eitaa logo
عصر حقوق بشر
626 دنبال‌کننده
450 عکس
93 ویدیو
18 فایل
🌼عصر حقوق بشر رسانه ای برای سه سؤال: ✍️«آیا حقوق بشر...؟»، ✍️«کدام حقوق بشر...؟» ✍️ «چیستی و چگونگی حقوق بشر...» و برای انعکاس اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیل‌هایی در خصوص آنها🤳🎥📺📻 💬مسیر ارتباطی برای مخاطبان محترم👇 @SBRezaei313
مشاهده در ایتا
دانلود
402.08.04.MP3
زمان: حجم: 38.41M
🎧 دریافت صوت نشست «فضای سبز شهری از منظر فقه و حقوق» 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی 🗓قم، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ۴ آبان ۱۴۰۲ کانال عصر حقوق بشر 🆔 https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
روز ملی (National day) و حقوق بشر: پاسداشت حق تعیین سرنوشت در قالب «روز ملی» روز ملی سالگردی است که کشورها یا ملت‌ها برای یادبود ملیت خود یا تشکیل کشور خود مشخص کرده و آن را جشن می‌گیرند. به عبارت دیگر، روزی که در آن رویدادی مبارک و خوشایند در سرنوشت عموم ملت رقم خورده باشد و منتج به تکامل و سعادت عمومی جامعه شده باشد؛ می تواند تحت عنوان روز ملی نامگذاری گردد. روز ملی می‌تواند روز استقلال کشور، روز تشکیل جمهوری در کشور، یا تاریخی هم‌چون زادروز حاکم کشور، تاج‌گذاری پادشاه باشد. برخی کشورها بیش از یک روز ملی دارند برای نمونه پاکستان هم روز استقلال از امپراتوری بریتانیایی هند خود را جشن می‌گیرد و هم روزی به نام روز پاکستان دارد. دانمارک تنها یکی از کشورهای انگشت شماری در جهان است که یک روز ملی رسمی ندارد، اما روز قانون اساسی گاه معادل چنین روزی به شمار می رود. بر اساس تقویم، امروز روز ملی ترکیه است که رئیس جمهور ایران این روز را به رجب طیب اردوغان و مردم این کشور تبریک گفت. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
تضمین جریان صحیح اطلاعات و خبرنگاران جنگ ⬅️فهرست اسامی ۳۴ خبرنگاری که در جریان پوشش رسانه ای جنایتهای تروریست‌ های داعشی صهیونیست به نوار غزه به شهادت رسیدند، منتشر شد. در کنوانسیون‌های ژنو مورخ ۱۲ آگوست ۱۹۴۹ و پروتکل الحاقی آنها تاکید شده است که خبرنگاران و اصحاب رسانه به موجب این کنوانسیون حق دارند در زمان جنگ و مأموریت‌های حرفه‌ای خطرناک از رفتاری همانند یک غیرنظامی برخوردار باشند و در حین اینکه به انجام وظیفه خود در قالب آگاهی رساندن و شفاف‌سازی مربوط به جنگ و محل مخاصمات مسلحانه می‌پردازند، باید از امنیت شغلی و تأمین جانی برخوردار باشند. همچنین طبق بند ۱ ماده ۵۰ کنوانسیون حقوق بین‌المللی بشردوستانه که ناظر بر حمایت از افراد در درگیری‌های مسلحانه است، خبرنگاران اعزامی به مناطق درگیر در مخاصمه که در حال مأموریت حرفه‌ای هستند، باید از حمایت برخوردار شوند. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق بشر در ژانر ادبی صاحب دلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عابد و عالم چه فرق بود تا اختیار نمودی از آن، این فریق را گفت آن گلیم خویش به در می برد ز موج وین سعی می کند که بگیرد غریق را (کلیات سعدی: ص 83). https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
اصل حقوقی فطرت در حقوق بشر بر مبنای دیدگاهی که به فطرت الهی انسان قائل است، جان کودک صفحه ای نانوشته نیست؛ بلکه دارای فطرتی خداخواه است و از این جهت مربیان او وظیفه پاسداری از این ودیعه الهی را بر عهده دارند و در غیر این صورت در امانت خیانت کرده اند و حال آنکه طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر «هیچکس مجاز نیست اعتقاد خود را به کودک بباوراند و او را بر دین و راهی که برگزیده پرورش دهد. خاستگاه این تعلیم، همان پندار الحادی است که همه افراد در آغاز از لحاظ فرهنگ و اندوخته های اعتقادی، یکسان و برابرند و هرکس در رهگذر تجربه و دانش خود به راهی می گرود(آیت الله جوادی آملی، فلسفه حقوق بشر، ص 237). کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
تسخیر سفارت آمریکا در تهران به استناد حق دفاع مشروع؟؟؟ در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان چهار دانشگاه تهران، سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران را اشغال کردند و دیپلمات‌های حاضر در ساختمان را به گروگان گرفتند. این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که آخرین شاه ایران بعد از مدتی سرگردانی در کشورهای مختلف سرانجام به آمریکا رفت و این موضوع باعث خشم دانشجویان مسلمانی شد که از فردای انقلاب در پی محاکمه ی شاه بودند. "فرانسیس آنتونی بویل" - استاد دانشكده حقوق دانشگاه ایلینویز آمریكا می نویسد: «بحران گروگان‌ها در ایران با توقیف دیپلمات‌های آمریكایی در 4 نوامبر سال 1979 آغاز نشد، بلكه تصمیم كارتر مبنی بر پذیرش شاه برای معالجه كه امكانات آن در دیگر جاها نیز فراهم بود، باعث بروز این بحران گردید»(ص 74). او در جای دیگر(ص 76) می نویسد: «تاریخ طولانی مداخلات آشكار و پنهان آمریكا در حمایت از شاه راه را برای بروز بحران گروگانگیری هموار كرد. آمریكا باید از این تجربه دردناك درس بگیرد كه كمك به یك رژیم سركوبگر در یك جنگ تمام عیار با مردم نه تنها عادلانه نیست، بلكه دور از مصلحت هم هست. به هر حال در این مورد، اصل اساسی حقوق بین‌المللی، مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی كشورهای دیگر آنچه را در بردارنده بیشترین منافع برای آمریكاست، به او گوشزد می‌كند». «با توجه به این مجموعه تاریخی تلخ و ناخوشایند، استدلال‌های حقوقی ایران در دفاع از بازداشت كاركنان سیاسی سفارت آمریكا در تهران شایسته تأمل است. تصمیم به پذیرش شاه، نمایانگر بی‌اعتنایی دولت كارتر به تشویش و نگرانی به جای مردم ایران بود. آنها پیش از این، یك بار شاه را از مملكت اخراج كرده بودند[اشاره به كودتای 28 مرداد 1332] اما دیدند كه با حمایت سازمان سیا، دوباره بر تاج و تخت سلطنت نشست. برای آنان قابل تصور بود كه با حضور شاه در آمریكا تكرار چنین امری امكان پذیر است. اینكه سفارت آمریكا در تهران درگیر فعالیت‌های گسترده‌ اطلاعاتی و امنیتی بود كه مأموران اطلاعاتی آمریكا آنها را تحت عنوان دیپلمات انجام می‌دادند، غیر قابل انكار است چرا كه سفارت، اولین منبع برای هدایت مسائل اطلاعاتی و امنیتی آمریكا بود. در واقع سازمان‌های اطلاعاتی آمریكا با گروهی از اطرافیان "شاپور بختیار" در پاریس، به عنوان جانشینان احتمالی [امام] خمینی تماس نزدیك برقرار كرده بودند. بیم و هراس مردم ایران از یك كودتای آمریكایی، عقلانی بود.» این حقوقدان در توضیح بیشتر استدلال خود چنین نتیجه‌گیری می‌كند: «بر اساس این واقعیت‌ها می‌توان به طور متقن و موجه استدلال كرد كه بازداشت دیپلمات‌های آمریكایی، استیفای مشروع حق دفاع فردی ملت ایران طبق ماده 51 منشور ملل متحد بود. این دفاع با توجه به شرایط وخیم آن زمان بر تعهدات ایران ناشی از بندهای 3 و 4 ماده‌ 2 و ماده 33 منشور ملل متحد و بر كنوانسیون 1961 وین راجع به روابط دیپلماتیك و نیز كنوانسیون 1963 وین راجع به روابط كنسولی و كنوانسیون 1973 راجع به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص تحت حمایت بین‌المللی از جمله نمایندگان دیپلماتیك مقدم بود.» این حقوقدان آمریكایی همچنین در بخشی از مطالب خود با توسل به نظریه "دفاع مشروع پیشگیرانه"، سعی می‌كند تا اشغال سفارت آمریكا در تهران را منطبق بر مبانی فكری مقامات این كشور نشان دهد: «می‌توان در این‌باره به دكترین "دفاع مشروع پیشگیرانه" كه به وسیله وزیر خارجه وقت آمریكا "دانیل وبستر" عنوان شد، اشاره كرد. ضابطه هم این است كه "ضرورت توسل به دفاع از خود" فوری و همه جانبه شود و هر نوع انتخاب، وسیله و فرصتی برای مشورت و تأمل را از بین می‌برد. اگر از دید ایرانیان به این قضیه نگاه كنیم، دیپلمات‌های آمریكایی بر مبنای همین دكترین دستگیر و بازداشت شدند چراكه هدف، جلوگیری از وقوع یك كودتای ویرانگر و شاید همراه با خونریزی با حمایت آمریكا بود كه به طور آشكار مغایر حقوق بین‌المللی تلقی می شد.»(ص 80). برای مطالعه بندهای فوق نگاه کنید به اثر این حقوقدان: Buyle، Francis Anthony ، "World Politics and International Law" ،Duk University Press کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
آزمونی سخت برای حقوق بشر ▪️دکتر حبیب، استاد دانشگاه لبنانی: 🔺️از دانشجویانم در دانشگاه لبنان عذرخواهی می‌کنم زیرا در تدریس حقوق بین الملل، حقوق بشردوستانه بین المللی و قوانین سازمان ملل متحد سختگیر بودم. بعد از جنایات صهیونیسم در غزه، دیگر نیازی به تدریس این اصول نیست. قانون زور، آقای جهان است. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🔶 دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب با مشارکت اندیشکده مطالعات حقوقی بین المللی و آینده پژوهانه زن و خانواده دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌کند: 🔸نشست علمی با موضوع: حقوق کودکان غزه در اسناد بین‌المللی 🔸با ارائه: 🔹دکتر غلامرضا پیوندی هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی 🔹دکتر محیا صفاری نیا هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) 🔹دکتر اعظم خوش‌صورت هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹دکتر فاطمه اشرفی رئیس انجمن حمایت از کودکان پناهنده 🔸زمان: چهارشنبه 1402/8/17 ساعت ۱۳ تا ۱۵ 🔸مکان: قم. دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🔹 نشست علمی : ⚡️حق به رسمیت شناخته‌شدن روابط شهروندی مدرن 🔶 ارائه دهنده‌: 🎤خانم دکتر زهرا اخوان صراف (پژوهشگر حوزوی و استاد دانشکاه) 🔸ناقد: استاد معظم جواد حبیبی‌تبار (عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه و رئیس انجمن زن و خانواده حوزه علمیه) 🕒 زمان:چهارشنبه 17آبان ساعت ۱۶ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
3.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا آمادگی زندگی در دنیای هوش مصنوعی را دارید؟ ⭕️ چرا نباید عکس فرزندانمان را در فضای مجازی نشر بدهیم؟ 🧷حق نسلهای آینده بر حفاظت از اطلاعات هویتی و منع سوءاستفاده از آن کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
روزانه‌های حقوق بشری کشور در رسانه‌ها ♻️با رصد فعالیت‌ها، اقدامات و پژوهش‌های مراکز و نهادهای دولتی و غیردولتی حقوق بشری در رسانه‌های  کشورمان، می‌توان به محورها و سرفصل‌های اصلی این اقدامات در هفته اشاره کرد: ✅ مباحث کلی حقوق بشر 1. رئیس کل دادگستری استان تهران از آزادی ۱۹ نفر از محکومان به قصاص با گذشت اولیای دم و پایان مدت مجازات از نظر جنبه عمومی جرم خبر داد. 2. به همت سازمان بهزیستی کشور و با هم افزایی بین دستگاه‌ها، مقدمات جذب حداقل ۴۰۳۳ نفر از معلولان تا پایان سال 1402 در دستگاه‌ها و استان‌های مختلف فراهم می‌شود. 3. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران: با توجه به نیازمندی استان تهران به افزایش فضاهای آموزشی جهت تحصیل دانش‌آموزان، 2052 کلاس درس طی دو سال اخیر ساخته شده است. 4. معاون امور فرهنگی کمیته امداد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد هستند و از خدمات این نهاد استفاده می‌کنند. ✅ زنان 1. ۱۴ هزار بانوی سرپرست خانوار مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی به صندوق حمایت از بیماران خاص هدایت شدند. 2. شورای شهر تهران:‌ شهرداری تهران با برخورداری از نیروی انسانی متخصص و باسواد و مقبولیت بین عموم جامعه، می‌تواند در حوزه اقتصادی وارد عمل شده و درخصوص توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار، کارآفرین باشد. 3. سه هزار و ۷۰۰ صندوق اعتبارات خرد ویژه بانوان با کمک دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در سطح روستاهای کشور برای حمایت از زنان روستایی و عشایر فعال هستند و بر اساس خوشه‌بندی صندوق‌ها، افراد کسب و کارهایی را تعریف و پیشنهاد می‌دهند. ✅ کودکان 1. به گفته وزیر دادگستری کودکان کار و خیابان با توجه به اصلاح آیین‌نامه قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مشمول آیین‌نامه فرزندخواندگی موقت هستند. 2. معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش: جذب کودکان جامانده از تحصیل از اولویت‌های نهضت سوادآموزی است. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم اظهارات اخیر وزیر خارجه پیشین ایران در خصوص نوع حمایت از فلسطین اما: در مذاکرات تصویب اصل سوم قانون اساسی ایران (یعنی آرمانهای قانون اساسی)، در دو فراز از حمایتِ مظلوم مطالبی گفته شده: ۱.دفاع نظامی! در بند ۱۱ اصل۳ آمده:"تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور". در این جلسه یکی از اعضا به نقص این بند اشکال کرد: "منظور دفاع از سرزمینهای اسلامی هم هست، یعنی همانطور که ملت و ارتش ایران برای استقلال و تمامیت ارضی ایران دفاع می کنند، از و سایر سرزمین های اسلامی هم باید دفاع کنند!" شهید بهشتی جواب داد: "اصولا امروزه در دنیا چنین چیزی را می‌توان در قانون اساسی کشوری گفت؟ ما الان این را در داخل دفاع از نظام اسلامی کشور آورده ایم ولی آیا با در هیچ قانون اساسی کشوری می‌تواند باشد که ارتش ملی مسئول دفاع از سرزمین های دیگر است؟"(مذاکرات ج۱ص۲۹۷) ⬅️بنابراین مشاهده می‌شود که در جلسه خبرگان قانون اساسی اختلاف در تصریح و استتار این مسأله بوده است و نه اصل حمایت نظامی. ۲. حمایت از مستضعفان جهان! در بند۱۶ این اصل درباره سیاست خارجی هم اول "حمایت همه جانبه از همه مستضعفان جهان" بود که حتی در پیش‌نویس "آزاد کردن همه..." آمده بود! در این جلسه به قید "همه جانبه" اشکال شد که: دخالت در امور داخلی آنهاست(ص۳۰۰). این بند به بحث زیاد و رد چندباره عبارات انجامید و دست آخر با این عبارت تصویب شد: "تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به مسلمانان و از مستضعفان جهان".