eitaa logo
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
596 دنبال‌کننده
82 عکس
39 ویدیو
11 فایل
🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔴 #انتقادات و #پیشنهادات خود را در جهت رشد کانال، با ما @Abolhasanain110 در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️جریان شناسی پروژه نفوذ سکولاریسم در حوزه با نفی مقامات و ولایت تکوینی ائمه اطهار (ع) به بهانه غلوآمیز بودن 🔻اخیراً یکی از وابستگان به مجله الکترونیکی اخوت [مهدی مسائلی]، در یادداشتی مدعی شده است که اعتقاد به ظهور و بروز امامت باطنی و تکوینی ائمه (ع) مرتبط با فعالیت‌های غالیان بوده و عقاید امامیه در طول تاریخ تغییر یافته است. ⏪ دراین‌باره باید گفت: 🔹انگاره «تاریخ‌مندی و غلوآمیز بودن عقاید امامیه» اتهام مشترکی است که از سوی جریان‌های وهابی و سلفی، جریان‌های منحرف قرآنیان و غرب‌زده‌های سکولار علیه شیعه مطرح بوده است. 🔸بر اساس آیات قرآن _ همانند سوره نساء، آیه 171 _ رکن اصلی اعتقاد غلوآمیز، خدا انگاری اولیای الهی و قائل شدن به الوهیت و ربوبیت بالذات برای آن‌ها است. غلو اهل کتاب درباره عیسی مسیح (ع) روح‌الله و کلمة الله دانستن او، زنده کردن مردگان، اخبار غیبی، شفای بیماران و خلق موجودات به اذن الهی از سوی او نبود! بلکه فقط خدا انگاری حضرت عیسی (ع) بود! 📚رک: الاعتقادات، شیخ صدوق، صص: 93_ 94 و تصحیح اعتقادات الامامیة، شیخ مفید، فصل فی الغلو و التفویض ♦️مستند به روایت متواتر و قطعی قرب نوافل، یک بنده در قوس صعود قرب الهی می‌تواند، عین‌الله، یدالله، لسان الله و ... شود. بنده با نیل به مقام حب الهی، تجلّی اسماء حسنای الهی می‌شود. روشن است که انبیاء، ائمه و اولیای الهی مصداق اکمل این روایت هستند. 📚رک: الكافي (ط - الإسلامية)؛ کتاب الایمان و الکفر، باب من اذی المسلمین و احتقرهم، ج‏2؛ ص 352، ح: 7 و صحیح البخاری (ط. دار ابن کثیر)، کتاب الرقاق، باب التواضع، ص: 1617، ح: 6502 ✅ با وجود مستند قرآنی و سند متواتر روایی فوق _ که مضمون آن مورد اتفاق همه فرق اسلامی است_ ادعای تاریخ¬مندی عقاید شیعه و توهم اینکه «اعتقاد به مقامات عرشی و ولایت تکوینی ائمه ع) از نیمه قرن دوم اسلامی شکل گرفت» کاملاً بی‌اساس است. مراجعه به عقاید علمای شیعه _ همانند شیخ صدوق، مفید، طوسی و ... _ گویای این حقیقت است که تمام اصول عقاید امامیه مستند به‌حکم قطعی عقل و نصوص جلّی و قطعی قرآن و روایات متواتر صادره از معصومین (ع) بوده است. این امر هر نوع احتمال تغییر در اصول بنیادین اعتقادات شیعه در طول تاریخ را نفی می‌کند. ⏹بر اساس دیدگاه علمای رجال، بسیاری از اتهام‌های غلو: اولاً: ریشه در نفوذی‌های حکومت‌های بنی‌عباس علیه ائمه (ع) باهدف اقناع افکار عمومی برای کشتار شیعیان دارد. ثانیاً: بسیاری از اتهامات مرتبط با غلو اعتقادی، اجتهاد ظنی جارحین بوده که با بررسی‌های دقیق‌تر، بطلان آن ثابت شده است. ثالثاً: بسیاری از اتهام‌های غلو از سوی علمای قم در قرون اولیه به راویان حدیث، ربطی به حوزه اعتقادات راویان نداشته، بلکه به دلیل ترک برخی از واجبات و انجام محرمات فقهی بوده است. رابعاً: موارد اندک اختلافی در حوزه فروعات اعتقادی _ همانند مراتب بالای علم غیب و عصمت تامه و مطلقه_ به‌هیچ‌وجه نافی امور مسلمی مثل اصل ولایت تکوینی، عصمت، علم غیب و ... نمی‌تواند باشد. 📚رک: تنقيح المقال؛ ج‏6؛ ص 340 و ج‏19؛ ص 163 و الضعفاء من رجال الحديث؛ ج‏1؛ ص 114 ⏪ نفی تلازم میان مقامات سیاسی با مقامات معنوی ریشه در اندیشه سکولاریسم، اهل سنت اعم از متصوفه و سلفیه و جریان‌های انحرافی دیگر دارد؛ زیرا در دیدگاه آن‌ها، صرف عقل انسان یا اجماع اهل حل و عقد، محور تدبیر سیاسی جامعه بوده و هیچ نیاز و ضرورتی به وجود امر الهی، عقل کل، امام و خلیفة الله در جامعه نیست! ✅ این در حالی است که در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و دیگر علمای شیعه، اعتقاد به مقامات باطنی و ولایت تکوینی و مقامات بالای امامت، پیش‌نیاز و مقدمه ولایت سیاسی و حجیت سنت ائمه (ع) و در تلازم قطعی با آن بوده و هدایت معنوی و باطنی، ارتباط مستقیم با هدایت اجتماعی و سیاسی دارد: «... اگر آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم بجا بیاورید باطل است...» 📚صحیفه امام؛ ج 20، ص 115 ✍️ با قداست زدایی و نفی تلازم و انکار مقامات، راه برای جولان اندیشه‌های با منشأ بشری، در سیاست گشوده می‌شود و باعث کنار نهادن امر الهی و توحید در تشریع خواهد شد و این امر شاهراه گمراهی، ورود در طاغوت و نقطه شروع نفوذ شیطان و سکولاریسم و ... است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽ ✍️ پست اخیر ما در موضوع نقد یکی از وابستگان به مجله الترونیکی اخوت با واکنش هایی از سوی برخی از اساتید و پژوهشگران مواجه شده است. ⏪در اینجا اعلام می کنیم که ناقد محترمی می تواند دیدگاه های خود را _ چه در تایید و یا رد نوشته های ما _ با ما در میان بگذارد، ما قائل به کرسی های آزاد اندیشی دینی در محیطی کاملا علمی هستیم! در ادامه برخی از نقدهای وارد شده را بدون اشاره به ناقد محترم در کانال قرار می دهیم و سپس دیدگاه های خود را در ادامه مطرح می کنیم:
واکنش اول:👇 متاسفانه انسان شاهد جریانی در حوزه علمیه است که بدون سواد کافی به برچسب زنی روی می آورند. هرچند ممکن است حرف طرف مقابل نقد جدی هم داشته باشد ولی بصورت ناجوانمردانه هجمه وارد می کنند و گاها حرف مقابل را هم نفهمیده اند. در حالی که علمای کلام هم نظرات مختلفی داشته اند. البته گروهی هم در حوزه دیده می شوند که از مکتب اهل بیت علیهم السلام یک پوسته ای را معرفی می‌کنند که این را باید با کرسی های آزاداندیشی به مسیر حق بازگرداند و هجمه وارد کردن در مسائل کلامی کمکی به اصلاح نخواهد کرد.
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
واکنش اول:👇 متاسفانه انسان شاهد جریانی در حوزه علمیه است که بدون سواد کافی به برچسب زنی روی می آورن
﷽ 🔸در ارتباط با نقد فوق چند نکته قابل‌طرح است: 1️⃣در نقد ما هیچ ادعای بدون دلیلی مطرح نشده است که نویسنده محترم ما را متهم به «هجمه ناجوانمردانه» کرده است. 2️⃣در نوشته ما هیچ برچسبی به گروه خاصی وارد نشده است، البته نقد ما _ به دلیل حساسیت موضوع_ گزنده و بی‌پیرایه بوده است. مع الاسف طرف مقابل ما بدون هیچ استدلال علمی ما را متهم به بی‌سوادی کرده است. این خود «برچسب‌زنی» است. 3️⃣ ما در فضایی کاملاً علمی برداشت و نقد خود را مطرح کردیم. ادعای اینکه ما ثبوتا بر حق باشیم و نقدهای ما وارد باشد نداریم ولی با زبان الکن و فکر ناقص خود دلیل‌ها و استدلال‌هایی در نقد طرف خود نموده‌ایم! ادب طلبگی و مقتضای کرسی‌های آزاداندیشی، اقتضا می‌کند شما ادله ما را با ادله‌ای قوی‌تر و برهانی استوارتر نقض و یا ابرام کنید! ادعای «هجمه واردکردن»، و انگ «بی‌سوادی» خلاف ادب در گفتار و ادعای کرسی آزاداندیشی است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
واکنش دوم: 👇👇 سلام علیکم اولا؛ثبات ولایت تکوینی برای اولیای الهی که ائمه هدی علیهم السلام مصادیق اشکار ان هستند فراتر از مبانی عقیدتی شیعه امامی است پس در اصل امکان ولایت تکوینی برای ائمه هدی و وقوع ان حرفی نیست ممکن است در مواردی از منقولات تشکیک وتامل کرد ثانیا ؛ تشکیک در ولایت تکوینی باشدت و ضعف در طول تاریخ تشیع بویژه در قرن های اخیر مطرح بوده است ثالثا؛ صرف نظر از هرمصداقی ربط این مباحث با پروژه سکولاریزاسیون حوزه محل بحث وتامل است و چه بسا موجب تطهیر جریان سکولار در حوزه باشد رابعا؛........
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
واکنش دوم: 👇👇 سلام علیکم اولا؛ثبات ولایت تکوینی برای اولیای الهی که ائمه هدی علیهم السلام مصادیق
✍️درباره این نقد گفتنی است: 🔶اشکال اصلی ما در نوشته در ادعای تأثیر پذیری اندیشه های شیعه در بحث ولایت تکوینی و معجزات و ... از غالیان گمراه است. نقد اول و دوم شما ربطی به نقد ما ندارد ولی درباره آن می گوییم: 1. شما در اولا می گویید كه ثبات ولايت تكويني فراتر از مباني عقيدتي شيعه هست. يحتمل مد نظر شما ابن عربي و بعضي فرق متصوفه اهلسنت مقصودشان باشد كه قائل به ولايت تكويني براي ائمه هستند. اما اينكه در بعضي منقولات مي توان تشكيك كرد، منظور شما دقيقا چيست؟ يعني بعضي روايات مربوط به مقامات تكويني ائمه سندا يا دلاله خدشه دارند؟ اگر مقام نقد علمي هست بايد اشاره دقيقتري بفرمایید. 2. تشكيك در ولايت تكويني چه در بدو تاريخ تشيع و چه در ادامه آن از سوي بعضي اصحاب و يا علماي شيعه ، مثبِت اينكه ادعاي آنها صحيح هم بوده باشد نيست، بلكه شواهد بر خلاف آن هم وجود دارد. 3. اصولا در عالَم انساني و علوم انساني خيلي از امور دارای مراتب و تشکیکی است.. سكولاريسم و سكولاريزاسيون هم از اين امر مستثنا نيست. 4. وجه اينكه چطور اين بحث مي تواند موجب تطهير جريان سكولار حوزوي باشد محل ابهام و نيازمند توضيح است. که در دو پست زیر بدان می پردازیم: 👇👇
⏪تفكيك مراتب سكولاريزم: 1. جدايي دين و سياست كه ريشه اش ناشي از تفكر دئيستي هست. در اين نگاه اساسا خدا با تدبير هستي بعدالخلق كاري ندارد. 2. جدايي دين و سياست كه ريشه اش ناشي از اين هست كه خداوند اداره عالم انساني را به انسان واگذار كرده. در اين نگاه تفكر امانيستي و انسان مدار پر رنگ شده. سيره خلفا و ايضا برداشت عالمان اهلسنت در توجيه مدل حكومتي دموكراسي در كتابهاي انديشه سياسي مسلمين، نوعا به همين مطلب اشعار دارد. اينكه امر حكومت بعد از پيامبر به مردم واگذار شده باشد و امامت منصوص نباشد حاكي از يك نحوه خودبسندگي انسان محور دارد. سوزاندن احاديث نبوي و تغييرات گسترده در اسلام بعد وفات رسول الله همگي شواهدي است كه وجود اين نگاه سكولار را تاييد ميكند. 3. جدايي معنويت و سياست : در اين نگاه هدایت سیاسی اجتماعی ربط مستقیمی با هدایت معنوی ندارد چون اساسا نظري به غيب عالم نيست، بعبارتي براي راهبري عالم انساني نيازي به احاطه بر غيب عالم نيست. حال آنكه اگر براي راهبري يك فرد به مراتب عاليه وجوديش نياز به احاطه بر غيب شخص باشد، براي هدايت جامعه بسمت كمالاتش نياز به احاطه بر غيب آن امت نيز هست. آيات قران بر اين امر صحه ميگذارد كه هدايت ائمه از نوع هدايت به امر هست :«يهدون بامرنا» و امر هم يك امر غيبي و ناظر به ملكوت هستي است: «قل الروح من امر ربي». «وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ» امر الهي از جنس كن فيكوني است. اساسا هدايت امام در نسبت با اين امر و رويت باطن و ملكوت هستي واقع مي شود: «كذلك نري إبراهيم ملكوت السموات والأرض وليكون من الموقنين». لذا احاطه و هدايت امام نه تنها در حيث فردي بلكه در حيث جمعي با نظر به باطن و مراعات ظواهر واقع ميشود. 🔸نمونه اين تدبير سياسي باطني در مديريت انقلاب اسلامي به وقوع پيوست و حضرت امام بارها در بياناتشان به اين هدايت غيبي و باطني در تحليل هايشان اشاره داشتند. كه بعنوان نمونه خاطره شهيد مطهري از حضرت امام كه توسط مرحوم فلسفي بيان شده قابل اشاره است و اين خط فكري در بيانات حضرت امام بوضوح قابل پيگيري است. ادامه نقد در پست بعدی👇👇
🔻زیبایی اندیشه سیاسی شیعه و امتیاز برجسته آن نسبت به دیگر نحله های اسلامی و اندیشه های بشری در تلازم سیاست و تدبیر مدن با عمق معنویت و لایه های بالای ملکوت عالم است. در اندیشه شیعه، رسالت _با آن عظمت مافوق عقول _ شأن نازله امامت است. امام و خلیفه الهی است که به تمام اعمال و رفتارهای ما روح الهی می دمد و عامل قرب و شکل گیری حقیقت ملکوتی ما می شود. به تعبیر دیگر بین مفهوم «امر» و مفهوم «ملکوت»، بین ظاهر و باطن، غیب و شهود تلازم و ارتباط ناگسستنی است. 🔸در دیدگاه امامیه تدبیر تمام عالم هستی _اعم از دستورات شرعی تا مصالح و مفاسد نفس الامریه اعمال در ملکوت الهی به اذن الهی در دستان امام، عقل کل، انسان کامل، خلیفة الله است. اوصاف الهی، مقامات ملکوتی اعم از عصمت و علم و ...، ولایت تکوینی و تشریعی مطلقه امام، عامل اصلی حجیت قول وفعل او توحید در تشریع است. 🔻در مقابل در نظام فکری اهل سنت و در طرحی کلان تر سکولاریسم، تدبیر عالم هستی را منحصر در عقول بشری نموده است. انسان محوری و مکتب اومانیزم از یک سو و انتخابی بودن امام و خلیفه توسط اهل حل و عقد از سوی دیگر، ملازمه با نفی حداکثری غیب، ملکوت، عصمت، علم غیب و هر امری که جنبه فرامادی دارد، است. هر اندیشه و دیدگاهی که _ با بهانه غلو و ... _ سعی در انکار مقامات غیبی، جنبه فرا حسی و فراعقلی امامت دارد خواسته یا ناخواسته در پروژه نفوذ سکولاریسم قرار گرفته است. ♦️این اندیشه در قدم اول خدشه در مراتب بالای عصمت، علم غیب، معجزات و ... می نماید، در قدم بعدی منکر هر نوع تفاوت حجت های الهی با بشر می گردد و سپس ادعای عرفی بودن تدبیر سیاسی جامعه و مدیریت آن توسط عقل بشری و هنجار های امانیستی می شود. ✅ به همین دلیل بار دیگر تکرار می کنیم: نفی تلازم میان مقامات سیاسی با مقامات معنوی ریشه در اندیشه سکولاریسم و جریان‌های انحرافی دیگر دارد؛ زیرا در دیدگاه آن‌ها، صرف عقل انسان یا اجماع اهل حل و عقد، محور تدبیر سیاسی جامعه بوده و هیچ نیاز و ضرورتی به وجود امر الهی، عقل کل، امام و خلیفة الله در جامعه نیست! 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
🔻زیبایی اندیشه سیاسی شیعه و امتیاز برجسته آن نسبت به دیگر نحله های اسلامی و اندیشه های بشری در تلازم
✍️ رویه ما بر اساس کرسی آزاد اندیشی است. هر نقد و نکته ای را در جهت فهم بهتر پذیرا هستیم و با کمال میل آن را نشر می دهیم.
✍️مناظره در موضوع غدیر؛ آری یا خیر؟! 🔹با نزدیک شدن به ایام غدیر، شور و شعف خاصی بر جامعه شیعی حاکم می‌شود. از پوشیدن لباس نو، هدیه دادن، کنار نهادن کدورت‌ها تا نصب عکس نوشته، پرچم و تولید کلیپ و نشر آن در شبکه‌های اجتماعی! 🔸در این میان یکی از روش‌های نشر و تبلیغ پیام غدیر، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در گروه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی است. شکل‌گیری مناظره‌های داغ صوتی، نوشتاری و حتی به شیوه ‌نامه¬نگاری میان علمای شیعه و اهل سنت، همواره طرفداران خاص خود را داشته است. در این میان برخی مخالف برگزاری جلسات مناظره هستند؛ عمده دلیل آن‌ها تنافی جلسات مناظره با ضرورت وحدت اسلامی است. در این دیدگاه «مناظره و جدال» با «تبیین علمی غدیر» تفاوت دارد و طرح مناظره مانع از تبیین علمی صحیح حقیقت غدیر در مقابل اهل سنت خواهد بود. 🔻اهمیت فوق العاده وحدت میان شیعه و برادران اهل سنت از یک سو و ضرورت تبیین حقایق دینی از سوی دیگر، ما را بر آن داشت که در این موضوع در دو ساحت بحث کنیم: ⏹ ساحت اول: مفهوم شناسی و اهمیت مناظره: 1️⃣ مناظره، حقیقتی قرآنی است که ماهیت آن، جدال احسن و اقامه برهان از مقبولات طرف مقابل است. بسیار روشن است که این حقیقت ناب قرآنی اختلاف اساسی با نشر سخنان کذب و تحریک احساسات با هدف فتنه‌انگیزی و ایجاد دعوا دارد. مناظره و احتجاج، یکی از بهترین روش‌های تبیین حقایق علمی در نزد همه عقلا است. هیچ اندیشه و تمدنی نیست که برای اثبات حقانیت خود، به مناظره روی نیاورده باشد. 2️⃣ مناظره یکی از روش‌های مقبول در امربه‌معروف و نهی از منکر، تبیین حقایق و ارشاد جاهل است که وجوب و جواز این عناوین بر اساس ادله قطعی قرآنی، روایی و عقلی بر کسی پوشیده نیست. در سیره انبیای الهی و اهل‌بیت (ع)، یکی از روش‌های مقبول و جذاب دفاع از حقانیت خود، احتجاج و مناظره بوده است. خواننده گرامی فقط کافی است به کتاب «الاحتجاج» طبرسی و مجلدات نهم و دهم بحارالانوار مراجعه کند تا با هزاران احتجاج و مناظره ائمه (ع) آشنا شود. 3️⃣ به تأسی از سیره معصومین(ع) علما و فقهای برجسته شیعه آثار سترگی را به روش جدال احسن و مستند به مقبولات اهل سنت، تألیف کرده‌اند. اکثر آثار کلامی شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی به شیوه مناظره بوده است. آثار کلامی علامه حلی همانند «منهاج الکرامة» و «نهج الحق» به روش مناظره نگاشته شده است. آثار عظیمی مثل «عبقات الانوار»، «المراجعات»، «الغدیر» و «دلائل الصدق» نمونه‌هایی از ارزشمندترین کتبی است که به شیوه مناظره و استدلال بر اساس مقبولات مخالف، نگاشته شده است. ⏹ ساحت دوم: اهمیت واقعه غدیر و ضرورت سنجی مناظره در موضوع آن 1️⃣ موضوع غدیر، پایه مشروعیت «نظام ولایت‌فقیه» است. واقعه عظیم غدیر، از مهم‌ترین اهرم‌های قدرت نرم شیعه در دنیای اسلام _ و به‌تبع آن جمهوری اسلامی _ است. مخالفین شیعه با دیدن قدرت استدلالی شیعه و منطق قوی آن در مناظرات، سرتعظیم فرود می‌آورند و متوجه می‌شوند که با مذهبی ریشه‌دار مواجه هستند؛ نه مذهبی که بر اساس تبلیغات جریان ناصبی گری و بوق‌های صهیونیستی در ذهن آن‌ها شکل‌گرفته است که شیعه را از ریشه یهود، یا حکومت صفوی و ... معرفی می‌کند. بی‌شک این امر مقدمه وحدت واقعی و زندگی مسالمت‌آمیز میان شیعیان و دیگر فرق اسلامی است. 2️⃣ دقت در ادله روایی واقعه عظیم غدیر، نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین دستورات جریان ساز ائمه(ع)، تبلیغ پیام غدیر به دیگران بوده است. ائمه (ع) خود همواره در پیچ‌های تاریخی سخت، همانند غصب فدک، شورای شش نفره، مقابله با پیمان‌شکنان در جمل، تقابل امیرالمؤمنین(ع) با معاویه، صلح تلخ امام حسن (ع) و بیعت اجباری او با معاویه، شروع حرکت امام حسین (ع) از مکه به‌سوی کربلا و ... به واقعه غدیر برای اثبات حقانیت ولایت سیاسی خود علناً به غدیر احتجاج نموده‌اند. آیا احتجاج حضرات خلاف مصلحت بوده؟ با وحدت منافات داشته یا اینکه ...؟! علامه امینی در «الغدیر» به ده ها مورد از احتجاج ها و مناظرات اهل بیت (ع) به واقعه غدیر اشاره کرده است. ✅ چرا برخی صدای عمارها، ابوذرها و سلیمانی‌ها را در دفاع از کیان تشیع برنمی‌تابند؟ اگر عمار برای «ولی‌فقیه زمان» نیستیم، ابوهریره و ابوموسی نباشیم که در حکومت عدل علوی، دائم دم از فتنه، تفرقه، قعود و سکوت می‌زدند! با عدم تبیین حقیقت غدیر، دنبال چه وحدتی با اهل سنت هستیم؟ اشتراک با برادران اهل سنت در ادعای محبت و دوستی با اهل‌بیت(ع)؟ بدانید که این اشتراک، طلب تحصیل حاصل است و هیچ وحدتی حقیقی ایجاد نمی کند! آیا رکن مسئله کلیدی غدیر اهمیت کمتری از مباحث حزبی و سیاسی ریاست جمهوری دارد؟ ممنوعیت بیان واقعه غدیر به شیوه مناظره، خودتحریمی بوده و تبدیل قدرت نرم نظام، به عقب نشینی خفت بار و شکست تلخ است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✍️نقدی بر دیدگاه های وابستگان به مجله الکترونیکی اخوت (آقای علیرضا کمیلی) پیرامون یادداشتی با عنوان: «در زاهدان عصبیت ها میدان داری می کنند!» ⏹ اینکه مولوی عبدالحمید وارد مسائل فرعی شده است و قصد جذب حمایت شبکه های ضد انقلاب را دارد صحیح است ولی انحرافات این شخص در این نقطه خلاصه نمی شود. نگاهی جریانی به فعالیت های او نشان می دهد: 1️⃣ عبدالحمید بارها از خطوط قرمز نظام و سیاست های کلان کشور _ خصوصا مسئله فلسطین_ عبور کرده است؛ 2️⃣ بارها به عناصر قدرت کشور همانند ولایت فقیه، سپاه، نیروهای امنیتی، فعالیت منطقه ای و موشکی و ... حمله نموده و در همراهی کامل با استکبار جهانی، آنها را نقاط ضعف جلوه داده؛ 3️⃣ با رسانه های برانداز در فتنه «جنگ جهانی رسانه ای» همراهی نموده و خوراک تبلیغاتی برای آنها فرآهم کرده و در آتش فتنه دمیده؛ ⏹ اما در بحث «ماجرای هشتم تیر زاهدان» به شما می گوییم: 1️⃣ بر هیچ کسی نقش مخرب مولوی عبدالحمید و همدستان او _ که برخی از کشور فرار کرده و علیه نظام حکم جهاد صادر نموده اند_ در حادثه هشتم تیر و حوادث مرتبط با آن، پوشیده نیست. بر اساس معیارهای حقوقی اگر قرار بر محاکمه عاملان باشد، این افراد قطعا به عنوان معاونت در قتل به دلیل تحریک احساست باید به دادگاه بروند؛ 2️⃣ ما هیچ اطلاع درستی از روند دادگاه و رسیدگی های قوه قضائیه و ادله موجود پرونده نداریم! ولی ادعای قتل عمدی در این قضیه و نسبت دادن آن به نهادهای امنیتی نیاز به ادله متقن حقوقی _ نه توهمات و ظنون _ دارد. بر فرض اثبات قصور و تقصیر، حکم آن از حیث حقوقی روشن است. همانند قصور و تقصیر قاضی، پرداخت دیه از بیت المال! برخورد دوگانه شما در حمله به نهادهای امنیتی و مجرم جلوه دادن آنها _ بدون صدور هیچگونه حکم رسمی _ از یک سو، و از سوی دیگر سکوت در مقابل توهین های متعدد امثال گرگیج، عبدالغفار نقشبندی، عثمان قلندرزهی به مقدسات و تحریک احساسات آنها برای ایجاد اختلال در نظام، برای ما سوال برانگیز است. 3️⃣ شما در مساله وحدت به جنگ دشمن فرضی رفتید! دشمنان وحدت به زعم شما، تنها منتقدان قدرت گرفتن بدون ضابطه و اعمال نفوذ مخرب مسجد مکی در توسعه منطقه هستند. وحدت مد نظر شما یک سویه و تامین کننده حداکثری حقوق عده ای خاص است. چرا شما هیچ اشاره ای به خون های پاک ریخته شده نهادهای امنیتی _ اعم از برادران اهل سنت و شیعه _ برای حفظ تامین و امنیت آن منطقه و خصوصا عبدالحمید نمی کنید؟ چرا هیچ اشاره ای به خدمات بی نظیر دولت و نظام به اهل سنت نمی کنید و صرفا بر بوق مطالبه گری می دمید؟ 🔶بگذریم که شما خواسته یا ناخواسته در قضاوتی عجولانه در ماجرای هشتم تیر، نظام مقدس را مجرم تلقی کردید و همردیف جنایت کارانی مثل فرانسه در الجزائر و آمریکا در افغانستان قرار دادید و فقط تعداد کشته های جنایت جمهوری اسلامی را کمتر دانستید! ✍️ در آخر برای ما سوال است که شما چرا اشتهای زیادی به اعدام _ بدون اثبات حقوقی هیچ جرمی از سوی نهادهای امنیتی و نیروی مظلوم انتظامی در زاهدان _ دارید! منطق صحیح و عقل ایجاب می کند به برخورد حقوقی نهادهای قضائی احترام بگذاریم و از اعمال نفوذ و فشار به آنها دوری کنیم که اعمال فشار یکی از مصادیق مجرمانه در قانون مجازات جمهوری اسلامی است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✍️نقدی بر اندیشه تعارض «جهانی سازی غدیر» با قرائت رسمی از آن 🔻ما مدعی «جهانی‌سازی» غدیر هستیم؛ واقعه عظیم غدیر را نقطه شروع حرکتی می‌دانیم که توسط امام زمان (ع) تکمیل می‌شود. پیام اصلی واقعه غدیر، توحید و دوری از طاغوت با محوریت ولایت و امامت است. کارکرد کلیدی غدیر، تفسیر صحیح از دین، از سوی خداوند است. با غدیر است که می‌توان بر تمام اندیشه‌های غیر الهی - اعم از مارکسیستی و لیبرالیستی، چپ و راست، اموی و عباسی و ... - غلبه کرد زیرا غدیر، پرچم‌دار حاکمیت الله و توحید در تشریع است. ♦️خوانش سنتی و رسمی ما از واقعه غدیر مبتنی بر اندیشه‌های محکم عقلی، قرآنی و روایی است. تمام مراسم‌ها، بزرگداشت‌ها و تولیدات محتوایی باید هیچ منافاتی با خوانش رسمی شیعه از غدیر نداشته باشد؛ زیرا که این امر نقطه شروع جدایی از توحید، التقاط و انحراف است. 🔸تمام اندیشه‌های فقهی بالأخص سیاسی، اصولی، کلامی، عرفانی و فلسفی امام خمینی مبتنی بر خوانش رسمی، کلامی و تاریخی از غدیر است. هنر «انقلاب برخاسته از غدیر و ثقلین» و با معماری امام خمینی، آن بود که در نظام تشریع و اجرایی دولت و در مراحل بالاتر منطقه و جهان، اندیشه ولایت را تزریق کرد. اعتقاد به ولایت برخاسته از غدیر، روح جهان بی روح ما است که می‌تواند منجی انسان گرفتار در قتلگاه اندیشه‌های طاغوتی باشد و الا روشن است که مدعیان توحید، قبل و بعد از انقلاب نیز حاضر و ناظر این ظلمات بودند و کاری از پیش نبردند. این تنها امام خمینی بود که با «ولایت‌فقیه مبتنی بر غدیر» توانست عفریت‌های شرق و غرب را کنار زند. 🔹معتقدین به غدیر - در تقریر سنتی و تاریخی آن – هیچ‌گاه گرفتار التقاط نمی‌شوند. خط و مرز فکری با مخالفین دارند و در دشمن‌شناسی به خطا نمی‌روند. در دیدگاه آن‌ها، معاویه دشمن غدیر است. او حتی با اسم «علی» نیز دشمن بود! به‌شدت از نشر حقیقت غدیر، واهمه داشت. رسم دشنام دادن به آن حضرت را نهادینه کرد و از زشت‌ترین کلمات برای تخریب وجهه آن امام مظلوم استفاده کرد. مأمون هیچ‌گاه معتقد به پیام واقعه غدیر – امامت به‌عنوان مقامی الهی و دارای ولایت مطلقه تکوینی و تشریعی- نبود جلسات او برای انحراف پیام غدیر بود که امام رضا (ع) با آن مقابله کرد. میرزای شیرازی، صاحب فتوای حرمت تنباکو، عالمی زمان‌شناس بود. او در دام اندیشه‌های التقاطی و ماسونی، که در صدد حمله به ایران با کمک دولت عثمانی بودند، نیفتاد و حفظ کیان تشیع را در حمایت از شاه قاجاری دانست. او هیچ‌گاه تیشه به ریشه تشیع نزد. ابزاری برای پیشبرد اهداف شیاطین در صدد سوق دادن جامعه اسلامی به رسیدن حکومتی همانند حکومت اموی و عباسی نشد. ♦️تشیع «امامین انقلاب» از واقعه تاریخی غدیر درس می‌گیرد و آن را پایه تمام مبانی دینی خود می‌کند! حقیقت الهی و غدیری خود را فراموش نمی‌کند تا در صحنه جهانی، در طوفان‌های اعتقادی قدرت‌های شیطانی هضم شود. غدیر، تمام عنصر شخصیتی او است؛ معتقد است بدون آن هیچ مبارزه ثمربخشی علیه استکبار وجود ندارد. در دیدگاه «علَمین انقلاب»، اعتقاد به پیام غدیر و تشکیل جامعه اسلامی بر اساس مبانی فکری اهل‌بیت (ع)، پایه وحدت صحیح با دیگر مذاهب و ملل است. ♦️صحیح است که انقلاب اسلامی بوم ها، فرهنگ ها و سطوح مختلف درک انسان ها را به رسمیت شناخته است ولی باید دانست که امامت اهل بیت (ع) رکن کلیدی و روح حاکم بر تمام انقلاب است. اینگونه نیست که انقلاب بر اساس پلورالیزم- کثرت باوری و حقانیت همه اندیشه ها- بنا شده باشد بلکه بر اساس توحید در تشریع، تنها مبنای مذهب امامیه هست که داخل در «ولایت الله» و «خارج از طاغوت» است. 🔸 بسیار روشن است که هر نوع انحراف از پیام غدیر، در «توحید تشریعی» خلل وارد می‌کند و این مقدمه ورود به سکولاریسم است. پس باید در پیام غدیر ایستاد و توقف نمود چرا که: «... المتقدم لهم مارق و المتأخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق‏...». ✅ «جهانی‌سازی» غدیر هیچ منافاتی با تأکید بر تاریخ غدیر و اثبات ولایت سیاسی به روش کلام سنتی ندارد؛ زیرا غدیر اصل و چشمه جوشانی است که تمام قواعد و قوانین مبارزه علیه طاغوت را ترسیم می‌کند. تأکید بر عناصر قدرت درون شیعی همانند عزاداری‌ها، جشن‌های میلاد، حماسه پیاده‌روی اربعین و ... منافاتی با آرمان‌های جهانی تشیع ندارد بلکه پایه و نقطه شروع تحقق آن‌ها است. ما نیز قبول داریم که در گذشته نباید بمانیم و باید رویش داشته باشیم. می پذیریم که در برابر کفر جهانی، باید تمام عالَم اسلامی را متحد کنیم؛ ولی این امر نباید باعث پشت کردن به باورهای صحیح ملی و فرقه‌ای باشد. جلوه شیعی انقلاب، منافاتی با وجود یک جلوه اسلامی و بلکه بالاتر، چهره-ای جهانی بر اساس ارزش‌های عقلایی ندارد. دغدغه‌های جهانی، نباید بهانه-ای برای تضعیف عقاید صحیح و ریشه-دار مذهبی شیعی گردد. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ✍️ مرحوم آیة الله سید محمد سعید حکیم (رحمة الله علیه) در مصباح المنهاج، صفحه 301 در نقد اشکال مرحوم خویی ر(حمة الله علیه) در اعتبار صدوری و سندی مقبوله عمر بن حنظله می نویسد: 🔸 وأمّا الإشكال في المقبولة بضعف السند؛ لعدم النصّ على توثيق عمر بن حنظلة فلا مجال له 1️⃣ بعد تلقّي الأصحاب لها بالقبول حتّى اشتهرت بينهم بالمقبولة، 2️⃣ ورواها المشايخ الثلاثة، 3️⃣وفي طريقها صفوان 4️⃣ مع علوّ متنها، 5️⃣ واشتمالها على أحكام كثيرة في القضاء والتعارض قد اعتمد عليها الأصحاب فيها. هذا، مع أنّ عمر بن حنظلة وإن لم ينصّ على توثيقه في كتب الرجال إلّا أنّ القرائن تشهد بوثاقته ورفعة مقامه. منها 6️⃣ كثرة رواياته عنهم، 7️⃣ وتلقّي الأصحاب لها بالقبول 8️⃣ وروايتهم لها في الأصول، 9️⃣ ورواية جماعة من الأعيان عنه بعضهم من أصحاب الإجماع، وهم: زرارة، وعبد الله بن مسكان، وعبد الله بن بكير، وصفوان بن يحيى. 🔟 مضافاً إلى بعض الروايات التي تشهد برفعة مقامة وإن كانت ضعيفة السند. ✅ فإنّ التأمّل في جميع ذلك ممّا يوجب الركون إلى رواياته، خصوصا هذه الرواية المحتفّة بما عرفت، فإنّ ذلك يوجب الوثوق بصدورها، وهو كافٍ في الحجّية. ⏹ توجه به تحقیق فوق العاده فوق نشان می دهد که محقق حکیم در حجیت خبر واحد، وثوق به صدوری است. او از تمام قرائن داخلی و خارجی برای به دست آوردن اطمینان عقلایی برای صدور روایت استفاده می کند. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | ارزش کار مدافعان حرم ✏️ رهبر انقلاب: اگر چنانچه این فرزندان عزیز شما، شهدای عزیز شما، این کسانی که رفتند آنجا مجاهدت کردند نبودند، دشمن تا نزدیکی قبر مطهّر حضرت اباعبدالله، چند کیلومتری کربلا، جلو آمده بود؛ با خمپاره‌ی کوتاه‌بُرد -خمپاره‌ی ۶۰- کربلا را میزدند؛ این‌قدر نزدیک آمده بودند! ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ 🌷 💻 Farsi.Khamenei.ir
❁﷽❁ ✍️ نقدی بر یادداشت «ما، اهل‌سنت مشهد و عینک دودی جریان تحجر» ⏹ اخیرا «مجمع اسلامی حب الله» به قلم حجت‌الاسلام مهدی محمدآبادی، طی نوشته ای، به موضوع حضور اهل سنت در مشهد مقدس و روش مقابله با آن پرداخته است. در دیدگاه ما، این یادداشت خالی از نقد نیست که در ادامه به مهم ترین محور های آن اشاره می کنیم: 1️⃣ محور اول: برچسب زنی و اتهامات بدون دلیل به مراجع و بزرگان حوزه و انقلاب اسلامی: با جستجوی ساده در مسئله مورد بحث در فضای مجازی، روشن می شود که بزرگانی مثل: آیة الله العظمی مکارم، آیة الله علم الهدی، حجت الاسلام دکتر رفیعی و ... همواره دغدغه خود را از نفوذ تفکرات انحرافی همانند وهابیت در شهرهای بزرگ خصوصا مشهد ابراز داشته اند. بسیار روشن است که انگ «بی سندی»، «همنوایی با استکبار جهانی و شاه»، «تحجر مذهبی»، «دروغ بزرگ»، «مارهای خوش خط و خال»، «مقدس نما» و ... به مراجع بزرگ و انقلابی ظلم و نادانی است. البته به احتمال زیاد دغدغه وحدت با اهل سنت باعث این انگ زنی شده است. 🔸لینک دیدگاه آیه الله العظمی مکارم: https://www.adyannet.com/fa/news/18967 2️⃣ محور دوم: همسویی با رسانه های معاند انقلاب اسلامی در مظلوم نمایی چند برابری اهل سنت و نادیده انگاری هزاران خدمت نظام: اینکه برخی از مناطق در کشور _ اعم از شیعه و سنی _ به دلائل متعدد از امکانات کمتری نسبت به مراکز استانی برخوردار هستند امری بدیهی است ولی تاکید نویسنده محترم بر مظلوم نمایی اهل سنت، نامفهوم است. این نوع تحلیل در راستای ایجاد شکاف میان شیعه و اهل سنت و خواسته یا ناخواسته در جهت اهداف دشمنان و معاندان انقلاب اسلامی است. چه اشکالی داشت که شما به هزاران خدمت جمهوری اسلام اشاره می کردید و سپس بدون در نظر گرفتن عنصر مذهب و فرقه، نقد خود را بیان می کردید؟ 3️⃣ محور سوم: بر اساس محکمات اعتقادی امامین انقلاب و قانون اساسی، توحید، عدالت، کرامت و آزادی برای تمام مستضعفان جهان تنها با اندیشه و ابزار ولایت فقیه که ریشه در اعتقادات مذهب حقه امامیه دارد قابل تحقق است. تاکید بزرگان دینی و مراجع بر حقانیت و مذهب شیعه و بطلان سایر افکار و نحله ها به هیچ وجه تحجر و عقده گشایی از اهل سنت نیست بلکه تاکید بر مهم ترین عنصر قوام جمهوری اسلامی و حقانیت ولایت فقیه است. 4️⃣ محور چهارم: گزاره«رهبری نمی تواند همه چیز را پشت تریبون بگوید» از واضح ترین حقایق مدیریت کلان کشوری است. بسیار روشن است که نهاد رهبری شخص اول مدیر اجرایی کشور و حافظ اصول قانون اساسی و مذهب رسمی کشور است. طبیعی است که یکی از مهم ترین وظایف او مقابله با تفکری است که کیان قانون اساسی و مذهب حقه شیعه اثنی عشری را تهدید می کند. البته این مقابله باید به شکلی باشد که کمترین مفسده و بیشترین مصلحت را در پی داشته باشد. این قوانین وجدانی و کلیدی مدیریتی اقتضاء می کند هر چیزی را به صورت عمومی و علنی مطرح نکند. 5️⃣ محور پنجم: این عقیده که مشهد مقدس«کانون تلاقی فرهنگها و مذاهب و ملیت‌ها» باشد ریشه در نگاه سکولار و پلورالیسم دارد. این دیدگاه هیچ منشا دینی و عقلی محکمی نداشته و همان آرمان شهر و مدینه فاضله سکولاریسم است. در مدینه فاضله مهدوی که مرحله نهایی انقلاب اسلامی است هیچ تفکر انحرافی حق جولان ندارد هیچ مذهبی غیر از مذهب حقه و اسلام حقیقی نیست. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ✍️ تلخندی با مدعیان دفاع از انقلاب اسلامی 🔸 اخیرا استاد آیه الله علیدوست نقدی به روش برخی از خطبای انقلابی در روش دفاع آنها از کاستی ها و کم کاری های مسئولین بیان نمود. محور اصلی نقد ایشان این بود که برای توجیه شرایط نابسامان اقتصادی موجود، تیشه به ریشه عقاید مردم و طعنه به حکومت عدل علوی وارد نکنید! بعد از انتشار این نقد دلسوزانه موجی از حملات و عقده گشایی ها علیه ایشان شروع شد. اینجانب در این باره نکاتی را بیان می کنم: نکته اول: حقیر سال ها در مجموعه های تخصصی حوزوی در مقام رصد شبهات و پاسخ به هجوم های متعدد علیه مبانی دینی مکتب اهل بیت علیهم السلام فعال هستم. بالعیان و با تمام وجود می بینم که روش غلط دفاع برخی از خطبا اعم از انقلابی و عادی، ابزاری بسیار مهلکی به دست شبکه های معاند می دهد. آتئیست، وهابی و بهایی، سخن فلان خطیب را علیه مبانی قطعی شیعه به کار می گیرند و با استدلال به لوازم قطعی کلام او، مهم ترین مبانی مکتب همانند عصمت را به سخره می گیرند. نکته دوم: برای توجیه کم کاری ها، سوء مدیریت ها و نابلدی ها، چه لزومی دارد که شما از اهل بیت علیهم السلام هزینه کنید؟ چرا تاکید کلام شما بر حکومت علوی است که فلان تعداد فساد داشته، فلان مقدار خطبه و نامه از نهج البلاغه، بدان اختصاص یافته؟ آیا نمی دانید که تلقی عرف عام از این جملات، ملازمه قطعی با شکست مدیریت علوی و بی کفایتی او در مقابله با چالش ها است؟ چرا تیشه به ریشه می زنید؟ نکته سوم: می گویند: «کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام» این جمله ذبح فقاهت و نگاه عوامانه به ادله است. آیا گزاره تاریخی و یا حدیثی که ثابت کننده یک منقصت برای حضرت علی علیه السلام یا حکومت ایشان است، مخالف ادله قطعی قرآنی، روایی و عقلی نیست؟ آیا به صرف وجود یک سند در کتب حدیثی و تاریخی- بلکه حتی با سند صحیح اعلایی- شما قائل به اعتبار صدوری و حجیت آن هستید؟ نکته چهارم: نگاه جریانی ما به نوع نقد های برخی کانال های زرد می گوید: این افراد دنباله همان جریان هایی هستند که به دلیل حمایت کور از احمدی نژاد ها، بارها به مراجع انقلابی جسارت کردند. آیة الله العظمی صافی را فردی بی اراده دانستند. جلو دفتر آیه الله مکارم شعار «مرجع بی بصیرت، بصیرت بصیرت» را سر دادند. به برخی بیوت حمله کردند. به تابلوی آن ها سنگ زدند. در نماز جمعه با کنایه به امام جمعه «مرگ بر ضد ولایت فقیه» گفتند. در عدالت بزرگانی همانند علامه جوادی آملی تشکیک کردند و ... . در آخر، سوال ساده ما از دوستان عزیز این است که چرا این مقایسه ها و هزینه کردها، برای دولت قبلی نبود؟ آیا دولت قبلی حکومتی جائر بود؟ تصور کنید برای مثال: یک طلبه برای توجیه قرارداد برجام، به صلح امام حسن علیه السلام استناد می کرد، چه هیاهو و هجمه ای ضد او می شد! در حالی که دفاع از نظام و اصل کارآمدی او، این دولت و آن دولت نمی شناسد همگی سوار بر یک کشتی هستیم. چرا سیاست برخی از نویسندگان فضای مجازی – بخوانید انقلابی نما- بر خلاف سیاست قطعی امام خامنه ای دفع حداکثری و جذب حداقلی است؟ چرا توان شنیدن یک انتقاد ساده از یک عالم پرکار خودی و انقلابی را ندارید؟ در طرد و توهین به یکی از فقها و اساتید برجسته حوزه علمیه قم چه سودی برای شما وجود دارد؟ 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در کتاب فقهی آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) با عنوان فقه للمغتربین (فقه برای ساکنان بلاد غرب) که به قلم عبدالهادی محمد تقی حکیم منتشر شده است، چند نظر متفاوت آیت الله سیستانی مطرح و قابل تأمل است؛ یکم. موسیقی یکی از هنرهای بشر است. دوم. دست و کف زدن درجشن ها، عروسی ها و مولودی های مذهبی برای همه زنان و مردان جایز است. سوم. موسیقی که باعث انبساط خاطر و برطرف کردن خستگی و تغییر روحیه انسان شود هیچ اشکالی ندارد بلکه خوب است. چهارم. آموزش موسیقی حلال به کودکان در آموزشگاه‌ها و سایر اماکن اشکالی ندارد به شرط آنکه که در تربیت و رفتار دینی آنها تأثیر منفی نگذارد. 🏷 🆔https://www.sistani.org/persian/book/53/241/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
👆👆 تا دقایقی دیگر پست فوق نقد می شود.
❁﷽❁ ✍️ اخیر در یک نوشته ای در کانال «مسلمنا» قسمت هایی از فتاوای آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله) را نشر داده است. از دیدگاه ما برخی از برداشت های آنها از دارای ابهام و اشکال است که در ادامه بیان می کنیم. مخاطبین گرامی، برای دیدن اصل فتوا به لینک زیر از سایت معظم له مراجعه کنید: www.sistani.org/arabic/book/17/967/ 1️⃣ منظور شما از «دیدگاه سنتی معتدل و صریح» چیست؟ اگر فقیهی از ادله شرعی حرمت مطلق موسیقی را استنباط کرد، او غیر معتدل است؟ کدام فقیه و مرجع تقلیدی بوده که نظر خود را مبهم و مجمل بیان کرده است؟ 2️⃣ عبارت «الموسيقى فن من الفنون الإنسانية...» کلمه «فن» را به غلط و عامدانه به «هنر» ترجمه کردید و قبیح تر آنکه ادامه متن فتوا را که تصریح به حرمت موسیقی مناسب مجالس لهو و حرام نموده است قیچی نمودید! 3️⃣ بدفهمی از عبارت «... ليس المقصود من عبارة (مناسبة الموسيقى أو الغناء لمجالس اللهو واللعب) هو كون الموسيقى أو اللحن الغنائي موجباً لترويح النفس ، أو تغيير الجو النفسي ، فإنَّ ذلك جيد ...» مراد از «ذلک جید» صرف رفع خستگی و تغییر روحیه است نه موسیقی که این اثر را داشته باشد. و الا روشن است که ملاک فتوا به جواز رفع خستگی و ... نیست و بسیاری از موسیقی های لهوی و حرام هم این اثر را دارند. 4️⃣ بر دوستانی که با احکام شرعی آشنا هستند پوشیده نیست که هیچ کدام از فتاوای مطرح شده، امری جدید و متفاوت نیست و بسیاری از مراجع معظم تقلید نیز همین نظرات را دارند. برخورد های زرد و ژورنالیستی و انتخاب هدفدار و غلط برخی از عبارت ها و ترجمه ناقص و غلط آن شایسته نیست. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ⏹ تبیین علل صعوبت اجتهاد در فقه شیعی 🔸علاوه بر وجود روایات جعلی، کذب و ...، یکی از مهم ترین اسباب صعوبت اجتهاد و کشف حکم شرعی در فقه شیعه روایات تقیه ای است. یکی از جلوه های این امر مواردی فراوانی است که ائمه علیهم السلام برای حفظ جان شیعیان در صدد القای اختلاف فقهی میان آنها بودند. محقق حکیم در تبیین این امر می نویسد: ✍️ أقول: لا ريب في ابتناء معرفة الأحكام في عصور المعصومين علیهم السلام على الخطأ كثيرا؛ لاختلاف الروايات كثيرا من جهة التقيّة والخطأ أو الكذب مع أنّ الروايات لم تكن منتشرة في أوّل الأمر، وكان الاطّلاع عليها تدريجيّا، وكان الأئمّة علیهم السلام في مقام إحداث الخلاف بين الشيعة محافظة عليهم ، وكان أصحابهم وغيرهم من الشيعة في معرض الاطّلاع على خطأ ما وصل إليهم إمّا بالسؤال منهم علیهم السلام أو بوصول أحاديث أخر على خلاف ما وصل إليهم، كما قد يشهد به سبر النصوص. فلو كان البناء مع ذلك على عدم الإجزاء بعد انكشاف الخلاف لوقع الهرج والمرج واضطرب نظامهم. ولكان المناسب منهم السؤال عن حكم الأعمال الماضية ولزوم تداركها، فإهمال ذلك ظاهر في مفروغيّتهم عن الإجزاء. وهو المناسب لما هو المرتكز من سهولة الشريعة وعدم ابتنائها على الحرج والضيق، وعدم إيقاعهم علیهم السلام لأوليائهم وشيعتهم إلّا في ما يسعهم، رأفة بهم ورحمة لهم. ودعوى: أنّ المتيقّن من ذلك ما لو لم يكن الخطأ واقعاً موجباً لبطلان العمل، كما في موارد حديث: «لا تعاد الصلاة» ونحوها، ولم يعلم ابتلاؤهم بغير ذلك. ممنوعة جدّاً: لكثرة اختلاف الأخبار في غير الموارد المذكورة، كتحديد الكرّ والقصر والإتمام والوضوء والنجاسات والتذكية وغيرها ممّا يكون الاختلال به موجبا لبطلان العمل واقعا وترتّب آثار البطلان من القضاء والضمان وغيرهما، فعدم اهتمامهم بتمييز الموارد المذكورة من غيرها شاهد بما ذكرنا من المفروغيّة عن الإجزاء. 📚مصباح المنهاج، اجتهاد التقلید، ص: 220 ✅ در روش فقه جواهری، فقیه در بررسی ادله شرعی و نصوص روایی، باید این نکته را در نظر بگیرد که ائمه علیهم السلام در یک «مدیریت هوشمند» در صدد رعایت مصالح حداکثری مذهب شیعه بوده اند. بسیار روشن است که نگاه جزئی و اتمیک به روایات، باعث انحراف از مبانی صحیح اجتهادی بوده و ممکن است روایتی که از حیث جهتی مخدوش بوده یا اینکه برای مدت و افراد مشخصی صادر شده است را به عنوان حکم اولی و قضیه حقیقیه در نظر بگیرد و بر اساس آن حکم را منقح کند. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence