مطابق اسناد ملفوظ از قرآن، سنت معصوم، درک عقل و مقاصد شریعت، تولید، انباشت و به کارگیری سلاحهای غیرمتعارف ممنوع است.
🔹این منع، پیشینهای به قدمت تاریخ اسلام در نصوص و عمری هزار ساله در متون فقهی دارد.
🔹هیچ نصی معتبر، دال بر جواز تولید، انباشت و کاربست سلاحهای غیرمتعـارف موجود نیست. تنها برخی گمانهزنیهای غیرمنضبط، در این پیوند وجود دارد کـه قابـل اتکا در فقه نیست.
🔹آنچه رهبر انقلاب اسلامی ایران در اینباره فرموده یک فتوا است و کسی مجاز به تخلف از آن نیست. این نظر براساس اسناد معتبر صادر شده و هیچ مصلحتاندیشی غیرمنضبط یا تقیه در صدور آن دخالت نداشته است.
🔹جمهوی اسلامی ایران از دو جهت پایبند به پرهیز از تولید، انباشت و کاربرد سلاحهای غیرمتعارف است. از جهت فتوای رهبری آن و از جهت تعهدی که در NPT و سایر ترتیبات بینالمللی دارد.
🔹اقتضائات فتوا با تعهد به ترتیبات بینالمللی، از جمله معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای متفاوت و اقتضائات فتوا به مراتب قویتر است، هر چند وفای به عهده و پیمان نیز در اسلام مورد سفارش اکید قرار گرفته است.
#پرونده_ویژه
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#نکات
🔰 صلح امام حسن علیهالسلام به چه معناست؟
▪️ #پرسش_و_پاسخ پیرامون صلح امام حسن علیهالسلام بر اساس بیانات رهبر انقلاب
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
May 11
ذُوقِخودبینیِما تا نشود محوِفنا😶
نتوان یافت که آیینه چِه سان میباشد!🤔
#نکات
📚کتابشناسی
📝اعتبار «فقه الرضا»
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸حاجی نوری در مستدرک درباره #فقه_الرضا علیه السلام نوشته است: «لنا إلیه طریق آخر لایکون حجّة لغیرنا». مرحوم حاج آقا رضا زنجانی میگفت: من زیرش نوشتم: «و لا لنا»!
🔹من از حاج آقا رضا شنیدم و او هم از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکرد که حاجی نوری از شخص جفّاری درباره فقه الرضا علیه السلام سؤال کرده بود و او گفته بود که املاء حضرت و به خطّ احمد بن اسحاق قمی است.
(🔆 پاورقی: آیة الله شیخ محمد علی اراکی رحمه الله در یادداشتهای خود از مرحوم حاج شیخ این قضیه را چنین نقل کرده است: نقل فرمود استاد استناد (دام عمره) که مرحوم خواست از شخص جفّاری که در خصوص این کتاب از جفر استفساری نماید تا جواب چه آید. چون رجوع کرد، جواب آمد: املاء از آن جناب و تألیف از احمد بن محمد بن عیسی است». (یادنامه آیة الله اراکی، ص۵۰۲)
حضرت آیة الله شبیری زنجانی پس از ملاحظه این نقل فرمودند: من از حاج آقا رضا شنیدم و او از حافظهاش این قضیه را نقل کرد، ولی آقای اراکی مستقیماً از حاج شیخ میشنید و یادداشت میکرد، لذا باید نقل آقای اراکی صحیح باشد.)
▪️جرعهای از دریا، ج۳، ص ۳۳۶
#کتابشناسی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
💢روش کتاب مناهج الوصول امام خمینی در تهذیب علم اصول
🔰حجت الاسلام سجاد انتظار
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄┄
🔹یکی از معضلاتی که در ارتباط با ابعاد آموزشی حوزه علمیه وجود دارد و بزرگان حوزه نیز دغدغه های خود را در این رابطه اظهار داشته اند، مساله تورم علم اصول است. مرحوم آخوند خراسانی به علم اصول، نظم و اتقان بی سابقه ای بخشید و شاگردان ایشان در نجف تحقیقات عریض و طویلی در ارتباط با مسائل این علم انجام دادند که در نتیجه آن، اقوال بسیار متعدد و مباحث بسیار متشتتی به وجود آمده است؛ تا بدانجا که اصولیون در مقام تعریف و تمییز مسائل این علم، از ارائه ضابطی متقن و جامع و مانع بازمانده اند و به سهولت امر اقرار کرده اند!
🔹تکثر در اقوال و مبانی به طور طبیعی آموزش این علم را کند و زمانبر می کند و چه بسا در موارد قابل توجهی به فرسایش ذهنی متعلمین این علم منجر می شود و همین مساله بهانه ای شده است برای عده ای تا با ادعای زائد بودن مسائل علم اصول به جرح این علم و قلب محتوای آن دست بزنند؛ اما گذشته از این افراط ها اصل دغدغه تهذیب علم اصول، دغدغه ارزشمندی است که توسط بزرگان این فن مطرح شده است و باید پیگیری شود.
🔹اکنون پرسش این است که منطقی ترین مسیر برای نیل به این هدف چیست؟ چه روشی باید در پیش گرفت که این علم را از تطویل بی مورد رها سازد و آن را به مسائل واقعی خود محدود کند و از طرفی تصرف بی مناط در آن انجام نگیرد و مسائل اساسی آن به این بهانه از متن این علم به حاشیه نرود؟
🔹زمانی قادر هستیم به این پرسش جواب دهیم که ریشه یابی دقیقی از علل تورم این علم انجام دهیم و متناسب با منشا این معضل، راه حل صحیح را ارائه دهیم.
🔹از معدود اصولیونی که به این دغدغه التفات داشته و ریشه یابی صحیحی در این زمینه انجام داده و در عین حال راه حل مناسب آن را ارئه کرده و به صورت عملی، آن را پیاده کرده است، امام خمینی(ره) است. اگر به کتب اصولی ایشان نگاهی بیندازیم آثار این مساله را به صورت ملموس مشاهده خواهیم کرد به گونه ای که اگر این رویکرد ایشان را در نظر نگیریم در برخی موارد عبارات ایشان را در سطحی بسیار نازل تلقی خواهیم کرد که به برخی موارد در این نوشتار اشاره خواهیم کرد گرچه توضیح تفصیلی آن را باید در ضمن دروس مناهج جست.
🔹در این جا به توضیح دو منشا اساسی در این رابطه می پردازیم:
🔸1-منشا نخست، رویکرد شاگردان آخوند در ارتباط با تلقی علم فلسفه است. علم اصول پیوند اساسی با علم فلسفه دارد و مبادی تصدیقیه بسیاری دارد که از جانب علم فلسفه تامین می شود و به همین دلیل، تمام شاگردان آخوند از جمله کسانی هستند که در این زمینه دستی بر آتش دارند و در میان سخنان آنان مسائل فلسفی کم و بیش به چشم می خورد اما اشکال راهبردی که در رویه آن ها وجود دارد این است که علم فلسفه را نیز همانند سایر علوم ادبی، بلاغی، تاریخی و... می شمارند که یک اصولی به اندازه نیاز لازم است از این علوم بداند. مطابق این اعتقاد همه این علوم در یک وزان و برای به دست آوردن دستگاه اصولی مورد مطالعه قرار می گیرند بنابراین نیازی به تلقی آن ها بیش از این مقدار نیست و همانطور که یک اصولی می تواند در سایر علوم اجتهاد کند در این علم نیز چنین حقی را دارد گرچه نتیجه این اجتهاد با سخن اقطاب حکمت در تعارض باشد.
🔸این رویکرد که در بیانات بزرگانی همچون خود آخوند خراسانی، محقق نائینی، آقاضیاء الدین عراقی و... (رضوان الله علیهم اجمعین) به وضوح دیده می شود به شدت غلط است و از عواملی است که مدار مباحث اصولی را از آن چه باید، خارج کرده است.
🔸این رویکرد اگر در ارتباط با علوم غیر برهانی نظیر رجال، علوم ادبی، تاریخ و... قابل قبول باشد، در ارتباط با علوم برهانی از جمله فلسفه هیچ جایگاهی ندارد. زیرا مسائل فلسفه اولا دارای ضابط برهانی اند که تنها با اسلوب برهان می توان در آن سیر کرد و طرف تعامل آن، متن واقع است و رویکرد اصولی که نسبتی با برهان ندارد در تحصیل مسائل فلسفی کاملا ناکارآمد است. ثانیا به دلیل به هم پیوستگی عمیق مسائل فلسفی، تلقی بخشی از آن مسائل به تنهایی کفایت نمی کند بلکه لازم است منظومه کامل علم فلسفه دریافت شود تا تصویر تمام مسائل به درستی انجام بگیرد؛ به تعبیر دیگر تفکر فلسفی زمانی شکل می گیرد که تمام زوایای مسائل فلسفی کنار هم قرار گیرند.
🔸عدم توجه به این نکته باعث شده است تا اصولیون، اطلاعات فلسفی خود را-که طبیعتا ناقص هستند- در خلال مباحث اصولی دخالت دهند و نتایج ناصحیحی را بر آن ها مترتب کنند. به عنوان نمونه دخالت دادن علم حصولی و وساطت مفاهیم ذهنی بین فاعل شناسا –که مصداق آن واضع باشد- و پدیده های خارجی باعث شده است که تمام مباحث مربوط به اوضاع الفاظ و توابع آن تحت تاثیر قرار گیرد که ذهنی بودن موضوع له الفاظ، امتناع وضع برای پدیده های خارجی، ذهنی بودن نسب هیئات و جمل، تفسیر انتقال و دلالت به صورتی که طرفین آن ذهنی اند، نفسانی بودن امور اعتباری و ذهنی بودن فرآیند جعل و قرارداد، همگی از همین نکته نشات می گیرند. هم چنین تبعیت دلالت از اراده، امتناع استعمال لفظ در بیش از یک معنا، مقصود بالاصاله نبودن نسب مدلول هیئات به همان ریشه باز میگردد.
🔸همانطور که گفتیم نقصان اطلاعات فلسفی تاثیر مضاعفی در این زمینه دارد؛ این اصولیون اصل التفات به علم حصولی را دخالت می دهند اما به لوازم آن به طور صحیح و کامل واقف نیستند. به طور مثال مساله وجود ذهنی و وساطت ماهیت بین ذهن و خارج از دید آن ها پنهان می ماند و استحاله قسم رابع وضع و جواز قسم ثالث آن را بر ملاکی استوار می سازند که از نقطه نظر برهانی کاملا غلط است. در این میان آقا ضیاء الدین عراقی، بر اساس اطلاعات ناقص خود در نحوه تصویر رابطه طبیعی و فرد اجتهاد کرده و ارتباطی ابداعی را بیان کرده است که هیچ مشرب فلسفی آن را نمی پذیرد.
🔸با لحاظ این دورنما که محدود به چند مبحث مقدماتی علم اصول است می توان تشخیص داد که چگونه رعایت نکردن نقطه نظر عقلائی و زاویه دید مناسب با سنخ مسائل اصولی، موجب تشتت آراء شده است؛ طبیعی است که نقد این آراء و سپس طرح دوباره مسائل بر اساس زاویه دید صحیح، خود فرصت چند باره نیاز دارد و بر تطویل بی مورد خواهد افزود. همین وضعیت بر مباحث بعدی علم اصول از قبیل احکام عقل در مستقلات و غیر مستقلات، تعریف و جایگاه فاعل بالقصد در خطابات و مراتب حکم، تصحیح و رفع شبهات پیرامون تقسیمات واجب، مباحث مربوط به حقیقت امر و نهی و متعلق اوامر و نواهی، مباحث مربوط به الفاظ مطلق و اعتبارات ماهیت، مباحث مربوط به ضد و اجتماع امر و نهی، ارکان استصحاب و تحقیق امور عدمی، رابطه احکام وضعی و تکلیفی و ده ها مساله دیگر حاکم است.
🔸یکی از نقاط اهتمام امام خمینی(ره) در کتاب #مناهج این است که زاویه بحث فلسفی را از اصولی جدا کند و در هر کدام از این دو بخش حق مطلب را بر اساس منطق آن علم ادا کند. ایشان در جنبه ثبوتی و فلسفی، با اشراف کامل بر علم فلسفه، عالی ترین دقایق را طرح و مطابق آن سخنان فلسفی اصولیون نجف را عیار سنجی می کند و پس از آن در جنبه اصولی، مباحث را مطابق ضوابط ادراکات اعتباری تحقیق می کند که یکی از فواید این روش، علاوه بر برطرف ساختن نقایص مذکور این است که بستر صحیحی برای تحقیق امور عقلائی و اعتباری به وجود می آید به گونه ای که سیر در این بستر مشخص می سازد که بسیاری از مدعیان تفکیک حقیقت از اعتبار، خود از مرتکبین این خلط به شمار می آیند؛ در این بستر است که زمینه برای تحقیق و احیانا مقایسه بین روش تحقیق امام(ره) در اعتباریات و روش تحقیق علامه طباطبایی(ره) به عنوان مدعی اصلی این مبحث به وجود می آید و به گونه ای اساسی علم اصول را در ریل اصلی خود قرار می دهد و از باز تولید مسائل غیر روشمند جلوگیری می کند.
🔸2-منشا دیگری که می توان آن را در زمره علل تورم علم اصول بر شمرد و چه بسا خود از نکته نخست نشات می گیرد عدم التزام به سیر منطقی و اسلوب صحیح در طرح مسائل است که نمونه روشن این رویه را در دروس خارج متداول می توان مشاهده کرد.
🔸خاصیت بسیار مهم علم اصول، منظومه وار بودن مسائل آن است که از آلی بودن این علم نشات می گیرد. یعنی علم اصول از آن دست علومی است که مجموع مسائل آن باید به گونه ای نظم و نسق بیابند که در قامت یک کل، قابلیت عملیاتی پیدا کنند و ثمره عملی بر آن کل مترتب شود. با لحاظ این نکته می توان به سهولت این نتیجه را گرفت که تلقی صحیح علم اصول اقتضاء می کند هر کدام از نظم های اصولی که توسط صاحبان آن ارائه شده است به صورت مجموعی و از ابتدا تا انتها-ولو در خصوص امهات مسائل- فرا گرفته شود. بنابراین بررسی اقوال مختلف موجود در یک مساله که از مبانی و مشارب مختلف ناشی می شود در این زمینه کارساز نیست بلکه در موارد مختلف، مورث حالت روانی شک در مسائل می شود زیرا کاملا طبیعی است که با طرح و بررسی و نقد چند باره اقوال متعدد موجود در طول تاریخ یک علم، این احتمال در ذهن فراگیر به وجود می آید که حتی نظرنهایی و مختار نیز ممکن است دچار اشکالاتی باشد و نمی توان بر آن نیز تکیه کرد.
🔸نقص دیگری که در این روش مشاهده می شود و از نقص یاد شده اساسی تر است، تغایر روش مذکور با سیر منطقی فکر می باشد. مطابق قواعد منطقی، ذهن در هر مساله ای فرآیندی قانون مند را باید طی کند تا به نتیجه ی صحیح دست یابد که در عبارات منطقی از آن به سیر از مطلب ما به مطلب هل و لم یاد می شود. اگر مفاهیم تصوری دخیل در یک مساله به صورت شفاف و صحیح طرح شود به طور طبیعی صور قابل طرح در یک مساله با حصر عقلی محدود می شود و ذهن می تواند با تصویر لوازم صحیح یا غلط آن مساله به صحت و یا بطلان آن حکم کند. این در حالی است که اگر با استفاده از بیان اقوال و رد یا قبول آن ها بخواهیم به نتیجه برسیم ممکن است در برابر خود با ده ها نظریه مواجه شویم! که در حقیقت هیچ یک از آن ها از صور محصور عقلی خارج نیستند(در این زمینه می توان مثال ذهنی بودن موضوع له الفاظ را در نظر گرفت که با دقتی ابتدایی می توان صور آن را چنین احصاء کرد که ذهنی بودن، یا قید است برای معنا و یا ظرف است؛ در صورت اول ممکن است از آن جهت که مفهوم است قید باشد و ممکن است از آن جهت که حاکی است قید باشد؛)
🔸یکی از روش هایی که امام خمینی(ره) در تالیفات خود از آن تبعیت کرده اند اهتمام به پالایش اقوال در مسائل است به این معنا که ایشان ملتزم به نقل و نقد همه اقوال ولو مهم و اساسی در هر مساله ای نیستند بلکه با در نظر گرفتن نظرنهایی، تنها به نقل اقوالی می پردازند که در مسیر صعود به نظریه صحیح دخالت دارند و به نوعی مقدمه آن به شمار می روند. نمونه های متعددی در این رابطه را می توان در متن کتاب #مناهج ایشان بر شمرد.
🔸نمونه ابتدایی آن، بحث مربوط به موضوع علم اصول است؛ ایشان در ضمن درس خارج خود مبنای مشهور فلاسفه و اصولیون در زمینه پیوند گزاره ها بر اساس عرض ذاتی را به طور تفصیلی بحث کرده اند و انتقادات اساسی را در این زمینه بیان کرده اند اما در متن حاصل قلم شان، تنها به نقطه رئیسی و برهان خود بر مدعایشان تمرکز کرده اند به گونه ای که عدم دقت کافی در عمق عبارات، ممکن است سخن ایشان را تا اندازه سخن جناب مظفر تنزل دهد.
🔸همین اتفاق در عبارات بحث تبعیت دلالت از اراده نیز افتاده است. در این بحث نزاع از زمان فصول آغاز شده است و سپس در دوران بعد از آخوند توسط شاگردان ایشان توسعه بی سابقه ای یافته است و استدلال های اساسی از جانب آن ها در این زمینه مطرح گشته است به گونه ای که اگر درسی به آن نظرات نپردازد ناقص به شمار خواهد آمد اما با این وجود امام خمینی تنها به نقل نظریه فصول و کفایه اکتفا کرده است و به نظرات بعد از آن هیچ گونه اشاره ای نکرده است و همین ظاهر عجیب بحث به گونه ای است که آن را نزد خواننده بسیار سخیف جلوه می دهد. در حالی که مطابق توضیحات فوق، غلیرغم عدم نقل اقوال، همه آن ها در ضمن طرح تصوری نزاع بیان شده اند و هیچ قولی خارج از آن بحث نمانده است و با این روش مقدار قابل توجهی از حجم ظاهری بحث ویرایش شده است.
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
057-darskhandan-bayad-jadvale-zarbi-bashad-na-sinoosi (ollome-hozavi-ra-chegoone-bekhanim-ke-mofid-bashad) @almoesalat.mp3
7.09M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔉🔉 بشنوید
💢درس خواندن باید به صورت #جدول_ضربی باشد نه #سینوسی
👈علوم سنتی حوزه را چگونه بخوانیم که در اجتماع فایده داشته باشد؟
🔰 استاد علی فرحانی
📌 پرسش و پاسخ در جمع طلاب مدرسه امیرالمومنین، آران و بیدگل، ۱۱ مهر ۹۸
#پای_درس_استاد
#هدایت_تحصیلی
#مهارت_های_تحصیل_علم
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
@Hoseinmehrali
#تلنگر
توسل #زیارت #امام_رضا
🔻ما اسیر تخیل هستیم. فکر میکنیم که رفتیم مشهد یک نفر آنجا نشسته است به ما اخم کرده که چرا گناه میکنی؟ حالا ما مریض بشویم، برویم پهلوی پزشک مگر پزشک به ما اخم میکند؟!
🔸غصه هم میخورد. امام هم همین است. غصه هم میخورد که چرا با خودت همچین کردی؟ خودت را با گناه مسموم کردی؟ گناه هم خودش یک نوع سم است. چرا همچین کردی؟ فقط راهش این است که انسان التماس کند با امام آن ارتباط ایجاد بشود. کار درست شود.
🔹ولی نهایت رآفت و مهربانی آنجا نشسته بارها در مشاهد مشرفه ملاحظه میکردم میدیدم غیر از مهربانی و دلسوزی چیزی نبود. برای همه، بدترین آدمها که شاید ما تحمل نکنیم. آنجا حضرت تحمل میکنند. مهربانی میکنند. غصه میخورند. فقط یک قدم ما برویم. خصوصاً امام رضا علیه السلام...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
@Hoseinmehrali
#معرفی_کتاب
📚 آثار منتشر شده حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»:
🔻رجال:
📗کافی شریف
📗مسعدة بن صدقه
📗تفسیر علی بن ابراهیم قمی
📗 معلی بن خنیس - کتاب ابن غضائری
🔻 فقه:
📗امر به معروف (اهمیت و جایگاه)
📗امر به معروف ج1 (تبیین موضوع)
📗امر به معروف ج2 (تبیین موضوع)
🔻اصول:
📗حالات ادله بعضها مع البعض (حکومت)
📗حجیت شهرت
📗حجیت ظواهر
📗حجیت اخبار مع الواسطه
🔻 اخلاق:
📗پندهای سعادت جلد یک
📗پندهای سعادت جلد دو
🔸سفارش و تهیه کتاب:
می توانید از طریق روشهای زیر کتب را تهیه فرمائید:
🔘آقای حسینی «فیلم بردار دروس خارج فقه و اصول»
👤 هماهنگی از طریق ادمین کانال (جهت ارسال پستی): @Feghahat_Admin
📮موسسه فقهی ذکر / آدرس: قم ، بلوار سمیه ، خیابان شهیدین ، پلاک 12 - موسسه فقهی ذکر
🔗 @book_feghahat
@Hoseinmehrali
#معرفی_کتاب
📚برشی از کتاب گامهای آغازین سلوک
▪️کانال نشر بیانات استاد تحریری:
@seratemostaghim_ir
@Hoseinmehrali
#تلنگر
مَبَند دل به حیاتی که جاودانی نیست
که زندگانیِ ده روزهِ زندگانی نیست🤔
@Hoseinmehrali
#فقه
🔷کتب ضلال امری نسبی است ...
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
@HoseinMehrali
به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
#شهادت #امام_حسن_عسکری سلام الله علیه
✅⬅️ پای درس امام حسن عسکری(ع)
استاد احمد عابدی:
💠 امام عسکری عليهالسلام حدیثی از رسول خدا نقل فرمودند:
👈«مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ فِي جَوْفِ بَيْتِهِ؛
«اگر كسی دنبال عيب مردم باشد، خدا هم دنبال عيب خود اوست. و او را رسوا میكند، حتی در خانه خودش.»
به گونه ای كه چنین کسی در خانه خودش و کنار زن و بچهاش خجالت بكشد و نتواند زندگی كند. خدا در خانه خودش او را رسوا میكند.
🔹 هر كه دنبال اين باشد كه فلانی چه اشتباهی كرده؟ فلانی نمره امتحاناتش چند شد؟ در امتحانات مردود شد يا نشد؟ فلانی به نامحرم نگاه كرد يا نكرد؟ هر كس دنبال اين چيزها باشد، خدا هم دنبال عيب خود او خواهد بود و او را در خانهاش هم که باشد رسوا ميكند.
💠 اين مسائل را امام عسکری عليهالسلام برای اين میفرمود كه بابا! در خيابان كاری به مردم نداشته باشيد! ما وظيفه داريم جلو گناهان علنی را بگيريم. اما از طرفی هم هميشه وظيفه داريم كه كارهای مردم را حمل بر صحت كنيم.
💠 اين از غرر كلمات امام عسکری است که می فرمود: «ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِه»؛ هر كاری از هر كس ديدی آن را بر بهترين وجهش حمل و توجیه کن.
🔹 مثلاً اگر میبينم يك آقايی لبش دارد تكان میخورد، آیا بگويم دارد به من فحش میدهد، يا بگويم دارد صلوات ميفرستد؟ این فرمایش امام می فرماید ببین بهترین کار کدام است؟ بگو او هم همان گونه است.
🔹 حتی اگر كسی را كه يك روز از صبح تا شب هم با او بوديد و نمازش را نخواند، نگوييد فلانی بینماز است بلکه حمل بر احسن بكنيد و بگوييد شايد حواسش نبوده، شايد غفلت و فراموش كرده است.
#عیب_مردم #رسوایی #حمل_بر_صحت
🆔 @Ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بصیرت
🔺️بیانات مهم آيت الله جاودان
پيرامون ايام نهم ربيع الاول ‼‼
🔺️خداوند به هیچ وجه راضی نیست !
این فریب شیطان است! به هیچ وجه فریب نخورید!
✅کانال #پندنامه
http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
@Hoseinmehrali
#بصیرت
#شریک_خون
🔹کلام آیت الله العظمی بهجت(ره) از زبان استاد تحریری در رابطه با #لعن
🔺بنده چندین بار از مرحوم آیة الله العظمی بهجت (ره) شنیدم که : دشمن کاری می کند که به شیعه می گوید به #مقدسات_اهل_سنت ناسزا بگو و به سنی ها هم می گوید بروید در محلات شیعی اذان بدون شهادت بر امیرالمومنین بدهید.
📛 بنده چندین بار از ایشان شنیدم و همچنین به بنده فرمودند اگر یک شیعه گوشه عالم به واسطه #لعن_شما #کشته_بشود شما در خون او #شریک هستید... .
🌼کانال نشر بیانات استاد تحریری:
@seratemostaghim_ir
@Hoseinmehrali
#راه_و_رسم_طلبگی
✅چند توصیه استاد احمد عابدی به طلبه ها:
✅اول اینکه بدانید شما نسبت به امکانات موجود مدیون هستید؛ نه فقط امکانات در یک مدرسه بلکه نسبت به تمامی امکانات موجود در شهر قم مدیون هستید؛ کتابخانه ها، علما، جو معنوی و…
✅دوم اینکه شما بایستی آینده نگر باشید و این در رعایت چند نکته است↪️
1️⃣بدانید آینده شما با دعای پدر و مادر یا نفرین ایشان رقم می خورد.
2️⃣رضایت استاد و مدیر مدرسه بسیار مهم است.
اگر کسی دلش از دست ما شکست، عاقبت بخیر نخواهیم شد؛ مثلا استادی که شب نخوابیده و مطالعه کرده اما بواسطه کم کاری شما ناراحت شود، اگر نفرین هم نکند همین که دلش شکست موجب بدبختی انسان می شود.
3️⃣آگاه باشید که عمرمان محدود است و بایستی آن را غنیمت بشماریم.
4️⃣رعایت نظم از اساسی ترین ملزومات طلبگی می باشد.
5️⃣در کتاب و درس خود بسیار دقت داشته باشید. دقت در درس را تمرین کنیم، درس را سرسری نگیریم. در عبارات کتاب و سخن گفتن و نوشتن دقیق باشیم.
6️⃣قلم به دست باشید و بنویسید، معروف است که «الکتاب لایضیء حتی یظلم» کتاب نور نمی دهد تا اینکه سیاه شود.
7️⃣جنبه های معنوی را زیاد اهمیت دهید. عمرمان ارزش گناه کردن ندارد. بد است که بگوییم سرباز امام زمان عجل الله فرجه هستیم و نماز شب نخوانیم! نافله نخوانیم! قرآن کم بخوانیم یا غلط قرآن بخوانیم! خیلی بد است.
8️⃣به نماز جماعت و قرائت دعا و توسل به اهل بیت علیهم السلام اهتمام داشته باشید؛ اما افراط هم نکنید.
9️⃣ چهارده ختم قرآن برای 14 معصوم علیهم السلام در انسان تحول ایجاد می کند.
کانال درسهای استاد احمد عابدی در ایتا
@Ahmad_abedi2
@Hoseinmehrali
May 11