❁﷽❁
✍️ تبیین دقیق ماهیت «وحدت اسلامی» در مبانی فکری و سیاسی امام خامنه ای
🔸 یکی از مهم ترین مبانی امام خامنه ای در تبیین مفهوم وحدت اسلامی «پذیرش اختلاف در اصول اعتقادی و فقهی» از یک سو و «دور کردن اختلاف منجر به تفرقه، تنازع، اهانت و دشمنی در زندگی مسالمت آمیز شیعه و اهل سنت» از سوی دیگر است. ایشان در تبیین این امر می فرماید:
✍️ «ما اسم وحدت اسلامی را خیلی میآوریم و همه دم از وحدت اسلامی میزنیم؛ همه دم از برادری اسلامی میزنیم؛ در عمل هم مجموعهای از زبدگان دنیای اسلام، حقیقتاً احساس برادری میکنند ... دشمنان بذر اختلاف را در بین امت اسلامی میپاشند و سیاسیون ناخالص، تعصبهای غلط، ندیدن آفاق بلند دنیای اسلام و محدود شدن در ظرفهای کوچک، زمینه رشد این تعصب هاست
مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی - هر فرقهای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت - میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی میتواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «ولاتنازعوا فتفشلوا». تنازع نباشد، اختلاف نباشد.
... هم عالم شیعه، هم عالم سنی، باید این را بفهمند؛ این را درک کنند. بدیهی است دو تا مذهب در برخی از اصول، در برخی از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیاری هم با هم اتحاد دارند. اما اختلاف به معنای دشمنی نیست.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20574
✅ جمع بندی:
1️⃣ مراد از وحدت اسلامی در دیدگاه امام خامنه ای، وحدت اعتقادی و فقهی به معنی یکی شدن همه اصول اعتقادی و فقهی مذاهب اسلامی نیست. بلکه وحدت اسلامی هم زیستی مسالمت آمیز است. اختلافات کلامی و فقهی نباید باعث ایجاد درگیری و تنازع و دشمنی در عرصه زندگی و سیاست کشورهای اسلامی گردد.
2️⃣ بسیار روشن است که تبیین حقایق تاریخی، دفاع قاطع از اصول عقایدی و فقهی شیعه، مناظره، مذاکره، گفتمان مذهبی و مراودات علمی [البته بدون توهین، اهانت و تمسخر مقدسات طرف مقابل که منجر به ایجاد درگیری، دشمنی و تنازع میان شیعه و اهل سنت شود] هیچ تعارضی با وحدت اسلامی ندارد و این امر سیره و روش علما و فقهای بزرگ شیعه از شیخ مفید تا امام خمینی بوده است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
❁﷽❁
✍️ مطلوب بودن تبلیغ تشیع کشور و تبلیغ مکتب حقه جعفری در اندیشه امام خامنه ای
🔹 بیانات امام خامنه ای در جمع مردم اردبیل در تاریخ ۱۳۷۹/۰۵/۰۳ به تجلیل و تاکید بر شیعه سازی و یکپارچه کردن مذهب شیعه در ایران توسط صفویه و با تلاش های بسیار علامه حلی، علامه مجلسی و دیگر علما اختصاص دارد:
« در تاریخ گذشته، در دوران طلوع صفویّه، سرزمین اردبیل توانست دو خدمت بزرگ به این کشور بکند. اوّل این که توانست از کشوری که بخشهای آن از هم جدا و با هم در حال اختلاف و درگیری بودند، یک کشور متّحد، بزرگ و مقتدر، بهوجود آورد. قبل از طلوع صفویّه و بعد از دوران سلجوقیان، ایران کشوری بود که هر بخشی از آن آهنگ جداگانهای مینواخت و از عزّت و عظمت ایران در آن دورانها خبری نبود. این عزّت را صفویّه دادند. و صفویّه از اردبیل طلوع کردند و خاندان عرفای مجاهد و مبارز - یعنی اولاد شیخ صفیالدّین اردبیلی - توانستند این زمینه را به وجود آورند، تا فرزندان آنها ایران را به همه عالمیان در دنیای آن روز، متّحد، مقتدر، عزیز، سربلند و پیشرفته معرفی کنند.
خدمت دوم، عاملی بود که در واقع پشتیبانی معنوىِ عامل اوّل محسوب میشود؛ یعنی احیای مذهب شیعه، مذهب اهلبیت و ارادت به خاندان پیامبر. مردم - همین مردم شجاع، همین عشایر غیور - از این سرزمین با نام امیرالمؤمنین، با نام امام حسین، با نام شهدای کربلا، با نام ائمه معصومین علیهمالسّلام توانستند بروند و نام خدا، یاد اهلبیت و آئین مقدس اسلام و فقه متین جعفری را در سرتاسر این کشور، مستقر کنند و کشوری یکپارچه، محکم و مقتدر بهوجود آورند.
این اقتداری بود که از معنویت، از دین و از تعالیم اهل بیت بهوجود آمد. بزرگانی که در این مدت - در طول چند قرن - در اردبیل پرورش پیدا کردهاند، همه همین خط مستقیم را نشان میدهند. خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آنگونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کردهاند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی - علمای فقیه و درعینحال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانههای شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور بهوجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزههای علمیه، رایج کنند.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3017
✅ جمع بندی:
1️⃣ تلاش صفویه برای یکپارچه کردن کشور و گسترش تشیع و تفکر اهل بیت علیهم السلام، باعث عزت کشور شد پس قابل تقدیر و الگوگیری است.
2️⃣ تبلیغ تشیع به عنوان یک خط و جریان مقدس تاریخی، توسط حکومت ها با همراهی و همکاری علمایی مثل علامه مجلسی با حکومت صفویه و علامه حلی با «شاه خدا بنده» و ... از مهم ترین نقاط مثبت و برجسته تاریخ ایران است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
❁﷽❁
🔶 تبیین صحیح ارتباط اصل دین با ولایت سیاسی امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر در اندیشه امام خامنه ای و فقهای بزرگ شیعه
✍️ بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر در تاریخ ۱۳۸۷/۰۹/۲۷ اختصاص به حقایق مرتبط با اهمیت واقعه غدیر ، تبیین دلالت آن، تبیین وحدت اصل دین با ولایت سیاسی امیرالمومنین و دشمنی هایی که با این واقعه عظیم صورت گرفته است، اختصاص دارد:
«... دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود، شاهد یک امر بسیار مهمی بودند و آن اعلام جانشینی امیرالمؤمنین بود. قضیهی حادثهی غدیر را فقط شیعه نقل نکردند، محدثین اهل سنت و بزرگان اهل سنت هم بسیاری این حادثه را نقل کردند، ولی فهم آنها از مسئله گاهی متفاوت است؛ اما اصل این حادثه در بین مسلمین جزو مسلّمات محسوب میشود. این حادثه که تعیین جانشین برای پیغمبر در ماههای آخر زندگی ایشان - تقریباً هفتاد روز به پایان زندگی پیغمبر - بود، رخ داده است و در حقیقتِ خود، نشاندهندهی اهمیت مسئلهی حکومت و سیاست و ولایت امر امت اسلامی از نظر اسلام است. اینکه امام بزرگوار ما و پیش از ایشان بسیاری از بزرگان فقها بر روی مسئلهی وحدت دین و سیاست و اهمیت مسئلهی حکومت در دین تکیه میکردند، ریشهاش در تعالیم اسلام و از جمله در درس بزرگ غدیر است ... .
« ... آنچه که ما امروز باید به آن توجه کنیم، این است که شیعه این عقیده را برای خود مثل جان عزیزی در طول قرنهای متمادی حفظ کرده است؛ با وجود دشمنی هایی که شده است - که این دشمنیها را کم و بیش همه میدانند؛ چقدر ظلم کردند، چقدر فشار آوردند، چقدر اختناق ایجاد کردند - شیعه این عقیده را حفظ کرد؛ معارف تشیع را گسترش داد؛ فقه شیعه، کلام شیعه، فلسفهی شیعه، علوم گوناگون شیعه، تمدن شیعی، فکر راقی شیعیان، بزرگان شیعه و برجستگان شیعه در تاریخ اسلام درخشان است...».
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=5025
✅ جمع بندی:
🔻دلالت حدیث غدیر بر ولایت سیاسی امیرالمومنین علیه السلام نزد همه علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت از مسلمات است.
🔻وحدت دین با مسائل سیاسی اسلام [نفی جدایی دین از سیاست و نفی سکولاریسم] ریشه در واقعه غدیر دارد.
🔻واقعه غدیر و اعلام جانشینی امیرالمومنین علیه السلام ریشه تمام عقاید، فقه، کلام و ... شیعه است.
🔻با ولایت سیاسی شکل گرفته برای امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر دشمنی ها، ظلم ها، فشارها و اختناق های زیادی از سوی مخالفین صورت گرفته است.
🔻ولایت سیاسی حضرت علی علیه السلام همانند جان، برای شیعه اهمیت دارد و آن را حفظ کرده و خواهد کرد.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
⏹ تبیین دیدگاه امام خامنه ای درباره «زیارت اربعین»
✍️ نگاهی به رویکرد امام خامنه ای درباره «زیارت اربعین»، نشانگر حقایق بسیار کلیدی برای مذهب شیعه در این باره است. از دیدگاه این فقیه بزرگ، زیارت اربعین تعیین میعاد #شیعیان در سرزمین کربلا است. ایشان در تاریخ ۱۳۵۲/۱۲/۲۴ می فرماید:
«...#شیعه یک جمع متفرّقى بود؛ یک جامعهاى بود که در یک جا و در یک مکان زندگى نمیکرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند -اطراف و اکناف بلاد- امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانههاى تسبیح، یک رشته و یک نخ، همهى اینها را به هم وصل میکرد. آن رشته چه بود؟ رشتهى اطاعت و فرمانبَرى از مرکزیّت #تشیّع، از رهبرى عالى #تشیّع یعنى امام؛ همهى این رشتهها به آنجا متّصل میشد؛ قلبى بود که به همهى اعضا فرمان میداد؛ و به این ترتیب، #تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود.
ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، امّا بودند کسانى که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمانبَرى آنها بهحساب، فریاد زدنشان از روى دستور، سکوتشان برطبق نقشه، همه چیزشان با حساب. فقط یک عیبى کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر و #شیعیان یک منطقه، البتّه یکدیگر را میدیدند، امّا یک کنگرهى جهانى لازم بود براى #شیعیانِ روزگار ائمّه (علیهمالسّلام). این کنگرهى جهانى را معیّن کردند، وقتش را هم معیّن کردند؛ گفتند در این موعدِ معیّن، در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جاى شرکت، سرزمین کربلا است؛ چون #روح_شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است؛ در کالبد #شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ #شیعه هرجا که هست دنبالهروِ عاشوراى حسین است. این است که مىبینیم همه جا این تپشهایى که در #شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک ناشى است؛ اینها شعلههایى بوده که از آن روح مقدّس و پاک و از آن تربت عالىمقدار سرکشیده؛ به جانها و روحها زده؛ انسانها را به گلولههاى داغى تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.»
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=11158
✅ جمع بندی:
🔸محور اصلی حماسه بزرگ اربعین، شیعه و مذهب تشیع است. «زیارت اربعین» کنگره جهانی آشنائی شیعیان با یکدیگر است. هر نوع حرکت و تحلیل دیگر _ از سوی برخی کنشگران وحدت_ که بخواهد هویت شیعی اربعین را کم رنگ کند، خیانت به تشیع است.
🔻مذهب تشیع، یک مذهب دارای ساختار و تشکیلات منظم است که تمام سیاست های هوشمندانه آن، توسط «امام» تنظیم می شود.
♦️«اربعین» و روح عاشورائی آن، قدرت نرم مذهب شیعه است. شیعیان با الگوگیری از امام حسین علیه السلام، هر کدام گلوله ای داغ بر سینه دشمنان می شوند.
🔹هر نوع تشکیک و تضعیف اربعین، حمله به قلب تپنده شیعه است. بدین خاطر، ما دشمنی ها با اربعین را، حمله به قلب شیعه قلمداد می کنیم.
🔶 دفاع از زیارت اربعین و تقویت آن، تقویت هویت شیعه و امتداد قیام عاشورای امام حسین علیه السلام است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
⏺ «تثبیت هویت مستقل مکتب شیعه» و «مرزبانی عقاید تشیع» توسط شیخ مفید با روش #مجادله و #مناظره با تمامی مذاهب، مکاتب و نحله های کلامی دیگر
🔶متن ذیل بخشی از پیام حضرت آیتالله خامنهای دامظله به کنگره هزاره شیخ مفید است که در تاریخ ۱۳۷۲/۰۱/۲۸ صادر شده است:
✍️ «... در یگانه بودن او همین بس که ابنندیم (م ۳۸۰) وی را در سنین پیش از ۴۴ سالگی اش سر آمد همهی شیعه در فقه و کلام و حدیث معرفی میکند. و ذهبی که در تاریخ الاسلام با لحنی کینه آلود و دور از انصاف از وی سخن گفته، در عین حال از ابن ابی طی، دربارهی او نقل میکند که: او در همهی علوم، یگانه بود: در اصولین، در فقه، در اخبار و معرفت رجال، در قرآن و تفسیر، در نحو و شعر ... در همهی این علوم وی سر آمد همگان بود 👈و با پیروان هر عقیدهیی #مناظره میکرد...»
«... کار وسیع تر و مهم تر مفید در این زمینه - یعنی تثبیت هویت مستقل مکتب تشیع - در عرصهی علم کلام انجام گرفته است. در این میدان شیخ بزرگوار ما با دقت و تیز بینی بر آن است که مرز میان عقاید تشیع و دیگر نحلههای کلامی را مشخص کند و از ورود عناصر اعتقادی دیگر فرق اسلامی یا شیعی، به محدودهی عقاید امامیه و نیز از نسبت دادن افکار غلطی که شیعهی امامیه از آن مبرا است، به مکتب تشیع جلوگیری نماید. بدین جهت است که وی با اینکه در مقام #مجادله با مذاهب دیگر، همهی مکاتب زمان خود را به مباحثه فرا میخواند و با اشعری و معتزلی، مرجئی و خارجی، مشبه و اهل حدیث، غالی و ناصبی، و دیگر شعب فرق کوچک و بزرگ منتسب به اسلام به بحث و گفتگو بر میخیزد...»
👇👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28371
✅ جمع بندی
🔹شیخ مفید مرزبان عقاید مکتب شیعه است. به اعتراف دشمنان کینه توز شیعه، او اهل بحث و مناظره با دیگر فرق بود.
♦️ شیخ مفید با روش مناظره و مجادله با تمامی نحله ها، مذاهب و مکاتب فکری زمان خود، هویت اصلی مکتب شیعه را سامان داد و از ورود عناصر التقاطی به مکتب امامیه جلوگیری کرد.
🔸عجیب است که برخی کنشگران وحدت در زمان ما، به علمایی که بر اساس روش و منش شیخ مفید با مخالفین مناظره می کنند، خرده می گیرند.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
⏹ تأکید امام خامنه ای بر انجام مناظرات و مجادلات منطقی و مفید برای تحقق هدف تبلیغ
✍️ مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ ششم اردیبهشت سال 1372، با استناد به آیات شریفه الهی در زمینه تبلیغ فرمودند:
🔻«... سخن گفتن بر مبنای صحیح، عقلانی و متکی به مدارک متقن همان کلام حکیمانه است که در کنار آن بهره گرفتن از موعظه و مجادله منطقی و مفید هدف تبلیغ را محقق میسازد.»
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=19572
✅ جمع بندی:
1️⃣ بر اساس آیات قرآن مناظره و مجادله منطقی و مفید، در عرض کلام حکیمانه و موعظه، یکی از روش های تبلیغ دین است. خداوند در سوره نحل، آیه 125 می فرماید:
«ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَن...»
2️⃣ مخاطب این بیان رهبری یکی از مهم ترین نهادهای تبلیغ دین یعنی سازمان تبلیغات است. بسیار روشن است که قدر متیقن از تبلیغ با شیوه مناظره و مجادله منطقی، مسائل دینی و مذهبی است.
✅ مناسب است که و همه نهادهای فرهنگی و دینی، این دستور قرآنی _ که مورد تأکید رهبری است_ را در برنامه های خود داشته باشند.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
1️⃣ وحدت نامنضبط جمال الدین اسدآبادی
🔸وحدت و اتحاد جهان اسلامی و دوری از تنازع، یکی از مهم ترین دغدغه های مصلحین مسلمان بوده است. در این میان برخی از جریان های فکری، به دلیل تشخیص اشتباه از مصالح و مفاسد دنیای اسلام و مذهب شیعه، دچار عارضه وحدت نمایشی و خارج از چارچوب موازین شرعی شده اند.
♦️ یکی از موارد مهم وحدت نامنضبط، دیدگاه منسوب به سید جمال الدین اسدآبادی است:
« سيد جمال الدين اسدآبادي اصرار داشت كه ميرزاي شيرازي، ناصرالدين شاه را تكفير و سپس عزل نمايد. آيتالله سيد رضي شيرازي در اين خصوص چنين فرموده است:
اين داستان كه ميخواهم نقل كنم در هيچ كتابي نيست با سند ميگويم برايتان، آقا شيخ عبدالنبي نوري از شاگردان ميرزا بوده، من قضيه را از فرزند ايشان آقاي «آقا شيخ بهاءالدين» نقل ميكنم كه ايشان هم از پدرش نقل ميكند او گفت: پدرم گفت:
در آن سفري كه ميخواستم از سامراء به مكه بروم، آمدم به استانبول. از آنجا با كشتي رفتم در برگشتن هم آمدم به استانبول. سيد جمالالدين اسدآبادي از من درخواست ملاقات كرد و من هم قبول كردم. وقتي آمد گفت: من يك پيغامي به ميرزا دارم، تو كه شاگرد او هستي اين پيغام را برسان. به ميرزا بگو:
ناصرالدين شاه را تكفير و عزل كند. اين مرد فاسدي است. شيخ عبدالنبي در جواب گفته بود: اگر ناصرالدين شاه عزل شد چه كسي شاه ميشود؟
سيد جمال گفته بود: من، من!
گفتم تو را كي تأييد ميكند؟ گفت: سلطان عبدالحميد يعني امپراطوري آن روز ممالك اسلامي.
گفت: ما يكي دو ماه بحثمان بود خيلي حرف زديم و من با اين حرف سيد مخالفت كردم. ولي چون به سامراء آمدم رفتم خدمت ميرزا و پيام سيد جمال را گفتم. ميرزا رو به من كرده گفت: تو چي گفتي؟ گفتم: من مخالفت كردم و گفتم: اين كار درستي نيست.
گفت: شيخ عبدالنبي اگر روي موافقت نشان ميدادي و مخالفت نميكردي رابطه من با تو قطع ميشد، ميداني چه فسادي در پيش است اگر سلطان عبدالحميد بخواهد كسي را تأييد كند. آن وقت اوضاع ايران عوض ميشود. ما اگر ناصرالدين شاه را عزل و تكفير نميكنيم براي اين است كه تشيع باقي باشد، براي اينكه مملكت باقي بماند، مذهبي كه تمام كشورهاي اسلامي را گرفته است امپراطوري اسلامي است. اينجا را هم ميخواهند بگيرند، اين نابودي تشيع است.
👇👇
http://pajuhesh.irc.ir/product/note/show/id/31306
🔹بسیار روشن است که هر اتحاد و وحدتی به قیمت از بین رفتن و تضعیف تشیع باشد وحدتی غلط و بی انضباط است. دقت کنید در نظر میرزای شیرازی _ فقیه بزرگ و صاحب فتوای تحریم تنباکو _ حمایت از رژیم مستبد قاجاری در راستای حمایت از مذهب رسمی کشور بود.
⏹ در دیدگاه امام خامنه ای، وحدت، اتحاد و برادری دنیای اسلام وحدتی از موضع انفعال، استحاله مذهب و فرهنگ شیعه نیست بلکه؛ یکی از مهم ترین ارکان وحدت، در نظر گرفتن دست برتر جمهوری اسلامی، منطق قوی رکن امامت شیعه و قدرت استدلالی آن در تمام دوران های تاریخ است:
«... ما امروز منطق مان در دنیای اسلام قوی ترین منطق است. در این هیچ شک و شبههای نباید داشت. منطق شیعه، منطق امامت و ولایت در همهی دوران های تاریخ همین جور بوده، امروز هم همین جور است. قویترین منطق هاست؛ اما درعینحال ما با اینکه کمال اعتماد را به منطق خود، به روش خود، به منش خود داریم - امروز هم پرچم اسلام دست ملت ایران است - درعینحال همهی برادران دنیای اسلام را از هر مذهبی که هستند، به اتحاد و برادری دعوت می کنیم، نمی خواهیم اختلاف ایجاد شود. اثبات خود را با نفی دیگران نمی خواهیم بکنیم. این، بسیار نکتهی مهمی است...»
👇👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3414
✅ یکی از مهم ترین ارکان وحدت و اتحاد، لحاظ دست برتر مذهب تشیع و اندیشه امامت سیاسی در دنیای اسلام است. هر نوع حرکتی که حاکی از وادادگی، استحاله فکری و در نظر نگرفتن مصالح مذهب شیعه باشد، وحدت نمایشی بوده و مورد قبول نیست.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
«پیروان امامین انقلاب»
✧❁﷽❁✧ 1️⃣ وحدت نامنضبط جمال الدین اسدآبادی 🔸وحدت و اتحاد جهان اسلامی و دوری از تنازع، یکی از مهم ت
علاوه بر سند فوق درباره ماجرای سید جمال الدین اسد آبادی با میرزای شیرازی اعلی الله مقامه، به سند زیر هم مراجعه کنید.
👇👇
✍️ این سند هر چند به صراحت سند قبلی نیست ولی همراستا، موید و شاهد صدق سند قبلی است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✍️ علاوه بر دو سند فوق، بنا بر برخی گزارشات، آیة الله گلپایگانی و آیة الله مرعشی نجفی اعلی الله مقامهم نیز تصریح کرده اند که میرزای شیرازی اعلی الله مقامه از دیدار با سید جمال الدین اسدآبادی امتناع داشته است:
https://armanemahdaviyat.ir/?p=3744
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
✍️ حقایقی از وضعیت امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله در کلام امام خامنه ای:
1️⃣ تلخ ترین، سخت ترین ایام زندگی؛ مواجه با بزرگ ترین فتنه ها
«... به نظر من سختترین دورانهای زندگی امیرالمؤمنین در این سی سال بعد، بعد از رحلت پیغمبر شروع شد. سختترین دورانهای امیرالمؤمنین آن روزها بود. آن روزی که پیغمبر عزیز و بزرگوار بود و میرفتند در سایهی او مجاهدت میکردند، مبارزه میکردند که روزهای شیرینی بود. روزهای خوبی بود. روزهای تلخ، روزهای بعد از رحلت پیغمبر است که روزهایی است که گاهگاه قطعات فتنه، افق دیدها را آنچنان مُظلَم میکرد که قدم از قدم نمیتوانستند بردارند آن کسانی که میخواستند درست قدم بردارند.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20689
2️⃣ همکاری با غاصبان حق امامت و ولایت به دلیل حفظ مصالح اسلام
«... یک بُعد دیگر این است که توجه داشته باشیم امیرالمؤمنین با این موقعیت، با این وضوحِ معنای امامت آن بزرگوار که منصوب پیغمبر و منصوب الهی است، آن وقتی که ملاحظه کرد و دید که جامعهی اسلامی آسیبپذیر است و اگر او بخواهد دنبالهی این حق را بگیرد و مطالبه کند، ممکن است اسلام به خطر بیفتد، کنار نشست. این هم یک مسئلهی مهمی است. نه فقط کنار نشست - یعنی ادعا را مطرح نکرد که اختلاف و شق عصای مسلمین نشود - بلکه همکاری کرد با کسانی که به نظر امیرالمؤمنین صاحبان منصب حق نبودند - که بر جامعهی اسلامی حکومت میکردند - چون دید که امروز اسلام به این احتیاج دارد؛ فداکاری. این هم یک درس دیگر است برای ما. این هم درس غدیر است، درس علوی است».
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3414
✅ ایام بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله، برای امیرالمؤمنین علیه السلام تلخ ترین، سخت ترین ایام بود!
آن امام در اوج فتنه ها، سختی ها و ظلم ها، در شرایطی که واضح ترین حق او یعنی «امامت» غصب شده بود، با سران غاصب و فتنه گر، برای رعایت مصالح بالاتر اسلام همکاری کرد! این اوج فداکاری و عظمت آن امام مظلوم است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
✍️ یکی از توصیه های امام خامنه ای تحلیل و بررسی جریانی حوادث و اتفاقات است. در این میان تحلیل جریانی ما نشان می دهد عمده خواسته های عبدالحمید و انتقادات او علیه نظام اسلامی موارد زیر است:
🔻انتقاد از حماسه اربعین حسینی و مشارکت ج ا در آن.
🔻تضعیف انتخابات اعم از انتخابات مجلس، ریاست جمهوری یا خبرگان.
🔻حمله به اعتقادات شیعان درباره زیارت، توسل، کمک گرفتن از اولیای الهی.
🔻تضعیف شورای نگهبان؛ مهم ترین نهاد حفظ اسلامیت ج ا .
🔻تضعیف و بی فایده معرفی کردن قدرت موشکی ج ا .
🔻قاتل و ظالم معرفی کردن سپاه و بسیج.
🔻انتقاد از حضور منطقه ای ایران برای مقابله با داعش و جریان های تکفیری.
🔻سفیهانه تلقی کردن سیاست مقاومت نظام در برابر آمریکای جنایتکار.
🔻حمله به سیاست فرزندآوری ج ا در کنار تبلیغ بی حد و حصر فرزند آوری در مناطق اهل سنت.
🔻جاهل معرفی کردن رهبری و مقایسه ضمنی او با یزید.
🔻تضعیف فرهنگ عزاداری و گریه بر امام حسین علیه السلام.
🔻رتوش دشمنان خونخوار ج ا همانند اسرائیل، آمریکا، طالبان.
🔻تاکید بیش از حد و غلو در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم.
✅ بسیار روشن است که اهداف این خواسته ها و انتقادات را می توان در موارد زیر جستجو کرد:
🔸 القای ناامیدی و یاس به آحاد جامعه در مقابل سیاست امید آفرینی.
🔸تضعیف عناصر قدرت ایران با هدف القای شکست نظام در تحقق اهداف کلیدی.
🔸حمله به عقاید میلیون ها مسلمان شیعه و اهل سنت با هدف ایجاد گسست اجتماعی در بین صفوف ملت.
🔸فشار علیه ارگان های تصمیم ساز با هدف سهم خواهی سیاسی و اقتصادی.
⏹ در تعجب هستیم چرا برخی هنوز عمق فاجعه و خطر را درک نکرداند و دم از مظلوم بودن این جریان می زنند؟ آیا شناخت صحیح میدان و لطمات جریان مسجد مکی، به منافع آنها آسیب وارد می کند؟
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
2️⃣ وحدت بی انضباط: وحدتی خارج از چارچوب فقه جواهری
✍️اخیرا مجموعه #شعوبا _ از مجموعه های مرتبط با کنشگران وحدت شیعه و اهل سنت_ مباحثی در ارتباط با جایگاه فقه مقاصدی با شیخ حیدر حبّ الله(http://www.shouba.ir) مطرح کرده است.
هدف طرح این مسائل، فهم مبانی فقهی و دینی، با سازکار فقه مقاصدی است. کارشناس محترم، یکی از نتایج این رویکرد را جواز استفاده از قیاس مرفوض بین فقهای شیعه، در استنباط فقهی دانسته است. استاد حب الله می گوید:
«... به نظر بنده اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود آفاق جدیدی جلوی ما گشوده میشود. به همین دلیل شاید یکی از اسباب اساسی که سخت است نظریه مقاصد در فضای شیعی احیا بشود، دیدگاه شیعه در قضیه قیاس است».
✍️ این در حالی است که آیة الله فاضل لنکرانی _ از اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه_ درباره تهدید رویکرد «مقاصد الشریعه» به فقه می گوید:
«... امروز #بزرگترین_خطری که حوزههای شیعه را تهدید میکند «مقاصد الشریعه» است.
مقاصد الشریعه امروز دست اهلسنت را از قرآن خالی میکند. چون وقتی پای مقاصد به کار آمد همه آیات قرآن و همه روایات و متون، طریق میشوند. چون میگویند آنچه موضوعیت دارد، غایت این آیات وروایات است. پس باید سراغ غایت برویم و آن را اخذ کنیم، لذا به این مساله اهمیت بدهید.
من چند سالی مقید بودم در نمایشگاه بین المللی کتاب شرکت کنم، هر سال میدیدم که از انتشارات کشورهای عربی و ناشرین عرب کتابهای زیادی راجع به مقاصد الشریعه عرضه میشود. ما آنها را برای کتابخانه مرکز فقهی قم خریداری میکردیم، شاید الان بیش از صد عنوان کتاب در مقاصد الشریعه داشته باشیم.
در سفری که به نجف اشرف داشتم خدمت آقای سیستانی عرض کردم چه فکری برای مقاصد الشریعه فرمودهاید؟ بعد عرض کردم که زشت نیست این همه کتاب از طرف اهل سنت در مورد مقاصد الشریعه نوشته میشود و به حوزههای شیعه میآید، اما تا به حال یک نقد راجع به اینها نوشته نشده است؟! فرمودند باید دنبال شود.
یکی ازدغدغههای اصلی من الآن همین مقاصد الشریعه است که باید به آن توجه شود.»
https://fazellankarani.com/persian/news/25154/
✅ جمع بندی:
🔹ورود بی ضابطه و خارج از چارچوب فقه جواهری به مقاصد الشریعة و بومی سازی آن در بحث وحدت شیعه و اهل سنت، انحرافی بسیار بزرگ خواهد بود که یکی از نتایج آن استحاله فکری تشیع است.
🔻بر دوستان و برادران عزیز که در این عرصه فعالیت می کنند، لازم است که نقد های بزرگان و فقهای انقلابی حوزه را در نظر داشته باشند تا گرفتار انحراف و تفسیر به رأی در بحث وحدت و حدود و ثغور آن نشوند.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✧❁﷽❁✧
⏹ بازخوانی سیاست های کلان امام خامنه ای در تبلیغ و بیان معارف اهل بیت(ع)
✍️ یکی از مهم ترین ضرورت های تبلیغ، فهم صحیح سیاست های کلان و اساسی مقام معظم رهبری_ به عنوان فقیه ایستاده بر قله و دیدبان بیدار تشیع_ است. بر این اساس در سلسه پست هایی سعی در تبیین مبانی کلیدی و توصیه های اساسی ایشان داریم.
✍️ بيانات بسیار مهم و کلیدی امام خامنه ای در ديدار اعضاي شوراي عالي مجمع جهاني اهلبيت(ع) در تاریخ 4 مهر 1370 حاکی بخشی از مهم ترین سیاست های معظم له درباره تبلیغ و تبیین معارف اهل بیت (ع) و مقابله با دشمنان شیعه است که در محور های زیر بیان می گردد:
1️⃣ سیاست اول: تاکید بر مظلوم بودن اهل بیت(ع)
«... دربارهى اهلبيت(ع) هم مطلبى نمىگويم؛ جز اينكه عرض بكنم اين بزرگواران همواره مظلوم بودند - «و لم نزل اهل البيت مظلومين» - و همچنان مظلوم هستند؛ به خاطر اينكه براى بسيارى از مسلمين، معارفشان شناخته نيست و راهشان مشخص نمىباشد. اين مسؤوليت به عهدهى ماست كه هرچه مىتوانيم، در جهت معرفى اهلبيت و روشن كردن راه آنها و متشكل كردن پيروان آنها و هدايت بچههاى شيعى به سمت اهداف اهلبيت تلاش كنيم. ما خواستيم كه اين مجمع جهانى اهلبيت (ع) در اين طريق كار يك مركز را بكند ...»
https://www.leader.ir/fa/speech/572/
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
2️⃣ سیاست دوم: تاکید بر ترویج معارف اهل بیت (ع) متناسب با شرایط زمان
«... مطلب دوم، مسألهى محتوايى است. ما براى اعلاى كلمهى اهلبيت بايد كارهايى انجام بدهيم؛ اولاً بايد خود اهلبيت را معرفى بكنيم، ثانياً در جهت ترويج افكار آنها بكوشيم. آيا امروز در جهان اسلام كتابهايى دربارهى اهلبيت(ع) وجود دارد كه باب اين زمان باشد و با زبان مناسب نوشته شده باشد، يا نه؟ البته بيشتر تصور من اين است كه ما به طور كامل نداريم. حالا شايد بعضى از گوشه و كنارها چيزهايى باشد. اگر هست، ما اينها را براى دانشجويان، براى جوانان به طور عام، براى روحانيون، براى عامهى مردم، براى كسانى كه تحت تأثير تبليغات قرار گرفتند، پخش و منتشر كنيم و در اختيار بگذاريم. هم در باب معرفى شخصيت اهلبيت(ع) بايد كتابها و نوشتهها منتشر شود و كار فرهنگى وسيعى انجام بگيرد، و هم در باب آراء و افكار و معارفى كه در زمينهى مسائل اسلامى - يعنى در اصول اسلامى و در عقليات اسلامى و ساير معارف - از آنها رسيده است...»
3️⃣ سیاست سوم: تبیین حجیت ولایت اهل بیت (ع) با الگوگیری از علمایی مثل علامه شرف الدین و تاکید بر رهنمود کلیدی «بالاخره سخن تشيع بايستى ارائه بشود»:
«... مسألهى ديگر هم مسألهى حجت اهلبيت و ولايتشان است؛ همين كارى كه مرحوم سيّد شرفالدين (رضواناللَّه تعالى عليه) با آن وسعت نظر و با آن قدرت انجام داده، و قبل از ايشان، مرحوم ميرحامد حسين و ديگران اين كارهاى مهم را انجام دادند. اين كار بايستى به زبان امروز و مناسب با امروز و بدون دعوا و بدون درگيرى انجام بگيرد. بالاخره سخن تشيع بايستى ارائه بشود؛ ديگران دارند اين كار را مىكنند...»
https://www.leader.ir/fa/speech/572/
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
4️⃣ سیاست چهارم: لزوم مقابله علمی با نشر کتب تفرقه افکن ضد مذهب تشیع
«...من ديدم كه اخيراً كشورهاى عربى، اين كتاب «تحفه اثنى عشرية» را - كه خود كتاب، كتاب تفرقهافكنى و برانگيزانندهى اختلافات است و در حقيقت بر ضد و ذم شيعه و در مدح اهل بيت است - خلاصه كردهاند و با زبان عصر و با بهترين چاپ و با فهرست و با تصحيح منتشر نمودهاند. اين كتاب شايد مثلاً در صدوپنجاه سال قبل - يعنى در زمان شاه ولىاللَّه دهلوى - نوشته شده است، كه مرحوم «ميرحامد حسين» همين كتاب «عبقات» را در جوابش نوشت. ما شيعيان هنوز چاپشدهى كتاب «عبقات» با اين عظمت را نداريم! حالا اگر چاپ هم بشود، آيا مىتواند در محافل علمى دنيا، با آن عظمت و ضخامت و فارسى، عربىِ مخلوط مطرح بشود؟ اين خودش جاى بحث دارد.
يكى از توطئههايى كه امروز وجود دارد، جدا كردن شيعه از اهلبيت است. اصلاً مىخواهند بگويند شيعيان به اهلبيت كارى ندارند؛ اينها خودشان را به اهلبيت چسباندهاند! محتواى «تحفه اثنى عشرية» همين است. مؤلف، اين كتاب را به نام ائمهى اثنىعشر اسمگذارى كرده و مىگويد: «سمّيته تحفة اثنىعشريّة تمسّكا بالأئمّة اثنىعشر». از همهى بزرگواران - از اميرالمؤمنين (ع) تا حضرت مهدى (عج) - اسم مىآورد؛ ولى مىگويد ما با اينها سروكار نداريم - اينها كه ائمهى ما هستند - ما با اين شيعه سر و كار داريم كه خودشان را به اينها چسباندهاند! حرفهاى اهلبيت را به عنوان حرفهاى شيعه ذكر مىكنند و سپس رد مىكنند! همهى اينها، كار متمركز را در محيط شيعى ايجاب مىكند...»
5️⃣ سیاست پنجم: لزوم الگوبرداری از علمای مخلصی مثل «قاضی نورالله» و تاکید بر برخورد سازمان یافته با تبلیغات ضد شیعی
«... در محيط شيعى، بر اساس همان اخلاص و احساس مسؤوليت، انصافاً خيلى كار شده است. در طول تاريخ، علمايى از قبيل «قاضى نوراللَّه»ها و ديگران و ديگران نشستند و با مظلوميت كتابهايى نوشتند؛ خداى متعال هم به خاطر همان مظلوميت، بركت داده و منتشر شده است؛ ليكن گنجينهى ما خيلى قويتر از اينهاست...»
https://www.leader.ir/fa/speech/572/
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✧❁﷽❁✧
6️⃣ سیاست ششم: تبلیغ تهاجمی و حمله به مبانی فکر دشمنان اسلام
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽
⏪ الگوگیری از روش عالمان امامیه در تبیین عقاید شیعی در اندیشه امام خامنه ای
✍️ یکی از مهم ترین توصیه های امام خامنه ای به روحانیون و افسران جنگ نرم، الگوگیری از روش علما، متکلمین و فقهای بزرگ شیعه در تبیین حقایق دینی است. در این میان، توجه به دو نکته کلیدی زیر در بیانات معظم له ضروری است:
1️⃣ تبلور منطق قوی شیعه در آثار علمای بزرگ همانند: شیخ مفید، علامه حلی، علامه امینی و علامه شرف الدین
🔹«... دین، منطقی است. اسلام، منطقی است و منطقی ترین بخش اسلام، تفسیری است که شیعه از اسلام دارد؛ تفسیری قوی. متکلّمین شیعه، هر یک در زمان خود، مثل خورشید تابناکی می درخشیدند و کسی نمی توانست به آنها بگوید «شما منطقتان ضعیف است.» این متکلّمین، چه از زمان ائمه علیهمالسّلام - مثل «مؤمن طاق» و «هشامبنحکم» - چه بعد از ائمّه، علیهمالسلام - مثل «بنی نوبخت» و «شیخمفید» - و چه در زمانهای بعد - مثل مرحوم «علامهحلّی» - فراوان بودهاند. ما اهل منطق و استدلالیم. شما ببینید درباره مباحث مربوط به شیعه، چه کتب استدلالىِ قوی ای نوشته شده است! کتابهای مرحوم «شرفالدّین» و نیز «الغدیرِ» مرحوم «علاّمه امینی» در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتونآرمه و مستحکم است. تشیّع این است...»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2718
2️⃣ پاسخ به شبهات با تشکیل مجالس کلامی و پرسش و پاسخ
🔹«...در دورههای مختلف، علمای بزرگ ما را ملاحظه کنید؛ یکی از مسؤولیت های خودشان را این می دانستند که با شبهات مقابله کنند. مقابله هم یا به نحو پیشگیری است یا به نحو درمان. پیشگیری، بهتر از درمان است. اینکه کلام را تعلیم می دادند، فلسفه را تعلیم می دادند و شخصیتی مثل علامهی حلی - که فقیه عالیقدری است - هم در کلام کتاب دارد، هم در فلسفه کتاب دارد، بهخاطر این بود که با بارور کردن عقلیت مخاطبانِ خودشان بتوانند از ورود یا جایگیر شدن شبههها در ذهن پیشگیری کنند. مخاطب آنها - چه انسان معمولی یا طالب علم، یا شخص فرزانه و تحصیل کرده - در مقابل شبههیی که به ذهن او میرسید یا دیگری به ذهن او وارد میکرد، درنمیماند. کار دیگر هم این بود که شبهه را درمان کنند؛ اگر شبههیی پیش میآمد، مجالس کلامی و بحث و پاسخ به سؤالات تشکیل دهند و کتاب بنویسند تا شبههها را برطرف کنند...»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3240
✅ جمع بندی:
🔹 برخلاف تبلیغات غلط برخی از کنشگران وحدت در فضای مجازی، از دیدگاه رهبری، روش شیخ مفید، علامه حلی، علامه شرف الدین، علامه امینی و ... بهترین و محکم ترین روش برخورد با شبهات و تبیین حقایق دینی است چرا که ویژگی بارز روش این علما، تقویت قدرت استدلال و عقلیت مخاطبان است.
🔻 منهج علمای فوق، ریشه در سیره اصحاب ائمه علیهم السلام دارد؛ زیرا معصومین علیهم السلام، مؤمن الطاق ها و هشام بن حکم ها را برای دفاع از منطق قوی شیعه، تربیت کرده بودند.
🔸 یکی از مهم ترین روش های دفاع محکم از عقاید شیعه، تشکیل #مجالس_کلامی بوده است. مراجعه به آثار و کتب مؤمن الطاق ها، شیخ مفید ها و ... نشان می دهد آنها برای تبیین منطق مستحکم شیعه با مخالفان خود همواره #مناظره می کردند.
♦️مراجعه به کتب علمای فوق _ همانند منهاج الکرامة، المراجعات، الغدیر و ... _ حاکی از این حقیقت است که روش اصلی آنها، استدلال بر اساس «جدال أحسن» و استناد به کتب و منابع مورد قبول طرف مقابل بوده است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341