فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم | نماهنگی از اجتماع عظیم مردم رشت در جشن بزرگ میلاد امام رضا(ع)
#به_وسعت_جهان
🆔 @Imam_Asheghan
✅ کانال #امام_عاشقان
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺صحبت های مهم دکتر راغفر درباره وضعیت اقتصاد کنونی جامعه: نفوذ اقتصادی، توهم توطئه نیست. چه کسانی دنبال تثبیت دلار 9000 تومانی هستند؟
🆔 @Imam_Asheghan
✅ کانال #امام_عاشقان
🔘 هخامنشیان و جوکِ اتمگرایی
پیشتر در این باره سخن گفتیم که اولاً وجود تاریخی هوشتانه (یا همان اُستانِس) در هالهای از ابهام است. حتی به فرض وجود تاریخی او، منابع تاریخی وی را یک رمّال، جادوگر و آدمخوار معرفی کرده اند.[1] به راستی کجای دنیا به یک رمال آدمخوار میگویند دانشمند؟! ثانیاً دموکریت، ایده اولیهی اتم گرایی (و اینکه اتمها ذرات بسیار کوچکی هستند که از لحاظ فیزیکی غیرقابل تقسیم اند) را از استاد خود لئوکیپوس (Leucippus) که یک یونانی بود آموخته بود.[2] و به فرض اینکه از استاد خود لئوکیپوس هم نیاموخته بود، دلیلی ندارد که ادعا شود او این نظریه را از هوشتانهی هخامنشی آموخته باشد. چون دلیل و مُستَنَد کهن تاریخی در این زمینه وجود ندارد. بله برخی از اسناد قدیمی (از جمله کتاب تاریخ طبیعی نوشته پلینی بزرگ) پس از بیان اینکه هوشتانه، جادوگر و آدمخوار بود، میگویند که دموکریت پس از مشاهده برخی رفتارهای هوشتانه، شدیداً مشتاق شده بود که چیزهایی از او یاد بگیرد.[3] این سخن به این معنا نیست که دموکریت در پی آموختن فیزیک و شیمی از هوشتانه هخامنشی بوده باشد. خیر... بلکه روشن است هوشتانه چکاره بود و چه در چنته داشت. به هر حال رفتارهای عجیب و غیر طبیعی او (حال آن را جادوگری بنامیم یا هر چیز دیگر) در دموکریت انگیزه ایجاد کرد که در پی آموختن آنها برآید. پلینی بزرگ هم در کتاب خود دانشمندان یونانی و رومی رو سرزنش میکند که چرا در پی آموختن رفتارهای وحشیانه و غیرعاقلانه از مکتب هوشتانه بودند.[4] این گفتار به خوبی نشان میدهد که "اگر" دموکریت شاگرد هوشتانهی هخامنشی بود؛ نه شاگرد او در دانشهای مفید، بلکه در پی آموختن روشهای ماوراء طبیعه و جادوگری و امثال اینها از وی بود. لذا اینکه ادعا شود نظریه اتمگرایی از یک رمّال آدمخوار هخامنشی صادر شده، ادعایی نادرست است.
پینوشت:
[1]. بنگرید به: «هوشتانه، دانشمند هخامنشی یا رمّال؟! http://www.adyannet.com/fa/news/26404»
[2]. رجینالد جان هالینگ دیل، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران: انتشارات ققنوس، 1393، ص 101-103.
[3]. بنگرید به: Morton Smith, OSTANES, Encyclopædia Iranica, July 20, 2002.
[4]. پلینی بزرگ، تاریخ طبیعی؛ کتاب 28 بند 2 :
The Natural History, Pliny the Elder, John Bostock, M.D., F.R.S. H.T. Riley, Esq., B.A. London. Taylor and Francis, Red Lion Court, Fleet Street. 1855, Book XXVIII , Chap 2
🆔 @Imam_Asheghan
✅ کانال #امام_عاشقان
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⚠️سخننگاشت| رهبرانقلاب: بسیاری از شغلها نیاز به مدرک ارشد و دکتری ندارد
🔺️ انتشار بمناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📹ببينيد| انتقاد رهبرانقلاب از بیماری دانشگاهگرایی!
⚠️ وضعیت یک دکتر بیکار بهتر است یا کسی که دانشگاه نرفته و در زمینه فنی حرفهای، امروز شغل مناسب و وضعيت روحی خوبی دارد؟ ۹۶/۲/۱۷
🔺️ انتشار بمناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای
📥سایر کیفیتها👇
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=36418
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌒 طريقه خواندن #نماز_آیات؛ مطابق با فتوای رهبرانقلاب
🔺امشب ماه گرفتگی در ايران
☑️ @Khamenei_ir