eitaa logo
مدرسه قران و عترت امام محمدباقر(ع) زرین شهر
815 دنبال‌کننده
749 عکس
332 ویدیو
81 فایل
محل برگزاری کلاس ها:دانشگاه پیام نورواحد زرین شهر تنها کانال رسمی مدرسه قران و عترت امام محمدباقر(ع) مدیرآموزش:خانم احمدوند @emambagher93 مدیرفرهنگی:اقای هاشمی @modir120 مدیرپشتیبانی:اقای سلمانی @ecimosabeghat مسول مدرسه:اقای کاظمی @Salamhaki
مشاهده در ایتا
دانلود
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💗﷽💗 🟠شحات انور 🟣تلاوتی زیبا 🟡سوره زلزال
🍒 مَقِیل 🍒 مَقِیل :مَوضِع القَیلُولَه( نومةُ نِصفِ النَّهار. ) مَقِیل :محلّ استراحت در نیمه ی روز است.(از ماده ی قیلوله به معنی خواب نیم روز آمده است.) 📖 أَصحَابُ الجَنَّةِ يَومَئِذٍ خَیرٌ مُستَقَرّاََ وَأَحسَنُ مَقِيلاََ /فرقان:۲۴ بهشتیان در آن روز بهترین جایگاه و نیکوترین استراحتگاه را دارند.
▪️🌷▪️ ▪️أَلسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلیبِ 🌷سلام بر آن گونه خاک آلوده سلام بر آن بدنِ جامه به غنیمت رفته 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ▪️🌷▪️
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 طغیانگری در برابر خدا ممنوع. 🍂 🔶كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبِي وَمَن يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَي (طه/٨١) ⚡️ترجمه : از چيزهاى پاكيزه اى كه روزى شما كرده ايم بخوريد، و(لى) در آن طغيان نكنيد كه قهر و غضب من بر شما وارد خواهد شد و هر كس كه قهرمن او را بگيرد، قطعاً سقوط كرده است. ❌ طغيان در نعمت ها اینه كه انسان به جاى اين كه از اونا در راه اطاعت خدا و سعادت خودش استفاده كنه، اونا رو وسيله اى براى گناه، ناسپاسى، كفران و گردنكشى و اسرافكارى قرار بده. 💥پس باید حواسمون باشه که همونطور که براحتی داریم از نعمتهای خدا استفاده می کنیم، همونطور هم باید مطیع خدا باشیم و فرمانهاشو اجرا کنیم. 🍃امام حسین علیه السلام نیز فرمودن: رزق و روزی خدا را نخور، اونوقت هر چه می خواهی گناه کن. 🍁طغيان در نعمت‌ها، غضب خدا رو در پی داره. ❌و هرکس مشمول غضب الهی بشه، قطعا سقوط کرده.
🔸تعریف قنوت در نماز ‌ ✅ مستحب است در رکعت دوم همه نمازهای واجب و مستحب، پس از پایان حمد و سوره و پیش از رکوع، دست‌ها را به دعا برداشته و دعا بخواند؛ این عمل را «قنوت» می‌نامند. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۰۷
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 ما فرهنگ قرآنی هستیم😍😍 🔴👈متن آیه ها و دستور العمل: ⭕️آیه الکرسی:روزانه حداقل یکبار اول صبح...بهتر هست هر شب قبل خواب هم این آیه رو بخونید.برای حفظ از خطرات. ⭕️دو آیه اخر سوره اسرا:هرشب قبل خواب حتما خونده بشه امان از سرقت هست...بهتره صبح هر روز هم خونده بشه. قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ أَيًّا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا الإسراء وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا ⭕️آیه 58 سوره فرقان:مداومت زیاد بر این آیه باعث رفع بدهی میشه...روزانه در حدتوان این ذکر گفته بشه. وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَىٰ بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا ⭕️سوره واقعه:سوره کامل هر شب قبل خواب خونده بشه که امان از فقر هست. منبع:من لایحضره الفقیه ج4،ص352 مستدرک الوسائل ج4،ص204
آداب نماز 1 ـ امام صادق عليه السّلام : نماز را نيكو بخوانيد. أ : آداب ظاهرى مسواك زدن 2 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : دو ركعت [ كسى كه ] مسواك زده، بهتر از هفتاد ركعت بدون مسواك است. زينت كردن قرآن : «اى فرزندان آدم، نزد هر مسجد، زينتتان را برگيريد.» 3 ـ خيثمة بن ابى خيثمه: امام حسن بن علىّ عليه السّلام هرگاه به نماز مى ايستاد، بهترين لباسش را مى پوشيد، پس به ايشان گفته شد: اى پسر فرستاده خدا، چرا بهترين لباست را مى پوشى؟ فرمود: خداوند متعال زيباست و زيبايى را دوست دارد. پس براى پروردگارم خود را زيبا مى سازم، كه مى فرمايد: «نزد هر مسجد، زينتتان را برگيريد» پس دوست مى دارم كه بهترين لباسم را به تن كنم. 4 ـ امام صادق عليه السّلام ـ در پاسخ به پرسش ابوبصير از معنى آيه «نزد هر مسجد، زينتتان را برگيريد» ـ فرمود: آن شانه كردن هنگام نماز واجب ومستحب است . 5 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : محبوب ترين لباسها نزد خدا، لباس سفيد است. پس با آن نماز بخوانيد. 6 ـ زن نماز نخواند مگر اينكه زينتى در بر داشته باشد، از يك حلقه تا زيورهاى گرانبهاتر، جز آنكه نيابد. 7 ـ امام علىّ عليه السّلام : زن، بدون زيور نماز نخواند. 8 ـ امام باقر عليه السّلام : لباسهاى زينتى خود را براى نمازهاى جمعه و عيد بپوشيد. فايده: پنهان نماند كه برخى روايتها، پوشيدن لباس زبر و غير لطيف را در نماز مستحب دانسته اند. از اين رو علامه مجلسى (ره) در بحارالانوار چند وجه جمع بيان كرده است كه خلاصه آن ها را مى آوريم. از آن جمله، اختصاص دادن اخبار پوشيدن لباس زبر به نمازهايى است كه براى حاجتى مهم و يا دور كردن مصيبت و غمى بزرگ خوانده مى شود، يا هر جا كه مناسب نهايت فروتنى است. يا اينكه لباس خشن مخصوص به نمازهاى در خلوت باشد و زينت براى نمازهايى كه با حضور مردم خوانده مى شود، همانگونه كه از مضمون برخى روايات، به دست مى آيد و نيز محتمل است اخبار لباس خشن را بر تقيه حمل كنيم، چون چنين امرى بين بدعتگذاران آن روزگار رايج بوده و پوشيدن لباس فاخر را بر امامان ما خرده مى گرفته اند. نتيجه سخن اينكه پوشيدن لباس فاخر در همه نمازها بهتر است، جز آنجا كه روايتى تصريح به استحباب غير آن دارد، چون ظاهر آيه و عموم احاديث چنين است. استفاده از بوى خوش 9 ـ عبدالله بن حارث: حضرت علىّ بن حسين عليه السّلام شيشه مُشكى در سجده گاهش داشت، كه براى نماز از آن بر مى گرفت و به خود مى ماليد. 10 ـ امام رضا عليه السّلام : سجده گاه امام صادق عليه السّلام از بوى خوشش، شناخته مى شد. 11 ـ امام صادق عليه السّلام : نماز شخص خوشبو، برتر از هفتاد نماز بدون بوى خوش است. 12 ـ دو ركعت نماز كه شخص عطر زده مى خواند، برتر از هفتاد ركعت نماز شخص عطر نزده است. انگشتر به دست داشتن 13 ـ امام علىّ عليه السّلام : پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله بر ما درآمد و انگشتر نقره عقيق يمانى[1] در دست داشت. پس با مـا نماز خواند و هنگامى كه نمـازش را به پايان برد، آن را به من داد و فرمود: اى علىّ ، آن را در دست راستت كن و با آن نماز بخوان. آيا نمى دانى كه نماز با عقيق [ برابر هفتاد نماز است؟ 14 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : اى پسركم، انگشتر ياقوت و عقيق به دست كن كه خجسته و مبارك است. هرگاه مرد در آن بنگرد چهره اش نورانى تر مى گردد و نماز با آن [ برابر هفتاد نماز است.
امام صادق علیه السلام به جا آوردن نماز در اول وقت موجب خشنودی خداست و به جای آوردن آن در آخر وقت گناه ولی مورد عفو خداست.
💠زیارت عاشورا را آگاهانه‌تر بخوانیم 🔹در زیارت عاشورا حدود هجده دعا داریم و متناسب با آن، هجده مقام از خدا می‌خواهیم 🔹بعضی از این مقام ها به‌قدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمی‌توانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد 🔻و اما آن مقام‌ها: مقام خونخواهی امام حسین علیه‌السلام 🔸ان یرزقنی طلب ثارک اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابی‌عبدالله، امام زمان است ✅مقام وجاهت عندالله (آبرومندی نزد خدا) 🔸اللهم اجعلنی عندک وجیها ✅مقام معِیَّت و همراهی با معصوم 🔸ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة مع امام منصور این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام انبیا و اولیا آرزویش را داشته‌اند ✅مقامی حیات طیبه 🔸اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد ✅مقام شهادت 🔸و مماتی ممات محمد و آل محمد چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهم‌السلام، با شهادت بوده ✅مقام محمود 🔸ان یُبِلِّغنی المقام المحمود در قرآن آیه‌ای داریم که به پیامبر می‌گوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمی‌رسد (لا یملکون الشفاعة؛ شفاعت به هر کس نمی‌رسد) حالا یک مقامی هست که از شفاعت‌شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعت‌کردن است و ما در این فراز، این را از خدا می‌خواهیم ✅مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم 🔸لقد عظمت الرّزِیّة… بک علینا… و اسئل الله بحقکم… ان یعطینی بمصابی بکم (یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم می‌دانم) 🔸الحمد لله علی عظیم رزِیّتی (دقیقاً در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش می‌داند) این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید درباره‌اش بحث کرد حکایت زیارت عاشورا، حکایت یکی‌شدن با اهل‌بیت علیهم‌السلام است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم ✅مقام برائت (برای دوری و تبرّی‌جستن از بعضی جریان‌ها و افراد و نیز بعضی خصوصیت‌ها) 🔸و بالبرائة من اعدائکم ✅مقام لعن این مقام، آن‌قدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد اول صدتا لعن می‌دهیم و بعد صد سلام (جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب) که اگر خانه دل جارو نکرده باشی در حقیقت لعن روزانه به خود می‌فرستی 🔸اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده می‌شود، چون ما مردم اصلاً تا قبل از ظهوراطلاع نداریم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بوده‌اند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کرده‌اند ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمی‌دانیم و درک نمی‌کنیم اصل برائت در آن زمان اتفاق می‌افتد ✅مقام سِلم 🔸انی سلم لمن سالمکم و ولیّ لمن والاکم این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهل‌بیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان ✅مقام حَرب 🔸حرب لمن حاربکم این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهل‌بیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر ✅مقام ایثار ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست می‌کنیم و لااقل ادای آن را درمی‌آوریم ایثار یعنی بذل بهترین‌ها، و ما در زیارت عاشورا بهترین داشته‌های خود را فدای امام می‌کنیم 🔸بابی انت و امی ✅مقام قربة الی‌الله باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّ‌خدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن می‌شود 🔸اللهم انی اتقرب الیک ✅مقام دوستی و نزدیکی به اهل‌بیت 🔸انی اتقرب الی الله و الی رسوله این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی‌الله است ✅مقام معرفت اهل‌بیت 🔸اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم (چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة) ✅مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن و هر لحظه رنگ عوض نکردن 🔸ان یثبّت لی عندکم قدم صدق 🔸ثبّت لی قدم صدق عندک مع‌الحسین ✅مقام رجعت که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد رجعت فقط برای برخی مؤمنین و برخی کفار اتفاق می‌افتد 🔸و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور طلب خونخواهی با امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف فقط در صورت رجعت برای ما مقدور خواهد بود ✅مقام درود و صلوات خدا 🔸اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمی‌کنیم (یعنی الآن و اینجا و همه روزهای عمرم) 🔸و لا جعله الله آخر العهد منی (یعنی الی‌الابد باشد و محدود به حال)
12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚫 چرا اینقدر مشکلات من طولانی میشن؟ منبع:جلسه ۹ از مبحث انسان شناسی در آینه صحیفه سجادیه