🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷
❇️ #قسمت_دوم
🔰به منظور تبیین دینداری در #سطح_سوم میتوان به مقایسه عملکرد بزرگان پرداخت: بعضی از بزرگان سعی در تصرف جامعه داشتند که این كار را بر اساس مبنای غالب در جهان انجام میدادند؛ مثلاً مدیریت متداول در جهان، بر اساس حكومت آرای مردم كار میكرد، در این صورت دانشمندان اسلامی سعی میكردند با همان ابزار و شیوهی دموکراسی، آرای مردم را به طرف مذهب جلب نمایند یا قبل از آن در دوره استبداد، یك یا چند نفر از همان سلاطین مستبد را تحت تأثیر قرار داده و در خدمت اسلام بیاورند.
🔶 اما حضرت امام(ره) هر دو مفهوم «سلطنت» و «دموكراسی»، یعنی مبنای نفوذ قدرت را زیر سؤال بردند و در سطح توسعه اثرگذار بودهاند. لذا بین زحمات درخشان و قابل تقدیر مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی و مرحوم علامه مجلسی و مرحوم شهید مدرس و سایر بزرگان با كاری كه امام خمینی(ره) كردند، بسیار بسیار فاصله است. کاری که حضرت امام(ره) کردند در واقع موضوع تعلقِ مردم را از یك سطح به سطح دیگر بردند. قبلاً هم مردم ائمه طاهرین(ع) را دوست داشتند و به خاطر همین حاضر بودند كه در خدمت علما در قضیه مشروطه بایستند و كشته شوند. حالا هم مردم ائمه علیهم السلام را دوست دارند ولی موضوع تغییر كرده است.
🔹لذا محصولی كه به دست آمد این بود كه به صورت جمعی و گروهی در مردم ایجاد تهذیب كرد و جمعیتهای زیادی را به مقابله با كفر آن هم در حد كفر جهانی واداشت. الان بحمدالله نظام اسلامی در دنیا پرچمدار توحید شده است و توانسته كلمه خداپرستی را در نظام مدیریت جهانی مطرح نماید.
🔸لذا پس از انقلاب خلافهای کوچک بسیار انجام میشد بعنوان مثال تخلفات یك مدیر، یك معلم و... در جزئیات، بسیار زیاد بود لكن در تعریف دین، سطح مسئله عوض شده بود. یعنی اگر از موضع #توسعه به امور نگاه میكردید، همه آن خلافها و اشكالات بسیار جزئی قابل اغماض بودند. لکن عدهای كه این مطلب را درك نمیكردند، فریاد میزدند كه حالا از زمان شاه بدتر شده است، یعنی اگرچه مجتهد بودند اما در امور اجتماعی و مدیریت كودک بودند. آنها فقط قدرت دیدن محله خود را داشتند، معتقد بودند كه در زمان شاه دین خیلی آباد شده بود، زیرا جمعیت مسجد محلّ بهتر شده، جوانان بیشتری متدین شدهاند، در جشنها و عزاداریها شركت كننده زیاد شده بود و این را پیشرفت دین میدانستند.
🔹حال اگر سؤال میشد كه تعداد محل فسقهایی كه در كشور ساخته شده، چقدر است؟! تعداد افرادی كه به فرهنگ غرب گرایش پیدا کردهاند، چقدر بالا رفته است، موضوعاتی كه برای بشریت طرح میشود، چقدر پاسخ داده میشود؟ چه پاسخی میداد؟ اصلاً در باب اینكه چگونه كار كنیم تا وضعیت روانی مردم تغییر یابد، مطلبی مطرح نبود. چنین مسائلی برای ذهن خود ما هم با سرپرستی حضرت امام(ره) مطرح شد. و الا هرچند قبل از سرپرستی ایشان برای خود من مباحث اجتماعی مطرح میشد، اما در پوشش نظام بود و ابداً درباره «تغییر موضوع» و «تغییر اساس نظام»، آن هم در این معنا مطرح نبود.
🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه
گفتگوی ویژه با موضوع:
❇️ «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده»
با حضور:
🔰حجتالاسلام روحالله صدوق
در پیش همایش ملی «آینده انقلاب اسلامی و افق تمدنی»
🗓سهشنبه، 19 بهمن 1400
⏰ ساعت 8 صبح
🏢تهران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، سالن شهید مطهری
✅ به صورت حضوری و مجازی
◀️لینک جلسه مجازی:
www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷 ❇️#قسمت_اول ✅ وق
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷
❇️#قسمت_سوم
🔰تعلقات سیاسی، تعلقات قلبی و دلبستگیها در زیربناییترین امر حكومت جامعه قرار دارد كه حتماً حول محوری است، نمیشود بدون #محور باشد. این محور هم در زمان مشروطه و هم قبل از آن و هم بعد از آن وجود داشته و آن هم پرستش خدای متعال بوده است لكن این محور در چه افقی طرح شود و سپس چگونه تغییر كند كه آثار آن نسبت به قلبها، فكرها و نسبت به عینیت خیلی بیشتر از قبل شود؟ این امر بدون «متكفل» و «سازمان» و «نظام» ممکن نیست و این نظام داشتن، یعنی مدیریت حكومت تا وضعیت جامعه را از سطحی به سطح دیگر منتقل کند.
🔸اگر قرار شد تعلقات جامعه حول یک محور (#ولایت_فقیه) در نظام اسلامی توسعه یابد و دائماً تغییر موضوع پیدا کنند، اولین نیاز جامعه اسلامی به «#مدل_توسعه_قدرت_اسلام» خواهد بود. یعنی مدلی که قدرت شناخت موضوعات و زمان و مکان را داشته باشد و آن را بصورت کمّی رقم بزند. یعنی همان طور كه بدون داشتن یك جدول خوب از اعداد طبیعی، اندازهگیری كمّی از پدیدهها دچار مشكل خواهد شد (میتوانید نظر دهید که مثلاً چیزی کم یا زیاد شده است اما نمیتوان نظر داد که چند برابر شده و به چه عددی خواهد رسید) و همانطور که روش محاسبهای لازم است تا بتوان چیزی را بعنوان یک نظریه مورد سنجش قرار داد، در امور خیلی بالاتر هم که توسعه از آن امور است، بدون در دست داشتن «روش» محال است بتوان به جایی رسید.
🔹 روش، ابزار كار است و مدل، ابزار سنجش. بدون ابزار نمیشود كار كرد. زیرا بشر علم امامت ندارد تا بتواند به اشیاء كماهی احاطه پیدا کند و اگر سؤالی از عینیتها مطرح شود، جواب آن بدون ابزار، امكان ندارد. البته بصورت تخمینی میشود كار كرد؛ همانگونه كه قبل از كشف علم حساب، مردم در دنیا زندگی میكردند. اما «توسعه تأثیر» را نمیتوان تخمینی حساب كرد. زیرا توسعه تأثیر رهین سنجش شما در مقیاس بالاتری است که قدرت تغییر موضوع را داشته باشد و این بدون مدل توسعه، امكان ندارد.
🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷
❇️#قسمت_پایانی
🔰کفار نیز بدنبال توسعه هستند و به تعبیر قرآنی «شرح صدر للکفر» دارند و لذا دارای مدل توسعه هستند. حال آیا میتوان برای توسعهی قدرت اسلام از مدل توسعهی کفار استفاده کرد؟ بنظر میرسد در مدل اجتماعی محال است بتوان ادعا كرد موضوعاتی كه برای ما طرح میشود با آنها مشترك است حتی یك موضوع!! اصلاً جایگاه موضوعات مسلمین و كفار مختلف است.
🔹كسانی كه نمی توانند در توسعه جایگاه اشیاء را بشناسند، چنین تصور میكنند كه موضوعات یكی است و فرقی با هم ندارد. ظاهر اعمال ممكن است در جایی شبیه باشد، ولی جایگاه و نسبت تأثیر آن و تعاریف در نظام و طبقه بندی موضوعات در مدل اسلامی متفاوت است. همین كه جایگاه آن یكی نبود، میزان بها دادن به آن نیز فرق میكند. در جریان توسعه و گسترش حتی كیفیت ظاهر آن هم تدریجاً فرق میكند.
🔸بحمدالله بعد از انقلاب جهت گیری سیاسی صحیحی در مقابل كفر صورت گرفته است؛ یعنی حداقل میتوان ادعا نمود موضع سیاسی ما تابعی از تصمیم گیریهای استكبار نبوده است. طبیعی است که این جهت گیری صحیح بر كارشناسی موجود، فشار لازم را می آورد و به نسبت، با طرح تحقیقات، متقابلاً سؤالات جدید هم مطرح میشود هر چند تاكنون به حل آن پرداخته نشده باشند. امیدواریم تدریجاً انگیزه پرداختن به این سؤالات هم ایجاد شود.
🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷حضرت امام خمینی:
«بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، ۲۲ بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان، ۲۲ بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.» (20 بهمن 1361)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم.pdf
669.2K
🇮🇷سومین سالگرد بیانیه گام دوم🇮🇷
🔰پس از ارائه دو محصول «تقریر قاعدهمند بیانیه گام دوم» و «تحلیل محور اصلی بیانیه گام دوم» در سالهای گذشته توسط «حسینیه اندیشه»، بهمناسبت سومین سالگرد صدور این بیانیه، جزوهی
🔅«تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم»🔅
منتشر میشود.
🎙این جزوه، حاوی متن سخنرانی حجتالاسلام محمدصادق حیدری در جمع مدیران و کارکنان یکی از نهادهای انقلابی است.
#بیانیه_گام_دوم
#جهاد_تبیین
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشیهایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۱»:
✔️یکی از مهمترین شعارها و جهتگیریهای پیامبر اکرم در بعثت، مقابلهی با جاهلیّت بود... اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد.
✔️امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایهی «طمع و حرص» است، بر پایهی آزمندی است. اصلاً اساس زندگی در تمدّن غربی، «حرص و طمع» است
✔️امروز پایهی همهی ارزشهای غربی «پول» است، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ اخلاقیّات، معنویّات، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ معیارها این است. سیاست رایج، حکمرانیها، همه در خدمت تبعیض است، در خدمت فربه شدن کمپانیها و کارتلها است؛ امروز این جوری است دیگر.
✔️علم و فنّاوری در خدمت کشتار مردم است. یک وقتی از علم استفاده میکنند مثلاً فرض کنید که برای واکسن یا فلان دارو که عدّهای را نجات میدهد، امّا از همین علم استفاده میکنند برای سلاحهای کشتار جمعی، سلاحهای شیمیایی، سلاحهای اتمی، که صدها برابرِ آن تعداد مردم را از بین میبرد، نابود میکند؛ و این اتّفاق در دنیا افتاده است و الان هم دارد میافتد
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشیهایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۲»:
✔️بنابراین این جاهلیّت، امروز هست. پس اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد.
✔️خب پس باید چه بکنیم؟ باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهدهی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفهی ما است.
✔️برنامهی خردمندانه و حکمتآمیز؛ این میدان از آن میدانهایی نیست که انسان سرش را بیندازد پایین و حمله کند؛ «برنامهریزی» لازم دارد، «مطالعه» لازم دارد، برنامهی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمیتوانیم با آن مقابله کنیم، نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️ مقام معظم رهبری (10 اسفند 1400): «اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد... برنامهی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمیتوانیم با آن مقابله کنیم، نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم.»
📕کتاب راهبردی «قیام حسینی در برابر جاهلیت اُولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن»، با تبیین «مختصّات جاهلیّت مُدرن» به پیشنهاداتی راهبردی و خردمندانه برای مقابله و مبارزه با جاهلیت مدرن میپردازد.
🗂دریافت رایگان فایل کتاب ◀️ http://hsnand.ir/p7e7
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️ بهمناسبت سالروز رحلت علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، امروز «روزنامه ایران» در شماره 7862 (11 اسفند 1400) منتشر کرد:
🔅«اقتصاد متناسب با انقلاب» در نگاه مرحوم علامه حسینی الهاشمی🔅
🗂جزئیات خبر و دریافت فایل مقاله◀️ https://hsnand.ir/8e5a
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #فلسفه_چگونگی_اسلامی تسلیت باد
☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 مرور کوتاهی از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه ۱۳۲۲ در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب میشد.
☑️با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس ولایت فقیه در سال #1348 از فضلای جوان خواست تا به تبیین #ابعاد_حکومت_اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « #تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض #خطا و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «منطق موضوعشناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «#تئوریزه_شدن_فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست «#فلسفه_چگونگی_اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ پرستش اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « #تمدن_نوین_اسلامی» در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن اندیشمندِ قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آلمحمد حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh