رصد_ارزشهای_اخلاقی_در_جامعه_ایران.pdf
3.03M
🔴 متن کامل گزارش رصد ارزشهای اخلاقی در جامعه ایران
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴 *کتاب «میدان شهرت در ایران»*
(برگزیده شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی-۱)
🔹پژوهشگر:احسان شاهقاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران)
🔸ناشر: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🔹این پژوهش به بررسی نقش سلبریتیها در جامعه ایران میپردازد و به جنبههایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده است.
🔹سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالودههای شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتیسازی و . . . اختصاص دارد.
🔹در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتیها و شهرت و دین پرداخته شده است.
🔹در فصل ششم نشان داده میشود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتیسازی استفاده میکند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده میشوند که احساس کنند با سلبریتیها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند.
🔹در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرفگرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان میدهد چگونه سلبریتیها بهصورت آشکار و نهان، مصرفگرایی را تبلیغ میکنند و چگونه این کار آنها در تضاد با ادعاهای زیست محیطی آنها قرار میگیرد.
🔹فصل هشتم این کتاب به توصیههایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است.
🔸این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید:
فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتیها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتیها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا میکند؟
🔺بیشتر: https://www.ricac.ac.ir/news/5106
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار میکند:
🔸 *«برنامهریزی توسعه در ایران»*
درآمدی تاریخی بر تجربه برنامهریزی توسعه در ایران معاصر
🎙️مدرس: حمید ابدی
🗓️ ۷ جلسه/چهارشنبهها
⏰ از ساعت ۱۶ الی ۱۸
♦️ شروع دوره: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔶 - برگزاری کلاس به صورت مجازی (اسکایروم) و حضوری ( قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، مجموعه نگاه)
●اعطای گواهی معتبر آموزشی
💲شهریه دوره: ۲۰۰ هزار تومان
۲۰درصد تخفیف برای شرکتکنندگان در دورههای قبلی
📲 برای ثبتنام و کسب اطلاعات از طریق پیامرسانهای: بله، ایتا، تلگرام و واتساپ به شمارۀ زیر پیام بدهید.
۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
@bashgah_rcica
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
-2044715264_-2004376075.pdf
1.52M
🔻 *متن پنجمین نشست از مجموعه نشستهای «همعزم»*
🔸 با موضوع:
*گفتمانسازی پیشرفت، از معنا تا فرآیند*
*«پیشرفت» در نسبت با واقعیت امروز جمهوری اسلامی*
🔹با حضور:
*_ مهدی افراز*
مدیر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
*_ سجاد صفارهرندی*
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر
*_ محمدرسول علیبابایی*
مدیر مرکز نظام سازی ستاد پیشرفت
🗓️ زمان: دوشنبه ۲۳ بهمنماه ۱۴۰۲
📍مکان: خانه اندیشهورزان
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل
واکاوی برنامه سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری، رسانه ای، قرآنی و علوم انسانی
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست دوازدهم:
وزارت ورزش و جوانان
حجت الاسلام علی احدی
مدیرکل امور فرهنگی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی(معنا)
🗓 پنجشنبـــــه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🕘 ساعت : ۹ صبح
📍قـــــم
◄ جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @safari_67 ارسال فرمایید.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
May 11
📷گزارش تصویری
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست دوازدهم:
وزارت ورزش و جوانان
علی احدی
مدیرکل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔖 *مدرسه بهاره «فرهنگ عمومی ایران»*
درآمدی بر:
- «منطق فهم و تحلیل فرهنگ عمومی»
- «انسان ایرانی و جهان معنایی ایرانیان»،
- «چارچوب دینی و حکمی مواجهه با زیستبومها و تنوعهای فرهنگی»
- «اقالیم و نواحی فرهنگی ایران»
- «مؤلفههای هموندی اجتماعی در جامعه ایرانی»
- «هویت فرهنگی ایران در کشاکش سنت و تجدد»
- «تحولات دینداری در ایران معاصر»
- «تحولات خانواده و زیست عفیفانه در جامعه ایرانی»
- «زیست رسانهای و مصرف فرهنگی ایرانیان»
- «زیستجهان و هویت نوجوان ایرانی»
- و...
🔹 *زمان برگزاری دوره: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت و ۲ و ۳ خرداد.
🔹 مکان برگزاری دوره: دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔹دوره همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.*
🔸 *نکات:*
۱- هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزار تومان. هزینه دوره برای دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام و شرکتکنندگان از طریق مجازی ۱۵۰ هزار تومان است.
۲- جهت ثبت نام از طریق نام کاربری @h_shojaee در پیامرسان بله اقدام نمایید.
۳- فرصت ثبتنام: ۲۳ اردیبهشت
🔹🔸🔹
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
ایران آینده🇮🇷
🔖گزارش تحلیلی 📍دستاوردهای تعطیلی شنبه از افسانه تا واقعیت 🔹پاسخ به 30 پرسش افکار عمومی در رابطه با
🔶مناظره حجت الاسلام سید علی موسوی با علیرضا مناقبی
❇️تعطیلات پنجشنبه یا شنبه
برنامه 23 اردیبهشت 1403 را در تلوبیون ببینید◀️
http://www.telewebion.com/episode/0xcf1e073
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
نکات قابل تامل آقای دکتر سجاد صفارهرندی در خصوص تعطیلات شنبه به مثابه جراحی فرهنگی رادیکال با پیامدهای مهم...
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
✍️ آهسته آهسته... جمعهمان یکشنبه میشود!
👤حامد دهقانی
✂️برشهایی از متن
🔹آنچه این روزها بهعنوان «انزوا»ی ایران در تقویم اسلامی و «تکافتادگی» آن در نقشه تعطیلات جهانی بر آن انگشت گذاشته میشود، امری نوپدید و محصول وادادگی سالیان اخیر یکبهیک دولتهای اسلامی در نزدیکشدن به تقویم تعطیلاتی غربیها است.
🔹تا همین دو دهه پیش بیشتر کشورهای اسلامی همچون ایران «جمعه» و یا «پنجشنبه و جمعه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی به رسمیت میشناختند. اما در ارادهای پرشتاب برای پشت سر گذاشتن سنت و هویت تقویمی مسلمانان، دولتمردان مسیری گامبهگام برای سازگاری با تقویم «میلادی»، «ویکند» و «تعطیلات کریسمس» میپیمایند.
🔹ایران اسلامی حتی اگر پس از سالها «مقاومت»، در راستای تغییر تعطیلات هفتگی گامی برداشته تا با تعطیلی شنبه به قافلهی کشورهای اسلامی «پیش رفته» بپیوندند، چنانکه روشن است دیری نپاید این کاروان یکسره به منزلگاه تعطیلی «شنبه و یکشنبه» برسد و بار دیگر این تنها ایران باشد که در نقشه تعطیلات هفتگی «عقبمانده» و «منزوی» باقی بماند. آن هنگام است که...
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هوالعالم
تعطیلات آخر هفته علیه آرمان ایران قوی
✍️ اسماعیل نوده فراهانی
💠 در سالهای نه چندان دوری، مسئله زیادی تعطیلات یکی از موانع توسعه کشور قلمداد میشد و همه مدعیان توسعهگرایی درصدد کاهش تعطیلات در ایران بودند. کلیدواژه اصلی این مدعیان نیز خسارات اقتصادی ناشی از تعطیلات بود.
💠 به موازات این مسئله، بروز بعضی مشکلات نظیر آلودگی هوا و ترافیکهای طولانی در کلانشهر تهران اولاً سبب تعیین محدودیتهای ترافیکی در برخی معابر شهری شد، ثانیاً افزایش ساعات کاری برخی دستگاههای دولتی (به استثنای معدودی مراکز از جمله بانکها) در روزهای شنبه تا چهارشنبه و در مقابل، تعطیلی روزهای پنجشنبه ادارات را به دنبال داشت.
💠 مدتی گذشت تا آنکه برخی گزارشهای کارشناسی تنها با تورق تقویمِ جوامع دیگر دریافتند که تعطیلات رسمی در ایران از بسیاری جوامع، کمتر است چرا که تعطیلات آخر هفته در بسیاری از جوامع غربی دو روز شنبه و یکشنبه را شامل میشد.
💠 همچنین گزارشهای مذکور مدعی شدند که چالشهای تعطیلات در ایران از تداخل تقویمهای رسمی یعنی تقویم ملی هجری شمسی با تقویم مذهبی هجری قمری ناشی شده است نه زیادی تعطیلات. از این منظر، تداخل تقویمی سبب شکلگیری پدیده بینالتعطیلین میشد.
به هر روی -در این مرحله- تعداد محدود تعطیلات و جایگاه دین در فرهنگ عمومی جامعه مانع از کاهش تعطیلات مذهبی در تقویم کشور شدند.
💠 روی دیگر پدیده بینالتعطیلین خصوصاً در کلانشهر تهران، سفر به استانهای شمالی کشور بود. ترافیکهای طاقتفرسا در جادههای منتهی به گیلان و بالاخص مازندران، تبدیل حجم عظیمی از زمینهای حاصلخیز جلگهای نوار ساحلی دریای خزر به ویلا، سودهای نجومی تغییر کاربری زمینهای زراعی به مسکونی و... بخشی از تاریخ اجتماعی مرتبط با تعطیلات در ایران است. داستان پرسوز ویرانی طبیعت بکر نقاطی همچون کلاردشت نیز در تداوم همین داستان قابل ارزیابی است.
💠 دیگر ادعای مطالعات فوقالذکر آن بود که اساساً اگر بتوان از زیان [اقتصادی] ناشی از تعطیلات سخن گفت چنین زیانی بهمراتب از آنچه ادعا میشود کمتر است و بهواقع با پدیده بزرگنمایی خسارات مواجه هستیم.
💠 زیرا بخشهایی از اقتصاد ایران که عمدتاً با اقتصاد جهانی در ارتباط هستند و عموماً ناظر به خامفروشی منابع نفت و گاز، معادن و غیره میباشند، در تمام ایام سال و بلکه بهصورت شبانهروزی مشغول به کار و فعالیت هستند. در سایر بخشها نیز تعطیلی فعالیتهای دولتی و صنعتی با رونق بخشهای خدماتی از جمله گردشگری، حملونقل و غیره جایگزین میشود.
💠 دیگر دغدغه توسعهگرایان، ناهماهنگی روزهای تعطیل در ایران با سایر کشورها بود. آنها بر این باور بودند که چنانچه معدود زیرمجموعههای بینالملل بخشهای خصوصی و دولتی به جای شنبه و یکشنبه در روزهای پنجشنبه و جمعه بر سر کار حاضر شوند راه گسترش روابط و تجارت و اقتصاد بینالمللی گشوده نخواهد شد، بلکه همه فعالیتها حتی برنامههای آموزشی چند میلیون دانشآموز ایرانی باید در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل بشود تا مانعی بر سر راه جهانیسازی ایران و فعالیتهای اقتصادی- تجاریاش باقی نماند.
💠 مدتی بعد، پیشنهاد تصویب تعطیلات زمستانی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح گردید. پیشنهاددهندگان معتقد بودند افزایش تعطیلات زمستانی سبب سودآور شدن زیرساختهای گردشگری در تمام طول سال خواهد شد.
💠 در سالهای بعدی، مسئولان دولت یازدهم در اقدامی اصلاحی، برنامههای آموزشی روزهای پنجشنبهی دانشآموزان در سراسر کشور را تعطیل کردند. مسئولان مزبور در فرصتهای آتی، ایده افزایش تعطیلات را طرح نموده و پس از مدتی رها کردند. در این ایام، افزایش نقدینگی در کشور، تلاش گروههایی از شهروندان برای تبدیل ثروت خود به کالاهای سرمایهای، علاقه دولت برای دور کردن سرمایههای سرگردان مردم از بازارهای دلار و طلا و غیره، در کنار تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه سبب هجوم سرمایههای مردمی به زمینهای مناطق خوش آب و هوا، روستاهای پدری و خلاصه هر قطعه زمین قابل ساختوسازی شد.
💠 در همین راستا، مسئولان دولت از آبادی همه نقاط کشور اظهار رضایت میکردند و حداقل بهظاهر بر این گمان بودند که عدالت آن است که ملک و املاک همه ایرانیان دچار رونق شود؛ چرا که رونق در ساختوساز سبب واقعی شدن قیمتها و دسترسی همه آحاد شهری و روستایی به ثروت واقعیشان میشد.
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 وامهای دولت برای ساخت منازل روستایی، اعطای سند مالکیت و برپایی ضوابط روستاسازی که توسط دهیاران به اجرا گذاشته شد، و نیز کوششهای بنیاد مسکن از جمله در پیشبرد طرحهای هادی روستایی بر رونق مذکور افزود تا جایی که به پدیده مهاجرت فراغتی سرمایهگذارانه به روستاها مبتلا شدیم.
💠 و طبیعتا میدانیم که مهاجرت معکوس از شهر به روستا ارتباط چندانی با مهاجرت برای تفریح همزمان با سرمایهگذاری در ملک ندارد. گو اینکه در مواردی شهرنشینان صاحب ملک روستایی موفق به در اختیار گرفتن شوراهای اسلامی روستا شده و دامداران را به حاشیه روستاها فرستادند تا معابر آسفالت شده روستا از گزند حیوانات اهلی دور بماند.
💠 مروری بر تجارب کشور طی یک دهه گذشته نشان میدهد تبدیل هرچه بیشتر زمینهای زراعی (بالاخص مواردی که در حاشیه شهرها به عنوان مراتع تامینکننده غذای دام و نیز زمینهای کشت دیم مورد استفاده قرار میگرفتهاند) به ویلاهای شخصی که معمولاً با کاشت درختان میوه برای مصارف شخصی، ایجاد حوضچههای تزئینی، و بعضاً استخرهای تفریحی همراه است بر چالشهای کشور در حوزه آب و انرژی و همچنین تامین گوشت و نهادههای دامی خواهد افزود. با این مقدمات، مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، دو هدف آشکار را تعقیب کند:
اول) افزایش تعطیلات با شعار گسترش عدالت و حمایت از خانواده که عمدتاً ایجاد مشابهت و یکسانانگاری میان کلانشهر تهران با سایر نقاط کشور را به ذهن متبادر میکند، و تصور میشد که میتواند برای عموم ساکنان کشور ایران جذاب باشد.
دوم) ایجاد وجه اشتراک میان تعطیلات در ایران با سایر جوامع که متاثر از تقویم کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیل رسمی خود قرار دادهاند.
💠 با عنایت به آنچه گفته شد به نظر میرسد در صورت تصویب لایحه کنونی شاهد پیامدهای زیر خواهیم بود:
۱- گسترش مراجعه شهروندان به مناطق خوش آب و هوا، حاشیه شهرها، ییلاقات، روستاهای پدری، شهرهای زادگاه و... بهمنظور استفاده فراغتی- سرمایهگذارانه از زمینهای موجود.
۲- افزایش هرچه بیشتر قیمت زمین و ملک و در نتیجه بالا رفتن تصاعدی هزینه تامین مسکن برای خانوارهای مستاجر و زوجهای جوان در شهرهای کوچک، شهرستانها و روستاها.
۳- افزایش هرچه بیشتر تقاضا برای تامین سکونتگاههای تفریحی- سرمایهگذارانه برای شاغلان بخشهای دولتی و خصوصی در واحدهای استانی.
۴- گسترش چشمگیر زیانهای زیستمحیطی تعطیلات آخر هفته از جمله تغییر کاربری هرچه گستردهتر زمینهای کشاورزی، کمبود آب، فرونشست زمین و غیره.
۵- بلوکه شدن سرمایههای خرد در دلالی زمین و ملک، بعلاوه افزایش هزینههای تولید به دلیل کاهش ساعت کار در بخشهای تولیدی، بخش خصوصی و....
۶- افزایش مصرف حاملهای انرژی بهمنظور حملونقل شهروندان در روزهای پایانی هفته، تامین گرمایش و سرمایش ویلاها و سکونتگاههای مورد استفاده در تعطیلات جمعه و شنبه.
۷- تبدیل شدن تأمین ناهار کارکنان دولت به یکی از مسایل متعدد دستگاههای دولتی در مناطق مختلف کشور.
۸- بدون تردید افزایش تعطیلات آخر هفته چنانچه با وجود بسترهای حملونقل هوایی و ریلی همراه نشده و بلیط هواپیما و قطار به دلیل گرانی قیمت و کمی ظرفیت در اختیار عموم هموطنان قرار نگیرد، نمیتواند به افزایش گردشگری بینجامد بلکه غالباً سبب افزایش سفر خودرویی به مقاصد قریبالمسافت خواهد شد.
۹- افزایش فشارها برای حذف تعطیلی مناسبتهای مذهبی پس از آنکه از یکسو، تعطیلات پایان هفته با استقبال عمومی مردم مواجه شده و به یکی از حقوق شهروندی غیرقابل بازگشت تبدیل شود و از سوی دیگر، مجدداً طرح شعار زیادی تعطیلات به عنوان یکی از موانع توسعه و هماهنگی با تجارت جهانی در حالی مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد که عرفیشدن سبک زندگی جامعه با شتاب کنونی تداوم یابد.
💠 سرانجام، مجموع شرایط پیشگفته نشان میدهد ایده افزایش تعطیلات آخر هفته با راهبرد جهش تولید در تعارض قرار دارد.
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a