eitaa logo
🌿پاسخگویی‌تلفنی۱۸۱۴🌿
6.8هزار دنبال‌کننده
720 عکس
901 ویدیو
38 فایل
🌿مرکزپاسخگویی اعتقادی 🌿اصول دین 🌿امامت_ولایت 🌿شبهات‌فرقه ضاله وهابیت ✨ادمین‌ ارتباطی @ahvazi_ir ☎️ تماس تلفنی (فارسی و عربی) تماس تلفنی👈 خوزستان ۱۸۱۴ 💡از ۸صبح الی۲۲ شب ✨پاسخگویی مجازی: 🎧 @admin1814
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 جمعه ☀️ ۱ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۴ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 21 ژوئن 2024 میلادی 📎 ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا نام امام علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
سریع ترین وسیله برای رسیدن به خدا چیست؟ 🍃 ✍استاد شیخ محمد حسن وکیلی ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
🔆سوال گفته می شود کلمه «مولا» به معنای خلیفه و امام نمی آید ❗️ همچنین بیان کنید که غیر از کلمه «مولا» از کدام الفاظ برای خلافت و امامت حضرت علی استفاده شده است ❓ ✅پاسخ: استعمال واژه مولی به معنای سرپرست در خود قرآن آمده است وعلمای اهل سنت هم تصریح به این معنا کرده اند.علامه امینی در الغدیر دراین مورد بحث کامل می کنند که ما اجمالی از آن را می آوریم. خداوند درآیه 15 حدید می فرماید: "فالیوم لا یوخذ منکم فدیه ولا من الذین کفروا ماواکم النار وهی مولاکم وبئس المصیر" "پس امروز نه از شما فدیه ای پذیرفته می شود ونه از کافران وجایگاهتان آتش است وهمان سرپرستتان می باشد وچه بد جایگاهی است" بزرگان علمای اهل سنت مولی در آیه را به معنای شایسته تر واولی به نفس ( سرپرستی) تفسیر کرده اند 📚صحیح بخاری،ج4 ص1815 📚طبری در جامع البیان،ج27 ص228 📚تفتازانی در شرح المقاصد،ج5 ص273 📚قوشجی در شرح التجرید،ص447 📚شافعی در مطالب السول،ص16 📚ابن جوزی در التذکره،ص19 📚مالکی در الفصول المهمه،ص28 📚شبلنجی در نور الابصار،ص78 ✅علامه امینی از 27 نفر از علمای اهل سنت نام می برد که مولی درآیه را به معنای سرپرستی واولی به نفس معنا کرده اند 📚ترجمه الغدیر،ج2 ص296 تا 301 واز 15 تن از علمای اهل سنت نام می برد که معنای شایسته تر وسرپرستی را یکی از معانی مولی درآیه برشمرده اند 📚همان مدرک،ص301-ص302 وهمچنین علمای اهل سنت فرمایش خداوند دراین آیه "انت مولانا" "تو ای خداوند مولای ما هستی"286 بقره رابه معنای سرپرستی گرفته اند 📚الکشف والبیان،ثعلبی،ج2 ص309 وایات دیگر که مولی درآن به معنای سرپرستی آمده است که جهت پرهیز از اطناب از ذکر آن ها خودداری می شود. وانچه آمد ثابت کرد که استعمال لفظ مولی در معنای سرپرستی واولی به نفس در ادبیات عرب کاملا مرسوم است وکسانی که دراین مورد اشکال کردند از فهم ادبیات عرب وزبان قرآن محروم هستند. اما این که چرا پیامبر از کلمه مولی استفاده کرد؟ پاسخ آن است که: پیامبر برای بیان خلافت حضرت علی هم عنوان امام را به کار برده است،هم خلیفه را،هم وصی و.. امام: حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود: "از راه وحی دریافتم که علی دارای سه خصلت است؛سید مسلمین است،امام متقین است،رهبر سپید چهره گان است" حاکم می گوید حدیث صحیح است 📚المستدرک،ج3 ص137 خلیفه و وصی: طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود: "ان هذا اخی ووصیی وخلیفتی فیکم فاسمعوا له واطیعوا" "همانا این شخص برادر ووصی وخلیفه من درمیان شما است پس به دستورات او گوش داده واورا اطاعت کنید" 📚تاریخ طبری،ج2 ص220 البته ما قصد تفصیل گویی نداریم لذا آنچه آورده شد کافی است. درمورد استفاده از کلمه مولی هم گفتنی است: که استعمال یک کلمه که دارای چند معنا است با قرینه معینه که مراد کدام یک از معانی است در ادبیات عرب کاملا رایج است ودرقرآن هم این استعمال وجود دارد. علامه میر حامد حسین در کتاب شریف عبقات الانوار بیش از 30 قرینه ودلیل می آورد که مراد از مولی سرپرستی است 📚عبقات الانوار،ج9 و10 ❗برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند: 1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است 2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132 ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
🌸میلاد امام هادی علیه السلام مبارک باد🌸 ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
D1737292T14585872(Web).Mp3
760.1K
❌ شبهه ⁉️در شبكه ماهواره ای وهابیت گفته شد كه شیعیان دارای سه قرآن هستند. لطفا با این موضوع توضیح بفرمایید. 🎙 استاد محمدی شاهرودی ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
⁉️سوال با توجه به نزدیکی غدیر خواستم برام توضیح بدید که ایا کلمه مولی در حدیث غدیر به معنای دوستی است یا سرپرستی 🗯پاسخ: ❗️قراين و دلا‌يل زيادي وجود دارند بر اين كه «مولي»، در اين جا، به معناي «ولي و سرپرست ديني»، است؛ يعني كسي كه از طرف خداوند مقام ولا‌يت و سرپرستي، بر مردم، دارد. معلوم است كسي كه داراي ولا‌يت بر مردم باشد،‌امام و صاحب اختيار مردم است و خواسته اش برخواسته هاي آنان مقدم بوده و پيروي او،‌بر همه، واجب است. بعضي از آن قراين و دلا‌يل به قرار زير هستند: 1⃣مسأله دوستي علي آن قدر نگران كننده نبود كه در آيه تبليغ(سوره ي مائده، آيه ۶۷)، با آن لحن داغ و تهديدآميز، بيان شود و پيامبر از افشاي آن،‌احساس خطر كند، بلكه منظور آيه‌ تبليغ چيزي جز ابلا‌غ ولا‌يت و امامت اميرالمؤمنين علي نبوده است. 2⃣مسأله دوستي علي با همه مؤمنان مطلب پنهان و پيچيده‌اي نبود كه نياز به آن همه تأكيد، بيان، متوقف ساختن آن قافله‌ عظيم،‌در وسط بيابان خشك و سوزان،‌خطبه خواندن و گرفتن اعتراف هاي پي در پي از جمعيت داشته باشد،‌ زيرا اخوت اسلا‌مي و دوستي مسلمانان با يكديگر از بديهي‌ترين مسايل اسلا‌مي است كه از آغاز اسلا‌م وجود داشت و پيامبر بارها آن را تبليغ كرد و بر آن تأكيد نمود؛ چنان كه قرآن به صراحت مي گويد: ❗️«مؤمنان همه برادر يكديگرند». 📓حجرات، 10 ❗️«مردان و زنان مؤمن يار و دوستدار يكديگرند». 📓 توبه، آيه‌71 🗯پس منظور پيامبر از اين كارها، بيان مسأله‌ بسيار مهم و اساسي بوده و آن عبارت است از اعلا‌م ولا‌يت و امامت علي و انتصاب او به اين مقام. 3⃣جمله‌ «ايها الناس من اولي الناس بالمؤمنين من انفسهم»« ای مردم چه کسی نسبت به مردم از خودشان سزاوار تر است و صاحب اختیار انان است» در بسیاری از کتب نقل شده است مانند تفسیر عیاشی ج۱، ص۳۳۲، ح۱۵۲ ،البرهان في تفسير القرآن ،ج۱، ص۴۸۹، . نورالثقلين، ج۱، ص۶۵۳، ح۲۹۲؛ ❗️و در بعضي روايات جمله «الست اولي بكم من انفسكم»« ایا من سرپرست و سزاوار تر نسبت به شما از خودتان نیستم » 📚سنن ابن ماجه ج۱، باب۱۱، ص۴۳،‌ح۱۱۶.مسند احمد ج۱، ص۱۱۹، ج۴، ص۲۸۱، ۳۶۸،۳۷۲، ج۵، ص۳۴۷؛ المستدرك علي الصحيحين، ج۳، ص۱۱۰، ۵۳۳؛ مناقب علي بن ابي طالب (ع)،‌ص۲۴۰، ح۳۴۹؛ ❗️در بيش تر روايات، كه پيش از جمله‌ «من كنت مولا‌ه فعلي مولا‌ه» واقع شده اند،‌هيچ تناسبي با بيان يك دوستي ساده يا معاني ديگر ندارند، بلكه پيغمبر با اين جمله‌ها مي‌خواهد مردم به همان اولويت و اختياري كه آن حضرت نسبت به آنان دارد، اقرار و اعتراف كنند. ❗️ معناي اولويت پيغمبر اين است كه خواسته ي او برخواسته ي مردم مقدم است و هرچه بگويد و انجام دهد براي مردم حجت است، چون در حقيقت بر مردم ولا‌يت و سرپرستي دارد. 🗯بنابراين، همان گونه كه در جمله ي پيشين صحبت از اولويت و ولا‌يت پيامبر است،‌در جمله بعدهم بايد سخن از ولا‌يت و اولويت به همان معني باشد تا ارتباط معنوي و جمله‌ي پيشين و پسين محفوظ بماند. پيامبر در جمله‌ بعد، مي‌خواهد بگويد: همان اولويت و اختياري كه من نسبت به شما دارم و پيشوا و سرپرست شما هستم، براي علي نيز ثابت است. 🗯به اين ترتيب معناي اين چند جمله اين است، چنان كه در بيش‌تر روايات آمده كه پيامبر فرمود: «آيا من نسبت به شما از خودتان سزاوارتر نيستم؟ همه گفتند: هستي . آن گاه فرمود: همين سزاواري و ولا‌يتي كه من نسبت به شما دارم، علي نيز دارد و پس از من، او مولا‌ي همه مسلمانان وجانشين من خواهد بود». 4⃣يكي از راه هاي تشخيص مراد متكلم، فهم عرف و اهل زبان از كلا‌م او است. در مورد حديث غدير، كساني كه در غدير خم حاضر بودند و نيز شاعران،‌اديبان و لغويان همه از كلمه‌ي «مولي»، در اين جا، «امام و رهبر، سرپرست و صاحب اختيار» را فهميده اند،‌زيرا مردم در پايان مراسم غدير به علي به عنوان اميرالمؤمنين، سلا‌م كردند؛ اين مقام را به او تبريك گفتند و با او بيعت نمودند. اين سلا‌م ها، تبريك ها و بيعت ها از سوي مردم،‌در اين واقعه ي تاريخي، به خصوص تبريكي كه ابوبكر و عمر به او گفتند 📚مسند احمد بن حنبل،‌ج۴، ص۲۸۱، الكشف والبيان، ثعلبي، ج۴، ص۹۲؛ ‌،‌روح المعاني ‌آلوسي،ج6، ص۱۹۴.تفسير المنار،رشيد رضا،ج6، ص465 ❗️نشان مي دهد كه چيزي جز مسأله‌ي نصب به خلا‌فت و امامت نبوده كه درخور اين‌گونه سلا‌م، تبريك و تهنيت و بيعت باشد؛ دوستي‌اي كه براي مسلمانان، ‌به طور عموم، ثابت است و اعلا‌م آن نيازي به تبريك ندارد. 🗯شعرا هم در اشعارشان «مولي» را به «امام،‌رهبر وسرپرست» معنا كرده اند. از جمله ي آنان حسان بن ثابت است كه در روز غدير حاضر بود و درپايان مراسم، با اجازه ي پيامبر حديث غدير را به نظم درآورد 📚‌ روض‌الجنان ،ج7، ص۶۸ 🗯ادامه پاسخ👇👇👇
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 ❗️اهل لغت نيز «مولي» را، در اين حديث، به «ولي و سرپرست ورهبر ديني» معنا كرده اند. ازهري و ابن منظور مي‌گويند: «ولي و مولي در زبان عرب به يك معناست. مولي در كلام عرب در موارد متعددي به كار مي‌رود،‌از جمله‌ي آنها مولا‌ي در دين است كه به معناي ولي و سرپرست مي‌باشد. اين نوع مولي در اين كلا‌م خداوند آمده است: اين (عاقبت نيك مؤمنان و عاقبت بد كافران) براي آن است كه خداوند مولي و سرپرست كساني است كه ايمان آوردند،‌اما كافران مولا‌يي ندارند. 📓 سوره‌ي محمد،‌آيه‌۱۱ ❗️يعني براي كفار هيچ ولي و سرپرستي وجود ندارد. 🗯 از اين نوع مولا‌ست مولا‌يي كه در اين فرمايش پيامبر آمده است: هر كس من مولا‌ي اويم، پس علي مولا‌ي اوست. يعني هر كس من ولي و سرپرست اويم، پس علي ولي و سرپرست اوست». 📚 معجم تهذيب اللغه، ص۳۹۵۶؛ لسان العرب، ج 15، ص۴۰۸ ❗️اين تلقي عموم حاضران، شاعران، اديبان، لغت دانان و ساير عالمان حجت قاطع است بر معنايي كه از واژه ي «مولي» در حديث غدير اراده شده است. 🗯با توجه به اين قراين و دلا‌يلي كه ذكر شدند، دلا‌لت حديث غدير بر ولا‌يت و امامت اميرالمؤمنين، علي براي صاحبان انصاف بسي روشن است. ❗️در این باره قرائن و دلائل دیگری نیز می باشد که در پاسخ های بعدی به آن اشاره می کنیم. ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همانند كعبه يا على تو همانند كعبه اى، همه به سور تو رو مى آورند(به تو نياز دارند) و تو به سوى كسى رو نمى آورى (به كسى نياز ندارى) 📚اسدالغابة، ج ٤، ص٣١ مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
➖ماجرای لیله المبیت قسمت اول دارالندوه در مکه مکانی وجود داشت که برای حل مشکلات اساسی بین قریش در آن مکان اجتماع میکردند که نام این مکان دارالندوه بود( زمان جاهلیت قبل از اسلام). 👈دارالندوه مکانی بود که نقشه ترور پیامبر صلی الله علیه و اله در شب اول ربیع"لیله المبیت" توسط مشرکین قریش در آن پی ریزی شد دقیقا مثل سقیفه بنی ساعده در مدینه: مکانی که اهالی مدینه" دو قبیله اوس و خزرج" قبل از اسلام برای رفع مشکلاتشان در آن‌مکان اجتماع میکردند. به این‌خاطر اولین‌جلسه برای غصب خلافت بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله توسط اوس و خزرج در سقیفه تشکیل شد. ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
🤔 ❔برخی می گویند که حتی در منابع ما از روز غدیر به عنوان یاد نشده است و عید مسلمین تنها فطر و قربان است ❗️آیا براستی در روایات ما نکته ای در مورد عید نیامده است ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در رابطه با عید و فضیلت روزه آن و اعمال و عباداتی که شایسته است در شب و روز آن ذکر شود ، نکات قابل توجهی در منابع روایی ما آمده است و نقل قول شما در مورد عید غدیر خلاف واقع است . 🗯امام علیه السلام از رسول خدا نقل می کند که فرمود ؛ « روز غدیر خم برترین امت من است ،آن روز ،روزی است که خداوند مرا امر کرد که علی را به عنوان امام و راهنما منصوب و معرفی کنم ، تا امت پس از من توسط او هدایت شوند ، و آن روز ، روزی است که خداوند دینش را کامل کرد و بر امتم نعمتش را به اتمام رساند و اسلام را برای آنان برگزید » 📚امالی صدوق ص125 👌در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « روز غدیر برترین است ، و آن روز هیجدهم ذی الحجه است » 📚الخصال ج2 ص32 👌و در نقل دیگری آمده است که مفضل از امام صادق علیه السلام سوال می کند ؛ « برای مسلمین چه تعداد عید است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد عید . سوال کرد عید فطر و قربان و جمعه را می دانم ، دیگر چیست ؟ 🔶امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « عید دیگر بزرگترین و با شرافترین آنهاست و آن عید غدیر روز هجدهم ذی الحجه است ، روزی که پیامبر علی را به عنوان امام کرد . ❕مفضل سوال کرد در آن روز چه چیزی بر ما لازم است؟ 👌امام داد ؛ « بر شما روزه آن روز برای شکر خداوند و حمد او لازم است چنان که تمام انبیاء به اوصیاء خودشان امر می کردند که روزی را که وصی پیامبر خاتم به وصایت منصوب می شود را عید بگیرند و هر کس آن روز را روزه بگیرد ، برتر از عبادت و عمل شصت سال ثواب دارد « 📚وسائل الشیعه ج10 ص443 👌در نقل دیگر امام ادامه دادند ؛ « در آن روز روزه بگیر و زیاد بر محمد و آلش درود بفرست ، و از کسانی که حق آل محمد را کردند بیزاری جوی » 📚الکافی ج4 ص148 👌و در نقل دیگر اضافه است که فرمود ؛ « در آن روز با نیکی کردن و روزه و نماز و صله رحم و صله برادران به خدا تقرب جویید » 📚وسائل الشیعه ج10 ص444 🗯به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است که آگاهی رجوع شود ؛ 📚بحار الانوار ج94 ص110 باب 60 ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6
D1737504T14364136(Web).Mp3
499.3K
⭕️ سوال ❓آیا بحث امامت باعث اختلاف بین فرق اسلامی نخواهد شد و خلاف وحدت نیست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ☎️مرکز تلفنی پاسخگویی به سوالات اعتقادی ۱۸۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1661206541C0e4b8095c6