✧❁﷽❁✧
⏹ تأکید امام خامنه ای بر انجام مناظرات و مجادلات منطقی و مفید برای تحقق هدف تبلیغ
✍️ مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ ششم اردیبهشت سال 1372، با استناد به آیات شریفه الهی در زمینه تبلیغ فرمودند:
🔻«... سخن گفتن بر مبنای صحیح، عقلانی و متکی به مدارک متقن همان کلام حکیمانه است که در کنار آن بهره گرفتن از موعظه و مجادله منطقی و مفید هدف تبلیغ را محقق میسازد.»
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=19572
✅ جمع بندی:
1️⃣ بر اساس آیات قرآن مناظره و مجادله منطقی و مفید، در عرض کلام حکیمانه و موعظه، یکی از روش های تبلیغ دین است. خداوند در سوره نحل، آیه 125 می فرماید:
«ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَن...»
2️⃣ مخاطب این بیان رهبری یکی از مهم ترین نهادهای تبلیغ دین یعنی سازمان تبلیغات است. بسیار روشن است که قدر متیقن از تبلیغ با شیوه مناظره و مجادله منطقی، مسائل دینی و مذهبی است.
✅ مناسب است که و همه نهادهای فرهنگی و دینی، این دستور قرآنی _ که مورد تأکید رهبری است_ را در برنامه های خود داشته باشند.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
1️⃣ وحدت نامنضبط جمال الدین اسدآبادی
🔸وحدت و اتحاد جهان اسلامی و دوری از تنازع، یکی از مهم ترین دغدغه های مصلحین مسلمان بوده است. در این میان برخی از جریان های فکری، به دلیل تشخیص اشتباه از مصالح و مفاسد دنیای اسلام و مذهب شیعه، دچار عارضه وحدت نمایشی و خارج از چارچوب موازین شرعی شده اند.
♦️ یکی از موارد مهم وحدت نامنضبط، دیدگاه منسوب به سید جمال الدین اسدآبادی است:
« سيد جمال الدين اسدآبادي اصرار داشت كه ميرزاي شيرازي، ناصرالدين شاه را تكفير و سپس عزل نمايد. آيتالله سيد رضي شيرازي در اين خصوص چنين فرموده است:
اين داستان كه ميخواهم نقل كنم در هيچ كتابي نيست با سند ميگويم برايتان، آقا شيخ عبدالنبي نوري از شاگردان ميرزا بوده، من قضيه را از فرزند ايشان آقاي «آقا شيخ بهاءالدين» نقل ميكنم كه ايشان هم از پدرش نقل ميكند او گفت: پدرم گفت:
در آن سفري كه ميخواستم از سامراء به مكه بروم، آمدم به استانبول. از آنجا با كشتي رفتم در برگشتن هم آمدم به استانبول. سيد جمالالدين اسدآبادي از من درخواست ملاقات كرد و من هم قبول كردم. وقتي آمد گفت: من يك پيغامي به ميرزا دارم، تو كه شاگرد او هستي اين پيغام را برسان. به ميرزا بگو:
ناصرالدين شاه را تكفير و عزل كند. اين مرد فاسدي است. شيخ عبدالنبي در جواب گفته بود: اگر ناصرالدين شاه عزل شد چه كسي شاه ميشود؟
سيد جمال گفته بود: من، من!
گفتم تو را كي تأييد ميكند؟ گفت: سلطان عبدالحميد يعني امپراطوري آن روز ممالك اسلامي.
گفت: ما يكي دو ماه بحثمان بود خيلي حرف زديم و من با اين حرف سيد مخالفت كردم. ولي چون به سامراء آمدم رفتم خدمت ميرزا و پيام سيد جمال را گفتم. ميرزا رو به من كرده گفت: تو چي گفتي؟ گفتم: من مخالفت كردم و گفتم: اين كار درستي نيست.
گفت: شيخ عبدالنبي اگر روي موافقت نشان ميدادي و مخالفت نميكردي رابطه من با تو قطع ميشد، ميداني چه فسادي در پيش است اگر سلطان عبدالحميد بخواهد كسي را تأييد كند. آن وقت اوضاع ايران عوض ميشود. ما اگر ناصرالدين شاه را عزل و تكفير نميكنيم براي اين است كه تشيع باقي باشد، براي اينكه مملكت باقي بماند، مذهبي كه تمام كشورهاي اسلامي را گرفته است امپراطوري اسلامي است. اينجا را هم ميخواهند بگيرند، اين نابودي تشيع است.
👇👇
http://pajuhesh.irc.ir/product/note/show/id/31306
🔹بسیار روشن است که هر اتحاد و وحدتی به قیمت از بین رفتن و تضعیف تشیع باشد وحدتی غلط و بی انضباط است. دقت کنید در نظر میرزای شیرازی _ فقیه بزرگ و صاحب فتوای تحریم تنباکو _ حمایت از رژیم مستبد قاجاری در راستای حمایت از مذهب رسمی کشور بود.
⏹ در دیدگاه امام خامنه ای، وحدت، اتحاد و برادری دنیای اسلام وحدتی از موضع انفعال، استحاله مذهب و فرهنگ شیعه نیست بلکه؛ یکی از مهم ترین ارکان وحدت، در نظر گرفتن دست برتر جمهوری اسلامی، منطق قوی رکن امامت شیعه و قدرت استدلالی آن در تمام دوران های تاریخ است:
«... ما امروز منطق مان در دنیای اسلام قوی ترین منطق است. در این هیچ شک و شبههای نباید داشت. منطق شیعه، منطق امامت و ولایت در همهی دوران های تاریخ همین جور بوده، امروز هم همین جور است. قویترین منطق هاست؛ اما درعینحال ما با اینکه کمال اعتماد را به منطق خود، به روش خود، به منش خود داریم - امروز هم پرچم اسلام دست ملت ایران است - درعینحال همهی برادران دنیای اسلام را از هر مذهبی که هستند، به اتحاد و برادری دعوت می کنیم، نمی خواهیم اختلاف ایجاد شود. اثبات خود را با نفی دیگران نمی خواهیم بکنیم. این، بسیار نکتهی مهمی است...»
👇👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3414
✅ یکی از مهم ترین ارکان وحدت و اتحاد، لحاظ دست برتر مذهب تشیع و اندیشه امامت سیاسی در دنیای اسلام است. هر نوع حرکتی که حاکی از وادادگی، استحاله فکری و در نظر نگرفتن مصالح مذهب شیعه باشد، وحدت نمایشی بوده و مورد قبول نیست.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
«پیروان امامین انقلاب»
✧❁﷽❁✧ 1️⃣ وحدت نامنضبط جمال الدین اسدآبادی 🔸وحدت و اتحاد جهان اسلامی و دوری از تنازع، یکی از مهم ت
علاوه بر سند فوق درباره ماجرای سید جمال الدین اسد آبادی با میرزای شیرازی اعلی الله مقامه، به سند زیر هم مراجعه کنید.
👇👇
✍️ این سند هر چند به صراحت سند قبلی نیست ولی همراستا، موید و شاهد صدق سند قبلی است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✍️ علاوه بر دو سند فوق، بنا بر برخی گزارشات، آیة الله گلپایگانی و آیة الله مرعشی نجفی اعلی الله مقامهم نیز تصریح کرده اند که میرزای شیرازی اعلی الله مقامه از دیدار با سید جمال الدین اسدآبادی امتناع داشته است:
https://armanemahdaviyat.ir/?p=3744
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
✍️ حقایقی از وضعیت امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله در کلام امام خامنه ای:
1️⃣ تلخ ترین، سخت ترین ایام زندگی؛ مواجه با بزرگ ترین فتنه ها
«... به نظر من سختترین دورانهای زندگی امیرالمؤمنین در این سی سال بعد، بعد از رحلت پیغمبر شروع شد. سختترین دورانهای امیرالمؤمنین آن روزها بود. آن روزی که پیغمبر عزیز و بزرگوار بود و میرفتند در سایهی او مجاهدت میکردند، مبارزه میکردند که روزهای شیرینی بود. روزهای خوبی بود. روزهای تلخ، روزهای بعد از رحلت پیغمبر است که روزهایی است که گاهگاه قطعات فتنه، افق دیدها را آنچنان مُظلَم میکرد که قدم از قدم نمیتوانستند بردارند آن کسانی که میخواستند درست قدم بردارند.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20689
2️⃣ همکاری با غاصبان حق امامت و ولایت به دلیل حفظ مصالح اسلام
«... یک بُعد دیگر این است که توجه داشته باشیم امیرالمؤمنین با این موقعیت، با این وضوحِ معنای امامت آن بزرگوار که منصوب پیغمبر و منصوب الهی است، آن وقتی که ملاحظه کرد و دید که جامعهی اسلامی آسیبپذیر است و اگر او بخواهد دنبالهی این حق را بگیرد و مطالبه کند، ممکن است اسلام به خطر بیفتد، کنار نشست. این هم یک مسئلهی مهمی است. نه فقط کنار نشست - یعنی ادعا را مطرح نکرد که اختلاف و شق عصای مسلمین نشود - بلکه همکاری کرد با کسانی که به نظر امیرالمؤمنین صاحبان منصب حق نبودند - که بر جامعهی اسلامی حکومت میکردند - چون دید که امروز اسلام به این احتیاج دارد؛ فداکاری. این هم یک درس دیگر است برای ما. این هم درس غدیر است، درس علوی است».
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3414
✅ ایام بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله، برای امیرالمؤمنین علیه السلام تلخ ترین، سخت ترین ایام بود!
آن امام در اوج فتنه ها، سختی ها و ظلم ها، در شرایطی که واضح ترین حق او یعنی «امامت» غصب شده بود، با سران غاصب و فتنه گر، برای رعایت مصالح بالاتر اسلام همکاری کرد! این اوج فداکاری و عظمت آن امام مظلوم است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
✍️ یکی از توصیه های امام خامنه ای تحلیل و بررسی جریانی حوادث و اتفاقات است. در این میان تحلیل جریانی ما نشان می دهد عمده خواسته های عبدالحمید و انتقادات او علیه نظام اسلامی موارد زیر است:
🔻انتقاد از حماسه اربعین حسینی و مشارکت ج ا در آن.
🔻تضعیف انتخابات اعم از انتخابات مجلس، ریاست جمهوری یا خبرگان.
🔻حمله به اعتقادات شیعان درباره زیارت، توسل، کمک گرفتن از اولیای الهی.
🔻تضعیف شورای نگهبان؛ مهم ترین نهاد حفظ اسلامیت ج ا .
🔻تضعیف و بی فایده معرفی کردن قدرت موشکی ج ا .
🔻قاتل و ظالم معرفی کردن سپاه و بسیج.
🔻انتقاد از حضور منطقه ای ایران برای مقابله با داعش و جریان های تکفیری.
🔻سفیهانه تلقی کردن سیاست مقاومت نظام در برابر آمریکای جنایتکار.
🔻حمله به سیاست فرزندآوری ج ا در کنار تبلیغ بی حد و حصر فرزند آوری در مناطق اهل سنت.
🔻جاهل معرفی کردن رهبری و مقایسه ضمنی او با یزید.
🔻تضعیف فرهنگ عزاداری و گریه بر امام حسین علیه السلام.
🔻رتوش دشمنان خونخوار ج ا همانند اسرائیل، آمریکا، طالبان.
🔻تاکید بیش از حد و غلو در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم.
✅ بسیار روشن است که اهداف این خواسته ها و انتقادات را می توان در موارد زیر جستجو کرد:
🔸 القای ناامیدی و یاس به آحاد جامعه در مقابل سیاست امید آفرینی.
🔸تضعیف عناصر قدرت ایران با هدف القای شکست نظام در تحقق اهداف کلیدی.
🔸حمله به عقاید میلیون ها مسلمان شیعه و اهل سنت با هدف ایجاد گسست اجتماعی در بین صفوف ملت.
🔸فشار علیه ارگان های تصمیم ساز با هدف سهم خواهی سیاسی و اقتصادی.
⏹ در تعجب هستیم چرا برخی هنوز عمق فاجعه و خطر را درک نکرداند و دم از مظلوم بودن این جریان می زنند؟ آیا شناخت صحیح میدان و لطمات جریان مسجد مکی، به منافع آنها آسیب وارد می کند؟
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
2️⃣ وحدت بی انضباط: وحدتی خارج از چارچوب فقه جواهری
✍️اخیرا مجموعه #شعوبا _ از مجموعه های مرتبط با کنشگران وحدت شیعه و اهل سنت_ مباحثی در ارتباط با جایگاه فقه مقاصدی با شیخ حیدر حبّ الله(http://www.shouba.ir) مطرح کرده است.
هدف طرح این مسائل، فهم مبانی فقهی و دینی، با سازکار فقه مقاصدی است. کارشناس محترم، یکی از نتایج این رویکرد را جواز استفاده از قیاس مرفوض بین فقهای شیعه، در استنباط فقهی دانسته است. استاد حب الله می گوید:
«... به نظر بنده اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود آفاق جدیدی جلوی ما گشوده میشود. به همین دلیل شاید یکی از اسباب اساسی که سخت است نظریه مقاصد در فضای شیعی احیا بشود، دیدگاه شیعه در قضیه قیاس است».
✍️ این در حالی است که آیة الله فاضل لنکرانی _ از اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه_ درباره تهدید رویکرد «مقاصد الشریعه» به فقه می گوید:
«... امروز #بزرگترین_خطری که حوزههای شیعه را تهدید میکند «مقاصد الشریعه» است.
مقاصد الشریعه امروز دست اهلسنت را از قرآن خالی میکند. چون وقتی پای مقاصد به کار آمد همه آیات قرآن و همه روایات و متون، طریق میشوند. چون میگویند آنچه موضوعیت دارد، غایت این آیات وروایات است. پس باید سراغ غایت برویم و آن را اخذ کنیم، لذا به این مساله اهمیت بدهید.
من چند سالی مقید بودم در نمایشگاه بین المللی کتاب شرکت کنم، هر سال میدیدم که از انتشارات کشورهای عربی و ناشرین عرب کتابهای زیادی راجع به مقاصد الشریعه عرضه میشود. ما آنها را برای کتابخانه مرکز فقهی قم خریداری میکردیم، شاید الان بیش از صد عنوان کتاب در مقاصد الشریعه داشته باشیم.
در سفری که به نجف اشرف داشتم خدمت آقای سیستانی عرض کردم چه فکری برای مقاصد الشریعه فرمودهاید؟ بعد عرض کردم که زشت نیست این همه کتاب از طرف اهل سنت در مورد مقاصد الشریعه نوشته میشود و به حوزههای شیعه میآید، اما تا به حال یک نقد راجع به اینها نوشته نشده است؟! فرمودند باید دنبال شود.
یکی ازدغدغههای اصلی من الآن همین مقاصد الشریعه است که باید به آن توجه شود.»
https://fazellankarani.com/persian/news/25154/
✅ جمع بندی:
🔹ورود بی ضابطه و خارج از چارچوب فقه جواهری به مقاصد الشریعة و بومی سازی آن در بحث وحدت شیعه و اهل سنت، انحرافی بسیار بزرگ خواهد بود که یکی از نتایج آن استحاله فکری تشیع است.
🔻بر دوستان و برادران عزیز که در این عرصه فعالیت می کنند، لازم است که نقد های بزرگان و فقهای انقلابی حوزه را در نظر داشته باشند تا گرفتار انحراف و تفسیر به رأی در بحث وحدت و حدود و ثغور آن نشوند.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
⏹ بازخوانی سیاست های کلان امام خامنه ای در تبلیغ و بیان معارف اهل بیت(ع)
✍️ یکی از مهم ترین ضرورت های تبلیغ، فهم صحیح سیاست های کلان و اساسی مقام معظم رهبری_ به عنوان فقیه ایستاده بر قله و دیدبان بیدار تشیع_ است. بر این اساس در سلسه پست هایی سعی در تبیین مبانی کلیدی و توصیه های اساسی ایشان داریم.
✍️ بيانات بسیار مهم و کلیدی امام خامنه ای در ديدار اعضاي شوراي عالي مجمع جهاني اهلبيت(ع) در تاریخ 4 مهر 1370 حاکی بخشی از مهم ترین سیاست های معظم له درباره تبلیغ و تبیین معارف اهل بیت (ع) و مقابله با دشمنان شیعه است که در محور های زیر بیان می گردد:
1️⃣ سیاست اول: تاکید بر مظلوم بودن اهل بیت(ع)
«... دربارهى اهلبيت(ع) هم مطلبى نمىگويم؛ جز اينكه عرض بكنم اين بزرگواران همواره مظلوم بودند - «و لم نزل اهل البيت مظلومين» - و همچنان مظلوم هستند؛ به خاطر اينكه براى بسيارى از مسلمين، معارفشان شناخته نيست و راهشان مشخص نمىباشد. اين مسؤوليت به عهدهى ماست كه هرچه مىتوانيم، در جهت معرفى اهلبيت و روشن كردن راه آنها و متشكل كردن پيروان آنها و هدايت بچههاى شيعى به سمت اهداف اهلبيت تلاش كنيم. ما خواستيم كه اين مجمع جهانى اهلبيت (ع) در اين طريق كار يك مركز را بكند ...»
https://www.leader.ir/fa/speech/572/
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
2️⃣ سیاست دوم: تاکید بر ترویج معارف اهل بیت (ع) متناسب با شرایط زمان
«... مطلب دوم، مسألهى محتوايى است. ما براى اعلاى كلمهى اهلبيت بايد كارهايى انجام بدهيم؛ اولاً بايد خود اهلبيت را معرفى بكنيم، ثانياً در جهت ترويج افكار آنها بكوشيم. آيا امروز در جهان اسلام كتابهايى دربارهى اهلبيت(ع) وجود دارد كه باب اين زمان باشد و با زبان مناسب نوشته شده باشد، يا نه؟ البته بيشتر تصور من اين است كه ما به طور كامل نداريم. حالا شايد بعضى از گوشه و كنارها چيزهايى باشد. اگر هست، ما اينها را براى دانشجويان، براى جوانان به طور عام، براى روحانيون، براى عامهى مردم، براى كسانى كه تحت تأثير تبليغات قرار گرفتند، پخش و منتشر كنيم و در اختيار بگذاريم. هم در باب معرفى شخصيت اهلبيت(ع) بايد كتابها و نوشتهها منتشر شود و كار فرهنگى وسيعى انجام بگيرد، و هم در باب آراء و افكار و معارفى كه در زمينهى مسائل اسلامى - يعنى در اصول اسلامى و در عقليات اسلامى و ساير معارف - از آنها رسيده است...»
3️⃣ سیاست سوم: تبیین حجیت ولایت اهل بیت (ع) با الگوگیری از علمایی مثل علامه شرف الدین و تاکید بر رهنمود کلیدی «بالاخره سخن تشيع بايستى ارائه بشود»:
«... مسألهى ديگر هم مسألهى حجت اهلبيت و ولايتشان است؛ همين كارى كه مرحوم سيّد شرفالدين (رضواناللَّه تعالى عليه) با آن وسعت نظر و با آن قدرت انجام داده، و قبل از ايشان، مرحوم ميرحامد حسين و ديگران اين كارهاى مهم را انجام دادند. اين كار بايستى به زبان امروز و مناسب با امروز و بدون دعوا و بدون درگيرى انجام بگيرد. بالاخره سخن تشيع بايستى ارائه بشود؛ ديگران دارند اين كار را مىكنند...»
https://www.leader.ir/fa/speech/572/
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341