فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای؛
🎥 اگر ما از شما [آمریکا] هراس داریم چطور در دهه پنجاه شما را از ایران بیرون ریختیم و در دههی نود شما را از کل منطقه خارج کردیم؟
با تو نبودیم ! ( گفت و شنود)
گفت : تازه چه خبر ؟!
گفتم : رسانه آلمانی «دویچه وله» به صادق زیباکلام جایزه دفاع از آزادی بیان داد !
گفت : دیگه چی؟!
گفتم : زیباکلام هنگام دریافت جایزه در آلمان ، جمهوری اسلامی را به نقض حقوق مسیحیان و سنیها و بهايیها و دراویش و فعالان محیطزیست و... متهم کرد ! و گفت ؛ جمهوری اسلامی هرچه ضدآمریکاییتر شده به همان اندازه از دموکراسی دورتر شده است !
گفت : با این حساب ، اروپاییها مگر مغز خر خوردهاند که به این همه کاسهلیسی جایزه ندهند؟!
گفتم : راستی چرا این مراکز هرگز به یکی از مخالفان رژیمهای دیکتاتور و کودککش مثل آلسعود یا بحرین یا رژیم صهیونیستی جایزه نمیدهند؟!
گفت : زیباکلام چرا به این خفت تن داده است؟!
گفتم : به یارو گفتند ؛ دَمَر آب نخور ! پرسید ؛ چرا ؟ گفتند ؛ عقلت کم میشود ، گفت ؛ عقل چیست؟! گفتند ؛ هیچی بخور ! با تو نبودیم !
ایتا 👇
https://eitaa.com/ImamJomeParesar
سروش 👇
https://sapp.ir/ImamJomeParesar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
970325_خطبه های نماز عید سعید فطر-1.mp3
6.5M
🎙بشنوید| صوت کامل سخنرانی حضرت آیت الله خامنهای در مراسم نماز عید فطر. ۹۷/۳/۲۵
💢 لطفا مناظره زیر را که بسیار جذاب و منطقی و عاری از تعصب و لجاجت است ملاحظه فرمائید .
قبلا از طولانی بودن متن مناظره عذرخواه هستم. ⬇️
عصمت و حكمت امام صادق (ع)
قسمت اول🌹
مناظره علامه حسينبن عبدالصمد عاملی (پدر شيخ بهايی) با عالم سنی
حسينبن عبدالصمد عاملی ، پدر فاضل و دانشمند شيخ بهايی می گويد :
به شهر حلب وارد شدم ، يكي از علمای هوشمند حنفی كه در علوم و فنون ، فردی زبردست و در عين حال بی غل و غش بود ، مرا مهمان خود كرد ، سخن از تقليد به ميان آمد ، و همين سخن ، زيربنای مناظره من با او گرديد ، و آن مناظره به ترتيب زير صورت گرفت.
علامه عاملی : آيا از نظر شما (اهل تسنن) سخن صريحی از قرآن يا رسولخدا (ص) آمده كه تقليد و پيروی از ابوحنيفه (رئيس مذهب حنفی) را بر ما واجب كرده باشد؟
دانشمند حنفی : نه ، چنين سخن صريحی از قرآن يا رسولخدا (ص) در اين مورد نداريم.
علامه عاملی : آيا مسلمانان ، اجماع كردهاند كه ما از ابوحنيفه پيروی كنيم؟
دانشمند حنفی : نه چنين اتفاق رأی ، وجود ندارد.
علامه عاملی : پس به چه دليل تقليد از ابوحنيفه ، برای تو جايز شده است؟
دانشمند حنفی : ابوحنيفه مجتهد است و من مقلد ، و بر مقلد واجب است كه از يكی از مجتهدين تقليد نمايد.
علامه عاملی : نظر شما درباره جعفربن محمد معروف به امام صادق (ع) چيست؟
آيا او از مجتهدين بود؟
دانشمند حنفی : جعفربنمحمدالصادق(ع) ، در مرتبهای بالاتر از مقام اجتهاد قرار داشت ، و در علم و تقوا و نسب و مقام بالاتر از آن است كه توصيف شود ، بعضی از علمای ما ، نام چهارصد نفر از شاگردان او را برشمردهاند كه همه آنها از علمای برجسته و مجتهدين برازنده بودند ، كه يكی از آنها ، ابوحنيفه است.
علامه عاملی : همانا تو به مجتهد بودن و تقوای فوقالعاده امام صادق (ع) اعتراف نمودی ، ما شيعيان از همين امام صادق (ع) تقليد می كنيم ، بنابراين از كجا فهميدی كه ما در گمراهی هستيم و شما در راه هدايت می باشيد؟
با اينكه به عقيده ما امام صادق (ع) معصوم بود و خطا نمی كرد ، و حكم او همان حكم خداوند است ، و ما در اين مورد دلايل متقن و مدون داريم ، و او همانند ابوحنيفه بر اساس قياس و رأی و استحسان ، فتوا نمی داد ، و در مورد ابوحنيفه احتمال خطا در فتوا وجود دارد ، ولی درباره آنحضرت چنين احتمالی نيست.
فرضاً ما از مقام عصمت امام صادق (ع) صرفنظر كنيم ، و همانند شما بگوييم امام صادق (ع) مجتهد بود ، ولی ما دلايلی داريم كه بايد تنها از اين مجتهد (امام صادق (ع)) تقليد كرد ، نه از ابوحنيفه.
دانشمند حنفی : دلايل شما بر اين انحصار چيست؟
علامه عاملی : دلايل ما عبارت است از :
1ـ همه گروههای مسلمين به اتفاق رأی اعتراف دارند كه امام صادق (ع) در علم و تقوا و عدالت و مقام ، بر ديگران برتر بود ، به طوری كه من در هيچ كتابی از كتب تاريخ و اديان حديث ، كسي را نديدهام كه به امام صادق (ع) ايراد گرفته باشد ، و دشمنان شيعيانش با آن همه امكانات و سلطه و جمعيت زيادی كه دارند ، نتوانستهاند نسبت ناروايی به آن حضرت بدهند و اين يك امتيازی است كه او بر سايرين دارد.1
بنابراين چگونه رواست كه ما تقليد از آن آقا را كه همه علمای اسلام بر تفوق علمی و تقوايی او اعترف می كنند ، ترک كنيم ، و از كسی كه تقليد او آميخته با شك و ايراد است ، تقليد نماييم؟
با توجه به اينكه در مسأله تقليد و تبعيت ، عدم شك و ايراد ، بر اثبات عدالت مقدم است ، چنانكه اين موضوع در محل خود بحث و بررسی شده است.
يكی از ائمه حديث شما امام غزالی است كه كتابی به نام المنخول در انتقاد از ابوحنيفه نوشته است ، و هم چنين بعضی از فضلای شافعی كتابی به نام النكت الشريفه فی الرد علی ابی حنيفه نوشتهاند و....
بنابراين بدون ترديد ، تقليد از كسی كه همه در علم و تقوا و عدالت او اتفاق دارند واجب خواهد بود ، و به اجماع محققين عمل به فتوای مرجوح با بودن راجح (برتر) جايز نيست.
2ـ امام صادق (ع) به عقيده ما (شيعيان) از اهلبيت رسولخدا (ص) است ، كه به تصريح قرآن در آيه تطهير (33/احزاب) از هرگونه پليدی و انحراف ، پاك هستند ، چنانكه علامه لغوی ، ابنفارس صاحب كتاب معجم مقاييساللغة در كتاب خود به نام مجملاللغة تصريح نموده كه امام صادق (ع) از اهلبيت پيامبر (ص) است (با اينكه ابنفارس از علمای معروف اهلتسنن می باشد) و اين همان مقام عصمت است كه شيعه معتقد به عصمت امام صادق (ع) می باشد ، ولی در مورد ابوحنيفه ، اجماعی است كه او از اهلبيت پيامبر (ص) نيست ، بنابراين بر اساس تصريح قرآن ، بايد از افراد پاک و منزه از هر گونه خطا ، تقلید کرد ، تا موجب یقین به نجات و رستگاری شود.
ادامه دارد.....
قسمت دوم 🌹
دانشمند حنفی : ما قبول نداريم كه امام صادق (ع) از اهلبيت پيامبر (ص) باشد !
بلكه بر اساس احاديث ما ، اهلبيت (مشمول آيه تطهير) پنج نفر هستند (پيامبر ، علی ، فاطمه ، حسن و حسين ).
علامه عاملی : به فرض بپذيريم كه امام صادق (ع) از آن پنج تن نيست ، ولی حكم او ، در عصمت و وجوب پيروی ، همان حكم پنج تن(ع) است به سه دليل :
1) هر كس كه به عصمت پنج تن (ع) معتقد است ، عصمت امام صادق (ع) را نيز قبول دارد ، و هر كس كه عصمت پنج تن را قبول ندارد ، عصمت آن حضرت را نيز قبول ندارد ، و معصوم بودن پنج تن به تصريح قرآن ( آيه تطهير) ثابت شده است ، پس عصمت امام صادق (ع) نيز ثابت شده ، زيرا به اتفاق رأی علمای اسلام ، در عصمت ، فرقی بين امام صادق (ع) و پنج تن (ع) نيست ، و اعتقاد تنها به عصمت پنج تن ، نه امام صادق (ع) ، بر خلاف اجماع مسلمين است.
2) بين راويان و سيرهنويسان ، مشهور است كه امامصادق (ع) و پدرانش ، هيچگاه (برای تحصيل علم) به مجالس علما ، رفت و آمد نكردهاند ، و هرگز نقل نشده كه آنها در مجلس درس علما و نويسندگان اهل تسنن ، شركت نموده باشند ، بلكه همه نقل كردهاند كه امام صادق (ع) ، علم را از پدرش امام باقر (ع) و او از پدرش امام سجاد (ع) و او از پدرش امام حسين (ع) تحصيل نمودهاند ، و امام حسين (ع) به اجماع همه مسلمانان ، از اهلبيت پيامبر (ص) است ، در نتيجه سخن امامان معصوم و امام صادق (ع) از روی اجتهاد نيست ، از اينرو هيچكس از كوچك و بزرگ ، از آنها سؤال نكرد مگر اينكه آنها جواب دادند و در جواب نياز به مراجعه نداشتند ، و خود آن بزرگواران ، تصريح نمودهاند كه قول يكی از آنها ، همان قول پدران آنها است ، و قول پدران آنها همان قول رسولخدا (ص) است ، و اين مطلب در نزد ما بر اساس طرق صحيح ، ثابت شده است.
نتيجه اينكه : سخن امام صادق (ع) همان قول افراد مطهر و منزهی است كه بر اساس تصريح قرآن (در آيه تطهير) آنها از هر گونه پليدی ، پاك و پاكيزه می باشند.
3) از روايات صحيح و متعدد شما كه از طرق مختلف مورد قبول شما نقل شده ، حديث ثقلين است كه در عبارات مختلف كه همه بيانگر يک معنی است ، نقل شده كه پيامبر (ص) فرمود :
اني تارك فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدی : الثقلين : كتابالله و عترتی ، اهلبيتی ؛
همانا من در ميان شما دو يادگار می گذارم كه اگر به آن تمسک كنيد بعد از من هرگز گمراه نخواهيد شد، و آن دو يادگار ، دو چيز گرانقدر است :
1ـ كتاب خدا (قرآن)
2ـ عترت من كه همان اهلبيت من باشند. 2
اين حديث به روشنی می گويد : تمسک به قرآن و عترت پيامبر (ص) موجب رستگاری ، و دوری از گمراهی است ، و در ميان گروههای مسلمين ، تنها شيعيان به اين دو (قرآن و عترت) تمسک نمودهاند ، زيرا غير شيعه ، عترت پيامبر (ص) را مانند ساير مردم دانسته ، و به غير عترت ، تمسک نمودهاند.
حديث ثقلين نمی گويد : كه من در ميان شما قرآن و ابوحنيفه يا قرآن و شافعی را گذاردم ، بنابراين چگونه ممكن است راه نجات را در تمسك به غير عترت پيامبر (ص) تحصيل كرد؟!
و همين مطلب ، اقتضا می كند كه از كسانی مانند امام صادق (ع) تقليد كنيم كه ظن قوی داريم ، با تقليد او ، تمسک به عترت پيامبر (ص) نمودهايم ، و شكی نيست كه پيروی از امام صادق (ع) در مقايسه با ابوحنيفه و... برتری خواهد داشت.
پی نوشتها :
1. بايد توجه داشت ، امام صادق (ع) (متوفی 148 هق) برافرازنده پرچم فقه تشيع ، استاد ابوحنيفه (متوفی 150 هق) و مالكبنانس (متوفی 179 هق) دو استاد و رئيس دو مذهب اهل تسنن (حنفی و مالكی) بود ، بر همين اساس ، ابوحنيفه می گفت : لَو لاَ السَّنَتان لَهَلَکَ النُّعمان : اگر آن دو سال (شاگردی من در نزد امام صادق (ع)) نبود ، نعمان (ابوحنيفه) هلاك می شد.
و مالكبنانس می گفت : ما رأيت افقه من جعفربن محمد : هيچكس را فقيهتر از امام صادق (ع) نديدهام (فی سبيلالواحدهالاسلاميه ، ص 63 و 64).
2. اين حديث معروف از متواترات قطعی بوده و در كتب اهل تسنن و شيعه نقل شده است.
منبع : کتاب يک صد و يک مناظره ، محمد محمدی اشتهاردی ، ص285
پایان🌱
🔺بخشی از شعری که امروز در مراسم نماز #عیدفطر توسط #میثم_مطیعی قرائت شد
عید فطر آمده، باشیم به فکر فقرا
عید فطرآمده، «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا»
مردم ما دلشان صبر زلالی دارد
سفره کوچکشان نان حلالی دارد
همه هستند اگر نوبت ایثار شود
پای کارند اگر موسم پیکار شود
ای نشسته #صف_اول! صف ایثار آنجاست
آن سوی «نرده»... ببین... لذت دیدار آنجاست
نکند «نرده» میان تو و مردم باشد
دردِ دلها پسِ این فاصلهها گُم باشد
دوستان! صدق و صفای دهه شصت چه شد؟
راستی حال و هوای دهه شصت چه شد؟
آن مدیران جوانی که جهادی بودند
بیتکلّف، ز همین مردم عادی بودند
شور آن شعله مگویید که خاموش شده
« #اختلاس» آمده، « #اخلاص» فراموش شده
ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز
مانده بر شانه تو بار امانت برخیز
عَلم داد برافراز، که ملت هستند
دل به شاهینِ ترازوی #عدالت بستند
همتت قطع ید دانه دُرشتان باشد
وای اگر دزدی از این قافله آسان باشد
#صف_اول، صف خدمت، صف مردمداری
یک نفر نیست مخاطب، همه هستند آری
گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست
صف اول منشین، #بین_جماعت_جا_هست
سعی کن در سعه صدر شوی پیشقدم
#رهبری گفت که من نیز صف اولیام
گوش کن قصه پرغصه بیکاران را
شِکوه کارگران و کامیونداران را
چه شده ارز؟ که ماتاند همه تاجرها
نرخ مسکن چه شد؟ آه از دل مستأجرها
کاش آرام کنیم این نگرانیها را
سعی ما سد کند این موج #گرانیها را
معدن رنج، دل کارگران است هنوز
چشم مردم به عدالت، نگران است هنوز
میز را طعمه مکن ای که امیدی ست به تو
عید شد، آمدن عید مبارک بادت
وان مواعید که کردی، نرود از یادت
عید رسوا شدن دشمن پیمانشکن است
روز یکدل شدن و جشن خروش وطن است
شد عیان بر همه دنیا که چهل سال چرا
بود ورد لب ما، #مرگ_به_تو_آمریکا...
چند روزی به تو و عهد تو دادیم زمان
چند روزی محک تجربه آمد به میان
تا سیهروی شود هر که در او غش باشد
تا سیهروی شود هر که دُروغش باشد
هان! مپندار که پیمانشکنی آسان است
نقض این عهد میندیش که بیتاوان است
پنجه در پنجه مشو روبهکا! با شیران
آن که با آن طرفی، جان جهان است: ایران
یکشبه بر طمع خام شما پایان داد
موشک ما که در آفاق شما جولان داد
پشت گوشت بنویس این سخن، این سیلی را
که یکی گر بزنی، #میخوری_از_ما_ده_تا
قفل تعلیق به امید خدا میشکنیم
هرچه زنجیر کشیدی همه را میشکنیم
چرخه #هستهای از نو به تکاپو افتد
آب رفته همه باز آید و در جو افتد
دست تو رو شد و شرّت کم و ننگت افزون
پنجه از دستکش مخملیات زد بیرون
شرّ تو از سرمان کم شده حمداً لله
دشمنیهات مسلم شده حمداً لله
دولت ما شده هشیارتر، إنشاءالله
مجلس ما شده بیدارتر، إنشاءالله
دل به لبخند که بستیم؟ خدایا! توببخش
پای عهد که نشستیم؟ خدایا! توببخش
حیف از آن سعی و از آن آمدن و رفتنها
که شده با لگد بوالهوسی باد هوا
دشمن است او، چه سگ زرد و چه روباه سیاه
دشمن است او، چه #دموکرات و چه #جمهوریخواه
باید این تجربه در «مدرسه تدریس» شود
سند محکم بدعهدی ابلیس شود
دل به لبخند که بستیم، عدو غدار است
وقت اظهار «اَشداءُ علی الکُفار» است
پس اگر ذکر تبرای کسی گشته قضا
حال فریاد کند #مرگ_بر_آمریکا را...
گفته بودند که امضای فلان #تضمین است
نه فلان ماند و نه امضاش، حقیقت این است
زان هیاهو چه به جا مانده به غیر از اسمش
جسدی مانده ز #برجام و ز روح و جسمش
بوی فاسدشدنش نیز بلند است بلند
اُدکلنهای #اروپایی اگر بگذارند
اُدکلنهای اروپایی بیخاصیتی
که ندارند به جز گیج شدن منفعتی
این اروپا مگر آن نیست که در سعدآباد
بست پیمان و بلافاصله دادش بر باد؟
ترس و ترساندنِ از جنگ غلط بود غلط
ترس، دروازه به تحریم گشودهست فقط
مشکلی نیست که با همّت ما حل نشود
کارها کاش به برجام معطّل نشود
آنچه باعث شده تحریم شود طاقتسوز
اقتصادیست که وابسته به نفت است هنوز
نفت ما جوهر امضا شدن تحریم است
نفت ما خونِ دمادم به تن تحریم است
تکیه بر همت خود کن که فرج خواهد شد
ما برآنیم که تحریم، فلج خواهد شد
پشت سر لشکر فرعون و مقابل، دریاست
ذرهای ترس به دل راه مده، حق با ماست
نیل اگر هست عصا در کف موسا هم هست
مژده «إِنَّ مَعِیَ رَبِّی» آقا هم هست
باتوام ای سند جعلی باران دیده!
موریانهزده! طومارِ به هم پیچیده!
ای به هر جنگ جهان، نحسی نام تو دلیل
ننگ بادا به تو و #مرگ_به_تو_اسرائیل
از سوی کرب و بلا عازم راه قدسیم
روز پیکار همه عضو #سپاه قدسیم
قدس ای #قدس ! پی یاری تو از همه سو
میرسد لشکر پیروز "رِجالٌ صَدَقوا"
🍃🌺 عیدتون مبارک 🌺🍃
👉 @roshangarii 🌹