🔰ضرورت افشای «مظالم سبک زندگی غربی برای مردم»
◾️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق:
🔸مظالمِ ناشی از ساختارهای سبک زندگی غربی و علوم مادی برای عموم مردم به امری وجدانی تبدیل نشده و لذا به نظر میرسد که قبل از حرکت جدید در عرصهی فرهنگی و اقتصادی باید یک برنامهی دقیق برای تفاهم این طرح با جامعه و افزایش بصیرت و معرفت مردم در این راستا طراحی کرد.
در واقع یکی از عوامل اساسیِ پیروزی نهضت امامخمینی، آن بود که ملت ایران مظالم ناشی از نظام سلطنتی را چشیده بودند و مبارزات سیاسی مردم ایران در برابر ظلم به رهبری علمای شیعه، سابقهای صدوپنجاهساله داشت.
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل سوم، گفتار هفتم
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰جزئیاتی درباره «وَ بِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقي»
🔸جزئیات آقا؛ جزئیات! جزئیات این غذا، ویژگیهای آن لباس، امتیازات این ماشین، مزیتهای آن موبایل، آپشنهای این ویلا، خصوصیتهای آن ژیلا... همین جزئیات و ویژگیها و خصوصیات است که هر روز، به روزش میکنند و مُدهایش را تغییر میدهند تا «دنیا» به کام انسانها و امتها چربتر و شیرینتر شود و آنها را بیشتر گرفتار و وابسته کند و عشقبازی با لذتهای روزافزون و بیتوقف و نوشونده را طوری بچشند و در این مرتع جوری بچرند که افسارشان به راحتی در اختیار قطبهای رفاه و سرمایه جهانی باشد... زیّن للناس حب الشهوات...
🔹اما خدا برای بندههای مومنش «دنیاپرستی» را نپسندیده و اولیائش هر چه توانستهاند، دنیای «مترفین» و «مستکبرین» را تحقیر کردهاند و به جایش عظمت «آخرت» را به یاد انسانها و امتها انداختهاند. نمونهاش؟ همین «#ابوحمزه» که حضرت سجاد در آن، با صحبتنکردن از جزئیات دنیایی، انگار همهشان را جلوی چشم مومن به خاک مذلت انداخته و دفن کرده و در عوض هر چه توانسته، جزئیات مرگ و برزخ و حشر و حساب و آخرت را با لطیفترین مضمونها و هنرمندانهترین الفاظ برایمان به تصویر کشیده... جزئیات آقا؛ جزئیات:
♦️ «گریه میکنم برای بیرونآمدن جان از بدنم، برای تاریکی قبرم، برای تنگی ِ لَحدم، برای سوال نکیر و منکر از من [و مخصوصا اینجا:] گریه میکنم برای درآمدن از قبر در حالی که عریان و لُخت هستم، خوار و ذلیل، باری سنگین بر دوشم، یک بار به طرف راستم نگاه میکنم و یک بار به طرف چپم [اما] همه مردم در حال انجام کاری غیر از کار من هستند. در آن روز، هر کسی کاری دارد که او را سرگرم کرده [و کسی به داد من نمیرسد]»
🔸جزئیات ِ از قبر درآمدن و عریانبودن و هی نگاه کردن به چپ و راست تا شاید فرجی شود و راه نجاتی به چشم بیاید... جزئیات روزی که بنا به نقل «کافی شریف» از گفتگوی جبرئیل با پیامبر، همه حتی فرشتگان و پیامبران فریاد میزنند: «یا رب نفسی نفسی...» اما یک نفر هست که فریادش جنس متفاوتی دارد، جنسی که خیلی جور است: «و انت تقول یا ربّ اُمّتی... اُمّتی...» روزی که همه سرگرم و درگیر بیچارگی خودشان هستند اما «محمّد» سرگرم و درگیر بیچارگی امتش است... انگار دلش نیامده خواری و عریانی و نگاههای پر از انتظار ما به چپ و راست خیلی طول بکشد و میدود تا به داد ما برسد...
🔹گویا حضرت سجاد هم یک خط بعد در «ابوحمزه»اش، به همین پدر مهربان اشاره میکند و وقتی این جزئیات پر عظمت را به تصویر میکشد، به خدا میگوید: «آقای من! تکیه و اعتماد و امید و توکلم [در چنین وضعی] به توست و برحمتک تعلقی... به مهربانی و رحمت تو آویختهام» میدانید که تفسیر «رحمت و مهربانی خدا» را باید کجا پیدا کرد؟ در همین مفاتیح، همان اوائل ِ «زیارت حضرت رسول از راه دور» که میگوید:
السلام علیک یا «رحمة الله»
❤️ یا رسول الله! ما دوست داریم در دنیا و آخرت به شما و مهربانی تان آویخته باشیم. شما هم که «کریم تحب الضیافه و مامور بالاجاره»، بزرگواری هستید که میهمانی و پناهدادن را دوست دارید... این ماه مبارکی ما را از جزئیات دنیاپرستان بکَنید و به جزئیات آخرت گرایان بیاویزید، به جزئیات ِ مهمان شما شدن که دوستش دارید، به جزئیات پناه بردن به شما در آن اوضاع و احوال که محبوب شماست، به جزئیات آویختن به آغوش شما... به خدا، خدا هم به همین جزئیات و به همین چیزهایی راضی است که شما دوستش دارید: «و انا والله اعلم أن سرور نبیک احبّ الیک من سرور عدوّک»
✅ پینوشت: جزئیات «الگوی مصرف»شان به کنار؛ حتی جزئیات و جذابیتِ «الگوی تولیدِ» دنیاپرستان به جایی رسیده که ویتنامیهای قهرمان مبارزه با امریکا هم که در جنگ با ایالات متحده دو میلیون کشته دادند ولی تسلیم آنها نشدند، برای دستیابی به تولید و قدرت اقتصادی، معطل عذرخواهی یانکیها نماندند و با قاتل ملتشان آشتی کردند تا خط تولیدهای امریکایی برایشان رونق و رفاه به ارمغان بیاورد و تجارتی 110 میلیارد دلاری بینشان شکل بگیرد و به اقتصاددانهای حتی انقلابی ما هم چشمک بزند تا «اقتصاد مردمی» را به «بخش خصوصی و شرکتهای بزرگ» تأویل ببرند. اما «جهش تولید با مشارکت مردم»ی که بیشترین عشق و تعلّق به رسولالله را در جهان به نمایش گذاشتهاند، باید جزئیات و جنس دیگری داشته باشد...
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
15.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ_نوشت | «دعوت عملی برای بازگشت حضرت حجت»
🎙 #حجت_الاسلام_حیدری
🔻حوادث دردناک #غزه چه درسی برای ما دارد؟
کفار وقتی ضربه سنگین میخورند، دست به بالاترین خشونتها میزنند؛ تمرین و اثبات مقاومت در برابر هجمههای همهجانبه آنان، دعوت عملی از #امام_زمان برای بازگشت است...
#فلسطین
#ظهور
🏷 #حسینیه_اندیشه | دنبال کنید👇🏻
✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh
نگرشی نوین به دعای افتتاح ـ جلسه اول.pdf
493.7K
📋 متن کامل سخنرانی ماه مبارک #رمضان
🔰 با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور»
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
♦️ #عنوان_جلسه_اول:
معرفی «عنوان اصلیِ دعای افتتاح» به «دعای مشارکت جامعهی شیعه در رفع موانع ظهور حضرت ولیعصر»
با توجه به تجزیهی آن به سه عنوان ساختاریِ «حمد، صلوات، دعا»
✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh
نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه دوم.pdf
349.8K
📋 متن کامل سخنرانی ماه مبارک #رمضان
🔰 با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور»
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
♦️ #عنوان_جلسه_دوم:
اشکال بر «عنوان پیشنهادی برای دعای افتتاح» و پاسخ به آن
با توجه به تحلیل «علّـت غیبت» به «ضعف مؤمنین در توازن قوا با کفر و نفاق» بر اساس فرهنگ آیات و روایات
✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh
نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه سوم.pdf
312.9K
📋 متن کامل سخنرانی ماه مبارک #رمضان
🔰 با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور»
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
♦️ #عنوان_جلسه_سوم:
تحلیل «حمد» (ستایش زیبایی) به عنوان منشأ گرایش به جامعه دینی؛ با محوریت رفتار زیبا و کریمانهی انبیاء و اوصیاء
در مقابل «تزیین زیبایی مادّی» توسط ائمهی کفر برای ساخت جامعه باطل
✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشی از پیام تاریخی حضرت امام خمینی:
🇮🇷 صبحگاه ۱۲ فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست... روزی که کنگرههای قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست...
۱۲ فروردین ۱۳۵۸
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🏴«شب قدر»، شاخص ارزیابی برای فهم و تحقق از دین
🔷 در دین اسلام «#شب_قدر» ناظر به مدیریت در حال تحققِ خدای متعال است و به جریان ارادهی الهی مربوط میشود. در این شب، متناسب با قدرت سه نظامِ «کفر، نفاق، ایمان» امور مختلفی تقدیر میشود؛ یعنی اندازه و میزان قدرت کفر و نفاق برای ضربهزدن به جبههی ایمان، در نزد دستگاه خدای متعال روشن و معین است و در مقابل، حول و قوه و قدرتی که به پرچمداران توحید برای مقابله با هجمههای آنان عطا میشود، مقدار معینی در علم ربوبی دارد.
🔹پس همانگونه که در مدیریت و برنامهریزی امروزین و متداول برنامهی سالانه در قالب لایحهی بودجه ارائه میشود، برنامهی خدای متعال برای سال پیش رو در شب قدر معین میشود. البته طبق روایات، شب قدر از زمان هبوط حضرت آدم و سایر انبیای سلف جریان داشته و این در حالی است که کفار پس از گذشت ۶۸۰۰ سال از دورهی اول تاریخ و طیّ ۱۴۰۰ سال از سرفصل دوم آن، به تازگی برنامهریزی سالانه برای نظم در کشورداری و مدیریت در دستور کار خود قرار دادهاند.
🔹در واقع شاخص ما برای ارزیابی فهم از دین و تحقق آن، توجه به شب قدر است که در آن «کل امر» بر حضرت ولیعصر(عج) نازل میشود و بالاترین درک از این مقوله، به نایب عام ایشان الهام میگردد تا فهم صحیح از «خطابات» و اولویتبندی دقیق در «تحقق» بهصورت سالانه نصیب منزلت نیابت عامه شود.
🔹یعنی اگر در شب قدر «کُلِّ اَمرٍ» بر ولیاللهالاعظم نازل میشود، آیا میتوان پذیرفت که رزق نایب عام آن حضرت نیز در همین شب معین نگردد؟! پس هماهنگی ولایت اجتماعی با ولایت تاریخی باید چگونه و با چه نرمافزاری تحقق یابد؟!
🔹آیا آیهی شریفهی «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» یک انسان عامی و بیسواد را در بر میگیرد اما پرچمدار توحید در عصر غیبت را شامل نمیشود و تکلیف نایب عام برای راهبری امت دینی و چگونگی آن به او الهام نمیگردد؟!
🔹البته روشن است که این الهام و اعطاء الهی باید در مراحل بعدی خود از طریق عقل و منطق و علم اصول زباندار شود و قابل انتقال به سایر فقهاء باشد و به یک مقولهی اجتماعی در میان أقران او تبدیل گردد.
✍️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل دوم، گفتار دوم، چهارم و نهم
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰رفت و برگشتی بین «امید و رغبت و عطا»
🏴خب چه کار کنیم؟ عادت کردهایم دیگر. عادت کردهایم که ذهنمان هی از این کلمات شما بپَرد به آن جملههایتان، از این نور به آن نور، از این دُرّ و گوهرها به آن لعل و لُعبتها.
🏴 مثل وقتی که ابوحمزه میخوانیم و به «الیک تأمیلی» میرسیم و فریاد میزنیم که «امیدواریم به توست» و لبهای مبارک حضرت سجاد را تصور میکنیم که لابد موقع خواندن این دعا از اشک خیس شده و با گفتن این جمله در مدینه و مثلاً کنار قبر نبیاکرم، داشته به تاریخ امید میداده.
🏴 بعد ذهنمان می پَرد به زیارتنامه امیرالمومنین و همان لبهای مبارک را تصور میکنیم که این «تأمیلی» را جای دیگری هم تکرار کرده: وقتی سیدالساجدین به اطراف کوفه رفته و به نقطهای رسیده و همانجا ایستاده و گریه کرده _ و لابد لبهایش خیس اشک شده _ و کنار قبر گمشدهی علی، سلام به جدش را شروع کرده: «السلام علی ابی الائمه و خلیل النبوه...» و گفته و گفته تا برای درخواست شفاعت از پسر ابوطالب، از این واژهها کمک گرفته: «و لی حق موالاتی و تأمیلی» من حقی دارم، حق دوستداشتن تو و حق امیدواری به تو...
کدام دم و دستگاه است که بخاطر امیدبستن، حقی برای کسی قائل بشود؟! اما کار خدا از گذشت و بخشیدن گذشته و همینطور برای ما حق درست میکند... حق امیدواری و امیدبستن!
🏴 بعد دوباره ذهنمان بر میگردد به سحرهای ماه مبارک و ابوحمزههایش و میبیند که ماجرای لطف و محبت خدا به ما، با «حق امید» هم تمام نشده؛ که «اندازهی امید» ما را هم جزء حساب و کتابش قرار داده و ما را عزتتَپان کرده: «فأعطنی من عفوک بمقدار أملی... به اندازهی امیدم، از عفوت به من عطا کن» و بعدتر در شبهای ماه رمضان، وقتی پای حضرت ولیعصر به میان میآید و در دعای افتتاح، ضمیرهای «به» مرجعی جز او پیدا نمیکند، حدّ عطا و بخشش را از این مقدارهای کوچک ما هم گذرانده و میخواهد بالاتر از میل و رغبت ما را به ما بدهد: «و أعطنا به فوق رغبتنا... به برکت امامزمان، بالاتر از میل و رغبتمان را به ما عطا کن.»
🔘 میشود بگویی که این چه وضعی است؟ میشود توضیح بدهی که چرا این قدر خوبی؟
☑️ پینوشت: امید و امل و رغبت ما در این شب قدر این است که به درد این زمانه بخوریم و در این جنگ فرهنگی و اقتصادی، درک درستی از نقشه دشمن پیدا کنیم و سهمی در فتح «خرمشهر»ها داشته باشیم و لبخندی بر لب ولیّ بنشانیم. میدانم که این آرزوها و خواستها به قدّ و قواره و قدرِ «اراده و علم و عمل» ما نمیخورد و با پروندهی سال قبلمان هیچ تناسبی ندارد؛ اما مگر تو خودت قواعد بخشش و امید را به هم نریختی و مرزهای محبت را جابجا نکردی؟! مگر خودت نبودی که با مهربانیت از اندازههای ما و کوچکیشان عبور کردی؟! مگر از تو چیزی کم میشود که ما هم وسط این معرکه خواب نباشیم و پیش خودت شرف و آبرویی پیدا کنیم؟! مگر با این همه بزرگواریت چیزی باقی گذاشتهای که ما طمع خواستنش را نکنیم؟! خلاصه؛ هر افتضاحی هم که به بار آورده باشیم، باز هم آخرش وقت قرآنبهسر و «بعلی بن الحسین» گفتن، پشت جملههای محبوب خودت پناه میگیریم که همیشه در سحرهای این ماه به تو می گفت: «أَنْتَ إِلَهِي أَوْسَعُ فَضْلًا وَ أَعْظَمُ حِلْماً مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِفِعْلِي وَ خَطِيئَتِي... تو ای خدای من، فضلت گستردهتر و بردباریت بزرگتر از این است که من را با کارم و خطایم بسنجی و مقایسه کنی.» نه نشد! متن نباید اینجا تمام میشد. اینجا و پای نحوهی مقایسه و سنجش تو نسبت به خرابکارها، تازه باید نوشتن را شروع میکردم...
✍ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🏴«شب قدر»، شب تقدیر بلاء و «طلب بلاء برای همراهی با مصائب حضرت حجت»
🔸گرچه همهی امور در #شب_قدر معین میشود اما موضوع اصلی که در لیلةالقدر مقدّر میشود، مصائب و بلایایی است که بر اثر تنهایی و غربت ائمّهی هدی و بیوفاییِ امتها، نازل خواهد شد. زیرا دستگاه کفر و دستگاه نفاق پدیدههایی واقعی و عینی هستند که آثار عملکرد جنایتکارانه و وحشیانهی آنان، هر روز در مقابل دیدگان بشریت قرار میگیرد.
🔸یعنی در شب قدر، تمام مصائب و بلایایی که توسط کفار و منافقین در سال آینده محقق خواهد شد و بهدلیل جاهلی یا کاهلیِ امت دینی کسی در برابر آنها نمیایستد، به حضرت ولیعصر(عج) عرضه میشود و آن قلب محزون، تمامی این مقدّرات را میپذیرد تا در تناسب با ظرفیت موجود در دستگاه ایمان، تاریخ به سمت تکامل به پیش رود.
🔸در نتیجه... کسانی که در درجات بالای ایمان قرار گرفتهاند و به تدریج موفق شدهاند تا مصائب خود را به مصائب ولیاللهالاعظم گره بزنند، در شب قدر مصیبت و بلاء طلب میکند.
🔸به این معنا که میخواهد در این معرکهی بین کفر و ایمان نقشی ایفا کند و مسؤولیتی بپذیرد و با تلاش و کوشش و مجاهدت خود، از واردشدن ضرباتِ تکوینی و تاریخی و تمدنی به وجود مقدس امام زمان جلوگیری نماید و توفیق فداکاری در این راه را به دست آورد و به جای توجه به چالشهای معمول زندگی، حول محور حوائج حضرت ولیعصر(عج) طواف کند.
🔸ممکن است تصور شود که تعبیر به «سلامٌ هی حتی مطلع الفجر» برخلاف تعریف شب قدر به شب تقدیر بلاء و مصیبت است اما باید توجه داشت که این آیه باید در این چارچوب معنا شود که در شب قدر، عبور از حجم عظیم و متنوع مصائب، فشارها، جسارتها و هتکحرمتهایی که در مقیاس تمدنی و تاریخی بر وجود مبارک امام زمان وارد میشود، جز با باران سلام و صلوات و نصرت و رحمت الهی بر ولیّ خود امکانپذیر نیست.
✍️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»؛ فصل دوم، گفتار نهم
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
نگرشی نوین به دعای افتتاح-جلسه چهارم.pdf
347.1K
📋 متن کامل سخنرانی ماه مبارک #رمضان
🔰 با موضوع: «نگرشی نو به دعای افتتاح؛ دعای مشارکت امّت در رفع موانع ظهور»
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
♦️ #عنوان_جلسه_چهارم:
الف) تحلیلی درباره «تزیین» (ساخت زیبایی مادّی) در دستگاه طغیان و سه دروغ بزرگ در آن
ب) تحلیل «صلوات»: اعلام همراهی با «رحمت الهی بر پیامبر اکرم» به عنوان «غرض از خلقت عالَم» و اعلام وفاداری به سلسله مراتب الهی در مدیریت جهان
✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷اسعدالله ایامکم سعیدا🇮🇷
🌺 یومالله شکست دوباره هیمنه پوشالی و جهانی رژیم اسرائیل توسط دلاورمردان انقلاب اسلامی مبارک 🌺
🌸http://eitaa.com/HossiniehAndisheh