بسم الله الرحمن الرحیم
«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ». حدید/25
🔷تحلیل جایگاه خطابات رهبری در نظام امت و امامت
🔸کرونا ویروسی بود که کمک کرد برخی از مشکلات و مرضهای اعتقادی ما نیز از خود علائمی نشان دهد تا به فکر علاجشان باشیم؛
یکی از این مسائل، شانه خالی کردن از فرمان واکسیناسیون عمومی به بهانه مخاطب نبودن نسبت به آن است که به نظر میرسد به فهم جایگاه خطابات رهبری در نظام امت و امامت ارتباط دارد. با این توضیح که:
♦️در تصویری که رهبری در سال 53 از نظام امت و امامت ارائه کرده و همواره برآن تأکید داشته و دارند، نظام امت و امامت یعنی افرادی که به هدف پیاده سازی اوامر الهی به دنبال پیوستگی حداکثری بین خود و گسستگی حداکثری با صف دشمن بوده و بهترین راهکار چنین پیوستگی و گسستگی را در شناخت و ایجاد ارتباط فکری و عملی دائمی با محوری به نام امامت به عنوان بهترین فرد از میان خود میدانند که بتواند از همه نیروی امت در تحقق اهداف بهره بگیرد.
🔹براساس چنین تصوری از نظام امت و امامت که باید تفصیلش را از کتاب طرح کلی و در دیگر بیانات رهبری جست، همه امت در پیگیری اهداف نظام موظف هستند هرچند افرادی که از حیث ایمانی و عملی به امام نزدیکتر هستند، مسئولیت بیشتری دارند. اما آنچه مهم است در فهم مسئولیت اصلی این افراد است و آن اینکه عمده وظیفه آنها ایجاد زمینه ایمانی و عملی مشارکت حداکثری امت در تحقق اهداف است.
🔸با این نگاه -که به اجمال بیان شد- میتوان جایگاه خطابات رهبری در نظام امت و امامت را شناخت به اینکه:
🖌اولا: همه خطابات امام در نظام امت و امامت، براساس وظیفه شرعی و قانونی، اصل یا توضیح سیاستهای کلان نظام است.
🖌ثانیا: گاه تشریح این سیاستها در بسترهای قانونی اتفاق میافتد و گاه در سخنرانی های عمومی و گاه در یک پیام و ... بخصوص در شرایط بحرانی مانند جنگ یا بیماری چون کرونا یا فتنه، سیاستهای رهبری در قالبهای متناسب با شرایط خود تبیین و اعلام میشود.
🖌ثالثا: همه آحاد ملت مخاطب خطابات رهبری و براساس وظیفه ارتباط علمی و عملی با مرکز ولایت و براساس مراتبی که در ولایت مداری دارند وظیفه پیگیری تحقق آنها را دارند.
🖌رابعا: مسئولین نظام اسلامی یعنی افرادی که طبق ضوابط و ظواهر قانونی از صلاحیت تقوا و تخصص بیشتری در همان حوزه نسبت به دیگر آحاد دارند و طبق خواست امت و براساس قوانینی که به تصویب نمایندگان امت رسیده و متصدی پیگیری انجام امور نظام هستند، باید مطاع باشند.
🖌خامسا: وظیفه اصلی مسئولین در به انجام رساندن سیاستهای رهبری، استفاده حداکثری از ظرفیت فکری و عملی امت است و لذا رهبری نیز در جایگاه یک مسئول ، عملی شدن یک سیاست را از مردم مطالبه میکند.
🖌سادسا: با همدلی و همکاری مسئولین و مردم است که امکان تحقق سیاستهای رهبری وجود دارد .
🔴خلاصه اینکه درنظام امت و امامت، امت بدون امام و سلسله مسئولین به عنوان بازوی فکری و اجرایی امام که از راههای قانونی و مورد تأیید امت انتخاب شده اند، کارائی ندارد چنانکه امام و مسئولین نیز بدون امت معنا و کارکرد ندارند و اینها در قالب یک نظام به هم پیوسته و البته گسسته از دشمن یارای انجام امور هستند.
#کرونا
#رهبری
#نظام_امت_و_امامت
https://eitaa.com/Iran_ghavy
بسم الله الرحمن الرحیم.
📌 درآمدی بر روش استنباط مکتب انقلاب اسلامی
✅استنباط «مکتب انقلاب اسلامی» از اندیشه رهبری معظم انقلاب اسلامی، بیشتر و پیشتر از آنکه متکّی به یک روش پژوهشی مستقل باشد، بر سه پایه اساسی شناختی، گرایشی و رفتاری استوار است؛
🔰پایه های شناختی کشف نگاه مکتبی، سه گام مترتب بر هم است؛
🔹گام نخست، شناخت ضرورت فهم کارساز و مکتبی از دین است که به دنبال تأمین امتداد اجتماعی- سیاسی دین در پرتو نگاه جامع، نظاممند و کاربردی است تا در برابر مکاتب مادّی و تمدن فاسد غربی، الگوی عملی تأمین نیازهای مادّی و معنوی بشریت با تمدن نوین اسلامی طراحی شود و هندسة کلان زندگی بشری به دست رهبر الهی ترسیم و به دست مردم مستضعف فهم و پیاده¬سازی شود.
🔸گام دوم، آشنایی با روش رهبری در کارسازی فهم دینی و استنباط مکتب انقلاب اسلامی از منابع معتبر دینی است؛ در این روش، رجوع به آیات رسا و روشن به جای تمسک به آیات متشابه؛ جستجوی مهمترین، زنده ترین سازنده ترین پایه های فکری اسلامی از آیات قرآن به جای طرح موضوعات غیر ضرور و بلکه دشمن پسند؛ رجوع به قرآن به عنوان اصلیترین سند دینی و رجوع به روایات به عنوان مفسر قرآن به جای نشاندن روایات در جایگاه اصلی فهم دینی، مبنای استنباط قرار می¬گیرد. همچنین ضمن بهره مندی از روش صحیح اجتهاد و استنباط از متن، به سه عنصر محوری تحول معنوی، غیرت علمی و شجاعت عملی تأکید میشود.
🔹گام سوم، توجه به شاخص نگاه مکتبی است. در نگاه مکتبی، رهبر الهی با شناخت و پیروی از شاخص ارزیابی فهم مکتبی، حجیّت نگاه مکتبی ارائه شده را ضمانت میکند؛ چرا که ممکن است که از منابع اسلامی، افراد گوناگونی تلقّی های مختلفی داشته باشند. اینجاست که مکتب امام راحل، شاخص تدوین، تفصیل و تکمیل مکتب امام حاضر انقلاب است. چنانکه مکتب امام حاضر، شاخص ارزیابی شناختهای دینی و مکتبی دیگران است.
🔰 پایه گرایشی و رفتاری: نتیجه چنین توجه شاخصی به مکتب امام، شعله ور شدن گرایش و اعتقاد عمیق قلبی پیروان راه خدا نسبت به مکتب و معارف و احکام امام انقلاب است؛ ایمانی که پیروی بی مزد و منّت و البته خالصانه و مجاهدانه را به دنبال دارد. گره خوردن ایمان و عمل مکتبی، توأمان به افزایش صفا و خلوص عمل انقلابی، و ارتقاء سطح شناخت مکتبی پیروان مکتب می انجامد. اینجاست که برای گروه خاصی از انقلابیون مبارز و حاضر در صحنه، شناختی مکتبی و به هم پیوسته سه ضلعی از اسلام ناب، بیانات امامین انقلاب و شرایط حاکم بر جبهة حقّ و باطل حاصل میشود که هر کدام طبق ظرفیت و سطح آگاهی و ایمان خود، قدرت شناخت و تحلیل درست احکام و فرامین رهبری را پیدا و اجرایی میکنند تا جایی که برخی از این اشخاص دارای مکتب و مدرسهای میشوند که عمل و گفتار آنهابرای فهم مکتب امامین انقلاب مدخل کلانی بشمار میرود.
✅نکته اساسی و بسیار دقیق این است که شناخت مکتبی فوق، شناختی بسیط است که نیازمند تدوین و ارائه در قامت مکتب نظاممند، جامع و کارآمد است تا علاوه بر ایجاد امکان آموزش همچنین امکان ارزیابی، یارای مقابله با مکاتب معارض غربی و از همه مهمتر زمینه ایجاد جبهه عملیاتی مشترک برای نیروهای انقلابی و جلوگیری از هدررفت نیروها را فراهم آورد. بعلاوه اینکه راه پژوهشهای مورد مطالبه مکتب را نیز هموار سازد؛ چرا که مکتب انقلاب اسلامی مطالبات پژوهشی گسترده ای دارد که باید مبتنی بر فهم درست از مکتب و روش فهم کارساز از دین، نیازهای نظام اسلامی را برطرف سازند.
✅آری تنها کسانی میتوانند اقدام به تدوین مکتب انقلاب اسلامی بکنند که پایه های شناختی، گرایشی و رفتاری را در وجود خود و مجموعه های عملیاتی خود ایجاد کرده باشند اما این همه کافی نیست بلکه باید با انس و تدبّر در همه بیانات رهبری و اِعمال شیوه درستِ استنباط و اجتهاد و بهره مندی از راهنمایی استادهای صالح، مکتب امام انقلاب را تدوین و در معرض قضاوت انقلابیون و رهبری قرار دهند تا در سایه وجود گفتمان مکتبی، اندیشة راقی رهبری روز به روز روشنتر شود. و به همین منظور (امکان ایجاد فضای گفتمانی) لازم است اولا نظام کلان و نظامهای خُرد مکتب، مورد تصریح رهبری باشد. ثانیا به غیر از بیانات در دسترس همگان، به دیگر اسناد و بیانات خصوصی تکیه نشود و ثالثا تا حدّ امکان از تقطیع، عناوین غیر ضرور و بیان مطالبی غیر از بیانات رهبری پرهیز شود.
#مکتب_انقلاب_اسلامی
#روش_استنباط_مکتب
https://eitaa.com/Iran_ghavy
📌بسم الله الرحمن الرحیم. «فاین تذهبون»
🔹برخی ادعا دارند که در مسئله کرونا دچار یک تزاحم فقهی شدیم که باید رهبری یا شورای نگهبان نظر میدادند و مسئولین وزارت بهداشت بدون این مجوز اقدام به واکسیناسیون کرده اند و این حرام مسلم و قتل نفوس است.
🔸حال باید پرسید، آیا صورت مسئله این است که مسئولین وزارت بهداشت برای حفظ جان یک عده ای جان یک عده ی دیگر را به خطر میاندازند؟؟؟؟ یا اینکه ملت هوشمند و نظاممند ایران در قالب یک هویت جمعی منسجم و قانونمند تصمیم گرفته اند که به نبرد یک بیماری مسری بروند و متخصصینی که از حیث قانونی در مسند تصمیم سازی و تصمیم گیری هستند و همه از خود این ملت و دلسوز این ملت هستند و براساس ظرفییتهای قانون، مجوزهای لازم برای تصمیم گیری را دارند راه چاره را در این دیدند (بگویید ملت راه چاره را در این دیدند) که با واکسن راه مرگ میر و دیگر مسائل مرتبط و مشکلات را بگیرند هرچند که همه اذعان دارند که مسلما این واکسن ممکن است عوارضی هم داشته باشد. حتی اگر کشته شدن عده ای . اما وقتی یک ملت آن هم از طرق قانونی مصمم به این امر میشوند و اینجا نجات ملت است به تصمیم ملت.
🔹نکته مهم اینکه آماری که شما از تلفات قطعی واکسن میگویید هیچ مستند قانونی ارائه نکردید و همان سخنان مسئول مربوطه هم تا به صورت یک امار رسمی از طریق مراجع رسمی بیان نشود غیر از اغتشاش اذهان عمومی و تخریب فضا نتیجه ی دیگری ندارد، چیزی را ثابت نمیکند.
🔹و اینکه حتما باید این آمار به هر میزانی که است به سمع و نظر رهبری یا دیگر مراجع رسمی برسد که باید برسد، از کجا میگویید که پیش فرض قطعی این است که نرسیده است.
🔸شما حرف آخر را بگویید که اگر یک نفر که مثلا شما باشید و اطمینان کند که با ویروس کرونا کشته نمیشود اما میتواند ناقل آن باشد و جان هزاران نفر را به خطر بیاندازد و احتمال دارد که در اثر واکسن در طولانی مدت یا حتی کوتاه مدت به مشکلی برخورد یا بمیرد، نباید فدای یک تصمیم ملی مبنی بر حفظ جان حداکثری شود حتی اگر همه حرف ها نسبت به واکسن مبنی بر تأثیرگذاری در جلوگیری از شیوع بیماری درست باشد و حتی اگر همه حرف ها نسبت به تلفات واکسن غلط باشد و تنها احتمال مرگ شما در میان باشد.
🔹چرا مسئولین قانونی یک ملت را که از این ملت هستند و با تمام توان تلاش میکنند تا این مسئله حل شود را اینگونه تخریب میکنیم. آیا همه مردمی که اقدام به دریافت صد میلیون و اندی دوز واکسن شده اند همگی به دنبال این هستند که جان خودشان را با گرفتن جان یک عده ای -که معلوم نیست هستنند یا نیستند- را بگیرند؟ اینقدر مردم ایران را بی رحم و بی انصاف میدانید؟ اگر مسئولین و منتخبان قانونی ملت را قبول ندارید لااقل به ملت احترام بگذارید و آنها را اینقدر احمق ندانید که بدون آگاهی یا به زور تن به این عمل بزرگ واکسیناسیون داده باشند.
🔸فکر میکنید در اینجا رهبری باید وارد بشوند و حکم شرعی تزاحمی که شما در خیال خود درست کرده اید را بدهند تا مسئله فیصله پیدا کند؟ و رهبری که نه، مردم و قانون و نظام اسلامی فکر این مسئله را اصلا نکرده و شما یکدفعه متوجه این مسئله شده اید؟
🔹مگر مسئله تترس در جنگ را نشنیده اید؟ یا نظیرهای فقهی دیگر که اصلا جای تمسک به آنها در اینجا نیست. و ما در چنین مسائلی اصل را باید همان ساختارهای قانونی بدانیم که خود آنها را برای اداره این امور اتخاذ کرده ایم و راه قانونی نظارت برآنها را هم در نظر گرفته ایم و باید آنها را طی کنیم نه اینکه به تشویش اذهان عمومی و تضعیف ساختارهای نظام بپردازیم. و چه تضعیفی از این بزرگتر که رهبری براساس قانون دستور پیروی از نهاد قانونی ستاد کرونا و مصوبات آن را میدهد و ما به رهبری انگ فدای جان یک عده ای که جانشان از ایمنی بیشتری برخوردار است و از ویروس متضرر نمیشوند را برای حفظ جان انسانهایی که بالاخره ایمنی کمتری دارند را میزنیم.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
📌بسم الله الرحمن الرحیم«حسبک الله و من اتبعک من المؤمنین»انفال،64
🔰توجه به شعاع حقیقت ملت ایران؛ راز رهایی حنجر ارادههای ملی از خنجرهای داعشی
🔸به مناسبت قیام 19 دی مردم قم، باز رهبری از حقیقت ملت ایران سخن گفته و فرمودند: «گاهی اوقات انسان میبیند مثلاً فرض کنید یک نظرسنجیهایی را دربارهی نظرات مردم ابراز میکنند، [امّا] اینها حقیقت ملّت ایران را نشان نمیدهد؛ حقیقت ملّت ایران را جریان تشییع شهید سلیمانی نشان میدهد؛ اینها است که نشان میدهد ملّت ایران چه حال و هوایی دارند، چه روز و روزگاری را میگذرانند، احساساتشان چیست، باطنشان چیست؛ یعنی یک عرصهای به عظمت و پهنای کشور ایران و ملّت ایران لازم است که بتواند حقیقت این ملّت را و باطن این ملّت را نشان بدهد. این نظرسنجیهایی که حالا بعضی باغرض یا بیغرض در گوشه و کنار انجام میدهند، نمیتواند ملاک باشد». 19/10/1400
🔹با شنیدن این بیان رهبری، به یاد جلسهای افتادم که در آن یک تصمیمساز کلان نظام با استناد به نظرسنجیها، از مشارکت حداقلی مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 سخن گفته بود و بنده خدایی به اعتراض، میگفت که مردم را نمیتوان با چنین نظرسازیها شناخت و باید به این مردم ایمان آورد و با آنها براساس این ایمان سخن گفت تا نتیجه گرفت؛ و آن مسئول بسیار آشفته و عصبانی که اینها نظرسنجی مراکز مهم نظام است و .... و نهایتا آن شد که نباید میشد؛ یعنی مشارکت 49 درصدی. البته این تنها یک جلوه کوچک از عدم ایمان کافی به مردم ایران است به طوری که برخی صریحا دوگانه انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری و جانبداری از انتخاب اصلح را با گستاخی تمام طرح کردند؛ جلوه بزرگتر آن را باید در ناتوانی مسئولین در تأمین حضور مردم در عرصههای مشارکت و نظارت دانست. که اگر اینگونه نبود، رهبری سالها در کنار فرمان به مشارکت دادن مردم در امور و ارائه فرمول های عملی آن، از عظمت حقیقت ملت ایران و بالاتر، از ایمان امامین انقلاب به این عظمت سخن نمیگفت.
🔸مسئله وقتی مهم و حساس میشود که از چاه عدم ایمان به ملت ایران، سم خطرناک نفی حاکمیت ملت ایران بیرون زند؛ مسئلهای که رهبری در سالگرد امام در ضمن تبیین پیوستگی حاکمیت اسلام با حاکمیت مردم در ذیل «حقیقت جمهوری اسلامی»، در قالب مخالفان حاکمیت مردمی برای چندمین بار مورد اشاره قرار داده و فرمودند: «یک عدّه هم کسانی بودند که باز معتقد به دین بودند، [منتها] میگفتند آقا حاکمیّت دین به مردم ربطی ندارد، مردم چه کاره هستند، باید دین حکومت بکند، حاکمیّت بکند. اینها هم یک عدّهای بودند که حالا نمونههای این نظر دوّم را این اواخر به شکل افراطیاش در این حضرات داعش ملاحظه کردید که اینها به اصطلاح به خیال خودشان معتقد به حاکمیّت دین بودند، منتها مردم را هیچ کاره میدانستند». 14/03/1400؛ نکته قابل تأمل در این بیان که متأسفانه توجه ویژهای به دنبال نداشت، تطبیق مصداق افراطی چنین تفکر، بر جریان تکفیری داعش بود؛ چرا که جریاناتی که در کشور از حیث نظری و عملی مدافع اسلام منهای مردم هستند، هیچ وقت فکر نمیکردند -و متأسفانه هنوز هم فکر نمیکنند- که رهبری، داعش را شاخص سنجش آنها معرفی کند و آخر و عاقبت آنها را هم سنخ آخر و عاقبت حضرات داعش بداند؛ جریاناتی که در کسوت نظر، آیات و روایات را جوری ردیف میکنند که جایگاه مردم در حاکمیت را به حد صفر یا حداکثر مقبولیت میرسانند یا در کسوت عمل، علیرغم تأکید فراوان قانون اساسی و رهبری به ایجاد زمینههای مشارکت مردم در همه عرصهها، قوانین و آیین نامهها را جوری به هم پیوند میزنند که نقش مردم در حاکمیت را به انتخابهای موید اصل نظام کاهش میدهند.
🔰آری اگر داعش آن هم با نام دولت اسلامی توان عرض اندام پیدا کرد، یکی از ریشههایش وجود چنین انحرافات ریشهای در فهم جایگاه مردم در نظام اسلامی است که مانع تحقق بهنگام دولت اسلامی در جغرافیای ایران شد و فرصت ارائه بدیل آن در جغرافیای همجوار ایران -البته با هدف اجرای اساسی آن در ایران- را به دشمنان جمهوری اسلامی داد. اینجاست که باید فهم و ایمان به نظام انقلابی امت و امامت که خوانش جدید از «جمهوری اسلامی» است، در اولویت نیروهای انقلابی قرار گیرد و مهم تر اینکه به بُعد حاکمیت مردمیِ این حقیقت بیش از پیش توجه شود. و اگر حقیقت امت انقلابی در سایه حکمت الهی امام انقلابی شناخته نشود و مورد ایمان آحاد مردم و بخصوص مسئولین نباشد، دانسته یا ندانسته، خواسته یا ناخواسته، خنجر داعشی بر حنجر ارادههای مردم، سختتر کشیده خواهد شد.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
ظرفیت شناسی توده ملت ایران و نیروهای پیشران در حرکت تحولی گام دوم.pdf
774.8K
📌آیا پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بخصوص تشکیل دولت مطلوب اسلامی،بدون حضورآگاهانه و مؤمنانه مردم در همه میدانها امکان پذیر نیست یا اینکه آگاهی و ایمان عموم ملت ایران علاوه بر اینکه امکان ندارد بلکه لازم نیست و تنها باید به حرکت قشر انقلابی و حزب اللهی ملت ایران پافشاری کرد؟
🖌نوشتار فوق با اذعان به اینکه مسئله حاضر در اندیشه و هدایتهای رهبری معظم انقلاب، از منظرهای مختلف و البته مرتبط به هم، پاسخ روشن و مستدلی دارد، سعی کرده است این پاسخها را در یک قالب منطقی و منطبق بر وضعیت حاکم بر رویارویی جبهه انقلاب اسلامی با نظام سلطه، به ترتیب زیر تبیین کند: مهم ترین و اساسی ترین مفسر جایگاه مردم در تأمین اهداف انقلاب اسلامی در مکتب امامین انقلاب، نفس «نظام جمهوری اسلامی» و البته «قانون اساسی» است که این حقیقت را تبلور داده است؛ براساس نظام مردم سالاری دینی و اصول قانون اساسی، دولتمردان موظف هستند تا زمینه های قانونی حضور مردم در عرصه های مردم سالاری را تأمین کنند. و مردم نیز متقابلا وظیفه دارند به مسئولیت خطیر خود در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشانند. مسئله ای که دقیقا به خاطر همان، دشمن سعی دارد با روایت وارونه از مردم و خواست مردمی، ظرفیت اساسی نظام در پیشبرد اهداف را به اساسی ترین چالش نظام اسلامی تبدیل کند و در مقابل رهبری، با نخستین و ریشه ای ترین جهاد، نقشه دشمن را از ریشه خراب و مردم را به حرکت عمومی سریع و منضبط امیدوار کنند. جهادی که باید براساس گفتمان سازی و ایجاد مطالبه عمومی بواسطه جهاد تبین اتفاق افتد. تفصیل این مطلب در فایل مطالعه شود.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
الگوی نظری و عملی نقشه راه حرکت عمومی-تحولی؛ درآمدی گفتمانی.pdf
1.01M
🇮🇷بسم الله الرحمن الرحیم «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله». سبأ،46
✅کلان ترین سیاست حاکم بر گام دوم انقلاب اسلامی، حرکت عمومی-تحولی است که از سوی رهبری معظم ابلاغ و برای تحقق آن باید با جهاد تبیین، نقشه راه حرکت عمومی-تحولی را گفتمان رایج کشور کرد.
🔰نوشتار فوق، گامی کوچک در راستای، ترسیم الگوی نظری و عملی نقشه راه حرکت عمومی-تحولی گام دوم انقلاب اسلامی به هدف گفتمان سازی است.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
May 11
🇮🇷بسم الله الرحمن الرحیم
«فمن نکث فانّما ینکث علی نفسه». فتح/10
🔰پیوستگی حرکت انقلابی
📣امام خامنه ای مدظله العالی 14/03/1387
«جوانهای امروز ما، جوانهای نسل معاصر ما و جوانهائی که در آینده خواهند آمد، بدانند
راه انقلاب، راهی است که احتیاج دارد به عزم، به ایمان، به ثبات قدم.
بعضی این ثبات قدم را دارند، بعضی در بین راه برمیگردند؛ البته اینها به ضرر خودشان عمل میکنند؛ «فمن نکث فانّما ینکث علی نفسه».
آن کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان روزه گرفتهاند و تا اواخر روز، روزه را حفظ میکنند، اما یک ساعت به غروب، دو ساعت به غروب طاقتشان تمام میشود؛ افطار میکنند. این مثل همان کسی است که از اولِ روز، روزه نگرفته است. باطل کردن روزه در هر زمانی از ساعات روز باشد، ابطال روزه است.
در راه انقلاب اگر ثبات قدم وجود نداشت، اگر پیوستگی حرکت وجود نداشت، انسان رابطهاش با انقلاب قطع میشود. این بیوفائی به انقلاب است.
همیشه بودند کسانی که به انقلاب بیوفائی کردند، به انقلاب دلبستگی خود را کم کردند، به انقلاب پشت کردند.»
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔰لشکر پابرهنه
✅امام خامنه ای مدظله العالی 14 خرداد 1377:
«دو نکته اساسی در حرکت امام بزرگوار بود که همین دو نکته، سرمایه ارزشمند این انقلاب بود و هست: یکی این است که هدف این انقلاب، اسلام است. دوم این که سربازان این انقلاب و لشکر این انقلاب، مستضعفان و پابرهنگان و همچنین قشر جوانند».
✅هرجا این لشکر پابرهنه را باور کردیم و از آن استمداد خواسته ایم کار خدا و اسلام و انقلاب پیش رفته و هرجا غرور و تکبر بین ما و لشکر خدا فاصله انداخته کار شکست خورده است.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔰تقویت پایه های ایمان ِ به مردم، وظیفه درجه یک دولت
🎙امام خامنه ای مدظله العالی 29 خرداد 85 دیدار کارگزاران نظام
«تعدادى از شاخصترين اصولى را كه به آنها پايبنديم، عرض مىكنم... در درجهى اول، ايمان و هويت اسلامى و انقلابى و پايبندى به آن.
اين، وظايفى را بر عهدهى دولت مىگذارد... صدا و سيما يكجور، وزارت ارشاد يكجور و دستگاههاى گوناگون يكجور.
وظيفهى مهم اين است كه ما پايههاى يك ايمان روشنبينانه و استوار را در ذهن نسلهاى جوان و رو به رشد خودمان تقويت كنيم؛ ايمانِ دور از خرافهگرى و سستانديشى، ايمانِ روشنبينانه،
ايمانِ به دين، ايمانِ به نظام، ايمانِ به مردم، ايمانِ به آينده، ايمانِ به خود، ايمانِ به استقلال كشور و ايمانِ به وحدت ملى و ايمانى كه در هيچ بخشى برافروزندهى آتشهاى تعصب فرقهاى نباشد».
🔰 ایمان آحاد مردم به همدیگر و بالاتر از آن، ایمان آحاد مردم به هویت جمعی «جمهوری اسلامی»، ایمان جمعی به ابرظرفیت کلان ملی است که میتواند موتور حرکت تحولی امروز بشمار رود.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔰 خیلی جالبه؛ مثال رادیو و تلویزیون برای فهم ابزار رسانه ای دشمن
🎙امام خامنه ای مدظله العالی 14 خرداد 1393
«استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم... سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همهی مسائل گوناگون را شامل میشود. تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطهی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار میکند؛ همین مسئلهی مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. بنده با این حرف نمیخواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که میتوانند مفید واقع بشوند امّا سلطهی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همینجور است، فضای مجازی هم همینجور است، دستگاههای اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همینجور است، اینها را نمیشود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطهی فرهنگی دشمن است».
https://eitaa.com/Iran_ghavy
✅عامل مهم حرکت و پیشرفت
🎙امام خامنه ای مدظله العالی اول فروردین سال 1401
«کسانی که برای مردم سخن میگویند، پیام میفرستند، مینویسند، تلاش میکنند، هر چه میتوانند در مردم، امید ایجاد کنند؛ امید عامل مهمّ حرکت، عامل مهمّ پیشرفت است. بحمدالله خدای بزرگ برای ملّت ایران موجبات امید را هم فراهم کرده؛ زمینههای امید در بین ملّت ما و کشور ما بحمدالله کم نیست. بگذارید دشمنان از امیدواری ملّت ایران به خشم بیایند، و انشاءالله امید روزبهروز در دل ملّت ایران افزایش پیدا کند.».
🔰مهم این است که غبار پاشیده شده بر روی موجبات امید را کنار زده و دشمن را با ایجاد امید در خود و دیگران به خشم بیاوریم.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔔🔔🔔بنابراین مردم را باید شناخت؛
🔹«وَ إِنَّمَا عِمَادُ الدِّيْنِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِيْن وَالْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ»
«(بدان) ستون دين و شکل دهنده جمعيت مسلمانان و نيروى دفاعى در برابر دشمنان، تنها توده ملت هستند، بنابراين گوش به سوى آنها فرا ده و توجّه به آنها داشته باش». نهج البلاغه: نامه 53
📣امام خامنهای مدظله العالی 19 بهمن 96
🔸خب، اسم مردم آورده ميشود؛ مكرّر انسان مىشنود. خوب هم هست كه مسئولين كشور تكيه كنند بر روى مردم و نام مردم را بياورند؛ [اينكه] به اين عنوان تكيه كنند، بسيار خوب است،
🔹منتها مردم را بشناسند؛ همه بايد مردم را بشناسيم.
🔸ببينيد، در دوران رژيم طاغوت - كه شماها يادتان نيست؛ ما همهى جوانى و دورهى فعّاليّت و تلاشمان را در دوران طاغوت گذرانديم - يك تيپ روشنفكر، يا مجموعهى روشنفكرهايى بودند، فعّال بودند؛ ما با خيلى از اينها هم آن وقتها مرتبط بوديم؛ اسم مردم را مىآوردند؛ به هر مناسبتى، تا يك صحبتى ميشد، ميگفتند «مردم، براى مردم، دفاع از مردم»! از اين حرفها؛ درحالىكه اشتباه ميكردند؛ يعنى نميشود گفت حالا همه دروغ ميگفتند، امّا امر بر خودشان مشتبه بود؛ نه آنها مردم را مىشناختند، نه مردم آنها را مىشناختند؛ نه آنها حرف مردم را ميفهميدند، نه مردم حرف آنها را ميفهميدند. اينهمه مقالات روشنفكرى در مجلّات و روزنامهها مينوشتند. رژيم طاغوت هم ميدانست كه مردم تحت تأثير اين حرفها قرار نميگيرند؛ چون نميفهمند اصلاً حرفهاى اينها را و [اينها فقط] يك چيزى ميبافتند؛ لذا خيلى سختگيرى هم نميكرد.بنده در مشهد ديده بودم كتابهاى كمونيستىِ صريح، راحت در كتابفروشى پخش ميشد، [امّا] يك كتاب اسلامى دربارهى فلان مسئلهى اسلامى، دربارهِى فلسطين، دربارهى مسائل اينجورى با انواع و اقسام فشارها جلويش گرفته ميشد. علّت اين بود كه آن چيزى كه آنها مينوشتند، حرفى كه آنها ميزدند، براى مردم اصلاً باورپذير نبود؛ نه آنها مردم را مىشناختند، نه مردم آنها را مىشناختند.
🔹امام وقتى از سال ۴۱ وارد ميدان مبارزه شد، هم او مردم را مىشناخت، هم مردم سخن امام را شناختند، فهميدند، دنبال كردند، انقلاب بهوجود آمد.
🔸بنابراين مردم را بايد شناخت.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
📝 متنی فکر کنیم؛
🎙امام خامنه ای مدظله العالی 29 آبان 66:
🔹ما حقایق اسلامی را عادت کنیم که از زبان قرآن و متون اسلامی و حدیث بیابیم و متنی فکر کنیم؛
🔸ما به یاد داشته باشیم توصیههای قرآن را؛
🔹هم مؤثرتر است، نورانیتش بیشتر است، دلها از آن بیشتر متأثر میشود و
🔸همین که به واقع و حقیقتِ تفکر اسلامی نزدیکتر است.
https://eitaa.com/Iran_ghavy/191
🔔🔔🔔 محور همه اصول و قواعد امام؟؟؟
📣 امام خامنه ای مدظله العالی 14 خرداد 1382
🔹محور همهى اصول و قواعد كار امام بزرگوار ما در دو چيز خلاصه مىشد: اسلام و مردم.
🔸اعتقاد به مردم را هم امام بزرگوار ما از اسلام گرفت. اسلام است كه روى حقّ ملتها، اهميت رأى ملتها و تأثير جهاد و حضور آنها تأكيد مىكند؛
🔹لذا امام بزرگوار محور كار را اسلام و مردم قرار داد؛ عظمت اسلام، عظمت مردم؛ اقتدار اسلام، اقتدار مردم؛ شكستناپذيرى اسلام، شكستناپذيرى مردم
https://eitaa.com/Iran_ghavy/191
🔰#امت_شناسی ، کارویژه امام امت
📣امام خامنه ای مدظله العالی اول فروردین 1399
🔹امام میدانستند که
ایمان اسلامی در اعماق جان و ارتکاز ملّت ایران
خیلی رسوخ دارد، مردمِ مؤمنی هستند؛
که حالا خود این، بحث جداگانهای دارد
و کاملاً اثباتشده است که مردم ایران،
هم آن روز و هم امروز،
علیرغم برخی از ظواهر،
قدرت ایمانیشان و رسوخ ایمان در دلهایشان خیلی زیاد است؛
🔸یکی از خصوصیّات ملّت ما بحمدالله این است.
#ایمان_ملی
#امت_شناسی
#باطن_ملت
https://eitaa.com/Iran_ghavy/191
🔔🔔 راه علاج
🎙امام خامنه ای مدظله العالی 28 بهمن 1394
🔰علاج كار كشور عبارت است از
🔹بيدارى مردم، حفظ #انگيزههاى_ايمانى_مردم،
🔸بهكار گرفتن جوانان پُرانگيزه و مؤمن، و
🔹تقويت درونى كشور؛
🔰اين تنها راه است. ملّت ايران بايد از درون قوى بشود؛
🔹اقتصادش قوى بشود،
🔸علمش قوى بشود،
🔹دستگاههاى مديريّتىاش قوى بشود
🔸و بالاتر از همه، ايمانش روزبهروز قوىتر بشود.
🔰 اين راه علاج است.
#تقویت_ایمان_جمعی
https://eitaa.com/Iran_ghavy/191
🔰یکی از معجزات اسلام
حضرت آیت الله امام خامنه ای مدظله العالی📣4 اسفند 77
«من همين امر به معروف و نهى از منكر زبانى را و لو به شكل خيلى راحت و آرام و بدون هيچ خشونت و دعوايى واقعاً يكى از معجزات اسلام مىدانم.
مثلاً يك نفر كار خلافى مىكند، مىگويند آقا شما اين كار را نبايد مىكردى. اين مطلب را بگو و برو.
مىگويد او برمىگردد دوتا فحش به من مىدهد. خيلى خوب؛ حالا دوتا فحش هم به شما بدهد؛ براى خاطر امر خدا تحمّل كنيد.
اگر نفر دوم هم بگويد آقا شما بايد اين كار را نمىكردى؛ بدانيد اگر دعوا هم بكند، دعوايش كمتر از آنى است كه با نفر اوّل كرده است.
نفر سوم و نفر دهم و نفر بيستم هم همينطور.
بنابراين، اگر نهى از منكر باب شد و تا نفر بيستم رسيد، شما خيال مىكنيد آن آدم ديگر آن كار را تكرار خواهد كرد؟
نهى از منكر واقعاً معجزه مىكند.
فقط هم زبانى؛ يديش در اختيار حكومت است؛ يعنى اگر جايى بايد با گناهكار به صورت يدى و مجازاتى برخورد كنند، فقط دستگاههايى از حكومت هستند كه مسئول اين كارند؛ مردم نبايد بكنند. اما زبانى چرا؛ خيلى هم اثر دارد.»
https://eitaa.com/Iran_ghavy
✅عدم ایمان به مردم، مانع قیام لله
📣امام خامنه ای مدظله العالی 14 خرداد 1401
«بودند کسانی که دلشان میخواست مبارزه کنند، لکن میگفتند مردم دنبال ما نمیآیند؛ [اما] امام نه، امام از روز اوّل معتقد بود که اگر ما وارد میدان بشویم، مردم خواهند آمد».
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔰 نظام اسلامی؛ میدان مبارزه و #قیام_لله دائمی مردم
📣امام خامنه ای مدظله العالی 14 خرداد 1401
«گفتیم امام، مبارز بودند؛ این به معنای حضور دائمی امام در میدان «قیام لله» است. به معنای واقعی کلمه امام مراقب «قیام لله» بود.
اقامهی حق و عدل طبعاً هدف امام بود؛ خب این هدف چه جور ممکن است به تحقّق بپیوندد؟ اقامهی حق و عدل هدف امام بود، امّا آیا در زیر سقف نکبتبار حکومت پهلوی یا هر حکومت وابستهای میشود اقامهی حق و عدل کرد؟ طبعاً نه؛
پس هدف بعدی این میشود که انسان این سقف را بشکافد. امام دنبال این حرکت بود که این سقف نکبتبار حکومت پهلوی را از روی سر این ملّت بردارد، برطرف کند و
میدان را برای حرکت اینها و قیام اینها و پیشرفت اینها فراهم بکند.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔰دوران جدید؛ شناسایی و تثبیت نقطه تعادل میان «هرج و مرج» و «دیکتاتوری»
📝امام خامنه ای مدظله العالی:
«آنگاه كه نخبگان ما نقطهى تعادل ميان «هرج و مرج» و «ديكتاتورى» را شناسايى و تثبيت كنند، دوران جديد آغاز شده است». 16 بهمن 81
🔸 آیا جریانهای #حلقههای_میانی این وظیفه نخبگانی را برعهده ندارند که راه ورود اراده ملی به پیشرانی جوانان در کانون مدیریت کشور را شناسایی و به تثبیت برسانند تا هم از خطر هرج و مرج در فعالیتهای مردمی در امان بمانیم و هم از خطر دیکتاتوری و اسیرشدن در دیکتاتوری قوانینی که تا به حال سرعت و انتظام کافی در به میدان آوردن اراده های مردمی را نداشته است؟
🔹 و این همان دوران جدیدی است که پایه های آن را رهبری با مطالبه #کرسیهای_آزاداندیشی گذاشتند و متأسفانه به تصریح خودشان خوب دنبال نشد .
🔸لذا به نظر میرسد یکی از وظایف اساسی حلقه های میانی هدایت جوانان پیشران به تشکیل کرسی های آزاد ندیشی با رویکرد شناسائی نقطه تعادل «هرج و مرج» و «دیکتاتوری» است تا بتوان در گام دوم با استکمال نظام امت و امامت، قدرتهای به ظاهر متکثر را با محوریت امام به اتحاد بلکه وحدت رساند.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🇪🇬مرد آلاسکافروشی که پسرش را به قربانگاه عشق فرستاد
🎙امام خامنه ای مدظله العالی خطبه های نماز جمعه 14 خرداد 61
🔰«خاطره آن مرد آلاسکافروشی که پسرش را به قربانگاه عشق فرستاده است و بعد از شهادت این پسر دوهزار تومان پول باقیمانده از او را برای رد مظالم به شخص مورد اطمینانش میدهد و وقتی از او میپرسند، تو خودت که مستحقی و میتوانی برداری این پول را، استنکاف میکند و وقتی میپرسند غیر از آلاسکافروشی شغل دیگری هم داری میگوید دکان آلاسکافروشی را هم چون خلاف مقررات باز شده بود، بسته ام؛ گله هم نمیکند، میگوید دولت امروز سرگرم کارهای بزرگ است اگر به کار من نرسد مهم نیست؛ خاطره این انسان بزرگ و میلیونها انسان بزرگ مانند او از #حافظه_تاریخ زدوده نشدنی است».
🔹برداشت:
امروز هم در میان میلیونها انسان بزرگ زندگی میکنیم که باید از خاطراتشان بگوییم تا در حافظه تاریخ بماند و زدوده نشود تا بتوانیم تاریخ ساز باشیم. و این مکر دشمن است که نمی خواهد و نمی گذارد تا به یکدیگر آشنا شویم و به یکدیگر ایمان بیاوریم زیرا خوب میداند که ایمان به نصرت الهی در گرو ایمان به نصرت مومنین (هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین/انفال:62) و آن هم در گرو ایمان به مومنین (یؤمن بالله و یؤمن للمؤمنین/توبه:61) است.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔰انگشت اشاره امام حسین را تعقیب کنیم
🎙امام خامنه ای مدظله العالی خطبه های نمازجمعه تهران 79/01/26
🔹اين جريان را امام حسين در تاريخ گذاشت و بشر فهميد كه بايد براى چنان حكومت و جامعهاى مبارزه كند؛ جامعهاى كه در آن پستى و جهالت و اسارت انسان و تبعيض نباشد. همه بايد براى چنان اجتماعى جهاد كنند كه به وجود بيايد و مىآيد و ممكن است.
🔸يك روز بود كه بشر مأيوس بود؛ اما انقلاب اسلامى و نظام اسلامى نشان داد كه همه چيز ممكن است. نظام اسلامى به آن حد نرسيده است، اما بزرگترين موانع را در راه رسيدن به آن مرحله از سر راه برداشت. وجود حكومت طاغوتى، حكومت ديكتاتورى، حكومت انسانهايى كه بر مردم شير بودند، ولى در مقابل قدرتها روباه مىنمودند؛ در مقابل مردمِ خودشان با تفرعن و تكبر بودند، اما در مقابل بيگانگان تسليم و خاضع بودند، بزرگترين مانع براى يك ملت است؛ آن هم حكومتى كه همهى قدرتهاى جهانى از او حمايت مىكردند. ملت ايران نشان داد كه اين كار، عملى و ممكن است؛ اين مانع را برداشت و در اين راه حركت كرد. به لطف و فضل الهى، در اين راه گامهاى زيادى برداشته شده است.
🔹اما برادران و عزيزان! ما در نيمهى راهيم. اگر پيام امام حسين را زنده نگه مىداريم، اگر نام امام حسين را بزرگ مىشماريم، اگر اين نهضت را حادثهى عظيم انسانى در طول تاريخ مىدانيم و بر آن ارج مىنهيم، براى اين است كه يادآورى اين حادثه به ما كمك خواهد كرد كه حركت كنيم و جلو برويم و انگشت اشارهى امام حسين را تعقيب كنيم و به لطف خدا به آن هدفها برسيم و ملت ايران إن شاء اللَّه خواهد رسيد.
🔸نام امام حسين عليهالسّلام را خدا بزرگ كرده است و حادثهى كربلا را در تاريخ نگه داشته است. اينكه مىگويم ما بزرگ نگه داريم، معنايش اين نيست كه ما اين كار را مىكنيم؛ نه. اين حادثه عظيمتر از آن است كه حوادث گوناگون دنيا بتواند آن را كمرنگ كند و از بين ببرد.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
ازدحامی عجیب و شور انگیز
راه رفتن چقدر سنگین بود
همه می آمدند با هر رنگ
مثل یک سفره پهن و رنگین بود
عرب و ترک و لر ؛ همه بودند
عشق واحد...ولی به چند زبان
پیرمردی به آذری میگفت
جانیم اولسون اقا سنه قربان
همه اینجا برادرند و رفیق
همچو دریا زلال و رویایی
نه فقیر و غنی ؛؛ که هرگز نیست
خبر از قیل و قال دنیایی
آن علم که جلو جلو می رفت
علمی آشنا به هر جایی
گوشه ی جاده یک نفر میگفت
یا اخی..یاخی..اشربوا شایی!!!
پا پیاده...حرم ولی بس دور
سختی راه می دهد آزار
نوجوانی نشسته روی زمین
میکند او به زایران تیمار
ناگهان یک سکوت و بغض گلو
می فشارد تمام دنیا را
یادم آمد سه ساله دخترکی
که چگونه دویده صحرا را
پیرمرد را میان ره دیدم
ساده اما پر از صفا.....کرات
با همان لحن آذری میگفت
آقامین روح پاکینه صلوات
خسته بودم کمی نشستم تا
پیرمرد آمد و نگاهی کرد
گفت میرسیم لختی چند
زد به پشتم دوباره راهی کرد
یک نفر داد زد که من دیدم!!!
گنبد شاه را.....ندارم شک
از سرم فکر قافیه افتاد
گفتم ای عشق....السلام و علیک
هادی قهرمانی
📌مهمترین نیاز جوان؟؟؟
🎙امام خامنهای سلمه الله 12 اردیبهشت 80
🔸راجع به نیازهای جوانان، زیاد صحبت میشود. من گفتهام، قبل از من هم گفتهاند؛
اما میدانید از نظر من مهمترین نیاز جوان چیست؟
نیاز عمده جوان، هویّت است؛
باید هویّت و هدف خودش را بشناسد؛
باید بداند کیست و برای چه میخواهد کار و تلاش کند.
https://eitaa.com/Iran_ghavy