❁﷽❁
✍️ تبیین دقیق ماهیت «وحدت اسلامی» در مبانی فکری و سیاسی امام خامنه ای
🔸 یکی از مهم ترین مبانی امام خامنه ای در تبیین مفهوم وحدت اسلامی «پذیرش اختلاف در اصول اعتقادی و فقهی» از یک سو و «دور کردن اختلاف منجر به تفرقه، تنازع، اهانت و دشمنی در زندگی مسالمت آمیز شیعه و اهل سنت» از سوی دیگر است. ایشان در تبیین این امر می فرماید:
✍️ «ما اسم وحدت اسلامی را خیلی میآوریم و همه دم از وحدت اسلامی میزنیم؛ همه دم از برادری اسلامی میزنیم؛ در عمل هم مجموعهای از زبدگان دنیای اسلام، حقیقتاً احساس برادری میکنند ... دشمنان بذر اختلاف را در بین امت اسلامی میپاشند و سیاسیون ناخالص، تعصبهای غلط، ندیدن آفاق بلند دنیای اسلام و محدود شدن در ظرفهای کوچک، زمینه رشد این تعصب هاست
مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی - هر فرقهای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت - میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی میتواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «ولاتنازعوا فتفشلوا». تنازع نباشد، اختلاف نباشد.
... هم عالم شیعه، هم عالم سنی، باید این را بفهمند؛ این را درک کنند. بدیهی است دو تا مذهب در برخی از اصول، در برخی از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیاری هم با هم اتحاد دارند. اما اختلاف به معنای دشمنی نیست.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20574
✅ جمع بندی:
1️⃣ مراد از وحدت اسلامی در دیدگاه امام خامنه ای، وحدت اعتقادی و فقهی به معنی یکی شدن همه اصول اعتقادی و فقهی مذاهب اسلامی نیست. بلکه وحدت اسلامی هم زیستی مسالمت آمیز است. اختلافات کلامی و فقهی نباید باعث ایجاد درگیری و تنازع و دشمنی در عرصه زندگی و سیاست کشورهای اسلامی گردد.
2️⃣ بسیار روشن است که تبیین حقایق تاریخی، دفاع قاطع از اصول عقایدی و فقهی شیعه، مناظره، مذاکره، گفتمان مذهبی و مراودات علمی [البته بدون توهین، اهانت و تمسخر مقدسات طرف مقابل که منجر به ایجاد درگیری، دشمنی و تنازع میان شیعه و اهل سنت شود] هیچ تعارضی با وحدت اسلامی ندارد و این امر سیره و روش علما و فقهای بزرگ شیعه از شیخ مفید تا امام خمینی بوده است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
❁﷽❁
✍️ مطلوب بودن تبلیغ تشیع کشور و تبلیغ مکتب حقه جعفری در اندیشه امام خامنه ای
🔹 بیانات امام خامنه ای در جمع مردم اردبیل در تاریخ ۱۳۷۹/۰۵/۰۳ به تجلیل و تاکید بر شیعه سازی و یکپارچه کردن مذهب شیعه در ایران توسط صفویه و با تلاش های بسیار علامه حلی، علامه مجلسی و دیگر علما اختصاص دارد:
« در تاریخ گذشته، در دوران طلوع صفویّه، سرزمین اردبیل توانست دو خدمت بزرگ به این کشور بکند. اوّل این که توانست از کشوری که بخشهای آن از هم جدا و با هم در حال اختلاف و درگیری بودند، یک کشور متّحد، بزرگ و مقتدر، بهوجود آورد. قبل از طلوع صفویّه و بعد از دوران سلجوقیان، ایران کشوری بود که هر بخشی از آن آهنگ جداگانهای مینواخت و از عزّت و عظمت ایران در آن دورانها خبری نبود. این عزّت را صفویّه دادند. و صفویّه از اردبیل طلوع کردند و خاندان عرفای مجاهد و مبارز - یعنی اولاد شیخ صفیالدّین اردبیلی - توانستند این زمینه را به وجود آورند، تا فرزندان آنها ایران را به همه عالمیان در دنیای آن روز، متّحد، مقتدر، عزیز، سربلند و پیشرفته معرفی کنند.
خدمت دوم، عاملی بود که در واقع پشتیبانی معنوىِ عامل اوّل محسوب میشود؛ یعنی احیای مذهب شیعه، مذهب اهلبیت و ارادت به خاندان پیامبر. مردم - همین مردم شجاع، همین عشایر غیور - از این سرزمین با نام امیرالمؤمنین، با نام امام حسین، با نام شهدای کربلا، با نام ائمه معصومین علیهمالسّلام توانستند بروند و نام خدا، یاد اهلبیت و آئین مقدس اسلام و فقه متین جعفری را در سرتاسر این کشور، مستقر کنند و کشوری یکپارچه، محکم و مقتدر بهوجود آورند.
این اقتداری بود که از معنویت، از دین و از تعالیم اهل بیت بهوجود آمد. بزرگانی که در این مدت - در طول چند قرن - در اردبیل پرورش پیدا کردهاند، همه همین خط مستقیم را نشان میدهند. خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آنگونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کردهاند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی - علمای فقیه و درعینحال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانههای شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور بهوجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزههای علمیه، رایج کنند.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3017
✅ جمع بندی:
1️⃣ تلاش صفویه برای یکپارچه کردن کشور و گسترش تشیع و تفکر اهل بیت علیهم السلام، باعث عزت کشور شد پس قابل تقدیر و الگوگیری است.
2️⃣ تبلیغ تشیع به عنوان یک خط و جریان مقدس تاریخی، توسط حکومت ها با همراهی و همکاری علمایی مثل علامه مجلسی با حکومت صفویه و علامه حلی با «شاه خدا بنده» و ... از مهم ترین نقاط مثبت و برجسته تاریخ ایران است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
❁﷽❁
🔶 تبیین صحیح ارتباط اصل دین با ولایت سیاسی امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر در اندیشه امام خامنه ای و فقهای بزرگ شیعه
✍️ بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر در تاریخ ۱۳۸۷/۰۹/۲۷ اختصاص به حقایق مرتبط با اهمیت واقعه غدیر ، تبیین دلالت آن، تبیین وحدت اصل دین با ولایت سیاسی امیرالمومنین و دشمنی هایی که با این واقعه عظیم صورت گرفته است، اختصاص دارد:
«... دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود، شاهد یک امر بسیار مهمی بودند و آن اعلام جانشینی امیرالمؤمنین بود. قضیهی حادثهی غدیر را فقط شیعه نقل نکردند، محدثین اهل سنت و بزرگان اهل سنت هم بسیاری این حادثه را نقل کردند، ولی فهم آنها از مسئله گاهی متفاوت است؛ اما اصل این حادثه در بین مسلمین جزو مسلّمات محسوب میشود. این حادثه که تعیین جانشین برای پیغمبر در ماههای آخر زندگی ایشان - تقریباً هفتاد روز به پایان زندگی پیغمبر - بود، رخ داده است و در حقیقتِ خود، نشاندهندهی اهمیت مسئلهی حکومت و سیاست و ولایت امر امت اسلامی از نظر اسلام است. اینکه امام بزرگوار ما و پیش از ایشان بسیاری از بزرگان فقها بر روی مسئلهی وحدت دین و سیاست و اهمیت مسئلهی حکومت در دین تکیه میکردند، ریشهاش در تعالیم اسلام و از جمله در درس بزرگ غدیر است ... .
« ... آنچه که ما امروز باید به آن توجه کنیم، این است که شیعه این عقیده را برای خود مثل جان عزیزی در طول قرنهای متمادی حفظ کرده است؛ با وجود دشمنی هایی که شده است - که این دشمنیها را کم و بیش همه میدانند؛ چقدر ظلم کردند، چقدر فشار آوردند، چقدر اختناق ایجاد کردند - شیعه این عقیده را حفظ کرد؛ معارف تشیع را گسترش داد؛ فقه شیعه، کلام شیعه، فلسفهی شیعه، علوم گوناگون شیعه، تمدن شیعی، فکر راقی شیعیان، بزرگان شیعه و برجستگان شیعه در تاریخ اسلام درخشان است...».
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=5025
✅ جمع بندی:
🔻دلالت حدیث غدیر بر ولایت سیاسی امیرالمومنین علیه السلام نزد همه علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت از مسلمات است.
🔻وحدت دین با مسائل سیاسی اسلام [نفی جدایی دین از سیاست و نفی سکولاریسم] ریشه در واقعه غدیر دارد.
🔻واقعه غدیر و اعلام جانشینی امیرالمومنین علیه السلام ریشه تمام عقاید، فقه، کلام و ... شیعه است.
🔻با ولایت سیاسی شکل گرفته برای امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر دشمنی ها، ظلم ها، فشارها و اختناق های زیادی از سوی مخالفین صورت گرفته است.
🔻ولایت سیاسی حضرت علی علیه السلام همانند جان، برای شیعه اهمیت دارد و آن را حفظ کرده و خواهد کرد.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341