اصالت روح از منظر قرآن، فلاسفه اسلامی و عالمان معاصر غربی.pdf
282.6K
📌 معرّفی مقاله
✒️ دکتر مهدی گلشنی
🔖 چکیده
از قدیم مساله دو بعدی بودن انسان، یعنی واجد جسم و روح بودن او، مورد مناقشه بوده
است. در عصر جدید که فلسفه تجربه گرائی حاکم گردید، بیشتر این نظر رایج شد که اصالت با ماده است و روح و حیات ناشی از فعل و انفعالات ماده هستند. در دهه های اخیر تعداد رو به افزایشی از محققان معتقدند که ذهن (شعور یا روح) مادی است ، اما علم امروز نمی تواند مساله شعور انسانی را توضیح دهد، و این به دلیل پیچیدگی ذهن است. اما علم آینده آن را توضیح خواهد داد. بعضی دیگر، مثلاً پوپر، علیرغم اعتقاد به مادی بودن شعور، آن را به دلیل اینکه یک سیستم پیچیده است ، هیچوقت قابل توضیح برحسب فعالیتهای مغز نمی دانند. اما ، از نظرعده ای از سرآمدان علم معاصر شعور مادی نیست و آنها آن را هیچوقت قابل توضیح به وسیله علم تجربی نمی دانند. از گروه اخیر ، عده ای شعور را افاضه خاص خداوند تلقی می کنند. متاسفانه اظهارات جالب بعضی از سرآمدان علم معاصر در مورد شعور، در دهه های اخیر،
کمتر به محیط ما منتقل شده است. در این مقاله سعی می شود تا مروری بر برخی از تحولات اخیر و رویکردهای مختلف نسبت به مسئله شعور و روح از منظر حکمای اسلامی و عالمان معاصر غربی صورت گیرد.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر گلشنی
📍مشهد مقدّس
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
#روز_اول_صبح
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر قاسمیان نژاد
📍مشهد مقدّس
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
#روز_اول_صبح
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر اکبری
▪️تلقّی از مرگ و تاثیر آن بر پذیرش یا انکار تجربه نزدیک به مرگ
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_اول_عصر
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 جاودانگی
✒️ به قلم دکتر رضا اکبری
🔖 درباره کتاب:
پرسش از جاودانگی و وضع و حال بشر پس از مرگ، یکی از پرسش های بنیادین بشر است. انسان ها به ویژه فیلسوفان و الهی دانان بسیار کوشیده اند تا پاسخی قاطع، همه جانبه و مناسب برای پرسش از جاودانگی بیابند. تلاش برای پاسخ گفتن به این پرسش، مستلزم بحث از مسائل مهمی از قبیل ارتباط نفس و بدن، این همانی شخصی و آگاهی است.
مؤلف در اثر حاضر کوشیده است با بیان صریح و واضح، تصویر جاودانگی را از نظرگاه متفکران بزرگی چون: افلاطون، ابنسینا، فلوطین، شیخ اشراق، ملاصدرا، هیک و پرایس طرح و بررسی کند. بیان تاریخچة مسئله، بررسی مسائل فلسفی که در فهم و تحلیل جاودانگی دخیل اند و طرح و نقد ادلّة مثبتین به شیوهای مقایسه ای، محتوای کتاب را تشکیل می دهد.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر موسوی بایگی
▪️نسبت تجربه نزدیک به مرگ و شهود عرفانی و تبیین شاخصههای شهود عرفانی و شیطانی
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_اول_عصر
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 دین در آزمایشگاه
🔖 کتاب روان شناسی دین اثر دیوید ام. وولف با ترجمه محمد دهقانی می باشد. این کتاب توسط نشر رشد به چاپ رسیده و شامل 13 فصل به شرح زیر است:
1: مقدمه: روانشناسی دین در جهانی متغیر
2: سرآغاز رسمی روانشناسی دین سه سنت
3: بنیادهای زیست شناختی دین
4: نظریه های رفتاری و تطبیقی درباره دین
5: دین در آزمایشگاه
6: بررسی دین بر اساس همبستگی آماری
7: دیدگاه زیگموند فروید
8: نظریه شی – رابطه ها و دین9: اریک اچ. اریکسون: دین در چرخه زندگی انسان
10: کارل گوستاو یونگ و سنت تحلیلی
11: ویلیام جیمز و میراث او
12: سنت توصیفی آلمان
13: نگرش انسان گرایانه تلفیقی در آمریکا
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 چالش های تجربه گران بعد از تجربه
🔖 بخشی از ارائه آقای دکتر قاسمیان نژاد در مدرسه تابستانی
۱. چالش مفهوم واقعیت
۲. چالش پذیرش برگشت
۳. چالش به اشتراک گذاری تجربه
۴. چالش تغییر در نظام باورها و شخصیت
۵. چالش کنارآمدن با تغییرات فیزیولوژیکی
۶. چالش کشف معنای زندگی
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
🌱سوال از استاد موسوی بایگی سخنران مدرسه تخصصی میان رشته ای "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیت":
#سوال:
استاد شما روح و نفس را یکی دانستید ،سوال بنده این است که آیا روح و نفس امکان خارج شدن از جسم را دارند؟ و شرایط خروج روح از بدن چیست؟ آیا بنابر اظهارات برخی تجربه گران ،که احساس خروج از بدن ویا احساس شدت در داخل شدن به بدن را داشتند ، روح است که در بدن جای دارد و به هنگام خواب و مرگ به تعبیر قرآن از بدن خارج می شود؟
پاسخ استاد موسوی بایگی:👇
💡#پاسخ استاد موسوی بایگی:
در سخنانم عرض کردم اینکه تصور شود، روح چیزی درون بدن است ،صحیح نمی باشد. روح یک امر مجرد است و موجود مجرد هیچگاه درون امرمادی قرار نمی گیرد. به عبارتی هیچگاه مادی ظرف مجرد قرار نمی گیرد.بلکه بایستی تعبیرکرد که جسم و روح باه، مرتبط هستند نه اینکه در درون جسم ،روح قراردارد. ورابطه هم نه مانند دو امرجسمانی که به یگدیگر چسبیده اند.
ٱللَّهُ يَتَوَفَّى ٱلۡأَنفُسَ حِينَ مَوۡتِهَا وَٱلَّتِي لَمۡ تَمُتۡ فِي مَنَامِهَاۖ
در آیه شریف تعبیر به استیفا شده است. یعنی باز پس گرفته شده. و باز پس گرفتن در امر مجرد به این معنا نیست که چیزی را از جایی برداریم، از یک مکانی به مکان دیگر.این به توجه نفس باز می گردد. یعنی نفس انسان در هنگام خواب توجه به باطن خودش می کند ولی توجه ضعیف .اما درحال مرگ این توجه بصورت کلی است به عالم و باطن خودش . اما این برگشت ،برگشت مکانی نیست. نفس انسان اگر متوجه به بدن بود این می شود همین حالت معمول ، اما اگر به باطن و موطن اصلی خودش که عالم مثال و جبروت است توجه کرد، می شود 🌱متوفی شدن. که در خواب این به نحو ضعیف است و برگشت پذیر اما درحال مرگ دیگر برگشت ندارد و تعلقش درحال مرگ به بدن قطع می شود.
بدن ابزاری است در دست روح اما ابزاری که بعلت شدت توجه و تعلق خودش را با آن اشتباه می گیرد.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر لانگ
▪️واقعیت مندی تجارب نزدیک به مرگ براساس شاخصههای علمی
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_اول_عصر
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
💡 آیا آگاهی به مغز بستگی دارد؟
فصل 1: تئوریهای باستانی و نوین
💠 رابطۀ بین نفس و بدن یا ذهن و جسم یکی از مسائل بنیادین در نظریات فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ ذهن است.
🔖 این مساله با تجربیات نزدیک به مرگ از طریق مساله بقاء انسان بعد از مرگ مرتبط میشود. اگر نفس انسان را امری مادّی بدانیم که با متلاشی شدن بدن از بین میرود دیگر بعد از مرگ باقی نخواهیم ماند.
✒️ کریس کارتر در فصل اول کتاب "علم و تجربۀ نزدیک به مرگ" تئوریهای باستانی و نوین را در این زمینه مطرح میکند.
#علموNDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📝 خلاصه فصل اول:
📖 کارتر از زبان کورلیس لامونت رئیس سابق انجمن انسان گرایی آمریکا مواضع گوناگون در ارتباط ذهن (نفس) و جسم را به دو گروه تقسیم میکند:
"مونیسم (تک گرایی)، که تصریح دارد جسم و شخصیّت به هم پیوند خوردهاند و نمیتوانند جدا از هم وجود داشته باشند، و دو گانه گرایی که بیان میکند جسم و شخصیّت موجودیّتهای قابل تفکیکی هستند که ممکن است جدا از هم وجود داشته باشند."
❇️ کارتر در پایان فصل نظر ویلیام جیمز را بیان میکند که از نظر او بیشترین چیزی که میتوانیم مشاهده کنیم تغییرات همزمان بین حالات مغز و حالات ذهن هستند، یعنی هنگامی که فعّالیّت مغز به صورت خاصّی تغییر میکند، آگاهی نیز تغییر میکند. و فرضیۀ تولید ماتریالیستها یا فرضیۀ انتقال او امری است که به مشاهدات تغییرات اضافه میکنیم تا آن را توضیح دهیم.
آثار جیمز پس از او توسّط کرت داکیس و دیوید لاند فیلسوف، گاری شوارتز نورولوژیست و سایریل برت روانشناس تایید شد. سایریل برت مینویسد:
"مغز اندامی نیست که آگاهی ایجاد میکند بلکه ابزاری است که برای انتقال و محدودیت فرایندهای آگاهی و توجّه آگاه تکامل یافته است تا آنها را به آن جنبههایی از محیط مادی محدود کند. در این صورت پدیدههایی مانند تلهپاتی و نهانبینی صرفاً مواردی هستند که در آنها بعضی از محدودیتها برداشته شدهاند."
▪️ فرضیۀ انتقال این مزیت را دارد که برای فهم سایر پدیدههایی که باید براساس فرضیۀ ماتریالیسم غیر قابل توضیح میمانند، چارچوبی ارائه میکند.
#علموNDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
هدایت شده از علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
🌱و قسم به آیهی حضورت، ظهور کن!
#امام_زمان علیهالسلام♥️
سلاممنجیجهان 🕊
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر جوارشکیان
▪️تجربه نزدیک به مرگ؛ واقعیت مندی یا توهّم از منظر فلسفه و الهیّات
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_دوم_صبح
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر علایی
▪️نسبت مغز، ذهن و روح و شواهد مربوط به وجود روح
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_دوم_صبح
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر قراملکی
▪️زمینه مندی تجارب دینی و تاثیر آن در اعتبارسنجی تجارب نزدیک به مرگ
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_دوم_صبح
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
🌱سوال از استاد آقای دکتر جوارشکیان سخنران مدرسه تابستانه "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیت":
#سوال:
مسئه ای در کتب عرفانی مطرح شده است تحت عنوان انشاء ابدان، این انشاء نمودن بدن چگونه توجیه عقلی می پذیرد؟ چراکه چه بسا در تجربیات افراد در تجربه نزدیک به مرگ ، مطرح شده که دریک زمان و مکان حضور داشتم و صاحب بدن های مختلف بودم و به همه آنها اشراف کامل داشتم این بلحاظ فلسفه صدرایی چگونه توجیه می شود؟
🌱پاسخ استاد جوارشکیان👇
💠 #پاسخ استاد آقای دکتر جوارشکیان:
رابطه ای که علت و معلول بایکدیگر دارند بلحاظ فلسفی یک رابطه ی ایجادی است. علت و معلولی که در علوم تجربی و علوم متعارف می شناسیم به معنای فلسفی کاربرد ندارد. در فلسفه آن چیزی است که به معلول هستی می بخشد و معلول آن امری است که هویتش و بودش متوقف برعلت است و این رابطه بسیار تنگاتنگ است. در فلسفه صدرا تمام هویت و بودش را از علت می گیرد و بدین ترتیب یک واقعیت عین الربطی است و سراپا وابسته ی علت است و ارده و خواست علت تمام هویت او را رقم می زند. اما آنچه در دیگر علوم از جمله علوم متعارف و تجربی از علت و معلول می شناسیم بدین معنا نیست. علل در علوم تجربی باصطلاح علل معدّه هستند و زمینه ساز می باشند. برای آفرینش یک رویداد عواملی دخالت دارند که این عوامل را معد می دانیم ،هستی آفرین نمی دانیم. پیدایش و هستی بخشی در افق هستی توسط دو موجود همتراز امکان پذیر نیست. دو موجودی که هیچکدام اشراف وجودی بریکدیگر ندارند نمی توانند ایجاد کننده ی یکدیگر باشند. اگرچه تاثیر و تاثر بر و از یکدیگر دارند، لذا در عالم طبیعت هیچ موجودی با این معنا از علیت ، علت موجود دیگری نیست. به همین دلیل در عالم طبیعت رابطه ی نفس و بدنمان به همین صورت است و اگرچه نفس و بدن به هم پیوسته و با یکدیگر مرتبط هستند و یک حقیقت متحداند که مرتبه نازله بدن و مرتبه ی عالیه نفس است ، اما اینگونه نیست که نفس علت بدن باشد. لذا دراینجا با ارده نمی توانید دخل و تصرف همه جانبه در بدن داشته باشید اگرچه دخل و تصرف های جزئی داریم در بدن .البته این نکته مهم است که چه کسی دارد اراده می کند چه بسا افرادی هستند که اراده می کنند و متابولیسم بدنشان را کند و یا زیاد می کنندو تصرفهای زیادی بر بدنشان دارند. مانند تصرفهای جزئی ما مانند امتناع از خوردن و یا حرف زدن و یا حرکت اجزاء بدن...ولی اینها درحد ایجاد نیست.
درجهان پس از مرگ این رابطه متفاوت می شود. به این معنا که بدن مثالی از شئونات نفس است. بدن مثالی مرتبه ی عالیه از جسم است. اوصاف جسمانی دارد اما جرم مادی ندارد و کاملا در اختیار فرد است.و تعینات مختلف می پذیرد و تواند مثلا متکثر شود،چون آنجا مکان بدین معنا نیست لذا تعینات متفاوتی می پویرد بدن مثالی که تابع ارده ی فرد است.لذا صدرا قائل است که بدن اخروی را خودمان می آفرینیم واین می تواند به میزان ترفع وجودی انسان این اعمال قدرت وسیع تر باشد.لذا انسان ها در اعمال این قدرت همه در یک سطح قرار ندارند.چه بسا افرادی در سطوح عالی قراردارند که می توانند بدن طبیعی را خلق کنندچه رسد به بدن مثالی و این دراحوالات عرفا دیده شده ودراحوالات اولیا وامیرالمونین ع گزارش شده که دریک شب درچهل منزل دیده شده اند ودراحوالات عرفا هست که در نجف مقیم است و افرادی در مشهد با او دیدار دارند. و البته آنکه مورد ملاقات است بدن مثالی اوست و بدن مادی در نجف است.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر سادات منصوری
▪️تجربه نزدیک به مرگ به مثابه اثبات آگاهی بدون بدن
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_دوم_عصر
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر کِلی
▪️تحقیقات تجربی و شواهد علمی بر وجود ابعاد فراحسّی انسان (روح) در مواجهه با فیزیکالیسم شناختی و فلسفی
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_دوم_صبح
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 ادامه کتاب علم و تجربه نزدیک به مرگ
💠 فصل دوم: ایرادات شکاکّین
در این فصل مولّف به نقل ادّعای دو فیلسوف ماتریالیست؛ پاول ادواردز و مک گین میپردازد و اشتباهات آنها را در مادّی دانستن ذهن و آگاهی متذکّر میشود.
💠 مک گین معتقد است اگر اجزایی از ذهن برای وجودشان به بخشهایی از مغز بستگی داشته باشند، کلّ ذهن نیز باید چنین باشد. او با ارائه شواهد نورولوژی محدودی از آلزایمر در نهایت نتیجه میگیرد روح با مغز میمیرد.
کارتر در نقد او مینویسد: «این گفته از نظر منطقی درست است ولی مک گین قطعاً نشان نداده است که بخشهایی از ذهن برای وجودشان به بخشهایی از مغز بستگی دارند. حقایق نورولوژی آنگونه که جیمز عنوان کردهاست "فقط این واقعیّت مورد تأیید را نشان دادهاند که وابستگی مفصّل یا محدود [میان آگاهی و مغز وجود دارد.] انواع خاصّی از اندیشه، کار اجزای خاصّی از مغز هستند."»
🧐 از نظر کارتر اینکه این ارتباط وجودی؛ یک ارتباط تولیدی است یا یک ارتباط انتقالی، امری است فراتر از آنچه حقایق نشان میدهند. اشتباه مک گین این است که به سادگی فرض کرده است که رابطۀ کارکردی میان ذهن و مغز یک رابطۀ تولیدی است.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
💐 سالروز میلاد خاتم المرسلین، رحمه للعالمین بر عاشقان توحید و حقیقت مبارک باد.
#حدیث_معاد
💠 عن رسول اللّه صلّیاللهعلیهوآله: أکیسُ الکیسِینَ مَن حاسَبَ نَفْسَهُ وعَمِلَ لِما بَعدَ المَوتِ.
🔹 پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: زیرک ترینِ زیرکان، کسی است که از نفْس خویش حساب بکشد و برای بعد از مرگ کار کند.
📜 بحار الأنوار: ج ۷۰ ص ۶۹ ح ۱۶
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○