✅ دو خاطره علمی در بیان علامه حسن زاده آملی
بنده در نه سال از سنه 1337 شمسى تا سنه 1345 تقويم- يعنى سالنامه- استخراج كردهام. و مأخذ استخراجم زيج بهادرى و زيج الغبيكى و نسخهاى از تسهيل زيج محمّد شاهى بوده است.
يكى از استادان رياضى آن زمان دانشگاه تهران كه چند سالى است از اين نشأت رخت بربسته است در دو واقعه، آشكارا مرا تكذيب كرد كه در هردو واقعه صحّت محاسبه من به وقوع پيوست.
يكى واقعه كسوفى بود كه يك روز يا دو روز قبل از روز وقوع آن در روزنامه اطلاعات وقوع آن را يعنى صحّت محاسبه مرا تكذيب كرده است، و چون كسوف به وقوع پيوست و صحّت محاسبه ما به منصّه ظهور رسيد، در فرداى آن روز، در همان روزنامه عذرخواهى كرده اند، و ما نيز به احترام اعتذار اعتراضى ننمودهايم. و آن كسوف را جز بنده هيچ مستخرجى خبر نداده بود كه بنده متفرد بودم.
واقعه دوم موضوع رؤيت هلال ماه شوالى بود كه باز بنده متفرد بودم كه ماه مبارك رمضان سلخ ندارد، چون تقويمها منتشر شده اند، مرحوم استاد آية الله آقا شيخ محمد تقى آملى به من فرمود: شما يك نفر موافق نداريد، همگى ماه مبارك امسال را تمام مىدانند. عرض كردم من هلال شوال را هم از زيج بهادرى و هم از زيج الغبيكى به چهارده افق ايران استخراج كردهام، در نتيجه هلال شوّال در غروب 29 ماه مبارك رمضان در همه اين آفاق قابل رؤيت است چنانكه معلوم خواهد شد، و بحمد الله چنان بوده است كه به عرض رساندهايم.
در آن زمان مرحوم آية الله كاشانى رئيس مجلس بود و لكن هيچوقت به مجلس نمىرفت، و ديدار با ايشان و گزارشهاى امور مجلسى در منزلش در پامنار تهران صورت مىگرفت. بدين مناسبت در همان روز عيد فطر آن استاد رياضى معهود با تنى چند به حضورش رسيدند. مرحوم آقاى كاشانى به او گفت: چطور شده است كه فقط يك طلبه ما درست استخراج كرده است؟ آن استاد رياضى در جوابش اين شعر سعدى را خوانده بود:
گاه باشد كه كودك نادان بغلط بر هدف زند تيرى
من به تفصيل مشخّصات هلال مذكور را مطابق آفاق يادشده از دو زيج نام برده با خطاب محترمانه و مؤدّبانه به آن استاد رياضى به مدير آن روز اطلاعات داده ام، و لكن از قبول آن خوددارى كرد. و بالأخره قسمتى از آن را روزنامه وظيفه آن روز كه هنوز شهرت چشمگيرى كسب نكرده بود به چاپ رسانده بود.
شگفت اينكه در ماه مبارك سنه بعد آن من متفرد در سلخ بودم و ديگران متفق كه سلخ دارد، و صحّت محاسبه ما به وقوع پيوست كه در هيچ جاى ايران ادّعاى رؤيت هلال در غروب 29 رمضان نشد و دو سه واقعه ديگر نيز مشابه همين وقايع پيش آمده است.
و فعلا از بيان تفصيل و ارائه مدارك تاريخى از روزنامه و غير آن و ديگر امور معذورم كه فرصتى وسيع مىخواهد و نتيجهاى مثبت ندارد.
📚 هزار و يك كلمه، ج2، ص: 495 و 494
#عرفان
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 « اولین توصیه علامه طباطبایی به علامه حسنزاده برای سلوک»
✅ إنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ
📺 قطعه ای از بیانات حضرت استاد آیت الله حسن رمضانی
#عرفان
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
دلیلی زیبا و کوتاه بر ضرورت وجود دین در بیان علامه حسن زاده آملی
«آيا آن كس كه نطفه اى كذايى را چنين صورت و صنعت دلنشين چيره دستِ مخترع و مبتكرِ صنايعِ حيرت آور به بار آورده است، او را بى دين و بى آيين آفريده است؟!»
(هزار و یک کلمه، کلمه 635، ج6، ص375)
#عرفان
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 « معنای واقعی تولّی و تبرّی!»
📺 قطعه ای زیبا از بیانات حضرت استاد آیت الله حسن رمضانی
#عرفان
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
📣 انتشار مقاله علمی پژوهشی
✅ با عنوان «کاربرد منطق در کشف براهین توحید ذات و صفات و افعال از سوره توحید»
💢 در دو فصلنامه معارف منطقی وابسته به موسسه امام خمینی (ره)
📚 اثر استاد احمد ملکی
👈 دوستان می توانند از طریق سامانه موسسه آموزشی امام خمینی (ره) نسبت به تهیه اثر اقدام فرمایند.
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
📣 انتشار مقاله علمی پژوهشی ✅ با عنوان «کاربرد منطق در کشف براهین توحید ذات و صفات و افعال از سوره
🌐 در این اثر با رویکردی جامع و جدید، با استفاده از قواعد علم منطق، تمام براهین توحید از مضامین عالی سوره توحید استخراج گردیده است.
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
✅ احتجاجی در مقابل برخی مخالفان علوم عقلی در بیان علامه حسن زاده آملی
... اينها [مخالفان علوم عقلی و معرفتی] كسانى هستند كه مىگويند چرا در مبدأ و معاد و معرفت نفس، در قرآن، نبوت، امامت و در اصول عقايد و امثال اينها بحث مىكنيد.
مرحوم تنكابنى در قصص العلما حكايتى از سفر خويش نقل مىكند. ايشان مىفرمايد: سالى كه به زيارت حضرت ثامن الحجج عليه السّلام مىرفتيم در سبزوار به خدمت حاجى رسيديم، از ايشان سؤالاتى كرديم و از محضرشان بيرون آمديم، و در بازگشت از مسافرت به فلان شهر آمديم، آقايانى به ديدار ما آمدند. بعضى در مجلس مقدارى دهنكجى نسبت به حاجى كردند، و تلويحا از آن فحشهاى علمايى رايج نثار ايشان كردند؛ كلماتى كه چه بسا عدهاى آنها را خوب مىپندارند.
خلاصه، آن عده با اين پسوند كه - إن شاء اللّه - غيبت نشود؛ يعنى لفظ غيبت برداشته شود و معنايش باشد، مقدارى دهنكجى به حريم حاجى كردند. مرحوم تنكابنى گفت: من به ايشان گفتم: آخر اگر حاجى و امثال او نباشند اصول عقايد، يعنى اصل دين و مبدأ و معاد تحكيم نمىشود و تا اصل دين محكم نشود، نوبت به شما نمىرسد تا اصل برائت و استصحاب جارى كنيد.
📚 شرح اسفار، ج1، ص56
#عرفان
#فلسفه
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😔
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
🏴شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت
🖤آجرک الله یا صاحب الزمان🖤
امام صادق علیه السلام فرمودند : دوستی ما ایمان و دشمنی ما کفر است
المحاسن ج۱ص۲۴۷
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
💢 تأثیر ریاضیات در دقت گفتار و نوشتار از منظر علامه حسن زاده
💠 انسان هاى ورزيده در علوم رياضى، صاحب رأيى صائب و نظرى ثاقب و كم گوى و گزيده گوى و دير گوى و نكو گوى مى شوند. عبارات و الفاظ آنان نوعا حساب شده است، قلم آنان بسيار رصين و متين است.
✅مثلا عبارات خواجه طوسى به فارسى و عربى، چنان سخت بنياد و استوار است كه گويى به جاى مركّب، سرب مذاب بكار برده است.
📚 هزار و يك كلمه، ج2، ص: 493
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11