🔰انتظار میرود که شاه تا ده سال آینده، فعالانه در قدرت باقی باشد.
🇺🇸این نتیجهگیری گزارشی کاملا سرّی درباره آینده شرایط سیاسی ایران بود که تحلیلگران سازمان سیا در آبان ماه سال ۱۳۵۷ به دولت ایالات متحده ارائه کردند. ۱۰۰ روز بعد، پادشاهیِ ۳۷ سالهی محمدرضا پهلوی سقوط کرد!
🇮🇷 انقلاب اسلامی ایران از همان لحظه پیروزی، چالشی دشوار پیش پای تحلیلگرانی گذاشت که وضعیت ایران را مطالعه میکردند: چرا هیچکس نتوانسته بود انقلابی چنین سهمگین را پیشبینی کند؟....
🇮🇷انقلاب ایران از نظر تعداد مردمی که در آن شرکت کردند، یکی از عظیمترین خیزشهای تاریخ جهان است: حداقل ده درصد از جمعیت ایران در راهپیماییهای اعتراضی و اعتصابهای عمومیای که محمدرضا شاه پهلوی را به زیر کشید، شرکت کردند. در مقایسه، کمتر از دو درصد از جمعیت در انقلاب فرانسه دخیل بودند و کمتر از یک درصد از مردم در برانداختن شوروی کمونیستی شرکت داشتند.
📕بخش هایی از کتاب انقلاب《تصورناپذیر در ایران》نوشته چارلز کورزمن استاد جامعهشناسی دانشگاه کارولینای شمالی
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 نحوهی توجیه ِیک «عجز همگانی»
یا سهیمکردن همه در ناتوانی جهانی در مقابل یک پیرمرد
🇺🇸دریاسالار استانسفیلد ترنر رییس سازمان جاسوسی امریکا (سیا) در مصاحبه با تلویزیون ان بی سی گفته است که این سازمان در پیشبینی بحران سیاسی ایران به طور جدی ناکام بوده است اما اضافه کرد که سازمانهای جاسوسی سایر کشورهای دنیا هم در این زمینه بهتر از سیا نبودهاند. ترنر گفته است: بدیهی است ما میخواهیم بهترین سازمان را داشته باشیم اما باید بگویم پیشبینی بحرانهای عظیم سیاسی و کودتاهای نظامی و نتایج غیرمنتظره انتخابات از دشوارترین وظایف سازمانهای اطلاعاتی است. اینها بمراتب از پیشبینی اوضاع نظامی، اجتماعی و اقتصادی یک کشور دشوارترند.
🇺🇸ترنر گفت: تا آنجا که او میداند هیچ یک از سازمانهای جاسوسی دنیا هم اوضاع کنونی ایران را پیشبینی نکرده بودند روزنامه نگاران و صاحب نظران سیاسی هم این امر را پیش بینی نکرده بودند که شاه مجبور به ترک ایران گردد. ترنر گفته است اکنون که گزارشهای تابستان و پاییز گذشته را مجددا بررسی میکنیم، در مییابیم که در ایران نارضایتیهای زیادی وجود داشته است و این نارضایتیها دلایل دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشتهاند و اوضاع ایران درست مانند یک رشته آتشفشان جوشان بوده اما وضع این دهانههای آتشفشان طوری است که هیچ یک به تنهایی آن قدر فوران نکردهاند که دولت از کنترل آنها عاجز بماند.
🇮🇷 آنچه ما نتوانستیم پیشبینی کنیم این بود که تنها یک پیرمرد ۷۸ سالهی روحانی که ۱۴ سال در تبعید بود، عامل گردآوردن همه این عوامل بشود و ناگهان با یک آتشفشان عظیم در حال فوران و یک انقلاب ملی روبرو شویم و این به آن معناست که ما باید از این پس به رویدادهای اجتماعی و اقتصادی کشورها توجه بیشتری داشته باشیم و این کار سادهای نیست اما ما بر شدت فعالیت خود میافزاییم.
🗞روزنامه اطلاعات، 1357/11/16، شماره 15777، ص8
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷معجزه قرن
🔹«ملّت ایران نشان داده که میتواند کارهای بزرگ را بخوبی انجام بدهد، از عهده بربیاید؛ ملّت ایران انقلاب را راه انداخت، تشکیل جمهوری اسلامی را راه انداخت؛ اینها مثل معجزه است. تشکیل جمهوری اسلامی در دنیای دوقطبیِ کاپیتالیسم و کمونیسم _که آن روز بود_ مثل یک معجزه است؛ واقعاً شبیه معجزهی عبور از دریا برای بنیاسرائیل یا عصای موسیٰ است؛ مثل یک معجزه است. خب ملّت ایران این کار را کردند؛ این یک ظرفیّت خیلی مهمّی است. بعد [هم] توانستند این را نگه دارند. دیگران هم از این کارها همین چند سال قبل از این [کردند]؛ دیدید دیگر؛ بعضی از این کشورهای منطقهی شمال آفریقا و مانند آنها از این کارها کردند،امّا نتوانستند نگه دارند. ملّت ایران توانست نگه دارد. ملّت ایران توانست در مقابل ابرقدرتهای بزرگ دوران سینه سپر کند، آنها را به عقبنشینی وادار کند؛ پس این خودش یک نقطهی امید است.» بیانات در دیدار با جمعی از دانشجویان ــ ۱۳۹۸/۳/۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🇮🇷با رهایی ملت ایران از رژیم ستمشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی، امت دینی در شرایطی قرار گرفتهاند که مشابه با نجات قوم بنیاسرائیل توسط حضرت موسیعلیهالسلام و غرق فرعون و سپاهیانش در رود نیل است. حضرت موسی در چنین شرایطی، قوم بنیاسرائیل را به زندگی در شامات و تشکیل حکومت در بیتالمقدس فراخواند و این در حالی بود که با نابودی فرعون و لشگر او، تمدن فراعنه و قصرها و مزارع و باغات و سایر امکانات زندگی آنان ــ که با بیگاری و بردگی کشیدن از بنیاسرائیل ساخته شده بود ــ به شکلی کاملاً آماده و دستنخورده، انتظار آنان را میکشید و حضرت موسی میتوانست به اذن خدای متعال دوباره رود نیل را بشکافد و قوم خود را به آن سرزمین متمکّن و آباد بازگرداند تا آنان وارث تمدن مصر شوند و از مواهب یک زندگی مرفّه دنیوی استفاده کنند.
🇮🇷 اما آن پیامبر بزرگوار به دستور الهی، به هیچیک از این امور توجه نکرد و بنیاسرائیل را بهسوی بیتالمقدس حرکت داد چرا که هدف نظامات دینی، ساخت یک تمدن معنوی و پدیدآوردن یک زندگی متفاوت برای بشریت است و دستگاه الهی بهجای محور قرار دادنِ آبادی سرزمین، آبادی ارادهها و اندیشهها را دنبال میکند. اگر بنیاسرائیل از دستور حضرت موسی تبعیت میکردند، زندگی و تمدن معنوی را در بیتالمقدس میچشیدند؛ همچنانکه اگر امت پیامبر خلافت بلافصل امیرالمؤمنین را میپذیرفتند، به این لذّت و بهجت دست پیدا میکردند
🇮🇷اما بهدلیل چالشها و مشکلاتی که پیش آمد، بشریت زندگی معنوی را در دوران ظهور و عالَم رجعت خواهد چشید و نیازمندیهای مادی مردم بدون ریاضتهای موجود و تجاوزها، تأمین خواهد شد.
🇮🇷بر همین اساس، پس از تبیین رفتار حضرت امام (ره) در مرحلهی «قیام» باید به تحلیل عملکرد ایشان در مرحلهی «مدیریت نظام» از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۸ پرداخت تا روشن شود که آنچه در این سالها رخ داده، یک مدیریت الهی و دینی بوده که تفاوتی ماهوی و عمیق با مدیریت علمی متداول در جهان داشت و رهبران انقلاب اسلامی برخلاف تمامی انقلابها ــ که پس از پیروزی و برای مدیریت کشور، به اختیار یا اجبار در اردوگاه غرب یا شرق قرار میگرفتند ــ حاضر به تبعیت از تمدن مدرن و جهتگیری مادی آن برای ادارهی کشور نشدند.
📘کتاب گفتمان انقلاب اسلامی اثر مرحوم حجةالاسلام و المسلمین صدوق، فصل اول، گفتار اول، مبحث اول
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بازنشر بخشهایی از یادداشتِ
«فقه فرج؛ دستیابی به احکامِ «تغییر توازن قوا بین کفر و ایمان»:
🔸چیستی وظیفه جامعه شیعه برای پایان دوران غیبت حضرت ولیعصر (عج) و تعجیل در فرج آن امام غائب، از سوالات اساسی و مهمّی است که پاسخ به آن، همواره باید دقیقتر و عمیقتر شود.
🔹 گرچه عمل به احکام فردی قطعاً در زمینهسازی #ظهور موثر است اما به نظر میرسد نمیتواند «محور اصلی» در انجام وظیفه برای ظهور تلقی شود چرا که ماهیت ظهور، امری اجتماعی و حکومتی و بلکه جهانی است و لذا تحقق آن، قاعدتاً به احکام اجتماعی و حکومتی نیز وابسته باشد.
🔸 در روایات بسیاری، علت غیبت به صراحت بیان شده که میتوان آنها را در دو دسته کلی طبقهبندی کرد. الف) روایاتی که دلالت میکند علت غیبت، آن است که هنگام قیام بیعتی از طواغیت بر گردن امام نباشد و او از روی ناچاری به دستگاه طاغوت متعهد نشود. ب) روایاتی که علت غیبت را خوف امام از شهادت توسط دشمنان معرفی میکند. البته روشن است که خوف از شهادت نباید به معنای ابتدایی آن حمل شود چرا که چنین معنایی از ساحت مؤمنین مجاهد نیز به دور است؛ چه برسد به امام معصوم که سلسلهجنبان شهادت محسوب میشود.
🔹مأموریت حضرت ولیعصر (عج) تحقق کامل دین الهی با همه اجزاء آن در تمامی نقاط عالَم و در مقیاس جهانی است که دستیابی به این رسالت سترگ، قطعاً درگیری با قدرتهای جهانی و هجمهی همهجانبه کفار و منافقین به آن حضرت برای حفظ قوای مادّی خود را در پی دارد. اگر قدرت مؤمنین تناسبی با این درگیری جهانی و تمدّنی نداشته باشد و اهل ایمان تمرین لازم برای حضور در این سطح از منازعه را نکرده باشند از معرکه پا پس خواهند کشید و آن حضرت نهایتاً در این منازعه تنها خواهند ماند و به شهادت خواهند رسید. این در حالی است که امام دوازدهم مأمور به تحقق حکومت جهانی توحید هستند و شهادت آن جناب قبل از این مأموریت، مانع از نیل به این آرمان خواهد شد.
🔸 تغییر توازن قوا در «گام اول» از حرکت انقلاب اسلامی، بیشتر در سطح «قدرت سیاسی» محقق شده اما قدرت تنها به این سطح منحصر نیست بلکه قدرت، ابعاد فرهنگی و اقتصادی نیز دارد. بنابراین «#گام_دوم» از حرکت نورانی انقلاب اسلامی برای نیل به «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی» باید در جهت تغییر توازن قوای فرهنگی و اقتصادی به نفع اسلام باشد که این مهم بدون یک «#عقلانیت_کاربردی» که قدرت هماوردی با «عقلانیت کاربردی مدرنیته» را داشته باشد و ارتباط آن با دین به صورت قاعدهمند احراز شود، ممکن نخواهد بود.
🗂فایل متن کامل یادداشت◀️ hsnand.ir/lwa2
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری؛
زمینه برای تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
ادراکات و تحلیلهای ناقص یا نادرست از عوامل غیبت و ظهور
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
به خدا اگر #خورشید را در یک دست ما بگذارید و #ماه را در دست دیگرمان، این راه را رها نمیکنیم تا آن را محقق کنیم یا در این مسیر کشته شویم
#مواراه_الشمس_و_القمر
#تشییع_خورشید_و_ماه
#پرستش_اجتماعی_خدای_متعال
#إنا_علی_العهد
رُوِيَ: أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قال واَللَّهِ لَوْ وُضِعَتِ اَلشَّمْسُ فِي يَمِينِي وَ اَلْقَمَرُ فِي شِمَالِي مَا تَرَكْتُ هَذَا اَلْقَوْلَ حَتَّى أُنْفِذَهُ أَوْ أُقْتَلَ دُونَهُ
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰أعدکم بالنصر مجددا
راهی که شهید نصرالله آن را طی کرد و همه با #إنا_علی_العهد بر ادامه آن عهد میبندیم، چیست؟
🔹منحصرکردن مسیر در «مقاومت صرفاً سیاسی و اجتماعی»، راهی نبود که سیّدحسن آن را پیمود. نصرالله عزیز، مجاهدینِ شهادتطلب و سلاحهایشان را از شهید سیدعباس موسوی تحویل گرفت و در مقابل فشار امریکایی/اسرائیلی/فرانسوی/سعودی، به قدری آنها را بُرنده کرد که هجده سال مداوم،بازدارندگی و وحشت بر رژیم وحشی تحمیل شد. بله! از رهگذر این بُرندگی نظامی بود که قدرت سیاسی هم تولید کرد و عرصه سیاسی لبنان را تحت تاثیر قرار داد
🔸«مقاومت صرفاً سیاسی و اجتماعی»برای وضع امروز لبنان فقط میتواند هنگامهی تنفس و زمان تجدیدقوا و وقت استراحت بین دو نیمه از جهاد نظامی باشد. این یعنی تشییع پرشکوه یکشنبه باید روی آزادی پنج نقطه اشغالیِ باقیمانده در مرز لبنان متمرکز شود و موج مردمی مقاومت، رجزی واقعی برای آزادکردن این نقطهها بخواند تا شهادتطلبیِ دستهجمعی، هیبت نظامی رژیم را بشکند و شروع ضربههای نظامی بر دشمن را _ و لو به تدریج _ دوباره امکانپذیر کند
🔸فریاد میلیونیِ إناعلیالعهد باید خودش را در میدان نشان دهد و به عملیاتهای شهادتطلبانه، به سوخت موشکها و بُرد پهپادهای حزبالله تبدیل شود
🔹 آنوقت بجای اینکه دولت لبنان بخاطر نقص آتشبس، به کمیته امریکاییِ نظارت بر توافق شکایت ببرد، یانکیها مجبور خواهند شد برای تفسیر بندهای مبهم توافقنامه، در آپارتمانهای متراکم ضاحیه به دنبال مفسّر بگردند
🔷 #إنا_علی_العهد یعنی مواظب باشیم تاکتیکِ دوران اضطرار، به راهبرد بلندمدت تبدیل نشود.
✅@HossiniehAndisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #فلسفه_چگونگی_اسلامی تسلیت باد
🔰علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
🔹 ضرورتِ «فلسفه شدن اسلامی»، مبتنی بر ضرورتِ دينمحوری است؛ اگر دينمحوری ضروری نباشد فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و میتوان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت.
🔸اما اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات و ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعا اصل «شدن» در عينيت، تعطیل بردار نيست.
۱۳۷۸٫۷٫۱۱
☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 مرور کوتاهی از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه ۱۳۲۲ در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب میشد.
☑️با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس ولایت فقیه در سال ۱۳۴۸ از فضلای جوان خواست تا به تبیین #ابعاد_حکومت_اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که «#تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض #خطا و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است.
☑️این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «منطق موضوعشناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «#تئوریزه_شدن_فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست «#فلسفه_چگونگی_اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ پرستش اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق «#تمدن_نوین_اسلامی» در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن اندیشمندِ قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آلمحمد حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی»
🔶 علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
🔅 تا زمانی که «#انقلاب_فرهنگی» در جمیع شئون محقق نشود نمیتوان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه #تمدنی_نوین که شالودههای آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً میتوان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا میتوان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «#روش» و «#معادله»ی دیگران را به عاریت گرفتهایم؟!
📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاهها، جلسه 1؛ 1375
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 علامه آیتالله مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ کاری که [در مجموعه ما] انجام گرفته، مشابه آن در اروپا بیشتر از 50 سال طول کشیده است...
☑️ بیش از آنچه که گمان میکردیم انجام گرفته است. در مقایسه با [تمدن] غرب نیز اگر ملاحظه کنید آنها پیدایش «فلسفه شدن» شان تاریخ دارد و با [تاریخ] «تحول در قدرت محاسبه کمی» آن [متفاوت است]... یعنی [فلسفهی] شدن که هگل میگوید، [نمیتواند] ریاضیات و معادلات آن را نیز تحویل دهد بلکه [بعد از گذشت چند صد سال] «شدنِ» نسبیتِ اینشتین، معادله تحویل میدهد. اما ما [به غیر از تولید فلسفه شدن اسلامی] مدعی رسیدن به مرحله دوم (یعنی تولید معادلات اسلامی) و بکارگیری آن در ساختن «مدل [اسلامی]» نیز هستیم... البته با محدودیت شدید سیاسی، فرهنگی و اقتصادی!
☑️ ما فونداسیون سه شهر بزرگ علمی (حجیت، معادله، مدل) در تحول علم را کندهایم و تمام شده است. نقشه آن [تولید شده] است اگر ساختمان آن ساخته نشود مسلمین در ساختمان بیگانه زندگی میکنند.
☑️ ما به حضرت ولیعصر (عج) شرط نکردیم که اول اسلحه بدهد بعد به جنگ دشمن برویم...
✅@HossiniehAndisheh