گفتمانهای سیاست فرهنگی
سیاست فرهنگی به اقدامات و فعالیت های عامدانه و از پیش طراحی شده ای گفته می شود که نهادهای مختلف از قبیل دولت، بازار یا جامعه مدنی در جهت تولید، توزیع و اشاعه محصولات فرهنگی از خود بروز می دهند.
توجه به سیاست فرهنگی و برنامه ریزی در حوزه فرهنگ متاثر از عوامل متعددی بوده و تمرکز دولتها و مردم به مقوله مذکور ناشی از گفتمان های گوناگونی بوده است.
در دوران مدرن اولین نشانه های توجه به فرهنگ از جانب دولت ها مربوط به پیدایش دولت ملت ها است. در این معنا تعریف هویت ملی و پروژه ملت سازی دولت از طریق تمسک به سیاست فرهنگی شکل می گرفت. به بیان دیگر سیاست فرهنگی در مسیر مهندسی اجتماعی قرار داشت. این گفتمان هنوز هم در جریان است.
دومین گفتمان، گفتمانی بود که یونسکو در دهه 80 ترویج می کرد. در این معنا، سیاست فرهنگی درست نقطه ای بوده که به توسعه منتهی می شد. توسعه فرهنگی و به تبع آن توسعه اقتصادی و اجتماعی، با جلوه هایی همچون توسعه گردشگری و هنرها،از طریق تمسک به سیاست فرهنگی و مدیریت فرهنگی صورت می پذیرفت.
سومین گفتمان با چرخش فرهنگی در علوم اجتماعی همزمان بوده است. عاملین گسترش و ترویج این گفتمان نه دولت ها و سازمان های ذیربط بلکه به واسطه جنبش های اجتماعی پیشرو بوده است.
🖋 مک گوییگان
📚 بازاندیشی در سیاست فرهنگی
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
-1554833664_733739544.pdf
4.03M
در آمدی بر حکمرانی مردمی
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
مدیر مطالعه: دکتر توحید اسماعیل پور
#حکمرانی_مردمی
#مردمی_سازی
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
درآمدی بر تعالی حکمرانی فرهنگی
🔻 ایدههای راهبری حکمرانی مردمی
➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖
✔️ارائـــه دهنــده:
جناب آقای دکتر توحید اسماعیلپور
(پژوهشگر مطالعات حکمرانی)
🗓 زمان:
پنجشنبه 6 مهر ماه
ساعت 14 الی 16:30
📍مکان:
بلوار جمهوری، اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم، طبقهی سوم
➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سوژه نئولیبرال چگونه هگل زمانه شد؟
(بحثی در مضرات جامعه شناسی زیگزاگی)
💠میثم مهدیار
🔸حوادث پاییز ۱۴۰۱ حجم زیادی از ادبیات آکادمیک علوم اجتماعی را به خود معطوف کرد و با تقریب مناسبی میتوان اذعان کرد که همه رویکردهای مختلف فعال در علوم اجتماعی ایران تحلیلهای خرد و کلانی را نسبت به آن تولید کردند و از این جهت آن را میتوان آن را «آزمایشگاه علوم اجتماعی» ایرانی در نظر گرفت. به واقع این فربهی تولیدات راه را برای فراتحلیل خود این تحلیلها هموار میکند.
🔸در یک فراتحلیل اجمالی از ادبیات تولید شده در این بازه هم میتوان دریافت که علوم انسانی و اجتماعی در ایران از فقدان «سنتمندی» رنج میبرد.
سنتمندی علمی به زبان ساده به چارچوب واضح، مشخص و مستمری ارجاع دارد که قلمرو حرکت نظری پژوهشگر را در انتخاب موضوعات پژوهشی و نحوه پردازش آنها سامان میدهد و تاملات و تجربیات علمی و پژوهشی او را انباشت کرده و زمینه نیل به یک "پژوهشگر مولف" را فراهم میکند. از این جهت مثلا کسی که در یک سنت علمی انتقادی هویت مییابد به راحتی نمیتواند عناوینی همچون «آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی» را برگزیند چرا که این دو، رویکردهای متفاوتی اند و تشریح مسالههاشان و خروجیهای مورد انتظارشان با یکدیگر تفاوت اساسی دارد. همچنین سنتمندی علمی و پژوهشی در شکل جمعیاش آنچیزی است که به آن «مکتب علمی» میگوییم.
🔸 این فقدان سنتمندی به دلایل مختلف همچون دلایل نظری (فقدان برنامه پژوهشی و عمق نظری) و یا چرخشهای مکرر بر اثر درگیری در پروژههای کارفرمایی اداری، اقتصادی و سیاسی دولتی و غیر دولتی روی میدهد.
بد نیست عطف به رویدادهای ۱۴۰۱ نمونههایی از این چرخشها را مرور کنیم:
۱- بخشی از جریان چپ انتقادی در سالهای اخیر با بررسی تاثیرات اشکال سرمایهداری متاخر در حوزه فرهنگ و سبک زندگی از مفهوم « سوژه نئولیبرال» برای توضیح رفتارهای تودهوار نوجوانان و جوانان استفاده کردهاست. به عنوان مثال مثالواره اصلی این جریان، دکتر اباذری، در یک سخنرانی معروف سوژه نئولیبرال را سوژهای «سیاست زدوده، خوشگذران، لذتطلب، منفعتطلب، نفعجوی فردگرا، بی تاریخ و ... دانسته بود. همچنین رشد سلبریتیزم در اثر سیطره رسانههای اجتماعی جدید و تاثیر سلبریتیها بر ناهنجاریهای فردی و جمعی از موضوعات اصلی نقد این جریان بوده است اما در ماجراهای ۱۴۰۱ این جریان با تغییر چارچوب نظری قبلی خود با چرخشی آشکار به مشروعیت بخشی به همان سوژههای نئولیبرالی میپرداختند گویی آن سوژهها بدون تغییری در ساختار کلان اقتصادی به چنان خودآگاهی نابی دست یافتهاند که نه با جمعیتهای به قول ارتگایی گاست «میان مایه تودهوار و خشونت طلب» بل با هگلهای زمانه مواجهیم.
۲- دسته دیگر از این چرخشگران جامعه شناسانی بودند که در یک دهه اخیر با علم کردن بحث آسیبهای اجتماعی توانسته بودند پروژههای کلانی را از نهادهای حاکمیتی دریافت کرده و البته بدون تولید ادبیات نظری قابل توجهی کارهای پراکندهای را به خروجی برسانند. این دسته نیز در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ با چرخش از چارچوبهای کارکردی آسیبشناسانه قبلیشان به مشروعیت بخشی تمنیات، الگوها و رفتارهای سیاسی و فرهنگی همان سوژههای به زعم خودشان معلولِ «آسیب دیده» مشغول شدند.
۳- دسته دیگر نیز مثلا نهادگرایانی (همچون محسن رنانی و...) بودند که سالها درباره کژکارکردهای نهادهای آموزشی و تربیتی رسمی و غیر رسمی در ایران داد سخن میدادند ولی ناگهان چنان تصویر آرمانی و امید بخش و خوش بینانه از همان خروجیهای ناامید کننده قبلی ارائه میکردند گویی از مهرماه ۱۴۰۱یکباره دربهای آسمان باز شده و سوژههای مورد نظر این دسته از نهادگرایان از آسمان نازل شدهاند.
مثالوراههای این چرخشهای زیگزاگی البته به این موارد محدود نمیشوند منتهی این پرسش را پیش میکشد که این چرخشها را چگونه میتوان تبیین کرد؟ آیا این چرخشها صرفا بازتاب سیاستزدگی یا پروژهزدگی این دسته از جامعه شناسان است و یا فراتر از آن ماجرا به ساختار نهادی آموزش و پژوهش علوم اجتماعی در ایران باز میگردد؟ از آن مهمتر اینکه چنین وضعیتی را چگونه میتوان اصلاح کرد؟ چگونه میتوان گروههای آموزشی و پژوهشی هویت مند و چارچوب مند داشت؟ چگونه میتوان بین پروژههای کارفرمایی و برنامه پژوهشی جمع کرد؟
❇️ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سیاست گذاری فرهنگی در فنلاند.pdf
891.2K
📒 کتاب «سیاستگذاری فرهنگی در فنلاند»
🌀ترجمه پروانه سپرده 1380
❇️ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#واقعیت_یک_جنبش
🔸 سرنوشت اجتماعی پیشامد زن،زندگی،آزادی
⏰چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۶ الی ۱۸
📌لینک نشست
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰با سلام و عرض پوزش
📣به اطلاع اعضای محترم کانال ایران آیندهمیرساند:
🔸جلسه امروز نشست#واقعیت_یک_جنبش به علت مشکل پیش آمده برای حضور يکی از مدعوین،لغو و سه شنبه هفته آینده مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۸ برگزار خواهد شد.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
May 11
#فراخوان
📝 فراخوان جذب دستیار پژوهش در پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
🔹کارگروه تجربه نگاری فرهنگی وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) جهت تکمیل همکاران مورد نیاز خود، در قالب دستیار پژوهشی در طرح های تجربه نگاری، به تعدادی نیروی علاقه مند با سوابق مرتبط نیازمند است.
🔹افراد منتخب ضمن بهره مندی از دوره های کارگاهی آموزشی و پژوهشی در طول کار، از مزایای قرارداد همکاری با پژوهشکده بهره مند خواهند شد.
🔰 شرایط پذیرش:
1️⃣ دارای سابقه پژوهش در تحقیقات کیفی و میدانی
2️⃣ دارای حداقل مدرک کارشناسی
3️⃣ تعهد کتبی نسبت به الزامات تعریف شده برای مدت دوره
4️⃣ قبولی در مصاحبه اولیه
🔰مزایا:
1️⃣ انعقاد قرارداد دستیار پژوهشی (پروژه ایی) در صورت قبولی در کارگاه آموزشی - پژوهشی دستیار تجربه نگار
2️⃣ استفاده رایگان از کارگاه و دوره های آموزشی – پژوهشی
3️⃣ پشتیبانی علمی توسط استاد ناظر
4️⃣ چاپ اثر
5️⃣ ارائه گواهی
🔖 دوره دو ساله و در قالب انجام دو طرح پژوهشی طراحی شده است.
🎓دورههای آموزشی و کارگاهی به صورت حضوری در پژوهشکده برگزار خواهد شد.
📆 زمان ثبت نام: 13 الی 26 مهرماه 1402
🌐 لینک ثبت نام:
http://rbo.ir/reg/tajrobe.aspx
🔗 لینک کانال اطلاع رسانی در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/dastyar1
☎️ شماره تماس : 37835370
🏢 آدرس: قم- خیابان نیایش – جنب مصلی قدس
✅ ایران آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می کند:
◀️ سنجه
🔻مرور یک تجربه مدیریت فرهنگی در زمانه جمهوری اسلامی
♦️نشست دوم:
🎙با حضور:
- دکتر محمدحسن بنیانیان و مرور تجربه معاونت فرهنگی آموزشی و پژوهشی سازمان برنامه و بودجه
🗓 شنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۵ تا ۱۷
*ثبتنام از طریق بله، ایتا، تلگرام، واتساپ به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ و اینستاگرام پژوهشکده به آدرس @rcica_ir
✅ ایران آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰هماندیشی علمی بینالمللی
طوفان الاقصی و آینده مسئله فلسطین 🇵🇸
🔸همراه با پیام اختصاصی دکتر حازم قاسم (سخنگوی جنبش حماس)
🎙 با ارائه اساتید:
▪️دکتر ناصر قندیل (سردبیر روزنامه البناء لبنان)
▪️کشیش آنتونیوس حنانیا (عالم مسیحی و فعال حوزه مقاومت از فلسطین مقیم سوریه)
▪️دکتر فیصل فریحات الخزاعی (استاد حقوق بینالملل از اردن)
▪️استاد مسعود المعشنی (تحلیلگر ارشد منطقه غرب اسیا از عمان)
▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی (معاون بینالملل نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت)
▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی (رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی اجتماعی)
▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدسجاد ایزدهی (رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی)
▪️دکتر محمد ستوده (دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم علیهالسلام)
▪️دکتر مختار شیخ حسینی (رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی)
📝دبیر علمی: دکتر مصطفی خرمآبادی
📅زمان: سهشنبه 25 مهر 1402، ⏰ساعت 10 الی 13
شرکت در جلسه به صورت مجازی
dte.bz/cptconf
@rcica_ir
✅ ایران آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 جلسه هم اندیشی و هم افزایی در جهت اقدامات حمایت از مردم غزه با حضور گروه های مردمی
💠 موضوع: تشکیل قرار گاه مردمی فلسطین
🔹 تشکیل میز های:
🔸عملیات
🔸رصد
🔸رسانه
🔸نخبگان و...
از همه فعالین و دغدغه مندان دعوت
به عمل می آید.
🕗 زمان : چهارشنبه ۲۶ مهر ماه بعد از نماز مغرب و عشا ساعت ۱۸:۳۰
📍مکان : بلوار امین خیابان گلستان نبش گلستان چهار خانه مصلحان.