eitaa logo
📖حفظ سه بعدی قرآن/مدرس حسین خالصی حافظ کل قرآن📖
3.2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
3هزار ویدیو
124 فایل
🌟#قاری_کشوری🌟 💫/دارنده مدرک حفظ تخصصی #اموزش_تخصصی_حفظ_و_قرائت/💫 💚برای همه ی سنین 💜به صورت #حضوری_و_غیر_حضوری 💛به صورت #آنلاین_وآفلاین 💥کپی محتوا همراه بالینک کانال آزاد💥 لینک_کانال @Hossein_qoran ارتباط با ادمین(حسین خالصی)👇👇 @hosein_qoran
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اولین روز اسفند ماه 💫را معطر میکنیم به ذکر 🌸عطر خوش صلوات 💫 بر حضرت محمد (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) 🌸و خاندان  پاک و مطهرش 🌸الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌸
🔶⚜🔶⚜🔶⚜ ⚜ 🔶 : ⚜طریقه های دیگری از وقف بر آخر کلمات وجود دارد که برخی از آنها در کتابت قرآن نیز رعایت شده است 💢مانند[وقف الحاق] (بهم رسانیدن و پیوند دادن.. ) ورعایت برخی دیگر چندان لزومی ندار [رَوم ] و [اِشمام] و انواعی از وقف نیز مختص به سایر قراءات و روایات غیر از روایت حفص است. که در این مجال نیازی به شرح تمامی آن نیست. 🔶 =یعنی [اضافه کردن چیزی به چیز دیگر ] یک [ هاء ساکنه ] به آخر برخی کلمات هنگام وقف ملحق کردن؛ این هاء ساکنه [سَكْت] نام دارد. این نوع هاء در وقف حرکت آخر کلمه در هنگام وقف است. در کتابت قرآن های موجود --->طبق روایت حفص از عاصم --->رعایت شده است. 💢مانند: الحاق به آخر کلمه ے لَمْ يَتَسَنَّ در (( لَمْ يَتَسَنَّهْ)) فرمایید با حفظ حرکت فتحه پیوندبه / یعنی اینکه [ نون مشدد در مخرج خود همراه با حفظ غنّه به سمت رها میشود.] ( لَمْ يَتَسَنَّهْ)سوره بقره آیه 259 🔶آخر کلمه=ایجاد فاصله ⚜به روایت حفص هاء سکت هم در وقف و هم در وصل خواند می شود و حذف نمی گردد. ⚜شرح بیشتر در احکام هاء آخر کلمه ؛ 🔶 به معنای [ قصد کردن؛ عزم نمودن ]است. در قرائت نوعی وقف است که در آن سوم_حرکت_آخر_کلمه_حفظ_میشود از حرکات کوتاه یا تنوین ها یک سوم حرکت در هنگام وقف روی حرف آخر حفظ میشود یعنی (شنونده نوع حرکت را مختصر بشنود ) دقت داشته باشید تبدیل به حرکت کامل نشود ّ وقف روم [ تمیز دادن حرکت حرف آخر کلمه توسط شنونده است. ] از آنجا که در این وقف: از حالت سکون خارج میشود ؛ [ مّد عارض ] در چنین کلماتی فقط به قصر(مدّ طبیعی) ادا می گردد چرا که دیگر سبب سکون وجود ندارد! 🔶دقت داشته باشید حرف از حالت سکون خارج میشود و در عین حال یک سوم حرکت ؛ از هر نوع حرکت که باشد همراه با آخر کلمه حفظ می گردد.🔶 💢مثال: 👇👇 مِنْ قَبْلِ - مِنْ قَبْلُ - غَفُورٌ - مِنَ الْجِنِّ - وَ الْاِنْسِ - بِجَبّٰارٍ : (تمام حرکات روی حروف آخر کلمه موجود است.) [تنها یک سوم حرکت را روی حرف آخر حفظ می کنیم و حرف تلفظ میشود ]مهمّ 🔶 اِِشْمام = یعنی ((بوئیدن لبها را به خالت ضمّه در آوردن)) 💢مثال: مِنْ قَبْلُ [ شنونده در گوش --->لُ را بشنود و حِس کند و بیننده ببیند] طبعاً چنین فرایندی زیبا وقتی حاصل می گردد که در آن به هنگام وقف فقط غنچه شود به شکل ضمّه در آید. [بهترین حالت آن است که قبل از تلفظ حرکت ضمّه لبها حالت بخود بگیرد. ] مهمّ =عطر_ضمّه ؛ بدون اینکه صدای ضمّه روی حرف آخر کلمه شنیده شود. 🔶 فقط بر حرف مضموم آخر کلمه واقع می گردد. بدین صورت که پس از اسکان حرف آخر کلمه بلافاصله لبها حالت ضمّه را [ به بیننده نشان دهد =خروج از حرف اخر همراه با غنچه شدن لبها ] این بهم پیوستن لبها به ثانیه نمی کشد و حرف آزاد و رها می گردد؛ درحدّ استشمام یا بوئیدن گُل؛ تمام ے وقف اشمام نشان دادن حرکت حرف اخر کلمه به است. 💢 مثال 👇👇 مثال: نَسْتَعيِنُ- غَفُورٌ- مِنْ قَبْلُ [بدیهی است وقف اشمام بر فتحه و کسرا تعلق نمی گیرد. ] 🔶 وقف روم و اشمام از طرُق وقف اختیاری است. 🔶 قاری قرآن بین انجام یا عدم انجام آن مخیّر است و اجباری در کار نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۴۵🌷 هر گروهی به آنچه نزد خود دارد، خوشحال است: یکی از صفات و ویژگی های ناپسند که می تواند مانع فهم حقیقت شود، «تعصّب جاهلانه» است؛ یعنی پافشاری بر عقیده‏ ی نادرستی که هیچ دلیل علمی و عقلی آن را تأیید نمی کند و تنها به‏ سبب خو گرفتن با آن و وجود آن در آیین و رسوم نیاکان یا علاقه‏ ی افراطی، از آن پیروی می شود. بر اساس آیات قرآن، تمام پیامبران با این خصلت بد در میانِ مردمِ زمانشان مواجه بودند؛ چنان که در آیه‏ ی 23 سوره‏ ی زخرف می خوانیم: «پیش از تو نیز در هیچ شهری، پیامبر هشدار دهنده ای را نفرستادیم مگر این که ثروتمندان مست و مغرور آن گفتند: ما پدران خود را بر آیینی یافتیم و راه آنان را پیش می گیریم.» آیه‏ ی مورد بحث نیز به همین حقیقت مهم روانی و اجتماعی اشاره می کند. آری، تعصّب جاهلانه ی احزاب و گروه ها باعث می شود که هر یک، راه و آیینی را برای خود برگزینند و دریچه های مغز خود را به روی هر سخن دیگر ببندند و اجازه ندهند شعاع تازه ای به مغزشان بتابد و حقیقتی را بر آنان روشن کند. این حالت که از خودخواهی و خودبینی و خودپسندی سرچشمه می گیرد، بزرگ ترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امّت هاست. این خوشحال بودن به راه و رسم خویش و احساس تنفّر و بیگانگی از هر چه غیر آن است، گاه به جایی می رسد که اگر انسان سخنی برخلاف راه و رسم خویش بشنود، انگشت در گوش می گذارد و جامه بر سر می کشد و پا به فرار می گذارد تا مبادا بر خلاف آنچه با آن خو گرفته، حقیقتی برایش روشن شود. قرآن کریم از قول حضرت نوح بیان می کند: «خدایا، من هر زمان که آن ها را دعوت کردم که [ایمان بیاورند] و تو آن ها را بیامرزی، انگشتان خویش را در گوش هایشان قرار دادند و لباس هایشان را بر خود پیچیدند و بر مخالفتشان پافشاری کردند و به شدّت تکبر ورزیدند.» پیشوایان دین نیز ما را از این اخلاق زشت بازداشته اند و برای آن، آثار و عواقب بسیار بدی برشمرده اند. در حدیثی از پیامبر می خوانیم: «هر کس که در دلش به اندازه‏ ی ذرّه ای تعصّب جاهلانه داشته باشد، خداوند او را در روز قیامت همراه با بیابان نشین های [کافر و نادان] دوران جاهلیّت محشور می کند.» در روایت دیگری از همان حضرت نقل شده است: «هر کس تعصّب جاهلانه ورزد یا برایش تعصّب ورزند، پیوندش با ایمان قطع می شود.» 🕊👇
قرآن ترجمه المیزان سوره 23 سوره مبارکه المؤمنون صفحه 345 مَا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ (43) هيچ امّتى از وقت [انقراض] خود پيشى نمى گيرد و عقب نيز نمى افتد. (43) ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَىٰ ۖ كُلَّ مَا جَاءَ أُمَّةً رَسُولُهَا كَذَّبُوهُ ۚ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُمْ بَعْضًا وَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ ۚ فَبُعْدًا لِقَوْمٍ لَا يُؤْمِنُونَ (44) سپس رسولانمان را پى در پى فرستاديم; هر وقت براى امّتى رسولشان مى آمد او را تکذيب مى کردند، پس بعضى را در پى بعضى [به وادى هلاکت ]برديم و آنان را [موضوع] داستان ها ساختيم; پس [از رحمت] دور باد قومى که ايمان نمى آورند. (44) ثُمَّ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ وَأَخَاهُ هَارُونَ بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِينٍ (45) سپس موسى و برادرش هارون را با نشانه هاى خود و حجّتى روشنگر فرستاديم، (45) إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا عَالِينَ (46) به سوى فرعون و اشراف قومش; پس تکبّر کردند و قومى برترى جوى بودند. (46) فَقَالُوا أَنُؤْمِنُ لِبَشَرَيْنِ مِثْلِنَا وَقَوْمُهُمَا لَنَا عَابِدُونَ (47) پس گفتند: آيا ما به دو بشرى که مانند خود ما هستند ايمان بياوريم در حالى که قوم آن دو، بندگىِ ما مى کنند؟ (47) فَكَذَّبُوهُمَا فَكَانُوا مِنَ الْمُهْلَكِينَ (48) پس تکذيبشان کردند و در نتيجه از هلاک شدگان گشتند. (48) وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ (49) و همانا ما به موسى کتاب داديم شايد آنان هدايت شوند. (49) وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ آيَةً وَآوَيْنَاهُمَا إِلَىٰ رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ (50) و پسر مريم و مادرش را آيتى [بزرگ] قرار داديم و آن دو را در زمينى بلند که داراى محلّى براى استقرار و آبى روان بود، جاى داديم. (50) يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ (51) هان اى رسولان! از خوردنى هاى مطبوع بخوريد و کار شايسته کنيد، همانا من به آنچه مى کنيد آگاهم. (51) وَإِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ (52) و همانا اين امّتِ شما است، امّتى يگانه، و من پروردگار شمايم، پس از من پروا کنيد. (52) فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (53) پس کار [دين] خود را در ميان خويش قطعه قطعه کردند [و دسته دسته شدند]، در حالى که هر گروهى به آنچه نزدشان بود شادمان بودند. (53) فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّىٰ حِينٍ (54) پس آنان را در گرداب جهالتشان تا چندى رها کن. (54) أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِينَ (55) آيا مى پندارند مددى که به وسيله مال و اولاد به آنان مى رسانيم، (55) نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ ۚ بَلْ لَا يَشْعُرُونَ (56) [در حقيقت] در دادنِ خيرات به آنان شتاب مى کنيم؟ [چنين نيست] بلکه آنان درک نمى کنند [که اين يک آزمايش است]. (56) إِنَّ الَّذِينَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ (57) همانا آنان که از ترس [مجازات] پروردگارشان نگرانند، (57) وَالَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ (58) و آنان که به آيات پروردگارشان ايمان مى آورند، (58) وَالَّذِينَ هُمْ بِرَبِّهِمْ لَا يُشْرِكُونَ (59) و آنان که به پروردگارشان شرک نمىورزند، (59) 🕊👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️ ✅ سلام و عرض ادب روز چهارشنبه زیبایتان به خیر ‌ 💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫 ✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ✅ آیات صفحه🌹(۳۴۵)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم : ✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️ به جمع ما بپیوندید
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 🕙 هر روز ساعت : 22