هدایت شده از چرخه حیات
31.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
درخت؛ تنها راهِ ادامۀ حیات در شهر
▫️ با مقایسه دو شهر باستانی بابل در بین النهرین (uruk) و آنورادوپورا در سریلانکا و همچنین شهرهای جدیدی مانند منهتن، هنگکنگ، جورجیا، کپنهاگ، پورتلند و سنگاپور در مییابیم که درختان قهرمان حیات بخشی در شهرهای متراکم هستند!
• تعدیل کنندۀ حرارت
• عامل جلوگیری از فرسایش خاک و فرونشست زمین
• تصفیه کنندۀ آبها و ایستاده در برابر سیل
• سد مقاوم در برابر ریزگردها و تلطیف کنندۀ هوا
• حافظ تنوع زیستی
☑️ باعث سلامت جسمی، روحی و روانی شهروندان
🌳 در #نهضت_درخت همراهِ هم باشیم؛
🇮🇷 https://tree.lc360.ir
🔘 @LC360IR
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۷۵
۱۷اردیبهشت ۱۴۰۱/ سال دوم
أمیر المؤمنین علیه السلام: اقتصاد دان اولین و آخرین /تحلیل ارزانی انگشتر در بازارچه گذر خان قم
گرانی های گسترده و سریع، نُقل تلخ محافل این روزها. موضوعی که بارها گفته ایم بیش از آنکه به راننده امور مربوط شود، به این ژیان فرسوده و ساختارهای عقب افتاده و زنگ زده ی اقتصاد مدرن بر میگردد. بازار انگشتر هم مستثنای ازین قاعده نیست. اما نکته ی بسیار جالب و قابل تامل این است که در بازارچه انگشتر فروشان سنتی قم در کوچه گذر خان، قیمت ها گاهی حدود نصف پاساژها و دیگر دکانهای انگشتر فروشی است.از مهمترین دلایل این امر، ساختار فوق پیشرفته این بازار کوچک است. شهرداری بر خلاف منطق علیل و مَکَنده ی سرمایه داری، از انگشتر فروشان این بازارچه، روزانه فقط دوازده هزار تومان حق اجاره میگیرد( ماهی ۳۶۰ هزار تومان) و همین باعث شده که فروشنده برخلاف پاساژ های گران قیمت بازار های سرمایه داری، نخواهد اجاره بهای مغازه اش را با گران فروختن اجناس تامین کند. این تنها جزئی از ساختار فوق پیشرفته بازار حضرت پدر، مولا أمیر المؤمنین علیه السلام است. امام صادق علیهالسلام در وصف نحوه مدیریت آن اقتصاد دان اولین و آخرین می فرمایند: ایشان احکام بازار را همان احکام مسجد قرار داده و از طرف حکومت، بازار احداث می کردند و رایگان در اختیار همه مردم قرار می دادند و هیچ کرایه ای هم برای غرفه ها اخذ نمی کردند (کتاب شریف کافی ج ۵ص ۱۵۵). و این یعنی پایان دادن ساختاری به فقر و محرومیت. الگوی پیشرفته بازار و همچنین دیگر اصول شفابخش اقتصادی ایشان را می توانید در کتاب فقه المکاسب مطالعه کنید.
@besalamen_amenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا کامبریا شهری در انگلستانه
500 هزار نفر جمعیت داره و 3 میلیون گوسفند!
از هر خیابونی رد بشی باید انتظار عبور یه گله گوسفند رو داشته باشی :)
البته نکته قابل تامل اینه که چقدر خوب تونستند یه بستر خوب برای پرورش گوسفند ایجاد کنند.
🎑کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
هدایت شده از انگشتر 124 (زیرنظر استاد قاسمی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَإِذَا حَلْقَةُ فِضَّةٍ وَ فِيهِ فَصُّ أَسْوَدُ عَلَيْهِ مَكْتُوبٌ سَطْرَانِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ فَصَّ اَلنَّبِيِّ ص أَسْوَدُ .
ديدم حلقهاى نقرهاى با نگين سياه كه بر روى آن در دو سطر نوشته بود:«محمّد رسول اللّه». آنگاه فرمود: نگين پيامبر ص سياه رنگ بود.
I الکافي ج ۶، ص ۴۷۴
أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِتَّخَذَ خَاتَماً مِنْ وَرِقٍ فَصُّهُ مِنْهُ كَانَ يَجْعَلُهُ فِي بَاطِنِ كَفِّهِ وَ كَانَ كَثِيراً مَا يَنْظُرُ إِلَيْهِ وَ كَانَ نَقْشُهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ
همانا پیامبر ص انگشتری از نقره که نگینش هم نقره بود داشتند و قرار میدادن آن را در درست خود و بسیار به آن نظر میکردند و نقش آن «محمد رسول الله» بود
I الجعفریات ج ۱، ص ۱۸۶
خَاتَمُهُ اَلْآخَرُ اَلَّذِي قُبِضَ وَ هُوَ فِي يَدِهِ خَاتَمَ فِضَّةٍ فَصُّهُ فِضَّةٌ ظَاهِراً كَمَا يَلْبَسُ اَلنَّاسُ خَوَاتِيمَهُمْ وَ فِيهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ. ... وَ يُرْوَى أَنَّهُ لَمْ يَزَلْ كَانَ فِي يَمِينِهِ إِلَى أَنْ قُبِضَ.
و آخرين انگشترى كه بهنگام وفات در دست داشت از نقره بود و نگينش نيز نقره بود.چنان كه مردم انگشتر بدست مىكنند و بر آن بود«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللّٰهِ ». و روايت است كه همواره تا دم مرگ انگشتر در دست راستش بود
I مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۳۷
اَلْفَصُّ مُدَوَّرٌ وَ قَالَ هَكَذَا كَانَ خَاتَمُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ .
نگين، مدوّر است. انگشتر پيامبر خدا ص چنين بود.
I الکافي ج ۶، ص ۴۶۸
@Syed118
💍کانال انگشتراسلامی124
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رانش وحشتناک زمین در سال جدید میلادی درژاپن
👌فایده ی یک طبقه سازی
🎑کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۸۶
۲۶ تیر ۱۴۰۱ / سال دوم
رسانه مهمانی: پلتفرم بی بدیل نشر علم در اسلام!
چگونه مردم را به امامت حضرت پدر علیه السلام دعوت کنیم؟ پاسخ واضح امام رضا علیه السلام: خدا رحمت کند کسی را که امر ما اهل بیت را زنده کند. پرسیدند چگونه؟ امام جواب دادند علم های ما را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد که اگر مردم محاسن راه ما را می دانستند از ما پیروی می کردند( معانی الأخبار ج ۱ ص۱۸۰). پرسش دیگر این است که در کجا امر امامت و مرجعیت علمی شما را زنده کنیم؟ باز بر اساس روایات، مهمانی های مومنین یکی از مهمترین بسترهای احیای امر امامت است. آقا امام باقر علیه السلام تصریح دارند که: همدیگر را در #خانه_هایتان زیارت کنید که در این زیارت شما، زنده کردن امر امامت ما نهفته است ( خصال ج ۱ ص۲۲). ممکن است بگویید مگر در مهمانی قرار است چه اتفاقی جز دید و بازدید های معمول بیفتد؟ پاسخ امام صادق علیهالسلام: همدیگر را زیارت کنید که در این زیارت، هم زنده شدن قلبهای شماست و هم ذکر احادیث ما( کافی ج۲ ص۱۸۶). از طرفی در اسلام، ملاقات و مهمانی میان مومنین، یکی از کارهای معمول است تا جاییکه امام کاظم علیه السلام، آنرا یکی از چهار بخش اصلی زندگی روزمره دانسته اند( تحف العقول ج۱ص۴۰۹). جمع اینها یعنی: امام علیهالسلام، ساختاری برای نشر علومشان طراحی کرده اند که از مهمترین ارکانش #رسانه_ی_مهمانی است که برخلاف رسانه های مدرن و بر اساس روایات: مملو از محبت است، موجب رشد و باروری عقل میشود، عمر ها را زیاد و غصه ها را ازبین میبرد، برکات را افزایش میدهد و همه اینها در بستر گفت و گوهای حدیث محور، دائمی، و خانگی میان مومنین شکل میگیرد.
@besalamen_amenin
درباره گورستان!
🔹یکی از مشهورترین واژگان شهرسازی معاصر غرب، واژه سرزندگی است، به این معنا که فضای شهری بایستی فضایی پرنشاط و سرزنده باشد. از علل به حاشیه راندن گورستان در شهرهای معاصر، همین موضوع است زیرا از منظر تمدن مادیگرای غرب، مواجهه افراد زنده با فضای گورستان، منتج به تبعات روانی نامطلوبی میشود. این در حالی است که در فرهنگ اسلامی، به علت تاثیرات سازندهای که یاد مرگ برای انسان به بار میآورد، بر مراجعه مکرر به گورستان (هم در اوج غم و هم در اوج شادی) تاکید فراوان شده است و لذا متناسب با این تأکیدات، در شهرهای سنتی ما، گورستانها به جای آنکه به صورت متمرکز، در حاشیه شهرها مکانیابی شوند (مانند بهشت زهرا در تهران و یا بهشت معصومه در قم و یا دارالرحمه در شیراز و ...)، در سطح محلات پراکنده بودند و در متن زندگی مردم جا داشتند. به نحوی که شهروندان در سطح محلات مکررا با گورستانها مواجه میشدند که این مواجههی دمادم، اثرات تربیتی مهمی بر شهروند سنتی داشت. اما جالب آنکه از وقتی گورستانها از حالت متکثر و محلی، به حالت متمرکز و فرامحلی درآمدهاند و به حاشیه شهرها منتقل شدهاند تا خدای نکرده، مردم با دیدن گورستان، به یاد مرگ نیافتند و افسرده نشوند، نرخ افسردگی و تبعات حاصل از آن (نظیر استفاده از انواع قرصهای آرامبخش و سرانه آسیبهای روانی و...) نه تنها کاهش نیافته بلکه دائما در حال افزایش است!
🔹علاوه بر مکانیابی گورستان در حاشیه شهر، واژه وارادتی سرزندگی یک تاثیر مهم دیگر نیز بر شهرهای معاصر ما گذاشته است و آن هم وارد کردن مفهوم زیست شبانه به فرهنگ ما است. مفهومی که در فرهنگ اسلامی نه تنها ممدوح نبوده بلکه به شدت مذموم است. زیرا طبق نص صریح برخی آیات، شب برای استراحت و آرامش است: "وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا"(انعام/۹۶) و نه برای تکاپو و خیابانگردی و بازارگردیهایی که متناسب با مفهوم زیست شبانه، از فرهنگ غربی به فرهنگ بومی ما تحمیل شده است. آنچه تامل برانگیز است این است که چنین واژگان وارداتی و تحمیلی (نظیر سرزندگی، زیست شبانه، پرسهزنی و ...) هم اکنون در دانشکدههای هنر و علوم انسانی ما محور تعریف بسیاری از پایان نامهها و رسالههای دانشجویی قرار گرفته و برخی اساتیدی که مستقیم یا غیر مستقیم، متاثر از نظام فکری تمدن غرب تربیت شدهاند این واژگان و مفاهیم را با بهبه و چهچه، به خورد دانشجویان ما میدهند تا با تقدیس این واژگان، برایمان تولید علم کنند!
🎑کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
📸 بوی نان، بوی زندگی
تصاویر مهدی ایمانی از پخت نان در روستاهای آذربایجان
🎑کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
هدایت شده از چشم انتظار
#خبر_خوب
🔴 موج انصراف از پروژههای آپارتمانی در قم راه افتاد.
❓شما کدام پروژه نهضت ملی مسکن در قم را انتخاب میکنید:
🏢 آپارتمان ۱۱۳ متری
💵 به قیمت ۱ میلیارد و ۶٠ میلیون تومان
⏱ که ساختش ۲۷ ماه زمان میبره
یا
🏡 ویلایی ۳۰۰ متری
💵 به قیمت ۷۰۰ میلیون که ۵۵۰ میلیونش وامه و آورده شما فقط ۱۵۰ میلیونه
⏱ و ساختش ۱۰ ماه زمان میبره
❌ مردم قم همت کردند و با مطالبهگری، نهضت ملی شهرشون رو بسمت ساخت خونههای ویلایی بردن.
اگر شما هم همت کنید همین اتفاق در شهر شما هم میفته.
#زیست_شهر
🎑کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
❌ام الفسادی به نام #آپارتمان 19
👈افزایش خانه سالمندان:
در قدیم زنان و مردانی که پا به سنّ میگذاشتند خادم میشدند و مشغول پخت و پز و آبیاری درختان و ... میشدند و تجربیّات چندین ساله خود را به صورت عملی در خانهها وارد میکردند. ✅
هم جوانان از تجربیّات دیگران استفاده میکردند هم افراد مسنّ دچار افسردگی و تنهایی و ... نمیشدند.‼️
اما امروزه تمام این تجربیّات در خانه سالمندان دفن میشود.
🎑کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تخریب ۵۰ باغ و کاخ و بنای تاریخی باقی مانده از دوران صفویه در اصفهان
#معماری_اسلامی_ایرانی
#شیخ_بهایی
🎑کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da