eitaa logo
کانال رسمی حسینیه اندیشه
1.2هزار دنبال‌کننده
183 عکس
49 ویدیو
149 فایل
بیش از پنجاه سال پژوهش برای «انقلاب فرهنگی»؛ بستر تحقق «تمدن نوین اسلامی» ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰انتظار می‌رود که شاه تا ده سال آینده، فعالانه در قدرت باقی باشد. 🇺🇸این نتیجه‌گیری گزارشی کاملا سرّی درباره آینده شرایط سیاسی ایران بود که تحلیل‌گران سازمان سیا در آبان ماه سال ۱۳۵۷ به دولت ایالات متحده ارائه کردند. ۱۰۰ روز بعد، پادشاهیِ ۳۷ ساله‌ی محمدرضا پهلوی سقوط کرد! 🇮🇷 انقلاب اسلامی ایران از همان لحظه پیروزی، چالشی دشوار پیش پای تحلیل‌گرانی گذاشت که وضعیت ایران را مطالعه می‌کردند: چرا هیچ‌کس نتوانسته بود انقلابی چنین سهمگین را پیش‌بینی کند؟.... 🇮🇷انقلاب ایران از نظر تعداد مردمی که در آن شرکت کردند، یکی از عظیم‌ترین خیزش‌های تاریخ جهان است: حداقل ده درصد از جمعیت ایران در راهپیمایی‌های اعتراضی و اعتصاب‌های عمومی‌ای که محمدرضا شاه پهلوی را به زیر کشید، شرکت کردند. در مقایسه، کمتر از دو درصد از جمعیت در انقلاب فرانسه دخیل بودند و کمتر از یک درصد از مردم در برانداختن شوروی کمونیستی شرکت داشتند. 📕بخش هایی از کتاب انقلاب《تصورناپذیر در ایران》نوشته چارلز کورزمن استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کارولینای شمالی 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 نحوه‌ی توجیه ِیک «عجز همگانی» یا سهیم‌کردن همه در ناتوانی جهانی در مقابل یک پیرمرد 🇺🇸دریاسالار استانسفیلد ترنر رییس سازمان جاسوسی امریکا (سیا) در مصاحبه با تلویزیون ان بی سی گفته است که این سازمان در پیش‌بینی بحران سیاسی ایران به طور جدی ناکام بوده است اما اضافه کرد که سازمانهای جاسوسی سایر کشورهای دنیا هم در این زمینه بهتر از سیا نبوده‌اند. ترنر گفته است: بدیهی است ما می‌خواهیم بهترین سازمان را داشته باشیم اما باید بگویم پیش‌بینی بحران‌های عظیم سیاسی و کودتاهای نظامی و نتایج غیرمنتظره انتخابات از دشوارترین وظایف سازمانهای اطلاعاتی است. اینها بمراتب از پیش‌بینی اوضاع نظامی، اجتماعی و اقتصادی یک کشور دشوارترند. 🇺🇸ترنر گفت: تا آنجا که او می‌داند هیچ یک از سازمانهای جاسوسی دنیا هم اوضاع کنونی ایران را پیش‌بینی نکرده بودند روزنامه نگاران و صاحب نظران سیاسی هم این امر را پیش بینی نکرده بودند که شاه مجبور به ترک ایران گردد. ترنر گفته است اکنون که گزارش‌های تابستان و پاییز گذشته را مجددا بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم که در ایران نارضایتی‌های زیادی وجود داشته است و این نارضایتی‌ها دلایل دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته‌اند و اوضاع ایران درست مانند یک رشته آتشفشان جوشان بوده اما وضع این دهانه‌های آتشفشان طوری است که هیچ یک به تنهایی آن قدر فوران نکرده‌اند که دولت از کنترل آنها عاجز بماند. 🇮🇷 آنچه ما نتوانستیم پیش‌بینی کنیم این بود که تنها یک پیرمرد ۷۸ ساله‌ی روحانی که ۱۴ سال در تبعید بود، عامل گردآوردن همه این عوامل بشود و ناگهان با یک آتشفشان عظیم در حال فوران و یک انقلاب ملی روبرو شویم و این به آن معناست که ما باید از این پس به رویدادهای اجتماعی و اقتصادی کشورها توجه بیشتری داشته باشیم و این کار ساده‌ای نیست اما ما بر شدت فعالیت خود می‌افزاییم. 🗞روزنامه اطلاعات، 1357/11/16، شماره 15777، ص8 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷معجزه قرن 🔹«ملّت ایران نشان داده که میتواند کارهای بزرگ را بخوبی انجام بدهد، از عهده بربیاید؛ ملّت ایران انقلاب را راه انداخت، تشکیل جمهوری اسلامی را راه انداخت؛ اینها مثل معجزه است. تشکیل جمهوری اسلامی در دنیای دوقطبیِ کاپیتالیسم و کمونیسم _که آن روز بود_ مثل یک معجزه است؛ واقعاً شبیه معجزه‌ی عبور از دریا برای بنی‌اسرائیل یا عصای موسیٰ است؛ مثل یک معجزه است. خب ملّت ایران این کار را کردند؛ این یک ظرفیّت خیلی مهمّی است. بعد [هم] توانستند این را نگه دارند. دیگران هم از این کارها همین چند سال قبل از این [کردند]؛ دیدید دیگر؛ بعضی از این کشورهای منطقه‌ی شمال آفریقا و مانند آنها از این کارها کردند،امّا نتوانستند نگه دارند. ملّت ایران توانست نگه دارد. ملّت ایران توانست در مقابل ابرقدرت‌های بزرگ دوران سینه سپر کند، آنها را به عقب‌نشینی وادار کند؛ پس این خودش یک نقطه‌ی امید است.» بیانات در دیدار با جمعی از دانشجویان ــ ۱۳۹۸/۳/۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🇮🇷با رهایی ملت ایران از رژیم ستمشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی، امت دینی در شرایطی قرار گرفته‌اند که مشابه با نجات قوم بنی‌اسرائیل توسط حضرت موسی‌علیه‌السلام و غرق فرعون و سپاهیانش در رود نیل است. حضرت موسی در چنین شرایطی، قوم بنی‌اسرائیل را به زندگی در شامات و تشکیل حکومت در بیت‌المقدس فراخواند و این در حالی بود که با نابودی فرعون و لشگر او، تمدن فراعنه و قصرها و مزارع و باغات و سایر امکانات زندگی آنان ــ که با بیگاری و بردگی کشیدن از بنی‌اسرائیل ساخته شده بود ــ به شکلی کاملاً آماده و دست‌نخورده، انتظار آنان را می‌کشید و حضرت موسی می‌توانست به اذن خدای متعال دوباره رود نیل را بشکافد و قوم خود را به آن سرزمین متمکّن و آباد بازگرداند تا آنان وارث تمدن مصر شوند و از مواهب یک زندگی مرفّه دنیوی استفاده کنند. 🇮🇷 اما آن پیامبر بزرگوار به دستور الهی، به هیچ‌یک از این امور توجه نکرد و بنی‌اسرائیل را به‌سوی بیت‌المقدس حرکت داد چرا که هدف نظامات دینی، ساخت یک تمدن معنوی و پدیدآوردن یک زندگی متفاوت برای بشریت است و دستگاه الهی به‌جای محور قرار دادنِ آبادی سرزمین، آبادی اراده‌ها و اندیشه‌ها را دنبال می‌کند. اگر بنی‌اسرائیل از دستور حضرت موسی تبعیت می‌کردند، زندگی و تمدن معنوی را در بیت‌المقدس می‌چشیدند؛ همچنان‌که اگر امت پیامبر خلافت بلافصل امیرالمؤمنین را می‌پذیرفتند، به این لذّت و بهجت دست پیدا می‌کردند 🇮🇷اما به‌دلیل چالش‌ها و مشکلاتی که پیش آمد، بشریت زندگی معنوی را در دوران ظهور و عالَم رجعت خواهد چشید و نیازمندی‌های مادی مردم بدون ریاضت‌های موجود و تجاوزها، تأمین خواهد شد. 🇮🇷بر همین اساس، پس از تبیین رفتار حضرت امام (ره) در مرحله‌ی «قیام» باید به تحلیل عملکرد ایشان در مرحله‌ی «مدیریت نظام» از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۸ پرداخت تا روشن شود که آنچه در این سال‌ها رخ داده، یک مدیریت الهی و دینی بوده که تفاوتی ماهوی و عمیق با مدیریت علمی متداول در جهان داشت و رهبران انقلاب اسلامی برخلاف تمامی انقلاب‌ها ــ که پس از پیروزی و برای مدیریت کشور، به اختیار یا اجبار در اردوگاه غرب یا شرق قرار می‌گرفتند ــ حاضر به تبعیت از تمدن مدرن و جهت‌گیری مادی آن برای اداره‌ی کشور نشدند. 📘کتاب گفتمان انقلاب اسلامی اثر مرحوم حجةالاسلام و المسلمین صدوق، فصل اول، گفتار اول، مبحث اول 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بازنشر بخش‌هایی از یادداشتِ «فقه فرج؛ دستیابی به احکامِ «تغییر توازن قوا بین کفر و ایمان»: 🔸چیستی وظیفه جامعه شیعه برای پایان دوران غیبت حضرت ولی‌عصر (عج) و تعجیل در فرج آن امام غائب، از سوالات اساسی و مهمّی است که پاسخ به آن، همواره باید دقیق‌تر و عمیق‌تر شود. 🔹 گرچه عمل به احکام فردی قطعاً در زمینه‌سازی موثر است اما به نظر می‌رسد نمی‌تواند «محور اصلی» در انجام وظیفه برای ظهور تلقی شود چرا که ماهیت ظهور، امری اجتماعی و حکومتی و بلکه جهانی است و لذا تحقق آن، قاعدتاً به احکام اجتماعی و حکومتی نیز وابسته باشد. 🔸 در روایات بسیاری، علت غیبت به صراحت بیان شده که می‌توان آنها را در دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد. الف) روایاتی که دلالت می‌کند علت غیبت، آن است که هنگام قیام بیعتی از طواغیت بر گردن امام نباشد و او از روی ناچاری به دستگاه طاغوت متعهد نشود. ب) روایاتی که علت غیبت را خوف امام از شهادت توسط دشمنان معرفی می‌کند. البته روشن است که خوف از شهادت نباید به معنای ابتدایی آن حمل شود چرا که چنین معنایی از ساحت مؤمنین مجاهد نیز به دور است؛ چه برسد به امام معصوم که سلسله‌جنبان شهادت محسوب می‌شود. 🔹مأموریت حضرت ولی‌عصر (عج) تحقق کامل دین الهی با همه اجزاء آن در تمامی نقاط عالَم و در مقیاس جهانی است که دستیابی به این رسالت سترگ، قطعاً درگیری با قدرت‌های جهانی و هجمه‌ی همه‌جانبه کفار و منافقین به آن حضرت برای حفظ قوای مادّی خود را در پی دارد. اگر قدرت مؤمنین تناسبی با این درگیری جهانی و تمدّنی نداشته باشد و اهل ایمان تمرین لازم برای حضور در این سطح از منازعه را نکرده باشند از معرکه پا پس خواهند کشید و آن حضرت نهایتاً در این منازعه تنها خواهند ماند و به شهادت خواهند رسید. این در حالی است که امام دوازدهم مأمور به تحقق حکومت جهانی توحید هستند و شهادت آن جناب قبل از این مأموریت، مانع از نیل به این آرمان خواهد شد. 🔸 تغییر توازن قوا در «گام اول» از حرکت انقلاب اسلامی، بیشتر در سطح «قدرت سیاسی» محقق شده اما قدرت تنها به این سطح منحصر نیست بلکه قدرت، ابعاد فرهنگی و اقتصادی نیز دارد. بنابراین «» از حرکت نورانی انقلاب اسلامی برای نیل به «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی» باید در جهت تغییر توازن قوای فرهنگی و اقتصادی به نفع اسلام باشد که این مهم بدون یک «» که قدرت هماوردی با «عقلانیت کاربردی مدرنیته» را داشته باشد و ارتباط آن با دین به صورت قاعده‌مند احراز شود، ممکن نخواهد بود. 🗂فایل متن کامل یادداشت◀️ hsnand.ir/lwa2 https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری؛ زمینه برای تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمیhttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
ادراکات و تحلیل‌های ناقص یا نادرست از عوامل غیبت و ظهورhttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh