هدایت شده از پژوهشکده باقرالعلوم
#پیش_خبر
❇️ با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی:
📚آیین رونمایی از کتاب «مغناطیس حسین علیهالسلام» برگزار میشود
🖋مؤلف: عباس عبداللهی
📌حاضران در نشست:
حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی
رییس سازمان تبلیغات اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی استاد حوزه علمیه قم
حجتالاسلام سعید صلح میرزایی مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی
📅 پنجشنبه 23 شهریورماه 1402
⏰ ساعت 11
🏢 مکان: سالن اجتماعات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
📍قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس
#رونمایی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
💯پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام |
📲@rboresearch
🔗@admin_rbo
📘کتاب «مدلهای فرهنگی؛ پیدایش، روشها و آزمونها»
🖌نوشته: جووانّی بناردو و ویکتور دمانک
🖋ترجمه: لیلا اردبیلی
📚ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
📆سال نشر: 1397
کتاب «مدلهای فرهنگی؛ پیدایش، روشها و آزمونها» مفهوم مدلهای فرهنگی را در نظریهای از فرهنگ جای میدهد و ابزار روششناختی جامعی برای انجام مطالعات مدلهای فرهنگی ارائه میدهد.
پرفسور برناردو، دکترای انسانشناسی از دانشگاه ایلینویز و ویکتور دومانک استاد انسانشناسی دانشگاه ایالتی نیورویوک نویسندگان این اثر هستند.
چهارفصل اول این کتاب رویکردهای تعریفی، نظری و روششناختی مرتبط با مدلهای فرهنگی را مورد بررسی قرار میدهد و پیشفرضها، ویژگیها و کارکردهای یک مدل فرهنگی و ارتباط آن با نظریه فرهنگ و انواع روشهایی را که برای مطالعه مدلهای فرهنگی استفاده میشوند، معرفی میکند.
در فصل پنجم نمونههایی از نحوه بهکارگیری رویکرد مدلهای فرهنگی در تحقیقات کاربردی نشان داده میشود.
در فصل ششم نیز چشمانداز آینده تحقیقات در حوزه مدلهای فرهنگی بررسی میشود.
به استناد این کتاب، مدلهای فرهنگی بازنماییهای ذهنیای هستند که در میان اعضای یک فرهنگ مشترکاند. کارکرد این بازنماییهای ذهنی، هم معنادار کردن و تفسیر دروندادهای حسی و هم تولید و شکلدهی به رفتارهای هدفمند و ارتباطی است. مدلهای فرهنگی برای خوانش مقاصد، نگرشها، احساسات و بافتهای اجتماعی، از قبیل موقعیت اجتماعی کسانی که فرد با آنها مواجه میشود، بهکار میروند.
هدف نویسندگان این کتاب آن است که چارچوبی نظری برای بیان نظریه مدلهای فرهنگی در قالب نظریه فرهنگ ارائه کنند تا از این طریق پیشینه مدلهای فرهنگی را بررسی کرده و دامنهای از ابزارها و راهبردهای روششناختی برای استخراج و مطالعه مدلهای فرهنگی ارائه نمایند.
نویسندگان تأکید میکنند که این کتاب باید بهعنوان راهنمایی برای تحقیقات مدلهای فرهنگی در نظر گرفته شود که پیشینه مربوط به این مطالعات را تا سال 2013 مورد توجه قرار داده است.
در کتاب حاضر تحقیقاتی ارائه شده است که مدلهای فرهنگی را در بافتها، صحنهها و رویدادهای اجتماعی قرار میدهد.
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
کتاب مدلهای فرهنگی- فصل اول.pdf
4.79M
فصل اول کتاب "مدلهای فرهنگی"
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🚫 منشأ توان سازماندهی و شبکهسازی استکبار
جهان غرب به عنوان کانونیترین دشمن انقلاب اسلامی، قدرت متشکلسازی عظیمی دارد و میتواند از قطبهای متضاد، حتی در جهان اسلام، جبهههایی متحد و یکپارچه بسازد و به مقابله با جریان حق و اسلام ناب بفرستد. از این روست که گاه میتواند جنبشهای اسلامی سلفی و بسیار متعصب، تا جریانات ضد اسلامی بسیار غربگرا و هر آنچه میان این دو وجود دارد را، در جبههای واحد متشکل نماید و به مقابله با جریان حق بفرستد. توان فوقالعاده غرب در متشکلسازی اتفاقی به وجود نمیآید.
🔰 برای شناخت منشأ و روشهای سازماندهی و شبکهسازی جبهه استکبار و همچنین روشهای مقابله با سازماندهی و شبکهسازی دشمن به ما بپیوندید🔰
#سازماندهی
#شبکهسازی
#جبههسازی
🌼 خانه سازماندهی و شبکهسازی کوثر
https://eitaa.com/Kosarshouse
گفتمانهای سیاست فرهنگی
سیاست فرهنگی به اقدامات و فعالیت های عامدانه و از پیش طراحی شده ای گفته می شود که نهادهای مختلف از قبیل دولت، بازار یا جامعه مدنی در جهت تولید، توزیع و اشاعه محصولات فرهنگی از خود بروز می دهند.
توجه به سیاست فرهنگی و برنامه ریزی در حوزه فرهنگ متاثر از عوامل متعددی بوده و تمرکز دولتها و مردم به مقوله مذکور ناشی از گفتمان های گوناگونی بوده است.
در دوران مدرن اولین نشانه های توجه به فرهنگ از جانب دولت ها مربوط به پیدایش دولت ملت ها است. در این معنا تعریف هویت ملی و پروژه ملت سازی دولت از طریق تمسک به سیاست فرهنگی شکل می گرفت. به بیان دیگر سیاست فرهنگی در مسیر مهندسی اجتماعی قرار داشت. این گفتمان هنوز هم در جریان است.
دومین گفتمان، گفتمانی بود که یونسکو در دهه 80 ترویج می کرد. در این معنا، سیاست فرهنگی درست نقطه ای بوده که به توسعه منتهی می شد. توسعه فرهنگی و به تبع آن توسعه اقتصادی و اجتماعی، با جلوه هایی همچون توسعه گردشگری و هنرها،از طریق تمسک به سیاست فرهنگی و مدیریت فرهنگی صورت می پذیرفت.
سومین گفتمان با چرخش فرهنگی در علوم اجتماعی همزمان بوده است. عاملین گسترش و ترویج این گفتمان نه دولت ها و سازمان های ذیربط بلکه به واسطه جنبش های اجتماعی پیشرو بوده است.
🖋 مک گوییگان
📚 بازاندیشی در سیاست فرهنگی
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
-1554833664_733739544.pdf
4.03M
در آمدی بر حکمرانی مردمی
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
مدیر مطالعه: دکتر توحید اسماعیل پور
#حکمرانی_مردمی
#مردمی_سازی
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
درآمدی بر تعالی حکمرانی فرهنگی
🔻 ایدههای راهبری حکمرانی مردمی
➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖
✔️ارائـــه دهنــده:
جناب آقای دکتر توحید اسماعیلپور
(پژوهشگر مطالعات حکمرانی)
🗓 زمان:
پنجشنبه 6 مهر ماه
ساعت 14 الی 16:30
📍مکان:
بلوار جمهوری، اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم، طبقهی سوم
➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سوژه نئولیبرال چگونه هگل زمانه شد؟
(بحثی در مضرات جامعه شناسی زیگزاگی)
💠میثم مهدیار
🔸حوادث پاییز ۱۴۰۱ حجم زیادی از ادبیات آکادمیک علوم اجتماعی را به خود معطوف کرد و با تقریب مناسبی میتوان اذعان کرد که همه رویکردهای مختلف فعال در علوم اجتماعی ایران تحلیلهای خرد و کلانی را نسبت به آن تولید کردند و از این جهت آن را میتوان آن را «آزمایشگاه علوم اجتماعی» ایرانی در نظر گرفت. به واقع این فربهی تولیدات راه را برای فراتحلیل خود این تحلیلها هموار میکند.
🔸در یک فراتحلیل اجمالی از ادبیات تولید شده در این بازه هم میتوان دریافت که علوم انسانی و اجتماعی در ایران از فقدان «سنتمندی» رنج میبرد.
سنتمندی علمی به زبان ساده به چارچوب واضح، مشخص و مستمری ارجاع دارد که قلمرو حرکت نظری پژوهشگر را در انتخاب موضوعات پژوهشی و نحوه پردازش آنها سامان میدهد و تاملات و تجربیات علمی و پژوهشی او را انباشت کرده و زمینه نیل به یک "پژوهشگر مولف" را فراهم میکند. از این جهت مثلا کسی که در یک سنت علمی انتقادی هویت مییابد به راحتی نمیتواند عناوینی همچون «آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی» را برگزیند چرا که این دو، رویکردهای متفاوتی اند و تشریح مسالههاشان و خروجیهای مورد انتظارشان با یکدیگر تفاوت اساسی دارد. همچنین سنتمندی علمی و پژوهشی در شکل جمعیاش آنچیزی است که به آن «مکتب علمی» میگوییم.
🔸 این فقدان سنتمندی به دلایل مختلف همچون دلایل نظری (فقدان برنامه پژوهشی و عمق نظری) و یا چرخشهای مکرر بر اثر درگیری در پروژههای کارفرمایی اداری، اقتصادی و سیاسی دولتی و غیر دولتی روی میدهد.
بد نیست عطف به رویدادهای ۱۴۰۱ نمونههایی از این چرخشها را مرور کنیم:
۱- بخشی از جریان چپ انتقادی در سالهای اخیر با بررسی تاثیرات اشکال سرمایهداری متاخر در حوزه فرهنگ و سبک زندگی از مفهوم « سوژه نئولیبرال» برای توضیح رفتارهای تودهوار نوجوانان و جوانان استفاده کردهاست. به عنوان مثال مثالواره اصلی این جریان، دکتر اباذری، در یک سخنرانی معروف سوژه نئولیبرال را سوژهای «سیاست زدوده، خوشگذران، لذتطلب، منفعتطلب، نفعجوی فردگرا، بی تاریخ و ... دانسته بود. همچنین رشد سلبریتیزم در اثر سیطره رسانههای اجتماعی جدید و تاثیر سلبریتیها بر ناهنجاریهای فردی و جمعی از موضوعات اصلی نقد این جریان بوده است اما در ماجراهای ۱۴۰۱ این جریان با تغییر چارچوب نظری قبلی خود با چرخشی آشکار به مشروعیت بخشی به همان سوژههای نئولیبرالی میپرداختند گویی آن سوژهها بدون تغییری در ساختار کلان اقتصادی به چنان خودآگاهی نابی دست یافتهاند که نه با جمعیتهای به قول ارتگایی گاست «میان مایه تودهوار و خشونت طلب» بل با هگلهای زمانه مواجهیم.
۲- دسته دیگر از این چرخشگران جامعه شناسانی بودند که در یک دهه اخیر با علم کردن بحث آسیبهای اجتماعی توانسته بودند پروژههای کلانی را از نهادهای حاکمیتی دریافت کرده و البته بدون تولید ادبیات نظری قابل توجهی کارهای پراکندهای را به خروجی برسانند. این دسته نیز در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ با چرخش از چارچوبهای کارکردی آسیبشناسانه قبلیشان به مشروعیت بخشی تمنیات، الگوها و رفتارهای سیاسی و فرهنگی همان سوژههای به زعم خودشان معلولِ «آسیب دیده» مشغول شدند.
۳- دسته دیگر نیز مثلا نهادگرایانی (همچون محسن رنانی و...) بودند که سالها درباره کژکارکردهای نهادهای آموزشی و تربیتی رسمی و غیر رسمی در ایران داد سخن میدادند ولی ناگهان چنان تصویر آرمانی و امید بخش و خوش بینانه از همان خروجیهای ناامید کننده قبلی ارائه میکردند گویی از مهرماه ۱۴۰۱یکباره دربهای آسمان باز شده و سوژههای مورد نظر این دسته از نهادگرایان از آسمان نازل شدهاند.
مثالوراههای این چرخشهای زیگزاگی البته به این موارد محدود نمیشوند منتهی این پرسش را پیش میکشد که این چرخشها را چگونه میتوان تبیین کرد؟ آیا این چرخشها صرفا بازتاب سیاستزدگی یا پروژهزدگی این دسته از جامعه شناسان است و یا فراتر از آن ماجرا به ساختار نهادی آموزش و پژوهش علوم اجتماعی در ایران باز میگردد؟ از آن مهمتر اینکه چنین وضعیتی را چگونه میتوان اصلاح کرد؟ چگونه میتوان گروههای آموزشی و پژوهشی هویت مند و چارچوب مند داشت؟ چگونه میتوان بین پروژههای کارفرمایی و برنامه پژوهشی جمع کرد؟
❇️ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سیاست گذاری فرهنگی در فنلاند.pdf
891.2K
📒 کتاب «سیاستگذاری فرهنگی در فنلاند»
🌀ترجمه پروانه سپرده 1380
❇️ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#واقعیت_یک_جنبش
🔸 سرنوشت اجتماعی پیشامد زن،زندگی،آزادی
⏰چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۶ الی ۱۸
📌لینک نشست
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰با سلام و عرض پوزش
📣به اطلاع اعضای محترم کانال ایران آیندهمیرساند:
🔸جلسه امروز نشست#واقعیت_یک_جنبش به علت مشکل پیش آمده برای حضور يکی از مدعوین،لغو و سه شنبه هفته آینده مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۸ برگزار خواهد شد.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a