توثيق تاريخية الصحابي الوليد بن عقبة المتوفى سنة 61 هجري
في ما يلي نقشين عثر عليهما فريق الصحراء على طريق الحج الشامي وهما يذكران الصحابي الوليد بن عقبة
- النقش الأول نصه:
اللهم اغفر لأيوب مولى عمرو بن الوليد بن عقبة امين
امن محمد بن ابي قيس
-النقش الثاني نصه:
بسم الله الرحمن اشهد الا اله الا الـ[لـ]ـه وان محمد رسول اله وكتب الوليد
بعدما ما فتح النبي صلى الله عليه وسلم مكة أتت نسائها بصبيانهن ليدعوا لهم النبي ويباركهم ومن ضمنهم الصحابي “الوليد بن عقبة”. يقول: لما فتح رسول الله صلى الله عليه وسلم مكة جعل، أهل مكة يأتون بصبيانهم إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، فيمسح رءوسهم ويدعو لهم قال: فجيء بي إليه وقد خلقت بالخلوق فلما رأني جعل أصبعه على رأسي ثم مسحها بالأرض قال: «ولم يمنعه من ذلك إلا الخلوق الذي خلقتني أمي»
هذا الصحابي استعمله خلفاء رسول الله أبو بكر وعمر وعثمان في بلاد الشام والعراق فأحسن القيام بما طلب منه ثم لما حصلت الفتنة بمقتل عثمان تركها واستقر في قرية قرب بلدة الرقة الى أن مات هناك .
#مشروع_فريق_الصحراء
#نقوش_إسلامية
#قناة_التاريخ_والسير_والعقائد
المقال تحت الرابط التالي:
https://alsahra.org/2021/12
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
💠 مجمع جهانی شیعه شناسی برگزار می کند:
سلسله نشستهای ژئوپلیتیک شیعه
موضوع : نقش نخبگان علمی شیعه
در توانمندسازی شیعیان قاره آمریکا
❇️ ارائه دهنده: دکتر منصور علوی
(فوق تخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی استخوان از کانادا)
❇️ ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر میردامادی(هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔹دبیر جلسه: دکتر مهدی کریمی
(معاون آموزش مجمع جهانی شیعه شناسی)
🌐 مجمع جهانی شیعه شناسی
هدایت شده از مطالعات بین المللی قرآن کریم
#معرفی_سایت
⭕️ پایگاه اینترنتی کتابشناسی #آکسفورد یکی از ساده ترین راه ها برای پیدا کردن منابع غربی و حتی اسلامی درباره موضوعات مختلف است.
🔰 کافیست موضوع خود را در قسمت بالای صفحه جستجو کنید تا به فهرستی از منابع مختلف دسترسی پیدا کنید.
🔗 www.oxfordbibliographies.com
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
بین اجرا و تشریع: نامه امام محمد جواد در سال ۲۲۰ هجری قمری برای درخواست خمس
🔹 این مقاله در سال ۲۰۲۱ در یکی از مجلات معتبر فقهی بین المللی به چاپ رسیده است و در دسترس عموم قرار دارد.
🔹 نویسنده، ادموند هیز (Edmund Hayes)، طی سالهای اخیر در مورد نهاد امامت، کارکردها و سازوکار آن یک کتاب و مقالاتی را چاپ کرده است و پارسال یک پروژه پنج ساله را با عنوان
"امامت تجسم یافته"
(Embodied Imamate)
در دانشگاه لیدن شروع کرده است.
🔹 در چکیده این مقاله آمده است:
با تحلیل یک نامه که به نهمین امام امامیه، محمد الجواد، نسبت داده شده و به سال 220/835 میلادی تاریخگذاری شده، میتوان نشان داد که شیعیان امامی نه تنها بر اساس اعتقادات خود تعریف میشوند، بلکه ساختارهای نهادی نیز آنها را به امام خود به عنوان رهبر جامعه متصل میکند. جزئیات انتقال، فرم و محتوا نشان میدهد که این نامه ممکن است اصیل باشد و به ما پنجرهای منحصر به فرد به اداره نهاد امامت میدهد. این نامه یک درخواست مالی است که پرداخت مالیات خمس بر غنائم جنگ و سایر اقلام را تشویق میکند. تحلیل من نشان میدهد که درک خمس و غنائم در میان شیعیان امامی در این دوره همچنان سیال و قابل تطبیق با تنظیمات امام بوده است و اجرای آن تأثیری بر توسعه قانون داشته است. در نتیجه، محدثان حدیث و فقها مجبور شدند تا تفسیر کنند که چگونه چنین اقدامات عملی در قانون اسلامی که قانونی ابدی و الهی شناخته می شود، توجیه می شود.
@shiistudiesinwesternacademia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧨 سمانتیک: غول دنیای مقالات!😎
با سمانتیک میتونی:
🔸بین 200 میلیون مقاله تو یه چشم به هم زدن بگردی!😮
🔹موضوع مورد نظرت رو حتی به زبان فارسی جستجو کنی
🔸به یه عالمه مقاله رایگان و معتبر دسترسی داشته باشی
دیگه معطل چی هستی؟!
همین الان برو سمانتیک رو امتحان کن!😍
🔗 www.semanticscholar.org
اگه موقع ورود به سایت با خطا مواجه شدید از تحریم شکن استفاده کنید. 👈اینجا👉 آموزش دادیم.
#هوش_مصنوعی
#مقاله
#پایاننامه
┈┄┅═✾🔹🔷💠🔶🔸✾═┅┄┈
لیست ترفندهای کانال 👈کلیک کنید👉
📣 کانال آقای ورد
https://eitaa.com/aghayeword
🆔 @aghayeword
╚═══ 🌿🌺🌿 ═════
🖊نسبت آموزه های نخستین اسلامی و اقتصاد سرمایه داری
📚بورژوارزی در حجاز
📥محمد ماشینچیان
🖇«صدر اسلام و زایش سرمایهداری » (۲۰۱۴) عنوان کتابی است به قلم بندیکت کُلر که راقم این سطور به همراه دکتر جعفر خیرخواهان همینک در حال ترجمهی آن است. ترجمهی فصل نخست این کتاب در همین شماره در دسترس خوانندگان سیاستنامه قرار گرفته. چنان که از عنوان کتاب بر میآید مدعای کُلر این است که نخستین جلوهی آن نظام اقتصادی و اجتماعی را — که به باور من به غلط — سرمایهداری نام گرفته میتوان در صدر اسلام و در حجاز ذیل فرمان پیامبر اسلام به وضوح مشاهده کرد.
🖇مدعای کُلر شاید برای ما بدیع و غریب جلوه کند، اما بهواقع سخن جدیدی نیست و کتابِ یکصدهزار کلمهای او گزارشی مستند و شستهرفته است از آنچه دیگر تاریخنگاران اقتصادی پیشتر حول این موضوع نوشتهاند. تعریف سرمایهداری مبهم باقی مانده چون خود سرمایهداری بنا بر طبیعتش پدیدهایست منعطف و متغیر، و تمایز میان علتها و معلولها گاه دشوار. اما همان تعریف حداقلی از سرمایهداری که هایک پیشنهاد داده، برای کُلر کفایت میکند: سرمایهداری یک نظم اقتصادی و اجتماعی است با محوریت بازار.
🖇کُلر از هایک آموخته است که هر جا و هر گاه که دادوستدِ سودانگیختهی بازاری محور حیات جمعی باشد، بهناگزیر به طرزی خودجوش یک نظم اقتصادی و اجتماعی بالندهی موسعتر و پیچیدهتر سربرمیآورد و یک شبکهی تشریک مساعی اجتماعی درهمتنیده شکل میگیرد که از دلش ثروت و رفاه خلق میشود و میپراکند. از این رو، بر کُلر واضح و مبرهن است که بین آن رونق اقتصادی و شکوفایی علمی که در عصر طلایی تمدن اسلامی در پهنهی سرزمینهای اسلامی — از خراسان تا اندولس — سربرآورد، و آن بذر اقتصاد بازار که پیامبر اسلام در مدینه کاشت، یک رابطهی علی و معلولی وثیق وجود دارد.
🖇آن انقلابی که پیامبر اسلام در نظم اقتصادی و اجتماعی در افکند—که در ادامه شرحش میدهم—بر بستری محقق شد که نیاکان ایشان در شکل دادن به آن مستقیماً نقشآفرینی کرده بودند. مراد آن تجارت شکوفایی است که با مرکزیت مکه از چندین و چند نسل پیش از پیامبر اسلام برقرار شده بود. جد پدری پیامبر اسلام و بنیانگذار طایفهی قریش قصی نام داشت. قصی یک دیپلمات تجاری توانا و طراح یک نوآوری تجاری بیسابقه بود—یک پیماننامهی تجاری به نام «ایلاف» که به موجب آن قبایل بادیهنشین میپذیرفتند که امنیت کاروانهای تجاری را حفظ کنند و در مقابل کاروانداران قریش میپذیرفتند که در میانهی راه کالاهای بادیهنشینان را برگیرند و در بازار شام و مکه و یمن بفروشند و سودش را با ایشان تقسیم کنند.
🖇 به این ترتیب، به موجب «ایلاف»—که نام یک سوره از سورههای قرآن نیز به آن اختصاص یافته—بادیهنشینان در سود تجارت کاروانداران شریک شدند، و در نتیجهی همسو شدن منافع طرفین، یک راه تجاری امن بین یمن و شام شکل گرفت که هزینهی تأمین امنیت آن با نوآوری قصی به طور قابل ملاحظهای پایین آمده بود. به روایت تاریخنگاران، حملهی سپاه ابرهه و اصحاب فیل به مکه که کوتاه زمانی پیش از تولد پیامبر اسلام اتفاق افتاد، نیز به خاطر تبدیل شده مکه به مرکز تجاری و استقلال یافتن نسبی تجارت سودآور از قدرت حاکمان یمن بود که سهم ایشان را از سود تجارت کاهش داده بود.
🖇جالب است که جوانه زدن بورژوازی و اقتصاد بازار در حجاز از همان الگویی پیروی میکند که در ظهور بورژوازی و اقتصاد بازار در ونیز و در هلند قابل مشاهده است؛ در هر سه نوبتی که آشکارا ظهور نظم اقتصادی و اجتماعی بهاصطلاح سرمایهدارانه را میتوان مشاهده کرد، آن حادثه خارج از قلمرو یک حکومت مقتدر اتفاق شد. حجاز خارج از امپراتوری ساسانی و خارج از حوزهی قدرت حبشه و یمن قرار داشت، و ونیز و هلند نیز به ترتیب از سیطرهی امپراتوری روم و اسپانیا خارج بودند. چونان که بر میآید، هر بار این در خلاء قدرت فائقهی سیاسی بوده که اقتصاد بازار جوانه زده.
🔹متن کامل این مقاله را میتوانید در شماره چهارم و پنجم سیاستنامه مطالعه کنید.
@goftemaann🦉
📚 #معرفی_کتاب #تازههای_نشر
🔺اسلام در چین و جهان اسلام: تاریخ تحقیقات چینی
🔺 Islam in China and the Islamic world A History of Chinese Scholarship
👈🏻 نویسنده: Alimtohte Shiho
👈🏻 انتشارات: Gorgias Press
👈🏻 سال انتشار : (2024)
👈🏻شابک: 9781463245887
طی نیم قرن گذشته، چین دستاوردهای فراوانی در مطالعه اسلام داشته است، و یک نظام آکادمیک مشخص برای این مسیر راهاندازی کرده است. این کتاب یک تاریخ از تحقیقات اسلامی معاصر در چین عرضه میکند و تحقیقات میانرشتهای حاصل از این نظام دانشگاهی را تحلیل میکند، از پسزمینه آن تا افراد دخیل در آن، سازوکارها، و آثار انتشار یافتهشان، کنفرانسهای علمی، آثار مرجع و مواد تاریخی، و رشتههای تحقیقاتی: تاریخ، دین، فلسفه، سیاست و فرهنگ.
📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبانهای اروپایی
@Islamicstudies
animals-13-03061.pdf
1.88M
📌پیوست محتوایی :
موسسه تحقیقات محصولات حلال، دانشگاه پوترا مالزی (UPM) و برخی نهادهای دیگر در زمینه مقایسه گوشت به دست آمده در ذبح اسلامی و گوشت کشتار شده بعد از بیهوشی فعالیت های قابل توجهی داشته اند. یکی از مقالات علمی در این پیوست ارائه شده است.
تأكيد مايكل كوك على صحة الخطوط العريضة للسردية الاسلامية وموافقة قصة وفد نجران للنقوش المكتشفة
ذكر الباحث مايكل كوك MICHAEL COOK، في الصحيفة 55 من كتابه "تاريخ العالم الإسلامي من النشأة لفجر الحداثة"
A HISTORY OF THE MUSLIM WORLD
FROM ITS ORIGINS TO THE DAWN OF MODERNITY
-طبعة جامعة برينستون - ما نصه:
We likewise have an impressive fit in connection with an incident from near the end of Muḥammad's career. The standard biography of the Prophet lists the members of a tribal delegation that came to see him from the region of Najran in 631, and we now have an early inscription commemorating one of them by name. What this chapter accordingly assumes is that the outline of Muhammad's life as given in the Muslim sources is largely reliable, and that the colorful details they supply, whether or not they are accurate, are not out of place in the society they describe.
والترجمة العربية هو قوله: لدينا بالمثل توافق مدهش فيما يتعلق بحادثة وقعت في ٱخر حياة محمد. تسرد السيرة النبوية قدوم وفد قبلي من نجران لرؤية النبي محمد عام 631 ميلادي، ولدينا الآن نقش مبكر يخلد ذكرى أحدهم بالاسم. وبالتالي فإن ما يفترضه هذا الفصل هو أن الخطوط العريضة لحياة محمد كما وردت في المصادر الإسلامية يمكن الاعتماد عليها إلى حد كبير، وأن التفاصيل المزخرفة التي تقدمها، سواء كانت دقيقة أم لا، ليست متنافرة، على الأقل، مع المجتمع الذي تصفه". انتهى
ولعل النقش الذي أشار إليه مايكل كوك هو التالي الموجود بالصور بالأعلى :
نقشان يذكران الصحابي يزيد بن معاوية بن حزن بن المحجل
في ما يلي نقش إسلامي عُثر عليه في منطقة نجران، يثبت تاريخية الصحابي الجليل يزيد بن معاوية بن حزن بن المحجل، وهو من وفد نجران الذين وفدوا على الرسول في السنة العاشرة للهجرة.
نص النقش:
"ترحم الله على يزيد بن معاوية بن حزن بن المحجل آمين".
النقش نشره الباحث سعد التويجري.
كما عثر على نقش ثاني لهذا الصحابي مكتوب على صخرة ونصه أيضا: "ترحم الله على يزيد بن معاوية بن حزن بن المحجل آمين".
قال ابن سعد في الطبقات: "يزيد بن المحجل واسمه معاوية بن حزن بن موألة بن معاوية بن الحارث بن مالك بن كعب بن الحارث بن كعب من مذحج كان في الوفد الذين قدموا مع خالد بن الوليد من نجران وأنزلهم خالد منزله وإنما سمي أبوه المحجل لبياض كان به". انتهى
وقد أوضح الدكتور عوض بن ناحي عسيري أستاذ مساعد التاريخ، متخصص في تاريخ الإسلام المبكر، والأقليات، والعلاقات بين الأديان، معلقاً في عدد من تغريداته على النقشين بقوله: "يمثل النقشان المكتشفان مؤخراً عن يزيد بن المحجل، بُعداً مادياً آخر يدعم مصداقية المصادر الإسلامية المبكرة، التي تحدثت عن مراحل انتشار الإسلام في نجران في عصر الرسالة، والتي شكك بها بعض المستشرقين والباحثين المحدثين". انتهى
و يضيف كوك: "التفاصيل المزخرفة التي تقدمها، سواء كانت دقيقة أم لا، ليست متنافرة، على الأقل، مع المجتمع الذي تصفه" غاية في الأهمية، بمعنى ان أحداث السيرة لم تقع في مجتمع عاش في البتراء، او في اي مكان ٱخر شمال الجزيرة كما يزعم دان جيبسون.