eitaa logo
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
19.2هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.6هزار ویدیو
156 فایل
👓 مختصر و موجز اندر احوالات حوزه و روحانیت 📩 #توییت‌های خود را برای ما بفرستید کانال مسؤولیتی در قبال توییت کاربران ندارد. کانال صفحه ای در توییتر ندارد! تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/2369191956Cb17c592dc2 👓 ارتباط با مدیر کانال: @AdminTwit
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 با توجه به کثرت عجیب و باور نکردنی پیامها، تا اینجا ورودی های ۹۰ به بعد را منتشر کردیم؛ 🔹 از این
👓 حال به ورودی های قبل از سال ۸۷ می‌پردازیم؛ 🔹 به علت کثرت بسیار بالای پیامها مجبور به گزینش هستیم، پوزش ما را پذیرا باشید @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 حال به ورودی های قبل از سال ۸۷ می‌پردازیم؛ 🔹 به علت کثرت بسیار بالای پیامها مجبور به گزینش هستیم،
👓 بنده ورودی ۸۵ هستم؛ ورودی ما حدود ۳۰ نفر بود الحمدلله همه دوستان به جز دوسه نفر ، در سلک طلبگی هستن حدود ۷-۸ نفر معلم شدن یک نفر معاون پرورشی آموزش و پرورش یکی از استان ها مابقی هم یا درس خارج هستن یا مراکز تخصصی... 💬 حمید @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 حال به ورودی های قبل از سال ۸۷ می‌پردازیم؛ 🔹 به علت کثرت بسیار بالای پیامها مجبور به گزینش هستیم،
👓 من ورودی سال۸۴هستم و تعداد ۱۵نفر بودیم و سال اول ۴نفر از دوستان جدا شدند و رفتند و دوسال بعد یکی از دوستان که حافظ قرآن بودند آمدند قم و چهار تای دیگه هم بخاطر مشکلات مالی نتونستند ادامه بدند و الان فقط من و دوتا دیگه از دوستان قم هستیم و یکی از دوستانم موسسه هستند ولی با مشکلات فراوان و من و دوست دیگم هم، هم حوزه رو تا درس خارج ادامه دادیم و هم الان مشغول خواندن کارشناسی ارشد دانشگاه هستیم که شاید از طریق مدرک دانشگاهی بتونیم کاری برای خودمون پیدا کنیم... _____________________ 👓 من ورودی سال ۸۴ هستم. ۲۷ نفر بودیم. خداروشکر انصراف‌های ما کم بود. از این جمعیت ۱ نفر از طلبگی انصراف داد. 🔹 ۶ نفر قاضی شدند. ۴ نفر منبری فاضل و ۷ نفر در درس خارج فعالند که بعضیشون استاد مقدمات و سطح هم هستند. ۴ نفر در نهادهای حوزوی شاغلند. ۲ نفر جذب عقیدتی شدند. @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 حال به ورودی های قبل از سال ۸۷ می‌پردازیم؛ 🔹 به علت کثرت بسیار بالای پیامها مجبور به گزینش هستیم،
👓 ما ورودی ۸۶ هستیم پایه اول ۴۰ نفر بودیم پایه ۴ شدیم ۱۴ نفر الان هم کلا پنج نفر از اون ۴۰ نفر کار طلبگی (تدریس و تبلیغ) می‌کنه بقیه ول کردن رفتن و البته فقط دو نفر درس خارج میخونن _________________ 👓 من ورودی سال ۸۱ بودم حدود ۴۰ نفر بودیم در مدرسه شهید صدوقی (ره) که تحت مدیریت یکی از مسئولان فعلی مرکز‌مدیریت بودیم. از حدود ۴۰‌نفر در انتهای‌ پایه ۶ حدود ۲۰‌نفر باقی ماندیم جالب تر اینکه ۵ نفر از این ۲۰‌نفر پس‌از ورود به دانشگاه کلا انقلاب و دین را کنار‌ گذاشتند و منتقد همه چیز شدند که علتش بی برنامگی حوزه در شکل دادن به ساختار عقیدتی و فکری طلاب در مقدمات و سطوح است که‌ به سرعت طلبه می تواند تحت تاثیر جریانات مختلف انحرافی قرار بگیرد و از مسیر انقلاب خارج شود. 💬 ع.د.ل @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 حال به ورودی های قبل از سال ۸۷ می‌پردازیم؛ 🔹 به علت کثرت بسیار بالای پیامها مجبور به گزینش هستیم،
👓 سلام بنده ورودی ۷۶ حوزه هستم ( پیر مردی شدم برای خودم😁) ابتدایی سال حدود ۴۰ نفر بودیم که به دلیل سختگیری غیر منطقی مدیریت وقت پایان سال اول فقط ۱۱ نفر موندن ( این بحث سلیقه ای اداره شده حوزه ها هم داستانیه) از از اون ۱۱ نفر هم الان ۴ نفر هنوز داریم کار طلبگی می‌کنیم ولی تا حالا از مسئولین حوزه کسی به فکر ریزش‌ها و دلایل ریزش ورود نکرده البته و متاسفانه همیشه چماق ( عدم توفیق سربازی امام زمان 😏) روی سر این بندگان خدا بوده. الان که دیگه بسیاری از حوزه ها حتی ورودی جدید هم ندارن حداقل تو تهران رو اطلاع دارم. الان اگر کاری کردیم برای حوزه شاید ده سال دیگه وضعیت حوزه برگرده به ۲۰ سال پیش... ________________________ 👓 ورودی ۸۰ ۳۰ نفر ۱۰ نفر روزهای اول ریزش داشت ۱۰ نفر دیگر طی یکی دو سال بعد از حوزه رفتند و تتها ۱۰ نفر باقی ماند. 💬 سید @HozeTwit
👓 با یک نگاه اجمالی به پیامهای متعدد ارسالی، نکات مهمی را می‌شود فهمید: 🔹 کیفیت جذب و کمترین میزان ریزش برای دوره های قبل از سال ۸۷ است؛ که اگرچه ریزش داشته و باید همین مقدار ریزش هم علاج شود، لکن ریزشها و طلاب باقی مانده با یک درصد معقولی نسبت به هم وجود دارند؛ در دوره ۸۷ تا ۹۰ ریزشها شدیدتر می‌شود؛ و از ۹۰ به بعد به نحو بسیار عجیبی گاه تا ۹۰ الی ۹۵درصد ریزش مشاهده می‌شود! این در حالی است که طبعا هنوز این دوره ریزش اصلی اش آغاز نشده است چون بسیاری از ریزش ها بعد از پایه ده و چند سال درس خارج رخ می‌دهد که شخص دچار بحران هویتی می‌شود! ❗️ شیب تند جذب در این سالها نشان داده است که جذب بیشتر به ریزش بسیار شدید خواهد انجامید و همان مقداری که سالهای ۸۶و قبل تر جذب می‌شد اگر خوب مدیریت شود، نزدیکتر به نیاز و واقع است وگرنه فقط هزینه و وقت و بیت‌المال هدر خواهد رفت و کسانی که می‌مانند نیز به شدت متضرر خواهند شد! 🔹 تحلیل‌های دیگری هم وجود دارد که برخی مخاطبین ارسال کردند و به مرور منتشر خواهد شد. @HozeTwit
👓 در مورد بحثی که توی کانال شکل گرفته: بنظرم مشکل ریزش در حوزه چهار تا چیزه: 1⃣ ورودی بی برنامه: مثلا طلبه وارد حوزه میشه ولی از حوزه و فضای حوزه و علما و علم و بایدها و نبایدها و سختی ها و حقیقت طلبگی بی خبره. در نتیجه چند سال بعد وقتی با سختی های حوزه و لازمه های طلبگی روبرو میشه ، تحمل نمیکنه. متاسفانه جوری شده که حوزه میخواد هر متدینی رو آخوند و طلبه کنه. 2⃣ مسائل مالی تحمل مشکلات مالی و ایمان و‌توکل در همه افراد یکسان نیست. در نتیجه ممکنه جایی به شخص فشار بیاد و نتونه تحمل کنه برای مدت موقت یا نامعلومی یا حتی برای همیشه از حوزه بیاد بیرون. 3⃣ برنامه غیردقیق حوزه یه برنامه ای ریخته شده که تهش اجتهاده (و البته عجیب اینجاست که مدرک اجتهاد هم نمی‌ده!) ...اصلا فراموش کنید که همه دوست دارن یا ندارن، این مهم نیست. این مهمه که مگه همه توانایی و استعداد اجتهاد دارن؟ مگه همه طلاب مناسب اجتهاد و فقاهت هستن؟ باید یه برنامه ریزی بشه، که سخنران و مبلغ و مولف و ....تربیت بشه. 4⃣ بی نتیجه بودن ظاهری در قدیم طلاب درجه بندی داشتن، ثقه الاسلام و حجت الاسلام و... وقتی حوزه دست به تعیین درجه برای طلاب نمی کنه طلبه ای مثلا ۱۰ سال عمرشو گذاشته توی حوزه اخرش مدرک معادل میدن بهش؟ این توهین به حوزه است. باید درجات و مدارج علمی توسط حوزه و مراجع معلوم بشه و به طلاب داده بشه. دو مورد آخر رو هم رهبر انقلاب که زعیم بزرگ حوزه هستند مرتبا تذکر میدن‌ولی کو‌ گوش شنوا 💬 نقطه @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 راستی امروز یاد کانال شما افتادم؛ 🔹 پایان‌نامه سطح سه ام دچار مشکل بود، گفتم حالا که درسها تعطیله و در ایام درسی نمی‌شه پیگیری کرد (و آقایون اساتید هم الان سرشون خلوت تره) خلاصه خواستم پایان نامه رو پیگیری کنم، صبح رفتم دارالشفا دیدم همه درهای مربوطه بسته است! ❗️ به یکی از معممینی که تو یکی از اطاقهای دیگه بود گفتم اقا تعطیله؟! گفت نمی‌دونم آقای فلانی رو صدا کرد ایشون اومد؛ 🔹 پرسید اقای فلانی پس چرا هیچ کس امور پایان نامه نیست؟! ایشون گفت: حاج آقای دستور داده‌اند که این دو هفته تعطیل باشه! ❗️ من گفتم: مگر قائم مقام حوزه‌ها در تعطیلی دارالشفا دخالت می‌کنه؟!! 🔹 گفتند: نه! ولی آقای ملکی با حفظ سمت مدیر حوزه هم هست!!! 🔹 و من تازه یاد این افتادم‌ که پس چرا علنا مدیریت ایشون اعلام نمی‌شه🤔 💬 طلبه بی پا @HozeTwit
👓 تو بین الحرمین سلام فرمانده خوندند؛ بچه‌های کوچیک عراقی هم عکس آیت‌الله سیستانی رو داشتن و می‌گفتن: دهه نودی هاشو فراخوانده😊 ❗️ یعنی یه شعری گفته که برای عراق هم مناسبه😁 سوزشش هم بمونه برای دشمنان! @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 با یک نگاه اجمالی به پیامهای متعدد ارسالی، نکات مهمی را می‌شود فهمید: 🔹 کیفیت جذب و کمترین میزان
👓 بنده نیز یک تحلیلی از ریزش های حوزه دارم که خدمتتان عرض می کنم. برای بررسی ریزش یا رویش ها در حوزه علمیه باید یک پژوهش جامع در ۱۰۰سال اخیر انجام بدهید تا به یک نتیجه مطلوب برسید. اما اجمالا می توان چند دلیل ذکر کرد: اولین دلیل بن بست معیشتی است. طلاب پس از تاهل به بن بست معیشتی خورده و حتی از پس خرید کتاب های خود هم بر نمی ایند چه برسد به مخازج تاهلی. اما نکته قابل توجه اینه که باید بررسی شود این مشکل از کجا شروع شد؟ چندی پیش ایت الله علیدوست از اساتید دروس خارج قم گفتند ما سال ۵۸ شهریه سطح یک که لمعه می خواندیم ۱۲۰۰ بوده چندی بعد هم یکی از کانال های حوزوی خاطره ای بیان کرد که اوایل دهه ۷۰ ایت الله مشکینی نزد رهبری می رود و از معیشت طلاب گله می کند اما در همان زمان شهریه طلاب ۸ هزار تومان بوده. با بررسی قیمت زمین در تهران میزان شهریه در سال ۵۸ و دهه ۷۰ طلاب می توانستند با شهریه یک ماه در تهران یک متر زمین بخرند اما الان در تهران قیمت زمین از متری ۳۰میلیون به بالا شروع می شود اما شهریه طلاب میانگین ۳ میلیون هست. بنابراین اگر ریزش ها قبل دهه ۸۰ و اوایل دهه ۸۰ کمتر بوده یکی از علت ها نبود بن بست معیشتی بوده. 🔹 دومین مشکل مسئله هویت طلاب و نقش انها در جامعه است. اگر به عناوین نقش های اجتماعی رجوع کنیم مانند دکتر، مهندس، کارمند، کارگر،آشپز،تعمیرکار و امثال ذلک هر کدام نقش معینی دارند اما طلبگی هنوز هویت مشخصی ندارد. برای همین اوایل طلبگی ریزش ها کم است چون فرد در فضای فکری معنوی حاصل از زندگانی بزرگان دین است اما پس از چند سال که ان فضای فکری از بین می رود فرد دچار بحران هویتی می شود و با اضافه شدن مسائل معیشتی از حوزه انصراف می دهد. 🔹 سومین مشکل نبود اینده در طلبگی است. شما اگر از یک دانشجو بپرسید اینده چه کاره می شوی یک پاسخ اجمالی دارد اما برای اینده طلبگی هیچ پاسخ اجمالی نیست. 🔹 چهارمین مشکل کاربردی نبودن سیستم اموزشی حوزه است. عموما دروس در حوزه کاربردی نیستند و فقط نمره و انتخاب واحد و امثال ذلک مهم هستند و این بر بحران هویتی طلاب می افزاید. @HozeTwit
👓 نکته‌ و درسی بسیار مهم راجع به 💬 علامه مصباح یزدی @HozeTwit
👓 این شیخ تو یه جلسه رفیقش بهش می‌گه می‌دونی آمار خودکشی تو مهدیه چقدر بالاست؟! 🔹 این شیخ هم می‌گه: نه؟! البته مطمئن نیستم راست بگی، ولی خب احتمالش هست راست بگی! و طبق این احتمال یادداشت می‌نویسه و اصلاحاتی‌ها هم با ولع منتشر می‌کنند! ❗️ این شیخ قول به غیر علم می‌گه و آبروی روحانیت را به صرف یک احتمال می‌بره! مثل این شیخ نباشید! 💬 کج اندیش 📌 اگر سخنگوی حوزه هنوز هستند بهشون بگید این موارد رو هم تکذیب نکنید پس فایده منصبتان چیست؟! @HozeTwit