یک: هیچ فقیهی در طول تاریخ شیعه قائل به حرمت و ممنوعیت لعن پنهانی نیست. بحث ممنوعیت لعن مقدسات اهل سنت یک حکم ثانوی و برای رعایت مصالح اهم جامعه اسلامی و شیعه است. و الا از حیث حکم اولی در وجوب یا استحباب لعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام هیچ شکی نیست. لذا این ملاک فقط برای لعن علنی و رسانه ای است نه لعن پنهانی.
دو: در اهمیت اصل وحدت هیچ شکی نیست. ولی اینکه مطلقا بگوییم وحدت با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست، صحیح نیست.
قطعا مصلحت حفظ اصل مذهب، حفظ نماد های کلیدی مذهب و عقاید مسلم و ضروری آن از وحدت بالاتر است. وحدت برای حفظ جان شیعه و مصالح آن است نه برای استحاله اعتقادی شیعه و دور کردن جامعه از مذهب شیعه که با تاسف شدید برخی از کنشگران وحدت قائل هستند.
به عبارت فنی، بین مصلحت وحدت و مصلحت حفظ شیعه و دفاع از کیان اعتقادی آن باید جمع شود. بیانات امامین انقلاب در قالب مدیریت هوشمند و حکمیانه است. تاکید بر یک موضوع نباید باعث به حاشیه رفتن موضوع دیگر شود.
سه: اثبات ولایت سیاسی اهل بیت علیهم السلام، تقویت غیرت دینی جوانان، تبلیغ تهاجمی علیه کانون های شبهه پراکن، جهاد تبیین و ... در راستای دفاع از حریم انقلاب اسلامی است. قطعا مصلحت وحدت ذیل و در سایه مصلحت عناوین فوق است.
﷽
⏹ روایاتی در عظمت حضرت زهرا(علیهاالسلام) و عواقب غضب ایشان نسبت به کسی
✍️ میخواستم یک روایتی هم بخوانم که روایت پرمعنایی است: «إن الله یغضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها» ... اگر کسی مورد غضب خدا قرار بگیرد جایش کجاست؟ خداوند در قرآن میفرماید: «مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَىٰ»؛ کسی که غضب خدا بر او قرار بگیرد در نار سقوط میکند، «هوی» یعنی هویّ إلی النار است، سقوط در نار است، این خیلی عجیب است که خدای تبارک و تعالی به غضب زهرا غضب میکند و این مطلبی عجیبی است که پیامبر(صلی الله علیه وآله) مکرّر فرموده نه یک بار.
✍️ در یک نقل پیامبر به سلمان فرمود: «من أحب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی»؛ اگر کسی فاطمه را دوست داشته باشد بهشت کنار من خواهد بود، «و من ابغضها فهو فی النار»؛ کسی که بغض فاطمه(علیهاالسلام) را داشته باشد در آتش جهنم است. در آخر این روایت هم هست این برای شیعیان فاطمه زهرا(علیهاالسلام) چه بشارتی است که فرمود: «یا سلمان ویلٌ لمن ظلمها میدانست بعد از خودش چه ظلمهایی به فاطمه(علیهاالسلام) خواهد شد، ویلٌ لمن ظلمها چه صبری خدا به پیامبر داده! ویلٌ لمن لمن یظلمها و یظلم بعلها علیاً و ویلٌ لمن یظلم شیعتها و ذریتها»، این بشارتی است که برای شیعیان فاطمه زهرا(علیهاالسلام) است.
✍️ این حقیقتی که غضب او به دنبالش غضب خدا میآید، البته روایت مفصلی هست که در امالی صدوق آمده، در امالی شیخ طوسی آمده، آنجا کسی به امام صادق(علیهالسلام) عرض میکند که نقل شده: «إن الله یغضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها»، حضرت میفرماید: بله چنین نقلی درست و مسلم است، و عجیب این است که سلسله سند هم خود امام صادق(علیهالسلام) از امام باقر(علیهالسلام)، از امام سجاد(علیهالسلام)، از امام حسین(علیهالسلام)، از علی بن ابیطالب(علیهالسلام)، تا رسول خدا(صلی الله علیه وآله)، بعد آن شخص میگوید: چطور میشود خدا به خاطر غضب یک زن غضب کند؟ در اینجا امام صادق (علیهالسلام) به راوی میفرماید: مگر خود شما روایت نکردید و نمیگوئید خدا به غضب یک مؤمن غضب میکند؟ میگوید بله ، حضرت میفرماید فاطمه مؤمن نیست؟ آن هم قبول میکند و بعد میفرماید: «الله أعلم حیث یجعل رسالته» ... .
✍️ اینکه خدا به دنبال غضب فاطمه(علیهاالسلام) غضب میکند و آن وقت قرآن را ببینیم که غضب خدا «اعدّ له عذاباً الیماً»؛ کسی که غضب خدا شامل حالش میشود گرفتار عذاب الیم است، گرفتار لعن خداست... .
📚 تاریخ جلسه : ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ درس آیة الله فاضل لنکرانی دامت برکاته.
https://fazellankarani.com/persian/lessons/23396
#فاطمیه
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✍ هر سه کابوس بزرگ نتانیاهو:
ایران
ایران
ایران
چرا؟
چون ایران در حال تبدیل شدن به یک امپراطوری قدرتمند هست ... .
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#ایران
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
﷽
✍️ قوت سندی و دلالی توقیع شریف اسحاق بن یعقوب برای اثبات ولایت فقیه از دیدگاه صاحب مفتاح الکرامة
1️⃣ ولایت و حکومت فقیه در اندیشه امامیه _ در کنار منصب فتوا و قضاوت_ یکی از مسلمات مذهب امامیه است. از دیدگاه محقق عاملی صاحب مفتاح الکرامة ولایت فقیه فرعی از ولایت ائمه علیهم السلام بوده وفقها جانشینان معصومین علیهم السلام می باشند.
2️⃣ این فقیه ایستاده بر قله فقاهت در تبیین ادله اثبات ولایت مطلقه فقیه اشاره به دلیل عقلی، اجماع و روایات می کند:
🔸 «... (بل نقول) هو نائب و منصوب عن صاحب الأمر صلى اللّٰه عليه و على آبائه الطاهرين و عجل اللّٰه تعالى فرجه و و جعلني فداه (و يدل) عليه العقل و الإجماع و الأخبار:
(أما العقل) فإنه لو لم يأذن يلزم الحرج و الضيق و اختلال النظام
و (أما الإجماع) فبعد تحققه كما اعترف به يصح لنا أن ندعي أنه انعقد على أنه نائب عنه عجل اللّٰه فرجه و اتفاق أصحابنا حجة و إلّا لوجب بالظهور لما تواتر من الأخبار أنه لا تزال الطائفة على الحق و لا تجتمع الأمة على الخطإ و إلى غير ذلك أو نقول بعد أن دل عليه العقل انعقد الإجماع عليه قطعا
(على أنا) و لله الحمد عندنا من الأخبار ما يدل على ذلك صريحا و في ذلك بلاغ و كفاية (منها) ما رواه (الصدوق) في (إكمال الدين) و إتمام النعمة عن محمد بن عصام عن محمد بن يعقوب عن إسحاق بن يعقوب قال سألت محمد بن عثمان العمري أن يوصل لي كتابا قد سألت فيه عن مسائل أشكلت علي فورد التوقيع بخط مولانا صاحب الزمان عليه السلام إلى أن قال أما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلى راوي حديثنا فإنهم حجتي عليكم و أنا حجة اللّٰه و رواه الشيخ في كتاب (الغيبة) عن جماعة عن جعفر بن محمد بن قولويه و أبي غالب الزراري و غيرهما عن محمد بن يعقوب و رواه الطبرسي في (الاحتجاج) مثله...»
📚 عاملى، سيد جواد بن محمد حسينى، مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلاّمة (ط - القديمة)، ج10، ص: 21، 11 جلد، دار إحياء التراث العربي، بيروت - لبنان، اول، ه ق
✅ نکته بسیار کلیدی در عبارت فوق این است که از دیدگاه صاحب مفتاح، علاوه بر حجیت صدوری و سندی توقیع شریف، این روایت از حیث دلالت نیز صریح در اثبات ولایت و حکومت برای فقیه در دوران غیبت است تا جایی که حتی با نبود هیچ دلیل قرآنی، عقلی، لبی و روایی دیگر غیر از توقیع مبارک، فقیه را از اقامه دلیل دیگر برای اثبات ولایت فقیه، بی نیاز می کند.
#جهاد_تبیین
#ولایت_فقیه
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
⏹ یادداشت دقیق و بسیار مهم حجة الاسلام و المسلمین دکتر یوسفعلی تبار درباره جنگ محور مقاومت با صهیونیزم جهانی
✍️ مساله فلسطين و فرصت انقلاب اسلامي
1️⃣ حاج عیسی، خادم امام، نقل ميكرد كه روزي امام داشت در حیاط قدم میزد، سیداحمد هم با او بود، من هم سینی چای را آوردم به اینها چایی تعارف کنم دیدم سیداحمد دارد میگوید که دنیا بین دوتا دست ابرقدرت آمریکا و شوروی است این وسط ما باید چه کار کنیم؟ امام صحبت ایشان را قطع کرد گفت نخیر، دوتا ابرقدرت نه، سهتا ابرقدرت، سومیاش ما هستیم، ابرقدرت اسلام، توی دهن اینها خواهیم زد.
2️⃣ امروز امام بين ما نيست اما ابرقدرت اسلام درحال ظهور است.
امروز جمهوري اسلامي در معرض يك فرصت بسيار بزرگ تاريخي است. فرصتي كه در دل يك تهديد پديدار شده است. همانطور كه در جنگ هاي سرد، ابرقدرت شرق و غرب در كره، ويتنام و آمريكاي لاتين و ... با همديگر دست و پنجه نرم ميكردند؛ امروز هم دو ابر قدرت غرب و اسلام در فلسطين در حال دست و پنجه نرم كردن هستند.
3️⃣ امروز اگر گروههاي مقاومت بتوانند فلسطين را آزاد و اسرائيل را مضمحل كنند يعني ابرقدرت اسلام مچ ابرقدرت غرب را خوابانده است. آنهم نه بر اساس معادلات نظامي موجود، بلكه بر اساس راه حل تمدن اسلامي كه متفاوت از تمدن هاي مادي است و این یعنی راه حل یک تمدن برای حل یک مساله حاد در سطح جهان. لذا قطعا كشوري كه بتواند توان مسلمين براي نابودي غده سرطاني اسرائيل را منسجم كند محور كانوني ابرقدرت اسلام در آينده خواهد بود. چشم جهان اسلام و چشم غرب حتي در لايه عمومي به اين نزاع تمدني است و جمهوري اسلامي مطابق آرمان هاي حضرت امام نبايد اين فرصت تاريخي را از دست بدهد. اميدوارم كه مسئولان قدر اين طرح الهي را بدانند.
4️⃣ طبعا محوريت يافتن جمهوري اسلامي در اين نبرد يعني علمداري تشيع براي دفاع از اسلام در جهان. از آنجا که اساسا قدرت بعنوان يك كمال، مطلوب انسانهاست؛ اين علمداري و اعلام قدرت قطعا موجب محبوبيت جمهوري اسلامي و تشيع میان مسلمین خواهد بود. لذا حمایت هر چه بیشتر از مقاومت فلسطین برای شکست اسرائیل، میتواند محبوبیت بیشتر انقلاب اسلامی و تشیع را موجب شود. این محبوبیت ثمرات متعددی را در داخل و خارج کشور بدنبال خواهد داشت.
در سطح جهان اسلام می توان گفت هيچ فرصتي عظیم تر از اين، برای دعوت به تشيع محقق نشده است. لذا دلهای مسلمین در اقصی نجات جهان و جهان اسلام با عطوفت و رحمت بیشتری به شیعه می نگرد و این یعنی باز شدن فرصت هایی که تا بحال مسدود بود.
اما در سطح داخلی بخشی از شکاف میان حاکمیت و اقلیت اهلسنت مرتفع خواهد شد، چرا که نشان می دهد مساله جمهوری اسلامی اساسا اسلام هست نه تفوق یک مذهب بر سایر مذاهب.
✅ اگر جمهوري اسلامي اين فرصت را از دست بدهد طبعا با عَلَم شدن امثال اردوغانهاي نان به نرخ روز خور که داعیه رهبری جهان اسلام را در سر می پرورانند، شاهد از دست رفتن این فرصت و بروز تهدیدهای جدید خواهیم بود. چرا که در سطح داخلی شکاف بین مذهبی تشدید خواهد شد و در سطح جهان اسلام هم فرصت های همراهی را از دست داده و با تهدیدهای عمیقتری نسبت به جمهوری اسلامی و تشیع مواجه خواهیم شد.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از دانشگاه امامت
✧❁﷽❁✧
✍ برائت مردم فلسطين و غزه از تهمت ناصبي گری
1️⃣ یکی از شگردهای رایج استعمار برای ایجاد شکاف میان مسلمین استفاده از شگرد برچسب زنی است. بلعیدن عالم اسلام با این عظمت ممکن نیست؛ مگر اینکه با ایجاد شکافهای متعدد از طریق برچسب زنی، بتوان عالم اسلام را بخش بخش نموده و به راحتی بتوان بر آنها سیطره پیدا کرد. استعمار برای اینکه مانع وحدت تام و تمام جهان اسلام در حمایت از مردم مظلوم فلسطین شود، شبهه ناصبی بودن اهالی غزه را بواسطه عمالش در افواه عمومی شیعیان پخش میکند.
2️⃣ این درحالی است که مردم غزه به تصریح تاریخ از محبین اهلبیت و خاصه حضرت سید الشهدا علیه السلام بوده اند. «عبد الوهاب بن احمد بن علی حنفی شعرانی»، مکنی به ابومحمد از بزرگ ترین علمای متصوفه است. کتاب او: «الطبقات الکبری» از مهمترین کتب معتبره نزد صوفیه است. ایشان در سال ۹۷۳ ق در قاهره وفات یافت . او در کتابش بعد از ذکر اعجازی از حضرت سیدالشهدا این نکته را از کتب تاریخی نقل می کند:
🔸«... وحملت رأسه إلى مصر ودفنت بالمشهد المشهور بها، ومشى الناس أمامها حفاة من مدينة غزة إلى مصر تعظيماً لها رضي الله عنه. ...»
« سر سیدالشهدا به مصر حمل و در مشهد راس الحسین (ع) دفن شد. این در حالی بود که مردم غزه برای بزرگداشت مقام حضرتش، پیاده و پابرهنه مسیر غزه تا قاهره را پیمودند.
📚 الطبقات الكبرى للشعراني؛ ج ۱؛ ص۲۴
✅ آیا اگر مردم غزه از نواصب بودند با سر مطهر سیدالشهدا اینچنین با احترام رفتار می کردند؟ آیا اگر مردم غزه ناصبی بودند سختی پیمودن مسیری سیصد و اندی کیلومتری از غزه تا قاهره را آنهم با پای پیاده و پابرهنه به جان می خریدند؟
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#عزیزم_حسین
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
https://youtu.be/8fbBaqP275Y?si=oaMT4-eP5DsdScKU
👆👆
✍ در یوتوب دانشگاه امامت را دنبال کنید 😊
هدایت شده از دانشگاه امامت
مرگ بر اسراییل
مرگ بر آمریکا
هدایت شده از شبکه حضرت ولی عصر (عج)
#اعلام_برنامه #برنامه_زنده #ویژه_برنامه
🔸 داغ بر دل نشسته
🔹 موضوع برنامه: بررسی ریشه های جنایات رژیم کودککش صهیونیستی
🕗 چهارشنبه 26 مهر ماه، ساعت 20:30
🎙 کارشناس: دکتر سید محمد حسینی
#طوفان_الاقصی #فلسطین #غزه
👈 برای آشنایی بیشتر، به کانال #شبکه_جهانی_حضرت_ولیعصر (عج) بپیوندید🙏 🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/2849767479C0d5e53a286
هدایت شده از دانشگاه امامت
﷽
⏹ شیوع مناظرات در موضوعات توحیدی در زمان معصومین علیهم السلام و تربیت علمای متخصص در این زمینه از سوی ائمه علیهم السلام
✍️ مرحوم کلینی روایت صحیح السند بسیار زیبایی در مسئله توحید اسماء و صفات نقل می کند:
🔹«... عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَ اشْتِقَاقِهَا اللَّهُ مِمَّا هُوَ مُشْتَقٌّ قَالَ فَقَالَ لِي يَا هِشَامُ اللَّهُ مُشْتَقٌّ مِنْ إِلَهٍ وَ الْإِلَهُ يَقْتَضِي مَأْلُوهاً وَ الِاسْمُ غَيْرُ الْمُسَمَّى فَمَنْ عَبَدَ الِاسْمَ دُونَ الْمَعْنَى فَقَدْ كَفَرَ وَ لَمْ يَعْبُدْ شَيْئاً وَ مَنْ عَبَدَ الِاسْمَ وَ الْمَعْنَى فَقَدْ كَفَرَ وَ عَبَدَ اثْنَيْنِ وَ مَنْ عَبَدَ الْمَعْنَى دُونَ الِاسْمِ فَذَاكَ التَّوْحِيد...»
🔸هشام بن حكم گويد از حضرت صادق علیه السلام راجع به اسماء خدا و اشتقاق آنها پرسيدم كه اللَّه از چه مشتق است؟ فرمود: از «الاه» و اله مألوهى (آنكه پرستشش كنند) لازم دارد و نام غير صاحب نام است، كسى كه نام را بدون صاحب نام پرستش کند، كافر است و چيزى نپرستيده! و هر كه نام و صاحب نام را پرستد، كافر است و دو چيز پرستيده! و هر كه صاحب نام را پرستد نه نام را اين يگانه پرستى است!
✍️ سپس امام می فرماید:
🔹«أَ فَهِمْتَ يَا هِشَامُ»
🔸خوب مطلب من را یاد گرفتی؟
✍️ هشام درخواست توضیح بیشتر می کند و حضرت نیز با ظرافت فوق العاده ای تبیین می کند:
🔹«... إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ اسْماً فَلَوْ كَانَ الِاسْمُ هُوَ الْمُسَمَّى لَكَانَ كُلُّ اسْمٍ مِنْهَا إِلَهاً وَ لَكِنَّ اللَّهَ مَعْنًى يُدَلُّ عَلَيْهِ بِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ وَ كُلُّهَا غَيْرُهُ يَا هِشَامُ الْخُبْزُ اسْمٌ لِلْمَأْكُولِ وَ الْمَاءُ اسْمٌ لِلْمَشْرُوبِ وَ الثَّوْبُ اسْمٌ لِلْمَلْبُوسِ وَ النَّارُ اسْمٌ لِلْمُحْرِق...»
🔸«... خدا را نود و نه نام است؟ اگر هر نامى همان صاحب نام باشد بايد هر كدام از نام ها معبودى باشند، ولى خدا خود معنائى است كه اين نامها بر او دلالت كنند و همه غير خود او باشند، اى هشام كلمه خبز (نان) نامى است براى خوردنى و كلمه ماء (آب) نامى است براى آشاميدنى و كلمه ثوب (لباس) نامى است براى پوشيدنى و كلمه نار (آتش) نامى است براى سوزنده...»
✍️این روایت مفسر روایتی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام است که کمال توحید را در نفی صفات از خداوند تبارک و تعالی می داند:
🔹«... كَمَالُ التَّوْحِيدِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ...»
📚التوحيد( للصدوق): ص57
✍️در ادامه حضرت می فرمایند:
🔹«... أَفَهِمْتَ يَا هِشَامُ فَهْماً تَدْفَعُ بِهِ وَ تُنَاضِلُ بِهِ أَعْدَاءَنَا وَ الْمُتَّخِذِينَ مَعَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ غَيْرَهُ...»
🔸«... اى هشام طورى فهميدى كه بتوانى دفاع كنى و در مبارزه با دشمنان ما و كسانى كه همراه خدا چيز ديگرى پرستند پيروز شوى؟...»
✍️ بر اساس این روایت در عصر امام صادق علیه السلام مباحث مرتبط با توحید اسماء و صفات میان طرفدران مذهب اهل بیت علیهم السلام و مخالفین رواج بسیاری داشت تا جایی هشام بن حکم که از بزرگ ترین یاران و و اصحاب و متکلمین شیعه است می آید و از حضرت در این موضوعات کسب علم می کند.
دقت کنید! امام علامه بر طرح دفاع از عقاید صحیح و حق در توحید، می فرماید: « ... تُنَاضِلُ بِهِ أَعْدَاءَنَا...»! ملا صالح مازندرانی در شرح این عبارت می نویسد:
«...أي تجادل و تخاصم و تسبقه و تغلبه به...»
«مناضلة» از ریشه «نضل» به معنی تیر اندازی و هدف قرار دادن دشمن در جنگ است. یعنی با دشمنان ما مناظره کنی و مجادله به حق انجام دهی در کارزار جنگ و مسابقه اعتقادی میان حق و باطل پیروز شوی!
📚شرح الكافي، ج3، ص: 140
✍️ ادامه روایت نیز می گوید:
🔹«...قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَقَالَ نَفَعَكَ اللَّهُ بِهِ وَ ثَبَّتَكَ يَا هِشَامُ قَالَ هِشَامٌ فَوَ اللَّهِ مَا قَهَرَنِي أَحَدٌ فِي التَّوْحِيدِ حَتَّى قُمْتُ مَقَامِي هَذَا»
🔸«... هشام می گوید به امام عرض كردم آرى، فرمود: اى هشام خدايت بدان سود دهد و استوارت دارد. هشام گويد: از زمانى كه از آن مجلس برخاستم تا امروز كسى در مباحثه توحيد بر من غلبه نكرده است»
📚الكافي: ج1، ص87
✅ این روایت نشان می دهد که ائمه علیهم السلام اصحابی مثل هشام بن حکم را برای مناظرات به حق تربیت می کردند تا آنها مدافعان عقاید شیعه و توحید اصیل باشند.
⏹ برگرفته از درس خارج آیة الله حسینی قزوینی، چهارم مهر 1402 قمری
#جهاد_تبیین
#مناظره
#تبلیغ_هجومی
کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی در ایتا🔻
https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت شهدای استان لرستان:
👈 آمریکا شریک جرم قطعی جنایت رژیم صهیونیستی در غزه است
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از دانشگاه امامت
✍ تبیین انحراف بزرگ جریان های نامنضبط وحدت
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽
⏹ تبیین بزرگ ترین عیب و عقب افتادگی حوزه های علمیه معاصر از دیدگاه امام خامنه ای
✍🏻 مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی در سال ۱۳۷۴/۰۹/۱۳ در بیین عیوب کلیدی حوزه های علمیه بیان داشتند:
🔹عیب دوم، عدم گسترش کافی و لازم در باب کلام است که این، حقیقتاً فاجعه است. از این بالاتر و تلخ تر، فراموش شدن کلام است. حوزهی اسلام و حوزهی علمیهی اهل بیت، در درجهی اوّل، حوزهی کلام و بعد حوزهی فقه بود و بزرگانِ فقهای ما، متکلّمین بودند. شما نگاه کنید، در حوزههای ما «کلام» منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است.
🔻همانطور که مطرح کردم، ما در گذشته عقب نبودیم و هر کس چیزی میگفت، فوراً جوابش حاضر بود؛ ولی امروز این قدر مباحث کلامی در دنیا مطرح می شود که حوزهی علمیه از آنها مطّلع نیست. می دانید امروز چقدر در دنیا مسألهی دین شناسی و فلسفهی دین، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.
🔺البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافتهی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقهای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.
🔸اگر از کار کلامی صحبت می کنیم، فوراً ذهن به نوشتن چهار کتاب بحث کلامی نرود. کار حوزه، نشر بیشتر نیست؛ بلکه تولید فکر تکاملی است. چنانچه تولید افزایش یافت، نوبت به نشر هم میرسد. نشر، مسألهی دوم است. این طور نباشد که خیال کنیم مثلاً ده کتاب دربارهی مسألهای نوشتیم و قضیه تمام شد؛ نه. حوزه باید در زمینههای کلامی، فکرهای نو تولید کند.
🔸عزیزان من! امروز شبهههای نو و خطرناکی وجود دارد. آن شبهههای قدیمی تمام شد. امروز، شبههی «ابن کمونه» را کسی مطرح نمی کند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینههای کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسألهی ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینههای دینی و اسلامی وجود دارد، برسید. همهی اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همهی اینها شبهه وجود دارد. چه کسی باید به این شبهات پاسخ دهد؟ مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟ چه کسی در مقابل ایتام آل محمّد صلواتاللَّه علیهم اجمعین که بی دفاع در معرض این امواج قرار گرفتهاند، جواب خدا را خواهد داد؟
🔻نتیجه این می شود که وقتی کسی بر جامعهی ما گستاخی کرد و یک شبهه را به صدای بلند گفت، به جای اینکه ناگهان از ده نفر صدایی بلند شود و بدون عصبانیت و خشم، جواب شبهه را بدهند، عصبانی می شویم و دعوا و جنجال می کنیم؛ در حالی که اگر دست ما پُر بود، چرا دعوا کنیم؟ یک نفر مقالهای می نویسد و حرف بی منطق و بی استدلالی را بیان می کند و یا با استدلال غلط و مغالطه جلو میآید - مثل قضیهِ معروفِ کشیدن عکس مار به جای نوشتن آن - آن گاه بلافاصله ده، بیست مقاله و یا صد مقاله از حوزهی علمیه قم بیرون میآید و در هر روزنامه و مجلّهای جوابش داده می شود و تمام میشود می رود.
🔺برای کسی که عصبانی شود، جایی باقی نمیماند. چرا عصبانی شویم؟ حیف نیست که حوزهی اسلام و این دینِ منطقی و مستدل را متّهم کنند که استدلالی نیست و شما اهل دعوا هستید!؟یک دروغ هم رویش بگذارند و بگویند شما اهل تکفیرید! ما چه کسی را تکفیر کردیم؟ چقدر کافر هستند که ما تکفیرشان هم نکردیم؟ امروز، حوزه کسی را تکفیر نمیکند. پس عیب اوّل مربوط به فقه بود و عیب دوم که به نظر من بیش از عیب اوّل است و واقعاً درد بزرگی است،مربوط به کلام است که باید زودتر به دادش برسیم. شما هم باید چنین کنید.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3962
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#بصیرت
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین برگذار می کند:
موضوع نشست:
بررسی حذف و اضافات در روایت های صحیح بخاری
ارائه دهنده:
حجه الاسلام عبدالله بهرامی زاد
(دانش پژوه سطح 4 رشته کلام و معارف اسلامی)
ناقد:
حجه الاسلام فرهاد عباسی
(مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه، پژوهشگر و مدرس علوم و معارف حدیث، دانش آموخته سطح 4 رشته فقه و اصول)
دبیر:
حجه الاسلام حسین رضائی قمی
(دانش پژوه درس خارج فقه و اصول
سطح 4 رشته کلام و معارف اسلامی)
ساعت و تاریخ جلسه:
16 الی 17:30
یکشنبه 21 آبان 1402
خیابان صفائیه، کوچه 37، مدرسه باقر العلوم، سالن اجتماعات
هدایت شده از دلائلُ الصِّدق لِنَهجِ الحق
﷽
✍🏻 «مغیرة بن شعبه» از صحابی بزرگ در نزد اهل سنت است. علمای اهل سنت در شرح حال او گفته اند که در زمان مسلمانی خود 300 زن داشت🧐 البته برخی مستندات دیگر تعداد زنان او را تا 1000 زن نیز ذکر کرده اند😳
📚 الاستیعاب؛ ابن عبدالبر، ص: 666
❁دلائلُ الصِّدق لِنَهجِ الحق✧❁
🆔@Dalaaelossedgh110
هدایت شده از دانشگاه امامت
احراق بيت فاطمة ع - الشيخ حسين غيب غلامي.pdf
4.73M
﷽
⏹ معرفی کتاب:
🔺احراق بیت فاطمه سلام الله علیها؛ نوشته استاد آیه الله غیب غلامی استاد دروس خارج حوزه علمیه قم.
✍🏻این کتاب مبتنی بر روش جدید و مستند به منابع معتبر اهل سنت با رویکردی جدید به ادله هجوم و شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها پرداخته است.
شاید بتوان بگفت از بهترین کتاب های موجود در موضوع خود است. قلم روان، اجتهادی و استدلالی نویسنده فوق العاده است. رویکرد علمی و تهاجمی به همراه رعایت ادب و اصول مکتب اهل بیت علیهم السلام در این اثر موج می زند.
✅ کتاب به زبان عربی است. پیشنهاد دانلود و مطالعه برای پژوهشگران فاطمی.
#پایگاه_فکری_تهاجمی
#تبلیغ_تهاجمی
#فاطمیه
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از به روز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر پیر شدی خانم ۱۸ ساله...🏴
🎙 علی پورکاوه
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
#امام_زمان
به روز معارف👇
🔹@beroozmaaref
﷽
⏹ گفتاری از فقیه انقلابی آیة الله فاضل لنکرانی پیرامون لعن های وارد شده در زیارت عاشورا و تفاوت حکم لعن و سبّ:
✍🏻 در فرهنگ اسلامي، حقيقت لعن متوقف بر اين نيست كه انسان يا افرادي با زبان ظاهري و يا ذکر باطني، فرد و يا گروهي را لعن نمايند، بلكه كساني كه كتمان حق ميكنند، هميشه مشمول لعن الهي و ملائكة خداوند ميباشند و با عدم لعن انسانها، واقعيت تغيير نخواهد کرد.
✍🏻 امروزه در ميان جامعة اسلامي ما، افرادي تحت عنوان روشنفكري به دنبال زدودن لعن و حذف آن از فرهنگ ديني مسلماناناند؛ گاه با اين پندار که لعن با فطرت و حقيقت انسانيت سازگاري ندارد؛ و گاه با اين فرياد كه بايد به دنبال احيا و بيداريِ مبتنيِ بر همزيستي با ساير مذاهب و اديان و حتي با كفّار و بتپرستان بود؛ و آنقدر دايرة آزاد انديشي خود را توسعه ميدهند كه با جهالت تمام ميگويند: ديني كه در او لعن و نفرين نسبت به ديگران باشد، دين جامعي نيست.
✍🏻 آيا ميتوان گفت طرفداران حق و حقيقت و يكتاپرستي، نبايد كساني را كه طرفدار بيديني و بتپرستياند و يا كساني كه به دنبال ترويج اباحهگري و لامذهبي در جامعهاند را لعن و نفرين کنند؟!
✍🏻 ما بر اين باوريم كه انسان بر حسب فطرت خدايي خود در مرحلهاي قرار ميگيرد كه راه مقابله با باطل و كفر و الحاد را لعن ميداند، و با اين عمل، به ايمان و اعتقاد خود صلابت و استحكام بخشيده، وبرباطلبودنافكار ملحدينومخالفين، مهردائميبطلانميزند.
✍🏻 لعن در حقيقت يك شعار برخاسته از شعوري ريشهدار و عميق است؛ لعن فريادي است كه از اعماق ايمان و ژرفاي آگاهي سر داده ميشود؛ لعن، اعلام نااميدي هميشگي از ملعون، و مطرود بودن دائمي اوست: «وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ».
برای مطالعه اصل مقاله به سایت زیر مراجعه کنید:
https://fazellankarani.com/persian/articles/8390
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#وحدت
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از دانشگاه امامت
هدایت شده از دانشگاه امامت
14020906-Omm-Al-Aemmeh05.mp3
13.5M
﷽
⏺ فايل صوتي روش شناسی تحلیل مستندات شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها؛
✍🏻 در این برنامه به روش صحیح تحلیل مستندات تاریخی و روایی شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره نموده ایم. در خلال مباحث به مهم ترین قرائن خارجی و داخلی ادله و تاثیر آن در اثبات وقوعی حادثه اشاره کردیم.
✍🏻 مهم ترین قرائن خارجی، تحلیل بستر تاریخی شکل گیری کتب و مستندات است. این مهم را در چهار محور کلیدی واکاوی کردیم.
✍🏻 مهم ترین قرائن داخلی بررسی سندی و دلالی ادله موجود در قضیه شهادت صدیقه طاهره علیها السلام است.
✅ از خلال مباحث مطرح شده به این نتیجه رسیدیم که پژوهشگر منصف با تحلیل ادله و مستندات موجود به قطع در وقوع شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها می رسد.
📡 لینک مشاهده برنامه ما در سایت شبکه جهانی حضرت ولیعصر علیه السلام
👇
https://www.valiasr-aj.tv/film/7052
#پایگاه_فکری_تهاجمی
#تبلیغ_تهاجمی
#لبیک_یا_خامنه_ای
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u