🌷نکته تفسیری صفحه ۳۰۱🌷
موسی و خضرـ قسمت اول:
روزی حضرت موسی در میان بنی اسرائیل سخنرانی می کرد. کسی از او پرسید: چه کسی در زمین از همه داناتر است؟ موسی گفت: داناتر از خودم سراغ ندارم. در این هنگام، به موسی وحی شد که ما بنده ای داریم که در مجمع البحرین(محل اتصال دو خلیج عقبه و سوئز) زندگی می کند و (در برخی موارد) از تو دانشمندتر است. موسی عرض کرد: آیا ممکن است او را ببینم؟ خدا فرمود: یک ماهی در زنبیل بگذار و حرکت کن. موسی همراه جوان باایمان بنی اسرائیل و جانشین خود یعنی «یوشع بن نون» به راه افتاد تا به صخره ای رسید. در آنجا قدری خوابیدند. در آن هنگام، ماهی در زنبیل جان گرفت و تکانی خورد و به طور شگفت انگیزی به دریا افتاد. یوشع این صحنه را دید؛ ولی فراموش کرد که به موسی بگوید. سپس دوباره به راه افتادند و بقیه ی آن روز و شب را تا بامداد راه رفتند. در آن هنگام، موسی به یوشع گفت: صبحانه مان را بیاور که از این سفر خسته شدیم. یوشع، ماجرای دیروز را برای موسی بازگو کرد و موسی نیز مانند هم سفرش شگفت زده شد. در این هنگام، موسی گفت: این همان نشانه ای بود که دنبالش بودیم، و از همان راهی که آمده بودند، بازگشتند تا به کنار صخره رسیدند. در آنجا، مردی را دیدند که با یک تکّه پارچه خود را پوشانده بود. او «خضر» بود. موسی به او سلام کرد و خود را شناساند و هدفش را از آمدن به آنجا بازگفت. خضر گفت: تو تحمّل با من بودن را نداری. خدا به من دانشی بخشیده که به تو نداده، و به تو علمی بخشیده که به من نداده است. موسی گفت: به خواست خدا خواهی دید که من فرد صبوری هستم و تو را نافرمانی نمی کنم. خضر گفت: اگر می خواهی دنبال من بیایی، حق نداری از کارهایی که من انجام می دهم، سؤال کنی تا اینکه خودم راز کارهایم را برایت روشن کنم. سپس از کنار دریا به راه افتادند. یک کشتی آمادهی حرکت بود. از سرنشینان کشتی خواستند که آن ها را نیز سوار کنند. آن ها خضر را شناختند و هر دو را رایگان سوار کردند. امّا همین که آن دو سوار کشتی شدند، خضـر، یکی از تخته های کشتی را با تیشه کَند. موسی گفت: این ها ما را بدون کرایه سوار کردند؛ چرا کشتی شان را سوراخ کردی؟ ممکن است همهی آنها غرق شوند. واقعاً کار زشتی کردی! خضر گفت: نگفتم نمی توانی صبر کنی؟ موسی گفت: مرا به سبب فراموش کاری ام بازخواست مکن و بر من سخت نگیر. سپس از کشتی پیاده شدند و در ساحل دریا به راه افتادند. در همین حال، به پسربچه ای رسیدند که با بچّه ها مشغـول بازی بود. خـضر، سر پـسر را گرفت و از بدنش جدا کرد و او را کشت. موسی با حیرت تمام پرسید: چرا خون بی گناهی را ریختی؟ چه کار ناپسندی کردی! ... .
@Hossein_qoran
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
✨وقتی حافظ قرآن هستی
هیچ روزی تو زندگی ات
تکراری نیست
هر روز با عشق ❤️نکات جدیدی
از بهترین کتاب عالم یاد میگیری
و این یعنی پویایی⏳
دوستان قرآنی وعلاقمند به حفظ جز سی📢📢📢
💥اگه دوس داری حافظ قرآن بشی و نمیدونی از کجا شروع کنی
💥اگه فرصت رفتن به کلاس های حضوری رو نداری
💥 اگه دائم تنبلی میکنی و امروز و فردا میکنی برای شروع
💥 یک بار دیگه این فرصت رو به خودت بده و برای رسیدن به این هدف بزرگ تلاش کن
قراره بزودی شروع کلاس مجازی آنلاین حفظ جز سی داشته باشیم.
قراره کلی نکات تفسیری مربوط به آیات در کنارحفظ جز سی داشته باشیم.
جانمونی رفیق قرآنی!!
با هر شرایط سنی وشغلی که داری.
برای مطلع شدن از زمان وشرایط کلاس به آیدی زیر پیام بدید.
@hosein_qoran
#حفظ_سه_بعدی_قرآن👇👇👇
@Hossein_qoran
آیات مشابه 🌹
يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا 👈أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَا........... «2» نحل
وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ 👈أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَا......... «25»انبيا
@Hossein_qoran
در روز چه مرور هایی داشته باشم ؟
مرورهای اصلی
1. مرور از حفظ و بدون قرآن
2. مرور مباحثه ای
مرورهای فرعی
1. چشم خوانی از روی قرآن
2. خط بردن همراه با ترتیل از روی مصحف
3. مرور استماعی بدون مصحف
4. نوشتن محفوظات
5. مرور ذهنی
@Hossein_qoran
❣ #تجزیه ی علم #تجوید::
👈وَ=از حروف استعفال و حرفی #همسی(صدای آن محبوس است و شنیده نمی شود و باید در تلفظ ان #دقت شود) و #محلّ تولید آن از بین دو لب (شفتین) و کم حجم [باید در مرحله #گرایش (میل کردن) لبها حالت جمع شدن بخود بگیرد #بسیارمهمّ//
قُل رّبِّ/قاف=محل تولید نوک زبان کوچک(لهات) برخورد با کام بالا //از حروف #جهری و صفت #استعلاء دارد و درشت و پرحجم تلفظ می شود/و در سومین مرحله #تفخیم می باشد//
💢حرف #لام/ل 🍃 صفت استعفال دارد و حرفی #جهری است و هم مخرج با حرف راء می باشد #محلّ توِلید و مخرج [ از برخورد #سر زبان با جلوی کام بالا ؛ کم #حجم و#رقیق تولید می گردد ] و چون حرف لام ساکن هست در حرف متحرک مابعد خود #حرف[ رَ ] ادغام می گردد. و سیر #غنّه ندارد ❣بسیار مهمّ و [از نوع #ادغام #متجانسین (دو حرف هم مخرج را گویند) )می باشد❣
💢حرف رَ ()دو وجه ی می باشد (یعنی ماهم راء مفخّم داریم و هم رای مرّقق داریم )و اینجا رَ #تفخیم است و در #دومین مرحله #تفخیم؛ زیرا مفتوح می باشد/
💢حرف #ب= #صفت استفال دارد و از حروف #جهری می باشد ( یعنی صدای آن باید آشکارا شنیده شود) و محل تولید #مخرج ان از #مماس شدن دو لب ؛ و در حال سکون صفت قلقله می گیرد. 🍃 اینجا رَبِّ #مشدد است #هنگام تلفظ باید بسیار دقت شود #تشدید باز نشود #بسیار #مهم☆
(یکبار #محکم و باشدت تلفظ می شود)
💢ادامه ی آیه : #فردا شرح داده می شود.
🔷 #تجوید را اینگونه بیاموزید و تمرین بفرمایید تا فراموش نشود❣
@Hossein_qoran
❣💢❣💢❣💢❣💢❣💢
🔷 #علائم_وقف :
🔸( م ) : لازم
حتما باید وقف شود چون ممکن است معنای آیه تغییر کند .
🔸( ط ) : مطلق
تاکید میشود که وقف شود چون موضوع مورد بحث تمام شده است .
🔸( ج ) : جائز
هم میشود وقف کرد و هم وصل .
🔸( ز ) : همانند ( ج ) اما وصل آن بهتر است
🔸( ص ) : مرخص
به خاطر طولانی بودن آیه و کمبود نفس رخصت داده میشود وقف کرد .
🔸( قلی ) : وقف بهتر از وصل است
🔸( صلی ) : وقف بهتر از وصل است اما وقف آن ایراد ندارد
🔸( لا ) : ممنوع
به هیچ وجه نباید وقف کرد و اگر سهوا وقف شد از چند کلمه قبل تر شروع به خواندن شود .
🔸( معانقه ) : دو مجموعه سه نقطه که در یکی باید وقف کرد و در یکی وصل یا اینکه از هردو رد شد .
#حفظ_سه_بعدی_قرآن
#آموزش_تجوید
#آموزش_روانخوانی_قرآن
🆔@Hossein_qoran
✨ ️﷽✨
علائم وقف
✅ م : وقف لازم
اين علامت بيانگر آن است كه وقف ، حتماً بايد انجام شود و از بعد از آن شروع به تلاوت نمود .اگر وقف نکنیم ممکن است مفهوم جمله تغییر کند.
✅ لا : وقف ممنوع
اين علامت بيانگر آن است كه نبايد وقف نمود ؛ اما آخر آيه وقف به آن بلا مانع است .
✅ ط : وقف مطلق
اين علامت بيانگر آن است كه وقف به آن نيكوست و از بعد آن مي توان شروع نمود .
✅ ج : وقف جایز
اين علامت بيانگر آن است كه وقف و وصل آن بلا مانع است و از بعد آن مي توان شروع نمود .
✅ قلي :
اين علامت بيانگر آن است كه وقف بهتر است و از بعد آن مي توان شروع كرد .
✅ صلي :
اين علامت بيانگر آن است كه وصل بهتر است ؛ اما وقف نيز بلا مانع است .
✅ ز : وقف مجوَّز
اين علامت بيانگر آن است كه وقف بلا مانع است ؛ اما براي شروع بهتر است از قبل آن ابتدا نمود .
✅ ص : وقف مرخص
اين علامت در آياتي بكار مي رود كه كلام طولاني است ؛ و عبارات از حيث معنا به يكديگر مرتبط مي باشند لذا به علت كمي نفس مي توان در اين محل وقف نمود و بعضاً از بعد آن نيز ابتداء كرد .
✅ :. وقف معانقه یا مراقبه
این سه نقطه اگر روی دو کلمه نزدیک به هم قرار داده شود شما فقط بر یکی از دو کلمه می توانید وقف کنید. وقف بر يكي از آن دو جايز است .
✅ س: توقف، سکوت
در علم قرائت، عبارت است از: "قطع صوت در حین قرائت، بدون تجدید نفس در زمانی بسیار کوتاه و ادامه مجدد قرائت". "سکت" در قرآن کریم (به روایت حفص از عاصم) چهار مورد است:
1. "عِوَجا # قَیِّمًا" (کهف 1 ـ 2) در صورتی که در آخر آیه اول وقف نشود; در وصلِ به سکت نیز تنوین نصب "عوجاً" به صورت الف مدّی (عِوَجَا) قرائت میشود.
2. "مَرقَدِنا هـَذا" (یس، 52).
3. "کَلآ بَل رانَ" (مطففین، 14).
4. "وقیلَ مَن راقٍ" (قیامت، 27)
#حفظ_سه_بعدی_قرآن
#آموزش_تجوید
#آموزش_روانخوانی_قرآن
🆔@Hossein_qoran
اعمال روزانهٔ ماه رجب
#ماه_رجب
🆔@Hossein_qoran