eitaa logo
تفسیر قرآن به قرآن
225 دنبال‌کننده
27 عکس
35 ویدیو
23 فایل
@R_golmakani ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟سکوت در برابر ظلم🌟 ✍ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا فَقَالَ سُبْحَانَهُ "فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِینَ" فَمَا کانَ إِلَّا أَنْ خَارَتْ أَرْضُهُمْ بِالْخَسْفَةِ خُوَارَ السِّکةِ الْمُحْمَاةِ فِی الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ.🥀 نهج البلاغه/ خطبه ۲۰۱ ✍ اى مردم، همه افراد جامعه در خشنودى و خشم شریک مى باشند، چنانکه شتر ماده ثمود را یک نفر دست و پا برید، امّا عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زیرا همگى آن را پسندیدند. خداوند سبحان مى فرماید: «ماده شتر را پى کردند و سرانجام پشیمان شدند» سرزمین آنان چونان آهن گداخته اى که در زمین نرم فرو رود، فریادى زد و فرو ریخت.🥀 ✔️ بر این اساس اگر فرد یا افرادی در برابر این ظلم لب به اعتراض و برائت می گشودند قطعاً حسابشان از حساب قاتل جدا می شد و خدا آنها را شریک در قتل ناقه قلمداد نمی کرد. ✔️ انسان طبیعتاً دوست دارد هر کاری که دلش خواست بکند و چیزی جلودار او نباشد؛ حتی اگر آن کار معصیتی کبیره باشد. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: "یُرِیدُ الْانسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَه"(قیامت/۵) @DailyCommentaryofQuran
25.Esraa18.mp3
7.32M
/۱۸ "مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا"(۱۸) ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻬﺮﻩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﭼﺸﻢ ﺑﭙﻮﺷﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻲ ﻫﻴﭻ ﺗﺄﺧﻴﺮﻱ ﻋﻄﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻄﺮﻭﺩ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﺁﻥ ﺑﺴﻮﺯﺩ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی رئوس مطالب /۱۸ "مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا"(۱۸) (ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻬﺮﻩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ ﭼﺸﻢ ﺑﭙﻮﺷﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻲ ﻫﻴﭻ ﺗﺄﺧﻴﺮﻱ می دهیم، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻄﺮﻭﺩ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﺁﻥ ﺑﺴﻮﺯﺩ). ۱. الْعَاجِلَةَ: در مقابل قیامت، صفت است برای موصوف محذوف که زندگی دنیاست، یعنی زندگی دنیایی که زودگذر است. ۲. يَصْلَاهَا: از ماده "صلی" به معنای جا دادن، وارد کردن، انداختن، چشیدن. ۳. مَذْمُومًا: از ماده "ذمّ" به معنای سرزنش. ۴. مَّدْحُورًا: از ماده "دحر" به معنای دور کردن و طرد کردن. ۵. در آیات قبل اشاره شد که سنت خداوند بر این است که رسولی برای هدایت مردم می فرستد، چنانچه مردم سر باز زنند و به سرکشی و قتل و دست بزنند، به عذاب فراگیر و دست جمعی دنیایی مبتلا می شوند، اما در این آیه به بیان سنت الهی در مورد عذاب آخرت اشاره می کند. ۶. عبارت "مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ" یعنی کسی که دنیاطلب باشد و زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح دهد، چنان که در آیه ۲۷ سوره انسان می فرماید: "إِنَّ هَٰؤُلَاءِ يُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَيَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْمًا ثَقِيلًا" (ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭ ﻭ ﻛﻔﺮﭘﻴﺸﻪ ﺍﻧﺪ ﺳﺮﺍﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ ﻭ قیامت ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﺍﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ). فرد که از صرف نظر کند، توحید و نبوت و معاد را نفی می کند، لذا خداوند او را به حال خودش رها می کند. چنان که در آیه ۲۹ و ۳۰ سوره نجم به پیامبر می فرماید: "فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّىٰ عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا، ذَٰلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ" (ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﻣﺎ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺟﺰ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ، ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺘﻬﺎﻱ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻲ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ). ۷. عبارت "عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ" یعنی در رساندن دنیا به شخص تسریع می کنیم اما نه به اندازه ای که او بخواهد؛ بلکه هر اندازه که ما صلاح بدانیم، چون زمام امور به دست ماست نه در اختیار او. و همچنین نه هر ، بلکه آن کسی که ما اراده کنیم دنیایش را آباد کنیم. پس هر فرد دنیاطلبی از دنیا به همان میزان و مقداری بهرمند می شود که روزی اوست و به اقتضای علل و اسبابی که خداوند فراهم ساخته، مواهب دنیا در اختیارش قرار می گیرد، لذا در آیه ۱۵ سوره هود می فرماید: "مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ" (ﻫﺮ ﻛﺲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻛﺎﺳﺘﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﻳﺪ) یعنی نتیجه اعمالشان را به طور کامل به آنها می دهیم نه به اندازه ای که در خیالشان می گذشت. پس این قاعده کلّیت ندارد که هر کس طالب دنیا بود به همان اندازه ای که می خواهد بدست آورد، و چه بسا کافری که طالب دنیا است، اما به واسطه علل و اسبابی که خداوند فراهم ساخته و مصالحی که تنها او می داند، فقیر است. این معنا را قبلاً در آیه ۳۳ و ۳۴ زخرف به مناسبت بیان کردیم که فرمود: "وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ.." (ﺩﺍﺭﺍﻳﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺯﺭ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﺍﮔﺮ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ـ ﭼﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﭼﻪ ﻛﺎﻓﺮ ـ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻛﻔﺮ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻧﺪ ﺳﻘﻒ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ..). ۸. عبارت "ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا" یعنی ما برای شخص دنیاطلب که آخرت را نفی می کند، جهنم را قرار دادیم. ۹. توجه به این نکته مهم است که دنیاطلبی و انکار آخرت مراتب مختلفی دارد، چه در زبان و چه در رفتار و عمل، و چه بسا مسلمانی که اعتقاد به آخرت دارد اما در اثر سرگرم شدن به دنیا، عاقبت سر از درآورد و از شود. لذا در آیه ۴۴ سوره انعام فرمود: "فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ" (ﭘﺲ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ ﺗﺬﻛﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭﻫﺎﻱ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺸﻮﺩﻳﻢ، ﺗﺎ ﭼﻮﻥ سرگرم شدند ناگهان عذاب را می فرستیم و خاموش می شوند). @DailyCommentaryofQuran
26.Esraa19.mp3
6.67M
/۱۹ "وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا"(۱۹) ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺗﻠﺎﺷﻲ ﺩﺭﺧﻮﺭِ ﺁﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی رئوس مطالب /۱۹ "وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا"(۱۹) ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺗﻠﺎﺷﻲ ﺩﺭﺧﻮﺭِ ﺁﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. ۱. "سعی": به معنای راه رفتن به سرعت، اما نه در حد دویدن. به تلاش هم از باب اینکه پیوسته و سرعت نسبی در آن هست، سعی می گویند. ۲. مَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ: یعنی کسی که طالب آخرت است و آخرت را بر دنیا ترجیح می دهد. ۳. "لام" در سَعَىٰ لَهَا، لام اختصاص است، یعنی تلاشی که اختصاص به آخرت دارد. ( داشته باشد) ۴. وَهُوَ مُؤْمِنٌ: یعنی سعی و تلاشی که با ایمان همراه است، نه عمل همراه با کفر، یا نفاق و از روی ریا. ( داشته باشد) چنان که در آیه ۳۹ سوره نور عمل از روی کفر را به سراب تشبیه می کند: "وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا" (ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻭﺻﻒ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﺍﻣﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺳﺮﺍﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻛﻪ ﺗﺸﻨﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﺏ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻲ ﻳﺎﺑﺪ). ۵. فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًایعنی خداوند عمل کسانی که هم دارد و عملی نیکوست و هم و با ایمان همراه است به بهترین وجه قبول می کند و پاداش خوبی می دهد، زیرا خداوند ذوالفضل العظیم است. اگر بنده به وظیفه بندگی عمل کند و منتی نداشته و طلبکار هم نباشد، خداوند هم که مولای برتر است قدر کار بنده را دانسته و ثواب در خوری به او می دهد تا جایی که گاهی تا هفتصد برابر بلکه چند هزار برابر پاداش می دهد چنان که در آیه ۲۶۱ سوره بقره در پاداش انفاق مال در راه خیر می فرماید: "مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ" (ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻔﺖ ﺧﻮﺷﻪ ﺑﺮﻭﻳﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺧﻮﺷﻪ ﺍﻱ ﺻﺪ ﺩﺍﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﺨﺸﺸﻲ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺩﺭﺧﻮﺭِ ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺳﺖ). ۶. آیه ۱۸ و ۱۹ سوره اسراء دلالت دارند بر اینکه اعمال انسان در حکم سببهای اخروی هستند که آخرت را می سازند و نتایج قطعی دارند و تخلّف ناپذیرند، بر خلاف اسباب دنیوی که تخلف پذیرند و قطعی نیستند، به همین دلیل چه بسیار کارهای دنیوی که برای رسیدن به نفع دنیوی انجام می دهیم اما آن طور که می خواهیم نتیجه نمی گیریم. لذا در آیه ۱۹ نسبت به اعمال طالبان آخرت فرمود: "كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا" یعنی تلاش شان نتیجه داده و مورد قبول حق تعالی قرار می گیرد، اما در مورد کسانی که طالب دنیا بوده و  برای آن تلاش می کنند فرمود: "عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ" یعنی هر قدر که صلاح بدانیم و هر کس را که صلاح بدانیم نه هر چه آنها در خیال خود می پرورانند. ۷. نکته آخر هم اینکه: طبق آیات و روایات کسی که در دنیا برای آخرت زندگی کند (یعنی عمل خالصانه و همراه با ایمان) خداوند دنیایش را هم آباد می کند، چنان که در ضمن جلسات گذشته اشاره شد که نه تنها زندگی خودش، بلکه تا چند نسل بعد از او را مورد لطف و عنایت ویژه قرار می دهد، مانند حفظ مال آن دو یتیم به دلیل پدر صالحشان در داستان حضرت خضر و موسی. @DailyCommentaryofQuran
💫میلاد کریمه اهل بیت مبارک باد💫 ⚡فاطمه معصومه، دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. ⚡شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نام‌های فاطمهٔ کبرا و فاطمهٔ صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدام‌یک حضرت معصومه هستند. به‌گفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائل‌الامامه مادر حضرت معصومه، نجمه‌خاتون نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست. تاریخ تولد و وفات ⚡در منابع قدیمی شیعه، تاریخ‌ ولادت و وفات فاطمه معصومه بیان نشده است. در برخی منابع متاخر، تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱ ذی‌القعده سال ۱۷۳ق و تاریخ وفات ایشان ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ق ذکر شده است. لقب‌ها ⚡"معصومه" و "کریمه اهل بیت" لقب‌های مشهور ایشان است. «معصومه» از روایتی منتسب به امام رضا(ع) اخذ شده است. ⚡لقب "کریمه اهل بیت" مستند به خوابی است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیت‌الله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه را کریمه اهل‌بیت خوانده است. ازدواج ⚡مشهور است که حضرت معصومه هرگز ازدواج نکرده و دلایلی هم برای ازدواج‌نکردن وی ذکر شده است. از جمله اینکه همتایی برای ایشان یافت نشده است.
💫امام سجاد علیه السلام می فرماید:💫 "وَ أَنْتَ الَّذِي زِدْتَ فِي السَّوْمِ عَلَى نَفْسِكَ لِعِبَادِكَ، تُرِيدُ رِبْحَهُمْ فِي مُتَاجَرَتِهِمْ لَكَ، وَ فَوْزَهُمْ بِالْوِفَادَةِ عَلَيْكَ، وَ الزِّيَادَةِ مِنْكَ، فَقُلْتَ- تَبَارَكَ اسْمُكَ وَ تَعَالَيْتَ-: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها، وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‏ إِلَّا مِثْلَها".🥀 (اى خداى من، تو كسى هستى كه در معامله با بندگان خود، همواره به سود آنان در بها مى‏ افزايى و مى‏ خواهى كه در معامله با تو سود برند و به افزون دهى و نزول بر آستان تو كامياب شوند، كه تو خود گفته‏ اى- بزرگ و متعالى است نام تو و بلند است مرتبت تو- «هر كس كار نيكى انجام دهد، ده برابر به او پاداش داده شود و هر كه كار بدى انجام دهد، تنها همانند آن كيفر بيند»).🥀 صحیفه سجادیه/ دعای ۴۵ @DailyCommentaryofQuran
27.Esraa20.mp3
6.23M
/۲۰ "كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً"(۲۰) ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ـ ﻫﻢ ﻭ ﻫﻢ ﺁﺧﺮﺕ ﻃﻠﺒﺎﻥ ـ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻄﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻣﺪﺩ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻄﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺣﺪ ﻭ ﻣﺮﺯﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﺧﻮﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی رئوس مطالب /۲۰ "كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً"(۲۰) (ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ـ ﻫﻢ ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﺎﻥ ﻭ ﻫﻢ ﺁﺧﺮﺕ ﻃﻠﺒﺎﻥ - ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻄﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻣﺪﺩ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻄﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺣﺪ ﻭ ﻣﺮﺯﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﺧﻮﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ). ۱. نُّمِدُّ: از ماده "مدد"در اصل به معنای کشیدن است و در قرآن کریم هم به معنای کشیدن آمده و هم به معنای مدد رساندن، لذا می توان گفت: امداد و مدّ هر چیزی به این است که از نوع خودش به آن اضافه شود تا وجود و بقای آن چیز؛ استمرار یابد. پس خداوند سبحان که انسان را در عملش، چه دنیوی و چه اخروی، مدد می رساند، در حقیقت به همین معناست چون تمامی وسائل عمل و آنچه که در تحقق آن عمل به آن احتیاج دارد از قبیل علم و اراده و قدرت بدنی و مواد لازم خارجی را که خود انسان در آن تاثیری ندارد، برایش فراهم می کند و اگر یکی از اینها را از او دریغ کند و عطایش قطع شود، عمل هر عمل کننده ای نیز قطع می شود. ۲. "كُلًّا": مفعول "نُّمِدُّ" که مقدم شده است تا بفهماند خداوند هر دو گروه را امداد می کند. پس اهل دنیا، در دنیای خود و اهل آخرت، در آخرت خود از اعطای الهی مدد می گیرند، الّا اینکه یکی را در باطل استفاده می کند و آخرت را فراموش می کند، لذا از سعی و تلاش در دنیا چیزی جز بدبختی و خسران برایش نمی ماند، و یکی در راه صحیح و برای آخرت استفاده می کند، سعی و تلاشش مشکور است. ۳. عبارت "وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً" یعنی بخشش و نامحدود است، مگر اینکه شخصی در اثر سوء عمل و یا ضعف استعداد خود، در استفاده از مانع از ادامه آن شود، مثل اینکه شخص گناهکار با گناه خویش خود را از و معنوی محروم کند. ۴. اینکه می فرماید فردِ باطل را در بی راهه رفتن و طغیان و سرکشی امداد می کنیم، و وسایل را برایش فراهم می کنیم بعد از این است که در جای دیگر فرموده: "هَدَیناهُ النَجدَین"(بلد/۱۰) یعنی ما راه را به او نشان داده ایم. و در آیه ۲۵۶ سوره بقره می فرماید: "لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ" (ﺩﺭ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺍﺟﺒﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺭﺍﻩ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ). ۵. کسی که راه درست را انتخاب کند مورد تایید و توفیق از سوی خدای سبحان است لذا در آیه ۵ تا ۷ سوره لیل می فرماید: "فَأَمَّا مَنْ أَعْطَىٰ وَاتَّقَىٰ، وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَىٰ، فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَىٰ" (ﺍﻣّﺎ ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺿﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﺨﺸﻴﺪ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍﺳﺖ ﺷﻤﺮﺩ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻳﺶ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﺳﻮﺩﻩ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ). ودر آیه ۲ سوره طلاق می فرماید: "وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا، وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ"(ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ، ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪﻥ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻨﮕﻨﺎﻫﺎ ﺭﺍﻫﻲ ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﺼﻮّﺭ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ). افراد خوب، کارهای خوب را به آسانی انجام می دهند، به آسانی نماز شب می خواند، به آسانی کار خیر انجام می دهد، به آسانی مطالعه می کند، و خدمات اجتماعی انجام می دهد و هیچ احساس خستگی نمی کند. در مقابل کسی که در باطل است نیز وسایل برایش فراهم می شود اما روز سختی در انتظار اوست، چنان که در آیه ۸ تا ۱۰ سوره لیل فرمود: "وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَىٰ، وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَىٰ، فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَىٰ" (ﻭ ﺍﻣّﺎ ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺨﺸﺶ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﺨﻞ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﻱ ﺛﺮﻭﺕ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﻱ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﺷﻤﺮﺩ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺳﺎﺧﺖ). و در آیه ۷۵ سوره مریم فرمود: "قُلْ مَن كَانَ فِي الضَّلَالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَٰنُ مَدًّا حَتَّىٰ إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ"(ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﮕﻮ: ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ، ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺷﺎﻥ ﻳﺎﺭﻱ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﭙﻮﻳﻨﺪ، ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻨﮕﺮﻧﺪ، ﻭ ﺁﻥ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺮﭘﺎﻳﻲ ﻗﻴﺎﻣﺖ). و در آیه ۱۵ سوره بقره می فرماید: "اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ"(ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺪﺩ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻃﻐﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ). @DailyCommentaryofQuran
💫سیر ارتجاعی امت اسلامی💫 ✍أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا قَدْأَصْبَحْنَا فِی دَهْرٍ عَنُودٍ وَ زَمَنٍ کنُودٍ یُعَدُّ فِیهِ الْمُحْسِنُ مُسِیئاً وَ یَزْدَادُ الظَّالِمُ فِیهِ عُتُوّاً لَانَنْتَفِعُ بِمَا عَلِمْنَا وَ لَانَسْأَلُ عَمَّا جَهِلْنَا وَ لَانَتَخَوَّفُ قَارِعَةً حَتَّى تَحُلَّ بِنَا.🍂 ✍ اى مردم، در روزگارى کینه توز، و پر از ناسپاسى و کفران نعمت ها، قرار گرفته ایم، که نیکوکار، بدکار به شمار مى آید، و ستمگر بر تجاوز و سرکشى خود مى افزاید. نه از آن چه مى دانیم بهره مى گیریم و نه از آن چه نمى دانیم، مى پرسیم، و تا حادثه مهمّى بر ما فرود نیاید، نمى ترسیم.🍂 نهج البلاغه/خطبه ۳۲ @DailyCommentaryofQuran
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬این کلیپ را باید دید. ✅ انگار حکایت تمام جوامع عقب مانده همین کلیپ است! به امید روزی که دولتمردان ما انسان بسازند و انسان تربیت کنند!
28.Esraa21-22.mp3
6.37M
/۲۱-۲۲ "انظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَلَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلًا"(۲۱) ﺑﻨﮕﺮ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﺍﺯ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﻫﺎ ﺑﺮ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ؛ ﺑﺪﻳﻦ ﺳﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻴﻢ، ﺑﻠﻜﻪ ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻱِ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺁﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ. "لَّا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَّخْذُولًا"(۲۲) ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﻧﻜﻮﻫﻴﺪﻩ ﻭ ﺑﻲ ﻳﺎﻭﺭ ﺍﺯ ﺗﻘﺮّﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻣﺎﻧﺪ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQuran