eitaa logo
در محضر قرآن
125 دنبال‌کننده
71 عکس
246 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم 💐چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی ✍ در هشتمین روز از دهه مبارک فجر که مزین به روز نیروی هوایی است و در ادامه در این ایام در بررسی آیات آیه یکم را تلاوت خواهیم کرد: 💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمِّ ... (١) 🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! ... ✅نكته‌ها: از میان یكصد و چهارده سوره‌ی قرآن كریم، در آغاز نُه سوره به مسئله دشمن‌شناسی توجّه شده است؛ سوره‌های برائت، احزاب، محمّد، ممتحنه، منافقون، معارج، بیّنه، كافرون و مسد. در قرآن، آیات دشمن‌شناسی بیش از آیات الاحكام است. یكصد و نود و یك مرتبه واژه‌ی «ضَلَّ»، پانصد و بیست و یك مرتبه واژه‌ی «كفر»، سی و هفت مرتبه واژه‌ی «نفاق» و چهل و پنج مرتبه واژه‌ی «صدّ» آمده است. در تفاسیر می‌خوانیم: یكی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله، نامه‌ای را به زنی داد تا برای مشركان مكّه ببرد و آنان را از تصمیم پیامبر صلی الله علیه و آله مبنی بر فتح مكّه آگاه كند. جبرئیل، موضوع را به رسول اكرم خبر داد و پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام، و جمع دیگری را برای پس گرفتن نامه از آن زن، به سوی مكّه فرستاد و فرمود: «در فلان منطقه آن زن را خواهید یافت». گروه اعزامی حركت كردند و در همان نقطه‌ای كه پیامبر فرموده بود، آن زن را یافتند و سراغ نامه را از او گرفتند. زن از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی اطلاعی كرد. بعضی از اصحاب، سخنان زن را باور كردند و خواستند به مدینه برگردند، امّا حضرت علی علیه السلام فرمود: «نه جبرئیل به پیامبر دروغ گفته و نه آن حضرت به ما، بنابراین قطعاً نامه‌ی مورد نظر در نزد این زن است». سپس شمشیر كشید كه نامه را بگیرد. زن كه مسئله را جدّی دید، نامه را از میان موهای سرش بیرون آورد و آن را تحویل داد. نامه را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آوردند. حضرت، نویسنده‌ی نامه- حاطب بن ابی بلتعه- را احضار و او را توبیخ كرد. حاطب گفت: من خائن نیستم ولی از آنجا كه بستگانم در مكّه و در میان مشركان به سر می‌برند، خواستم دل مشركان را به دست بیاورم تا بستگانم در آسایش به سر برند. پیامبر صلی الله علیه و آله او را بخشیدند و این آیات نازل شد. از این ماجرا معلوم می‌شود كه حفظ اسرار نظامی به قدری لازم است كه حضرت علی علیه السلام حامل نامه را به كشتن تهدید كرد و فرمود: سرت را برای رسول خدا می‌فرستم! ❇️پیام‌ها: 1- جامعه ایمانی حق ندارد با دشمنان خدا، رابطه دوستانه و صمیمانه داشته باشد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ» 2- ایمان به خداوند با برقراری پیوند دوستی با دشمن خدا سازگار نیست. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی‌ ... أَوْلِیاءَ 3- دشمن خدا در حقیقت دشمن مؤمنان نیز هست. «عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ» 4- گرچه كفّار دشمن ما هستند، ولی دلیل اصلی متاركه‌ی ما با آنان، دشمنی آنها با خداست. كلمه‌ی‌ «عَدُوِّی» قبل از «عَدُوَّكُمْ» آمده است. 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی 🇮🇷 شادی ارواح طیبه شهدا، بالاخص شهدای نیروی هوایی و شهید عباس دوران صلوات
هم اکنون؛ بارش زیبای باران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح پنج شنبه شما بخیر و شادی؛ یاد و گرامی می داریم خاطره فجر آفرینان انقلاب اسلامی و شادی روح مطهرشان و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار می کنیم ✍ در نهمین روز از دهه مبارک فجر و در ادامه ، در این ایام در بررسی آیات بخش دوم آیه یکم را تلاوت خواهیم کرد: 💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَآءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَآءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَآءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَآ أَخْفَيْتُمْ وَمَآ أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِيلِ 🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبّت می‌كنید، در حالی كه آنها به آنچه از حقّ برای شما آمده كافر شده‌اند و رسول اللّه و شما را به خاطر ایمان به خداوندی كه پروردگار همه شماست از شهر و دیارتان بیرون می‌رانند؛ اگر شما برای جهاد در راه من و جلب خشنودیم هجرت كرده‌اید؛ (پیوند دوستی با آنان برقرار نسازید!) شما مخفیانه با آنها رابطه دوستی برقرار می‌كنید در حالی كه من به آنچه پنهان یا آشكار می‌سازید از همه داناترم! و هر كس از شما چنین كاری كند، از راه راست گمراه شده است! ❇️پیام ها: 5- القای مودّت و ابراز دوستی با دشمنان، جرأت آنان را در برابر مؤمنان بیشتر می‌كند. «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ» 6- اوامر و نواهی خود را به طور مستدل بیان كنید. لا تَتَّخِذُوا ... قَدْ كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ‌ 7- در ، برقراری رابطه و قطع روابط باید بر اساس ملاك‌های دینی باشد. «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ» 8- از جدا نیست. (فرمان قطع رابطه با دشمنان یك دستور سیاسی است كه در متن قرآن آمده است). «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ» 9- كفّار تنها در عقیده مخالف شما نیستند، بلكه كمر به حذف شما بسته‌اند. كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ‌ 10- دشمنی كفّار با شما به خاطر شما به خداست. «أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ» 11- برقراری با در صورتی جایز است كه آنها به ارزشهای شما احترام بگذارند و در صدد نباشند. لا تَتَّخِذُوا ... قَدْ كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ‌ 12- اسلام خواهان مسلمانان است. (اظهار مودّت به گروهی كه به مكتب شما كافرند و بر ضدّ شما توطئه می‌كنند، ذلّت است). «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ» 13- یك دل، دو دوستی بر نمی‌دارد. «إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ» 14- باید خالصانه و برای خدا باشد. «جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی» 15- خداوند از ارتباطات مخفیانه با كفّار آگاه است. «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ» 16- توجّه به علم خداوند، سبب كاهش گناهان است. «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ» 17- در ، هم امر و هم نهی، «لا تَتَّخِذُوا» هم استدلال، «عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ» هم انگیزه. «یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ» و هم تهدید. «وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ» 18- چه بسیارند مؤمنانی كه بد عاقبت می‌شوند. الَّذِینَ آمَنُوا ... ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ‌ 19- چه بسیارند افرادی كه در آغاز بودند، ولی در اثر رابطه با دشمنان، شدند. خَرَجْتُمْ جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی‌ ... ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ‌ 20- فكر تأمین منافع از طریق روابط سرّی با دشمنان دین، بیراهه رفتن و حركتی بی‌فرجام است. «وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح آدینه شما بخیر و پر از نور امید و روزتون ختم به زیباترین خیرها. تعجیل در فرج اقا امام زمان صلوات ✍ در دهمین روز از دهه مبارک فجر و در ادامه ، در این ایام در بررسی آیات و آیه ۱۲ را تلاوت خواهیم کرد: 💠قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ 🌿به آنها كه كافر شدند بگو: «(از پیروزی موقت خود در جنگ اُحُد، شاد نباشید!) بزودی مغلوب خواهید شد؛ (و سپس در رستاخیز) به سوی جهنم، محشور خواهید شد. و چه بد جایگاهی است! ✅نكته‌ها: چنانكه در تفاسیر، مجمع‌البیان وكبیر ومراغی آمده است وقتی مسلمانان در سال دوم هجری در جنگ بدر پیروز شدند، گروهی از یهود گفتند: این پیروزی نشانه‌ی صداقت محمّد صلی الله علیه و آله است، چون در تورات آمده است، او كسی است كه بر دشمنانش پیروز می‌شود. گروهی دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید! شاید در جنگ‌های دیگر شكست بخورد. وقتی در سال سوم، جنگ احد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند. آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آینده‌ی نزدیك شما شكست می‌خورید. طولی نكشید كه مسلمانان، بنی‌قریظه و بنی‌نضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند؛ شاید آیه اشاره به شكست تمام كفار جهان یا باشد. ❇️پیام‌ها: 1- دلداری مؤمنان و تهدید كفّار، نشانه صحیح و به هدف است. «قُلْ لِلَّذِینَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ» 2- یكی از ، پیشگویی‌های صادق آن است. «سَتُغْلَبُونَ» 3- حق، پیروز و كفر، محكوم به شكست است. «سَتُغْلَبُونَ» 4- با شایعات وتبلیغات دشمن، مقابله كنید. «ستغلبون» 5- از شكست‌هایی نگران باشید كه به جهنّم منتهی می‌شود، والّا در هر جنگی احتمال شكست وجود دارد. «سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلی‌ جَهَنَّمَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح شنبه شما بخیر و خوشی و سلامتی. امیدوارم با کمک خدای رب العالمین و یاری پیامبر اکرم صلوات الله علیه که امروز میهمانش هستیم روز و هفته خوبی را آغاز کرده باشید🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✍ در ۲۲ بهمن ماه و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران عزیزمان، در ادامه ، در این ایام در بررسی آیات آیه ۱۲۰ را تلاوت خواهیم کرد: 💠مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ 🌿سزاوار نیست كه اهل مدینه، و بادیه‌نشینانی كه اطراف آنها هستند، از رسول خدا تخلّف جویند؛ و برای حفظ جان خویش، از جان او چشم بپوشند! این بخاطر آن است كه هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمی‌رسد و هیچ گامی كه موجب خشم كافران می‌شود برنمی‌دارند، و ضربه‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر اینكه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته می‌شود؛ زیرا خداوند پاداش نیكوكاران را تباه نمی‌كند! ❇️پیام‌ها: 1- اصحاب و اطرافیان كه از علم و امكانات بیشتری برخوردارند، مسئولیّت بیشتری دارند. ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ ... أَنْ یَتَخَلَّفُوا 2- در دفاع از اسلام، شهر و روستا مطرح نیست. «لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ» 3- اطاعت بی‌چون و چرا از پیامبر لازم است و كسی حقّ تخلّف از فرمانِ حكومتی رسول خدا صلی الله علیه و آله را ندارد. ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ ... أَنْ یَتَخَلَّفُوا 4- یكی از شئون رسالت، فرماندهیِ كلّ قوا در جنگ است. «یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ» 5- حفظ جان پیامبر، ضروری‌تر از حفظ جان مسلمانان است. مسلمانان باید پیشمرگ رهبر آسمانی باشند. لا یَرْغَبُوا ... 6- مسلمان باید در راه عقیده، آماده‌ی تحمّل هر سختی و فشاری باشند. ظَمَأٌ، نَصَبٌ، مَخْمَصَةٌ ... 7- باید باشد. «یَغِیظُ الْكُفَّارَ» 8- و حركات دسته جمعی مسلمانان كه موجب خشم و هراس كفّار می‌گردد، در نزد خدا دارد. «مَوْطِئاً یَغِیظُ الْكُفَّارَ» 9- نه تنها دفاع ورزم، بلكه همه‌ی حركات، تلاش‌ها ورنجهای جبهه نزد خدا ثبت شده وموجب است. لا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ ... عَمَلٌ صالِحٌ‌ 10- مقدّمات و آمادگی رزمی نیز عمل صالح و عبادت است. لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً ... عَمَلٌ صالِحٌ‌ 11- واقعی، انقلابی و اهل است. «أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» (جان فشانی، نشانه‌ی كمال نیكوكاری است) 12- دریافت اجر الهی، در سایه‌ی تحمّل رنج‌هاست. نابرده رنج، گنج میسّر نمی‌شود. ظَمَأٌ، نَصَبٌ‌، مَخْمَصَةٌ، ... أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ‌ 13- به رضایت وپاداش الهی، مشكلات را آسان می‌كند. «إِنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح یکشنبه علوی شما بخیر و توأم با موفقیت ✍ در ادامه ، آیات ۱ و ۲ را تلاوت خواهیم کرد: 💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (١)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (٢) 🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. مؤمنان رستگار شدند؛ آنها كه در نمازشان خشوع دارند؛ ✅نكته‌ها: در قرآن، یازده مورد كلمه‌ی فلاح (رستگاری) با كلمه‌ی‌ «لَعَلَّ»(شاید) همراه است: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» لكن در سه مورد بدون این كلمه و به طور حتمی مطرح شده است، یكی در همین سوره ویكی در سوره‌ی شمس: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ودیگری در سوره‌ی اعلی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی». از مقایسه این سه مورد با یكدیگر، روشن می‌شود كه ایمان و تزكیه دارای جوهر واحدی هستند. برترین و آخرین هدف تمام برنامه‌های اسلام، فلاح و رستگاری است. در بسیاری از آیات قرآن از تقوا سخن گفته شده و هدف از احكام دین هم رسیدن به تقواست: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ‌و آخرین هدف تقوا نیز فلاح است: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» جالب است كه مهم‌ترین و آخرین هدف دین اسلام در اوّلین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به یگانگی خداوند ایمان آورید و «لا اله الا الله» بگویید تا رستگار شوید. هر شبانه روز، در اذان و اقامه‌ی نمازهای یومیّه جمله‌ی «حی علی الفلاح» را بیست بار بر زبان می‌آوریم و هدف نهائی را با فریاد رسا اعلام می‌كنیم، تا راه را گم نكنیم. اسلام می‌گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی» اعلی، 14 كسانی رستگارند كه ایمان و تزكیه‌ی نفس داشته باشند، ولی كفر می‌گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی‌» ‌طه 64 فرعون می‌گفت: امروز هر كس زور و برتری دارد رستگار است. شخصی در حال نماز با ریش خود بازی می‌كرد، پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر او در دل خشوع داشت، در عمل این گونه نماز نمی‌خواند. امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از در نماز، فرونهادن چشم است. ❇️پیام‌ها: 1- مؤمنان حتمی است. «قَدْ أَفْلَحَ» 2- ، شرایط و نشانه‌هایی دارد. الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ‌ ... 3- ، در رأس برنامه‌های اسلامی است. «فِی صَلاتِهِمْ» 4- در نماز، حالت وكیفیّت مهم است. «خاشِعُونَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح دوشنبه شما بخیر؛ ان شاءالله روزی همراه با الطاف واسعه الهی و لحظه های خوش زندگی داشته باشید. ✍ در ادامه ، آیه ۳ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (٣) 🌿و آنها كه از لغو و بیهودگی روی‌گردانند؛ ✅نكته‌ها: «لغو»، به كار و سخن بیهوده می‌گویند. دوری و پرهیز از لغو، مخصوص مسلمانان نیست، قرآن درباره‌ی خوبان اهل كتاب نیز می‌فرماید: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ‌ ... ‌قصص، 52- 55. اهل كتاب با ایمان، از لغو گریزانند. دوری از لغو در دنیا، بهره‌اش، محفوظ ماندن از لغو در قیامت است. «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»، «لا تَسْمَعُ فِیها لاغِیَةً» غاشیه، 11. اعراض از لغو، نباید با بدگویی و تندخویی همراه باشد، زیرا در آیه‌ی دیگر می‌فرماید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» فرقان، 72. در روایات برای لغو، نمونه‌هایی آمده است از جمله: سخنی كه در آن یاد خدا نباشد و یا غنا و لهویّات باشد. ‌تفسیر نورالثقلین. ❇️پیام‌ها: 1- نشانه‌ی ، دوری از است. «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مؤمن باید در تمام كارها و سخنان خود هدف صحیح داشته باشد) 2- دوری از لغو، به اندازه‌ای مهم است كه بین نماز و زكات ذكر شده است. «خاشِعُونَ‌- مُعْرِضُونَ‌- لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح سه شنبه زمستانی شما بخیر ونیکی و سلامتی، وجودتون سرشار از الطاف الهی و انرژی مثبت،طاعات و عباداتتون قبول و زندگیتون مهدوی ✍ در ادامه ، آیه ۴ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (٤) 🌿و آنها كه زكات را انجام می‌دهند؛ ✅اهمیّت زكات‌ زكات، یكی از پنج چیزی است كه بنای اسلام بر آن استوار است. در قرآن 32 بار كلمه «زكات» و 32 بار واژه «برك» آمده، گویا زكات مساوی با بركت است. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله افرادی را كه زكات نمی‌دادند، از مسجد بیرون كرد. حضرت مهدی علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تاركین زكات می‌جنگد. كسی كه زكات ندهد، هنگام مرگش به او گفته می‌شود: یهودی بمیر یا مسیحی. تارك زكات در لحظه‌ی مرگ از خداوند می‌خواهد كه او را به دنیا باز گرداند تا كار نیك انجام دهد، امّا مهلت او پایان یافته است. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زكات بدهند، هیچ فقیری در زمین باقی نمی‌ماند. ❇️پیام‌ها: ۱- اهمیّت مانند اهمیّت است. (در 28 آیه، نماز و زكات در كنار هم آمده است) «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ‌، لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ» ۲- اعتقاد به تنهایی كافی نیست، هم لازم است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... فاعِلُونَ‌ 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا