📍«نماد روشنفکری حوزه» که تعریف نیست، کنایه صریح است!
⚡️حجتالاسلام حجت احسانبخش، فعال فرهنگی:
جلسهای که در حضور رهبر انقلاب و همراهان خود داشتید، چرا متن آن را منتشر نمیکنید تا بدانیم تعریف کردهاند یا توبیخ؟ چون من شنیدم که انتقادهای صریحی داشتند؛ من شنیدم رهبر انقلاب در توصیف دفتر تبلیغات فرموده اند «نماد روشنفکری حوزه» که این تعریف نیست و کنایه صریح است.
آقای واعظی! دفتر تبلیغات نه تنها انقلابی نیست، بلکه در بعضی موارد در مسیر سکولاریسم حوزوی حرکت میکند. همین الان پیش مردم یا طلاب بروید و بپرسید فرق دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات را چند نفر میدانند؟ در انتخابات اخیر دیدهایم که «ره توشه» دفتر نوشته شده، اما دریغ از یک مطلب انتخاباتی! که ماه رمضان تمام شد و آقای روستا آزاد گفت پیگیری میکنیم.
افرادی در دفتر میبینیم که فضای ضد انقلاب یا آن وری هستند. اگر چند مسؤولیت از رهبری دارید این مسؤولیتها نباید مصونیت باشد بلکه باعث پاسخگویی و انقلابیتر شدن شما بشود؛ چیزی که میبینیم با چیزی که شما میگویید متفاوت است.
#نقد
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍نمیخواهم از خودم تعریف کنم!
⚡️حجتالاسلام دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:
نمیخواهم از خودم تعریف کنم شاید بعضی از سوابق خود را بگویم خوب است؛ بهترین کتاب انگلیسی زبان در خصوص ولایت فقیه را من نوشتم که در محیطهای انگلیسی محور بحث قرار میگیرد؛ کتاب درسی حوزه علمیه در خصوص حکومت اسلامی را من نوشتم؛ تحصیلات دانشگاهی ندارم و سه سال دانشگاه کمبریج با مدرک سطح ۴ حوزه درس داده ام و بعضی کتابهای من به چند زبان ترجمه شده است؛ «انسان در دیدگاه اسلام» من به زبان عربی، بوسنیایی، مالایی و اخیرا ایتالیایی ترجمه شده است؛ با این همه سوابق ببینید در کانالهای خود چه میزنند؛ وقتی با یک کلیک کوچک میتوان سوابق کسی را فهمید راحت میگویند که فلان فرد بی سواد است.
📍اگر حرکت ما در مسیر انقلاب نیست چرا سه باره توسط رهبری ابقا میشویم
وقتی شما میگویید دفتر در مسیر انقلاب نیست و حتی ضد انقلاب است از خود سؤال کنید که چرا رهبر انقلاب بعضی افراد هیأت امنا را برای بار ششم، بعضی دیگر را بار پنجم، افرادی را برای بار چهارم منصوب میکند و من هم برای بار سوم به ریاست دفتر تبلیغات اسلامی از طرف رهبر انقلاب منصوب شدم.
بنده برای بار سوم نصب شدم و اعضای هیأت امنا هیچ تغییری نکردند، این در حالی است که رهبر انقلاب معمولا کسی را برای بار سوم در جای خود ابقا نمیکنند؛ از خودتان نمیپرسید اگر حرکتهای ما در مسیر انقلاب نیست یا ضدانقلاب است، این انتصاب چرا اتفاق میافتد؟ چرا با اینکه عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم در دوره جدید به صورت حقیقی توسط رهبری عضو شدم؛ همه این گزارهها باید برای خودتان تردید ایجاد کند که این عینک بد بینانه را کنار بگذارید.
البته من نمیتوانم خاک را عوض کنم؛ بیش از هزار نفر نیروی رسمی در دفتر است که نه تنها نمیتوانیم آنها را بیرون کنیم بلکه در خصوص کم کاری آنها هم نمیتوانیم اقدامی بکنیم.
#نقد
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍امام جمعه تفرش عزل شد
⚡️مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان مرکزی: حجتالاسلام حسین حاجی لری امام جمعه تفرش عزل و در چند روز آینده امام جمعه جدید این شهرستان معرفی میشود.
پنجشنبه گذشته پسری یازده ساله در جریان رانندگی در جاده تفرش قم و تصادف با یک خودرو پرشیا موجب مرگ سه نفر و مجروح شدن چهار نفر شد.
سیدمحمد میرهادی رئیس شورای اسلامی روستای کهک و ۲ دختر جوان افرادی بودهاند که در این تصادف مرگبار جان خود را از دست دادند.
گفتنی است علت این حادثه تجاوز به چپ توسط خودروی سمند اعلام شده است و بنا بر بازنشر مطالبی در فضای مجازی، راننده خودروی سمند، پسر بچهای ۱۱ ساله، فرزند امام جمعه تفرش بوده است.
#خبر
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍انتصاب استاد عبدالهادی مسعودی به ریاست دانشگاه قرآن و حدیث
با حکم آیتالله ری شهری، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و هیأت امنای دانشگاه، پس از موافقت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و بر اساس ماده ۱۳ اساسنامه دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی به مدت ۴ سال به ریاست دانشگاه قرآن و حدیث منصوب شد.
گفتنی است، حجتالاسلام مسعودی پیش از این قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث بود و حکم در ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ صادر شده است.
#خبر
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
11.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سخنان قابل توجه آیتالله سید محمدجواد علوی بروجردی
انقدر افراد را نکوبیم
انقدر نیروها را ترد نکنیم
انقدر خودی و غیر خودی نکنیم
در مقام کوبیدن شخصیتها، انقدر حوزه انقلابی و غیر انقلابی درست نکنیم
هر کسی مثل من فکر نمیکند باید کوبیدش! به حدیث «باهتوهم» هم تمسک میکنیم و به عنوان یک مجاهده تلقی میکنیم!
اینها خلاف شرع است و این کوبیدنها مرضی آقا حجت بن الحسن (عج) نیست
بله، فکر این آقا با من مطابق نیست، ولی معنای نفی و طرد ندارد، مگر بزرگان ما اشتباه نداشتند؛ ما هم اشتباه داریم!
ممکن است فکر من اشتباه باشد، این احتمال را بدهیم
چرا ما خودمان را، فکر خودمان را، درایت و برداشت خودمان را صددرصد درست مطابق واقع میدانیم اما فهم دیگران را همیشه محکوم میکنیم!
#نقد
#کلیپ
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍هنوز به نصاب نرسیده است!
⚡️مسعود ابراهیمی؛ دانشجوی دکتری حقوق عمومی
سابقه قتلهای ناموسی معلوم نیست به چه زمانی برمیگردد، اما طبق آماری که بعضی خبرگزاریها منتشر میکنند، تعداد این قتلها در سالهای اخیر هم زیادتر شده است و هم خشنتر. شاید هم از قبل به همین مقدار بوده است و این روزها بخاطر وجود فضای مجازی بهتر رپرتاژ میشود.
اگرچه که همه قتلهای ناموسی ریشه در ازدواج در سن کم ندارند، اما نمیشود تأثیر این معضل را انکار کرد! آیا زمینه و زمانه کنونی به لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... ازدواجهای اینچنینی را برمیتابد؟
تجربه فقهی-حقوقی دهههای اخیر حاکی از آن است که ممانعت از کودکهمسری (چه برای پسر و چه برای دختر) مستلزم عبور از مرزهای شرع نیست. چه اینکه در مقولاتی نظیر ارثبری زن، قسامه و ... شاهد ابتکاراتی بودهایم که گویای عدم وجود بنبست است. البته به شرطی که پاپاراتزیسمِ سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-رسانهای جریان حل مسأله را به حاشیه نکشاند.
آیا کمیت و کیفیت قتلهای ناموسی برای چارهاندیشی در دانشگاهها، حوزههای علمیه، نهادهای تقنینی، اجرایی و قضایی «هنوز به نصاب رسیده است»؟!
#نقد
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍بازبینی در خوانش دعای «یا من ارجوه»
⚡️مصطفی قناعتگر؛ پژوهشگر مطالعات حدیث
دعای «یا من ارجوه»، از ادعیهی معروفهی ماه رجب است که پس از نمازهای روز و شب خوانده میشود. صاحب این صفحه کلید پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن را این گونه یافته است:
یا من ارجوه ...[تا این عبارت:] و زدنی من فضلک یا کریم (بدون اخذ محاسن و حرکت دست). (اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴).
توضیح:
حضرت در پاسخ به سائل که میپرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم.
پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابهی دست راست را حرکت میداد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار.
در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بود و نه بیشتر. کیفیت ویژهای را نیز در آن بیان نکردند (اخذ لحیه و حرکت سبابه). آری؛ در این لحظه برای وجود مبارک امام، حالتی معنوی حاصل شد و حضرت برای خودش و نه تعلیم شروع به خواندن دعا کرد و از ابتدای دعا دستی بر محاسن و سبابهی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود.
از شواهد مهم در تایید این فقه الحدیث:
۱. در عبارت پایانی، واژهی «شیبة» نشان دهندهی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالی که اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمیتواند بخشی از دعایی همگانی باشد.
اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژهی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن اصل دعا از اساس رقم می خورد و باز هم کمکی به مدافع خوانش معروف دعا برای همگان نمیکند.
۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسشهای بیپاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخاسته از حالت شخصی امام است.
۳. این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دستها خبری نیست (الکافی، ج۲، ص۵۸).
پ.ن: اینکه حالت ویژهی دو دست در هنگام خواندن عبارت پایانی (که بیان شد جزء دعا نیست) و نه از ابتدا از سوی امام پدید آمد، تنها در زاد المعاد مجلسی است. مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، خطای مجلسی بوده که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است (زاد المعاد، ص۱۶).
حتی با عنایت به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداد و امر به کتابت ننمود و برآمده از حالت شخصی حضرت است.
#یادداشت
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍برگزاری کلاس آنلاین «اسفار» استاد پارسانیا
📌درس اسفار استاد حمید پارسانیا صبحها ساعت ۷ تا ۸ بهطور برخط برگزار میشود.
- ثبتنامشدگان:
http://lms.bou.ac.ir/lms/
- مهمانان:
http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601
#اطلاعیه
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری!
⚡️حجتالاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:
چون مردم مشکلات موجود را نتیجه عمل روحانیت میدانند، وقتی ما را تنها ببینند بازخواست میکنند در حالی که بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد طلبههای حوزه حقوق بسیار اندکی دارند که حداکثر آن (در بهترین حالت) ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
خیلی از این طلبهها به شغل دوم روی آوردهاند، از سرایداری تا حیاط شویی و رانندگی اسنپ را مجبورند انجام دهند.
اختلافات خانوادگی در بین طلاب به خاطر وضعیت بد معیشتی زیاد شده است.
#نقد
#کلیپ
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📷 تصویری تاریخی در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه
#عکس
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍دریغا اخلاق، دریغا اجتهاد!
📌این یادداشت به قلم استاد دکتر سید مصطفی محقق داماد درباره قوانین برگرفته از برداشتهایی فقهی است که قتلهای ناموسی را به اندازه کافی جرمانگاری نمیکنند و حتی به آنها جواز هم میدهند!
⚡️زنی جوان، حسب گزارش از منزل فرارکرده و به خارج از کشور رفته، پدر و سایر بستگان صرفاً برای کشتن او طراحی میکنند و با تمهید مقدمات او را به وطن برمیگردانند و سرانجام بهدست شوهرش سرش بریده میشود. شوهر سر او را در دست میگیرد و به میان بازار میگرداند و بدین وسیله اظهار افتخار، غیرت و ناموس پرستی و دینداری میکند!
دراین حادثه تلخ و هولناک چند نکته قابل توجه وجود دارد:
۱- درمجموع، این داستان، اعمال سرزده ازافراد، تقصیر ارتکابی مقتوله، حرکات بستگان، قتل فجیع قاتل، دردست گرفتن سر و راه افتادن میان مردم، تشویق مردم ولااقل تایید با سکوت و تماشایشان همه و همه بدون شک نشاندهنده سقوط و انحطاط اخلاق انسانی در جامعه ماست و شرمگین این سقوط و انحطاط در درجه نخستین عموم مربیان اخلاقی جامعه میباشند، آموزش وپرورش، مساجد ،تکایا و بالاخره خطیبان، گویندگان، ارباب قلم، جراید، رسانه ملی با داشتن کانالهای متعدد وووو.
۲- آنچه به صاحب این قلم مربوط میشود طرح این سوال است که آیا یکی از علل و ریشههای این بداخلاقیها کج اندیشی دینی وجهل همراه با لعاب تقدس نمیباشد؟ بی گمان پاسخ مثبت است. گواه براین ادعا آنست که دراین روزها به جای آنکه وجدان ملی جریجه دار گردد و فریاد سر دهد، در گوشه و کنار شنیده میشود که برخی با چهره حق به جانب می گویند مجازات آن خانم مقتوله همین بوده است!! این گونه برخورد با ذهنیتی که برای آنان ساخته شده که در سطور آتی خواهیم گفت، کاملاً قابل پیشبینی و انتظار است.
۳- مساله از ابعاد مختلف قابل بررسی است، از قبیل بعد جامعه شناسی، علل وریشههای نهادینه شدن خشونت علیه زنان، وضعیت حقوق خانواده عموماً و در جوامع قبیلهای خصوصاً وبسیاری مسائل دیگر ولی نگارنده این سطور برآنست که دراین یادداشت کوتاه تنها درزمینه آشنائی و تخصص خویش بنگارد و مابقی را به دیگران وانهد.
۴- اینجانب براین نظرم که یکی از علل رواج بی اخلاقی وضعیت بد قانونگذاری در کشور است که درسطور آتی به اجمال بیان میگردد:
#یادداشت
متن کامل یادداشت در روزنامه اطلاعات: https://www.ettelaat.com/mobile/?p=267617&device=phone
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat