﷽
✍️ استدلال عقلی بر امامت امیرالمومنین (علیه السلام) بر اساس درک مصالح اجرایی و سیاسی جامعه اسلامی
🔹 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هیچ گاه شهر مدینه را بدون آنکه جانشینی برای خود تعیین کند، ترک نکرد. آن حضرت هیچ گاه لشگری را برای جنگ نفرستاد مگر آنکه برای آن فرمانده ای تعیین کند. این امور از واضح ترین ملزومات رهبری و سیاست اجرایی یک کشور است.
🔸 مستند به آیات قرآن، روایات قطعی و حقایق مسلم تاریخی، ایام منتهی به وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روزهایی بوده که مسلمانان در معرض فتنه های بزرگ، اختلافات داخلی، نزدیکی به زمان و افکار جاهلیت، رخنه منافقین در صفوف مومنین، تهدید اساس حکومت نوپای اسلام توسط کفار و امپراتوری ایران و روم، بودند.
🔻حال چگونه ممکن است رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که در زمان حیات خود همیشه برای خود در مدینه جانشین تعیین می کرد، برای بعد از وفاتش، با وجود فتنه و خطرات فراوان فوق، اقدامی برای تعیین جانشین نکرده باشد؟
🔹از دیگر سو، با وجود آنکه آن حضرت بارها از نزدیک بودن زمان وفات خود خبر می داد و نیز مدت زیادی در بستر بیماری بود، آیا عاقلانه است که مسلمانان هیچ پرسشی از تعیین جانشین و حاکم سیاسی بعد از وفات او نکرده باشند؟ مسلمانانی که در جزئی ترین امور دینی همانند: احکام حیض زنان، جنگ در ماه های حرام، میزان انفاق و ... از آن حضرت پرسش می کردند؟!
◀️ اگر بگویی:
«با وجود نیاز مبرم به تعیین تکلیف خلافت سیاسی بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، صحابه هیچ مطالبه ای برای تعیین تکلیف سیاسی، از آن حضرت نکردند؛
می گوییم: این عدم سوال به دلیل آن بوده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با نص جلی و صریح، تکلیف جانشین بلافصل سیاسی خود را روشن کرده بود!
✅ آن حضرت در روز غدیر، امیرالمومنین (علیه السلام) را به صورت رسمی، علنی، صریح و به همراه تشریفات فراوان _ مثل بیعت لسانی، بیعت با فشردن دست، اعتراف و اقرار به اطاعت مطلق، اخذ تعهد جداگانه از سران قبائل و معارف صحابه و ... _ به جانشینی خود منصوب کرد و همین امر باعث شد برای احدی شبهه ای باقی نماند تا نیاز به سوال از جانشینی پیش آید!
📚برگرفته از:
محمد حسن مظفر، دلائل الصدق لنهج الحق ج4 ؛ ص295، قم، چاپ: اول، 1422ق.
#امیرالمومنین
#غدیر
#جهاد_تبیین
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
🔰سلسله نشست های علمی با موضوع:
جریان شناسی نفوذ اهل کتاب
در مدرسه صحابه
مدرس : حجت الاسلام بهرامیزاد
🔸شنبه ها و دوشنبه ها
🔸ساعت ۱۰صبح
🔸 ۱۴ جلسه
🔸شروع کلاس ۳ تیر
🔸برادران و خواهران
🏫 قم گلزارشهدا خ شاهرودی روبهروی خشهید سقایتی
مجتمع زبان،ادبیات و فرهنگ شناسی جامعة المصطفی
🌐لینک ثبت نام:
https://form.avalform.com/view.php?id=47401600
برای کسب اطلاعات ارتباط بیشتر به آیدی @ghods_shariif
پیام بدهید.
🌐کانال مرکز مطالعات فلسطین
https://eitaa.com/flastiin
هدایت شده از سید ابوعماد حیدری
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض ادب و احترام خدمت مدیر کانال دانشگاہ امامت
بندہ سید ابو عماد حیدری ، پژوهشگر پاکستانی ھستم، و از نوشته ها، پستها و فیلمھا ی کانال استفادہ می کنم نیز به زبان اردو ترجمه و در کانال های خودم پخش می کنم. که بعضی از تولیدات رسانی ما حدود سی هزار بازدید دارد.
بنده بابت مطالب ارزشمند از مدیر این کانال تشکر می کنم.
لینک گروه واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/EdHdDZWYBUy05bskbT4wPd
لینک یوتیوب:
https://youtu.be/43Z6TgoyxvI
لینک فیس بوک:
https://www.facebook.com/syed.haidari.98?mibextid=ZbWKwL
هدایت شده از شبکه حضرت ولی عصر (عج)
🔖مقاله:
✳️ مصداق شناسی «اهل البیت» با تاکید بر تبیین و تفسیر نبوی از آیه تطهیر
برای دیدن این مقاله به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇👇👇👇👇
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=15520
#موسسه_حضرت_ولیعصر_عج
وبسایت رسمی: (www.valiasr-aj.com)
ایتا: 🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/2849767479C0d5e53a286
❁﷽❁
✍️ گوشه ای شخصیت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی رحمة الله علیه در کلام شیخنا الاستاد آیة الله فاضل لنکرانی:
🔸افزون بر فقاهت، در ولایتمداری هم سرآمد بودند. در وصیتنامهشان مینویسد من پیامهای زیادی در مسائل مختلف نوشتهام اما امیدم برای قیامت خودم به این پیامهایی است که راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها داده ام.
🔸من احساس میکردم هر مجلس روضهای که برگزار میشد ایشان یک نورانیتی برای خود کسب میکرد. مجلس روضه را به این قصد تشکیل نمیداد که عدهای دورش جمع شوند تا عنوانی برای ایشان باشد. در مجلس روضه مثل یکی از مستعمین و افراد خدمتگزار بود. نسبت به مسئله ولایت سر سوزنی با کسی رودربایستی نداشت، و خیلی محکم از ولایت دفاع میکرد که همین هم قضایا و شواهدی دارد.
🔹 یک وقت جناب آقای قرائتی که خداوند ایشان را حفظ کند و شفا دهد، پیش مرحوم والد ما آمدند و گفتند حالتان چطور است؟ باز شبیه همین قضیه را فرمودند که چند شب است وقت خواب یک فکری ذهن من را درگیر میکند و تا صبح بیدارم و جوابی برایش پیدا نمیکنم! آقای قرائتی پرسیدند ناراحتی شما چیست؟ فرمودند فکر میکنم خدا مسئولیتی به عنوان مرجعیت در این دنیا بر دوش من گذاشت، حال اگر میتوانستم از این طریق فریادی برای اسلام و شیعه بزنم اما نزده باشم، چه جوابی برای خدا دارم؟ من هر چه فکر میکنم چیزی که بتوانم در عالم قیامت عرضه کنم ندارم. آقای قرائتی گفتند: شما ندارید؟ این همه شاگرد، این همه کتاب، این همه خدمت! فرمودند نه، اینها که روشن است چیزی نیستند، اگر حق این مسئولیتی که خدا به من داده را درست ادا نکرده باشم چه کنم؟
https://fazellankarani.com/persian/lessons/25074
🔶 قابل توجه عمامه به سرهایی که به بهانه های واهی، پیام غدیر را به صرف دوستی و محبت اهل بیت علیهم السلام تقلیل می دهند و در دفاع از ولایت سیاسی امیرالمومنین علیه السلام مجامله می کنند!
🔻قابل توجه جریان هایی که به بهانه وحدت از گفتن مظلومیت های صدیقه طاهره سلام الله علیها دوری می کنند!
مرجع بزرگ انقلابی، تمام امیدشان برای نجات تنها به بیانیه هایی بوده که برای احیاء و ترویج شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها صادر کرده است!
🔸قابل توجه طلبه نماهایی که به جای دفاع از حریم ولایت ائمه اطهار علیهم السلام، حملات بی رحمانه خود را متوجه مجموعه های دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام نموده اند!
آیا فردای قیامت پاسخی برای امیر المومنین علیه السلام و صدیقه طاهره سلام الله علیها دارید؟ آیا انقلابی گری را در حمله به خودی ها و دفاع از وهابی ها و مولوی های معلوم الحال می دانید؟
أین تذهبون؟!
#امیرالمومنین
#غدیر
#جهاد_تبیین
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁
✍️ تحریف دیدگاه امام خامنه ای درباره شیخ مفید؛
اخیر مجله الکترونیکی اخوت با تحریف و کج فهمی از سخنان امام خامنه ای مدعی شده است:
🔸«رفتار شیخ مفید، با مخالف مذهبی الگوی خوبی برای امروز نیست!»
🔻 در پست بعدی، به تبیین صحیح دیدگان امام خامنه ای و نقد این ادعا خواهیم پرداخت.
#امیرالمومنین
#غدیر
#جهاد_تبیین
#اخوت
#تقریب
#شیخ_مفید
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
5.03M
✍️ تحریف دیدگاه امام خامنه ای درباره شیخ مفید؛
اخیر مجله الکترونیکی اخوت با تحریف و کج فهمی از سخنان امام خامنه ای مدعی شده است:
🔸«رفتار شیخ مفید، با مخالف مذهبی الگوی خوبی برای امروز نیست!»
🔻 در این فایل صوتی، به تبیین صحیح دیدگاه امام خامنه ای و نقد این ادعا خواهیم پرداخت.
🔶 ناقد: آقای بهرامی زاد
#امیرالمومنین
#غدیر
#جهاد_تبیین
#اخوت
#تقریب
#شیخ_مفید
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽
✍️جریان شناسی پروژه نفوذ سکولاریسم در حوزه با نفی مقامات و ولایت تکوینی ائمه اطهار (ع) به بهانه غلوآمیز بودن
🔻اخیراً یکی از وابستگان به مجله الکترونیکی اخوت [مهدی مسائلی]، در یادداشتی مدعی شده است که اعتقاد به ظهور و بروز امامت باطنی و تکوینی ائمه (ع) مرتبط با فعالیتهای غالیان بوده و عقاید امامیه در طول تاریخ تغییر یافته است.
⏪ دراینباره باید گفت:
🔹انگاره «تاریخمندی و غلوآمیز بودن عقاید امامیه» اتهام مشترکی است که از سوی جریانهای وهابی و سلفی، جریانهای منحرف قرآنیان و غربزدههای سکولار علیه شیعه مطرح بوده است.
🔸بر اساس آیات قرآن _ همانند سوره نساء، آیه 171 _ رکن اصلی اعتقاد غلوآمیز، خدا انگاری اولیای الهی و قائل شدن به الوهیت و ربوبیت بالذات برای آنها است. غلو اهل کتاب درباره عیسی مسیح (ع) روحالله و کلمة الله دانستن او، زنده کردن مردگان، اخبار غیبی، شفای بیماران و خلق موجودات به اذن الهی از سوی او نبود! بلکه فقط خدا انگاری حضرت عیسی (ع) بود!
📚رک: الاعتقادات، شیخ صدوق، صص: 93_ 94 و تصحیح اعتقادات الامامیة، شیخ مفید، فصل فی الغلو و التفویض
♦️مستند به روایت متواتر و قطعی قرب نوافل، یک بنده در قوس صعود قرب الهی میتواند، عینالله، یدالله، لسان الله و ... شود. بنده با نیل به مقام حب الهی، تجلّی اسماء حسنای الهی میشود. روشن است که انبیاء، ائمه و اولیای الهی مصداق اکمل این روایت هستند.
📚رک: الكافي (ط - الإسلامية)؛ کتاب الایمان و الکفر، باب من اذی المسلمین و احتقرهم، ج2؛ ص 352، ح: 7 و صحیح البخاری (ط. دار ابن کثیر)، کتاب الرقاق، باب التواضع، ص: 1617، ح: 6502
✅ با وجود مستند قرآنی و سند متواتر روایی فوق _ که مضمون آن مورد اتفاق همه فرق اسلامی است_ ادعای تاریخ¬مندی عقاید شیعه و توهم اینکه «اعتقاد به مقامات عرشی و ولایت تکوینی ائمه ع) از نیمه قرن دوم اسلامی شکل گرفت» کاملاً بیاساس است. مراجعه به عقاید علمای شیعه _ همانند شیخ صدوق، مفید، طوسی و ... _ گویای این حقیقت است که تمام اصول عقاید امامیه مستند بهحکم قطعی عقل و نصوص جلّی و قطعی قرآن و روایات متواتر صادره از معصومین (ع) بوده است. این امر هر نوع احتمال تغییر در اصول بنیادین اعتقادات شیعه در طول تاریخ را نفی میکند.
⏹بر اساس دیدگاه علمای رجال، بسیاری از اتهامهای غلو:
اولاً: ریشه در نفوذیهای حکومتهای بنیعباس علیه ائمه (ع) باهدف اقناع افکار عمومی برای کشتار شیعیان دارد.
ثانیاً: بسیاری از اتهامات مرتبط با غلو اعتقادی، اجتهاد ظنی جارحین بوده که با بررسیهای دقیقتر، بطلان آن ثابت شده است.
ثالثاً: بسیاری از اتهامهای غلو از سوی علمای قم در قرون اولیه به راویان حدیث، ربطی به حوزه اعتقادات راویان نداشته، بلکه به دلیل ترک برخی از واجبات و انجام محرمات فقهی بوده است.
رابعاً: موارد اندک اختلافی در حوزه فروعات اعتقادی _ همانند مراتب بالای علم غیب و عصمت تامه و مطلقه_ بههیچوجه نافی امور مسلمی مثل اصل ولایت تکوینی، عصمت، علم غیب و ... نمیتواند باشد.
📚رک: تنقيح المقال؛ ج6؛ ص 340 و ج19؛ ص 163 و الضعفاء من رجال الحديث؛ ج1؛ ص 114
⏪ نفی تلازم میان مقامات سیاسی با مقامات معنوی ریشه در اندیشه سکولاریسم، اهل سنت اعم از متصوفه و سلفیه و جریانهای انحرافی دیگر دارد؛ زیرا در دیدگاه آنها، صرف عقل انسان یا اجماع اهل حل و عقد، محور تدبیر سیاسی جامعه بوده و هیچ نیاز و ضرورتی به وجود امر الهی، عقل کل، امام و خلیفة الله در جامعه نیست!
✅ این در حالی است که در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و دیگر علمای شیعه، اعتقاد به مقامات باطنی و ولایت تکوینی و مقامات بالای امامت، پیشنیاز و مقدمه ولایت سیاسی و حجیت سنت ائمه (ع) و در تلازم قطعی با آن بوده و هدایت معنوی و باطنی، ارتباط مستقیم با هدایت اجتماعی و سیاسی دارد:
«... اگر آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم بجا بیاورید باطل است...»
📚صحیفه امام؛ ج 20، ص 115
✍️ با قداست زدایی و نفی تلازم و انکار مقامات، راه برای جولان اندیشههای با منشأ بشری، در سیاست گشوده میشود و باعث کنار نهادن امر الهی و توحید در تشریع خواهد شد و این امر شاهراه گمراهی، ورود در طاغوت و نقطه شروع نفوذ شیطان و سکولاریسم و ... است.
#نفوذ
#جهاد_تبیین
#اخوت
#سکولاریسم
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽
✍️ پست اخیر ما در موضوع نقد یکی از وابستگان به مجله الترونیکی اخوت با واکنش هایی از سوی برخی از اساتید و پژوهشگران مواجه شده است.
⏪در اینجا اعلام می کنیم که ناقد محترمی می تواند دیدگاه های خود را _ چه در تایید و یا رد نوشته های ما _ با ما در میان بگذارد، ما قائل به کرسی های آزاد اندیشی دینی در محیطی کاملا علمی هستیم!
در ادامه برخی از نقدهای وارد شده را بدون اشاره به ناقد محترم در کانال قرار می دهیم و سپس دیدگاه های خود را در ادامه مطرح می کنیم:
واکنش اول:👇
متاسفانه انسان شاهد جریانی در حوزه علمیه است که بدون سواد کافی به برچسب زنی روی می آورند.
هرچند ممکن است حرف طرف مقابل نقد جدی هم داشته باشد ولی بصورت ناجوانمردانه هجمه وارد می کنند و گاها حرف مقابل را هم نفهمیده اند.
در حالی که علمای کلام هم نظرات مختلفی داشته اند.
البته گروهی هم در حوزه دیده می شوند که از مکتب اهل بیت علیهم السلام یک پوسته ای را معرفی میکنند که این را باید با کرسی های آزاداندیشی به مسیر حق بازگرداند و هجمه وارد کردن در مسائل کلامی کمکی به اصلاح نخواهد کرد.
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
واکنش اول:👇 متاسفانه انسان شاهد جریانی در حوزه علمیه است که بدون سواد کافی به برچسب زنی روی می آورن
﷽
🔸در ارتباط با نقد فوق چند نکته قابلطرح است:
1️⃣در نقد ما هیچ ادعای بدون دلیلی مطرح نشده است که نویسنده محترم ما را متهم به «هجمه ناجوانمردانه» کرده است.
2️⃣در نوشته ما هیچ برچسبی به گروه خاصی وارد نشده است، البته نقد ما _ به دلیل حساسیت موضوع_ گزنده و بیپیرایه بوده است. مع الاسف طرف مقابل ما بدون هیچ استدلال علمی ما را متهم به بیسوادی کرده است. این خود «برچسبزنی» است.
3️⃣ ما در فضایی کاملاً علمی برداشت و نقد خود را مطرح کردیم. ادعای اینکه ما ثبوتا بر حق باشیم و نقدهای ما وارد باشد نداریم ولی با زبان الکن و فکر ناقص خود دلیلها و استدلالهایی در نقد طرف خود نمودهایم!
ادب طلبگی و مقتضای کرسیهای آزاداندیشی، اقتضا میکند شما ادله ما را با ادلهای قویتر و برهانی استوارتر نقض و یا ابرام کنید! ادعای «هجمه واردکردن»، و انگ «بیسوادی» خلاف ادب در گفتار و ادعای کرسی آزاداندیشی است.
#نفوذ
#جهاد_تبیین
#اخوت
#سکولاریسم
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
واکنش دوم:
👇👇
سلام علیکم اولا؛ثبات ولایت تکوینی برای اولیای الهی که ائمه هدی علیهم السلام مصادیق اشکار ان هستند فراتر از مبانی عقیدتی شیعه امامی است پس در اصل امکان ولایت تکوینی برای ائمه هدی و وقوع ان حرفی نیست ممکن است در مواردی از منقولات تشکیک وتامل کرد ثانیا ؛ تشکیک در ولایت تکوینی باشدت و ضعف در طول تاریخ تشیع بویژه در قرن های اخیر مطرح بوده است ثالثا؛ صرف نظر از هرمصداقی ربط این مباحث با پروژه سکولاریزاسیون حوزه محل بحث وتامل است و چه بسا موجب تطهیر جریان سکولار در حوزه باشد رابعا؛........
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
واکنش دوم: 👇👇 سلام علیکم اولا؛ثبات ولایت تکوینی برای اولیای الهی که ائمه هدی علیهم السلام مصادیق
✍️درباره این نقد گفتنی است:
🔶اشکال اصلی ما در نوشته در ادعای تأثیر پذیری اندیشه های شیعه در بحث ولایت تکوینی و معجزات و ... از غالیان گمراه است. نقد اول و دوم شما ربطی به نقد ما ندارد ولی درباره آن می گوییم:
1. شما در اولا می گویید كه ثبات ولايت تكويني فراتر از مباني عقيدتي شيعه هست. يحتمل مد نظر شما ابن عربي و بعضي فرق متصوفه اهلسنت مقصودشان باشد كه قائل به ولايت تكويني براي ائمه هستند.
اما اينكه در بعضي منقولات مي توان تشكيك كرد، منظور شما دقيقا چيست؟ يعني بعضي روايات مربوط به مقامات تكويني ائمه سندا يا دلاله خدشه دارند؟ اگر مقام نقد علمي هست بايد اشاره دقيقتري بفرمایید.
2. تشكيك در ولايت تكويني چه در بدو تاريخ تشيع و چه در ادامه آن از سوي بعضي اصحاب و يا علماي شيعه ، مثبِت اينكه ادعاي آنها صحيح هم بوده باشد نيست، بلكه شواهد بر خلاف آن هم وجود دارد.
3. اصولا در عالَم انساني و علوم انساني خيلي از امور دارای مراتب و تشکیکی است.. سكولاريسم و سكولاريزاسيون هم از اين امر مستثنا نيست.
4. وجه اينكه چطور اين بحث مي تواند موجب تطهير جريان سكولار حوزوي باشد محل ابهام و نيازمند توضيح است. که در دو پست زیر بدان می پردازیم:
👇👇
⏪تفكيك مراتب سكولاريزم:
1. جدايي دين و سياست كه ريشه اش ناشي از تفكر دئيستي هست. در اين نگاه اساسا خدا با تدبير هستي بعدالخلق كاري ندارد.
2. جدايي دين و سياست كه ريشه اش ناشي از اين هست كه خداوند اداره عالم انساني را به انسان واگذار كرده. در اين نگاه تفكر امانيستي و انسان مدار پر رنگ شده. سيره خلفا و ايضا برداشت عالمان اهلسنت در توجيه مدل حكومتي دموكراسي در كتابهاي انديشه سياسي مسلمين، نوعا به همين مطلب اشعار دارد. اينكه امر حكومت بعد از پيامبر به مردم واگذار شده باشد و امامت منصوص نباشد حاكي از يك نحوه خودبسندگي انسان محور دارد. سوزاندن احاديث نبوي و تغييرات گسترده در اسلام بعد وفات رسول الله همگي شواهدي است كه وجود اين نگاه سكولار را تاييد ميكند.
3. جدايي معنويت و سياست : در اين نگاه هدایت سیاسی اجتماعی ربط مستقیمی با هدایت معنوی ندارد چون اساسا نظري به غيب عالم نيست، بعبارتي براي راهبري عالم انساني نيازي به احاطه بر غيب عالم نيست. حال آنكه اگر براي راهبري يك فرد به مراتب عاليه وجوديش نياز به احاطه بر غيب شخص باشد، براي هدايت جامعه بسمت كمالاتش نياز به احاطه بر غيب آن امت نيز هست. آيات قران بر اين امر صحه ميگذارد كه هدايت ائمه از نوع هدايت به امر هست :«يهدون بامرنا» و امر هم يك امر غيبي و ناظر به ملكوت هستي است: «قل الروح من امر ربي». «وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ» امر الهي از جنس كن فيكوني است. اساسا هدايت امام در نسبت با اين امر و رويت باطن و ملكوت هستي واقع مي شود: «كذلك نري إبراهيم ملكوت السموات والأرض وليكون من الموقنين». لذا احاطه و هدايت امام نه تنها در حيث فردي بلكه در حيث جمعي با نظر به باطن و مراعات ظواهر واقع ميشود.
🔸نمونه اين تدبير سياسي باطني در مديريت انقلاب اسلامي به وقوع پيوست و حضرت امام بارها در بياناتشان به اين هدايت غيبي و باطني در تحليل هايشان اشاره داشتند. كه بعنوان نمونه خاطره شهيد مطهري از حضرت امام كه توسط مرحوم فلسفي بيان شده قابل اشاره است و اين خط فكري در بيانات حضرت امام بوضوح قابل پيگيري است.
ادامه نقد در پست بعدی👇👇
🔻زیبایی اندیشه سیاسی شیعه و امتیاز برجسته آن نسبت به دیگر نحله های اسلامی و اندیشه های بشری در تلازم سیاست و تدبیر مدن با عمق معنویت و لایه های بالای ملکوت عالم است. در اندیشه شیعه، رسالت _با آن عظمت مافوق عقول _ شأن نازله امامت است. امام و خلیفه الهی است که به تمام اعمال و رفتارهای ما روح الهی می دمد و عامل قرب و شکل گیری حقیقت ملکوتی ما می شود. به تعبیر دیگر بین مفهوم «امر» و مفهوم «ملکوت»، بین ظاهر و باطن، غیب و شهود تلازم و ارتباط ناگسستنی است.
🔸در دیدگاه امامیه تدبیر تمام عالم هستی _اعم از دستورات شرعی تا مصالح و مفاسد نفس الامریه اعمال در ملکوت الهی به اذن الهی در دستان امام، عقل کل، انسان کامل، خلیفة الله است. اوصاف الهی، مقامات ملکوتی اعم از عصمت و علم و ...، ولایت تکوینی و تشریعی مطلقه امام، عامل اصلی حجیت قول وفعل او توحید در تشریع است.
🔻در مقابل در نظام فکری اهل سنت و در طرحی کلان تر سکولاریسم، تدبیر عالم هستی را منحصر در عقول بشری نموده است. انسان محوری و مکتب اومانیزم از یک سو و انتخابی بودن امام و خلیفه توسط اهل حل و عقد از سوی دیگر، ملازمه با نفی حداکثری غیب، ملکوت، عصمت، علم غیب و هر امری که جنبه فرامادی دارد، است.
هر اندیشه و دیدگاهی که _ با بهانه غلو و ... _ سعی در انکار مقامات غیبی، جنبه فرا حسی و فراعقلی امامت دارد خواسته یا ناخواسته در پروژه نفوذ سکولاریسم قرار گرفته است.
♦️این اندیشه در قدم اول خدشه در مراتب بالای عصمت، علم غیب، معجزات و ... می نماید، در قدم بعدی منکر هر نوع تفاوت حجت های الهی با بشر می گردد و سپس ادعای عرفی بودن تدبیر سیاسی جامعه و مدیریت آن توسط عقل بشری و هنجار های امانیستی می شود.
✅ به همین دلیل بار دیگر تکرار می کنیم: نفی تلازم میان مقامات سیاسی با مقامات معنوی ریشه در اندیشه سکولاریسم و جریانهای انحرافی دیگر دارد؛ زیرا در دیدگاه آنها، صرف عقل انسان یا اجماع اهل حل و عقد، محور تدبیر سیاسی جامعه بوده و هیچ نیاز و ضرورتی به وجود امر الهی، عقل کل، امام و خلیفة الله در جامعه نیست!
#نفوذ
#جهاد_تبیین
#اخوت
#سکولاریسم
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
🔻زیبایی اندیشه سیاسی شیعه و امتیاز برجسته آن نسبت به دیگر نحله های اسلامی و اندیشه های بشری در تلازم
✍️ رویه ما بر اساس کرسی آزاد اندیشی است.
هر نقد و نکته ای را در جهت فهم بهتر پذیرا هستیم و با کمال میل آن را نشر می دهیم.
﷽
✍️مناظره در موضوع غدیر؛ آری یا خیر؟!
🔹با نزدیک شدن به ایام غدیر، شور و شعف خاصی بر جامعه شیعی حاکم میشود. از پوشیدن لباس نو، هدیه دادن، کنار نهادن کدورتها تا نصب عکس نوشته، پرچم و تولید کلیپ و نشر آن در شبکههای اجتماعی!
🔸در این میان یکی از روشهای نشر و تبلیغ پیام غدیر، ایجاد کرسیهای آزاداندیشی در گروهها و صفحات شبکههای اجتماعی است. شکلگیری مناظرههای داغ صوتی، نوشتاری و حتی به شیوه نامه¬نگاری میان علمای شیعه و اهل سنت، همواره طرفداران خاص خود را داشته است.
در این میان برخی مخالف برگزاری جلسات مناظره هستند؛ عمده دلیل آنها تنافی جلسات مناظره با ضرورت وحدت اسلامی است. در این دیدگاه «مناظره و جدال» با «تبیین علمی غدیر» تفاوت دارد و طرح مناظره مانع از تبیین علمی صحیح حقیقت غدیر در مقابل اهل سنت خواهد بود.
🔻اهمیت فوق العاده وحدت میان شیعه و برادران اهل سنت از یک سو و ضرورت تبیین حقایق دینی از سوی دیگر، ما را بر آن داشت که در این موضوع در دو ساحت بحث کنیم:
⏹ ساحت اول: مفهوم شناسی و اهمیت مناظره:
1️⃣ مناظره، حقیقتی قرآنی است که ماهیت آن، جدال احسن و اقامه برهان از مقبولات طرف مقابل است. بسیار روشن است که این حقیقت ناب قرآنی اختلاف اساسی با نشر سخنان کذب و تحریک احساسات با هدف فتنهانگیزی و ایجاد دعوا دارد. مناظره و احتجاج، یکی از بهترین روشهای تبیین حقایق علمی در نزد همه عقلا است. هیچ اندیشه و تمدنی نیست که برای اثبات حقانیت خود، به مناظره روی نیاورده باشد.
2️⃣ مناظره یکی از روشهای مقبول در امربهمعروف و نهی از منکر، تبیین حقایق و ارشاد جاهل است که وجوب و جواز این عناوین بر اساس ادله قطعی قرآنی، روایی و عقلی بر کسی پوشیده نیست.
در سیره انبیای الهی و اهلبیت (ع)، یکی از روشهای مقبول و جذاب دفاع از حقانیت خود، احتجاج و مناظره بوده است. خواننده گرامی فقط کافی است به کتاب «الاحتجاج» طبرسی و مجلدات نهم و دهم بحارالانوار مراجعه کند تا با هزاران احتجاج و مناظره ائمه (ع) آشنا شود.
3️⃣ به تأسی از سیره معصومین(ع) علما و فقهای برجسته شیعه آثار سترگی را به روش جدال احسن و مستند به مقبولات اهل سنت، تألیف کردهاند.
اکثر آثار کلامی شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی به شیوه مناظره بوده است. آثار کلامی علامه حلی همانند «منهاج الکرامة» و «نهج الحق» به روش مناظره نگاشته شده است. آثار عظیمی مثل «عبقات الانوار»، «المراجعات»، «الغدیر» و «دلائل الصدق» نمونههایی از ارزشمندترین کتبی است که به شیوه مناظره و استدلال بر اساس مقبولات مخالف، نگاشته شده است.
⏹ ساحت دوم: اهمیت واقعه غدیر و ضرورت سنجی مناظره در موضوع آن
1️⃣ موضوع غدیر، پایه مشروعیت «نظام ولایتفقیه» است. واقعه عظیم غدیر، از مهمترین اهرمهای قدرت نرم شیعه در دنیای اسلام _ و بهتبع آن جمهوری اسلامی _ است.
مخالفین شیعه با دیدن قدرت استدلالی شیعه و منطق قوی آن در مناظرات، سرتعظیم فرود میآورند و متوجه میشوند که با مذهبی ریشهدار مواجه هستند؛ نه مذهبی که بر اساس تبلیغات جریان ناصبی گری و بوقهای صهیونیستی در ذهن آنها شکلگرفته است که شیعه را از ریشه یهود، یا حکومت صفوی و ... معرفی میکند. بیشک این امر مقدمه وحدت واقعی و زندگی مسالمتآمیز میان شیعیان و دیگر فرق اسلامی است.
2️⃣ دقت در ادله روایی واقعه عظیم غدیر، نشان میدهد که یکی از مهمترین دستورات جریان ساز ائمه(ع)، تبلیغ پیام غدیر به دیگران بوده است.
ائمه (ع) خود همواره در پیچهای تاریخی سخت، همانند غصب فدک، شورای شش نفره، مقابله با پیمانشکنان در جمل، تقابل امیرالمؤمنین(ع) با معاویه، صلح تلخ امام حسن (ع) و بیعت اجباری او با معاویه، شروع حرکت امام حسین (ع) از مکه بهسوی کربلا و ... به واقعه غدیر برای اثبات حقانیت ولایت سیاسی خود علناً به غدیر احتجاج نمودهاند. آیا احتجاج حضرات خلاف مصلحت بوده؟ با وحدت منافات داشته یا اینکه ...؟!
علامه امینی در «الغدیر» به ده ها مورد از احتجاج ها و مناظرات اهل بیت (ع) به واقعه غدیر اشاره کرده است.
✅ چرا برخی صدای عمارها، ابوذرها و سلیمانیها را در دفاع از کیان تشیع برنمیتابند؟
اگر عمار برای «ولیفقیه زمان» نیستیم، ابوهریره و ابوموسی نباشیم که در حکومت عدل علوی، دائم دم از فتنه، تفرقه، قعود و سکوت میزدند!
با عدم تبیین حقیقت غدیر، دنبال چه وحدتی با اهل سنت هستیم؟ اشتراک با برادران اهل سنت در ادعای محبت و دوستی با اهلبیت(ع)؟ بدانید که این اشتراک، طلب تحصیل حاصل است و هیچ وحدتی حقیقی ایجاد نمی کند!
آیا رکن مسئله کلیدی غدیر اهمیت کمتری از مباحث حزبی و سیاسی ریاست جمهوری دارد؟ ممنوعیت بیان واقعه غدیر به شیوه مناظره، خودتحریمی بوده و تبدیل قدرت نرم نظام، به عقب نشینی خفت بار و شکست تلخ است.
#غدیر
#مناظره
#جهاد_تبیین
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence